What if? (spoilers för hela säsongen/serien)

Här pratar vi mest om Säsong 7

På slutet av S7 skulle Xander ha...

...dött en hjältedöd (se: Spike, Doyle eller Bruce Willis i den där filmen med en jättestor sten i yttre rymden).
4
6%
...förvandlats till en demon och dödats av nån av de andra (Joss originalplan).
3
5%
...levt lycklig i alla sina dagar med en överlevande Anya.
12
18%
...tagit Buffy eller Willow i sina armar och sett henne djupt i ögonen. Mycket romantiskt hångel följer.
1
2%
...tagit Giles i sina armar och sett honom djupt i ögonen. Mycket hångel och oerhört brittiska kommentarer följer.
5
8%
...magiskt återfått sin syn.
2
3%
Jag är nöjd med det som det är i "Chosen".
39
59%
 
Antal röster : 66

Inläggav Taura-Tierno » sön jun 19, 2005 2:08

Hum. Jag tycker att det hade varit bra om någon ur kärngänget hade dött i slutet, exempelvis Xander, då. Det är nog mest för att jag tycker att folk ofta är för fega gällande att totalt döda karaktärer i serier, böcker och så vidare, men det ger ett effektfullt slut om någon dör. Had Anya inte dött hade slutet varit katastrofalt, i alla fall, så det var ju lite bra. Och jag tyckte om Anya, också.

Men hade Joss fått fram ett bra sätt att döda Xander på hade det varit väldigt bra. Att han skulle ha blivit en demon, eller bara ond, hade jag nog tyckt om. Fast då givetvis om det varit på något rimligt sätt, och inte bara ett "ond för att någon ska bli ond och dö", utan använda det ordentligt. Det hade gärna fått börja i mitten, eller lite senare, så att han i de sista avsnitten varit så fullt genomond att det inte funnits någon väg tillbaka. Buffy skulle väl ha varit perfekt för att döda honom, fast inte på något storslaget döda-värsta-ondingen-sätt utan snarare på ett mer vanligt sätt, som hon skulle dödat vilken vampyr som helst. Det hade inte varit roligt om Xander gått och blivit en superskurk. Bara... Ond, helt enkelt. Hade det gjorts på ett bra sätt hade slutet kunnat bli väldigt mycket bättre, tror jag.
Taura-Tierno
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 jun 2005

Inläggav AKS » sön jun 19, 2005 2:13

Välkommen till oss, Taura-Tierno!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » sön jun 19, 2005 2:48

Välkommen Taura-Tierno

Håller med dig (i stort sett). I en annan tråd (möjligen "Chosen" (7x22)) har jag lagt fram ståndpunkten att större delen av de potentiella skulle ha strukit med för att få det sista slaget att verka trovärdigt (någon hade kunnat överleva), samt att minst en, helst flera, av de ordinarie karaktärerna också borde ha gått hädan. Det enda problemet med ditt förslag är väl att om man tar livet av både Xander och Anya så kan det bli lite klichéartat romantiskt - de två älskande dör i samma batalj. Men ingen av dem är kvar för att sörja den andre, och på så sätt blir det trots en mer död ändå mindre smärta.

Om Xander skulle bli demon innan han dödades, så måste det komma till en konfrontation med Buffy. Antingen att hon dödar honom, eller att hon inte klarar att döda honom på grund av allt de gått igenom tillsammans och att han därigenom tar livet av någon annan av huvudkaraktärerna, och att han sedan dödas av Willow. Det måste kännas rätt hemskt för Buffy att göra samma misstag igen, och det känns nog inte så bra för Willow heller.

Fast allra helst hade jag sett Xander som demon dödar Buffy, och att Willow i samma stund gör en besvärjelse så han åter blir mänsklig. Det kanske inte skulle bli så dumt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » sön jun 19, 2005 11:07

Hej, och välkommen

Håller med om mycket. Sockersöta slut skall man passa sig för. Hellre blod, svett och mängder av tårar. En film/serie skall beröra, det skall kännas och det skall bannemig kännas trovärdigt. På tok för många filmer (nu använde jag filmer som exempel men skulle lika gärna kunna anväda serier) slutar på konstuerade sätt enbart för att få till ett slut som av någon anledning passar majoriteten av befolkningen. Hur tokigt (i mina öron) det än kan låta så vill folk se film och tv för underhållningens skulle, dem vill bli lyckliga och kunna lämna tv/biografen med ett leende på läppare. Sen att det är falskare än något annat.....det spelar inte så stor roll. En falsk känsla av lycka. Är det vad livet är?

Äsh....nu skenar jag nog iväg alldeles för mycket men hoppas att poängen kom fram iaf. Håller med både dig, och latarmig, folk skall dö. Fast inte för sakens skull givetvid, det skall vara trovärdigt, men det hade det varit i detta fallet också.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Taura-Tierno » sön jun 19, 2005 11:27

Oj, trevligt välkomnande :)

Mjo... Antingen Xander eller Anya skulle nog fått dö, i såna fall. Var ju ingen annan som tyckte om henne som Xander gjorde, så ingen annan som skulle sörja henne på samma sätt som de skulle sörja Xander. Och sen att Willow skulle gjort någon förtrollning som fått Xander att bli mänsklig efter att han dödat Buffy skulle kännas ganska likt slutet i säsong 2, när Buffy blir tvungen att döda goda Angel. Och så tror jag inte att Willow skulle varit tillräckligt stark för att utöva någon större magi efter att ha väckt alla dråpare.

Att Buffy sen inte skulle kunnat döda Xander vet jag inte riktigt... Jag tror faktiskt att hon skulle ha klarat det. Willow skulle nog inte klarat, tömd på magi som hon borde varit, och skulle Giles gjort det skulle det blivit som med Glory. Så det skulle behövt vara Buffy, men då skulle Xander ha behövt blivit verkligen genomond, utan några spår av godheten. Det hade varit trevligt att se.

Och nej, det finns inte mycket värre än fega författare/filmmakare/osv som inte vågar ta livet av karaktärer. Värst av allt är det nästan när de dör otydliga dödar så att de kan komma tillbaka senare ^^ Ibland finns det ju dock filmer eller böcker där ett slut utan att alla dör passar in. Det hemska är ju när folk borde dö, men överlever.
Taura-Tierno
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 jun 2005

Inläggav Taura-Tierno » sön jun 19, 2005 11:27

Oj, trevligt välkomnande :)

Mjo... Antingen Xander eller Anya skulle nog fått dö, i såna fall. Var ju ingen annan som tyckte om henne som Xander gjorde, så ingen annan som skulle sörja henne på samma sätt som de skulle sörja Xander. Och sen att Willow skulle gjort någon förtrollning som fått Xander att bli mänsklig efter att han dödat Buffy skulle kännas ganska likt slutet i säsong 2, när Buffy blir tvungen att döda goda Angel. Och så tror jag inte att Willow skulle varit tillräckligt stark för att utöva någon större magi efter att ha väckt alla dråpare.

Att Buffy sen inte skulle kunnat döda Xander vet jag inte riktigt... Jag tror faktiskt att hon skulle ha klarat det. Willow skulle nog inte klarat, tömd på magi som hon borde varit, och skulle Giles gjort det skulle det blivit som med Glory. Så det skulle behövt vara Buffy, men då skulle Xander ha behövt blivit verkligen genomond, utan några spår av godheten. Det hade varit trevligt att se.

Och nej, det finns inte mycket värre än fega författare/filmmakare/osv som inte vågar ta livet av karaktärer. Värst av allt är det nästan när de dör otydliga dödar så att de kan komma tillbaka senare ^^ Ibland finns det ju dock filmer eller böcker där ett slut utan att alla dör passar in. Det hemska är ju när folk borde dö, men överlever.

(Gah, dum explorer. Och inte kan man radera sina egna dubbelposter *muttrar*)
Taura-Tierno
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 jun 2005

Inläggav AKS » sön jun 19, 2005 11:43

Men du kan editera det senaste inlägget och skriva nåt fyndigt där i stället för att ha kvar hela inlägget. Jag är ju känd för att vara oerhört fyndig och rolig så du kan få låna den här av mig:

Ooops! :oops:


;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav The Buffster » sön jun 19, 2005 12:36

Min hjärna säger mig att slutet är bra som det är, och att ingenting hade
blivit bättre av ett sockersött slut där Anya och Xander lever lyckliga i alla
sina dagar... men mitt hjärta säger någonting helt annat. Jag vill nog ha
ett lycklig slut i alla fall, särskilt när det gäller just Xander och Anya, för
även om jag är en helt galen Spuffy-fanatiker så känns det mer rätt att
deras historia slutar tragiskt medan Xander och Anya för mig hade
behövt vara ”the light at the end of the tunnel” som Buffy beskriver det i
Hell’s Bells. Min lycka hade varit fullständig om dom hade stått där med
armarna om varandra i slutet. Alla kärlekshistorier i Buffy har ju slutat
olyckligt och en enda hade väl kunnat få sluta lyckligt (om någon nämner
Willow och Kennedy eller Wood och Faith så suckar jag bara). Så ja, jag
är en obotlig romantiker och skulle ha velat att Xander hade fått leva
lycklig i alla sina dagar med en överlevande Anya.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Sara » sön jun 19, 2005 18:36

Jag tycker att Xander borde ha fått se Anyas kropp..Tårarna kom bara mer å mer när han stod där å ropa efter henne å hon låg där....å som om Spikes död inte orsakde tillräckligt med tårar..D blev många tårar när sista avsnittet kom ;p...
Stop Touching My Magic Bone
Sara
Minion
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 dec 2004

Inläggav Taura-Tierno » mån jun 20, 2005 22:38

Jag tyckte att sista avsnittet var sämre än jag hoppats på, rent generellt. Bild Eftersom själva säsongen var bra. Xanders död var nog det jag saknade, även fast jag då inte riktigt kunde komma på vad det var :P
Taura-Tierno
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 jun 2005

Inläggav Zaxx » mån jun 20, 2005 22:54

Det är när man läser sånthär som man önskar att man fick "ett go till" på sista avsnittet. Ospoilad!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » mån jun 20, 2005 23:13

Välkommen Taura-Tierno!

Här finns lite presentationslänkar: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1409
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » tis jun 21, 2005 0:43

Problemet med ifall Xander hade dött så hade det inte varit ett lyckligt slut. Och Buffy är en sådan serie som skriker efter ett sådant. Och det är det viktigaste: att slutet ska passa in. Gör det det så kan det få vara hur otrevligt mörkt och blodigt som helst eller hur sötsliskigt någon klarar av att skriva utan att få diabetes. De problem som finns med Chosen är långt ifrån frågan om vilka som skulle ha dött.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Forever Chosen » ons mar 01, 2006 14:24

Det var tur att inte Joss höll sig till orginalplanen, Xander är alldeles för rolig för att dö :D
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav Isabella » sön apr 09, 2006 23:52

Jag tycker slutet är bra som det är. De jag tycker inte ska dö främst är Xander och Willow eftersom de var de första vännerna Buffy fick när hon kom till Sunnydale. De har alltid kämpat vid hennes sida (nästan då) och det vore inte samma sak om någon dog.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav love_buffy_4ever » fre maj 19, 2006 17:00

"Tagit Giles i sina armar och sett honom djupt i ögonen. Mycket hångel och oerhört brittiska kommentarer följer."

*ASG* ägd!!!
Användarvisningsbild
love_buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 jan 2006
Ort: Jönköping

Inläggav carre » lör maj 20, 2006 2:46

JAG är en brittisk kommentar,. eller nåt.--
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron