7x22 Chosen

Här pratar vi mest om Säsong 7

Jag tänker inte sätta in lägre än 7 och allt under 10 är bara med för att jag är snäll.

1
3
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
4
3%
6
1
1%
7
3
2%
8
7
5%
9
23
18%
10
90
69%
 
Antal röster : 131

Inläggav caffeineaddict » sön jul 25, 2004 22:31

Alltså, den tredje gången satt jag bara med ett stort leende (även om ibland ett tårfyllt sådant) och njöt av scen efter scen efter scen. Visst diskuterar vi lite plot holes ovan, men det är ju bara sånt som stör lite grann när man tänker på det efteråt, och det gör åtminstone aldrig jag under själva avsnittet.

Det är en solklar tia nu för tiden (tyckte ju inte det första gången... what can I say? Pressen var för stor, jag var för förvirrad och omtumlad). Det har allt som får mig att älska den här serien så enormt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » sön jul 25, 2004 23:35

Det enda jag störde mig "LITE" på när jag såg det senast, var när Buffy springer på huset i slutet, detdär var lite för mkt Batman/Spiderman/superhjälte-film för mig :) Kunde hon inte sprungit på marken istället?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån jul 26, 2004 0:22

Zaxx: Hehe, lite svårt att hoppa på busstaket från marken. ;)

Fast det är klart, om Connor kan...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav MTL » mån aug 02, 2004 15:08

Synd att serien var tvungen att få ett slut, men det är som dom säger
allt gott måste få ett slut -snyft-
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav Langtry » mån aug 02, 2004 15:16

Välkommen MTL =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav sus@n » mån aug 02, 2004 15:23

Snygg avatar MTL.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav MTL » mån aug 02, 2004 20:14

Tackar så mycket, fick hjälp av en och fixa så jag kunde lägga in den =) Mycket trevligt folk här tycker jag.
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav monkeyboy » mån aug 09, 2004 17:16

Lätt bättre än The Gift, det avsnittet är lite överskattat...
Det här är det bästa avsnittet tillsammans med Once more with feeling och Becoming part 2.
Fick multipla gåshudar (kan man säga så?) avsnittet igenom för det var så bra...

När väl Calebhistorien var ur världen var det fantastiskt hela vägen fram..
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav latarmig » tis aug 10, 2004 11:04

Fortsättning på en diskussion i tråden för 7x11 "Showtime".

latarmig skrev:Från att Buffy mötte Übervampen första gången till och med "Showtime" framställs den som en oerhörd motståndare som en slayer kanske oftare förlorar än vinner mot. Det är enligt min mening precis så det ska vara. :-) Sedan kommer finalen och varenda nybliven slayer (utan erfarenhet) dödar Übervampyrer i parti och minut. Det blir på några sekunder mer dammigt än det är under min säng! Tydligen var de inte så farliga. Nä, det gillar jag inte.


VelocityBoy skrev:Jag stör mig faktiskt inte lika mycket på übisarnas svaghet här framförallt pga att avsnittet är så bra i övrigt... :)


Det mest logiska hade väl varit att de hade försökt att dirigera kampen till trånga utrymmen där Übervampsen bara kan komma fram en åt gången. Men det hade inte blivit särskilt spektakulärt så jag förstår att ME inte valde det alternativet. En andra variant är att låta ungefär 75% av de nyutexaminerade dräparna stupa. Det hade gett mer kraft åt avslutningen. Jag har alltid stört mig på att nästan alla klarar sig, det är inte likt ME och drar ner betyget en aning.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tis aug 10, 2004 15:48

Hm, eftersom det är nån som röstat 7 på detta avsnitt så kan det ju finnas dem som vill rösta lägre... Dags att utöka skalan? Trots allt får alla tycka precis vad de vill på detta forum och den infamösa 1:an har ju använts på Seeing Red (tror jag) så... bara för rättvisans skull. Jag har redan röstat så mig spelar det ingen roll, men nån stackars newbie kanske inte törs fråga. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis aug 10, 2004 22:27

Jo, jag har lagt till lite mer alternativ. Jag såg om avsnittet i somras och nej, det är fortfarande inte med på tio i topp. Om man skär av det på mitten så får man två helt fristående avsnitt som fungerar bättre.

Däremot tycker jag att slutet på det är bättre, främst på grund av att det är både rätt gjort samt lite moralist tvivelaktigt i och med att alla nya slayers inte behöver vara goda. Mer sådant.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav brat » tis aug 10, 2004 22:56

Finns det inte en risk att folk röstar 1 nu när den står längst ned istället för 10. Eller är det bara för mig som skalan är omkastad?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav noike » tis aug 10, 2004 23:16

Eftersom mjukvaran inte sorterar pollalternativen så blir det helt enkelt i den ordningen de är inskrivna. Allt detta på grund av att Off inte tyckte att folk fick hata det här avsnittet -- så att säga.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tis aug 10, 2004 23:19

noike: Tack! Håller med om att detta inte är topp 10. Jag tycker inte ens att det är det bästa avsnittet i säsongen. Det är det mycket underhållande Dirty Girls. Sen är det antagligen Chosen. Men inte ens DG platsar på topp 10 så Chosen är inte ens i närheten.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis aug 10, 2004 23:43

Jag tycker ni ska behålla det som det var ;) :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis aug 10, 2004 23:46

Jag har det nog ännu lägre ner än så faktiskt. Dirty Girls, Lies My Parents Told Me, Storyteller, och sedan möjligen Chosen. Det lider lite av samma problem som CWDP, nämligen att delarna inte passar ihop till en stor helhet. De kan vara hur bra för sig som helst men spretigheten... Det drar ner berättandet. Fast i CWDP berodde det på antalet manusförfattare som inte hade en aning om vad de andra skrev, här tror jag en hel del beror på tidsbrist -- både till utrymme och stressigt för Joss att skriva.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » ons aug 18, 2004 19:52

Då var det slut.

Det jag mest funderade på i förhand var hur Joss skulle skriva ihop detta. på 40 minuters speltid skall han först avsluta säsongen, och sedan avsluta hela serien. Rent storymässigt sett så lyckas han perfekt. Metoden och lösningarna kändes riktigt bra. Utförandet inte riktigt lika bra.

Har lite svårt för att Buffy hade brutalt svårt för att ta kål på den första üvervampen, och att sen i stort sett alla de övriga karaktärerna slaktar dem utan några problem. Det kan ju ifs förklaras genom att han som släpptes ut stod över alla andra osv. Men det kändes inte riktigt bra, och trovärdigheten skönk aningen. Vad hände med Anya? Hon dog, och sättet det skildrades var i blekaste laget. Hon förtjänade en mer ärofylld död.

Dags att börja om tro. Det tål att tänkas på.

EDIT: Nu upptäckte jag den andra sidan, och att latarmig diskuterade ubervampsens svaghet. Jag håller med till fullo, har lite svårt för att släppa det. Får nog gå in och kolla Showtime tråden.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » ons aug 18, 2004 20:06

Tobbe_E skrev:Då var det slut.


Grattis Tobbe, du har kämpat länge och väl. :-) Stort tack för alla dina kommentarer. Eftersom de flesta här på forumet sett allt både en och två gånger har det varit extra roligt att läsa vad du skrivit.

Tobbe_E skrev:Det jag mest funderade på i förhand var hur Joss skulle skriva ihop detta. på 40 minuters speltid skall han först avsluta säsongen, och sedan avsluta hela serien. Rent storymässigt sett så lyckas han perfekt. Metoden och lösningarna kändes riktigt bra. Utförandet inte riktigt lika bra.


Vad menar du med att utförandet inte var bra? Är det Übervampyrerna du tänker på?

Tobbe_E skrev:Har lite svårt för att Buffy hade brutalt svårt för att ta kål på den första üvervampen, och att sen i stort sett alla de övriga karaktärerna slaktar dem utan några problem.


Om du läser ovan ser du att jag protesterat mot samma sak.

Tobbe_E skrev:Vad hände med Anya? Hon dog, och sättet det skildrades var i blekaste laget. Hon förtjänade en mer ärofylld död.


Själv gillade jag starkt att hon inte dog någon ärofylld död, utan bara blev nedstucken(?) som en i mängden, och att Andrew ljuger inför Xander och säger att hon dog som en hjältinna (eller hur han nu uttryckte sig).

Tobbe_E skrev:Dags att börja om tro. Det tål att tänkas på.


Den första av många omtittar kan ta sin början. :-))
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » ons aug 18, 2004 20:09

Tobbe_E skrev:Har lite svårt för att Buffy hade brutalt svårt för att ta kål på den första üvervampen, och att sen i stort sett alla de övriga karaktärerna slaktar dem utan några problem. Det kan ju ifs förklaras genom att han som släpptes ut stod över alla andra osv. Men det kändes inte riktigt bra, och trovärdigheten skönk aningen.


Jag brukar också resonera så... att det faktiskt inte var samma übervamp som gav Buffy så mycket problem även om det är naturligtvis är underordnat själva storyn och budskapet i den här delen av säsongen mao det gör mig inte speciellt mycket.

Vad hände med Anya? Hon dog, och sättet det skildrades var i blekaste laget. Hon förtjänade en mer ärofylld död.


Jag tyckte att hennes död var ytterst sorglig men ändå rörande och jag känner inte att det var fel den här gången stannade hon kvar när det var dags för världens undergång och hon dog för att rädda de människor hon har lärt sig att älska RIP Anya :cry: ... Xanders och Andrews konversation på slutet är hjärtskärande och Andrew är verkligen en hjälte då han berättar sin för serien sista historia.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » ons aug 18, 2004 20:29

latarmig skrev:Grattis Tobbe, du har kämpat länge och väl. :-) Stort tack för alla dina kommentarer. Eftersom de flesta här på forumet sett allt både en och två gånger har det varit extra roligt att läsa vad du skrivit.


Tackar, alltid roligt att bli uppskattad :)

latarmig skrev:Vad menar du med att utförandet inte var bra? Är det Übervampyrerna du tänker på?

Om du läser ovan ser du att jag protesterat mot samma sak.


Antar att du skrev inlägget innan du såg min editering, men ja det var det jag tänkte på. Det stör mig en hel del faktiskt, men kanske lika bra att försöka släppa det. Får nog försöka pränta in huvudet, like Velocity boy, att übervampen som blev utsläppt var någon slags (über)übervamp.

latarmig skrev:Själv gillade jag starkt att hon inte dog någon ärofylld död, utan bara blev nedstucken(?) som en i mängden, och att Andrew ljuger inför Xander och säger att hon dog som en hjältinna (eller hur han nu uttryckte sig).


Velocity Boy skrev:ag tyckte att hennes död var ytterst sorglig men ändå rörande och jag känner inte att det var fel den här gången stannade hon kvar när det var dags för världens undergång och hon dog för att rädda de människor hon har lärt sig att älska RIP Anya ... Xanders och Andrews konversation på slutet är hjärtskärande och Andrew är verkligen en hjälte då han berättar sin för serien sista historia.


Jag förstår tankegångarna. Anya har åtminstonde sedan mitten av säsong 5 varit en favorit för mig med det gör nästan ont i mig att se att Anya bara går bort som en i mängden. Jo det var sorgligt, men det kunde gjorts ännu starkare, imo.

Som sagt var första gången jag ser serien och jag kan mycker väl ändra uppfattning om Anya som karaktär och hennes öde.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » ons aug 18, 2004 22:45

Tycker nog att Anyas död är nog så ärofylld, och jag hoppar till varje gång just för att det går så fort (och för att effekten är så brutal). Hon dog när hon hjälpte till att rädda den mänsklighet som hon till sist insåg att hon älskade. Jag kommer inte på mycket mer ärofyllda saker än så.

Dessutom känns det mer

Det där med übervampsen är det väl bara att hålla med om. Visst verkar de betydligt lättare att döda nu än i t.ex. Showtime. Iofs går jag med på att slayer-lien är stark nog att döda dem lätt, men visst märker man en skillnad i även hur lätt de går för alla de som inte har lien vid tillfället.

Men, vafan, det är en rätt liten detalj ändå. :) Då skulle jag nog behöva irritera mig på alla de gånger som vanliga människor har lyckats döda vampyrer i serien också.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » ons aug 18, 2004 23:30

caffeineaddict skrev:Då skulle jag nog behöva irritera mig på alla de gånger som vanliga människor har lyckats döda vampyrer i serien också.


Hehe, jag är nog ovanligt gnällig, men jag gör faktiskt det. Vampyrerna är aldeles för lättdödade. Det är som Dawn säger i 5x01 att de dör så fort de får en sticka.

Felet är att det är så många vampyrer och demoner av alla de slag, och eftersom de måste dödas så sker det med tiden rätt lätt. Det borde vara så här: "Have you heard there's a vampire in town, tell everyone to stay at home at night". Vanliga människor borde inte ha en chans, förutom möjligen när de är precis nykläckta.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tor aug 19, 2004 8:20

caffeineaddict skrev:Tycker nog att Anyas död är nog så ärofylld, och jag hoppar till varje gång just för att det går så fort (och för att effekten är så brutal). Hon dog när hon hjälpte till att rädda den mänsklighet som hon till sist insåg att hon älskade. Jag kommer inte på mycket mer ärofyllda saker än så.


okej, börjar nästan känna mig besegrad. Men övriga kommentarer lämnar jag till efter omtitten, om så där 4-5 månader. (hoppas jag)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Noggster » tor aug 19, 2004 9:31

Joss säger ju i commentary att han själv är medveten om att übervampsen är för lätta att döda, men skulle dom vara lika svåra skulle dom ju inte ha någon som helst chans.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor aug 19, 2004 16:07

caffeineaddict skrev:Det där med übervampsen är det väl bara att hålla med om. Visst verkar de betydligt lättare att döda nu än i t.ex. Showtime. Iofs går jag med på att slayer-lien är stark nog att döda dem lätt, men visst märker man en skillnad i även hur lätt de går för alla de som inte har lien vid tillfället.


Min teori som låter mig sova utan problem efter avsnittet är att den första übervampen hade fått en del av the First i sig på liknande sätt som Caleb. Varför inte alla har det är att det tär för mycket och att the First måste dels ladda upp sig mellan gångerna samt inte kan vara i för många på samma gång. Detta är också i min hjärna ett av de skälen till varför Calebs krafter avtog lite innan han kom till Sunnydale och fick en ny dos.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » tor aug 19, 2004 16:26

noike: Jag gillar din förklaring, den är logisk och skulle göra hela historien mer sammanhängande: Om de bara hade sagt det i serien! Grrr!
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » tor aug 19, 2004 17:01

ja, skall vi klubba den teorin då eller? :)

bra teori nookie
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor aug 19, 2004 19:56

Det är sånt här som kallas "fanwanking", när man kommer på, hm, mer tveksamma (eller åtminstone inte klart uttalade) förklaringar till alla plot holes för att känna sig nöjd så man tror att serien är perfekt.

Vilket jag ju vill, så jag tycker det låter helt rätt! :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor aug 19, 2004 22:30

Så med andra ord: vi hittar på lögner, tar dem för sanningar och allt bara för att berättiga vår obsessive/compulsive-beteende? Sounds fair enough for me.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav jonas. » tor aug 19, 2004 23:10

någon har säkert redan skrivit detta (har inte tid att kolla igenom)

man jag tyker verkligen onödigt att spike säger att buffy inte älskar honom. men det gör hon fan visst!
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron