7x13 The Killer In Me

Här pratar vi mest om Säsong 7

Ditt "The Killer In Me"-betyg:

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
1
3%
5
2
6%
6
4
11%
7
11
31%
8
12
34%
9
4
11%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 35

7x13 The Killer In Me

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 16:51

Here we go again, gamla DVDforum-kommentarer (kanske en ego-pryl men det är kul att gå tillbaka och läsa dem nu i efterhand. Hade glömt rätt mycket av vad jag skrev "back then"). En svag åtta.

---

The Killer In Me heter avsnittet och är, tack och lov, betydligt bättre än de tre senaste. Början är något svag och slutet lite för sentimentalt (plus att någon måste förklara för mig hur det blev dag när Kennedy förflyttades, eller om det var Amys förtrollning och isf hur de kom ur förtrollningen?), men allt som allt känner jag mig väldigt nöjd.

Först och främst: GILES LEVER! GILES ÄR GILES! GILES ÄR INTE THE FIRST, OCH GILES ÄR INTE GILES THE FRIENDLY GHOST! GILES ÄR JÄTTELEVANDE GILES!!! :eek: :D :shock:

Giles tar med SIT:erna (som, förutom Kennedy, inte dyker upp alls) ut på samma ökentripp som han gjorde med Buffy i Intervention. När de är borta ringer Robson, och Xander får reda på att Giles kan vara The First. Så han, Dawn (hade hon ens en replik denna vecka?), Anya och Andrew kör ut i öknen och försöker röra Giles. Vilket de lyckas med.

Och Tony Head har återigen alldeles för lite tid, men är (som alltid) oerhört bra. "Wait a minute. You think I'm evil if I bring a group of girls on a camping trip and *don't* touch them?" är bland de absolut bästa replikerna hittills denna säsong. Nu hoppas jag bara att vi får reda på sanningen om harbringern med den stora yxan nästa vecka.

Mer stora utvecklingar: det ser med all sannolikhet ut som att Spikes chip nu är borttaget. Det börjar krångla, och Spike och Buffy beger sig till Intiative-grottorna för att hitta lösningen bland ruinerna. Detta är efter att Buffy försöker ringa Riley, och slutligen väntar ett gäng militärer på dem och Buffy får göra valet om vad de ska göra med chipet ("remove or repair?"). Vi får inte reda på vad hon väljer, men det verkar rätt uppenbart.

Den stora handlingen: Kennedy flirtar med Willow, de kysser varandra, och Willow får Warrens skepnad. Sedan börjar hon mer och mer förvandlas till Warren även personlighetsmässigt. Det visar sig att Amy har förtrollat Willow för att hon ska förvandlas till vad hon fruktar mest när hon känner sig riktigt skyldig över nåt (typ), och när hon kysser Kennedy känner sig Willow som att hon sviker Tara. Och i Warrens skepnad tvingas hon naturligtvis ta itu med sina känslor angående både Warrens och Taras död. Vilket betyder mycket Willow, och Aly Hannigan i toppform (YAY!). Tjejen som spelar Kennedy är tyvärr inte alltför bra, och slutet är något för sentimentalt även om hyfsat logiskt (när Willow slutar känna sig skyldig återgår förvandlingen). Men det är kul att se Amy igen (hon har ju varit med i varenda säsong förutom S5), och skönt att Willow får släppa ut den sorg som hon helt klart burit på hela säsongen.

Det innebär att vi förmodligen har en chiplös Spike, en klart levande Giles och en något mindre spänd och möjligen nykär Willow i nästa avsnitt. Det bygger upp mot en jäkla final.

Avsnittet är spännande och intressant, och i mitten riktigt otäckt bra. Nio avsnitt kvar, och det ser ut att gå uppför. Nu hoppas jag på en sjudundrande (för övrigt första gången i mitt liv som jag använt det ordet) slutsträcka för denna säsong och även möjligen för hela serien!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » ons dec 10, 2003 0:16

Såhär långt har alltså jag kommit på Säsong 7..
Usch, är ju ett avsnitt mindre kvar av serien för varje jag ser. Dessutom har det varit ett jäkla strul med att spela SVCD på diverse DVD-spelare, så det går trögt.

Men nog om det :) Det här var ju ett väldigt bra avsnitt, tycker inte Kennedy är såvärst dålig, fast när jag säger dålig så menar jag Fru Finn-dålig :) Andrew blir faktiskt roligare och roligare igen, efter att varit tröttsam ett tag.

Amy var väl lite väl evil... Men hon har ju iofs alltid varit rätt korkad.. :)

Kan bara skriva under vad caffeineaddict skrev om Giles..
Fast det var lite väl billigt av ME att Giles inte rörde nån på hela tiden bara för att luras lite.. Svårt att svälja ändå..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons dec 10, 2003 1:32

gaspode: Jag kanske är lite för petig nu, men... ingen säger att Giles inte har rört någonting. Det är bara ingen av de tre (Xander, Anya och Dawn) som MINNS att Giles har rört någonting, vilket är klart annorlunda. Ingen säger att han inte har kramat Buffy eller Willow vid nåt tillfälle som de andra inte minns. Jag menar, hur ofta har man koll på vad andra människor rör vid?

Visst var det en rätt billig bluff, men jag tyckte ändå den var lite underhållande och spännande under de veckor det varade.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » ons dec 10, 2003 10:40

Jag menade inte att han inte hade rört nån, utan att de har uppehållt illusionen av att Giles inte rört något för oss tittare.
Tydliggjort den extra med att Dawn fick gå ut med grejer till nån Potential och att Giles inte körde bilen. Men jag är nog lite extra-petig.. :)
Det var ju ett väldigt bra avsnitt, och det hände massa grejer.

Det kändes dock återigen som att Riley borde ha varit med men inte ville, precis som med Tara tidigare i säsongen..
Fast det var ju inte lika allvarligt den här gången, mest nåt man reagerade på...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav pfant » ons dec 10, 2003 13:32

Fast om du menar att Riley borde ha varit med som en av The First's skepnader faller det nog på att Riley inte är död (vad vi vet i alla fall).

Eller menade du på något annat sätt?
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » ons dec 10, 2003 14:49

Nej, jag menade i avsnittet, när det kom massa militärer.. Kändes lite som att Riley inte ville vara med han heller då :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

sweet

Inläggav anders_ » lör jan 31, 2004 19:03

sweet dude! fan va bra den här säsongen är. bra avsnitt på bra avsnitt på superbra avsnitt :D me like.

gillar willow mer och mer så alltid kul att se avsnitt som kretsar runt henne.

ojojoj nu bygger det upp mot slutet hära.. känner massor av förväntningar och lite sorgliga känslor..
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 15:12

Här kommer en riktigt chockand nyhet både för mig och för er antar jag. Jag tyckte inte Kennedy gör ett särskilt dåligt jobb alls. Jag nästan gillade henne den här omtitten. Vad är upp vad är ner jag vet inte längre! Ett riktigt bra avsnitt där Aly och Adam Busch gör ett bra jobb (tillsammans?)

Det är härligt att man i detta avsnittet får reda på att Giles är levande men det kändes ganska förväntat ändå. Jag vågar inte ens tänka på klagomålen om Giles hade dött av en simpel kåpbärarkille.

Spike och Buffyscenerna är precis som vanligt bra och valet för henne känns inte allt särksilt svårt.

Kan hålla med om att Amy verkar lite väl hård, det var ju ändå Willow som räddade henne från ett liv som råtta så lite får hon väl hålla i sig men det var inte helt fel av hennes karaktär att agera som hon gjorde. Det är förresten en helt tokig resa Amy gjort i utvecklandet av karaktären sen s01, inte så ofta man tänker på det egentligen.

Ett bra avsnitt och jag håller fortfarande fast vid att s07 känns bättre andra gången.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön feb 01, 2004 15:19

Ur skådespelarsynvinkel är det inte så mycket fel på Kennedy -- egentligen. Men hon och Willow ska ha ett förhållande. Det finns ingen gnista, ingen kemi mellan dem. Det fanns mer mellan Buffy och Parker än mellan Willow och Kennedy. Hell, det fanns mer mellan Buffy och Owen i säsong ett än mellan W & K.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 15:22

Tycker du verkligen det är så illa. Jag tyckte det fanns en hel del kemi mellan de båda på the bronze.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön feb 01, 2004 15:25

Tomtebloss, Off, allt det fanns där var små tomtebloss när det borde ha varit ett kraftverk.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 15:36

LOL, the number of the beast. Sluta posta nu! :)

Jag har svårt att se att det ska vara kraftverk på första daten men ok om du nu vill ha det så.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön feb 01, 2004 18:35

Off: önskar att jag kunde. Det är som en drog, vilket du borde veta med tonvis med postningar.

Det behöver inte vara kraftverk, men lite mer känsla i deras agerande borde det vara än hos de som läser på teleprompten hos Letterman. Jag kommentarar dem lite mer i senare avsnitt, m'key?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 20:16

Gör gärna så för just i det här avsnittet så ser jag det inte alls såsom du gör det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » tor apr 22, 2004 17:59

Ok, här fanns en hel del bra och en liten uppryckning jämfört med Potential. Men det finns också sånt som jag tycker kunde varit bättre.
Historien med Giles t.ex. bra visserligen att få reda på att han lever, men det känns som en ganska klen upplösning när de byggt upp spänningen så länge.
Håller med om att det kändes som att de tänkt sig att ha med Riley igen utan lyckas få med honom.
Och militären är inte alltför bra på att förstöra spåren efter sin verksamhet med The Initiative. Skulle inte allt förstöras och fyllas igen med cement eller något sånt? Men det var väl några byråkrater som tyckte det blev billigare så här med lite jord över ingångarna. :)

Historien med Willow var bra tycker jag, speciellt spelet av Aly och Adam Busch. Kennedy var ok även om det som sagts ovan inte flög gnistor om deras begynnande romans. Amy däremot kändes väl däremot inte helt övertygande, men jag kan nog köpa att hon är bitter och avundsjuk efter det som hände i S6.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Sparvid » lör apr 24, 2004 21:27

Woo, hålla-för-gästskådespelarförtexterna-taktiken funkade igen, jag blev återigen överraskad av att se "Warren" :) Ska nog fortsätta med det restan av säsongen också, för säkerhets skull...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav sus@n » sön apr 25, 2004 9:49

Ett mycket bra avsnitt! Säsong 7s storyline verkar mycket lovande.
Som Spike fan är jag mycket nöjd med hur säsongen har utvecklats hittills (men nu börjar jag få samvetskänslor att det är snart är slut).
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » sön apr 25, 2004 11:54

Sparvid.

Att hålla för gästskådespelarförtexterna är ett bra knep. Varje gång jag glömt det har jag förbannat min egen dumhet (och glömska), och varje gång jag kommit ihåg det har jag suttit och myst när plötsligt någon karaktär jag känt till dykt upp.

sus@n.

Själv kunde jag inte hejda mig, jag var bara tvungen att se allt så snart som möjligt, och därefter fortsätta med att se hela serien från början till slut i en enda lång räcka (givetvis med några dagars uppehåll då och då). Så du har fortfarande mycket att se fram emot, även om det (alltför) snart är slut på jungfruturen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » lör maj 29, 2004 23:55

Av någon anledning var jag inte så förtjust i det här avsnittet när jag såg det första gången, men lyckligtvis har jag sett det ett par gånger till (och sett klart säsongen...) innan jag nu kommer mig för med att skriva några rader om det.

Willow är tillräckligt mycket favoritkaraktär för att avsnitt där hon är med automatiskt ska få ett plus i kanten, och jag gillar henne även här. Hennes bästa replik är följande (taget ur minnet): "We should have been forever!" Den är... bra, helt enkelt.

En annan höjdare i det här avsnittet är Giles kommentarer när de överfaller honom i öknen, och då inte bara den odödliga om att de tror att han är ond för att han inte rör vid tjejerna. En nästan lika bra är denna: "I assume there's a perfectly reasonable and not at all insane explanation here." Giles är bara så bra ibland, och situationen är underbar.

Vad mer kan sägas? Jo, jag gillar Kennedy, i synnerhet när jag ser om avsnittet. Hon är ingen Tara, men det är ju inte heller meningen. Kan dock erkänna att kemin mellan henne och Willow dock inte är den allra bästa...

Betyg: 8.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav latarmig » sön maj 30, 2004 0:07

sharatec skrev:jag gillar Kennedy, i synnerhet när jag ser om avsnittet. Hon är ingen Tara, men det är ju inte heller meningen.


Det är nog det som är svårt att hålla i minnet: Kennedy är ingen Tara, och just för att samspelet mellan Willow och Tara var så extraordinärt (eller annorlunda uttryckt, för att de passade för varandra) så är det svårt att tänka sig henne med någon som, dels inte är Tara, och dels inte är som Tara. I mina ögon klarar sig dock Kennedy fint och Willow mår nog bara bra av att få en lite tuffare livsledsagarinna. Detta särskilt efter allt hon gått igenom.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 0:20

Instämmer, latarmig. Min syster (och främsta Buffydiskussionspartner) hänger upp sig en del på att Kennedy är lite väl olik Tara, på så sätt att man tycker att Willow verkar dras mer till att tjejen är gay än att hon egentligen har någonting som Willow faller för. (Jämför Oz och Tara, som bägge hade det rätt tystlåtna draget och dessutom var tydligt intelligenta. Därmed inte sagt att Kennedy skulle vara korkad på något vis.)

Jag kan delvis hålla med om det där, men jag tror ändå att det hade stört mig mer om de hade introducerat en 'Tara-klon' av något slag - det hade känts för mycket som ett "vi gjorde bort oss som skrev ut Tara, vi ska försöka kompensera". Kennedy duger som hon är, med risk att låta som om jag försökte peppa karaktären.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 0:29

Jag hör till dem som inte alls tycker att Kennedy är så störande... hon är ingen favoritkaraktär på långa vägar men helt klart funktionell. Jag tycker dessutom att det är troligt att om någon skulle lyckas svepa omkull Willow medans hon fortfarande inte har kommit över Tara så är det en frisk fläkt inte ytterligare en lugn tankfull person...

Sedan skulle man ju i rättvisans namn hävda att Willow inte kan få alla superbra förhållanden :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 0:37

VelocityBoy skrev:Jag tycker dessutom att det är troligt att om någon skulle lyckas svepa omkull Willow medans hon fortfarande inte har kommit över Tara så är det en frisk fläkt inte ytterligare en lugn tankfull person...


Mmm... det är väl ungefär vad jag brukar säga också. Det är inte fel att det kommer in någon som är helt annorlunda.

VelocityBoy skrev:Sedan skulle man ju i rättvisans namn hävda att Willow inte kan få alla superbra förhållanden :D


Det kan man ju instämma i... :D

Spoiler 7x22 Chosen
Å andra sidan: hennes flickvän är åtminstone vid liv när serien slutar!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 0:56

Sharatec:

Spoiler Buffy s7 ep 22

Jo det förstås... man får se det som att hon får kvantitet istället för kvalitet :D
Senast redigerad av VelocityBoy sön maj 30, 2004 1:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 0:57

För det första: nu ska vi vara snälla här! :D

För det andra: kanske markera vad den sista spoilern är för också, för tydlighetens skull.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 1:00

Sharatec: Jaja vilket gnäll... jag svarade ju på din spoiler och min kan ju inte vara senare än den :D

För det andra, snälla pojkar får inte kyssa vackra flickor (det där fungerar dock inte för mig iaf :D )
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 1:06

VelocityBoy skrev:För det andra, snälla pojkar får inte kyssa vackra flickor (det där fungerar dock inte för mig iaf :D )


Nu var väl mer frågan om vilka flickor snälla flickor får och vill kyssa, men jaja... ;)

(Måste bara helt off topic fråga hur man ska tolka din parentes: är du en snäll pojke som får kyssa vackra flickor, eller är du en stygg pojke som inte får kyssa vackra flickor, eller...? :D )
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 1:08

Sharatec: *skrattar* det är det sista som gäller, stygg pojke utan snygg tjej...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 1:09

Det är en hård värld, VelocityBoy. Det är en hård värld.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 1:12

Indeed... :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare