7x17 Lies My Parents Told Me

Här pratar vi mest om Säsong 7

Ditt beyg på "Lies My Parents Told Me"?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
0
Inga röster
7
8
17%
8
17
35%
9
12
25%
10
9
19%
 
Antal röster : 48

Inläggav AKS » tor nov 04, 2004 17:46

Jag håller med son_of_Giles om mycket. Hinner inte gå in på allt, men det faktum att Spike inte är Buffys starkaste kort där i början av avsnittet utan hennes svagaste kort eftersom han inte alls går att lita på är uppenbart. Det är dock inte Spikes fel eller så, han rår ju inte för att han blir utnyttjad av the First. Håller med om mycket annat också, men måste se om avsnittet för att kunna argumentera bra. Tror att vi hade diskussioner om detta på dvdforum-tiden och då var jag nog ganska ensam om mina åsikter. Men jag har sett avsnittet tre gånger och irriterar mig fortfarande på samma saker.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor nov 04, 2004 18:27

Jag håller inte med om jackan. Den har Spike haft så länge att den har slutat vara en symbol för en död slayer och blivit en del av ideal-Spike. Och Wood är uppfylld av hämndbegär, men i den frågan har Spike helt rätt: det är ett krig, och man får leva med konsekvenserna. Det är ju knappast så att Spike mår bra efter att han fick sin själ -- även om han fortfarande befinner sig i en övergångsperiod när han inte vet hur han ska fungera.

Däremot tycker jag helt klart att Son-of-Giles och AKS har rätt om Buffy/Giles-segmentet. Buffy som general fungerar inte, eftersom hon har skygglappar stora som höghus. Antagligen lika tjocka också. Hon är beredd att offra de hon känner för för att vinna, inte de som behövs. Att hon inte inser detta själv får mig att vilja kasta strumpor på tvn.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » tor nov 04, 2004 21:35

Jag tycker heller inte att Buffy är helt rationell i det här avsnittet det är en risk att låta Spike vara fri men jag tror att det finns flera förklaringar

Buffy är livrädd för att hon inte skall kunna rädda alla, hon upplever att SITna inte kan klara sig själva och att hennes vänner inte står upp för henne som de ska som att hon får ta hela ansvaret för hur allt skall gå och hon får bara kritik tillbaka... men Spike är tålig och tuff han kan ta vara på sig själv hon slipper vara orolig (dessutom lyssnade han då hon bad honom om hans styrka), Spike backar alltid upp henne han stöttar henne när det går tungt och vid det här laget så tror jag att ett ljus lite svagt har börjat gå upp för henne vad det gäller hennes känslor för Spike.

Son_of_Giles tar upp att Spike bara är muskler och att resten av Scooby gänget har hjälpt henne tidigare men som jag ser det så är det helt annorlunda nu... Willow vågar inte använda sina krafter, Xander kan laga fönstrena, Giles är bra på att förebrå folk, Anya kan... vara sarakstisk och inget utav det hjälper mot en armé av übervamps. Spike är den enda hon har...

Vad det gäller Giles plan så håller jag ju som sagt var med om att Buffy är ur balans, Spike är potentiellt livsfarlig, men att gå bakom hennes rygg och försöka att döda Spike som betyder så mycket för henne det är bara fel... han är skyldig henne mer, mycket mer.

Vad det gäller Woods plan så är den bara egoistisk det har inget att göra med att Spike är opålitlig utan har bara att göra med att Spike dödade hans mor... sedan att världen håller på att gå under och att Spike kan behövas det spelar ingen roll som jag ser det ska han vara glad att Spike lät honom leva.

Vad det gäller rocken och Spikes dödande av Nikki så håller jag med noike och Tinder.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Matt » tor nov 04, 2004 21:37

Jag tror serien hade varit ganska tråkig om alla hade varit rationella hela tiden. Om allt hade varit svart eller vitt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav VelocityBoy » tor nov 04, 2004 21:40

Matt skrev:Jag tror serien hade varit ganska tråkig om alla hade varit rationella hela tiden. Om allt hade varit svart eller vitt.


What he said...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tor nov 04, 2004 22:20

VelocityBoy skrev:Vad det gäller Giles plan så håller jag ju som sagt var med om att Buffy är ur balans, Spike är potentiellt livsfarlig, men att gå bakom hennes rygg och försöka att döda Spike som betyder så mycket för henne det är bara fel... han är skyldig henne mer, mycket mer.


Det är inte världens bästa plan, men Giles skyldighet är att se till att de har en chans att klara sig och att Buffy överlever. Han är beredd att gå långt för det, det här är precis samma sak som när han hade ihjäl Ben i S5. Just nu är Spike ett av deras största hot. Han finns mitt ibland dem, frisläpt på alla sätt och vis med en hel hög med get-out-of-jail-free-kort från Buffy och som kan kontrolleras av en osynlig ande-varelse som kan vara var som helst.

Så, nej, Giles valde kanske inte den bästa planen, men han blev övertalad av Wood. Och han kan knappast tala om det med Buffy eftersom hon vägrar lyssna. Han är rätt begränsad i valmöjligheter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » tor nov 04, 2004 22:27

noike skrev:Så, nej, Giles valde kanske inte den bästa planen, men han blev övertalad av Wood. Och han kan knappast tala om det med Buffy eftersom hon vägrar lyssna. Han är rätt begränsad i valmöjligheter.


Iofs så tycker jag inte att man kan skylla på att han blev övertalad... han tvingades inte utan han lyssnade, förstod och gick med på planen. Men visst han började väl bli desperat...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » fre nov 12, 2004 19:05

Det kan säkert vara nåt jag inte har tänkt på, men det enda felet Buffy/Spike gjorde IMO var att inte låta Spike vara fastkedjad. Men det är å andra sidan ganska allvarligt, och jag kan till viss del förstå Wood och Giles.

Visst kan man tycka att Spike var lite väl otrevlig mot Wood, men han hade en bra anledning att vara förbannad.

Och rocken är bara en symbol för Wood - vilket Spike och Buffy inte känner till - i alla fall på senare tid (för Spike). Det är ju helt klart att Spike inte använder rocken för att han tog den av en dråpare, speciellt inte efter att han har fått tillbaka själen.

Spoiler hela AtS:
I Why We Fight får vi reda på att han verkar gilla rockar i allmänhet, och i The Girl In Question har han inga problem med att få en kopia när hans rock har blivit förstörd.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Nyx » fre nov 12, 2004 19:36

noike skrev:Jag håller inte med om jackan. Den har Spike haft så länge att den har slutat vara en symbol för en död slayer och blivit en del av ideal-Spike. Och Wood är uppfylld av hämndbegär, men i den frågan har Spike helt rätt: det är ett krig, och man får leva med konsekvenserna. Det är ju knappast så att Spike mår bra efter att han fick sin själ -- även om han fortfarande befinner sig i en övergångsperiod när han inte vet hur han ska fungera.

Däremot tycker jag helt klart att Son-of-Giles och AKS har rätt om Buffy/Giles-segmentet. Buffy som general fungerar inte, eftersom hon har skygglappar stora som höghus. Antagligen lika tjocka också. Hon är beredd att offra de hon känner för för att vinna, inte de som behövs. Att hon inte inser detta själv får mig att vilja kasta strumpor på tvn.


Applåderar hela inlägget! Varför ska man skriva fler när det redan uttryckts så bra?

Ändå försöker jag formulera intrycken ;) - fast jag bara sett det en enda gång. Ursprunglig reaktion: jag älskade det här avsnittet :!: En tia. Blev förtjust över Spikes utveckling och det faktum att han till slut valde att inte döda Woods men fortfarande behöll sin karaktär. Gillade att få veta mer om hur han gick från den känslige William till att bli vampyrkaraktären Spike. Scenerna med hans mor var verkligen uppskakande och sorgliga. Woods fortsatte bara att bete sig egoistiskt och trångsynt som i förra avsnittet. Blä! Han är ganska endimensionell och ointressant :rolleyes: .

Scenerna med Buffy/Giles var bra och smärtsamma. Kanske krävs det den här sortens avståndstagande från Giles råd för att Buffy ska kunna fungera som en självständig vuxen människa, vilket jag tycker att hon gör så här långt in i säsongen. Trots att det förstås är plågsamt när hennes och Giles förhållande försämras så kanske det var nödvändigt.

Jag hoppas att hon ska hitta tillbaka till sina vänner utifrån sin egen instinkt och inse att hon blir den bästa "generalen" i kampen mot ondskan genom att använda sig av sin mänsklighet, medkänsla och genom att envist insistera på det inte är värt att offra någon i kampen!
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » fre nov 12, 2004 21:12

Nyx skrev:
Applåderar hela inlägget! Varför ska man skriva fler när det redan uttryckts så bra? [...]

Jag hoppas att hon ska hitta tillbaka till sina vänner utifrån sin egen instinkt och inse att hon blir den bästa "generalen" i kampen mot ondskan genom att använda sig av sin mänsklighet, medkänsla och genom att envist insistera på det inte är värt att offra någon i kampen!


Precis. Jag hade massa synpunkter om det här avsnittet, som jag för övrigt tycker är jättebra, ett av dom bästa i s7, men ni har sammanfattat det hela så bra, så jag har inget mer att säga... Eller kanske några saker..

Jag håller med dig Nyx om det sista, det har ju varit Buffys mänsklighet och hennes kopplingar till sina vänner och familj som har gjort henne så stark. Med stark menar jag att även om hon i slutändan ändå bara kan förlita sig på sig själv, som i Becoming pt 2- vad finns kvar när man tar bort familj och vänner - Buffy svarar - JAG. MEN! Hon har haft ett supportsystem och lojala vänner som ställt upp i alla väder, och dom har tillsammans bekämpat alla big bads, även om Buffy gjort grovjobbet. Ensam hade hon nog inte klarat det.

I den här säsongen har hon distanserat sig ännu mer från dessa vänner, och nu också från Giles, och Spike har varit den enda som hon släppt inpå sig (min tolkning). Så jag förstår om hon har skygglappar när det gäller Spike, men man kan inte ursäkta det hur länge som helst, så jag förstår också Giles frustration, men att gå bakom hennes rygg så, det var lågt gjort, och jag förstår om hon tappar förtroendet för honom. Vad var min poäng med det här då? Det har jag glömt bort. Jo! Buffys mänsklighet, just ja, jag håller med dig om att hon blir bästa generalen om hon hittar tillbaks lite till sitt supportsystem, sina vänner, och lyssnar på dom hon har omkring sig, dom kan faktiskt ha något bra att komma med... Tänker också på "The Yoko Factor" från s4, när Spike manipulerade alla Scoobys till att börja bråka så att Buffy inte skulle ha nån hjälp emot Adam och därför bli lättare byte... En tanke bara, nu ska jag sluta skriva, och inte bara babbla i all evighet, kommer ändå inte fram till nåt vettigt just nu.. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nyx » fre nov 12, 2004 21:41

Tinwiel skrev:I den här säsongen har hon distanserat sig ännu mer från dessa vänner, och nu också från Giles, och Spike har varit den enda som hon släppt inpå sig (min tolkning). Så jag förstår om hon har skygglappar när det gäller Spike, men man kan inte ursäkta det hur länge som helst, så jag förstår också Giles frustration, men att gå bakom hennes rygg så, det var lågt gjort, och jag förstår om hon tappar förtroendet för honom.


Jag tycker visst att du kommer fram till en massa vettigt! Bra att det är fler som inte har vett att låta bli att skriva bara för att mycket bra redan har sagts :) .

Det här t ex tyckte jag var väldigt bra uttryckt:

VelocityBoy skrev:Buffy är livrädd för att hon inte skall kunna rädda alla, hon upplever att SITna inte kan klara sig själva och att hennes vänner inte står upp för henne som de ska som att hon får ta hela ansvaret för hur allt skall gå och hon får bara kritik tillbaka... men Spike är tålig och tuff han kan ta vara på sig själv hon slipper vara orolig (dessutom lyssnade han då hon bad honom om hans styrka) [...] Willow vågar inte använda sina krafter, Xander kan laga fönstrena, Giles är bra på att förebrå folk, Anya kan... vara sarakstisk och inget utav det hjälper mot en armé av übervamps. Spike är den enda hon har...


Det tål att citeras många gånger! ;)
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » fre nov 12, 2004 21:48

Tack, Nyx, you are too kind.. :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Joamna » fre nov 12, 2004 22:18

Nyx skrev:
VelocityBoy skrev:Buffy är livrädd för att hon inte skall kunna rädda alla, hon upplever att SITna inte kan klara sig själva och att hennes vänner inte står upp för henne som de ska som att hon får ta hela ansvaret för hur allt skall gå och hon får bara kritik tillbaka... men Spike är tålig och tuff han kan ta vara på sig själv hon slipper vara orolig (dessutom lyssnade han då hon bad honom om hans styrka) [...] Willow vågar inte använda sina krafter, Xander kan laga fönstrena, Giles är bra på att förebrå folk, Anya kan... vara sarakstisk och inget utav det hjälper mot en armé av übervamps. Spike är den enda hon har...


Det tål att citeras många gånger! ;)


Då får jag väl citera det igen då :) Var ganska precis vad jag tänkte medans jag läste igenom tråden.

Jag tycker det är riktigt illa att Giles gick med på Woods plan. Buffy förtjänar hans ärlighet och han borde vetat bättre.

Buffy and co står inför ett väldans stort krig, större än något de mött tidigare. Hade inte Buffy varit där så hade de andra sprungit omkring som yra höns och inte vetat vad de skulle tagit sig till. Det är hon som tar tag i saker som måste göras, väl staterat när hon själv grävde Chloes grav. Hon har blivit hårdare, tuffare, inte för att hon gillar det utan för att hon inte har något val.

EDIT: Åh att jag bara kunde glömma, Dru. Hon är verkligen fenomenal och lyser verkligen upp tillvaron för mig.
DRUSILLA: Well then... should we give it a proper goodbye? (growls seductively)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » lör nov 13, 2004 2:31

Nyx, Flisa:

Tackar och bockar, jag fylld av sympati för s7 Buffy och kan inte hålla mig ifrån att försvara henne med näbbar och klor ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » lör nov 13, 2004 4:20

Jodå, var väl aight. Trodde det skulle vara bättre men, det får en 7a.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Lipton » lör nov 13, 2004 9:39

Ett bra avsnitt med tillbakablickar får en 9, det var ganska många avsnitt sedan som jag gav så högt.

Wood som är ganska korkad här faktiskt, som tror att han ska kunna besegra Spike, det ser ut som att han håller på att lyckas ett tag, men det är ju för att Spike ser syner och inte riktigt är med. Men tack vare Wood så förstår Spike varför sången är triggern och den slutar att verka på honom. Då är gamla Spike äntligen tillbaks.
Har ingen sympati med Wood så hade Spike dödat honom så hade det inte varit någon större förlust.
Gillade Buffy när hon talade om för honom att hon skulle låta Spike döda honom om han försökte något liknande igen.

Tycker inte att det verkar som att Giles tycker att Buffy har blivit för hård, han är ju på alla så fort de skrattar och skämtar och talar om för dem att de inte har tid med trams. Han vill ju även att Buffy ska sluta låtsas vara "General" och bli det på riktigt. Han manar på henne att bli tuffare och hårdare.
Jag tycker inte att hon är så hård att hon inte bryr sig i andra längre, och jag tror att hon har har känslor för Spike förutom att han är den starkaste "soldaten". Men det är kanske bara jag som önskar att det ska vara romantiskt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » lör nov 13, 2004 10:27

Lipton skrev://och jag tror att hon har har känslor för Spike förutom att han är den starkaste "soldaten". Men det är kanske bara jag som önskar att det ska vara romantiskt.


Nix det är inte bara du :P
Senast redigerad av VelocityBoy lör nov 13, 2004 11:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » lör nov 13, 2004 11:44

Ännu ett riktigt bra avsnitt med Spike i huvudrollen! Spike utvecklas ännu mer, och det här är ett riktigt intressant, bra, spännande och coolt avsnitt...Jag gillar glimtarna tillbaks i tiden, speciellt N.Y 1977...Buffy utvecklas också i detta avsnitt och jag tycker hon är hårdare nu än nånsin. Ett bra avsnitt som sagt...

I övrigt är det ju bara fem avsnitt kvar så jag väntar mig att resterande avsnitt är jättebra allihop, eftersom serien närmar sig sitt slut och de inte har råd att göra några halvdana avsnitt. Jag ser med spänning fram emot upplösningen!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tinwiel » lör nov 13, 2004 13:50

VelocityBoy skrev:
Lipton skrev://och jag tror att hon har har känslor för Spike förutom att han är den starkaste "soldaten". Men det är kanske bara jag som önskar att det ska vara romantiskt.


Nix det är inte bara du :P


Det är definitivt inte bara du.... ;)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Joamna » lör nov 13, 2004 14:02

Lipton skrev://och jag tror att hon har har känslor för Spike förutom att han är den starkaste "soldaten". Men det är kanske bara jag som önskar att det ska vara romantiskt.


Det har väl säkert en hel del att göra med: "'Cause I'm not ready for you to not be here." också.

VelocityBoy: Jepp, Buffy förtjänar verkligen att försvaras..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » lör nov 13, 2004 14:39

Tinwiel skrev:
VelocityBoy skrev:
Lipton skrev://och jag tror att hon har har känslor för Spike förutom att han är den starkaste "soldaten". Men det är kanske bara jag som önskar att det ska vara romantiskt.


Nix det är inte bara du :P


Det är definitivt inte bara du.... ;)



Inte bara ni! Jag med, jag med, jag med :!: :)
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Re: Varför jag gav avsnittet en etta.....

Inläggav Lipton » lör nov 13, 2004 16:01

Son_of_Giles skrev::rolleyes:

Jag har sett om avsnittet för tredje gången nu och fick den här gången en helt annan uppfattning än första två. Dom gångerna var jag besviken på Giles som inte kunde se förbi sina fördomar om Spike. Nu såg om men ur Woods synvinkel. Skillnaden var chockande.

Jag avskyr Spike! Han är samma skitstövel som ville våldta Buffy förra säsongen, trots sin själ.

Buffy är en förljugen...bitch? Jag vet inte, annat än att hon ljuger för sig själv och alla andra om sin motivation angående Skitstöveln Spike.

Och det värsta är att allt är Buffys fel.

Hon insisterar att Spike återtar sin roll som slagkämpe. Hon får hela paketet, inklusive Skinnrocken. Ni vet den han tog som trofe efter det att han dödade Slayern Nicki. Slayer, dvs männsklighetens försvarare. Inget jag tycker man borde skryta med. Dom ända som vet vad den står för (" Jag är ett sånt otroligt monster att jag till och med dödat det goda yttersta försvarare") är han själv och Woods, Nickis son.

Under detta Naziflagg hjälper han Buffy i flera strider framför den tålmodige Woods som måste undra vad Buffy är för en typ.

Ok dagens avsnitt. Låt oss hoppa fram till när Giles repeterar sina farhågor angående Spike. Att Giles inte provocerat fram en konfrontation tidigare, Spike kom tillbaks för sex avsnitt sedan, kan bara bero på att han först nu funnit en "stoft"-fri lösning. Se han bryr sig om Buffys åsikter.
Tydligen har ingen förklarat för Woods att Spike inte är en vanlig demonisk vampyr. Mycket tålmodig Woods som inte pålar monstret med en gång!

Nå snabbt framåt. Giles och Willow startar ingreppet som får Spike att minnas en händelse från sitt liv, hans hem i England och hans mor, i minnet finns sången som provocerar fram ett nytt anfall.

Fakta: Giles har rätt. Spike är en tidsinställd bomb.

Anfallet går över. En gnällig Spike lämnar ovilligt från sig svar på gängets frågor, medans på våninger över vissa välgrundade tvivel om Buffys omdöme yttras. "Forgivness makes us human. Blady-bla-blah." :)

I källaren har Spike mer syner och gnäller ännu mer. (Jag kan förstå, dom minnen han närmar sig är smärtsamma. Desto viktigare att genomgå processen) Giles analyserar situationen helt korrekt men Buffy vägrar lyssna. Om lille Spike inte vill äta sin medicin skall han slippa.
OCH HON SLÄPPER HONOM LÖS!!! VA? VA????

Vart tog botfärdige Spike vägen? Han som var villig att dö hellre än att riskera någons liv. Ah javisst Buffy gillade inte den iden.
Insiktsfulle Spike? Buffy ville hellre att han bar Nazirock och slog på saker.

Allt är Buffys fel.

Omdömeslösa Buffy går i väg med icke-hjälten Spike, och hämnaren Woods ger vise Giles ett djävulskt erbjudande. En ond plan ja, men en plan som baserat på Buffys beteende ÄR helt nödvändig. För Buffy har tamigfan ingen plan alls!

OK Giles tar med Buffy på en distraktion/undervisning. Under hela denna yttrar Buffy en del underliga åsikter. Främsta är väl att Spike är hennes starkaste kort! Öh Buffy, du har hela scooby-gänget på plats. Dom har räddat din lilla stjärt i 7 år nu! Spike bidrar bara med muskler....är det så att du ångrar dina självrättmätiga ord mot dom tre Magikerna som erbjöd dig mer makt? Du vet då du fegade ur? Ok jag förstår dina protester, och ungmö-offer är ganska sjukt, men du fick ju se vad dom fruktade eller hur? Så nu vill du kompensera ditt misstag med Spikes muskler?

Nah sanningen ligger väl i dom tårar du fällde när Spike visade dig sin själ i början på säsongen. Fast inte en chans i h-e att du erkänner det!

Woods skönt vrickade hämnd har bieffekten att tvinga Spike avsluta den läkning som kloke Giles initierade. Han klår upp honom, tar av honom Nazirocken, ondskans mörka klädnad, Nickis flådda hud, och skall just påla honom när Spike plötsligt verkar nå självinsikt. Han nitar Woods och börjar berätta vad som hänt hans , Spikes, mor.

(Ok här skriver jag ett dröm-manus: Spike förklarar att avtryckaren bestod av minnet av vad han gjorde mot sin mor och dom smärtsamma sanningar demonen sedan yttrade. Han beklagar Nickis död, ger Woods rocken och går därifrån, ödmjukt, stärkt, en hjälte)

Spike hånar och misshandlar en försvarslös Woods, säger att det är helt ok att döda en slayer i ärlig strid (Önskar Buffy fick höra det!), och går därifrån. Oh och så sätter han på sig Nickis flådda hud!

Spike är för evigt förlorad. Han har en själ och den skall brinna i helvetet!

Buffy pratar med Woods som försöker varna henne för att den Spike som mördade och slaktade fortfarande finns. Öh Buffy vet redan det det var ju hon som befallde Spike återgå till mördandet!

Allt är Buffys fel.

:cry:



Bra skrivet, för det är ju så det är om man ser det från andra vinklar än Spike och Buffy.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Ai » lör nov 13, 2004 17:00

Ännu en gång lyckas Buffy finna just de rätta orden för männen i sitt liv....

Fool For Love:

London, 1880
Cecily: I do see you. That's the problem. You're nothing to me, William. You're beneath me.


[...]

Buffy: It wouldn't be you, Spike. It would never be you. You're beneath me.


Lies My Parents Told Me:

New York, 1977
Nikki: [...] But remember, Robin, honey what we talked about. Always got to work the mission. Look at me. You know I love you, but I got a job to do. The mission is what matters...right? [...]


[...]

Buffy: [...] I have a mission to win this war, to save the world. I don't have time for vendettas. The mission is what matters.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Re: Varför jag gav avsnittet en etta.....

Inläggav Nea » lör nov 13, 2004 18:33

Son_of_Giles skrev: :rolleyes:

Jag avskyr Spike! Han är samma skitstövel som ville våldta Buffy förra säsongen, trots sin själ.

Buffy är en förljugen...bitch? Jag vet inte, annat än att hon ljuger för sig själv och alla andra om sin motivation angående Skitstöveln Spike.

Och det värsta är att allt är Buffys fel.

Why don't you tell us how you really feel? ;) :D

Men allvarligt talat, jag kan förstå en del av ditt resonemang här, faktiskt. Jag har själv stora problem med Spike's, och för den delen, Buffy's beteende i detta avsnitt.

Han säger följande i Sleeper: You honestly think I'd go to the end of the underworld and back to get my soul, and then start killing again? Buffy - I can barely live with what I did when I was William the Bloody. It haunts me. All of it. You think I'd add to the body count now, you're crazy.

I mina öron låter det som att han har förstått och, till viss del, även accepterat det han gjort som vampyr och att om han skulle börja ta livet av folk igen så skulle det inte vara så kul för honom. Ahem. Jag får det inte riktigt att gå ihop med vad han har för sig i detta avsnitt. Han hånar Wood när han fått klart för sig att det var han som dödade Nikki och skyller på att det låg i hans natur som vampyr (vilket ju iofs är rätt) men det hela låter misstänkt likt pre-soul Spike och inte Spike Jag-har-börjat-ta-mina-första-stapplande-steg-mot-självinsikt-och-vill-inte-döda-någon.

Son_of_Giles skrev:Fakta: Giles har rätt. Spike är en tidsinställd bomb.

Ja, det är han. Och jag har riktigt, riktigt svårt att köpa hur lättvilligt Buffy är beredd att låta Spike slippa loss från kedjorna.

Son_of_Giles skrev:I källaren har Spike mer syner och gnäller ännu mer. (Jag kan förstå, dom minnen han närmar sig är smärtsamma. Desto viktigare att genomgå processen) Giles analyserar situationen helt korrekt men Buffy vägrar lyssna. Om lille Spike inte vill äta sin medicin skall han slippa. OCH HON SLÄPPER HONOM LÖS!!! VA? VA????

Ja, jag kan inte annat än hålla med. Det är ett rejält antagande från Buffy's sida att Spike inte är någon risk längre och ännu en gång har jag svårt att köpa att Buffy skulle släppa honom fri pre-s7. Jag antar att den pressade situationen som The First har försatt henne i har fått hennes omdömeskraft att ta en liten semestertripp.

Son_of_Giles skrev:Vart tog botfärdige Spike vägen? Han som var villig att dö hellre än att riskera någons liv.

Kan man fråga sig, ja.

Son_of_Giles skrev:Under hela denna yttrar Buffy en del underliga åsikter. Främsta är väl att Spike är hennes starkaste kort! Öh Buffy, du har hela scooby-gänget på plats. Dom har räddat din lilla stjärt i 7 år nu!

Skulle vi hålla någon slags koll på exakt hur många gånger Buffy i sin tur har räddat dem (och världen) så skulle vi få hålla på ett bra tag. Spike är viktig i den här kampen, jag håller med Buffy där. SIT-arna tillför inte mycket mer än ett oändligt gnällande och en stor kapacitet för att stryka med snabbare än de kan säga 'Potential' , Willow är - med all rätt - livrädd för att använda sin styrka genom magi, Xander's väldokumenterade styrka ligger i annat än den fysiska varianten, Anya är med sin ex-demon status - som hon själv poängterat - som mest hjälpsam genom sarkasm (och något säger mig att det inte är den hemliga nyckeln som ligger till grund för att besegra The First ;)), Andrew... är Andrew. 'Nuff said.


Son_of_Giles skrev:(Ok här skriver jag ett dröm-manus: Spike förklarar att avtryckaren bestod av minnet av vad han gjorde mot sin mor och dom smärtsamma sanningar demonen sedan yttrade. Han beklagar Nickis död, ger Woods rocken och går därifrån, ödmjukt, stärkt, en hjälte)

Mmm, något i den stilen hade jag också hellre sett.

Son_of_Giles skrev:Allt är Buffys fel.

Nix. Mer komplicerat än så.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav JRT » lör nov 13, 2004 19:46

"I don't give a piss about your mum" - håller med de som tycker att ensouled Spike har försvunnit. Hela beteendet i det här avsnittet tycker jag är typiskt pre-soul Spike och det går helt emot hans beteende tidigare där han alltså var beredd att dö hellre än att döda någon mer. Det gillar jag inte, Spike har sin själ nu och även om han kanske aldrig blir lika nergrävd i det onda han gjort som Angel så skulle det vara bättre om de följde den tidigare storylinen där han faktiskt känner sig skyldig och INTE vill återgå till att döda folk.

Buffys beteende är irriterande. Bara minuter efter en tydlig demonstration av att triggern fortfarande i högsta grad är verksam och att Spike är en tickande bomb så ska hon släppa lös honom - idiotiskt! Varför hon gör det kan man diskutera, men jag tycker att Buffys tidvis präktiga ledarbeteende går som en röd tråd genom större delen av hela säsongen. Jag säger inte att det är FEL, hon står inför en nästintill omöjlig kamp och större delen av hennes futtiga armé består av otränade unga tjejer. Någon måste anta ledarrollen. Men i vissa fall bör hon lägga locket på präktigheten - Spike är farlig och hon riskerar alla i närheten genom att släppa honom lös innan de förstått sig på triggern.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 0:50

Angående Spike och Wood så skulle jag om någon (mot förmodan) försökte att döda mig, trots min själ, bli ganska irriterad och skulle förmodligen försöka att slå tillbaka...

Spike är inget helgon absolut inte innan själen och inte heller efter (en själ är ingen garanti för ett sådant beteende) och när Woods hotar med att döda honom och dessutom petar i, och utnyttjar, något som har plågat honom hela hans existens (någon som han absolut inte vill konfronteras med) så reagerar han som han gör, dessutom är han nog ganska svartsjuk på Woods fortfarande och tar chansen att ge igen.

Utöver det så följer Spike Buffys önskan (i "Getting it done") om att agera som han gjorde innan själen (till en viss del) och det är uppenbart i avsnittet att han tycker att det är skönt, att han finner något han gillar ie. sin gamla styrka och swagger och även om han motvilligt tillmötesgick Buffy så är det nog så att han gillar att ta på sig sin gamla rustning.

Sedan är det en massa snack om att döda hit och dit i inläggen ovan jag vill bara påminna om att Spike inte dödar Wood... Spikelus skulle ha vänt Wood in och ut för den behandling som han utsatte Spike för.
Senast redigerad av VelocityBoy sön nov 14, 2004 1:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 1:41

VelocityBoy: Right with you there. Tycker Spike gjorde helt rätt som skrämde upp Wood ordentligt efter hans försök till hämndorgie i vampyrplågarladan (vadå många kors? nädå han är bara samlare ;) ). Bäst att försäkra sig om att han inte försöker igen.

Jag låg vaken inatt och tänkte på det här avsnittet (efter att ha sett det för tredje gången i oklippta nattsändningen) och jag tycker fortfarande att det är lika bra.

Jag uppskattar särskilt Shakespeare-anspelningarna i dialog och story mm. Man kan utgå ifrån att en ung viktoriansk aspirerande poet (William) skulle vara välbekant med Hamlets monolog. Därför är det bara så bra att han använder ord från den som "mortal coil" och "there's the rub"!

"To die, - To sleep: - To sleep! perchance to dream: - ay, there's the rub; For in that sleep of death what dreams may come, when we have shuffled off this mortal coil, must give us pause."
(-ur To be or not to be-monologen, Hamlet akt III)

Fler likheter: det smått incestuösa förhållandet till modern - finns också i Hamlet.

Dessutom verkar har det varit tradition med mycket blonderade Hamlet på film (JM är inte helt olik Laurence Olivier i den gamla svartvita fyrtiotalsfilmen).
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » sön nov 14, 2004 1:49

Nyx: jag är rädd att jag inte är så bekant med Hamlet att jag kan dra de paralleller som du gör i din post men de stämmer säkert ;)

Huruvida Spike gör helt rätt är väl tveksamt, jag antar att Son_of_Giles önskescenario skulle vara det som helt rätt men jag vill att Spike skall vara Spike och jag anser att hans agerande i avsnittet överensstämmer med hans karaktärsutveckling hittills.
Senast redigerad av VelocityBoy sön nov 14, 2004 1:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » sön nov 14, 2004 1:50

VelocityBoy skrev:Angående Spike och Wood så skulle jag, om någon (mot förmodan) försökte att döda mig skulle jag, trots min själ, bli ganska irriterad och skulle förmodligen försöka att slå tillbaka...

:D

Samma här, VB, men jag säger inte att han ska låta Wood puckla på honom utan att göra motstånd. Jag menar på att det är sättet han gör motstånd på som känns "icke-själ...igt". JRT nämnde repliken "I don't give a piss about your mum" och det är ett bra exempel på hur nära hans reaktion ligger till pre-soul Spike i det ögonblicket. Åtminstone tycker jag det.

Velocity Boy skrev:Spike är inget helgon absolut inte innan själen och inte heller efter (en själ är ingen garanti för ett sådant beteende) och när Woods hotar med att döda honom och dessutom petar i, och utnyttjar, något som har plågat honom hela hans existens (någon som han absolut inte vill konfronteras med) så reagerar han som han gör, dessutom är han nog ganska svartsjuk på Woods fortfarande och tar chansen att ge igen.

Nej, om det är något Spike aldrig kommer att beskrivas som så är det väl helgon, hehe. Men han har trots allt kommit til en hel del insikter om sig själv under den period han nu har haft själen och jag tycker det kastas bort lite väl lättvindigt i den scenen.


Velocity Boy skrev:Utöver det så följer Spike Buffys önskan (i "Getting it done") om att agera som han gjorde innan själen (till en viss del) och det är uppenbart i avsnittet att han tycker att det är skönt, att han finner något han gillar ie. sin gamla styrka och swagger och även om han motvilligt tillmötesgick Buffy så är det nog så att han gillar att ta på sig sin gamla rustning.

Hmmm... Ja, jag kan nog hålla med dig om det, faktiskt.


VelocityBoy skrev:Sedan är det en massa snack om att döda hit och dit i inläggen ovan jag vill bara påminna om att Spike inte dödar Wood...

Potatoe - potato... :P

Nej, jag är med på det, VB. Han dödar inte honom, men avsikten ligger där och bubblar precis under (eller förresten uppe på) ytan i den scenen.
Senast redigerad av Nea sön nov 14, 2004 1:53, redigerad totalt 1 gång.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 1:52

OT:
Vet att JM gillar att spela i shakespearepjäser och jag skulle hemskt gärna se honom som prinsen av Danmark (och i många andra roller också för att han är en så bra skådespelare). Problemet i Hamlet vore kanske bara att det skulle vara svårt att få publiken att hålla tyst när han säger repliken:

"T'is now the very witching time of night,
When churchyards yawn, and hell itself breathes out
Contagion to this world: now could I drink hot blood,
And do such bitter business as the day
Would quake to look on" :twisted:

Förlåt jag kunde bara inte motstå det citatet. Men nu ska det vara slut på Shakespeare-snuttarna, åtminstone för den här gången :P
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron