7x19 Empty Places

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vad vill du ge "Empty Places" för betyg då?

1
1
3%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
11
30%
8
16
43%
9
6
16%
10
3
8%
 
Antal röster : 37

Inläggav caffeineaddict » fre nov 19, 2004 0:38

noike skrev:För snabbt. Jag vill att hon ska lida. Länge. Hon ska vara vid medvetenade när hon stryps av sina egna tarmar ungefär.


Du har rätt, du har rätt. Vilket för mig tillbaka till bambuskott.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » sön jan 02, 2005 7:07

Det är svårt att avgöra om deras ledarbyte är befogat men efter idogt tänkande (tre-fyra minuter, minst!) har jag kommit fram till att alla parter bär sig illa åt.

Buffy för att hon inte kan erkänna sina misstag och inte lyssnar på Xanders råd om att de andra faktiskt är hennes vänner också.
Willow och i synnerhet Xander för att de inte vågar lita på sin bästa vän. Och hur kan de inte följa efter henne? Willow var jag beredd på men inte Xander efter allt de varit med om den senaste tiden.
Kennedy för att hon överskattar sin egen inblandning i scenariot och för att hon försöker slita isär Buffy och Willow. Ja, och för att hon existerar i allra största allmänhet faktiskt.
Rona för att hennes kommentar. Varför flår inte Willow henne?
Giles för att han, efter sitt lilla tal om vikten av att kunna göra hårda val, inte stöttar Buffy.
Men allra, allra värst beter sig ändå Dawn. Vem tror hon att hon är? Det är bevisligen hennes hus också men till den dag gnällande betalar räkningarna ska hon bara sitta och ner, hålla käft och se söt ut. Otacksamma kräk som vågar hugga den enda person i världen som står ut med henne i ryggen.

Den enda som klarar sig utan att min åsikt om denne fundamentalt revideras är Faith. Hon beter sig precis som Faith och följer dessutom efter Buffy medan övriga bundsförvanter bara står och känner sig skamsna.

Hur fel Buffy än gör så står jag helt och hållet på hennes sida här.
Dels för att hon faktiskt har rätt om vinkällaren, dels för att hon är min favoritkaraktär och skulle ha min sympati om hon så ville att alla skulle slänga sig från en ravin. Planen hade lätt kunnat omstruktureras så att bara hon, Faith, Spike och Willow går och Buffy nämner till och med att hon är beredd att diskutera taktik och strategier med de andra. Vidare lär sig Buffy verkligen av sina misstag; när hon väl återfår ledarrollen är hon mer ödmjuk än tidigare medan resten av gänget med Giles i spetsen bara ser dumma och skyldiga ut.

Ett hemskt avsnitt.
Nio.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav virve » lör jan 22, 2005 12:27

Fantastiskt avsnitt! Slutscenen var skitbra! Jag blev väldigt överraskad när man "avsatte" Buffy.
Jag tycker att det var bra att man äntligen ifrågasatte Buffys ledarskap. Hoppas att hon kommer ner på jorden nu.
Men valet av Faith som ny ledare var kanske inte det bästa.

Scenen med the scoobiecore på sjukhuset var jättefin. Scener med enbart Willow, Buffy och Xander är sällsynta nu för tiden, så det var himla roligt med en sådan scen. Jag blev faktiskt lite nostalgisk och samtidigt ledsen för att allt snart är slut.... :cry:
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Djehuti » ons jan 26, 2005 18:05

Tycker verkligen synd om Buffy. Hon är ledaren, jävla ungar som börjar gnälla om interndemokrati mitt i ett rasande krig. Det behövs en general, och det bör vara Buffy. Men det är en svår balansgång...Buffy har tyvärr alienerat sig från sina vänner och sin här; även om det visserligen är hennes roll att se till det stora perspektivet och inte låta hennes känslor riskera hela deras uppdrag och i förlängningen människosläktets existens, så har hon blivit för kall, och distansierat sig från de andra i allt för hög grad. Det är som sagt en svår balansgång...Jaja, den slutgiltliga striden stundar och armén befinner sig i smått kaos, vet inte vad den skall göra och generalen befinner sig i exil. Lyckat.

Faith har aldrig varit en bra ledare, och inte en bra följare heller. Hon har aldrig klarat av att ta ansvar...men hon tycks ha mognat nu på senare tid, hoppas att hon är redo för att göra det som måste göras. Hon måste ta vid där Buffy slutade. Gruppen måste vara redo att agera, som en riktad enhet. Om Kennedy eller någon annan potential skulle hamna i charge, så skulle ingenting bli gjort, utan man skulle sitta och babbla om vilken organiseringsform som är mest demokratisk, yada yada yada medan übervamps springer omkring på gatorna i tusental och dödar alla.

Oj, vad auktoritär jag låter. Jag som alltid sett mig själv som anti-auktoritär, men jag tror verkligen att det kommer gå helt åt helvete (boktstavligt talat) om massa potentials skall styra och ställa.

Dock...Buffy har jävligt svårt att ta kritik. Ger Faith en fet smäll när hon kriticerar stormningen av vintunnehuset, etc. Hon måste lära sig att lyssna på de andra...hon bör och måste lära sig att ta kritik och råd. Även om hon fattar de slutgiltiga besluten.

Tycker varken att Buffy eller de andra har helt rätt i detta avsnitt...båda har mer fel än rätt. Men som sagt, jag tror att Buffy behövs i rollen som ledare...hon har störst möjligheter att göra det bästa jobbet, imho. Även om även hon bör skärpa till sig lite....Faith tycker jag som sagt sköter sig förvånansvärt bra...hon har verkligen förändrats. Jag tror och hoppas att hon gör det som är rätt med det som har givits henne.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Binchy » mån jan 31, 2005 20:49

Händelserikt avsnitt. Andrew och Spike tillsammans är helsköna. "If you tell anyone we had this conversation, I'll kill you".

Buffy är rätt osmidig, när hon kräver att alla andra ska göra som hon säger, hon har ju aldrig gjort som någon annan sagt. Vill man få andra att göra som man säger får man allt motivera det lite bättre. Men det är ändå lite väl häftigt att göra myteri när man står inför en kamp mot the original evil. Ska man lyckas med det krävs det ju att alla vet vad de ska göra, och det vet de ju inte om man mitt i byter ledare och taktik,

Spoiler nästa avsnitt
vilket skulle bevisas när Faith drar med sig de potentiella till vapenlagret.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » fre feb 11, 2005 17:56

Den där slutscenen går ju tillbaka på något som varit uppenbart länge och som har en tendens att överskuggas av de allstädes närvarande wannabesen:

Scoobygänget finns inte längre.

Det har egentligen inte funnits sedan s4 ungefär.

Visst, de är fortfarande vänner, kämpar mot samma mål etc - men det är egentligen mer pga yttre tryck. Det finns inte längre någon inre kraft som håller ihop dem, driver dem åt samma håll. Alla har sina egna motiv, alla har sina egna liv.

Och om det inte finns någon sammanhållning kan heller ingen leda. Vilket har fungerat tidigare av det enkla skäl att de kunnat klara sig på kraft, magi, vänskap och entusiasm; de har slagits mot monster som, även om de varit intelligenta, sällan har varit smarta. Det har funkat med en sorts halvdemokrati, ingen av dem har egentligen någonsin varit en ledare eftersom de inte har behövt någon. Buffy har kunnat leda eftersom de andra har kunnat lita på att hon alltid kan slå ner beasties och skydda dem lite mer än de själva kan - men som de vet numer kan hon inte det längre, och det enda som återstår av hennes ledarskap är ett Cartmanskt "RESPECT MY AUTHORATAH!" Och med den "armé" hon utropade sina fjortisar till i 7x10 så krävs det en ledare som kan mer än peka med hela handen; hon måste få dem att tro att de kan vinna - i stället pratar hon bara om att de kommer att dö och att de är idioter. (Vilket de är, men det är en annan femma.) Buffy kan inte leda.

Giles har aldrig varit någon ledare. Han är deras Merlin, deras Yoda, eller annan valfri vis person som står strax bakom ledaren och talar visa ord i hennes öra. Han duger inte ens till krigare, och de gånger han försökt ta täten har det sällan gjort saken bättre.

Xander är absolut ingen ledare. Han är urtypen för en lojal krigare, fråga Dracula. Han är oundgänglig, men han har aldrig kunnat ta täten - ens på den tiden då alla andra i gänget också var ganska vanliga människor.

Faith kan inte leda eftersom hon inte vill. Hon tror inte på sig själv. Hon är EN slayer men kan aldrig bli THE slayer.

Den enda av dem som egentligen någonsin visat några ledarinstinkter är Willow. Det är nästan alltid hon som har klivit fram och hittat en väg ut när Buffy eller Giles tvekat, svikit eller inte kunnat - i "Becoming Part 2" exvis. Men allt eftersom hennes makt har ökat har hon mer och mer kommit in i samma fälla som Buffy; hon leder (se "Weight Of The World" t ex) därför att hon kan förvandla någon till en padda om denne inte lyder. Även om det inte är hennes mening finns det underförstått. Och de läxor hon lärde sig under s6 gör att hon inte vågar kliva fram här - dels för att hon inte litar på sig själv, och dels för att hon inte är säker på om de andra skulle våga följa henne.

Så vem återstår? Robin? Dawn? Kennedy? Andrew?

Kort sagt; de som har styrkan att leda har inget förtroende. De som har förtroende har inte styrkan - vare sig fysisk, psykisk eller någon annan sort. Allt går åt helvete. Det är briljant uppställt inför showdownen. Det måste till: (Spoilers resten)

Buffy måste lära sig en läxa. Hon måste lära sig att en slayer inte automatiskt är THE slayer. Utan den här förödmjukelsen hade hon aldrig ens kommit på tanken hon får i "Chosen".

Nu hinner jag inte skriva mer just nu och det här är inte färdigt egentligen, men men...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Gordo » lör feb 12, 2005 9:39

Det här avsnittet kommer jag ihåg gjorde mig först så förbannad. Efter det att avsnittet var slut hade jag nästan ångest å Buffys vägnar och jag kände ilska. Men det var ju ett Genialt drag för serien som helhet. Precis som så många andra liknande vägval som gjorts så ledde det jobbiga fram till något fantastiskt.

Spoiler resten:

Det leende som finns på Buffy läppar i "Touched" när hon hittar sitt vapen är ju helt fantastiskt. Man riktigt känner den lättnad och lycka hon känner i det ögonblicket och det skulle ju ha varit omöjligt om hon inte blivit så utelämnad i Empty Places

A bear skrev:Scoobygänget finns inte längre.

Det har egentligen inte funnits sedan s4 ungefär.

Visst, de är fortfarande vänner, kämpar mot samma mål etc - men det är egentligen mer pga yttre tryck. Det finns inte längre någon inre kraft som håller ihop dem, driver dem åt samma håll. Alla har sina egna motiv, alla har sina egna liv.


Den vänskap som finns mellan Buffy, Xander och Willow har ju minst sagt varit lite problematisk. Viklet är naturligt eftersom de är så olika och klarar av så olika saker. Men att säga att det inte finns någon inre kraft som håller dem samman tycker jag är att hårddra det lite. Visst alla har sina egna liv men det är väl det som händer när människor växer upp. I High School vad det en helt annan sak, de träffades varje dag och var mer på samma nivå men jag tror att mycket av det fortfararande finns kvar och att scoobisarna forftfarande känner en inre tillhörighet efter allt de de varit med om.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » tis apr 11, 2006 18:04

Ok, jag tyckte Buffy var sååå dryg i det här avsnittet, men det tog sig ju på slutet. Jag gillar inte Buffy just nu. Hon är så okänslig och dum! Fan, man vinner inga krig genom att vara en diktator, men hon kanske fattar framöver.

Snygg avslutning tycker jag, när alla gick emot henne, och hon fick lämna, det här lovar gott inför avslutningen.

För lite Caleb i det här avsnittet. Buffy+Andrew kul. En del bra one-liners, en jag kommer ihåg på rak arm är Xander: "I really try to understand you Buff, but I guess it's a bit to the left of me, 'cos I'm missing it" (paraphrasing).

Känslomässigt som fan med Willow och Xander på sjukhuset. Inga andra serier lyckas bli så känslomässiga som de skapade av ME :!:

Bra att det var Dawn som gick fram och sa till Buffy att lämna, det gav mest effekt, och var bra för hennes karaktär.

7/10
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » tis apr 11, 2006 18:28

Garim skrev:För lite Caleb i det här avsnittet.


Ain't that the truth. Caleb och hans Southern twang... det måste vara mycket av det!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tis apr 11, 2006 19:27

Läste igenom tråden och tänkte lämna lite tankar angående avsättningen av Buffy som ledare.

Jag minns att jag blev råförbannad första gången jag såg på avsnittet. Okej, för serien var det ett jävla genidrag, men jag håller inte med karaktärernas beslut att avsätta den enda som vågat axla ansvaret för både utbildningen av SiT och beskyddet av dem och de före detta scoobysarna. Jag är ingen person som i vanliga fall förespråkar auktoritärt styre, men i vissa (Den jävla apokalypsen! Igen!) lägen krävs det en tydlig befälsordning och man ifrågasätter inte den mitt under läget. Jag tvivlar skarpt på att någon av de andra hade fattat en annorlunda beslut angående första gången de går in i vingården. Att Buffy vill tillbaka är inte det heller ett dumt beslut i sig. Jag tvivlar starkt på att hon hade organiserat det på samma sätt som förra gången. De andra vågar ju dock inte lyssna på henne verkar det som.
Ingen av de andra karaktärerna har enligt mig det som krävs för att leda gruppen. Giles hade credzen, men han tappade dem när han och Wood went all Watchers Council och organiserade mordförsöket på Spike, för "Buffys eget bästa". Xander är ingen ledare för, personlig mognad till trots, har han svårt att ta saker och ting på riktigt allvar. Willow är instabil och har för bövelen varit skitond nyligen. Faith är obeprövad och förtjänar ännu inte att följas. Resten är totalt obeprövade, vilket bevisas ganska bra med den lilla riksdagen so följer. De verkar inte heller ha fattat allvaret i situationen de befinner sig i.
Under hela denna scenen satt jag och skrek mot teven: "Det är krig era imbeciller! Naturligtvis kommer folk att dö!"

Spoiler: Touched
Jag blev glad när Spike sa det i detta avsnitt, även om inte Buffy såg det som en tröst.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav TheSlayerInMe » fre sep 01, 2006 20:57

Fatta vad jag grät när alla bara lämnade buffy! :'( åh det var så sorgligt! :'(
If love is a crime, let me be guilty of loving Sarah Michelle Gellar <3
TheSlayerInMe
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 sep 2006
Ort: Lidköping

Inläggav lilith » fre sep 01, 2006 21:55

Välkommen hit TheSlayerInMe :)
Japp, sorgligt var det. Grät själv en skvätt.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav mattek72 » lör sep 02, 2006 1:05

Välkommen TheSlayerInMe. Verkar som Både Ai och Binchy missat tillfället att länka till Ny på forumet? Presentationslänkar!
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav The Ankh » lör sep 02, 2006 1:07

ne fy faan. nu blir jag terarg! Dom e ---... vä-rdiga styrk sommgör somdom gör.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav AKS » lör jul 07, 2007 13:24

Jag älskar sista scenen. Jag gillar inte att se Buffy plågas, men hon måste ju fatta att hon fr.o.m. att hon tyckte att Spike kunde släppas lös med en aktiv trigger förlorat förtroende hos de andra. Fullt förståeligt. Tänk er in i det: Er kompis släpper lös en person som när som helst, utan förvarning, kan slita sönder er hals och lämna er att dö. Hade Buffy tänkt hålla Spike i handen dygnet runt för att kunna vara där och försvara alla andra? Knappast. Så att de andra inte litar på henne efter det och efter det som hände på vingården nu då hon vill tillbaka dit, det har jag full förståelse för. För det är ju som Anya säger: betyder slayerskapet per automatik att Buffy är bättre än de andra? Nej. Bättre på att leda? Nej. Som sagt, jag har full förståelse för att de inte litar på henne och som nämnts i tråden är det *buffys* val att lämna huset iom att hon känslomässigt försöker utpressa sina vänner "om jag inte får fortsätta leda så stannar jag inte" som en tjurig barnunge. Hennes eget val, helt klart. Hon blir inte utslängd, hon hade kunnat få stanna kvar om hon kunnat följa. Buffy har iom situationen med Spike tappat cred hos sina vänner. Det är hennes eget fel. Och att gå tillbaka till vingården när hon och Faith och Spike är de enda med superkrafter är ju som att be om att tio unga kvinnor eller så dör. Och allt för att Buffy har en "hunch". Inget fakta, bara en känsla för att nåt händer där.

Nej, jag tycker de gör helt rätt i detta avsnitt då de ifrågasätter henne som ledare.

Avsnittet som sådant är okej. Caleb är BÄST. Faith gör också att det blir mer intressant eftersom hon har sin bakgrund med mördandet och med Buffy. Hon är verkligen en energikick. Jag vet dock inte om hon är en bra ledare för hon är extremt impulsiv. Buffy tillåter sig ingen som helst eftertanke i detta avsnitt, men jag vet inte om Faith skulle göra det i en annan, liknande situation heller. Här har hon ju fördelen av att vara den som ingen förväntar sig ska ta beslut, hon behöver bara kritisera eller hålla med om något som sägs. Det är en annan sak att vara den folk vänder sig till för att få veta vad de ska göra.

7 av 10

Originalkommentaren, 1 maj 2003 skrev:Bara jag som är besviken då? Jag menar, Dirty Girls var ju BtVS back in action, men detta avsnitt var ganska tråkigt. Inget hände ju egentligen. Det var först de sista tio minuterna som jag satte mig upp och började att titta med verkligt intresse. Lysande slut! Ska bli spännande att se vart de går med detta.

Men jag tycker att det säger nåt då jag inte tycker att de ordinarie karaktärerna är så intressanta. Det är Faith, Caleb och Andrew som gör att det blir riktigt intressant och roligt och underhållande. Willow är den ordinarie karaktär som svikits mest, särskilt här på slutet. Jag menar, de senaste månaderna så har hon varit bäst skriven i... Orpheus!!! I ett Angel-avsnitt! Ja, ja...

Var då Empty Spaces dåligt? Nej. Men det var en oerhörd besvikelse med tanke på att det nu bara är tre avsnitt kvar av Buffy *någonsin*! Kan bara hoppas att de tar i så att de spricker i de tre avsnitt som är kvar.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » mån jul 09, 2007 2:03

AKS skrev:För det är ju som Anya säger: betyder slayerskapet per automatik att Buffy är bättre än de andra? Nej. Bättre på att leda? Nej.
Nope det gör det inte. Att de fortfarande lever efter alla år tycker jag bevisar det.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » mån jul 09, 2007 2:24

Nej du. Att de lever bevisar att de jobbar bra tillsammans. Tillsammans. Inte att Buffy ensam dikterar vad de ska göra. För i sådana fall hade Willow förstört världen i slutet av säsong 6, eller en bomb sprängt skolan och alla Scoobies i bitar i the Zeppo, eller Buffy drunknat i Prophecy Girl. (De är de tydligaste exemplen jag kan komma på just nu men det måste finnas mer.)

De överlever är just att de improviserar tillsammans utan någon struktur. Buffy är inte bra på att ge order, eller ta dem. Hon är bra på att vara Buffy, vilket hon inte låter sig vara här.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav mattek72 » mån jul 09, 2007 2:28

Rombat skrev:
AKS skrev:För det är ju som Anya säger: betyder slayerskapet per automatik att Buffy är bättre än de andra? Nej. Bättre på att leda? Nej.
Nope det gör det inte. Att de fortfarande lever efter alla år tycker jag bevisar det.


Men Buffy skulle inte ha levt så här länge om de inte vore för de andra. Redan i första säsongen räddar Xander livet på henne. Willow väcker henne från de döda i S6,Spoiler resten av säsongen och det är Willows magiska krafter som gör det möjligt för alla potentials att bli slayers. Så hon har ingen anledning att se sig själv som bättre än de andra.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav AKS » mån jul 09, 2007 10:42

Precis, medhåll med de två senaste.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » mån jul 09, 2007 11:41

Och de andra hade varit vampyrmat innan säsong ett var över utan Buffy. Att de andra gör ordentliga insatser förnekar jag inte, men det är Buffy som tar de svåra besluten och konsekvenserna av dessa.

Dessutom så vet jag ingen i det rummet som skulle leda dem bättre än Buffy.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » mån jul 09, 2007 11:50

Ja, Buffy har naturligtvis räddat dem. De har räddat henne. Det gör henne inte bättre än dem och inte dem bättre än henne.

Jag är inte ute efter att nån annan ensam person ska ta över ledarskapet. I sex säsonger har de samarbetat för att nå lösningar och det borde funka nu också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » mån jul 09, 2007 12:05

Hade det varit core-gruppen och kanske någon till så hade det säkert funkat. Men med ett gäng potentials och en rektor som tror att de är på något sätt relevanta, som också tycker att de har rätt att lägga sig i hur saker görs känns det som om Buffy gör det enda rätta. Och i ärlighetens namn så tycker jag att Buffy är bättre än de andra. Och speciellt att Giles, som verkligen lagt huvuddelen av alla dessa ideer om slayerns heliga födslorätt och allt vad det är, plötsligt hugger henne i ryggen gör mig alltid så arg.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » mån jul 09, 2007 12:09

Jag tycker faktiskt inte att någon hugger henne i ryggen i den scenen eftersom jag håller med dem om vad de, kanske inte alla dock (kommer inte ihåg), säger. Jag påstår heller inte att the potentials ska vara med i processen, men Buffy ber ju om att kritiken ska tas upp av alla då hon inte ens diskuterat sitt beslut med *någon* innan. Om hon diskuterat med sin core group (hon själv, Willow, Xander, Giles och kanske Wood eftersom han uppfostrats till att jaga vampyrer av en watcher) och de kommit fram till ett beslut och hon haft dem i ryggen så hade detta aldrig hänt. Buffy brydde sig inte ens om att fråga vad de hon alltid samarbetat med tycker. Då får hon ta att hon får kritik inför trettio personer också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån jul 09, 2007 12:13

Jag tycker tycker faktiskt att the potentials klagomål här är berättigat. Buffy vill ju att de ska tillbaka och dö, just nu, utan att ens veta varför eller med en riktig plan i bakgrunden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » mån jul 09, 2007 12:17

Rent fantastiskt vad man kan se en serie ur olika perspektiv och ändå gilla den. :D

Jag tror dock inte att de hade gjort något annorlunda om de diskuterat det innan. Och att Giles skickar iväg Buffys enda die-hard-supporter precis innan alla vänder sig emot henne känns så uträknat att jag alltid misstänker att Giles planerade det så. Vilket känns hemskt.
Sen blir jag alltid arg på Buffy för att hon inte försvarar sig bättre. Finns ganska många argument hon skulle kommit med, det känner jag alltid.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » mån jul 09, 2007 12:22

Jag tror inte de *gjort* annorlunda för Buffys idé är reckless. I slutändan har hon rätt, men här *chansar* hon bara. Och för det ska de offra 5-6 tonåringar. För en "känsla". Buffy har inte ens haft en profetisk dröm. Men situationen hade varit helt annorlunda om hon brytt sig om vad de andra tycker ett endaste dugg och inte bara är helt blind vad det gäller Spike. Som sagt, hon har bara sig själv att skylla: hon gav de andra *all* anledning i världen att inte lita på hennes omdöme då hon släppte lös Spike i huset då han fortfarande hade triggern kvar. Då de visste att the First sagt att han sparar Spike till senare.

Som sagt, bara sig själv att skylla. De andra skulle vara idioter om de blint lydde henne efter Spike-incidenten.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » mån jul 09, 2007 12:24

Så de bestämmer sig för att lyda Faith istället.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » mån jul 09, 2007 12:26

Sedan är jag lite ambivalent. Jag är för vad de gjorde, men inte hur ven om jag inte tror de hade så mycket till val.
Nu ver det skitlänge sedan jag såg det men finns inte den här dialogen med:
- Can we talk about this?
- NO!

Och jag önskar att Buffy i sin surhet yxat ner några gnälliga jävlar i det där rummet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jul 09, 2007 12:40

Jo, den där dialogen känner jag igen. Och det var Buffy som bestämde *hur* det gick till. Detta hade inte alls behövt hända om hon haft ett litet möte först med de vars tankar och åsikter borde betyda något.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » tis jul 10, 2007 17:40

AKS skrev:För det är ju som Anya säger: betyder slayerskapet per automatik att Buffy är bättre än de andra? Nej. Bättre på att leda? Nej.

Jo, det kan jag väl hålla med om. Men att hon sen säger "It makes you luckier than us." som om det vore nånting smart stör jag mig på nåt oerhört. Och de potentiella är ju störande mest hela tiden. Det är inte ens rörande vackert när de spöar poliser. Så även om de har rätt är alla mina sympatier hos Buffy. (Dawn är fin också. Och Faith såklart. Trots användande av ordet "siesta". Fult ord.)

Men jag tycker Buffy gör rätt som inte yxar ner nån. Sluta vara så brutal hela tiden, noike.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron