7x22 Chosen

Här pratar vi mest om Säsong 7

Jag tänker inte sätta in lägre än 7 och allt under 10 är bara med för att jag är snäll.

1
3
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
4
3%
6
1
1%
7
3
2%
8
7
5%
9
23
18%
10
90
69%
 
Antal röster : 131

Inläggav caffeineaddict » sön dec 19, 2004 15:09

En av mina nitpicks med Chosen är just Robin/Faith-scenerna. De är rätt mysiga, visst, men nog fan fanns det viktigare saker att koncentrera sig på i sista avsnittet? T.ex. Xander och Giles, som faktiskt får lite för lite tid om man tänker på vilken stor del av serien de har varit. Särskilt irriterande blir det när man vet att en Giles-scen som Joss själv älskade var tvungen att klippas bort p.g.a. längdproblem (en scen där Giles och Robin delar en joint för att slappna av under förberedelserna inför den stora striden). Jag hade mycket hellre sett det än "I got mad skills"-scenen. Som sagt, den är rolig, men känns helt klart out of place och oviktig i just detta avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » sön dec 19, 2004 15:12

VelocityBoy skrev:
LWes skrev:och anledningen att han säger det är ju för att hon faktiskt inte älskar honom och dom vet det båda två.


Därom tvistar de lärde...


Yup. Jag tillhör falangen - Buffy-menar-vad-hon-sade-i-Chosen - och jag är helt övertygad om att Spikes svar till henne beror på att han inte ser sig värdig henne, att i hans sinnesvärld finns inte en möjlighet att hon kan älska honom. Han älskar ju inte sig själv.

Det här har ju debatterats i så många trådar så jag tänker vara tyst nu och bara hänvisa till några av dom:

Älskar Buffy Spike?
Buffys smak på killar...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » sön dec 19, 2004 15:14

caffeineaddict skrev:(en scen där Giles och Robin delar en joint för att slappna av under förberedelserna inför den stora striden).


Det känns ytterst tveksamt om den scenen någonsin hade tillåtits då det skulle sätta ett positivt värde i en illegal substans. Men visst det hade varit bra om den hade visats.

caffeineaddict skrev:Jag hade mycket hellre sett det än "I got mad skills"-scenen. Som sagt, den är rolig, men känns helt klart out of place och oviktig i just detta avsnitt.


Jag tycker att scenen är mer än rolig det är nämligen första gången som Faith konfronteras ordentligt av någon hon har övergivit morgonen efter och jag tycker att det är bra att det påvisar att saker och ting förändras även för henne.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » sön dec 19, 2004 16:04

sprite skrev:jag kan börja med att säga att jag inte tycker att spike skulle dö. Hur kan man ta död på Spike..??!
[---] Anya skulle inte heller ha dött. Varför måste alla dö??!gahh..


Det här är en i min tankevärld så underlig reaktion på avslutningen att jag måste kommentera den. sprite börjar med att säga att Spike inte borde dö för att sedan fortsätta med att inte heller Anya borde dö, och till sist kommer den avgörande protesten - frågan varför någon måste dö överhuvudtaget.

I mina ögon handlar det om trovärdighet. Kan man verkligen möta ondskans samlade krafter i ett stort slag utan att lida några förluster? Kan verkligen några skråmor, kanske en bruten arm eller någonting annat som man vet läker snabbt sättas emot alla dessa hundratals übervampyrer som dödades? Enligt min mening var det alldeles för få nyblivna slayers som dog, och att Giles, Andrew, Xander med flera klarade av att döda übervampyrer drar ner på trovärdigheten en hel del. Hade jag fått råda hade inte många slayers klarat livhanken och ett par till av de ordinarie karaktärerna hade dött (vi har diskuterat det här tidigare, och möjligen är jag lite väl hård - jag tycker inte ens att man borde ha tömt Sunnydale på innevånare innan slaget).

Problemet med trovärdigheten kommer av att man i hela säsongen har framställt the first som en så formidabel motståndare. Om man (ME) väljer att göra det så får det konsekvenser när man väl är framme vid den avgörande konfrontationen. Man kan inte gärna på slutet säga att the first inte var så farlig egentligen - om man bara anstränger sig så vinner man. Det vill säga att det ständiga talet om the firsts farlighet bara varit tomt prat, när det väl kom till kritan så hade the first aldrig en chans.

Så hur gör man ett slut som är trovärdigt men där ingen dör? Det står väl klart att man inte gärna kan öppna helvetesgapet om man vill ha ett sådant slut. Eller får man göra Willow och Spike (med amuletten) så oerhört mäktiga att de bara blåser ut hela helvetesgapet utan att någon kommer till skada. Det troligaste hade väl varit att de på något sätt istället låst sigillet så att det inte gick att öppna med blod. Men ett sådant slut hade ju blivit ett antiklimax utan motstycke.

Nu är jag givetvis medveten om att man kan låta hjältar vinna mot vilka odds som helst, det görs i alla serier och det hade också gått att göra här - men hade det inte lämnat en fadd eftersmak? And they lived happily ever after. Är det verkligen en serie värd att minnas, eller annorlunda uttryckt, är det verkligen en serie man kommer att minnas? Är det inte istället så att BtVS är värd all uppmärksamhet, all tankemöda, all oro över hur det ska gå (den får oss att uppmärksamma, fundera och oroa oss) - just för att Sunnydale är en farlig plats där människor man älskar ofta far illa och ibland dör?

sprite skrev:När sedan avsnittet var slut grät jag och var deprimerad hela kvällen (till och med hela helgen). [---] Jag ville ju må bra av sista avsnittet och inte må dåligt.


Att gråta över en serie en hel helg är ett oerhört fint betyg åt en TV-serie. Hur många andra serier har du gjort det åt? Med just det slutet och din reaktion så har du inkorporerat hela BtVS i ditt hjärta. Det smärtar att tänka på slutet, visst, det gör ont när någon man älskar dör. Men du kommer att bära det med dig för mycket lång tid, och du kommer också att veta att det här inte var en dussinserie (hade det varit det så hade alla klarat sig).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Buffybot Wannabe » sön dec 19, 2004 16:13

latarmig: Nu börjar jag gråta... *snyft* det var så fint skrivet... Tack!

Edit: Jag skyller på kaffebrist och byter snabbt namn där uppe!
Senast redigerad av Buffybot Wannabe sön dec 19, 2004 16:39, redigerad totalt 1 gång.
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav VelocityBoy » sön dec 19, 2004 16:17

Buffybot Wannabe skrev:Langtry: Nu börjar jag gråta... *snyft* det var så fint skrivet... Tack!


Vad av det som Langtry har postat avser du.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav RalfiParpa » sön dec 19, 2004 16:26

Nej! Varför var <favoritkaraktär här> tvungen att dö?! Jag ville ju att att han/hon skulle överleva!

Håller med latarmig, alldeles för få Slayers dog och som jag tidigare nämnt måste Übervampsen som anfaller personerna utan superkrafter vara oduglingar från vampyrreserven.

RalfiParpa skrev:Varför kan helt plötsligt Anya döda Übervamps genom att hugga dem i magen?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Buffybot Wannabe » sön dec 19, 2004 16:34

FAN!!! Dåligt med kaffe idag!!! Var ju latarmig som skrev det... FÖRLÅT!!! ett citat kanske skulle varit på sin plats där...

det var dessa stycken jag avsåg.


Är det verkligen en serie värd att minnas, eller annorlunda uttryckt, är det verkligen en serie man kommer att minnas? Är det inte istället så att BtVS är värd all uppmärksamhet, all tankemöda, all oro över hur det ska gå (den får oss att uppmärksamma, fundera och oroa oss) - just för att Sunnydale är en farlig plats där människor man älskar ofta far illa och ibland dör?



och....



Att gråta över en serie en hel helg är ett oerhört fint betyg åt en TV-serie. Hur många andra serier har du gjort det åt? Med just det slutet och din reaktion så har du inkorporerat hela BtVS i ditt hjärta. Det smärtar att tänka på slutet, visst, det gör ont när någon man älskar dör. Men du kommer att bära det med dig för mycket lång tid, och du kommer också att veta att det här inte var en dussinserie (hade det varit det så hade alla klarat sig).


Just för att jag till viss del har tyckt precis som Sprite. varför ska spike dö, varför ska anya dö osv. men sen vet jag ju att för seriens bästa så var det bra. Att man blir arg/lessen är nog bara för att jag tror i min sjuka hjärna att Spike och Anya och co är mina kompisar. Och dör mina kompisar blir jag förbannad. Så när Langtry skrev som hon gjorde var det som att jag insåg en gång för alla att det var rätt... att dom dog för något bra... och att BtVS för alltid kommer vara i mitt hjärta!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav sprite » sön dec 19, 2004 20:21

Det här är en i min tankevärld så underlig reaktion på avslutningen att jag måste kommentera den. sprite börjar med att säga att Spike inte borde dö för att sedan fortsätta med att inte heller Anya borde dö, och till sist kommer den avgörande protesten - frågan varför någon måste dö överhuvudtaget.

I mina ögon handlar det om trovärdighet. Kan man verkligen möta ondskans samlade krafter i ett stort slag utan att lida några förluster? Kan verkligen några skråmor, kanske en bruten arm eller någonting annat som man vet läker snabbt sättas emot alla dessa hundratals übervampyrer som dödades? Enligt min mening var det alldeles för få nyblivna slayers som dog, och att Giles, Andrew, Xander med flera klarade av att döda übervampyrer drar ner på trovärdigheten en hel del. Hade jag fått råda hade inte många slayers klarat livhanken och ett par till av de ordinarie karaktärerna hade dött (vi har diskuterat det här tidigare, och möjligen är jag lite väl hård - jag tycker inte ens att man borde ha tömt Sunnydale på innevånare innan slaget).

Problemet med trovärdigheten kommer av att man i hela säsongen har framställt the first som en så formidabel motståndare. Om man (ME) väljer att göra det så får det konsekvenser när man väl är framme vid den avgörande konfrontationen. Man kan inte gärna på slutet säga att the first inte var så farlig egentligen - om man bara anstränger sig så vinner man. Det vill säga att det ständiga talet om the firsts farlighet bara varit tomt prat, när det väl kom till kritan så hade the first aldrig en chans.

Så hur gör man ett slut som är trovärdigt men där ingen dör? Det står väl klart att man inte gärna kan öppna helvetesgapet om man vill ha ett sådant slut. Eller får man göra Willow och Spike (med amuletten) så oerhört mäktiga att de bara blåser ut hela helvetesgapet utan att någon kommer till skada. Det troligaste hade väl varit att de på något sätt istället låst sigillet så att det inte gick att öppna med blod. Men ett sådant slut hade ju blivit ett antiklimax utan motstycke.

Nu är jag givetvis medveten om att man kan låta hjältar vinna mot vilka odds som helst, det görs i alla serier och det hade också gått att göra här - men hade det inte lämnat en fadd eftersmak? And they lived happily ever after. Är det verkligen en serie värd att minnas, eller annorlunda uttryckt, är det verkligen en serie man kommer att minnas? Är det inte istället så att BtVS är värd all uppmärksamhet, all tankemöda, all oro över hur det ska gå (den får oss att uppmärksamma, fundera och oroa oss) - just för att Sunnydale är en farlig plats där människor man älskar ofta far illa och ibland dör?



hmm..du börjar att övertyga mig här :) Jag förstår vart du vill komma.

Du har även rätt i att det inte hade varit trovärdigt om ingen hade dött när de mötte the first. Men här kan man ju då fråga sig vilka som ska dö.. vilka som ska offras..? De nya slayers som man inte bryr sig lika mycket om eller huvudpersonerna. Jag vet också att det inte hade berört lika mycket om de nya hade dött.
Samtidigt har jag ju ställt mig frågande till hela grejen med "the first", all världens ondska. Inte bara att Spike och anya dog.
Jag hade heller inte velat ha ett slut där de "levde lyckliga i alla sina dagar" , det hade inte passat buffy.

Att gråta över en serie en hel helg är ett oerhört fint betyg åt en TV-serie. Hur många andra serier har du gjort det åt? Med just det slutet och din reaktion så har du inkorporerat hela BtVS i ditt hjärta. Det smärtar att tänka på slutet, visst, det gör ont när någon man älskar dör. Men du kommer att bära det med dig för mycket lång tid, och du kommer också att veta att det här inte var en dussinserie (hade det varit det så hade alla klarat sig).


Det du skrev var väldigt fint och du har helt rätt i det.
Ingen annan serie har någonsin påverkart mig lika mycket som buffy, inte på det här sättet i alla fall.

Sedan blir jag ju som sagt väldigt förvirrad med det här att spike "återuppstår" i angel. Det känns ju lite konstigt och påverkar ju trovärdigheten lite, även om jag inte har sett det i angel.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Zaxx » sön dec 19, 2004 20:49

Tob skrev:Att spike dog på det sättet han gjorde tycker jag var helt perfekt. I mitt tycke så är scenen då Buffys och Spikes händer knyts en av dem finaste scenerna i hela serien.

You and me both
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Buffybot Wannabe » mån dec 20, 2004 0:51

Zaxx skrev:
Tob skrev:Att spike dog på det sättet han gjorde tycker jag var helt perfekt. I mitt tycke så är scenen då Buffys och Spikes händer knyts en av dem finaste scenerna i hela serien.

You and me both


And me!!!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav latarmig » mån dec 20, 2004 1:05

Buffybot Wannabe skrev:FAN!!! Dåligt med kaffe idag!!! Var ju latarmig som skrev det... FÖRLÅT!!!


Ingen fara, du är definitivt inte ensam. Langtry och jag har blivit förväxlade ett flertal gånger. :-)

sprite skrev:hmm..du börjar att övertyga mig här


Oj, det hade jag inte väntat mig, och det var egentligen inte därför jag skrev mitt inlägg. Kände bara att jag ville lägga fram min syn på saken. Eftersom jag är en stor älskare av mörkret i BtVS (med ljusglimtar här och var) och sätter säsong sex allra främst, så är det kanske inte så konstigt att jag tycker det är lämpligt att några huvudkaraktärer dör när det nu tar slut.

AtS s5
När det gäller Spike i AtS så är jag väldigt kluven. Å ena sidan är jag en av dem som tycker att han fungerar bra där. Den sista säsongen blev i mina ögon bättre med Spike än den hade blivit utan honom. Å andra sidan har det gått inflation i döden i buffyverse. Det är alltför lätt att komma tillbaka och i allmänhet tyker jag det är bättre att introducera nya karaktärer när någon dör än att återuppväcka de döda.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav MTL » mån dec 20, 2004 17:42

Ju mer jag tänker på de sista avsnittet så inser jag att det var något som saknades.
Det kallas flashbakes.

Det är bra synd att det inte var sånna med, så man kunde se hur dom förendrats med tiden. Hur dom alltid varit starka tillsammans.
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » mån dec 20, 2004 19:16

caffeineaddict skrev:En av mina nitpicks med Chosen är just Robin/Faith-scenerna. De är rätt mysiga, visst, men nog fan fanns det viktigare saker att koncentrera sig på i sista avsnittet? T.ex. Xander och Giles, som faktiskt får lite för lite tid om man tänker på vilken stor del av serien de har varit. Särskilt irriterande blir det när man vet att en Giles-scen som Joss själv älskade var tvungen att klippas bort p.g.a. längdproblem (en scen där Giles och Robin delar en joint för att slappna av under förberedelserna inför den stora striden). Jag hade mycket hellre sett det än "I got mad skills"-scenen. Som sagt, den är rolig, men känns helt klart out of place och oviktig i just detta avsnitt.


När du säger det på det sättet kan jag inte mer än hålla med. Xander och Anya kunde ju fått ha haft en scen tillsammans eller nåt. Faith/Wood var för hastigt på kommet och inte alls lika intressant som t.ex. det du nämnt eller flashbacksscener som jag personligen hade ÄLSKAT att se!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » mån dec 20, 2004 19:18

MTL skrev:Ju mer jag tänker på de sista avsnittet så inser jag att det var något som saknades.
Det kallas flashbakes.
Det är bra synd att det inte var sånna med, så man kunde se hur dom förendrats med tiden.

Flashbacks är till 99% lathet från manusförfattarna och att man anser att tittarna inte kommer ihåg eller förstår någonting. Om man ser sista avsnittet så kan man anta att man har sett tidigare avsnitt också. Det finns i mitt tycke ingenting i Chosen som berättigar flashbacks, det syftar inte tillbaks på tidigare händelser. Oerhört skönt att bli befriad från det, ME ska snarare hyllas för att de inte tog den vägen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » mån dec 20, 2004 19:31

noike skrev:
MTL skrev:Ju mer jag tänker på de sista avsnittet så inser jag att det var något som saknades.
Det kallas flashbakes.
Det är bra synd att det inte var sånna med, så man kunde se hur dom förendrats med tiden.

Flashbacks är till 99% lathet från manusförfattarna och att man anser att tittarna inte kommer ihåg eller förstår någonting. Om man ser sista avsnittet så kan man anta att man har sett tidigare avsnitt också. Det finns i mitt tycke ingenting i Chosen som berättigar flashbacks, det syftar inte tillbaks på tidigare händelser. Oerhört skönt att bli befriad från det, ME ska snarare hyllas för att de inte tog den vägen.

Nu när jag tänker efter, har man nånsin sett en enda flashback i BtVS/AtS? Förutom "snygga" flashbacks dvs såna som visar mer än första gången för att man skall bli lite lurad.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » mån dec 20, 2004 19:41

Mönsterstudenten Thomas skrev:Nu när jag tänker efter, har man nånsin sett en enda flashback i BtVS/AtS? Förutom "snygga" flashbacks dvs såna som visar mer än första gången för att man skall bli lite lurad.


Jag har för mig att "Him" har en flashback till "Bewithed, bothered and bewildered" som har fått några kängor här och var.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » mån dec 20, 2004 20:03

Mönsterstudenten Thomas skrev:
noike skrev:
MTL skrev:Ju mer jag tänker på de sista avsnittet så inser jag att det var något som saknades.
Det kallas flashbakes.
Det är bra synd att det inte var sånna med, så man kunde se hur dom förendrats med tiden.

Flashbacks är till 99% lathet från manusförfattarna och att man anser att tittarna inte kommer ihåg eller förstår någonting. Om man ser sista avsnittet så kan man anta att man har sett tidigare avsnitt också. Det finns i mitt tycke ingenting i Chosen som berättigar flashbacks, det syftar inte tillbaks på tidigare händelser. Oerhört skönt att bli befriad från det, ME ska snarare hyllas för att de inte tog den vägen.

Nu när jag tänker efter, har man nånsin sett en enda flashback i BtVS/AtS? Förutom "snygga" flashbacks dvs såna som visar mer än första gången för att man skall bli lite lurad.


Him, som sagt, och The Gift (tillbakablickar från flera scener om blodet). Jag tror att det finns någon mer. Och den i Him tycker jag om!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav sprite » mån dec 20, 2004 20:04

latarmig skrev:
Buffybot Wannabe skrev:FAN!!! Dåligt med kaffe idag!!! Var ju latarmig som skrev det... FÖRLÅT!!!


Ingen fara, du är definitivt inte ensam. Langtry och jag har blivit förväxlade ett flertal gånger. :-)

sprite skrev:hmm..du börjar att övertyga mig här


Oj, det hade jag inte väntat mig, och det var egentligen inte därför jag skrev mitt inlägg. Kände bara att jag ville lägga fram min syn på saken. Eftersom jag är en stor älskare av mörkret i BtVS (med ljusglimtar här och var) och sätter säsong sex allra främst, så är det kanske inte så konstigt att jag tycker det är lämpligt att några huvudkaraktärer dör när det nu tar slut.



Jag älskar också mörkret i buffy, men även ljuset. Det får inte bli för deppigt och mörkt heller. Jag älskar ju humorn i buffy. Man behöver alla ingridienser för att det ska bli bra.

Sedan behöver ju inte slutet bli sämre eller mindre ihågkommet om det skulle slutat lite lyckligare, inte för mig i alla fall. Nu menar jag ju som sagt inte "så levde de lyckliga i alla sina dagar slutet" där tex buffy och spike skulle gift sig :)

Utan mer att jag gärna hade varit utan hela grejen med the first och att man fick se mer av huvud karaktärerna och deras relationer till varandra.
Det hade kanske inte behövt vara något monster de skulle jaga alls i sista avsnittet (i alla fall inte i så stor del som all världens ondska).
Jag tycker att de hade kunnat byggt ännu mer på triangel dramat mellan Buffy, Spike och Angel, för det är så intressant.

Men det är som sagt bara min åsikt
Senast redigerad av sprite tis dec 21, 2004 18:06, redigerad totalt 1 gång.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Ai » mån dec 20, 2004 20:17

Jag är en hängiven s. 7 Spuffy, men:
sprite skrev:Nu menar jag ju som sagt inte "så levde de lyckliga i alla sina dagar slutet" där tex buffy och spike skulle gift sig


*ryyyyyyyyser*

Det hade nog tagit död på hela serien för mig och jag skulle nog vägrat ens erkänna att jag sett på den till att börja med.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » mån dec 20, 2004 20:20

Ai skrev:Jag är en hängiven s. 7 Spuffy, men:
sprite skrev:Nu menar jag ju som sagt inte "så levde de lyckliga i alla sina dagar slutet" där tex buffy och spike skulle gift sig


*ryyyyyyyyser*

Det hade nog tagit död på hela serien för mig och jag skulle nog vägrat ens erkänna att jag sett på den till att börja med.


Addera en baby och jag skulle ta livet av mig :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån dec 20, 2004 20:24

sprite skrev:Jag tycker att de hade kunnat byggt ännu mer på triangel dramat mellan Buffy, Spike och Angel, för det är så intressant.

Nej, efter att ha sett hela Angel så är det bara fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav LWes » mån dec 20, 2004 21:05

noike skrev:
sprite skrev:Jag tycker att de hade kunnat byggt ännu mer på triangel dramat mellan Buffy, Spike och Angel, för det är så intressant.

Nej, efter att ha sett hela Angel så är det bara fel.


'The Girl in Question' är ju hur kul som helst. Brilliant kul faktiskt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sprite » tis dec 21, 2004 18:05

noike skrev:
sprite skrev:Jag tycker att de hade kunnat byggt ännu mer på triangel dramat mellan Buffy, Spike och Angel, för det är så intressant.

Nej, efter att ha sett hela Angel så är det bara fel.


Hur menar du?
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav sprite » tis dec 21, 2004 18:08

Ai skrev:Jag är en hängiven s. 7 Spuffy, men:
sprite skrev:Nu menar jag ju som sagt inte "så levde de lyckliga i alla sina dagar slutet" där tex buffy och spike skulle gift sig


*ryyyyyyyyser*

Det hade nog tagit död på hela serien för mig och jag skulle nog vägrat ens erkänna att jag sett på den till att börja med.


He he, det var ju det jag menade :) ;)
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav RalfiParpa » ons dec 22, 2004 22:16

I mitt säsong fem-tittande upptäckte jag en till tillbakablick som inte riktigt har något existensberättigande. Det är i "Blood Ties" när Dawn och Spike läser Giles journal som vi får se både galna människor och ormdemoner ifall vi glömt.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav noike » ons dec 22, 2004 22:18

sprite skrev:
noike skrev:
sprite skrev:Jag tycker att de hade kunnat byggt ännu mer på triangel dramat mellan Buffy, Spike och Angel, för det är så intressant.

Nej, efter att ha sett hela Angel så är det bara fel.

Hur menar du?

Svårt att förklara för någon som inte har sett det men det händer saker i Angel som gör att hela triangel-gejen smakar unket.

Edit:
(spoiler angel s5)
LWes skrev:
noike skrev:Nej, efter att ha sett hela Angel så är det bara fel.

'The Girl in Question' är ju hur kul som helst. Brilliant kul faktiskt.

Ja, det var kul. Riktigt kul. Men det passar inte in. Det handlar inte alls om deras trinagelförhållande utan till stor del om två personer som har kvar känslor för deras ex och inte vill släppa taget. Dessutom har Angel en ny flickvän och den han älskade innan det dog för inte aqlls så länge sedan. Att spela vidare på A/B/S förhållandet är lika fel i Buffy S7 som i Angel S5. Det är inte alls i linje med hur karaktärerna har utvecklats.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Stezze » tor dec 23, 2004 20:59

Jag tycker det var alldeles för lite tid till Anjas död. Jag han knappt reagera på att hon blev dödad! sedan så öppnar slutet för en fortsättning där även Angel kan komma in.
Stezze
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 nov 2004
Ort: Västernorrland

Inläggav Tob » tor dec 23, 2004 21:16

Stezze skrev:Jag tycker det var alldeles för lite tid till Anjas död. Jag han knappt reagera på att hon blev dödad!


Håller med, detta har diskuterats ett antal gånger och forumet är verkligen splittrat. Anya är verkligen min favoritkaraktär, och se henne ryckas bort så snabbt kändes inte bra. Jag ville bearbeta och sörja, men nu blev det nästan lite av en "va! jaha!" upplevelse. Därefter händer så mycket att man knappt kan ta till sig vad som hände Anya, utan man lämnar det helt enkelt bakom sig och enligt mig en av dem sämre dödscenerna i hela Buffyverse.

Men samtidigt är det en bra dödscen på såvis att man verkligen förstår att Anya offrar sig. Hon kunde omöjligt räkna med att överleva slaget om hon väl gick in i det. Jämför med S3 då hon istället flyr.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » tor dec 23, 2004 21:59

Jag tycker att det det är bra att Anya dör, och att dödscenen var snabb, brutal och oväntad. Mitt enda problem är att det gick lite för snabbt. Det räcker nästan med en blinkning för att missa det.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron