7x17 Lies My Parents Told Me

Här pratar vi mest om Säsong 7

Ditt beyg på "Lies My Parents Told Me"?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
0
Inga röster
7
8
17%
8
17
35%
9
12
25%
10
9
19%
 
Antal röster : 48

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 2:03

Nea skrev:Jag menar på att det är sättet han gör motstånd på som känns "icke-själ...igt". JRT nämnde repliken "I don't give a piss about your mum" och det är ett bra exempel på hur nära hans reaktion ligger till pre-soul Spike i det ögonblicket. Åtminstone tycker jag det.


Ok den kommentaren "I don' give a piss..." är inte unsouled!Spikes finest hour direkt... men han säger det i stridens hetta och skulle Wood ha konfronterat honom lugnt så är jag rätt säker på att han inte hade sagt något sådant.

Nea skrev:Potatoe - potato... :P


:P

Nea skrev:Nej, jag är med på det, VB. Han dödar inte honom, men avsikten ligger där och bubblar precis under (eller förresten uppe på) ytan i den scenen.


Japp... men han gjorde det inte ett ganska stort steg för chipless!Spike.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 3:53

JRT skrev:Buffys beteende är irriterande. Bara minuter efter en tydlig demonstration av att triggern fortfarande i högsta grad är verksam och att Spike är en tickande bomb så ska hon släppa lös honom - idiotiskt! - Spike är farlig och hon riskerar alla i närheten genom att släppa honom lös innan de förstått sig på triggern.


Jag tycker inte att s7-Buffy behöver försvaras för jag gillar hennes beteende! Som jag sagt tidigare på forumet beter hon sig IMHO vuxet, ansvarstagande och insiktsfullt. Jag har fullt förtroende för Buffys förmåga att stoppa Spike om triggern skulle aktiverats (som hon ju gjorde i Sleeper när han anföll Andrew). Jag har även en känsla av att Spike litar på att Buffy skulle stoppa honom om något skedde. Han går ju också med på deras "behandlingsförsök" om än under vissa protester (-bugger that! :D ) och låter dem kedja fast honom och stoppa in ännu mer skrot i hans hjärna. Dessutom samtycker han till att rektor Wood ska vakta honom i Buffys frånvaro.

Nea skrev:Nej, om det är något Spike aldrig kommer att beskrivas som så är det väl helgon, hehe. Men han har trots allt kommit til en hel del insikter om sig själv under den period han nu har haft själen och jag tycker det kastas bort lite väl lättvindigt i den scenen.


Konfrontationen i rektorns garage leder ju till att Spike får ny självinsikt, att han blir fri från The Firsts hjärntvätt och inser att det nu bara är upp till honom själv hur han ska handla. Inget chip, ingen mind control - bara hans själ som han håller på att återknyta bekantskapen med. Inte oproblematiskt i sig, eftersom han verkar se sitt mänskliga jag William som alltigenom misslyckad och patetisk, medan han däremot har lyckats mycket bättre med sin vampyridentitet Spike - cool och livsfarlig.

Jag tycker inte man kastar bort Spikes själsliga utveckling bara för att han uttrycker sig rått om rektorns hämndfixering och förhållande till sin mor.
Snarare ser jag det som att han nu börjar se möjligheten att välja vilka bitar av vampyridentiteten som han vill behålla. Spike befinner sig dessutom i stridens hetta när han säger "I don't give a piss about your mother" och är förmodligen rejält påverkad av det nyss upplevda minnet av sin egen mor som han nu lyckats frigöra sig från. Och som så många redan har sagt så är det viktiga i den scenen att han faktiskt INTE dödar Wood. Att ME gillar att skrämma oss med oväntade vändningar precis före en förmodad amerikansk reklampaus är väl knappast nyheter.

Det viktiga är hur Spike sen visar Buffy vad som skett och berättar att han dödade Woods mor. Där ser vi att det nu är själen som styr hans handlande men att han, på Buffys inrådan, har kvar den karaktär och stridsförmåga som vi lärt känna och uppskatta.
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön nov 14, 2004 4:38

Nyx skrev:Jag tycker inte att s7-Buffy behöver försvaras för jag gillar hennes beteende! Som jag sagt tidigare på forumet beter hon sig IMHO vuxet, ansvarstagande och insiktsfullt. Jag har fullt förtroende för Buffys förmåga att stoppa Spike om triggern skulle aktiverats (som hon ju gjorde i Sleeper när han anföll Andrew).

Allvarligt? Du menar så som Buffy stoppade alla de andra Spike hade ihjäl och begravde i källaren tidigare? Spike är verkligen Buffys största problem fram till slutet av avsnittet. Han har ingen kontroll över sig själv och kan när som helst byta sida beroende på när the First känner för det. Det fanns aldrig någon garanti för att vad Giles föreslog skulle fungera och med tanke på Spikes motvillighetet än mindre möjlighet.

I mina ögon är det att blunda för den komplexitet som göra både Buffy och Spike till bra karaktärer när man tillskriver dem att "de har rätt." Buffy medger att hon hellre skulla offrat sin syster än Spike som trots allt mumasat på deras enda ledtråd och försökt ha ihjäl henne i genom en fälla. Nu var det inte ens hans egna idé vilket om möjligt gör det ännu värre. Buffy har fel. Get the fuck over it. Hon är långt ifrån ofelbar. Ännu mer ofelbar i s7 än tidigare eftersom hon egentligen inte har något annat än sig själv som måttstock att gå efter längre. Ingen annans åsikter spelar egentligen någon roll längre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 11:17

noike skrev:Buffy har fel. Get the fuck over it.


Tur att vi har dig som kan bestämma hur det är... :rolleyes:

(jag håller iofs med om att hennes val är väldigt riskabelt)
Senast redigerad av VelocityBoy sön nov 14, 2004 12:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » sön nov 14, 2004 11:30

noike: Ahhh the old drink and post :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 12:50

noike: Egentligen vill jag vänta med att ha den här diskussionen till nästa veckoslut när jag sett de sista 5 avsnitten också. Vill inte riskera att få veta något i förväg, eftersom jag antar att du redan sett hela säsongen. Mitt perspektiv är fortfarande mer begränsat.

Jag vill bara förtydliga att jag har aldrig sagt att Buffy är ofelbar. Som jag sagt tidigare vill jag inte alls se henne offra Dawn eller någon av sina vänner för "the greater good". Det som jag gillar är att hon nu fattar egna beslut, utifrån sin inre styrka och det hon anser vara bäst. Jag ser det inte som att ingen annans åsikter inte spelar någon roll utan som hon sa: Giles har redan lärt henne vad hon behöver veta om att vara Slayer (och Joyce har lärt henne att vara människa, som han sa när han åkte till England tidigare). Deras kunskaper finns nu hos henne själv. Vi får många bevis på att Spike också har en del insikter, t ex om Buffy: "I know Slayers. No matter how many people they've got around them they fight alone. Life of the chosen one."

Ang. Sleeper så visste ju Buffy inte om att Spike överhuvud taget hade en trigger när han dödade och begravde alla dem i källaren. Hur skulle hon ha kunnat förhindra det?

Ja, jag gillar Spike och jag gillar Buffy, men jag tycker knappast att jag blundar för karaktärernas komplexitet. Jag fortsätter gärna den här diskussionen nästa helg!
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön nov 14, 2004 14:08

Off skrev:noike: Ahhh the old drink and post :)


Jo, men jag står för vad jag skrev. Utom möjliga stavfel ocxh saker som verkar helt bisarrt ologiska.

Nyx: Nej, men efter de har befriat Spike från grottan så sitter han fastkedjad och Buffy släpper loss honom trots att triggern är där. I samma hus som the First ville att Andrew skulle löpa amock med en pistol för att bli av med några wannabe-slayers. Hur man än ser på det med information Buffy hade just då, så är det det dummaste man kan göra.

Vi får många bevis på att Spike också har en del insikter, t ex om Buffy: "I know Slayers. No matter how many people they've got around them they fight alone. Life of the chosen one."


Vilket är underligt med tanke på att vi sedan s4 blivit inhamrade att Buffys styrka och överlevnad kommer av att hon har sina vänner vid sidan som slåss för henne. Så Spikes kommentar känns lite fel. Tycker jag.

VB: bestämmer? Jag? Usch. Jag tycker bara högljutt. Precis som alla andra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 14:13

noike: jag återkommer till den här diskussionen nästa helg! :|
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav dizzy » sön nov 14, 2004 15:23

Buffy medger att hon hellre skulla offrat sin syster än Spike som trots allt mumsat på deras enda ledtråd och försökt ha ihjäl henne i genom en fälla.


noike:
Vet inte om det bara är din formulering som går att missförstå men jag håller inte riktigt med om din tolkning här.
Att Buffy säger att hon nu skulle ha offrat Dawn för att rädda världen i en situation som den i The Gift, tycker inte jag ställs mot att hon inte skulle offra Spike i samma situation. Det skulle hon säkert göra.
Vad hon inte är beredd att göra är ju att kallblodigt ha ihjäl Spike för att han möjligtvis skulle kunna vara ett hot.

Däremot håller jag helt med de som tycker att hennes omdöme sviktar en aning när hon slöpper loss honom från kedjorna så snabbt.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » sön nov 14, 2004 16:26

Tillhör inte alls diskussionen om Buffy och Spike, men; hur kom William och Drusilla in i hans och hans mammas hus? Vi har inte sett något tjänstefolk eller liknande som kan ha släppt in dem. Williams mamma har uppenbarligen inte släppt in dem. Så hur? En nybliven vampyr kan inte komma in i sitt eget hem fd. hem utan måste bjudas in.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav AngelsGirl » sön nov 14, 2004 16:28

JRT skrev:Tillhör inte alls diskussionen om Buffy och Spike, men; hur kom William och Drusilla in i hans och hans mammas hus? Vi har inte sett något tjänstefolk eller liknande som kan ha släppt in dem. Williams mamma har uppenbarligen inte släppt in dem. Så hur? En nybliven vampyr kan inte komma in i sitt eget hem fd. hem utan måste bjudas in.


Intressant tankeställning... Kanske han hade en syster eller någonting som släppte in dem? Man har ju inte sagt att William var det enda barnet så det kan väl vara en möjlighet?
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav JRT » sön nov 14, 2004 16:41

AngelsGirl skrev:
Intressant tankeställning... Kanske han hade en syster eller någonting som släppte in dem? Man har ju inte sagt att William var det enda barnet så det kan väl vara en möjlighet?


Tycker syskon känns mycket tveksamt. Det har aldrig nämnts något om syskon, vi har aldrig sett några potentiella syskon och dessutom tycker jag det vi sett av förhållandet mellan William och hans mamma är väl tight och "mammagrisigt". Får inte känslan av att det delats med några syskon och förmodligen inte någon far heller på länge.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav JRT » sön nov 14, 2004 16:48

När jag ändå är igång kan jag likagärna även ifrågasätta det Spike säger i 6x3 - att han precis som Buffy grävt sig ut ur sin egen grav. Har han? Mamma har uppenbarligen inte vetat någonting alls om vart William varit under de senaste dagarna eller vad han gjort. Då har han alltså begravts utan att hans närmaste släkting ens vetat om det. Visst är det möjligt, men det låter lite underligt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav AngelsGirl » sön nov 14, 2004 16:48

JRT skrev:
AngelsGirl skrev:
Intressant tankeställning... Kanske han hade en syster eller någonting som släppte in dem? Man har ju inte sagt att William var det enda barnet så det kan väl vara en möjlighet?


Tycker syskon känns mycket tveksamt. Det har aldrig nämnts något om syskon, vi har aldrig sett några potentiella syskon och dessutom tycker jag det vi sett av förhållandet mellan William och hans mamma är väl tight och "mammagrisigt". Får inte känslan av att det delats med några syskon och förmodligen inte någon far heller på länge.


Jo.. Visseligen men han kan ju typ ha äldre systrar eller någonting som sedan länge varit bort gifta.... Och så kanske de kom förbi och släppte in William och Dru.... :rolleyes: (very far fetched) Eller så kan det vara att mamman vid någon gång sagt att William var alltid välkommen (när han var människa) och så kan han gå in som vamp. Typ som i Angel i R/m w a Vu eller vad avsnittet heter. Då säger Cordelia att Angel är alltid välkommen när Cordy skaffar en lägenhet och så går han bara in... Men då såklart var ju Angel vampyr... hmmmmm....
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav AngelsGirl » sön nov 14, 2004 16:50

JRT skrev:När jag ändå är igång kan jag likagärna även ifrågasätta det Spike säger i 6x3 - att han precis som Buffy grävt sig ut ur sin egen grav. Har han? Mamma har uppenbarligen inte vetat någonting alls om vart William varit under de senaste dagarna eller vad han gjort. Då har han alltså begravts utan att hans närmaste släkting ens vetat om det. Visst är det möjligt, men det låter lite underligt.


Det luktar ganska stor blopper... :p Det är som vem som var sire till Spike. I säsong 2 var det Angel och i säsong 5 var det vips Dru... hmmmm... Eller som i Halloween när en vampyr helt enkelt och lustigt fick komma in i Buffy's hus... :p
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 16:52

JRT skrev:När jag ändå är igång kan jag likagärna även ifrågasätta det Spike säger i 6x3 - att han precis som Buffy grävt sig ut ur sin egen grav. Har han? Mamma har uppenbarligen inte vetat någonting alls om vart William varit under de senaste dagarna eller vad han gjort. Då har han alltså begravts utan att hans närmaste släkting ens vetat om det. Visst är det möjligt, men det låter lite underligt.


Troligtvis har Dru och co släppt av honom hos dödgrävaren alternativt har de begravit honom själva... lite som Spike gjorde i "Sleeper". Jag tror att det skulle tilltala Angelus att begrava honom och sedan vänta på att han skulle gräva sig upp.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » sön nov 14, 2004 16:54

AngelsGirl skrev:
Jo.. Visseligen men han kan ju typ ha äldre systrar eller någonting som sedan länge varit bort gifta.... Och så kanske de kom förbi och släppte in William och Dru.... :rolleyes: (very far fetched) Eller så kan det vara att mamman vid någon gång sagt att William var alltid välkommen (när han var människa) och så kan han gå in som vamp. Typ som i Angel i R/m w a Vu eller vad avsnittet heter. Då säger Cordelia att Angel är alltid välkommen när Cordy skaffar en lägenhet och så går han bara in... Men då såklart var ju Angel vampyr... hmmmmm....


Nä, för eventuella äldre och utflyttade syskon kan inte bjuda in honom - endast en som bor i huset kan göra det. :D Rimligtvis bör det vara helt "clean slate" när någon blir vampyr. Det var ju hans eget hem innan, men det räknas inte efter omvandlingen till vamp.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 16:57

JRT skrev:Tillhör inte alls diskussionen om Buffy och Spike, men; hur kom William och Drusilla in i hans och hans mammas hus? Vi har inte sett något tjänstefolk eller liknande som kan ha släppt in dem. Williams mamma har uppenbarligen inte släppt in dem. Så hur? En nybliven vampyr kan inte komma in i sitt eget hem fd. hem utan måste bjudas in.


Kan det vara så att inneboende tjänare räknas att de bor i huset (t ex tjänarnas barn som föds och växer upp i huset) och att de har "rätt" att bjuda in vampyrer.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » sön nov 14, 2004 16:58

VelocityBoy skrev:Troligtvis har Dru och co släppt av honom hos dödgrävaren alternativt har de begravit honom själva... lite som Spike gjorde i "Sleeper". Jag tror att det skulle tilltala Angelus att begrava honom och sedan vänta på att han skulle gräva sig upp.


Det är förstås sant. Det behöver ju inte vara någon traditionell grav med ceremoni osv utan det krävs bara en plats att gräva och lite jord.


Spoiler Angel 5.8
Fast Drusilla gjorde det nog själv i så fall (avlämpandet/grävandet), Angelus och William träffas inte förrän på Royal London Hotel och Darla är vid det tillfället iväg och letar efter the Master.
Senast redigerad av JRT sön nov 14, 2004 17:02, redigerad totalt 1 gång.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 17:01

JRT: Jag hade glömt det där i Angel s5 ep 8 jaja då får man anta att det var Dru på egen hand då.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » sön nov 14, 2004 17:51

AngelsGirl skrev: Det är som vem som var sire till Spike. I säsong 2 var det Angel och i säsong 5 var det vips Dru... hmmmm... Eller som i Halloween när en vampyr helt enkelt och lustigt fick komma in i Buffy's hus... :p


Säger de verkligen att Angel är Spikes sire? Är det inte bara Spike som säger att Angel var hans stora förebild eller något liknande. När Angel kommer släpandes på Xander och ska lura i Spike att han är ond och ska "bjuda" honom på Xanderblod, då säger Spike något sånt.

Appropå att vampyrer måste dräpas med träföremål, när de slåss i gränden i början så dräper Spike en vampyr med en SPADE, han hugger inte huvudet av den eller klyver den eller något sånt utan han hugger den bara i ryggen, det är klart spaden kanske är doppad i vigt vatten :rolleyes:
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav CheeseGuy » sön nov 14, 2004 18:01

Lipton skrev:
AngelsGirl skrev: Det är som vem som var sire till Spike. I säsong 2 var det Angel och i säsong 5 var det vips Dru... hmmmm... Eller som i Halloween när en vampyr helt enkelt och lustigt fick komma in i Buffy's hus... :p


Säger de verkligen att Angel är Spikes sire? Är det inte bara Spike som säger att Angel var hans stora förebild eller något liknande. När Angel kommer släpandes på Xander och ska lura i Spike att han är ond och ska "bjuda" honom på Xanderblod, då säger Spike något sånt.


Sire gäller hela ledet. Så Angelus är Spikes grand sire. Om jag minns rätt så var det en efterkonstruktion av Joss, men det är så det är i alla fall.

Lipton skrev:Appropå att vampyrer måste dräpas med träföremål, när de slåss i gränden i början så dräper Spike en vampyr med en SPADE, han hugger inte huvudet av den eller klyver den eller något sånt utan han hugger den bara i ryggen, det är klart spaden kanske är doppad i vigt vatten :rolleyes:

Jag kommer inte ihåg scenen, men spadens träskaft kanske träffar hjärtat?
Senast redigerad av CheeseGuy sön nov 14, 2004 18:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AngelsGirl » sön nov 14, 2004 18:01

Lipton skrev:
AngelsGirl skrev: Det är som vem som var sire till Spike. I säsong 2 var det Angel och i säsong 5 var det vips Dru... hmmmm... Eller som i Halloween när en vampyr helt enkelt och lustigt fick komma in i Buffy's hus... :p


Säger de verkligen att Angel är Spikes sire? Är det inte bara Spike som säger att Angel var hans stora förebild eller något liknande. När Angel kommer släpandes på Xander och ska lura i Spike att han är ond och ska "bjuda" honom på Xanderblod, då säger Spike något sånt.

Appropå att vampyrer måste dräpas med träföremål, när de slåss i gränden i början så dräper Spike en vampyr med en SPADE, han hugger inte huvudet av den eller klyver den eller något sånt utan han hugger den bara i ryggen, det är klart spaden kanske är doppad i vigt vatten :rolleyes:


Visseligen, han kan ju ha menat det så men om det bara var en förebildsgrej tror jag inte att Joss och c: o skulle ha lagt in Xander's fråga vad en sire var och lämna den osvarad... men det är bara vad jag tror ;)
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav Lipton » sön nov 14, 2004 18:10

CheeseGuy skrev:Jag kommer inte ihåg scenen, men spadens träskaft kanske träffar hjärtat?


:D Ja om man verkligen vill så kan man hitta ett svar på allt.
Kanske var spadbladet gjort i trä. ;)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Ai » sön nov 14, 2004 18:20

Spadbladet vs. Spadens skaft...

Jag blev tillsist tvungen att kolla scenen - mest för att jag har jättesvårt att tro att dom efter sju år gör en sån dundermiss.

Första vampyren - Spike hugger den i bröstet efter att ha snurrat spaden ett par gånger. Blad eller skaft - svårt att säga.

Andra vampyren som står över Wood - definitivt skaft.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Lipton » sön nov 14, 2004 18:43

Så han hugger alltså in hela handtaget? man ser ju att han snurrar spaden så det är faktiskt svårt att se vilken sida som han använder, men jäklar vilken kraft han måste ta i med för att slå in handtaget. Hade handtaget varit bortslaget så att skaftet vore spettsigt så hade man ju inte undrat över saken.
Senast redigerad av Lipton sön nov 14, 2004 18:45, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Ai » sön nov 14, 2004 18:44

Lipton skrev:Så han hugger alltså in hela handtaget? man ser ju att han snurrar spaden så det är faktiskt svårt att se vilken sida som han använder, men jäklar vilken kraft han måste ta i med för att slå in handtaget.


Vilket handtag? Hittills har jag inte sett en enda spade i Buffy som har handtag.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 19:48

Ai skrev:Vilket handtag? Hittills har jag inte sett en enda spade i Buffy som har handtag.


Det är ingen ide folk bryter bara av dem ändå :rolleyes:
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » sön nov 14, 2004 20:50

Spade. Nix handtag.

Bild

Visserligen från Bring on the Night ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 21:10

Gick tillbaka och kollade scenen igen och såvitt jag kan se - inget handtag. Men det ser onekligen ut som att Spike använder spaden till att ha ihjäl den första vampyren! :twisted:
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron