7x17 Lies My Parents Told Me

Här pratar vi mest om Säsong 7

Ditt beyg på "Lies My Parents Told Me"?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
0
Inga röster
7
8
17%
8
17
35%
9
12
25%
10
9
19%
 
Antal röster : 48

Inläggav A bear » mån sep 05, 2005 11:31

Jag är inte lika såld på "Lies My Parents Told Me" som en del verkar vara. Det går lite grann tillbaka på det där som gäller hela s7: alla beter sig som idioter. Buffy släpper lös Spike bara minuter efter att han skadat Dawn - MED själ, och kedjad vid väggen? Herregud, OK att hon vill lita på honom, men när han precis visat att han uppenbarligen inte går att lita på... Och så Giles lilla plan för att avleda Buffy - lärde han sig inte läxan fyra år tidigare i "Helpless"? Där kunde han åtminstone skylla på order, nu går inte ens det...

Det sagt: flashbackscenerna är väldigt välgjorda, både till London och New York (speciellt som New York-scenen är filmad i LA, hehe). Drus min när William utan att tycka det är konstigt förklarar att hans mor ska följa med dem är helt obetalbar, och Williams dikt... herregud. Om hans mor faktiskt lyssnade på det utan att må illa måste hon verkligen ha älskat honom. Och jag gillar Spikes lilla snabbtillägg "...when I was a baby", så att ingen ska tro att hans mor fortfarande sjöng för honom vid 30 års ålder... hehe.

Och så Anya!
ANYA: Don't waste your time down that road. Spike's got some sort of "Get Out of Jail Free" card that doesn't apply to the rest of us. I mean, he could slaughter a hundred frat boys, and... Forgiveness makes us human. blah-dee-blah-blah-blah.


Fighten mellan Spike och Wood är riktigt bra, våldsam men samtidigt känslomässigt laddad - visst, Wood fuskar rejält, men han är ju bara människa. Man kan tycka att det är lite fegt att han inte vill slåss mot den besjälade Spike utan mot monstret... men det passar honom, och det är fullt begripligt; han har ju trots allt jagat det monstret hela sitt liv.

EDIT: jag har inte heller några problem med Spike "I don't give a piss about your mum". Det rimmar faktiskt riktigt bra med Spikes tidigare påståenden att han faktiskt lider av vad han gjort - men att ha dödat en slayer, vars hela funktion är att döda honom, kan inte stå högst på hans feelbadlista. Jag skulle faktiskt tro att han skulle haft mer förstående för Wood om hans mor varit ett av Spikes många oskyldiga offer. Jämför med hans lilla tal i "Fool For Love". Nikki visste vad hon gav sig in på, hon var ingen civilist, hon var en soldat i ett krig som Spike inte deltar i längre. Det Wood gör är - i Spikes ögon - är detsamma som om sonen till en soldat i andra världskriget sökt upp den gamle tysken som sköt ihjäl hans far 60 år tidigare och försökt mörda honom.

Och så en riktigt kul vampyrfajt också - det har varit lite dåligt med sådana på sistone.
GILES: Would you let this vampire live if he began saving the world?
BUFFY: Sure. Seems like a nice enough guy.
VAMPIRE: Thanks.
BUFFY: No problem.
VAMPIRE: My name's Richard.
BUFFY: Hi, Rich.


Ironi: Wood lyckas ju faktiskt. Han tar kål på monstret inom Spike - eller åtminstone sättet The First kom åt det. I stället för att döda mördaren ger han honom nytt liv. Han får inte ut något av det själv, tvärtom, han tvingas inse att hans mor inte bara togs ifrån honom utan faktiskt i någon mån valde det själv (jämför varje gång Buffy valt bort något i sitt liv - college, pojkvänner, sitt liv - för att rädda världen).

Och slutscenen är stark. Även om Buffy återigen beter sig som en idiot i scenen med Wood, och även om Giles förtjänar en rejäl banna, så gör det ont att se Buffy stänga ute Giles.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » mån dec 12, 2005 15:08

Det var kul att höra kommentatorspåret till detta avsnitt när JM och DB var med, det var lite gruppen för inbördes beundran där ett tag men annars underhållande. De kommenterade bla att William satt sig på golvet bredvid sin mamma och att Spike la till when i was a baby vilket var kul.

Har märkt vid omtitt att alla avsnitt där inte de potentiella är med är bra. När de är med förstör de varje sen med sin negativa inställning. Men det var väl inget nytt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Binchy » ons feb 22, 2006 23:20

Smärtan i Woods röst, när han skriker "when you snapped her neck" är nästan "tangible" (finns inget bra svenskt ord, tycker jag; gripbar - naaah).

Upptäckte när jag såg det här avsnittet att jag just nu har svart polotröja, som Buffy, och fläta, som Buffy. Men där slutar likheterna... OK, vi är båda kvinnor. Åh, den som ändå var så blond, mitt hår börjar anta, inte salt och peppar, för jag har inte svart hår innan, kanske kanel och socker, var rätt mörkblond innan de grå håren dök upp. Funderar på att färga det. Ni som sett mig in real life, tror ni jag skulle passa i Willow-hair (färgen alltså)?

OT, sure.

Så fort Spike/William har träffat Dru, så blir han sexig. Han var inte vidare sexig när han läser upp sin bloody awful poetry, nicht wahr?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » lör apr 08, 2006 23:19

Avsnittet var bra, Kanske inte vad jag förväntat mig (Visste tyävrr lite vad som skulle hända :/). Tycker det är hemskt när Spike invigt hans mamma och hon beeter sig som hon gör. Men hon har ju ingen själ så det var inte hon egentligen.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav AKS » tis jul 03, 2007 19:24

Gah, varför gick jag in och läste denna tråd. Nu kommer jag ihåg varför jag alltid blir arg då jag ser avsnittet. För jag har inga problem med att Spike försvarar sig, men "I don't give a piss about your mum" hade jag gärna varit utan (och antagligen en del andra saker som jag inte kommer ihåg). Dessutom: att Buffy litar på Spike... precis som jag skrev på första sidan så är det oförståeligt. Hjälp! Jag vill inte se om det här avsnittet då det blir dags om ett par dagar, men jag måste.

Från det allra första inlägget:
caffeine skrev:Spike har ALDRIG visat ånger för vad han gjorde när han var ond sedan han fick sin själ tillbaka. Det har med personligheten att göra, inte det faktum att en själ automatiskt gör att du ångrar dig.


Han visar faktiskt ånger i Sleeper. I scenen då Buffy konfronterar honom:

SPIKE: Buffy, I can barely live with it. It haunts me. All of it.


Hans "I can barely live with it" betyder att han ångrar det han gjorde nu då han har ett samvete och kan tänka sig in i den smärta han orsakat. Precis som Angel mao, men han kanske inte går runt och snackar om det så ofta (Spike alltså).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » tis jul 03, 2007 22:15

Man behöver ju inte per automatik ångra något man mår dåligt över att ha gjort?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tis jul 03, 2007 23:10

Huh? Jag förstår inte hur man kan tolka det på annat vis? Om man inte tillhör den där "Spike ångrar aldrig nånting för han är Spike"-skolan, men han har ju själ nu och är alltså inte S2-S6-Spike utan en ny Spike. Fast egentligen bryr jag mig inte: han mår dåligt över det han gjort = det sitter garanterat i hans samvete eftersom han numera har en själ. Mycket sitter också i *hur* Spike säger det. Tror dock inte att vi hade haft denna diskussion om det varit Willow som sagt "I can barely live with it".

Jag menar, hur ska vi annars tolka det hela: den populära "Spike är ALLTID självisk"-teorin vilket då betyder att han mår dåligt över det hela, men ångrar sig inte för han är Spike och det var underhållande att mörda folk *då*? Men om han är så plågad att han knappt kan leva vidare och ändå inte ångrar sig... Vad betyder det -- att han inte kan leva med det -- då? Vad *är* den känslan då om inte "ånger"?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » fre jul 06, 2007 23:37

Jag sitter alltid på helspänn då jag ser detta avsnitt eftersom jag vet att jag kommer att bli arg på först och främst Buffy och bli besviken på Spike.

Varför, varför kan inte Buffy inse att Spike (innan triggern försvann vilket hon antagligen inte ens vet om att den gjort då hon dissar Giles i slutet trots att han har helt rätt) är deras svagaste kort?! Rent potentiellt så kunde the First ha sett till att Spike mördade Willow eller Giles eller the Potentials när som helst. När blev Buffy idiot? Utan triggern är Spike helt klart oerhört viktig (fr.o.m. nästa avsnitt mao), men med triggern... livsfarlig. Det är ju nästan så att blinda Buffy inte gav Giles nåt val. Iom att Buffy aldrig skulle tillåta att Spike satt fastkedjad... vad göra? Det är ju nästan självförsvar eftersom ingen utom Buffy skulle ha en chans om Spike triggas. Woods anledningar är ju helt klart oklarare vatten... Det är fel av honom att vilja hämnas på Spike, men jag förstår att han känner som han gör precis som jag förstår Willows hat mot Warren i Villains.

Sen det jag ogillar med Spike är hur han hanterar Wood. Inte att han försvarar sig eller är arg utan att han påstår att Nikki aldrig älskade sin son. "Unlike you my mother loved me back" vilket hon garanterat gjorde. Men Nikki har precis som Buffy inget val. Hon *måste* sätta sitt uppdrag först för annars är ju hennes son ändå död (det var ju knappast så att Buffy är den enda av slayererna som varit med om en apokalyps). Jag menar, det var ju idiotiskt av Buffy i The Gift att offra världen för Dawn. Sen pratar Spike också nåt om att Nikki "gick med på" att det var en fight mellan vampyrer och slayers etc, men lika lite som nån annan slayer så hade Nikki ett val. Det var ju inte så att hon valde sitt jobb framför Robin, valet existerade egentligen inte om hon fortfarande ville att världen skulle finnas kvar för människorna.

Så att Spike pucklar på Wood, no problem. Men att han påstår dessa saker då han redan vunnit fighten kommer alltid att vara en besvikelse för mig vad gäller karaktären Spike. Skönt för dem av er som inte håller med. :)

Avsnittet är ett bra avsnitt. Flashbacksen är intressanta även om det är mer än lovligt äckligt att se incest-scenen mellan Spike och hans vampyr-mamma. Eeww...

Tyvärr kommer jag dock aldrig att kunna njuta fullt ut av detta avsnitt eftersom jag vet att Wood/Spike-scenen kommer att dyka upp och att Buffy i princip bad Giles att gå bakom ryggen på henne genom att släppa löst ett osäkrat vapen, men ändå dissar honom i slutet... Om hon bara gjort sitt jobb rätt så hade Spike suttit fastkedjad i källaren och allt hade varit dandy. Tills Wood antagligen försökte mörda honom ändå, men likväl... :)

noike skrev:
Vi får många bevis på att Spike också har en del insikter, t ex om Buffy: "I know Slayers. No matter how many people they've got around them they fight alone. Life of the chosen one."


Vilket är underligt med tanke på att vi sedan s4 blivit inhamrade att Buffys styrka och överlevnad kommer av att hon har sina vänner vid sidan som slåss för henne. Så Spikes kommentar känns lite fel. Tycker jag.


Detta håller jag verkligen med om. Jag satt och tänkte på det då jag såg avsnittet: "Huh? Om hon inte haft Scoobygänget i S4 hade Adam mosat henne. Om hon inte haft Scoobygänget i S5 hade Glory mosat henne. Fact. Spike har fel och han borde själv veta om det.

7 av 10

Originalkommentar:

Ja, detta avsnitt var ju betydligt bättre än det mesta vi sett denna säsong. Men jag tyckte ändå inte att det var sådär wow-bra som Buffyavsnitt kan vara (*ska* vara).

Jag hatar dock vad de gjorde med Spike i detta avsnitt. Visst, de vill inte göra en Angel igen och ha en deprimerad besjälad vampyr som sitter inlåst på sitt rum och tecknar, men de hatkänslor jag kände mot Spike då han -- trots sin själ -- sa att han inte brydde sig ett dugg om att han dödat Nikki. Usch... jag har aldrig tyckt illa om Spike, han har alltid varit en karaktär som är lätt att tycka om, men detta avsnitt förstörde det. Det var inte ens "gamla" Spike, det var som en helt ny Spike dök upp och kastade det i ansiktet på Wood(s).

Och Buffy!! Har inte hängt på Buffyhatet som grott sen S6, men jag hade lust att bitchslappa henne till en annan planet efter detta avsnitt. Hon är beredd att offra Dawn, men inte Spike!! Tanken äcklar mig. Usch, jag hoppas verkligen att de inte förstör Faith för mig då hon kommer till BtVS -- jag börjar seriöst oroa mig för det efter detta avsnitt.

Ett bra avsnitt, men på tok för irriterande vad gäller karaktärerna.
Senast redigerad av AKS fre jul 13, 2007 15:02, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Capt. Peroxide » fre jul 13, 2007 14:38

Det här kanske har tagits upp nånstans redan, men inte lär det vara särskilt stor slump att ett par karaktärer med en hel del likheter i Angel respektive Buffy heter Holtz och Wood?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Echolls » lör jan 23, 2010 16:50

Det är konstigt att jag gillar det här avsnittet så mycket som jag gör när jag stör mig på en hel del av det som händer. Storyteller är väldigt bra, men det känns skönt att känna sig riktigt engagerad i huvudstoryn igen som jag gör här.

Buffy irriterar mig för att hon är så blind när det gäller Spike. Jag har anklagat henne för att vara för hård mot honom tidigare och det står jag fast vid att hon var då, men de senaste avsnittet har hon gjort en helomvänding nästan. Hon måste ju kunna inse att han kan vara farlig med triggern. Men nu är ju inte det ett problem längre som tur är, så jag slipper störa mig på det i kommande avsnitt.

Giles irriterar mig för att han går bakom ryggen på Buffy. Okej att hon verkar vara omöjlig att prata med när det gäller Spike, men jag tycker ändå inte att det han gör är rätt, inte när det handlar om någon som betyder så mycket för henne.

Spike irriterar mig för mycket av det han säger till Wood, framför allt: "I don't give a piss about your mum". Jag kan kanske hålla med honom angående det han säger om slayer/vampyr-relationen, men det känns ändå inte som något en Spike med själ skulle säga. Man kan säga att jag stör mig lite på hur de har skrivit honom med själ, det var mycket bättre i början av säsongen. De kanske vill visa med det här avsnittet att Spike med själ och Spike utan själ är ganska lika varandra, med tanke på att han fortfarande älskar sin mamma lika mycket när han är vampyr o.s.v. Han är inte som Angel/Angelus direkt och det tycker jag inte att han borde vara heller, det skulle vara väldigt löjligt om de var precis likadana med själ, men jag tycker ändå inte att han funkar riktigt som han är skriven nu.

Wood irriterar mig för att han vill döda Spike trots att han har en själ. Jag kan självklart förstå hur han känner, men han borde ändå kunna inse att det inte är samma person. Det känns bara så jobbigt med folk som blint vill hämnas utan att ägna en tanke åt omständigheter eller någonting.

Favoritcitat:
Giles: I told you my concerns when you recklessly chose to remove the chip from his head.
Wood: Wait, sorry, chip?
Giles: Uh, it's a long story.
Buffy: The military put a chip in Spike's head so he couldn't hurt anyone.
Giles. And that would be the abridged version.
Buffy: But he wouldn't hurt anyone anymore because he has a soul now.
Giles: Unless the First triggers him again.
Wood: Triggers the chip?
Buffy: No, the trigger's a post-hypnotic thing. The First put it in his head. It was—made him— He was killing again.
Wood: So, he has a trigger, a soul, and a chip?
Giles: Not anymore.
Buffy: It was killing him, Giles.
Wood: The trigger?
Buffy: No, the chip. The trigger's not active anymore.
Wood: Because the military gave him a soul?

Betyg: Svag 8:a
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör jan 23, 2010 17:03

Jag skulle tro att du och jag tycker 98% lika vad gäller detta avsnitt och det som stör oss. Tänkte många "amen" då jag läste ditt inlägg. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » lör jan 23, 2010 17:10

Jag tänker också "amen" fast uttalad annorlunda. :P

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » lör jan 23, 2010 17:14

:D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav WillowGirl » lör dec 04, 2010 13:56

Sagt av Principal Wood till Spike; "You never cared for anyone but yourself".
Det här kan man ju, efter att ha sett hur Spike förändrats under de senaste säsongerna, inte hålla med om. Orättvist sagt.

Jag var faktiskt smått orolig när PW tog in Spike i det där korsfylla rummet, hur skulle detta gå? även om man innerst inne visste att Spike inte skulle låta sig knäckas hur lätt som helst..

Och det är alltid roligt att se Spike förr i tiden. "William-stilen" med håret, de små glasögonen! han lyckas se minst sagt skön ut. Fast såklart föredrar man Spike som Spike, i svarta tröjan och skinnrocken.

Och slutscenen, med Buffy och Giles. Kanske var det så att Buffy behövde säga just de orden till Giles.

Saknade Xander också förresten. :(
Användarvisningsbild
WillowGirl
Minion
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 nov 2010

Inläggav wyndham » tor sep 13, 2012 22:06

Den flytande bärnstenen ska nå Spikes hjärna genom synnerven OCH SEN KRYPER DEN UPP PÅ UTSIDAN AV PANNBENET!

Jag vet inte om det är Giles som har bristande kunskap om trollformler eller bärnstenen som har bristande kunskap i anatomi.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron