7x22 Chosen

Här pratar vi mest om Säsong 7

Jag tänker inte sätta in lägre än 7 och allt under 10 är bara med för att jag är snäll.

1
3
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
4
3%
6
1
1%
7
3
2%
8
7
5%
9
23
18%
10
90
69%
 
Antal röster : 131

Inläggav Lipton » mån nov 22, 2004 11:42

Koala skrev:Var det bara jag som blev förvånad över att Faith överlevde?

Jag trodde verkligen att hon skulle dö och någon ny skulle bli kallad mitt på plats =D



Precis alla hade ju blivit kallade redan, alla var ju slayers nu.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Koala » mån nov 22, 2004 11:47

ja, men innan det
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Lipton » mån nov 22, 2004 12:03

Eisa skrev: men ändå...lite mer tårar för Spike och de andra tack.


Hejdlöst hulkande och snorande vill vi ha. :cry: :D

noike skrev:Det är ett episkt slut, då ska karaktärer man gillar dö.


Nej, nej, nej.

Koala skrev:ja, men innan det


Ok. :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » mån nov 22, 2004 12:13

Lipton skrev:Jo visst är det logiskt om det hade varit i verkligheten, men i serien så känns det som att Faith har den rätta inställningen till sitt öde, förutom att hon blev brottsling då, men i övrigt. Det blir tragiskt på något vis när hjältinnan ständigt mår dåligt över det öde hon fått. Det är så svårt att förklara det här så att det inte blir fel. :) Jag menar inte att de inte ska må dåligt ibland, utan mer att det känns bättre för en själv som tittare om huvudpersonen tar sitt öde som, ja vad ska jag säga "naturligt".


För mig gör det bara Buffy än mer heroisk och tragisk så när hon till slut får sin belöning så känns det så oerhört rättvist. Men det är väl olika hur man ser på det hela för mig känns det som att hon blir en mer trovärdig och flerbottnad karaktär och det är vad som är viktigt för mig.

Vad det gäller Faith har hon ju faktiskt haft väldigt lite erfarenhet av ansvar på det här sättet hon var en slayer ett litet tag i s3 och uppträdde då happy-go-lucky kanske mest för att hon för första gången i sitt liv hade en mening och en fast tillvaro men sedan är det ju inte förrän i s7 som hon får bära ett ansvar och nästan direkt så reagerar hon på trycket...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » mån nov 22, 2004 14:06

Lipton skrev:Jag tror att det var Caffein som skrev något i stil med att han inte skulle ifrågasätta så mycket, jag tycker att det är helt i sin ordning att man gör det. Man ska vara kritisk och ifågasätta även om det är en serie som man tycker är det bästa man kan se.


Naturligtvis tycker jag också att det är okej att ifrågasätta och vara kritisk, sådant jag kan störa mig på är dock när folk dissar hela avsnitt eller säsonger över plot points och detaljer som bara är där för att föra handlingen framåt medan det viktiga egentligen är karaktärerna och metaforerna. Fast jag kan iofs vara likadan själv, tog mig ett bra tag att komma över alla ologiska dumheter i S5-arcen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Lipton » mån nov 22, 2004 15:14

Nightcrawler skrev:Själv har jag bara sätt klart säsong 3, men jag känner till att Spike kommer vara med i säsong 5, vilket, på något makalöst sätt, betyder att Spike överlever. Att jag vet detta gör förstås det hela mycket lättare att hantera.



PHU! Nu kan jag sova lugnt igen :D
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Emily » mån nov 22, 2004 15:28

Lipton skrev:
Nightcrawler skrev:Själv har jag bara sätt klart säsong 3, men jag känner till att Spike kommer vara med i säsong 5, vilket, på något makalöst sätt, betyder att Spike överlever. Att jag vet detta gör förstås det hela mycket lättare att hantera.

PHU! Nu kan jag sova lugnt igen :D


Nu blev jag glad igen :)
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav VelocityBoy » mån nov 22, 2004 15:30

Lipton skrev:
Nightcrawler skrev:Själv har jag bara sätt klart säsong 3, men jag känner till att Spike kommer vara med i säsong 5, vilket, på något makalöst sätt, betyder att Spike överlever. Att jag vet detta gör förstås det hela mycket lättare att hantera.



PHU! Nu kan jag sova lugnt igen :D


Själv är jag extremt kluven till det... jag tyckte att det var vansinnigt bra som det var men samtidigt är det alltid kul att få se mer.
Senast redigerad av VelocityBoy mån nov 22, 2004 15:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån nov 22, 2004 15:38

Lipton skrev:PHU! Nu kan jag sova lugnt igen :D


Men herre gud! Sluta läsa spoilers era sopprötter! Speciellt när det är dolt och kräver egen inblandning för att det ska gå att läsa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » mån nov 22, 2004 16:02

noike skrev:
Imica skrev:Okej, men den där amuletten, som var till någon med själ men som var starkare än en människa. Varför kunde inte Angel ha tagit den själv?

Det kunde han men Buffy ville inte.


Angel säger väl själv att den inte var menad för honom och inte för Buffy.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Ai » mån nov 22, 2004 16:05

Lipton: Femman klantade till översättningen på den repliken (*shudder, gasp!*). Han säger egentligen: "...as in me". Femman översätter med: Inte jag, eller nåt. Han är totalt inne på att bära den och slåss med henne: "shoulder to shoulder - I'm yours". Men inte hon.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Off » mån nov 22, 2004 16:06

ANGEL: I don’t know everything. It’s very powerful and probably very dangerous. It has a purifying power… cleansing power… possibly scrubbing bubbles. The translation is… anyway, it bestows strength to the right person who wears it.

BUFFY: And the right person is?

ANGEL: Someone ensouled but stronger than human. A champion. As in me.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Lipton » mån nov 22, 2004 16:13

Off skrev:
ANGEL: I don’t know everything. It’s very powerful and probably very dangerous. It has a purifying power… cleansing power… possibly scrubbing bubbles. The translation is… anyway, it bestows strength to the right person who wears it.

BUFFY: And the right person is?

ANGEL: Someone ensouled but stronger than human. A champion. As in me.


Jag tänkte inte på texten, utan jag tyckte att han sa but it´s not me.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Lipton » mån nov 22, 2004 16:18

noike skrev:
Lipton skrev:PHU! Nu kan jag sova lugnt igen :D


Men herre gud! Sluta läsa spoilers era sopprötter! Speciellt när det är dolt och kräver egen inblandning för att det ska gå att läsa.


:D I vanliga fall skyr jag spoilers som elden, men här misstänkte jag vad det handlade om och kunde bara inte låta bli, jag bara måste få veta.
Hälsningar sopproten.

En fördel med att ha sett allt nu, är att man kan gå in i alla trådarna och läsa. :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tompa » tis nov 23, 2004 1:04

Så var det dags. Allting har en ände (korven den har två, bullen den har ingen men den går åt ändå) och nu var det dags att ta farväl, tills DVD-Boxen anländer, till BTVS.

Joss och co knöt ihop säcken på ett bra sätt även om Anyas död bara blev en parantes i striden (me don't like) och att de potentiellas bodycount hölls till ett minimum, jag menar vem bryr sig?

Spike dog för en god sak även om han inte fick något större nöje av att ha "hittat" sin själ och Summers huset drog till sist sin sista suck.
Utan problem så skulle man kunna göra ett antal säsonger om efterdyningarna men det är också då man ska sluta, med ett leende.

Men usch vad jobbigt det har varit att beta av de sista avsnitten, som att säga farväl till en gammal vän och man blir ju inte lite sentimental emellanåt.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav JRT » tis nov 23, 2004 2:02

Det var väl en briljant översättning från femmans sida. "Någon med själ, men inte människa. Det är inte jag" tror jag de skrev ungefär. Gah.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Nyx » tis nov 23, 2004 2:31

VelocityBoy skrev:
Lipton skrev:Som någon annan också sa, var hon ledsen över att Spike "dog", det var inget som syntes.


Buffy är ju extremt sammanbiten när bussen stannar och när Giles frågar vad som hände så säger hon bara "Spike" som att det som skedde mellan dem i de sista ögonblicken var privat (för mig är det åtminstone uttryck för sorg)... Buffy pratar överhuvudtaget inte med de andra i hela sista scenen för att slutligen le skuggan av ett leende när hon inser vilken tyngd som har lyfts ifrån hennes axlar.


Så vackert skrivet att man vill gråta. VB: du är min guru och förebild på detta forum! Jag behöver nästan inte skriva några inlägg, bara peka på dina. Praktiskt.

VelocityBoy skrev: och jag har ju faktiskt s7 som knapp tvåa (före s6) på min toplista över bästa säsonger.


Fast här måste jag ändå invända. Huh? Före s6? Hur är det möjligt? Efter allt du sagt om Dead Things mm... Jag har också fallit för de heroiska aspekterna av s7, och redemption-temat är jag allmänt mkt svag för. Men s6 är ju så vacker och komplicerad och mänsklig och så har den ju OMWF...

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » tis nov 23, 2004 2:40

JRT skrev:Det var väl en briljant översättning från femmans sida. "Någon med själ, men inte människa. Det är inte jag" tror jag de skrev ungefär. Gah.

Det där är ju helt förskräckligt översatt, men när jag ser det utskrivet så där så kan jag inte låta bli att skratta. "Det är inte jag. :D

Å andra sidan så kan jag också vara extremt lättroad såhär mitt i natten. Take your pick.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav JRT » tis nov 23, 2004 9:38

Nea skrev:
JRT skrev:Det var väl en briljant översättning från femmans sida. "Någon med själ, men inte människa. Det är inte jag" tror jag de skrev ungefär. Gah.

Det där är ju helt förskräckligt översatt, men när jag ser det utskrivet så där så kan jag inte låta bli att skratta. "Det är inte jag. :D

Å andra sidan så kan jag också vara extremt lättroad såhär mitt i natten. Take your pick.


Det ser faktiskt roligt ut oavsett tid på dygnet. :D Däremot är det fascinerande att någon faktiskt fått betalt för att göra den översättningen...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Nightcrawler » tis nov 23, 2004 10:28

Jo, femmans översättningen har varit skrattretande ett antal gånger :)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav noike » tis nov 23, 2004 11:24

JRT skrev:Däremot är det fascinerande att någon faktiskt fått betalt för att göra den översättningen...


Betalt och betalt. Frilansare mot lägstprisbudgivning. I stort sett är det bara SVT som har riktiga översättare eftersom de betala tillräckligt för att man inte måste stressa fram en handfull översättningar per dag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » tis nov 23, 2004 11:44

Nyx skrev:Så vackert skrivet att man vill gråta. VB: du är min guru och förebild på detta forum! Jag behöver nästan inte skriva några inlägg, bara peka på dina. Praktiskt.


:oops: tack det var jättesnällt sagt.

Jag tycker dock inte att du skall sluta posta bara för det ;)

Nyx skrev:Fast här måste jag ändå invända. Huh? Före s6? Hur är det möjligt? Efter allt du sagt om Dead Things mm... Jag har också fallit för de heroiska aspekterna av s7, och redemption-temat är jag allmänt mkt svag för. Men s6 är ju så vacker och komplicerad och mänsklig och så har den ju OMWF...


Jag tycker att s6 är ojämnare än s7 och det är väl framförallt den klumpiga drogmetaforen, irriterande Dawn och svackan på mitten som gör att jag gillar s7 aningen bättre.

I sjuan är jag så förtjust i karaktären Buffy och coola Dawn samt hela Spikes redemption men nu då jag sitter och tänker på det så är det svårt att ta ut en favorit av dem jag kan ge dem delad plats kanske :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Bad Girl » tis nov 23, 2004 12:45

[Citat:
Förresten, bara jag som undrar över vad resten av Amerika kommer tycka om att hela Sunnydale har trillat ihop ner i ett hål?


Damn those dirty terrorists?]

Strålande förklaring!

Fantastiskt bra men åh vad ledsen jag är över att det är slut :cry:

Anyas död - genialt och så modigt av ME. Fick man ens se det i bakgrunden?
Svarsjukan mellan Angel och Spike - vansinnigt roligt, det tyckte jag redan i Intervention...
Buffy, Xander och Willow som går bort från kameran i skolkorridoren, snackandes om vardagliga ting - brilliant med sådan flashback från S1.
Det finns så mycket bra i detta avsnitt
ändå tyckte jag att sista scenen var ett enda stort "Fortsättning följer" - eller är det bara ett önsketänkande :(
And suddenly I'm so painfully bored
Bad Girl
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Lund, Skåne

Inläggav Noggster » tis nov 23, 2004 12:50

Man får ju se kniven som totalt skär igenom anyas kropp. Antagligen är den scenen rätt bortklippt om du tittade på femmans dags-sändning.

Sen är det ju inte första staden som försvunnit helt, upphöjelsen resulterade ju i att en stad helt försvann. Så amerikanerna är väl vana vid det där.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » tis nov 23, 2004 12:50

noike skrev:Betalt och betalt. Frilansare mot lägstprisbudgivning. I stort sett är det bara SVT som har riktiga översättare eftersom de betala tillräckligt för att man inte måste stressa fram en handfull översättningar per dag.


Ok - visst är det säkert ett slavgöra, men man borde ändå åtminstone kunna få korrekta översättningar. Korkade översättningar som ändå har rätt betydelse säger jag ingenting om eftersom dialogen automatiskt tappar när man skriver den på svenska, många ord och fraser fungerar helt enkelt inte. Hela betydelsen förändras ju i det här fallet när "as in me" blir "det är inte jag".
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Nightcrawler » tis nov 23, 2004 13:08

Å andra sidan måste man ju ha översättningar, men de kunde varit bättre...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav adolvsson » tis nov 23, 2004 13:11

JRT skrev:
noike skrev:Betalt och betalt. Frilansare mot lägstprisbudgivning. I stort sett är det bara SVT som har riktiga översättare eftersom de betala tillräckligt för att man inte måste stressa fram en handfull översättningar per dag.


Ok - visst är det säkert ett slavgöra, men man borde ändå åtminstone kunna få korrekta översättningar. Korkade översättningar som ändå har rätt betydelse säger jag ingenting om eftersom dialogen automatiskt tappar när man skriver den på svenska, många ord och fraser fungerar helt enkelt inte. Hela betydelsen förändras ju i det här fallet när "as in me" blir "det är inte jag".

Får man inte mycket tid på sig blir man stressad. Är man stressad är det lätt att höra fel. Visst är det irriterande, men känner man till hur det förhåller sig för översättare är det inte så konstigt. Skäll inte på dom som översätter, skäll på de svenska TV-bolagen som inte inser att det faktiskt är värt lite pengar att få en vettig översättning, att en nöjd tittare är en bra och återkommande tittare.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Bad Girl » tis nov 23, 2004 14:08

Noggster: Korrekt uppfattat, jag såg dagsändningen - har spelat in den sena sändningen men inte hunnit titta än. (Ibland är det tufft att vara småbarnsmamma....)
Vad gäller översättningar så tycker jag de är under all kritik, ibland undrar jag om de överhuvudtaget SER serien.
(OMWF tog väl priset - Let me rest in piece = Låt mig vara ifred) :? Var tog poesin vägen? Jag retar mig till vansinne på att de inte har mer respekt för serien än så, lite mer engagemang vore önskvärt.
And suddenly I'm so painfully bored
Bad Girl
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Lund, Skåne

Inläggav Ai » tis nov 23, 2004 14:22

Bad Girl: Även om jag gärna skäller på översättningen på femman så tyckte jag att OMWF inte var så illa - det hemska var ju att dom försökte få till RIM i översättningen. Därför blev den som den blev. Men att med det kravet på sig själv försöka översätta sångtext och att det inte får ta mer plats än textremsorna, det måste vara en mardröm.

Sorry för OT - kunde inte låta bli. Jag är villig att fortsätta diskussionen i OMWF-tråden.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tob » tis nov 23, 2004 16:15

Noggster skrev:Man får ju se kniven som totalt skär igenom anyas kropp. Antagligen är den scenen rätt bortklippt om du tittade på femmans dags-sändning.

Sen är det ju inte första staden som försvunnit helt, upphöjelsen resulterade ju i att en stad helt försvann. Så amerikanerna är väl vana vid det där.


Den är totalt bortklippt, det enda man ser är hur Anya ligger död på marken i 2 sekunder,
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron