Älskar Buffy Spike? (Spoilers hela serien)

Här pratar vi mest om Säsong 7

Inläggav FrostBead » ons nov 03, 2004 14:27

Lyckades visst dra hit några ändå. Mig gör det inget om vi ältar samma saker tills vi alla går pffft :P.

Jag vill nog avgöra om det är Buffy/Spike från det vi ser i serien. Dessutom är det väl tvetydiga signaler från the buffy crew?

Slutscenen är väldigt svår att läsa*. Hade gärna sett ett riktigt leende från Spikes sida när Buffy säger de magiska orden. Det hade ju röjt undan alla frågetecken. Eftersom vi alla tolkar Spikes sista replik annorlounda tänkte jag låta mina argument utgå från andra punkter.

NR1,
Cassy sa ju till Spike: Someday she´ll tell you.(antar att alla är överrens om att det handlar om IloveU) Vad tycker ni som inte är B(L)S? Själv tycker jag att det måste vara på det sättet som Spike är intresserad av att veta. Allt annat hon sagt har gått stämt in?

NR2, tidsbaserat
I Touched när Buffy vänder bort kinden när Spike försöker smeka den. Här är hon inte kär.
I köksscenen i End of Days, nu förklarar hon att hon inte vet men att det ändå finns något där.
Angelscenen i Chosen, som jag tidigare sagt väljer hon Spike som inte är hennes pojkvän(but he is in my heart=) men på något sätt är det ändå. Angels återkomst tvingar fram Buffy till ett vägval. Där hon väljer Spike. *gör en gest som visar att jag är överlycklig*
Cellarscenen i Chosen, hon är inte redo att deklarera S som sin pojkvän. Men de ligger ändå och själaspeglar varandra vilket är mer intimt än att ha sex, imo.
Allt detta för att i slutscenen inse att hon älskar Spike. Därav leendet innan hon säger IloveU. Det passar ju in perfekt :D. Sedan kommer ju Spikes del av konversationen som vi inte är överrens om.
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav VelocityBoy » ons nov 03, 2004 14:56

FrostBead skrev:Dessutom är det väl tvetydiga signaler från the buffy crew?


Det beror väl på hur man definierar buffy crew då James har sagt att han tror att Buffy älskar Angel (även Sarah har sagt att Buffy alltid kommer att älska Angel att han var hennes första stora kärlek men dessa uttalande har inte sagts angående Buffys "I love you i "Chosen" och är därför en aning svårtolkade i den här frågan) men båda författarna som har uttalat sig, Joss och Jane, har sagt att Buffy älskar Spike på slutet... själv lägger jag större vikt vid de som skriver orden än de åsikter som skådisarna själv har (de tolkar ju serien precis som oss).

Jane (se mitt inlägg längre upp) tror fö att Buffy har älskat Spike väldigt länge

But that if she had been Buffy and going through all these emotions and denying her feelings for so long


Jag själv lutar mer och mer mot hennes resonemang ju mer jag tänker på det (jag gissar att det skedde mellan "Afterlife" och "Lifeserial").

Sedan är det ju iofs så att Joss avsiktligen lät en tolka in precis vad man vill i sista avsnittet så ingen åsikt är egentligen fel.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav FrostBead » ons nov 03, 2004 19:02

Måste erkänna att jag äro en liten hädare när det gäller Buffy.
Började se på det i slutet av säsong 5(under det maraton som nu går på kanal5). Har inte sett de tidigare avsnitten.
En av de få sakerna som tilltalade mig i serien var Buffy/Spike och nog även Spike/Dawn i några avsnitt.
Vet inte så mkt Bangel relationen. Men för en Spuffyfan är ju Bangel bara bläää.

VB: :) gör upp min uppfattning om Buffy/Angel från det jag ser i själva serien. Men skulle jag bry mig om crewns uppfattning, så är det Joss/Jane > Sarah/James(är det joss som skriver buffy?). Hursomhelst blir det Spuffy i alla lägen. :D
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav Illyria » ons nov 03, 2004 19:59

Jag tror Buffy skulle kunnat älska Spike - efter Chosen, hennes cookie dough-tal tyckte jag lämnde dörren öppen för vem som helst, men hennes "I love you" till Spike innan han dör är inte "love" på det sättet, men hon ser att möjligheten för det fanns, och därför säger hon det och jag tror Spike förstår vad hon menade.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Anniiis » ons nov 03, 2004 20:22

Jag vet att Buffy älskar spike och det har hon gjort ändra sen de kysstes. Hon har bara varit osäker. Japp det va det . Hon älskar honom !
Anna
Användarvisningsbild
Anniiis
Demon Fodder
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav sus@n » ons nov 03, 2004 20:55

Som extrem spuffisk och ännu mer extrem Spoiler AS3 Angdelia så kan jag ändå inte blunda för att Buffy faktiskt inte älskade Spike från början så där kan jag inte hålla med Anniiis: Buffy utnyttjade Spike till en början och han var endast någon att ha som "sex-toy" tills Dead Things då de började samtala, visst respekterade hon Spike för att ställa upp för Dawn och hjälpa till men älskade honom gjorde hon inte förrän S7 (senare delarna) enligt mig.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav FrostBead » ons nov 03, 2004 21:12

Jag tycker nog också att Buffy bara älskar Spike i dem senaste avsnitten.
De tre sista för att vara mer exakt.

Innan var det bara sextoy abuse.
Quickeyn bakom double meet palace är ju bara för djurisk. Buffy tittar åt något annat håll medan Spike "gör henne". :P
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav sus@n » ons nov 03, 2004 21:21

FrostBead skrev:Quickeyn bakom double meet palace är ju bara för djurisk. Buffy tittar åt något annat håll medan Spike "gör henne". :P


Herregud ja, det shockade verkligen mig :oops:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons nov 03, 2004 22:10

FrostBead skrev:Vet inte så mkt Bangel relationen. Men för en Spuffyfan är ju Bangel bara bläää.


Inte för mig... jag tyckte att det var en jättefin historia på alla sätt men det var en helt annan Buffy än den som hade förhållandet med Spike i s6 som älskade Angel (iofs så tror jag att hon aldrig slutade men det var en annan typ på slutet).

Jag vet att min i början av s6 teori är svårsåld (speciellt på det här forumet) men jag anser mycket av hennes problem under s6 beror på att hon inte kunde acceptera vad hon kände för Spike (i synnerhet i "Dead things") han var ju trots allt ett själlöst monster som hon inte under några omständigheter fick umgås med... därav självföraktet (delvis förstås).

Jag säger ju dock inte att hon gick omkring och drömde om picket fences med honom... precis som Jane sa förträngde hon ju hon kände (varje gång Spike försökte att prata om något sådant så flydde hon, virtue fluttering) och det var inte förrän i slutet av s7 som hon tillät sig att acceptera det.
Senast redigerad av VelocityBoy fre nov 19, 2004 11:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav FrostBead » tor nov 04, 2004 17:07

Nu när jag försäkrat mig själv om att de älskar varandra tycker jag att det var bra att Spike dog. Deras förhållande funkar under de förhållanden som råder. Picket fence med Spike, tom jag tackar nej. Fast skulle Buffy bli ihop med Angel efter s7 känns det lite som att vanhelga den odödliga kärleken mellan Spike och Buffy. Är hundra på att Spike vill att Buffy ska leva vidare och vara lycklig, men med "tall dark forehead"!?!?!?!
Jag är nog mer småsint än Spike. Människor har så många fula sidor.
(nu ska ingen komma och säga att han/hon inte är småsint när det gäller saker som är near n´ dear :twisted: )
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav sus@n » tor nov 04, 2004 19:27

FrostBead skrev:Men för en Spuffyfan är ju Bangel bara bläää.


Måste hålla med VB om detta, det finns vi som är Spuffy fan som tycker om Bangel med, jag gillar det men annser att Buffy och Spikes relation var mer vuxen i säsong 7, sedan kan jag förstå Buffy att hon kan ha svårt att glömma Angel, han var ju hennes första kärlek men jag tror inte hon älskar honom i vara-tillsammans-viset.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tinwiel » tor nov 04, 2004 20:14

Jag älskade den tragiska kärlekshistorien mellan Buffy och Angel, men jag är ett stort Spike-fan och jag tycker att deras karaktärer har utvecklats så oerhört genom deras förhållande. Spikes kärlek till Buffy har gjort honom till en sån intressant karaktär, och jag har varit mera fascinerad av deras förhållande än Buffys och Angels. Men, det går liksom inte riktigt att jämföra dom och säga att en är bättre än den andra, eftersom de pågår i så olika skeden av Buffys liv. När hon är med Angel så är hon ju tonåring, och mera oskuldsfull, oerfaren, och förhållandet är mera romantiskt, men det är också mera intensivt känslomässigt och ett större fall för Buffy när Angel blir ond, eftersom hon ju är mera oskuldsfull vid tillfället. När hon är med Spike är det en helt annan grej, hon är vuxen, har gått igenom massa saker, dels i förhållanden med män (Angel, Parker, om han nu kan nämnas -usch, och Riley) och hon har räddat världen massa gånger, fått en syster, förlorat sin mamma, dött, kommit tillbaks från himlen osv. Förhållandet har därför en helt annan karaktär, och är intressant ur det perspektivet... sen att jag var helt såld och bara hoppades att dom skulle få ihop det hela tiden är ju en annan sak.... Så egentligen, om jag skulle måsta välja så skulle jag välja Spike/Buffy, men det är ju bara dumt att välja...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sus@n » tor nov 04, 2004 20:22

Tinwiel skrev: eftersom de pågår i så olika skeden av Buffys liv..


Så här förklarar jag vart enda par, Oz VS Tara tillexempel de passade både för Willow eftersom de var i så olika tider i hennes liv.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav FrostBead » tor nov 04, 2004 21:27

Måste erkänna att det var fel att skriva som Spuffyfan.
Borde stå jag som spuffyfan tycker.....
Kan ju bara föra min egentalan här inne :P
FrostBead
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 nov 2004

Inläggav eynosh » tor nov 18, 2004 23:57

Jag har hittills varit ett väldigt stort sbuffy-fan, men efter att jag fick reda på att JM är runt 42 år gammal börjar jag tveka...

Bortsett från hans ålder;
Detta är sagan som existerar överallt. Den onda prinsen blir omvänd av den vackra och goda prinsessan till att tjäna det goda i livet. Den ondra prinsen går med på det för att vinna prinsessans gunst, och upptäcker (till sin förtvivlan) att han har gjort fel hittills. Genom att hjälpa den goda sidan sonar han för sina brott, trots att prinsessan har varit en del av motivet vet han att hon är onåbar. Detta trots sina offer för att övertyga henne om sin godhet.

Vi var på teater ikväll med klassen (ett dockhem -Ibsen) och under pausen pratade hamnade jag i en diskussion med en av tjejerna i min klass vilka skådespelare som var snygga. Efter att hon hade rabblat upp En massa namn som slutade på Pitt, Beacon, Cruise kom jag att tänka på Marsters. Han ser ta mig f*n bra ut för att vara över 40. Detta medger jag trots att jag är kille.

Man kan väl inte klandra buffy för att hon faller för honom trots sin motvilja :)
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Ai » fre nov 19, 2004 0:01

Eynosh skrev:Jag har hittills varit ett väldigt stort sbuffy-fan, men efter att jag fick reda på att JM är runt 42 år gammal börjar jag tveka...


Nu känner jag att jag verkligen måste försvara alla 60-talister! Varför fick James ålder dig att börja tveka? Vad har hans ålder med Spuffy att göra?

Spike är ju dessutom för sjutton 123 år gammal - snacka om åldersskillnad....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav eynosh » fre nov 19, 2004 11:02

För det första anser jag en vampyrs fysiska ålder vara den ålder då dom omvandlades till vampyrer (ska inte ge mig på det engelska ordet).

För det andra blev jag allmänt chockad öve att han var så gammal att jag för ett tag började tänka igenom hela serien och istället för att motivera hans handlingar med att han var 25-30 till att han var 42. Då blev allt katastrof (iaf i mitt huvud).

Jag vill leva kvar i min illusion att Spike inte är över 30, och då banne mig tycker jag om hela sbuffy dramat.
Åldrar över 40 får mig att tänka på mina föräldrar, förmodligen det som förstör allt för mig...
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav VelocityBoy » fre nov 19, 2004 11:22

Eynosh: det känns som att du blandar ihop James och Spike, Spike skall se ut som att han är mellan 25 och 30 (vilket han gör), men är egentligen cirka 150 år gammal, att James sedan är 42 (på slutet alltså, i "Schoolhard" är han väl 37) gör ju inte Spike mindre trovärdig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav eynosh » fre nov 19, 2004 11:36

Ok VB, det förklarar ganksa mkt.

Jag fick veta i börjana veckan hur gammal JM var, och indirekt fick jag för mig att han soelade lika gammal i serien. Då tänker jag främst på alla flashbacks till 1800-talet, känns som att han är äldre där.

Som sagt, pga av att jag inte visste hur gammal han spelade började jag tänka på Angel. I serien tycker jag att han är runt 35 år gammal (än en gång, tänker på 1800-talets flashbacks) och på ngot sätt fick jag för mig at Spike var minst lika gammal....

Nåja, nu var det uppklarat iaf.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav sprite » mån dec 06, 2004 20:33

Buffy älskade spike! Thats it! Say no more. Det är lika uppenbart som att havet är blått.

Jag är även säker på att hon gillade honom väldigt mycket i säsong sex även om hon aldrig vågade erkänna det riktigt för sig själv för att säga det till honom (och de andra).
Jag tror inte att spike var någon "sex toy" som någon skrev.

Jag tror att han var hos henne redan då även om det utvecklades mer i säsong 7, för att hon då började förstå att det inte var någoot fel med att hon hade känslor för honom.
Senast redigerad av sprite tor dec 09, 2004 18:58, redigerad totalt 1 gång.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Nea » tis dec 07, 2004 3:26

sprite skrev:Buffy älskade spike! Thats it! Say no more. Det är lika uppenbart som att havet är blått.

Undrar vilken färg havet är från mitt håll. Grönt, kanske. Oh, alger!
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Ai » tis dec 07, 2004 3:29

Här är havet mer en gråaktig nyans....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav sprite » tis dec 07, 2004 20:05

Nea skrev:
sprite skrev:Buffy älskade spike! Thats it! Say no more. Det är lika uppenbart som att havet är blått.

Undrar vilken färg havet är från mitt håll. Grönt, kanske. Oh, alger!


he he ;)
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav sprite » tis dec 07, 2004 21:02

Angående james ålder..som säkert har disskuterats många gånger kan jag tänka... ;)

Jag trodde allvarligt att han var mellan 26-28 år. Han ser verkligen inte äldre ut.
När jag fick reda på att han var runt 40 hade jag svårt att förstå det..sedan tänkte jag..wow..vilken kille! han har verkligen hållit!

Han ser verkligen j*vligt bra ut.
Jag skulle kunna skriva en hel sida om hur vacker och underbar han är..
om hans vackra blå ögon..för att inte tala om ehh... :)
Ok.. Nu får jag nog skärpa mig.. med mitt förälskade snack. =)

Det jag ville säga är att jag fortfarande ser på honom som om han vore mellan 26-28 år för att han både ser och känns som det. Det tycker jag är kul!
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Nadja » fre dec 10, 2004 11:06

från min sida e havet blått!!!man ser på henne att hon älskar honom,till exempel när hon hade honom kedjad i källan hon vägrade döda honom,å när dom lurade bort buffy för å döda spike,när hon fick reda på det så sprang hon direkt te robin för å rädda spike:Pom d skulle behövas,nu behövdes ju inte d för spike e så grym på att slåss.eller när hon sa att hon inte va redo för ett liv utan honom.det finns as många bevis på vad hon känner för honom,jag har en bild på dom två där d står true love is friendship å d dom har e vänskap och förtroende,som giles en gång sa hon litar på honom å han litar på henne,detta utvecklats i dom 3 sista avsnitten till kärlek enligt mig.
SPIKE:And I understand with perfect clarity exactly what you are. You're a hell of a woman. You're the one, Buffy.


BUFFY
(quietly) I don't wanna be the one.
Nadja
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 dec 2004

Inläggav VelocityBoy » fre dec 10, 2004 12:04

Nadja: din meningsbyggnad är inte helt olik min egen ;)

Välkommen förresten!
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » fre dec 10, 2004 12:30

Själv får jag ta hjälp av min 11 åriga dotter för att översätta! inte ens hon förstår. ;) många halva ord där.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » fre dec 10, 2004 12:34

Lipton skrev:Själv får jag ta hjälp av min 11 åriga dotter för att översätta! inte ens hon förstår. ;) många halva ord där.


För min del menade jag meningbyggnaden (man blir andfådd av att läsa ;) ) och inte språket.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nadja » fre dec 10, 2004 22:42

Det finns inte så mycket annat att säga förutom att dom älskar varann å e helt rätt för varann...jag hatade att spike dog men älskade att hon dissade angel för spike..om hon nu inte älskar spike varför dissar hon då sin "livs största kärlek" (som alla säger att angel e)för spikes skull??det har vart buffy å spike från början,det har bara funnits där det e bara blinda som inte kan se d!!men dom insåg d när spike började hjälpa dom för att då slogs dom åtminstonde inte hela tiden..Buffy har aldrig kunnat döda spike å han henne även om det nite va några kärleks känslor så var det band,konstiga band :| men dom fanns där mellan dom..
SPIKE:And I understand with perfect clarity exactly what you are. You're a hell of a woman. You're the one, Buffy.


BUFFY
(quietly) I don't wanna be the one.
Nadja
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 dec 2004

Inläggav Sara » fre dec 10, 2004 23:27

Nadja skrev:Det finns inte så mycket annat att säga förutom att dom älskar varann å e helt rätt för varann...jag hatade att spike dog men älskade att hon dissade angel för spike..om hon nu inte älskar spike varför dissar hon då sin "livs största kärlek" (som alla säger att angel e)för spikes skull??det har vart buffy å spike från början,det har bara funnits där det e bara blinda som inte kan se d!!men dom insåg d när spike började hjälpa dom för att då slogs dom åtminstonde inte hela tiden..Buffy har aldrig kunnat döda spike å han henne även om det nite va några kärleks känslor så var det band,konstiga band :| men dom fanns där mellan dom..




jag hade inte kunnat sagt det bättre själv....det är spike å buffy helt enkelt!!
Stop Touching My Magic Bone
Sara
Minion
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 dec 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare