7x02 Beneath You

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betygsätt Beneath You

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
2
4%
6
6
12%
7
15
29%
8
13
25%
9
10
20%
10
4
8%
 
Antal röster : 51

7x02 Beneath You

Inläggav dizzy » sön sep 21, 2003 19:52

Ett helt ok avsnitt men ingen direkt höjdare. Kändes mest som en fortsättning på första avsnittets introduktioner av de olika personerna och deras nuvarande relationer. Det mest intressanta var nog Spikes nya instabila personlighet, starkt spel av Marsters. Historien med pojkvännen som förvandlats till stor maskdemon var ganska ointressant, men den ledde ju iofs till en konfrontation med Anya som låg bakom det hela.

Lite konstigt klipp när Buffy går ner i skolans källare och dörren slår igen bakom henne som om hon blir instängd men sen händer inget mer, istället hamnar vi plötsligt i England hos Willow.

Ger det en 5:a.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön sep 21, 2003 20:33

Har inte sett det här avsnittet på jättelänge, men minns att jag tyckte det var lite förvirrande och konstigt struktuerat just med tanke på den svaga mask-storyn som liksom bara "tog slut".

Men den sista scenen är ju enorm, ett av Marsters allra största ögonblick och orsaken till att detta avsnitt är väldigt populärt hos vissa. Fram tills dess är avsnittet lite so-so, men det är värt det för den scenen.

Betyg: 7


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön sep 21, 2003 22:06

Nu skäms jag lite men scenen du pratar om är de i kyrkan??
Antar att det är den du menar å det måste vara Masters bästa insats under hela serien.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » sön sep 21, 2003 22:13

Jo slutscenen var enormt bra, även Sarah tycker jag gör det väldigt bra, som vanligt, trots att hon egentligen bara står helt still och lyssnar på Spike så visar hon Buffys känslor här på ett fantastiskt sätt.

Det är möjligt att jag kan ge det lite högre betyg när jag har sett det en gång till, men i stort sett tycker jag resten av avsnittet gjorde att det bara blir en 5:a.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön sep 21, 2003 22:32

Off: Japp, det är scenen i kyrkan. Marsters har visat sig vara en otrolig dramatisk skådespelare vid många tillfällen, men just den scenen är något alldeles särskilt...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » lör okt 11, 2003 1:31

En sjua får det av mig, trots att det inte finns nån bra story egentligen så är det en hel del goda skratt och den sista scenen är ju underbar.

Marsters är grymt bra.

Det är alltid kul när de plockar in utomstående och visar deras reaktioner. :D

Ska bli kul att se nästa avsnitt, Willow saknas ju enormt..
borde nästan dra av ett poäng på detta o förra för att hon inte är i Sunnydale ;)

Kul att hon fick behålla sina powers iaf, det hade ju känts lite löjligt om hon skulle bli en liten klenhäxa eller nåt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav pfant » sön nov 16, 2003 12:51

"klenhäxa" :D

Jag gillade hela det här avsnittet, även om slutet självklart är höjdpunkten.

En sak som jag har funderat över en hel del (vilket säger en del om hur knäpp man blir efter ett tag av att kolla på det här) är att efter alla slagsmål som Buffy och gänget varit med om inne på The Bronze, att de inte blivit portade eller att ingen reagerar över att de är där. Det utbryter ju alltid något slagsmål eller någon demom (eller Troll) dyker upp. Borde inte någons tålamod med dem rinna över?

Jag vet, jag vet. Det är bara en tv serie :D
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön jan 11, 2004 2:39

Såg om avsnittet idag för första gången och jag var nästan mer impad av JMs agerande den här gången. När han går i mörkret och berättar medans Buffy sakta men säkert börjar förstå vad som har hänt (mycket bra av SMG också, hennes ögon säger mer än hon aliasbruden kan göra i 234235 scener :) )

Angel—he should've warned me. He makes a good show of forgetting, but it's here, in me, all the time. The spark. I wanted to give you what you deserve, and I got it. They put the spark in me and now all it does is burn.


Ryser i hela kroppen när han säger de orden.

Som många påpekat innan är MOTWstoryn ganska svag men det hade varit svårt att få in en "bra" story i ett avsnitt som behandlar så mycket av Spike/Buffys trasig relation. Avsnittet känns på något sätt kort men det kanske är just pga att det egentligen är sidostoryn man kommer ihåg och inte MOTW.

pfant: En tanke om din fundering. Om de skulle porta Buffy och gänget så skulle de ju inte ha någon som skyddar dem alls. Det finns ju faktiskt ondingar som är ute efter annat än att döda Buffy :) (allt är logiskt i Buffyvärlden, kom ihåg det ;) )
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön jan 11, 2004 3:05

Off: men MOTW har ju alltid i Buffy varit yta och inte själva innehållet. Så det är inte konstigt att sidohistorien är det viktiga.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön jan 11, 2004 3:11

Jo men det är ändå ganska intressanta MOTW oftast imho. Fast de kanske bara är jag :) .

Glömde förresten när Spike hänger på korset. OJ OJ OJ :eek: . Nä måste fan se nästa avsnitt nu.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tor feb 26, 2004 21:05

Spike äger andra avsnittet av Säsongen oxå..

riktigt kul avsnitt. Jag gillar när det finns kopplingar till tidigare avsnitt, och när saker i ting hänger ihop. Det gör det ju onekligen här. Riktigt bra spelat av alla inblandade!.. mums!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav kaos » tor apr 22, 2004 0:44

ännu ett bra avsnitt detta ser lovande ut /bara det inte kommer fula regeringsnubbar)
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Son_of_Giles » tis maj 04, 2004 2:05

:cry: :cry: :cry:

"And she shall look on him with forgivnes...and everybody will forgive and love...He will be loved."

:cry: :cry: :cry:

..så vuxen man jag är...
Son_of_Giles
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 maj 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » tis maj 04, 2004 18:07

Son_of_Giles skrev:
"And she shall look on him with forgivnes...and everybody will forgive and love...He will be loved."


:cry:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sus@n » sön maj 09, 2004 17:02

Måste säga att inledningen "previously on..." i detta avsnitt är ett av det mest ångestladdade någonsin, får ont i magen av att bara se det!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » ons jun 23, 2004 23:59

Alltså, den sista scenen här... det blir inte mycket bättre än så. Någonstans. Överhuvudtaget. Alldeles magnifikt.

Gillar resten av avsnittet rätt så mycket nu också (efter att ha sett det tre gånger), men tankarna återvänder alltid till sista scenen. Den rykande kroppen på korset. Så många fantastiska (galna) repliker på så lite tid.


"It didn't work. Costume. Didn't help. Couldn't hide."
"No more mind games, Spike."
"No more mind games. No more mind."

"Hey, hey, hey! No touching. Am I flesh? Am I flesh to you? Feed on flesh. My flesh. Nothing else. Not a spark. Oh, fine. Flesh then. Solid through. Get it hard; service the girl."
"Stop it!"
"Right. Girl doesn't want to be serviced. Because there's no spark. Ain't we in a soddin' engine?"

"Spike, have you completely lost your mind?"
"Well, yes. Where've you been all night?"

"I dreamed of killing you. I think they were dreams. So weak. Did you make me weak, thinking of you, holding myself, and spilling useless buckets of salt over your... ending? Angel—he should've warned me. He makes a good show of forgetting, but it's here, in me, all the time. The spark. I wanted to give you what you deserve, and I got it. They put the spark in me and now all it does is burn."
"Your soul."
"Bit worse for lack of use."

"It's what you wanted, right? It's what you wanted, right? And—and now everybody's in here, talking. Everything I did...everyone I— and him... and it... the other, the thing beneath—beneath you. It's here too. Everybody. They all just tell me go... go... to hell."
"Why? Why would you do that—"
"Buffy, shame on you. Why does a man do what he mustn't? For her. To be hers. To be the kind of man who would nev... to be a kind of man. She shall look on him with forgiveness, and everybody will forgive and love. He will be loved. So everything's OK, right? Can—can we rest now? Buffy...can we rest?"


Det är nog faktiskt Marsters allra, allra bästa scen i serien (även om han onekligen har ett antal alldeles fantastiska ögonblick).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » tor jun 24, 2004 1:09

Håller med om att det nog är James bästa. Blev tårögd bara av att läsa citatet.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » tor jun 24, 2004 1:23

jösses caffeine... här sitter jag själv o ja, läser det flera ggr .. vilken skådis han är, dendär Spike
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav -Emelie- » tor jun 24, 2004 18:07

"Buffy...can we rest?" Håller med, jäkla bra är han..
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 16:55

James Marsters är värdelös.

KNAPPAST!! Ville bara öppna med något uppseendeväckande. :) Jag fortsätter min reprisrund av s7 och tänkte nu dela med mig av mina kommentarer till säsongens andra avsnitt.

Som tidigare konstaterat ÄGS detta avsnitt av JM.

Avsnittet har all drama man kan önska sig från ett Buffyavsnitt. Både storyn med Spike och storyn med Anya. Jämfört med förra avsnittet är detta betydligt mörkare, men också lite fattigare på komedi-sidan. (Tydligt tecken att Joss inte skrivit avsnittet.) Men trots allt bedömmer jag detta avsnitt högre, och då är det sista scenen som ger det den sista skjutsen! Den mörkare känslan detta avsnitt har kommer inte minst till ytan då gänget samlar sig för att lösa veckans problem. Gänget är Xander, Dawn och Buffy. Det är så man vill gråta hur mycket man saknar alla andra, hur mycket man saknar det som var i s5 innan s6 kom och delade dem.

På den negativa sidan har vi ormen, masken, whatever. Alla dessa ormar de ska ge oss. Men ett plus får den för att denna är den snyggaste, bättre än Reptily boy (hur svårt kan det vara!?) och bättre än the Mayor.

Bästa scen: inte helt otippat, den sista i kyrkan
Bästa karaktär: Spike
Bästa replik (okej, inte bästa - men jag gillar den skarpt!)
BUFFY: Spike, have you completely lost your mind?
SPIKE: Well, yes. Where've you been all night?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav sus@n » ons jul 28, 2004 17:11

håller med dig om allt brat.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons jul 28, 2004 17:18

Enligt en intervju med James (som jag för mitt liv inte kan hitta) så är den sista scenen skriven av Joss då den scenen som Doug Petrie hade skrivit inte riktigt fungerade.

En sak som förvånar mig med det här avsnittet är att Xander är ganska lugn i sin konfrontation med Spike det känns som om det här hade hänt under s6 så hade han brutit av ett ben ifrån bordet och stormat. Jag tror att det kan ha göra med att Spike var så omåttligt populär att Xanders hårda linje mot Spike fick honom att bli mindre populär hos en stor del av fansen (det och att han lämnade Anya vid altaret... knöl! :) )och att de försökte fixa det här... eller så har han blivit lite lugnare efter sommaren.

Spikes blåa tröja med korta ärmar är iaf ett extremt misslyckat försök att ge honom en ny stil... rock och t-shirt ska det vara (jag är tom emot den klassiska röda skjortan).

Annars håller jag förstås med om att det är sista delen av avsnittet som är den bästa och en utav James finaste stunder i serien (min eviga favorit är den på trappan i slutet av "Fool for love"... *swoons* :) )
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 17:31

VelocityBoy skrev:Xanders hårda linje mot Spike fick honom att bli mindre populär hos en stor del av fansen (det och att han lämnade Anya vid altaret... knöl! :) )

Ekot säger: KNÖL!! :D

Spikes blåa tröja med korta ärmar är iaf ett extremt misslyckat försök att ge honom en ny stil... rock och t-shirt ska det vara (jag är tom emot den klassiska röda skjortan).

Jag är för den röda skjortan, känns nästan lika äkta som svart t-shirt (den är trots allt med i OMWF - finns inte mer bekräftelse än så) Men jag är helt klart emot den blå tröjan... klart den har vissa fördelar 8) ... men NEJ.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » ons jul 28, 2004 17:37

brat: Jag ändrar mig lite vad det gäller Spikes kläder

Spoiler Buffy s7 ep7

Jackan han har "Conversations with dead people" och "Sleeper" passar han faktiskt riktigt bra i... det är väl för att den är svart antar jag ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » ons jul 28, 2004 19:57

Ange Spike's kläder.

Rock + Svart t-shirt:
Grymt snyggt, passa bäst mest.

Rock + Röd Skjorta + Svart T-shirt:
Detta ÄR Spike som jag tänker mig honom. Detta är hans kläder. Jag har outfiten.

Blå skjorta:
Ny Spike, funkar bra tycker jag, sågar alltså den inte som ni andra!

Brun kostym (Tabula Rasa S6):
Obetalbart! Så grymt bra :P
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons jul 28, 2004 20:47

Jag tycker faktiskt Spike är snyggast i blå tröja ;)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 23:29

Zaxx skrev:Blå skjorta:
Ny Spike, funkar bra tycker jag, sågar alltså den inte som ni andra!


Rätt ska vara rätt... eller petnoga ska vara petnoga iaf :D
I "Beneath You" har Spike en blå, mycket tight, tröja på sig, ingen skjorta. And I don't like it. För Spike iaf, för James är den ok :P

Däremot har Spike en blå SKJORTA på sig i Smashed (ingen kan tycka att det är en spoiler!?) och den har jag faktiskt inget emot än om den ser väldigt ovanlig ut motför röd skjorta. Det kanske är för att man ändå har den trygga svarta t-shirten under och det effektfulla rocken över. Eller också är det bara för bilden med käkbenen, ni vet vilken, då han ler och ögonen har exakt samma färg som skjortan. :rolleyes: (Om någon sett commentaryn så var det Drews kommentar om denna scen som fick mig att inse att han... inte föredrog tjejer direkt.)

....nu har jag visserligen inte varit inne så många avsnittstrådar men det verkar som om de flesta slutar i diskussioner om kläder eller frisyrer?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Off » ons jul 28, 2004 23:55

Kläder eller frisyrer? Jasså det har jag missat helt :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons jul 28, 2004 23:59

Oj, menade förstås Blå TRÖJJA.. men skjortan är fin den med :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tor jul 29, 2004 9:20

brat skrev:Däremot har Spike en blå SKJORTA på sig i Smashed (ingen kan tycka att det är en spoiler!?)

....nu har jag visserligen inte varit inne så många avsnittstrådar men det verkar som om de flesta slutar i diskussioner om kläder eller frisyrer?


Det är helt okej att nämna allt som har varit före det avsnitt du kommenterar i...

Jag känner mig lite skyldig för det här med kläder och frisyrer men här om någonstans borde man väl få hänga upp sig på detaljer dessutom så är det lätt att man börjar reagera på sådana småsaker när man ser det för tredje gången på kort tid.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron