7x02 Beneath You

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betygsätt Beneath You

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
2
4%
6
6
12%
7
15
29%
8
13
25%
9
10
20%
10
4
8%
 
Antal röster : 51

Inläggav Tob » lör okt 23, 2004 15:23

va! i min värld finns bara en Anya........och det är inte Anya Persson.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » lör okt 23, 2004 21:01

Noggster Detta forumets medlemmar fortsätter att chocka mig med deras trögsinthet.
Jag har försvarat detta många ggr. Jag vägrar dock att ha samma diskussion i varenda tråd.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav noike » lör okt 23, 2004 21:26

Koala: jag vet inte, men eftersom du bara vill ha komedi och action och avskyr dramatiken, så kanske serien inte är något för dig?

Och det kanske skulle fungera bättre om du beskrev just varför den här delen av avsnittet är såpaaktig. Du kan ine använda samma sak för att beskriva till exempel the Body eftersftersom scenerna har helt andra funktioner och uppbyggnad. Din "all 'djuphet' i Whedonverse suger" räcker inte riktigt som unversell förklaring.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Koala » lör okt 23, 2004 21:55

noike Det har jag inte sagt. Jag säger fortfarande att the Body är ett av de fem bästa buffyavsnitten nånsin. Ett av de få avsnitt Whedon lyckas göra ett bra djupt avsnitt.
Om serien inte är för mig? Joo, jag tycker fortfarande det är bättre än det mesta på TV, men jag föredrar serien som den var s1-3..
Varför är det så svårt att förstå? Och framförallt, varför är det så oacceptabelt?

Vad jag menar med såpavarning är att scenerna är förutsägbara och utdragna. Personerna vänder ryggen till varandra när de blir arga, pratar överdramatiskt och rent allmänt beter sig såpa-aktigt.

Tycker detta liknar mer en argumentationstråd än en diskussionstråd när jag måste försvara mig för att jag inte delar er åsikt. För detta har fan gått över gränsen alltför många ggr.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav noike » lör okt 23, 2004 22:00

Men herre gud, säg det då. Det här är första gången jag ahr sett dig ens nämna det här:

Vad jag menar med såpavarning är att scenerna är förutsägbara och utdragna. Personerna vänder ryggen till varandra när de blir arga, pratar överdramatiskt och rent allmänt beter sig såpa-aktigt.


Att försvara sin åsikt när den inte delas av många andra får alla göra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Koala » lör okt 23, 2004 22:07

Skillnad mellan att försvara sin åsikt eller sin värdighet.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Tob » lör okt 23, 2004 22:10

Koala skrev:Tycker detta liknar mer en argumentationstråd än en diskussionstråd när jag måste försvara mig för att jag inte delar er åsikt. För detta har fan gått över gränsen alltför många ggr.


Bygger inte en diskussion på en åsikt och argument? En diskussionstråd är väl en argumentaionstråd, eller? Ta nu inte detta på fel sätt; men jag tycker det är du som hela tiden har gått över gränsen. Jag kan verkligen inte hålla med dig om att serien känns som en såpa då den försöker vara något mer än bara simpel underhållning, uppenbarligen tycker dem flesta så. När du kommer med motsatsen så är det väl inte konstigt att folk undrar varför?

Men visst jag köper det, alla har rätt till sin åsikt, men det jag ville ha sagt var att jag tycker att en diskussionstråd är nästan samma sak som en argumentationstråd. Men det är ju bara vad jag tycker.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » lör okt 23, 2004 22:14

Man diskuterar med varandra, man argumenterar mot varandra.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Illyria » lör okt 23, 2004 23:52

VelocityBoy skrev:
Illyria skrev:Spike insane in the basement = såpa? Jag ser då inte kopplingen.

Nja det är ju mer Spike-pouring-his-heart-out-to-Buffy = såpa?

Men det är ju inte såpa, väldigt långt ifrån faktiskt, det är mer drama. Den enda som vänder ryggen är väl dessutom Spike, men han är ju som sagt inte helt 100 närvarande heller. Dessutom har drama alltid varit en del av Buffy, det har inte bara varit komedi rakt igenom, och visst är serien lite mörkare nu och den är även mer vuxen - för gänget är inte 16 år längre. Det är en naturlig utveckling och komedin finns fortfarande kvar, även den lite "äldre" dock. Annars hade det inte varit Buffy.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » lör okt 23, 2004 23:56

Illyria: no argument from me...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Illyria » sön okt 24, 2004 0:01

VB: inte bara menat till dig ;)

(måste ju citera något)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » sön okt 24, 2004 0:05

Illyria skrev:(måste ju citera något)


och här trodde jag att jag var speciell... ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » sön okt 24, 2004 7:07

Vitsen med ett diskusionsforum är ju att få läsa vad andra tycker om avsnitten, om man har olika åsikter så blir det ju mer intressant att läsa.
Vad man än tycker om avsnittet, bra el. dåligt så är väl meningen att man ska tala om vad det är man tycker si el.så om för annars blir det ju inte mycket till diskussion, det måste finnas olika åsikter för annars blir det ju inte heller någon diskussion, ju mer olika dessto roligare att läsa.
Håller med Koala om att man inte ska behöva försvara sig för att man tycker tvärt emot de flesta, men naturligtvis så kan man tala om varför man tycker för el, emot och inte bara säga, det var bra el, det var dåligt, för det är inte så intressant att läsa. Men vad man än tycker så förtjänar man ett vänligt bemötande. :P Love, Peace och Understanding osv... :D
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav spobi » mån okt 25, 2004 15:15

Absolut en stark 8 mycket beroende pågrund av Jamse Marsters skådespleri. Rätt Ironiskt att av alla män i Buffys liv förutom Xander är det denna Vampyr som gör allt bara för att få älska och bli älskad och bli accpeterad av just henne.

Dawn och Spike scenen är rätt tragisk inte för hennes attitud mot Spike, vilket man har en stor förståelse för utan för de hade en sån bra vänskap i säsong 5 vilket inte finns där pågund av Spikes beteende.
""Wait a minute! How did this happen?? We're smarter than this!" ~ Obi Wan Kenobi
spobi
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2004

Inläggav Emily » tis okt 26, 2004 14:45

(as Spike is skewering the demon, the spell breaks, and he ends up skewering human Ronnie instead.)

RONNIE: Ow!

SPIKE: (sincerely) I'm sorry. (talking to himself, all crazy again) Right. Wrong. All wrong. Wrong maneuver. Not hardly helpful. God, please help me. (screaming, to Buffy) Help me!


JM är så bra


SPIKE: Hey, hey, hey! No touching.

Hans ansiktsuttryck oj oj
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Joamna » tis okt 26, 2004 14:51

Emily skrev:(as Spike is skewering the demon, the spell breaks, and he ends up skewering human Ronnie instead.)

RONNIE: Ow!

SPIKE: (sincerely) I'm sorry. (talking to himself, all crazy again) Right. Wrong. All wrong. Wrong maneuver. Not hardly helpful. God, please help me. (screaming, to Buffy) Help me!


JM är så bra


SPIKE: Hey, hey, hey! No touching.

Hans ansiktsuttryck oj oj


Oj oj det där är verkligen bra! Håller helt och hållet med..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nightcrawler » ons okt 27, 2004 22:14

Bra avsnitt! Men man tycker ju synd om Spike...den lilla stackarn ;) Han kunde inte lura mig med den där blåa, tajta tröjan ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Nyx » fre okt 29, 2004 23:53

Emily skrev:
JM är så bra


För att ytterligare instämma i hyllningskören. Från Sid Vicious till narren i Shakespeares King Lear i sina vansinnesscener - James bredd som skådespelare är enorm och bara fortsätter att imponera!

Något av det allra bästa med Buffy är att de kan varva fantastiskt komiska scener (blicken mellan Spike och Xander när Nancy frågar om det är några som INTE haft sex) och djup tragik (Spike på korset)!
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » lör okt 30, 2004 1:59

där slog du minsann huvudet på spiken...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav virve » mån jan 10, 2005 10:58

Ett bra avsnitt, får en åtta.

Sista scenen med Spike och Buffy var oerhört stark. Både välskriven och välspelad! Jättebra!

Jag gillar Nancy och maskhistorien. Kul att det enda Nancy får se är alla konflikter och invecklade relationer.
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » sön jan 16, 2005 7:20

Ett avsnitt som lite grann belyser problemet med säsong 7. Den här gigantiska superduperarcen blandat med lättsamt monsterjagande à la s1... man tar liksom inte penismonster #35 på allvar. Visst är det en tanke bakom det där att det knyts till "from beneath you, it devours", men den verkar helt enkelt lite för mesig. Större delen av avsnittet känns som utfyllnad; varken spännande nog, relevant nog för arcen eller kul nog för att platsa.

Det som räddar avsnittet är, som alla redan verkar ha konstaterat, avslutningsscenen. Marsters är helt otrolig. Är det förresten helt tokigt att se kyrkscenen som antitesen till våldtäktsscenen i s6?

7x03 Same time same place:
Ungefär som Willows scen i grottan i nästa avsnitt är antitesen till hennes mord på Warren?

I "Seeing Red" hade vi en sårad Buffy som bara med uppbådande av alla krafter lyckades avvisa en frustrerad och förbannad Spike; här har vi en uppenbart sårad och knappast farlig Spike, som erbjuder sina, eh, tjänster men blir avvisad av en Buffy som är fullt kapabel att göra slut på honom när som helst - hon går t o m, för första gången på väldigt länge, så långt som att dra påle mot honom (hej symbolik). Rollerna omkastade, den första scenen i lysrörsbelysning, den andra i nästan totalt mörker.

Why does a man do what he mustn't? For her. To be hers. To be the kind of man who would nev—


"...aldrig försöka tvinga sig på henne mot hennes vilja." Det är en bön om förlåtelse, som väl kunde bli väl övertydlig med alla religiösa gester (korset, Spikes blick uppåt när han ropar "It's what YOU wanted, right?") om det som sagt inte vore för Marsters kompletta inlevelse i scenen. Galen och klarsynt på samma gång.

På så vis gör avsnittet jobbet så här i början av s7: knyta ihop de lösa trådarna från sexan, ge folk en chans att be om ursäkt och göra bot, lägga fast deras nya roller och förbereda inför showdown.
Senast redigerad av A bear sön jan 16, 2005 11:03, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav VelocityBoy » sön jan 16, 2005 10:58

Björn skrev:Är det förresten helt tokigt att se kyrkscenen som antitesen till våldtäktsscenen i s6?


Jag har aldrig tänkt på det så... jag har förstås sett det som en direkt följd av den scenen och förstås av sista scenen i "Grave" du kanske har rätt även om det är betydligt mer tydligt i

Spoiler Buffy s7 ep 3
Willows fall precis som du pekade ut... en Willow som inte kan röra sig och håller på att bli skinnflådd.

Sedan tycker jag fö att resten av avsnittet är bra det är kul att slänga in en extern person (helt utan anknytning till deras värld) och se dess reaktion på gruppen och det är också ett perfekt sätt att i början av säsongen visa var alla står.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 20:17

JM är fabulous i det här avsnittet. Slutet på korset visar ju hur ont hans nya själ gör (jämför med Harsh Light of Day, där han genast drar sig tillbaka när han vidrört korset i tunnelrummet.) Annars tycker jag att masken är rätt trist, Anyas kläder här ser ut som möbeltyg.

Lipton: hade någon bara sagt Anya hade jag tänkt på Buffy-Anya också. Men jag är extremt ointresserad av sport.

Spikes blå tröja är lite väl färgglad för min smak, han ser skum ut. Rött är ju blodets färg så det funkar mycket bättre.

För alla som inte är slängda i tyska, när den rosahåriga tjejen dör i början sjunger technobandet "von der Tiefe", dvs "ur djupet" eller "from beneath you".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 20:20

Såg nu att samma info finns på BuffyGuide.com (dvs om låten). Ja, ja, det är ändå lite kul med tanke på avsnittsnamnet.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » ons jan 19, 2005 21:45

Binchy: Coolt! Det hade jag ingen aning om. Man tackar och bockar.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 21:49

Binchy skrev:För alla som inte är slängda i tyska, när den rosahåriga tjejen dör i början sjunger technobandet "von der Tiefe", dvs "ur djupet" eller "from beneath you".


De sjunger faktiskt hela raden - "Von der Tiefe verschlingt es", alltså ordagrant "from beneath you it devours". (Jag har förträngt hur Kanal 5 översatte det, vill minnas att det var marginellt bättre än

Jonathan och Andrews översättning.)

Iofs är jag rätt säker på att det är en felöversättning... borde väl vara "Aus der Tiefe"?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 22:44

Von der Tiefe blir från djupet, av djupet, så betydelsen är ju i princip den samma. Uppfattade inte fortsättningen under avsnittet men såg den på BuffyGuide, min tyska är lite rostig och just ordet uppsluka använde jag nog inte så ofta då.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » lör aug 20, 2005 11:02

De tidiga S7 avsnitten går ungefär efter samma mall. Spike är en publik favorit, och det reflekteras defenitivt i S7. Han får mycket utrymme, riktigt mycket till och med. I början så är avsnitten ganska lika varanda, MOTW + Spike. Och Beneth You är ingen undantag.
Jag gillar Spike, underbar karaktär. Så bra att det går att bygga avsnitt runt honom. Som don gör nu, och det fungerar uppenbarligen. Men, MOTW känslan finns kvar, och den stör lite. Nu förstår jag att det är säsongs öppning, och MOTW är ett allmänt faktum.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav The Ankh » tis aug 23, 2005 14:26

Ok... I detta avsnitt, när Buffy får reda på att Spikes själ e tillbaka, går Spike omkring i bar överkropp och e onödigt snygg. sen går han fram och hänger på ett kors och ryker. Nåt så vackert och poetiskt har jag sällan skådat! Denna bild borde finns nånstans, som poster eller vad som helst, är det nån som hittat den? Google räcker inte till längre![
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Yog-Sothoth » tis aug 23, 2005 17:50

Ja, det är en fin scen, och Spike ser verkligen bra ut (fast det menar jag inte på ett homosexuellt sätt, utan ungefär som på det sätt Andrew beundrar Spike (vilket enligt vissa visserligen är pga att Andrew är bög, men det är en annan diskussion)).

Det känns som att man aldrig riktigt ser hans kropp helt belyst, dock. Kan det vara för att dölja att J.M. har blivit äldre och inte har samma kropp som tidigare?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron