Älskar Buffy Spike? (Spoilers hela serien)

Här pratar vi mest om Säsong 7

Inläggav latarmig » fre jul 08, 2005 2:36

Eftersom det här inlägget skulle ha blivit en enda stor spoiler i "Out Of My Mind" (5x04) flyttade jag det hit istället. Det är ett svar på A bears inlägg. Förutsättningarna är att Spike misslyckas med att få ut sitt chip genom ett kirurgiskt ingrepp, och på natten har han sin första erotiska dröm om Buffy:

A bear skrev:Spikes kärlek till Buffy har ju en ganska osympatisk början här; han hatar henne intensivt, men när han inte kan skada henne styrs känslorna om till åtrå i stället...


Själv ser jag inte Buffy som den som tänder Spikes gnista, istället är det Faith som ändrar spelreglerna och introducerar Spike för tanken att han och Buffy kan ha en amorös relation.

"Who Are You?" (4x16)
Faith as Buffy: Spike? Spike. William the Bloody with
a chip in his head. I kind of love this town.
Spike: You know why I really hate you, Summers?
Faith as Buffy: ’Cause I’m a stuck-up tight-ass with no sense
of fun?
Spike: Well, yeah, that covers a lot of it.
Faith as Buffy: Cause I could do anything I want, and instead,
I choose to pout and whine and feel the burden
of slayerness? I mean, I could be rich, I could
be famous, I could have anything. Anyone.
Even you, Spike. I could ride you at a gallop until
your legs buckled and your eyes rolled up. I’ve
got muscles you’ve never even dreamed of. I could
squeeze you until you popped like warm champagne,
and you’d beg me to hurt you just a little bit
more. And you know why I don’t? Because it’s
wrong.
Spike: I get this chip out, you and me are gonna have
a confrontation.
Faith as Buffy: Count on it.

Om det stämmer att den här scenen sår fröet till vad som senare kommer att bli Spikes mani så är det på ett sätt en ödets ironi. Faith som ställt till det så för Buffy, ger henne nu också (även om hon inte menade det eller är medveten om det) en kärlekskrank vampyr på halsen. Frågan kan i så fall också ställas om det verkligen är Buffy som Spike är kär i, och inte bara en viss bild av henne. En bild som han sedan under säsong sex med alla medel försöker skapa liv i, med ständiga appeller till hennes mörka sidor. Det måste också ha kittlat Spikes fantasi att Buffy (Faith) i scenen ovan tar upp precis det som Spike irriterar sig mest på och visar att hon förstår honom fullständigt.

Varje gång de möts efter den här scenen så måste Spike ha bilden av Buffys plutande läppar när hon säger att det vore fel att ge efter för sina lustar, på näthinnan. Inte konstigt om han till slut börjar drömma om henne, det skulle jag också ha gjort. Hade någon kvinna jag känner och avskyr (om jag nu hade avskytt någon) kommit fram till mig och med ett förföriskt leende sagt att hon skulle kunnat ta mig om hon bara ville, men att det vore fel, och sedan gått - så hade jag förmodligen blivit ursinnig och hatat henne ännu mer. Men jag hade aldrig glömt incidenten, och jag hade inte förblivit opåverkad av det sensuella, eller för att säga det rent ut, av den råa kåtheten, i situationen.

Att Spike långt innan den här scenen var besatt av Buffy tror jag inte motsäger min tanke, snarare stärker det den. Förmodligen behövdes det att han redan hade henne i systemet och inte kunde bli av med henne för att han skulle klara att ta ett sådant steg. När han var besatt av Buffy innan så var det ju inte kärlek han hade i tankarna när han under dagarna låg i sin krypta i väntan på nattens intåg, snarare det motsatta. En avslutande fråga måste därmed ställas: Är det Faiths förtjänst att Spike skaffade sig en själ?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » tis jul 12, 2005 14:23

latarmig skrev:...Är det Faiths förtjänst att Spike skaffade sig en själ?


Till viss del, absolut. Vem skulle inte få idéer i huvudet av den där scenen? Men jag tror definitivt det fanns mer där redan innan.
DRUSILLA: But it's so funny. I knew ... before you did. I knew you loved the Slayer. The pixies in my head whispered it to me.

OK, Drusilla är vansinnig. Och ond dessutom. Men i Buffyverse innebär väl det snarast att vi kan vara ganska säkra på att hon a) ser saker som inte andra ser, och b) talar sanning. Jag menar, redan i deras första "riktiga" scen tillsammans finns det ju en klar underton...
SPIKE: Fe, fi, fo fum. I smell the blood of a nice ripe girl.
BUFFY: Do we really need weapons for this?
SPIKE: I just like them. They make me feel all manly.


Och jo, det motsäger väl lite grann det jag säger ovan. Men så här då; Spikes intensiva avsky för Buffy går, eftersom den aldrig får något "naturligt" utlopp, gradvis över i en intensiv åtrå och slutligen kärlek. Först i "Out Of My Mind", i och med att han en gång för alla misslyckas med att få ut chippet, ger han undermedvetet upp tanken på att döda henne och söker en annan (ursäkta franskan) utlösning.

SPIKE: I knew. I knew the only thing better than killing a slayer would be f-


På sätt och vis är det väl fullt logiskt; när vampyrmyten från början var en omskrivning för sexualitet är det ju självklart att det går åt andra hållet här. Och att det ska ske med de två personerna i serien som kanske allra tydligast personifierar hela gråzonsbegreppet. Som både har ont och gott i sig, som både lever och är döda, som är människa och demon - givetvis är då också gränsen mellan kärlek och hat, och mellan sex och död, aldrig speciellt tydlig heller.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » tis jul 12, 2005 20:04

A bear skrev:På sätt och vis är det väl fullt logiskt; när vampyrmyten från början var en omskrivning för sexualitet är det ju självklart att det går åt andra hållet här. Och att det ska ske med de två personerna i serien som kanske allra tydligast personifierar hela gråzonsbegreppet. Som både har ont och gott i sig, som både lever och är döda, som är människa och demon - givetvis är då också gränsen mellan kärlek och hat, och mellan sex och död, aldrig speciellt tydlig heller.


Det känns som att du där satte fingret på precis varför jag är så
fascinerad av Buffy och Spikes relation och tycker att den och dom båda
karaktärerna är kanske det bästa med hela serien.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Tam » ons dec 13, 2006 10:11

Glorificus skrev:
A bear skrev:
Zaxx skrev:Spoiler Angel S5:
Andrew: Buffy loves both of you...

SÅ... END OF STORY! ;)


Hur vet han det egentligen? Är det bara jag som har svårt att föreställa mig att Buffy skulle sätta sig ner och förklara sina innersta känslor för... Andrew av alla människor?

Angel s5:
Det är manusförfattarnas ord, förstås. ;) TGiQ var till för att klargöra läget (Buffy/Angel/Spike) för fansen och Andrews kommentar var en del av det.

Så fint och logiskt att Andrew får vara manusförfattarnas röst.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav makane » ons nov 07, 2007 17:45

Har varit så tomt att inte ha några avsnitt att kommentera och så hittade jag den här tråden.

Det är alltid intressant att man kan ha så olika åsikter om något och det finns ju naturligtvis inget rätt eller fel. Själv så föll jag handlöst för Buffy & Angels kärlek. Den var så stark, hur kunde man värja sig? Minsta lilla gästspel de gjort i varandras serier efter säsong 3 har jag älskat.
Som så ny Buffytittare som jag varit, är det nästan omöjligt att hålla sig ospoilad. Så att det skulle bli något mellan Spike och Buffy det visste jag tidigt, men kunde inte se det. Angel var så rätt för henne. Men under säsong 6 växte något fram utifrån deras destruktiva sexrelation. Att Spike älskar Buffy det är det ingen tvekan om. En del av Buffys självförakt i säsong 6 är jag övertygad handlade om att hon började få känslor för Spike och inte kunde acceptera det själv. Visst handlade det också om att bara känna något, men hon hatade också sig själv för att hon kunde känna så för någon som hon så tydligt föraktat tidigare. När vi då kommer till säsong 7 så tycker jag att det är tydligt att Buffy behöver Spike, och inte bara för hans styrka i det kommande kriget. Hon vill ha honom nära och när alla fått veta vad som hänt mellan dem vågar hon känna efter på riktigt. Vad hon försökt förtrycka och dölja i säsong 6 väller upp i säsong 7. När Buffy i sista avsnittet säger till Spike att hon älskar honom så tror jag att hon gör det. Hon älskar honom inte på samma villkorslösa sätt som han älskar henne, men jag tror utan tvekan att hon älskar honom, och det mer än som en vän. Det betyder inte att hon älskar Spike mer än Willow, Xander och Giles, men det är på ett annat sätt.

Kärleken mellan Buffy och Angel är evig, men på ett lite barnsligt sätt. Såsom man som tonåring blir när man är kär. Kärleken mellan Buffy och Spike är hård och kantig, men inte desto mindre äkta... och mera vuxen.
Jag kan inte välja och jag vill inte välja, men jag är övertygad om att Buffy i slutet av säsong 7 faktiskt älskar Spike.
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav iinehz » fre mar 20, 2009 19:02

VelocityBoy skrev:Jag fick följande utmaning efter min lista på top 10 avsnitt...

Kanske inte ska starta den här diskussionen här men om du vill kan du nämna något om det i s07-tråden så kan vi fortsätta där. Du säger att Buffy inser att hon älskar Spike vilket jag inte alls anser är fallet.

För verbal fajt tune in to s07-tråden


Jag hävdar bestämt att Buffy älskar Spike... i första hand lutar jag mig på min syn på serien jag håller med om att det i s6 kanske bara var attraktion men i slutet av s7 så är det kärlek det handlar om.

i andra hand lutar jag mig mot följande uttalande som Joss gjorde i kommentorspåret till Chosen What I basically told them was "Play the romance, be proud of him, love him when you say you love him, love her when you say she doesn’t love you" .

So there! :)





Jag tycker det är självklart att Buffy älskar Spike=)?
iinehz
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2009

Inläggav caffeineaddict » fre mar 20, 2009 19:51

Hej iinehz! Hjärtligt välkommen! :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr.Tweed » sön apr 12, 2009 8:35

Möjligen är det kärlek... :?
Men det finns ju lite olika varianter. För mig verkade det länge som om Buffy bara utnyttjade Spike, ofta ganska brutalt och osympatiskt, men sedan kom att se honom som bekväm att ha i närheten. Lite som med Giles faktiskt.

Hon tar förgivet att Giles skall hålla ordning på vardagliga tråkigheter, ta hand om Dawn, fixa hennes träning och allt sådant. Medans hon först tycker att Spike är bra att ta ut aggressioner på, sedan tar hon förgivet att han skall finnas där och se efter Dawn samt hålla Buffy känslomässigt förankrad i världen. Visst, tillslut börjar hon ju lita på honom och kan tillochmed slappna av helt med honom i närheten. Men älskar hon honom verkligen? Hyser stor respekt för, absolut. Men säga älskar, nja jag är skeptisk.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav iinehz » tor apr 16, 2009 18:54

Mr.Tweed skrev:Möjligen är det kärlek... :?
Men det finns ju lite olika varianter. För mig verkade det länge som om Buffy bara utnyttjade Spike, ofta ganska brutalt och osympatiskt, men sedan kom att se honom som bekväm att ha i närheten. Lite som med Giles faktiskt.

Hon tar förgivet att Giles skall hålla ordning på vardagliga tråkigheter, ta hand om Dawn, fixa hennes träning och allt sådant. Medans hon först tycker att Spike är bra att ta ut aggressioner på, sedan tar hon förgivet att han skall finnas där och se efter Dawn samt hålla Buffy känslomässigt förankrad i världen. Visst, tillslut börjar hon ju lita på honom och kan tillochmed slappna av helt med honom i närheten. Men älskar hon honom verkligen? Hyser stor respekt för, absolut. Men säga älskar, nja jag är skeptisk.



Det är jag inte=) .

Jag har sett avsnitten med spike MÅNGA gånger, då spike är min favorit. Jag anser defenetivt att buffy älskar spike! Hon säger det tom i det sista avsnittet!:) , Även fast spike säger att hon inte gör det så tror jag faktiskt hon gör det; ser ni blicken hon kollar på honom med när hon säger ; spike i love you , ?
JO! Buffy älskar spike=)
iinehz
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2009

Inläggav iinehz » tor apr 16, 2009 18:54

caffeineaddict skrev:Hej iinehz! Hjärtligt välkommen! :)




Tack :)
iinehz
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2009

Inläggav Mr.Tweed » fre apr 17, 2009 9:21

Jag håller med David Fury, det gick utför med Spike efter säsong 2. ;)
Jag tycker det är lite synd att han mer eller mindre förvandlas dels till slagpåse för Buffy, dels mer comic relife än faktisk den bad boy han är.

Ok, Buffy säger trots allt "I love you", men menar hon det verkligen :? Spike svarar ju att hon inte gör det men att han uppskattar att hon säger det, och vi vet ju alla att Spike är en av sanningssägarna i serien och en av de få Buffy aldrig kunnat lura när det gäller känslor. Men som sagt, man kan ju läsa in ganska mycket i "love", så kanse han menar att hon kanske känner så för honom men inte riktigt på det sätt som han skulle vilja. Mer respekt-kärlek än passion-kärlek. Vad vet jag. Eller hon kanske bara försöker underlätta lite för stackaren som ändå strax skall dö? I jämförelse med känslorna Buffy har/hade för Angel så blir skillnaden ganska uppenbar.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron