Den sista scenen! Jag vet inte vilket ord som skulle kunna beskriva den på ett bra sätt, men jag får väl använda ordet "monumental" trots att jag nyss använt det om S6:s avslutande arc. Men den är det, denna scen... monumental alltså. En av de bästa scenerna i hela Buffyverse, "där uppe" med klassiska scener som t ex: Buffy dödar Angel, Angelus iakttar Buffys och Willows sorg över Jenny Calendar, Slayer's Elegy-montaget i The Wish, slutscenen/erna i The Gift, Buffy/Spike-sex i Smashed... Och det allra sista, med en trött Spike lutandes mot korset:
SPIKE: Can we rest now? Buffy? Can we rest?
Fantastiskt!
Det jag dessutom beundrar är att de i denna monolog (ja, jag vet att Buffy säger några ord) så lyckas de få in en förbaskat rolig replik också. *Utan* att det förstör stämningen på nåt vis:
BUFFY: Spike, have you completely lost your mind?
SPIKE: Well, yes. Where've you been all night?
James Marsters är lysande! Att varken han eller SMG vann några större priser övergår mitt förstånd. Men så var det ju en "genreserie" också och en genreserie måste ha 15 miljoner tittare à la Lost för att tupégubbarna ska ge dem en chans.
Avsnittet i övrigt är kanske inte lysande. I alla fall inte maskdelen, men den leder till en del underhållande scener som t ex scenen i the Bronze där tjejen frågar om det finns några som inte haft sex med varandra och Spike och Xander ger varandra en blick. Och om man då kommer att tänka på scenen där Xander beskriver Spike i S5:s Intervention så blir det ännu roligare.

Dawn får också en riktigt bra del här:
DAWN: Spike. You sleep, right? You. Vampires. You sleep?
SPIKE: Yeah, what's your point, niblet?
DAWN: Well, I can't take you in a fight or anything. Even with a chip in your head. But you do sleep. If you hurt my sister at all. Touch her. You're gonna wake up on fire.
Ouch! Men det får mig också att tänka på en av de stora förlusterna i S6: Spikes och Dawns scener ihop. Så snart Buffy kommer tillbaka är det slut med det och det är synd, tycker jag. De scenerna var en av många styrkor under S5 och i Bargaining.
Willow... äh, inget särskilt med de scenerna. De utspelas i England och jag älskar England så det är väl kul.
Avsnittet som sådant får 7 av 10 och jag kan säga att det är tre scener som höjer avsnittet och de är nämnda ovan: Spike och korset, Dawn siktar på att bli kallad Gudsystern och den roliga scenen i the Bronze.
EDIT: Förresten så saknade jag Spikes lockar med mörka rötter från 7.01 och början av detta avsnitt. Gillar den frisyren. So sue me!