Älskar Buffy Spike? (Spoilers hela serien)

Här pratar vi mest om Säsong 7

Älskar Buffy Spike? (Spoilers hela serien)

Inläggav VelocityBoy » fre apr 16, 2004 15:53

Jag fick följande utmaning efter min lista på top 10 avsnitt...

Kanske inte ska starta den här diskussionen här men om du vill kan du nämna något om det i s07-tråden så kan vi fortsätta där. Du säger att Buffy inser att hon älskar Spike vilket jag inte alls anser är fallet.

För verbal fajt tune in to s07-tråden


Jag hävdar bestämt att Buffy älskar Spike... i första hand lutar jag mig på min syn på serien jag håller med om att det i s6 kanske bara var attraktion men i slutet av s7 så är det kärlek det handlar om.

i andra hand lutar jag mig mot följande uttalande som Joss gjorde i kommentorspåret till Chosen What I basically told them was "Play the romance, be proud of him, love him when you say you love him, love her when you say she doesn’t love you" .

So there! :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » fre apr 16, 2004 18:48

Har för mig att både SMG och Masters sagt att Buffy inte älskade Spike.

Jag tror att Buffy älskade mannen han blivit och vad han gjort för henne men hon älskade inte honom. Hmm för att använda ett engelskt uttryck som jag tycker beskriver det ganska bra. She loved him but she was not in love with him.

Det var de jag anser Buffy menade när hon sa till Spike att hon älskade honom i Choosen. Hon älskade vad han gjorde och hans resa för att bli mannen som offrade sig själv.

För att spinna vidare på love/in love så säger hon till Angel i choosen.
ANGEL: Aha! Boyfriend.

BUFFY: He’s not. But… he is in my heart.


my 2 cents
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » fre apr 16, 2004 18:56

Off skrev:Hmm för att använda ett engelskt uttryck som jag tycker beskriver det ganska bra. She loved him but she was not in love with him.

Det var de jag anser Buffy menade när hon sa till Spike att hon älskade honom i Choosen. Hon älskade vad han gjorde och hans resa för att bli mannen som offrade sig själv.


Instämmer. Vet att SMG sagt vid något tillfälle att Spike och Buffy förstår varandra - och det gör de ju. Buffy har känslor för Spike och hon beundrar säkerligen den man han blivit i slutet av Chosen, men jag tror inte att hon älskar honom, inte SÅ.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » fre apr 16, 2004 19:05

Det är ju faktiskt gjort så att man kan tolka det hur man vill vid två tillfällen i Chosen så fadar man ju bara ut för att tittarna skall få avgöra vad som hände... vilket är medvetet enligt Joss å andra sidan är det ju uppenbart att jag har rätt :D

Att Buffy säger åt Angel att Spike inte är hennes pojkvän är ju helt korrekt eftersom att han inte var det då (det var han nog aldrig) det var ju dessutom före scenen jag talade om då jag anser att man ser i hennes ansikte att hon inser det...

Sedan sa ju faktiskt The First "...then why aren´t you asleep in your dead lovers arms" utan att Buffy protesterar även om detta också faller på samma sak som Angel konversationen nämligen att detta är innan slutscenen. När jag menar på att Buffy älskar Spike i slutet av s7 så menar jag inte att hon är medveten (eller åtminstone erkänner det för sig själv) om det...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » fre apr 16, 2004 19:18

Nej, nej, nej. "Lover" är en generisk term som i sig inte betyder någonting annat än en person man har sex med. Har du inte sett Saturday Night Lives "Hello Lover"-sketcher?

Spike känner Buffy, om hon verkligen hade älskat honom så skulle han inte sagt så där i Chosen utan istället något i stil med "And now you figure it out?" Spike är inte finkänslig. Han är rak och brutal. Om hon verkligen älskade Spike, skulle hon då kastat sig i armarna på Angel på det viset?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » lör apr 17, 2004 0:14

noike skrev:Nej, nej, nej. "Lover" är en generisk term som i sig inte betyder någonting annat än en person man har sex med. Har du inte sett Saturday Night Lives "Hello Lover"-sketcher?

Spike känner Buffy, om hon verkligen hade älskat honom så skulle han inte sagt så där i Chosen utan istället något i stil med "And now you figure it out?" Spike är inte finkänslig. Han är rak och brutal. Om hon verkligen älskade Spike, skulle hon då kastat sig i armarna på Angel på det viset?


You say tomato... jag säger att Spike visst hade valt att släppa Buffy fri om han visste att han skulle dö och att hon skulle leva vidare jag är tom helt övertygad om det.

Vad det gäller lover grejen så tog jag upp det för att påvisa att det så annorlunda ifrån s6 där hon aldrig skulle ha låtit något sådant pasera men som sagt jag tar inte det som något bevis direkt.

Angående det där med Angel så säger ju Joss själv att det blev jävligt knixigt... att han var tvungen (vilket han inte var alls... Angel skulle inte ha varit med eller så skulle han inte ha varit efter Buffy med tanke på att han hade Cordelia liggande i coma hemma i LA) att ta med honom pga Bangel fansen.

...och för att återgå till Joss igen så sa han play the romance vilket inte tyder på vänskaplig jag-älskar-dig-som-en-bror kärlek....

Slutligen så tycker jag att scenen i Chosen säger allt... för min del behövs det inte något commentary track för att förklara det.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » lör apr 17, 2004 1:52

Så som jag ser det har inte Buffy haft någon romantik under säsong 7 -- inte ens med Spike. Mot slutet ville dock inte Buffy vara ensam, vilket är en stor skillnad från att älska någon.

Och Joss kommentarer om play the romance tror jag mer är en pik mot Angel/Buffy än Spike/Buffy. Inte minst med tanke på vad som hände i Seeing Red så hade det hela varit katalogfel att ge dem ett äkta kärleksband.

Men å andra sidan får Spuffyfans läsa in vad de vill. Men i den Buffy-serie jag följer har handlingar konsekvenser, även om det görs av "misstag" och det är det som gör serien så bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » lör apr 17, 2004 11:07

noike skrev:Så som jag ser det har inte Buffy haft någon romantik under säsong 7 -- inte ens med Spike. Mot slutet ville dock inte Buffy vara ensam, vilket är en stor skillnad från att älska någon.

Och Joss kommentarer om play the romance tror jag mer är en pik mot Angel/Buffy än Spike/Buffy. Inte minst med tanke på vad som hände i Seeing Red så hade det hela varit katalogfel att ge dem ett äkta kärleksband.

Men å andra sidan får Spuffyfans läsa in vad de vill. Men i den Buffy-serie jag följer har handlingar konsekvenser, även om det görs av "misstag" och det är det som gör serien så bra.


Jag håller med om att Buffy inte hade någon romantik under s7 i sista minuterna av de 899 som säsongen bestod av så upptäckte Buffy (enligt mig) att hon älskade Spike... inte mycket till romans.

En pik?... jag förstår inter riktigt vad du menar här har du hört kommentar spåret ännu?

Som jag ser det så gjorde Spike sig av med den delen av sig själv (som genomförde våldtäktsförsöket) iom att han fick själen (även om det inte är lika tydligt som när Angel får sin själ och blir god medans mördaren Angelus försvinner) och lyckades att återvinna Buffys förtroende och mer därtill på slutet... jag tycker inte att Joss gör det för enkelt och bara sopar Seeing red under mattan utan det är smakfullt och försiktigt genomfört.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » lör apr 17, 2004 13:23

Nej, eftersom jag inte äger boxen än. Men det ändrar inte det faktum att det är helt ur synk med Spikes karaktär att bara kasta bort hennes bekännelse på det viset om det verkligen var så hon kände.

Vampyren Spike var en produkt av William the Bloody. Han törstarde efter kärlek när han levde och även under sin odöd. Och hur man tycker, tänker och känner för personer skapas väldigt mycket av vad de har gjort. Spike var närvarande i högsta grad under Seeing Red, och bara det att Buffy låter honom bli en vän efter det är bra skrivit. Att låta det gå längre är idioti, speciellt när hon i början av säsongen inte ens klarade av att han rörde vid henne. Om Joss tycker något annat så skulle ha i så fall gjort det annorlunda, för just nu talar lite mer än 5 tidigare säsonger emot honom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör apr 17, 2004 13:49

Joss pratar mycket på Chosens kommentarspår just hur svårt det var att visa att de hade fått en gemensam respekt och förtroende för varandra i Chosen utan att förvirra det med ett sexuellt förhållande vilket hade varit fel och gett fel meddelande iom Seeing Red. Helt klart tycker jag det är att de inte har sex den första natten i Chosen, men den andra är medvetet tvetydig just för att (som Joss säger) "whatever you need to have happened, happened".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » lör apr 17, 2004 22:10

Noike: du tycker att det vore idioti... och jag ger upp här innan det blir några fler personangrepp.

Caffeineaddict: jag har, som det förhoppningsvis framgått, inte argumenterat för att de hade sex i avsnittet utan för att hon älskade honom på slutet... jag tror inte att de hade sex alls i avsnittet eller i s7 heller för den delen.

Jag tror att Joss sammanfattar säsongen lite s7 där då de första natten visar vilken vänskap de har och de andra natten bara tonar ut för att man själv får välja vad som händer lite så man får hela resan med sig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » sön apr 18, 2004 3:13

Uttoning visar bara på att Joss viker undan för Spuffy-fansen. Tolka det som ni vill = så här ska det ionte vara men fuck it tänk som ni vill!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » sön apr 18, 2004 8:29

Off: huruvida Joss ger in för Spuffy fansen får man väl låta vara osagt han har dock varit extremt noga med att ge fansen vad de behöver inte vad de vill ha rakt igenom hela serien så jag tror nog att han har en del integritet (fö så beskrev Joss den korta scenen innan sista natten då Buffy och Spike tittar på varandra innan den tonar ut som kanske den viktigaste scenen i avsnittet)...

...men det är nog ingen mening att diskutera det här något mer ni verkar ha er kollektiva ståndpunkt klar för er och jag har min.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » sön apr 18, 2004 10:24

Va otrevlig man kan vara när man dricker
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön apr 18, 2004 15:22

"Personangrepp"? Om du tolkade mitt inlägg om idioti som personangrepp är det nog bra vi slutar. Jag såg det aldrig som ett sådant.

Vi är långt ifrån ett hivemind, det är bara det att vissa har likvärdiga åsikter om vissa saker. Andra går vi isär på som aldrig förr. (Som säsong 4: genialitet eller en soptipp?)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » sön apr 18, 2004 17:59

Är inte hela denna tråds titel en spoiler i sig :?:
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav gaspode » sön apr 18, 2004 18:04

Det tycker jag inte, om man har sett t.o.m. S6 så vet man ju att det finns en Spike/Buffy-"romans"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » sön apr 18, 2004 18:08

gaspode skrev:Det tycker jag inte, om man har sett t.o.m. S6 så vet man ju att det finns en Spike/Buffy-"romans"

Tja, det är kanske mig det är fel på. Jag har svårt att låta bli att tjyvkika på trådar och avdelningar i säsonger jag inte har sett ännu :rolleyes: !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav gaspode » sön apr 18, 2004 18:36

:D
ja då får du verkligen skylla dig själv måste jag odiplomatiskt säga. :twisted:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön apr 18, 2004 20:19

I och för sig har han rätt Gaspode, om man använder lista senaste olästa inlägg så kan man bli spoilad kraftigt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » sön apr 18, 2004 20:30

Ja det är sant, det tänkte jag också på, men ska vi då sträva efter totalt spoiler-fria topics rakt över? Man får snarare vara medveten om att man kan läsa spoilers om man klickar där. Även om topic skulle hållas spoilerfritt får man ju med en del av inläggen..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön apr 18, 2004 20:41

Jo, det stämmer. Spoilerfria ämnen fungerar nog inte eftersom man inte kan precisera vad man pratar om.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » sön apr 18, 2004 23:28

noike skrev:"Personangrepp"? Om du tolkade mitt inlägg om idioti som personangrepp är det nog bra vi slutar. Jag såg det aldrig som ett sådant.


Ja inte är det långtifrån... enligt Joss är det hans avsikt att man får tolka det hur man vill och enligt dig så skulle det var idioti att om de älskade varandra... jag tolkar det uppenbart, enligt mina inlägg, som att Buffy älskade Spike följaktligen är min åsikt idiotisk...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » sön apr 18, 2004 23:32

VelocityBoy: Vi tycker verkligen inte lika här och jag är övertygad om att noike inte menade något illa. hey, jag är kärringen mot strömmen fast att jag inte ens vill det. Seriöst, läs igenom några trådar här och se hur många som håller med mig om... well, en enda sak som jag säger... Du kommer inte att hitta många sådana tillfällen. Men *diskussion* är alltid intressant och man kan jy aldrig få någon att ändra åsikt om en serie/karaktär/scen eller dylikt bara för att man tycker att man har bra argument. Däremot kan man få fram sina åsikter och hoppas att andra förstår varför man tycker som man gör...

Som sagt, detta är en intressant diskussion och min åsikt är att Buffy respekterar och älskar Spike som en vän, inte som en potentiell älskare.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » sön apr 18, 2004 23:36

AKS: jaja jag ger mig... inget mer bråk från min sida jag kände mig nog bara lite defensiv.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » sön apr 18, 2004 23:42

VelocityBoy: Hehe, förstår hur det känns. Ibland har jag lust att slita mitt hår och skrika "Är det *ingen* som håller med mig om *nånting*?!" Fast då kan man besöka andra MB:s och få det bekräftat att man inte är ensam om sina åsikter... bara lite ensam just här. Men alla här är snälla (om de är nyktra, LOL) så jag har inga problem med att vara den enda som tycker en viss sak. Eller så är jag kanske inte den enda, men de som tycker som jag är lurkers.

Stop lurking! :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » sön apr 18, 2004 23:51

AKS: Jo visst det går att gå till olika Spike boards men där är alla så enögda att man undrar om det är samma person som skriver alla inläggen och dessutom så hatar de alltid SMG (amerikanska kvinnor som är svartsjuka på henne ("hur kan han älska henne hon är så ju elak med honom... vilken bitch! om det vore jag däremot..." :D ) )det är nästan lustigt om det inte vore så tragiskt
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån apr 19, 2004 11:06

AKS: men då behöver du inte egentligt stöd. Lurkers och email du vet. Men oftast brukar åtminstone en eller an nan hålla med dig.

VelocityBoy: idioti var en syftning till situationen jag tyckte uppstod ifall Buffy verkligen älskade Spike. Jag ser vampyr-med-själ saken ungefär som en alkoholist med AA-möten och ser inte det som att Spikes alla tidigare handlingar försvinner. Metaforiskt är han samma person som i Seeing Red fast utan sprit/droger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » mån apr 19, 2004 12:14

noike skrev:
VelocityBoy: idioti var en syftning till situationen jag tyckte uppstod ifall Buffy verkligen älskade Spike. Jag ser vampyr-med-själ saken ungefär som en alkoholist med AA-möten och ser inte det som att Spikes alla tidigare handlingar försvinner. Metaforiskt är han samma person som i Seeing Red fast utan sprit/droger.


Nu är ju iofs ME ganska inkosekventa vad det gäller deras själar men alla, i princip alla, ser ju Angelus handlingar som helt skilda ifrån Angel...

Vad det gäller AA analogin så tycker jag nog att en själ är lite starkare, alkoholism är ju trots allt en obotlig sjukdom... som det är väldigt lätt att trilla dit på igen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav adolvsson » mån apr 19, 2004 12:59

VelocityBoy skrev:Nu är ju iofs ME ganska inkosekventa vad det gäller deras själar men alla, i princip alla, ser ju Angelus handlingar som helt skilda ifrån Angel...


Jag håller inte med om att ME är inkonsekventa här. Karaktärerna i Buffy kanske är det, ja, men de är å andra sidan människor (mer eller mindre). Gänget lärde känna Angel med själen, han var deras vän och skapade känslomässiga band innan han förlorade sin själ. Med Spike var det tvärtom. Det är en stor skillnad.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron