Det är tråkigt hur avsnittet känns som första halvan av nästa avsnitt, hur inte avsnittet kan finnas till för sin egen rätt. För hur mycket ni än säger att det varit så sedan avsnitt 7 så kan jag med en mening beskriva vad som händer i de avsnittet, vad som är deras inre handling och poäng, något jag inte kan säga för "Bring on the Night".
CWDP - Buffy, Willow och Dawn får påhälsning av döda personer, var och en med chockerande information till de tre tjejerna, samtidigt som Andrew och Jonathan är tillbaka i stan.
(I avsnittet avslutas påhälsningarna)
Sleeper - Buffy undersöker om Spike börjat mörda igen, Spike inser att han är illa ute när han får tillbaka sitt minne.
(Avsnittet slutar med att både Buffy & Spike inser att något är fel.)
Never Leave Me - Andrew, som dödat Jonathan, och Spike, som dödat en hel drös men människor, hålls fångna hos Summers för att ge Buffy den information hon behöver om sin nya stora fiende, fienden tycker dock inte det är någon bra idé och kidnappar Spike för att framkalla en Übervampyr.
(Avsnittet är lite mindre inramad men det är bara i detta avsnitt som de två är fångar i huset tillsammans, vi får också ett tydligt slut när vampyren dyker upp.)
I Bring on the Night lyckas Buffy
inte få kål på Übervampen, Spike kommer
inte tillbaka från sin kidnappning, vi får
inte veta vad rektorn håller på med och vi får
inte något svar på Giles mysterium, det är en transportsträcka. En transportsträcka som drar ned den annars fantastiskt starka halvsäsongsavslutningen (7-11). När avsnittet dessutom har så låg och deprimerande känsla, trots att Giles är tillbaka vilket annars är en anledning till fest (eller, törs jag säga: pga. att Giles är tillbaka) blir effekten att avsnittet dras ned ännu mer. Jag menar, ni klarade av Glory fast ni inte trodde ni kunde. Sluta vara så pessiga. Think outside of the box!! Den enda som har rätt attityd är Buffy och därför gillar jag hennes sluttal!
Det är dock inte ett dåligt avsnitt, det finns ljuspunkter, förutom Tony och Juliet (har aldrig tyckt att Kristine har någon poäng i det här avsnittet) har vi t.ex. Anyas komedi, och Andrew, alltid. Andrew om Buffy: "She seems like a good leader. Her hair is shiny. Does she make you stab things?" Sötnos!

En annan ljuspunkt är idén med potentials, Kennedy gör mig dock lite illamående och Annabelle är en irriterande mes men Molly är ett stort plus!
Nu till några

:s
- "it predates any written history" -
Visst visst. Jag köper. MEN bara för att något fanns innan ordet betyder inte det att man inte skriver om det. Himlen fanns innan ordet - vi skriver om den. Likaså solen, träden, allt! Den enda anledningen att man inte skriver om något är att det BARA funnits innan ordet, aldrig efter. Bevisligen har the First varit här/där iaf en gång efter, "Amends". Antagligen också ett par andra gånger, varför skulle Angel vara den enda som någonsin fått besök av the First. Men visst visst. Jag köper.
- "You only make me stronger" -
Spoiler resten av S7
Vill the First bara skrämmas när han får Willow att säga så då hon prövar magi? Eller blir han verkligen starkare? Vad räknas som starkare när man inte kan ta i något? Skulle nog vilja ha svar på den där frågan Andrew ställer ändå, lever the First av människornas ondska så att om alla somnade samtidigt skulle den försvinna. Eller är detta bara en demonstation av: vi har inte tänkt ut vad the First ska kunna göra ännu? För ärligt, på vilket sätt blir han starkare av att Willow försöker spåra the First med magi?
Bästa karaktär: öh.. ingen? Anya kanske? Eller Dawn, "Hello people of the future. Kids of today like Red Bull and, uh, Jackass."
Bästa scen: Anya och Dawn som försöker väcka Andrew kanske.
Bästa replik: Anyas svar till Buffy, något av följande två alternativ!
BUFFY: It claimed to be the original evil, the one that came before anything else.
ANYA: Please, how many times have I heard that line in my demon days? "I'm so rotten, they don't even have a word for it. I'm bad. Baddy bad bad bad. Does it make you horny?" (alla stirrar) Or terrified. Whatever.
BUFFY: We need more muscle. That's why we need to find Spike.
ANYA: Yeah, he'll help. You know, if he's not crazy or off killing people or dead. Or, you know, all of the above.
Även scenen då Anya och Dawn är peppade på att tortera Andrew är mycket härlig. "Silly Andrew, you drooled all over yourself."