Älskar Buffy Spike? (Spoilers hela serien)

Här pratar vi mest om Säsong 7

Inläggav Simon » ons jun 23, 2004 9:07

Jag instämmer! Utmärkt inlägg Nea!

Att Buffy säger att hon älskar Spike i slutet ser jag nästan som ett sätt att säga "du behöver inte göra detta, du behöver inte dö här, det finns saker här för dig."

Att Spike sedan "ser" att hon inte menar det är ett karaktärsdrag som sträcker sig låååångt tillbaka i serien. Spike har alltid kunnat läsa folk, och bland annat i hans "I may be love's bitch"-tal i Lover's Walk i säsong 3 visar han stor inblick i hur andra känner.

Jag håller med sharatec om att scenen blir betydligt mer kraftfull om Spike har rätt, och jag har aldrig trott något annat.

Att det skulle vara nån kärlek inblandad från Buffys sida i säsong 6 ställer jag mig ofantligt tveksam till. Att hon blev "sårad" är väl inte så konstigt, oavsett om hon älskar honom eller inte.

"Beroende av honom? Ja. Förälskad? Nej."

*hålla med Nea*

Jag vill nästan påstå att Buffy kanske VILLE mena vad hon sa i Chosen, men precis som Spike säger jag att det var snällt att hon sa det, men det gör hon inte. Kunde det blivit mer i en 8:e eller 9:e säsong? Ja, det är möjligt. Touched visade vilken sund relation de kunde ha med varandra när Spike fått en själ, och kanske var det det som rusade genom Buffys huvud när hon sa de där orden i slutet.

(kanske inte ordagrant "jag kanske blir kär i honom nästa säsong" dock)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis aug 10, 2004 9:53

Alla ni Buffy fanatiker på siten har säkert läst den här transcripten, http://www.buffy.nu/article.php3?id_article=5966, av Jane Espensons con-framträdande men jag tänkte ta upp den biten där hon berör Buffy och Spike iaf.

In the end of Chosen, when Spike tells Buffy "I know you don’t", somebody asked who was right. She said she believed that Buffy did love Spike, but that it still hurts her because she doesn’t like to think that Spike’s self esteem is so low at that point. Somebody suggested that maybe Spike knew Buffy loved him, but said it to ’let her off the hook’ so she could leave. And she thought that was fascinating and said she’d have to think about it more - she’d never thought about it from that angle. But that if she had been Buffy and going through all these emotions and denying her feelings for so long and then finally come to the moment when she tells somebody she loves him and he says "no you don’t" she would have been pissed and been like, "no, we’re talking about this NOW" and wouldn’t have left but instead stopped to argue with him. So she wants to play with that in her head to think about it.


Tydligen så går Jane på den linjen att han verkligen inte tror henne och har inte ens funderat på hur jag brukar resonera (att han sa det för hennes skull)... jag antar att hennes sätt att tolka det är logiskt, stackars Spikey, med tanke på de Angel och Buffy smoochies som han beskådade i slutet av "End of days".

Hon hade följande att säga om badrumsscenen i "Seeing red".

In regards to the Spike and Buffy ship - her big regret was that they did their job too well in making it obscure about what Spike is looking for at the end of Season 6. She herself was against the Seeing Red attempted rape in the bathroom, although she understood why it was believed necessary to be the trigger for him wanting a soul, that at that moment he was to look at himself and really realize what he needs. But the fact that they made it so unclear tainted it.


Här är jag med henne 100 % många fick en felaktig bild av vad som hände pga av det här... och jag tycker inte att den överraskning man fick i slutet på "Grave" gjorde det värt det heller.

Hela artikeln är för övrigt vansinnigt intressant det är verkligen kul att läsa vad en utav de mest aktiva (hon skrev väl flest näst efter Joss eller?) författarna har att säga om vår favoritshow.
Senast redigerad av VelocityBoy tis aug 10, 2004 12:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tis aug 10, 2004 12:43

VB: Delad andraplats med Marti, om man räknar in de där samarbetade med andra. Om man bara tar solo-manus så har Marti skrivit mer.

1. Joss Whedon (27 st, inkl. 3 med Greenwalt och 1 med Gable & Swyden).
2. Marti Noxon (23 st, inkl. 1 med Petrie, 1 med Gordon och 1 med Espenson & Fury).
2. Jane Espenson (23 st, inkl. 3 med Petrie, 2 med Fury, 1 med Goddard, 1 med St. John och 1 med Noxon & Fury).
4. Doug Petrie (17 st, inkl. 3 med Espenson och 1 med Noxon).
4. David Fury (17 st, inkl. 2 med Espenson, 1 med Hampton, 1 med Goddard och 1 med Noxon & Espenson).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tis aug 10, 2004 12:52

caffeineaddict skrev:VB: Delad andraplats med Marti, om man räknar in de där samarbetade med andra. Om man bara tar solo-manus så har Marti skrivit mer.


Hmm du skrev ju att båda har skrivit 23 och om man räknar med samarbeten så har hon, Jane, skrivit mer...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis aug 10, 2004 13:00

Båda har skrivit 23 inklusive sammarbeten. Jane har fler avsnitt skrivna med andra författare.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis aug 10, 2004 13:20

Off skrev:Båda har skrivit 23 inklusive sammarbeten. Jane har fler avsnitt skrivna med andra författare.


Jaha... my bad.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis aug 10, 2004 13:30

Gör inte om det :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav meleth » tis aug 10, 2004 22:05

svårt med kärlek det där, speciellt om man är nekrofil... ;)

Jag tror att Buffy vill älska Spike, men har svårt att släppa allt ont han har gjort (även om det gick fort med Angel...slampa där.)
Det känns som om hon verkligen innerligt vill älska honom, men det kan nog vara svårt att älska någon som försökt våldta en...
jävla moraliska skit!

Och ang. Spikes resonemang i Angel om att han inte kan återse henne nu när han äntligen `gjorde nåt rätt`
BULLSHIT!
Moralkakor kan vara svåra att svälja, men med lite J.D till hjälp så hade det funkat!
FATTA!
Certainly, in the topsy-turvy world of heavy rock, having a good solid piece of wood in your hand is often useful.
Användarvisningsbild
meleth
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 12 feb 2004
Ort: Vestby, Norge

Inläggav dajacke » tis aug 10, 2004 22:55

Hmm, kärlek är ju svårdefinierat...
Jag tror, som en del andra har hävdat här, att under Säsong 6 är det en rent sexuell attraktion från hennes sida. Han är snygg, sexig och tillgänglig. (Har för mig att hon säger något om det någonstans?)
Men under Säsong 7 så växer det. Jag tror att hon till slut älskar honom som en nära vän, inte som en pojkvän. Och att det är det hon menar i slutet på "Chosen". That's my opinion. Responses?
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav AKS » tis aug 10, 2004 23:25

Will: Tror att jag sagt ungefär det tidigare i denna tråd. D v s hon älskar honom som en vän, men inte som pojkvän. Så jag håller med.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis aug 10, 2004 23:45

Vänskapskärlek har även jag nämt i tråden tror jag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dajacke » ons aug 11, 2004 19:39

Aha, kan omedvetet ha kopierat era tankar. :) Nej, tänkte själv. (caffeineaddict slår sig för pannan) :D Men är inte ensam om att tycka så i alla fall.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Eisa » tis sep 21, 2004 10:16

kort och gott:
Ja, buffy älskar Spike. på alla vis...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav FrostBead » tis nov 02, 2004 4:11

Jag tror de älskar varandra.
Jag har inte sett några Angel avsnitt eller läst några staff uttalanden.
Så jag grundar det jag säger med den sista säsongen av Buffy.

Argument för:
Cassy(tror jag att hon hette) siaren berättade ju för Spike: Someday she´ll tell you. Eftersom Cassy var en mkt vis siare :P, så tror jag inte det kan ha varit ett IloveU som man säger i förbifarten eller ett som man inte menar. Cassy hade nog inte heller berättat något så irrelevant som att buffy kommer att säga att hon älskar dig som en vän. För det vill ju Spike inte ha reda på.

Nästa:D :
I börjar av Chosen, säger Buffy till Angel: I need you gone. Varför? jo för att de har historia ihop, som bara är i vägen när hon nu på ett vimsigt sätt förstår att hon vill satsa på Spike.
Som inte är hennes pojkvän men(But he is in my heart=) på något sätt är han det ändå.

Round 3:
Om Buffy älskar Spike, värför ligger de då inte med varandra?
Anser att ligga och själaspegla varandra är något mer intimare än att ha sex. umgänge. Tror inte direkt att man känner sig så djurisk med den uppgiften de har framför sig.

Något tidigare som sagts jag inte håller med om:
Det har ju pratats om att Spike kan läsa andra väldigt bra och hur han ser att Buffy inte menar det hon säger i BUFFY/SPIKE slutscenen.
Men jag tycker att man från hur dialogen går till kan urskilja(efter att ha om det igen och igen) att Spike egentligen drar en av sina vanliga kommentarer.
Kolla på ansiktsuttryck, tidsintervaller, små fnys/skratt, speciellt ögon och tro mig.:D
När Spike säger: But thanx for saying it. Fullkomligt strålar hans ögon.

Speak up, de håller med och de som itne gör det. Diskussion!

En liten grej också, Spike och Buffy hade självklart fortsatt gå den vägen de gick tillsammans om han överlevt, alltså vägen som heter just Tillsammans ^^?

Mina två ören blev visst en hel uppsats.
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav VelocityBoy » tis nov 02, 2004 10:00

Jag är rädd att det åtminstone för tillfället har debatterats klart jag tror att det kan komma att tas upp igen då s7 är färdigvisad på kanal 5 då nya tittare kan komma att uttala sig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » tis nov 02, 2004 11:24

FrostBead: Välkommen, och jag håller med dig, speciellt om slutscenen.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » tis nov 02, 2004 11:26

Välkommen ifrån mig också såklart!

och jag håller också med dig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav FrostBead » tis nov 02, 2004 12:37

Man tackar så mkt.
Hoppas det trillar in lite människor, annars är det inte hela världen.
Detta var bara mitt lilla farväl av serien.
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav VelocityBoy » tis nov 02, 2004 13:18

FrostBead skrev:Man tackar så mkt.
Hoppas det trillar in lite människor, annars är det inte hela världen.
Detta var bara mitt lilla farväl av serien.


Jag hoppas att du stannar kvar här även om du har sagt farväl till serien.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav FrostBead » tis nov 02, 2004 14:11

Jodå, kommer titta in lite då och då.
Det är bättre än att läsa dagstidningarna, som bara är fyllda med artiklar om skvaller.
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav Eisa » tis nov 02, 2004 14:14

välkomen, och...jag håller också med :)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav sus@n » tis nov 02, 2004 14:45

FrostBead skrev:Jodå, kommer titta in lite då och då.
Det är bättre än att läsa dagstidningarna, som bara är fyllda med artiklar om skvaller.


Jag hoppas att du kommer fastna och se hur många bra saker som diskuteras har både inom Buffy och Angel men även andra saker.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav CheeseGuy » tis nov 02, 2004 14:49

FrostBead skrev:Jodå, kommer titta in lite då och då.
Det är bättre än att läsa dagstidningarna, som bara är fyllda med artiklar om skvaller.

Helt rätt :D Och vi diskuterar ju Firefly (bland annat) också, och det är ju långt ifrån dött :) Så det finns saker med koppling till Buffy att diskutera länge till.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Langtry » tis nov 02, 2004 17:13

Frostbead, välkommen =)

Det händer att lite skvaller skrivs här också men inte i klass med kvällstidningar :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Ai » ons nov 03, 2004 0:14

Hihi! Jag bara måste ju in här och berätta vad Jane Espenson sa på Halloween-konventet!! Hon berättade att Joss hade gått ut och proklamerat en gång för alla att "Buffy loves Spike"! Så då är det väl officiellt då?

Vart han sagt det och vid vilket tillfälle vet jag inte - men det var slutklämmen på hennes Q&A i London iallafall.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Off » ons nov 03, 2004 0:20

Då är man tillbaka vid "bestämmer manusförfattarna även sånt som inte syns på rutan". Sen vet vi alla att Espenson är lika enkelriktad som VB i sitt B&S-tänkande ;) :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons nov 03, 2004 0:31

Och dessutom vid den svåra separationen av ordet "love". Antingen "love" som kan betyda vänskaplig kärlek, eller kärlek av någon annan sort än romantisk iaf (vilket jag ju har hävdat) eller "IN love" vilket indikerar romantisk kärlek.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » ons nov 03, 2004 0:45

Ai skrev:Hihi! Jag bara måste ju in här och berätta vad Jane Espenson sa på Halloween-konventet!! Hon berättade att Joss hade gått ut och proklamerat en gång för alla att "Buffy loves Spike"! Så då är det väl officiellt då?


I guess so... *lutar mig tillbaka och ler nöjt*

Tack för infon btw
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Matt » ons nov 03, 2004 1:05

Kan man ta farväl av den här serien?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav noike » ons nov 03, 2004 1:24

Jag är, precis som förr, med Caffeinaddict. Det Spike ler åt ser jag som att han är glad över att han just nu betyder tillräckligt för Buffy att hon ljuger för att ge honom lycka innan han går pffft.

Det gav honom rätt över vad hon hade sagt tidigare: han hade haft möjligheten att betyda mer -- om han inte hade dött. Detta gör honom på ett ännu bättre humör eftersom det tilltalar poeten i honom.

Tycker jag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare