7x17 Lies My Parents Told Me

Här pratar vi mest om Säsong 7

Ditt beyg på "Lies My Parents Told Me"?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
0
Inga röster
7
8
17%
8
17
35%
9
12
25%
10
9
19%
 
Antal röster : 48

7x17 Lies My Parents Told Me

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 16:20

Såhär skrev jag tydligen om Lies när jag precis hade sett det för första gången. Joss tog ju inte riktigt en så svår väg slutligen som jag nästan trodde att han tänkte göra efter att ha sett det här avsnittet, men jag kan ju inte påstå att jag är något annat än nöjd med det. ;)

Betyg: 7 (med en lutning åt 8 ).

---

Jag tror jag tyckte om avsnittet, men jag vet faktiskt inte riktigt... det kändes någolunda avslaget och fick aldrig riktigt mitt adrenalin att pumpa. Dessutom "fuskade" de sig ju ur den situation som faktiskt fick mig hoppa till, nämligen när Spike tänkte döda Wood.

Men det är ett mycket intressant avsnitt ur karaktärssynpunkt. Grejen är ju dock att Buffy nu är så hård att det känns som att hennes resa håller på att sluta med att hon blir som The First Slayer. I Restless gör hon det klart att den styrka hon har som inte de andra Slayers har haft (och som hållt henne levande så långt) är hennes vänner. Men nu har hon inte vänner längre, hon har soldater. Hon tar inte order från någon, inklusive sin fadersfigur som hon stänger ute (bildligt talat) när han fortfarande tror att han vet bättre och har rätten att ta beslut åt henne (Tony Head är fortfarande en Gud f.ö.). Hon kan och kommer förmodligen vinna striden på detta sätt, men med oerhörda förluster och med risken att förlora sin egen själ. Inte genom att få den inlåst i en glasburk utan genom att tränga ut den.

Men frågan är om Joss tänker (och bör) sluta sitt mästerverk på ett sådant mörkt sätt? Det lutar nästan ditåt just nu. Det vore ett fruktansvärt deprimerande slut, men samtidigt oerhört modigt och originellt.

F.ö. fick vi även slutligen förklaringen på Joyce's kommentar till Dawn i Conversations With Dead People: "When the time comes, Buffy won't choose you."

Det ska bli ytterst intressant att se vart det här tar vägen. Särskilt med Giles och Buffys förhållande. Det bör vara dags för Giles att avslöja och undersöka meningen av vad ögat sade i Showtime.

Ett sådant avsnitt som på något sätt är mer intressant än underhållande, och som säkert får stor mening i det stora hela men som inte riktigt fick mig att njuta medan det pågick.

---

EDIT: Lägger nedan till lite fler kommentarer som jag skrivit om Lies:

Jag tror inte att Buffy räddar Spike för att hon älskar honom. Hon älskar Dawn mer isf. Hon räddar Spike och är orolig för att förlora honom för att han är en av deras allra starkaste soldater (förutom hon själv och Willow) i det kommande kriget. I det här läget har hon trängt ut alla personliga känslor och tänker bara på vad hon måste göra för att vinna mot The First.

Jag kände ingen särskild spänning över vad som skulle hända, och det är bara en eller två scener som jag kommer minnas särskilt (främst den sista bilden då Buffy/Giles är ett av mina absoluta favoritförhållanden i seriens historia). Älskar även titeln som inte barar syftar på Wood och hans mamma och Spike och hans mamma, utan minst lika mycket på Buffy och Giles. Giles är Buffys surrogatpappa, no doubt about it. Men han vägrar låta sin dotter ta helt egna beslut och det kan leda till att han förlorar henne. Hans uppgift var att göra henne till en Slayer, och nu när hon slutligen är det tror jag nästan han ångrar sig. DET var den riktigt intressanta delen av detta avsnitt för mig, inte Spike-flashbackarna eller Woods historia. Det är hårt anknutet med David Furys tidigare Buffy/Giles-avsnitt Helpless.

---

EDIT IGEN: Ännu fler kommentarer. Jäklar, vad vi diskuterade det här avsnittet då det begav sig.

Spike har ALDRIG visat ånger för vad han gjorde när han var ond sedan han fick sin själ tillbaka. Det har med personligheten att göra, inte det faktum att en själ automatiskt gör att du ångrar dig. Han har valt att lägga sina krafter på att hjälpa Buffy i hennes kamp mot ondskan (fortfarande, dock, för hennes skull och inte för att bryr sig om att hjälpa "den goda sidan" på en fundamental nivå) istället för att sona för forna brott. Och om det är något mord han verkligen aldrig skulle ångra så är det de på de tidigare Slayers. Som han sa, "they knew the game".

Även med en själ så är Spike en mörk karaktär med svarta sidor (jämför t.ex. med Angel i mitten av säsong 2 av "Angel" ). Han har inte tid eller ork att bege sig in i sitt förflutna och ångra all ondska han skapade. Det är en dörr han inte vill öppna. Han gör så gott han kan nu istället.

Ang. Buffy så håller jag fast vid min militär-metafor. Personliga känslor spelar ingen roll för henne i den nuvarande krigssituationen. DÄRFÖR är det viktigare för henne att ha Spike än Dawn levande, han är en stark och kapabel soldat. Betydligt viktigare än både Wood och Giles vid det här laget. Det faktum att hon inte kan lita på dem (till skillnad från Spike som aldrig skulle förråda henne medvetet) resulterar i deras direkta "avsked" från Team Buffy. "The mission is what matters."

Trots detta så gör det ONT i hjärtat att se splittringen mellan Buffy och Giles. Såg om Something Blue igår, och även om Buffy var förtrollad vid tillfället så är det rörande när hon vill att Giles, i rollen som hennes far, ska lova bort henne vid bröllopet med Spike. Jag älskar deras far/dotter-förhållande och kan inte vänta tills jag får se fortsättningen. Hoppas verkligen att de lyckas få någon försoning innan serien tar slut.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön sep 21, 2003 22:59

hmmm man kanske borde ta sig en titt på DVDforum vad man skrev om de olika avsnitten. Fast att sitta å klippa å klistra kanske inte är så intressant i längden. Tror bestämt att jag får ta å se om avsnitten för å komma med lite nya kommentarer. Fast just nu har det börjats en omtitt av s06 så de får vänta ett tag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » sön sep 21, 2003 23:14

Off: Nej, det är sant, det är roligare med nya kommentarer än med gamla repriserade. Det är bara det att jag är rädd att de något längre och mer detaljrika recensionerna kommer gå förlorade i DVDforum-trådarna om man inte "sparar" dem på detta vis. Man kommer ju aldrig att återfå den där känslan av att VERKLIGEN inte veta hur det kommer gå.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » tis dec 30, 2003 11:21

Jag tycker det är skitbra att du klistrar in dina gamla "recensioner" här så man har nåt att läsa när man sett ett nytt avsnitt :)

Din första lilla kommentar var lite onödig dock, men inte så farligt.

Jag gillade iaf avsnittet, kanske en stark 7:a.. Kul med lite mer Spike-flashbacks, även om vampyr-mytologin ständigt förändras numera :)
Spike var verkligen inte särskilt demonisk där i början. Och de vampyrer buffy fajtas med nuförtiden är sällan annat än komiska.

I'm fighting for my life Giles!
Really?
Not you!

Lite konstigt av Giles att lita på att Wood skulle klara av vad ingen slayer har gjort före honom.. Dock en smart grej av Wood med låten får jag säga :) Kul också att se Spike fightas på riktigt igen.

Scenen när Spike inte dödade Woods då..
Väääldigt likt en viss scen där Angel är lite lack på Wesley..
Samma replik i princip väl? Synd att de fegade ur, döda en riktig och viktig karaktär är vad serien skulle behöva. Iofs skulle det vara svårt att förlåta Spike det, eftersom man ändå sympatiserar lite med Wood.

Fem små avsnitt kvar. :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 22:36

Jag är inte säker men tror nästan de flesta kommentarerna från caffeine kom från diskussioner med mig om det här avsnittet. Jag anser nämligen det här att vara bland de bättre avsnittet i Buffy vilken säsong vi än pratar om. Det finns inget i det här avsnittet som är något annat än fantastiskt så är det bara. Från tillbakabklickarna till Giles och Buffys snack till Woods/Spike-fighten allt är så jävla bra helt enkelt.

Känns som att caffeine genom att lägga alla sina tankar och svar på annat däruppe nästan dödat framtida snack om det här avsnittet men jag hoppas att så inte är fallet :) .

En klockren 10a
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » mån apr 26, 2004 1:51

Usch. Riktigt tråkigt avsnitt. Enda ljusglimten är Spike-återblickarna. Resten känns bara helt fel.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » mån apr 26, 2004 3:12

Malavel strikes again :rolleyes:
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » mån apr 26, 2004 20:04

Off: Here, here. To each his own och allt sånt, men det är nog ingen överdrift att säga att jag och malavel tycker olika om mer än ett avsnitt. ;)

Ville bara säga lite kort att efter alla mina negativa eller halvnegativa kommentarer då jag såg avsnittet första gången, så blev det MYCKET bättre andra gången. Nu tycker jag riktigt skarpt om det. Bara ett av flera S7-avsnitt som blev grymt mycket bättre efter en omtitt. En klar åtta, nästan en stark sådan.

Rekommenderar även kommentarspåret här som är riktigt bra och intressant (även om jag tyvärr måste göra alla James-fans besvikna och säga att han nog är den som öppnar munnen minst och har minst intressanta saker att säga).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav The Angel » lör maj 29, 2004 13:21

Håller på att titta igenom säsong 7 nu för andra gången, och det här avsnittet står verkligen ut. Alla flashbacks på Spike och mannen han var tidigare hjälper verkligen karaktören framåt.
Spike har ALDRIG visat ånger för vad han gjorde när han var ond sedan han fick sin själ tillbaka.

Håller inte med. Spike är inte som Angel och går runt och är deppig och dyster, men det framgår ganska tydligt att Spike faktiskt ångrar vad han gjort. Dock kanske inte lika mycket att han dödade två slayers.

Fråga: Vem är det som sjunger Early one morning som Wood spelar på sin dator?

--Anders
The Angel
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2004
Ort: Ljungby

Inläggav VelocityBoy » lör maj 29, 2004 23:24

Jag gillar avsnittet inte minst för att Buffy visar hur mycket hon börjar att lita på Spike, Anyas lilla tal om Spikes "get-out-of-jail-free-card" är både roligt och insiktsfullt (som hon nästan alltid är).

Scenen mellan Spike och hans mamma är effektivt stötande och man förstår verkligen hans avsmak (här har verkligen vampyren William extremt mycket att människan William kvar i sig, lite som Holden i "Conversations with dead people").

James peruk är dock fruktansvärt ful tydligen så är James huvud ganska stort (vilket han har komplex för, "No one is perfect, not even you" -Mousefolk :D ) och rykten säger att de hade svårt att hitta en som passade och var fin.
Senast redigerad av VelocityBoy sön maj 30, 2004 0:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Langtry » lör maj 29, 2004 23:58

Det med peruken stämmer.
När han är hos Conan O'Brien säger han att har har jättestort huvud och det var den enda peruken i hela Hollywood som de hittade som passar =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 0:05

Fast peruken han har när han dödar den kinesiska slayern är ju cool (inte minst i powerwalken (jag vet jag gnäller om den :) )... de skulle ha sparat den fast iofs så skulle det ju ha varit konstigt om han hade haft så långt hår som William.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav gaspode » sön maj 30, 2004 4:18

The Angel:
Vem som gör versionen i avsnittet vet jag inte, men här:
http://www.buffyforum.se/upload/Buffy-m ... orning.mp3
finns den version som är den bästa jag hittat iaf.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » tis jul 06, 2004 0:14

Som Spike-fan måste jag ge detta avsnitt en 10:a. Detta gör jag dessutom EFTER att ha sett avsnittet en gång + en gång med kommentarer. K.Spåret var ett av de bästa jag hört hittills, dels för att JM var med, dels för att det gav mig VÄLDIGT mkt info.

(4, som kommenterar ett avsnitt kan inte bli fel)

Betyg 10/10
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor jul 08, 2004 23:43

Ja, kommentarspåret var bra. S7 är nog överlag den säsongen med bäst kommentarspår (jämför med t.ex. S6 eller Angel S4 som har lika många spår, men där hälften inte medför något intressant alls). T.o.m. Killer In Me-spåret hade en del kul info.

Jag har väl redan förklarat hur mycket bättre det här avsnittet är andra gången, right? Med tanke på mina halvnegativa kommentarer längst upp efter första gången.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nea » tor jul 08, 2004 23:52

caffeineaddict skrev:
Trots detta så gör det ONT i hjärtat att se splittringen mellan Buffy och Giles.

Det gjorde ont i mitt hjärta också, caffeine. Precis som du, tycker jag också att Buffys och Giles far/dotter- relation alltid varit en av de starkaste banden genom hela seriens gång och det kändes väldigt jobbigt att det bandet spänns till bristningsgränsen (även om det aldrig går av) och jag har väldigt svårt för mycket av Giles beteende i denna den sista säsongen. Åtminstone i början och mitten, det blir ju avsevärt bättre mot slutet.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Eisa » tis sep 28, 2004 17:25

men samtidigt måste man ju förstå Giles fruststration. han håller på att tappa greppet om Buffy och vet om det. eftersom han antagligen betraktar henne som en sorts dotter måste det vara jobbigt för honom att se henne bryta sig loss...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Varför jag gav avsnittet en etta.....

Inläggav Son_of_Giles » ons nov 03, 2004 4:20

:rolleyes:

Jag har sett om avsnittet för tredje gången nu och fick den här gången en helt annan uppfattning än första två. Dom gångerna var jag besviken på Giles som inte kunde se förbi sina fördomar om Spike. Nu såg om men ur Woods synvinkel. Skillnaden var chockande.

Jag avskyr Spike! Han är samma skitstövel som ville våldta Buffy förra säsongen, trots sin själ.

Buffy är en förljugen...bitch? Jag vet inte, annat än att hon ljuger för sig själv och alla andra om sin motivation angående Skitstöveln Spike.

Och det värsta är att allt är Buffys fel.

Hon insisterar att Spike återtar sin roll som slagkämpe. Hon får hela paketet, inklusive Skinnrocken. Ni vet den han tog som trofe efter det att han dödade Slayern Nicki. Slayer, dvs männsklighetens försvarare. Inget jag tycker man borde skryta med. Dom ända som vet vad den står för (" Jag är ett sånt otroligt monster att jag till och med dödat det goda yttersta försvarare") är han själv och Woods, Nickis son.

Under detta Naziflagg hjälper han Buffy i flera strider framför den tålmodige Woods som måste undra vad Buffy är för en typ.

Ok dagens avsnitt. Låt oss hoppa fram till när Giles repeterar sina farhågor angående Spike. Att Giles inte provocerat fram en konfrontation tidigare, Spike kom tillbaks för sex avsnitt sedan, kan bara bero på att han först nu funnit en "stoft"-fri lösning. Se han bryr sig om Buffys åsikter.
Tydligen har ingen förklarat för Woods att Spike inte är en vanlig demonisk vampyr. Mycket tålmodig Woods som inte pålar monstret med en gång!

Nå snabbt framåt. Giles och Willow startar ingreppet som får Spike att minnas en händelse från sitt liv, hans hem i England och hans mor, i minnet finns sången som provocerar fram ett nytt anfall.

Fakta: Giles har rätt. Spike är en tidsinställd bomb.

Anfallet går över. En gnällig Spike lämnar ovilligt från sig svar på gängets frågor, medans på våninger över vissa välgrundade tvivel om Buffys omdöme yttras. "Forgivness makes us human. Blady-bla-blah." :)

I källaren har Spike mer syner och gnäller ännu mer. (Jag kan förstå, dom minnen han närmar sig är smärtsamma. Desto viktigare att genomgå processen) Giles analyserar situationen helt korrekt men Buffy vägrar lyssna. Om lille Spike inte vill äta sin medicin skall han slippa.
OCH HON SLÄPPER HONOM LÖS!!! VA? VA????

Vart tog botfärdige Spike vägen? Han som var villig att dö hellre än att riskera någons liv. Ah javisst Buffy gillade inte den iden.
Insiktsfulle Spike? Buffy ville hellre att han bar Nazirock och slog på saker.

Allt är Buffys fel.

Omdömeslösa Buffy går i väg med icke-hjälten Spike, och hämnaren Woods ger vise Giles ett djävulskt erbjudande. En ond plan ja, men en plan som baserat på Buffys beteende ÄR helt nödvändig. För Buffy har tamigfan ingen plan alls!

OK Giles tar med Buffy på en distraktion/undervisning. Under hela denna yttrar Buffy en del underliga åsikter. Främsta är väl att Spike är hennes starkaste kort! Öh Buffy, du har hela scooby-gänget på plats. Dom har räddat din lilla stjärt i 7 år nu! Spike bidrar bara med muskler....är det så att du ångrar dina självrättmätiga ord mot dom tre Magikerna som erbjöd dig mer makt? Du vet då du fegade ur? Ok jag förstår dina protester, och ungmö-offer är ganska sjukt, men du fick ju se vad dom fruktade eller hur? Så nu vill du kompensera ditt misstag med Spikes muskler?

Nah sanningen ligger väl i dom tårar du fällde när Spike visade dig sin själ i början på säsongen. Fast inte en chans i h-e att du erkänner det!

Woods skönt vrickade hämnd har bieffekten att tvinga Spike avsluta den läkning som kloke Giles initierade. Han klår upp honom, tar av honom Nazirocken, ondskans mörka klädnad, Nickis flådda hud, och skall just påla honom när Spike plötsligt verkar nå självinsikt. Han nitar Woods och börjar berätta vad som hänt hans , Spikes, mor.

(Ok här skriver jag ett dröm-manus: Spike förklarar att avtryckaren bestod av minnet av vad han gjorde mot sin mor och dom smärtsamma sanningar demonen sedan yttrade. Han beklagar Nickis död, ger Woods rocken och går därifrån, ödmjukt, stärkt, en hjälte)

Spike hånar och misshandlar en försvarslös Woods, säger att det är helt ok att döda en slayer i ärlig strid (Önskar Buffy fick höra det!), och går därifrån. Oh och så sätter han på sig Nickis flådda hud!

Spike är för evigt förlorad. Han har en själ och den skall brinna i helvetet!

Buffy pratar med Woods som försöker varna henne för att den Spike som mördade och slaktade fortfarande finns. Öh Buffy vet redan det det var ju hon som befallde Spike återgå till mördandet!

Allt är Buffys fel.

:cry:
Son_of_Giles
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 maj 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » ons nov 03, 2004 11:28

Det är också ett sätt att se det på...

Jag vågar int ens börja skriva ngt motargument. Jag är chockad :eek:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Matt » ons nov 03, 2004 11:37

Oj!
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav JRT » ons nov 03, 2004 11:40

Blir intressant att se om du blir begravd levande eller får Angelus + låda med tortyrredskap skickad efter dig när resten av Spike-kavalleriet dyker upp. :twisted: Jag kan dock faktiskt anse att du har vissa poänger - har också alltid reagerat på Buffys beteende i det här avsnittet. Har inte sett det på ett tag, får se vad jag tycker nästa vecka.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Zaxx » ons nov 03, 2004 12:08

Jag är ganska partisk i frågan eftersom det är mig ni pratar om. Men visst du har dina poänger 8) Men det är inget jag inte vet om....
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » ons nov 03, 2004 12:21

Zaxx skrev:Jag är ganska partisk i frågan eftersom det är mig ni pratar om.


Du är en för evigt förlorad icke-hjälte, skitstövel och tidsinställd bomb som klär dig i avflådd hud. Mm... Har vi inga regler mot personliga påhopp på det här forumet? Fast du kanske bara ser det som komplimanger? :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Jag är en klant, en klant är jag

Inläggav Son_of_Giles » ons nov 03, 2004 13:52

Zaxx skrev:Det är också ett sätt att se det på...

Jag vågar int ens börja skriva ngt motargument. Jag är chockad :eek:


Ah....då har jag tagit i för hårt igen, för det var ju inte min avsikt med att skriva detta på ett forum. :oops:
Son_of_Giles
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 maj 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Eisa » ons nov 03, 2004 13:58

det är klart att alla får ha sina egna åsikter, kan till och med sträcka mig så långt att jag håller med dig på vissa punkter. dock förstår jag inte detta avsky mot spike, vem har påstått att han är Guds barn eller borde vara det? hade jag varit honom hade jag också spöat upp Wood, utan tvekan.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Pazuzu » ons nov 03, 2004 13:58

Son_of_Giles: Friskt vågat, hälften vunnit. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Re: Jag är en klant, en klant är jag

Inläggav VelocityBoy » ons nov 03, 2004 13:59

Son_of_Giles skrev:Ah....då har jag tagit i för hårt igen, för det var ju inte min avsikt med att skriva detta på ett forum. :oops:


Ingen fara jag har för avsikt att skriva ett svar men jag har inte tid på jobbet och dessutom så har jag skrivit om det många gånger förrut så jag känner att jag är lite trögstartad...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tinder » ons nov 03, 2004 17:03

Du har endel poänger helt klart men håller dock med Spike i frågan att det var helt ok för honom att döda en slayer i en strid. För det första var han själlös då, det var "demonen" som gjorde allt det onda han gjort. Inget som han kan ändra på eller ens då kunde inverka. Bara nått man får leva med och till skillnad mot Angel väljer Spike att acceptera alla dessa våldsdåd han gjort som själlös vampyr som nått utanför hans kontroll, ingen ide att gräva ner sig i det, det tjänar ingen på. Angel å andra sidan gräver ner sig i detta och lever därför i ångest och skuld. Till egentligen ingen nytta.
Spolier Angelserien (kanske nån gång i säsong 4a):
Sedan får vi iof se att Angel fallit dit med att dricka människoblod efter att han fått sin själ och känner skuld över det, vilket är "mer rätt".
För det andra så kan man ju jämföra det som ett krig mellan slayers och vampyrer, det hör till krigets regler att kämpande soldater på båda sidor dör. Inget som man åtalas för eller på liknande sätt "handlat fel" om man som soldat dödar en annan soldat, båda vet om att det kan hända och genom att vara soldat så har de accepterat det, Det hade Nicki gjort och även därför ska inte Spike behöva känna skuld över hennes död. Hade inte han dödat henne hade hon dödat honom. Annat är det för alla "osyldiga" han dödat men som sagt så kommer första saken in även där, han var fortfarande en själlös vampyr och kan därför inte behöva stå till svars för de handlingar som han gjorde då. Bara min åsikt i saken.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Son_of_Giles » tor nov 04, 2004 15:07

Soldat som i "jag är oskyldig. Jag är soldat och lydde bara order"? ;)
Jo man kan se Nicki och Spike som soldater i ett krig, men det är till skillnad från dom flesta verkliga krig en konflikt mellan ont och gott. Återigen, Spike har ingen anledning att yvas över sina insatser.

Ja, Spike är nu en lojal och stark soldat och ett stöd till Buffy. Hennes Big Bad i ett koppel. Men jag hoppades han skulle bli en hjälte. Notera mitt drömmanus.

Buffy. Generalen Buffy. Jag får erkänna att jag inte vet så mycket om psykologi men visst beter hon sig som om hennes överlägsenhets-komplex är fullt aktivt. Fixerad vid makt och sin egna ställning. MEn var är hjältinnan Buffy? Buffy har befunnit sig i situationer där hon varit svag i sin karaktär tidigare. Hon har övervunnit dom bristerna ofta med hjälp av Scooby-gänget. Men nu så ger situationerna henne rätt gång på gång.

Är säsongens budskap "Its about power!"? I så fall är jag besviken. Jag vill inte ha Buffy i samma kategori som Dirty Harry och Rambo.
Son_of_Giles
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 maj 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » tor nov 04, 2004 17:26

Sju år av helvette har tagigt sina sår på SMG's karaktär buffy, tycker hennes agerande är förstårligt efter allt hon fått gå igenom, sen att det inte behöver vara rätt är ju vad som gör Btvs till vad det är... dom gode behöver inte alltid vara goda, allt är fult av gråskalor.

Kan hålla med om att spike var lite hård mot wood, men efter vad wood gjorde mot spike tycker jag det är lite befogat.
Sen förstår jag inte vad jackan har med nazister att göra.. men det känns inte som något viktigt anyway.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare