7x22 Chosen

Här pratar vi mest om Säsong 7

Jag tänker inte sätta in lägre än 7 och allt under 10 är bara med för att jag är snäll.

1
3
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
4
3%
6
1
1%
7
3
2%
8
7
5%
9
23
18%
10
90
69%
 
Antal röster : 131

Inläggav noike » sön aug 22, 2004 15:15

Men Giles felaktiga agerande kommer också av att han övertalades av Wood i samband med Buffys ovilja att förklara sig utan istället dra upp ännu ett av sina "It's a war"-tal ur fickan.

Buffy säger att hon klarar av att ta svåra beslut, men Giles vet prcis som tittarna att Buffys starka sida är inte att leda och tänka strategiskt. Hennes styrka kommer från våld och svärd och improvisationer och hennes vänner. Något som hon själv glömmer bort mer och mer ju längre hon kallar sig för general.

Men eftersom Buffy inte litar på någon i serien vid det laget gör det att alla måste gissa vad hon har planerat och då blir det fel. Hade hon verkligen öppnat upp sig och förklarat syftet med chiplösa Spike så hade Giles inte gått med på Woods plan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sharatec » mån aug 23, 2004 11:36

VelocityBoy skrev:vad tror du att hennes reaktion skulle ha blivit (hon stängde ut honom ifrån sitt liv för att han försökte) om han hade dödat Spike jag tror att det hade kunnat skada "the mission" ganska mycket.


Instämmer absolut - jag tycker bara att risken med att ha en tidsinställd bomb mitt i gruppen är större. Jag vågar knappt spekulera i vad hon egentligen hade gjort med Giles om han och Wood lyckats...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Teo » fre sep 03, 2004 21:45

Jaha då var det slut nu var allt slut nu för några korta minuter sen när jag såg sista bildrutan rulas kändes det rätt det var bra ja nästan perfekt allt klaffade allt bara var bra.

Att Anya dör är underbart ch på det sättet hon gör det är perfekt mitt i striden hätta bara hon faller ihop död till marken. Och man hade inte förväntat det i för väg.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav latarmig » fre sep 03, 2004 21:53

Bara att gratulera Teo. Men du har väl lite Angel kvar innan du är helt klar, eller?

Förresten tror jag inte att jag har hört några allvarliga klagomål på avslutningen, alla tycks vara överens om att det är ett värdigt slut.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » lör sep 04, 2004 2:15

latarmig skrev:Förresten tror jag inte att jag har hört några allvarliga klagomål på avslutningen, alla tycks vara överens om att det är ett värdigt slut.


Nja, slutet i sig har jag väl inget att säga om, jag tycker Joss knyter ihop det helt perfekt. Men jag kan fortfarande inte släppa hur lättvindigt übervampsen dör. Även om jag kan acceptera alternativa lösningar och förklaringar så ligger det där och gror.

Ja som sagt var jag är inte heller riktigt nöjd med Anyas död, även om jag har förstått att merparten av medlemmarna här tycker det var en värdig död. Och jag förstår både argumeneten och resonemanget, men men....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » lör sep 04, 2004 9:22

Jag tycker att avsnittet är bra, men långt ifrån en 10 (sjua kanske) och långt ifrån en plats på min "10 i topp Buffy"-lista. Mitt enda *stora* klagomål är hur Angel beter sig i avsnittet. Pajjade mycket för mig. Men det har vi diskuterat tidigare i tråden så vill ni veta mer -- läs där. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Eisa » tor sep 16, 2004 12:03

tycker inte heller om Anyas död, inte heller hur ubervampyrerna besegrades så lättvindigt. när buffy skulle ta död på en fick hon rejält med stryk, men helt plötsligt går det ganska enkelt.

annars är det en bra och värdig avslutning, trots att The Scoobies inte verkar bry sig alltför mycket om sina vänners död. okej, de är chockerade och givetvis lyckliga för att allt slutade "väl", men ändå...lite mer tårar för Spike och de andra tack.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Tob » tor sep 16, 2004 12:58

Eisa skrev:tycker inte heller om Anyas död


Wow, en likasinnad. Det glädjer mig :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Eisa » tor sep 16, 2004 13:34

det är klart, likasinnade måste finnas...annars skulle man känna sig ack, så liten och ensam=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Matt » tor sep 16, 2004 13:36

Tobbe_E skrev:
Eisa skrev:tycker inte heller om Anyas död


Wow, en likasinnad. Det glädjer mig :)


Det finns väl iallafall ingen som tycker om Anyas död? Eller?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Tob » tor sep 16, 2004 13:58

Matt: Ett förtydligande ;)

Jag hoppas att det var sättet hon dör på som syftades, och inte hurvida hon dör eller inte.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » tor sep 16, 2004 14:06

Eisa skrev:tycker inte heller om Anyas död, inte heller hur ubervampyrerna besegrades så lättvindigt. när buffy skulle ta död på en fick hon rejält med stryk, men helt plötsligt går det ganska enkelt.


Om man väljer att tro på den egenhändigt ihopsnickrade teorin att the First hade förstäkrt den första ûbervampen like Caleb så försvinner det problemet.

Jag gillade Anyas död. Det var överraskande, brutalt, kändes i magtrakten och om ingen stor karaktär dog hade det hela känts lite som mesigt och lättvindigt. Speciellt om bara nya bipersoner hade dött. Det är ett episkt slut, då ska karaktärer man gillar dö.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Eisa » fre sep 17, 2004 15:43

okej, i grund och botten gör det inte så mycket att hon dör, du har helt rätt i det du säger noike. men det jag störde mig mest på var faktiskt att folk inte verkade sörja henne (eller de andra) mer. de kanske var i chock efter alla tumultartade händelser, men det tror jag egentligen inte på. de kanske var lyckliga för en gångs skull och inte vilja tänka tillbaka på allt det hemska som hänt utan istället börja se framåt. men så hade jag verkligen inte tänkt om en nära och kär vän till mig blivit dödad.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » fre sep 17, 2004 18:21

Eisa: Du har ju ifall den underbara scenen där Andrew ljuger för Xander om Anyas sista ögonblick. Där syns det verkligen i Xanders ögon hur mycket han älskar sin flicka.

Vad det gäller resten så är det ju fortfarande bara minuter efter striden, rätt mycket adrenalin som fortfarande pumpar runt. De kanske inte ens har märkt att hon saknas. Och även om det hade varit intressant att se deras reaktioner, så är det onekligen Xander som vi verkligen behövde se reagera, och det fick vi.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » sön sep 19, 2004 15:51

noike skrev:Jag gillade Anyas död. Det var överraskande, brutalt, kändes i magtrakten och om ingen stor karaktär dog hade det hela känts lite som mesigt och lättvindigt. Speciellt om bara nya bipersoner hade dött. Det är ett episkt slut, då ska karaktärer man gillar dö.

Jag gillar också Anyas död och även om hon aldrig tillhört kategorin favoritkaraktär för mig så var det sorgligt. Det är tom så att jag tycker nån mer borde dött, men det är ett fint och värdigt slut på serien. Allt känns verkligen uppklarat, tänkt om serien slutat efter s5 istället - det hade varit ett katastrofalt slut.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 19:55

Illyria: exakt. Men så tillhör ingen av oss de vilseledna individer som hatar s6 och s7 över allt annat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön sep 19, 2004 20:06

noike: Du menar amerikanerna
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 20:13

Off: nej, eller jo, men inte bara. Det finns nyfrälsta svenskar som också tycker att Marti Noxon är Satan själv. Jag blev chockad när jag upptäckte det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » sön sep 19, 2004 20:52

Detta är något jag nyligen upptäckt, att vissa tycker Marti är satan, och det är väldigt svårt att greppa. Jag förstår verkligen inte hur de kommit fram till detta, de två sista säsongerna skiljer sig inte mycket från tidigare. Och alla serier utvecklas ju. Säsong 7 är inte någon favoritsäsong för mig men den är ju långt ifrån dålig och dessutom nödvändig, för att gå cirkeln runt. Jag hade inte velat att serien slutade på något annat sätt än som just i detta avsnittet :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav latarmig » sön sep 19, 2004 22:51

Det svåra är väl hur man kan klumpa ihop s6 och 7? Är inte de som natt och dag? S6 passar bättre att liknas vid s5, och s7 liknar inte någon annan säsong.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » sön sep 19, 2004 23:23

Det är också ett mysterium, för mig är de två säsongerna helt olika.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Eisa » tis sep 21, 2004 10:15

reaktion och reaktion från xander, knappt. man förstår av hans ansiktsuttryck att döma att han älskade anya, men vart är alla tårar? vart är hela gruppens tårar? det känns mest som om de pustar ut vilket jag inte tycker känns speciellt trovärdigt. okej, de har antagligen hela säsongen förberett sig för att något dylikt antagligen skulle inträffa men i alla fall...mer sorg. men det är nog rätt som noike skrivit tidigare, avsnittet borde har delats upp i två avsnitt istället, så att varje scen fick mer tid på sig.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav sharatec » tis sep 21, 2004 10:30

Eisa skrev:vart är hela gruppens tårar? det känns mest som om de pustar ut vilket jag inte tycker känns speciellt trovärdigt. okej, de har antagligen hela säsongen förberett sig för att något dylikt antagligen skulle inträffa men i alla fall...mer sorg.


En sak som slog mig nu när jag satt och läste inlägg är detta: visst, man kan argumentera för att det skulle behövas mer tydlig sorg (jag är helt klart böjd att hålla med), och åtminstone Xander har som sagt förlorat den han älskade. Ändå undrar jag om deras första reaktion egentligen är orealistisk: trots allt har de kommit levande ur vad som kunde ha blivit apokalypsen, och den mänskliga överlevnadsinstinkten är faktiskt oerhört stark.

Jag säger inte att det är vackert, men jag undrar om det inte kan vara så att de faktiskt är ganska överväldigade över att själva vara vid liv. Sorgen kommer när det hinner sjunka in vad de har förlorat.

Bara en idé...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 10:35

Hade jag flytt från en stad som höll på att störta ner i marken efter att ha slagits mot en vampyrarme hade jag nog varit så uppe i varv att det hade tagit ett tag att inse vad som hade hänt. De visst även när de gick ner för slut-fighten att chansen att några inte skulle klara sig var stor så även pga det tror jag inte att känslorna kommer fram direkt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tis sep 21, 2004 11:00

Ett sätt att se på det här är att tänka efter hurdan nästa scen skulle ha blivit. Det sista vi ser är ju hur alla står och tittar ner på förödelsen. Vad händer därefter?

Jag kan tänka mig alla kommer att börja jobba. Är alla med? Gör en genomräkning på studs! Har vi fått med alla svärmande potentials? Kolla vilka som är sårade. Vilka av dem ligger värst till och vilka kan klara sig för egen maskin? Var ligger närmaste sjukhus nu när Sunnydale inte är att räkna med? Klarar vi oss till nästa sjukhus innan någon dör? Var är Anya? Har någon sett Anya? Xander eller Andrew förklarar att hon inte klarade sig. Willow eller Giles (i min tankevärld så är Giles utmärkt i sådana situationer) ger Xander en tröstande klapp innan alla återigen arbetar för att minimera skadorna.

Först några timmar senare kommer sorgen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis sep 21, 2004 11:28

latarmig: Precis. Scenen med Xander och Andrew är den gyllene medelvägen mellan en tårfylld, sorgsen scen och det faktum att serien ändå ville sluta med en relativt lyckligt. Hade blivit rätt underligt om Xander hade brutit ihop helt och sen var serien slut 30 sek senare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 12:12

Joss har väl sagt att han hela tiden velat avsluta Buffy lyckligt såvitt jag minns.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 12:15

Off: han har sagt att han ville att s7 skulle sluta lyckligt men att han själv tycker att "The gift" var den perfekta avslutningen på serien...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 12:15

Så kanske det var. En av de där få gångerna jag inte håller med honom :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis sep 21, 2004 12:27

Off: ett bra exempel för övrigt varför det är bra att inte en vara bokstavstroende joss-fundamentalist.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron