7x22 Chosen

Här pratar vi mest om Säsong 7

Jag tänker inte sätta in lägre än 7 och allt under 10 är bara med för att jag är snäll.

1
3
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
4
3%
6
1
1%
7
3
2%
8
7
5%
9
23
18%
10
90
69%
 
Antal röster : 131

Inläggav Off » tor aug 19, 2004 23:45

jonas. det finns en hel tråd om det :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre aug 20, 2004 2:56

noike skrev:Så med andra ord: vi hittar på lögner, tar dem för sanningar och allt bara för att berättiga vår obsessive/compulsive-beteende? Sounds fair enough for me.


Precis. Yay for us!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » fre aug 20, 2004 18:58

Ett litet tillägg från mig om Anyas död.

Tittade en del på extramaterialet, där dem nämner Anyas död som fick mig att haja till lite grann. När hon i S3 flydde, så stannar hon denna gången och kämpar för dem hon älskar och bryr sig om. Ser man det så är hennes död faktiskt väldigt ärofylld. Med andra ord så har jag ändrat uppfattning en heldel, och jag hoppas att jag skall kunna tänka lite längre nu när man ser om allt. I grund och botten kanske det handlar om besvikelse, hade på någotvis önskat ett bättre öde för Anya.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » fre aug 20, 2004 20:00

Tobbe_E skrev:I grund och botten kanske det handlar om besvikelse, hade på någotvis önskat ett bättre öde för Anya.


Självfallet vill man att det ska gå bra för de sina. Men det är inte alltid möjligt om man ska ha starka kvalitetskrav. Bland författare brukar man tala om nödvändigheten att "kill your darlings". När man arbetar med en text brukar den till viss del gå sina egna vägar. Man får infall och man kommer på intressanta aspekter under skrivandets gång. Uttrycket "kill your darlings" syftar på att man måste klara av att stryka sådant som inte passar in i helheten, trots att man älskar vad man skrivit, trots att det är bara såååå bra, och trots att man tycker man äntligen fått till det gjort en bra poäng.

Det här tror jag går bra att applicera på BtVS och i synnerhet på det här avsnittet. Om alla man tycker om överlevt och alla man ogillat dött - hur intressant hade det då blivit? Personligen tycker jag inte Joss har gjort sitt jobb riktigt, han har alltför mycket kärlek till sina karaktärer och vill dem alla alltför väl.

Anya död och Xander skadad är genialt. Joss kan inte gärna döda båda, då blir det inte lika sorgligt. Att döda Xander istället hade också fungerat bra. Bara en av dem klarar sig.

Willow och Kennedy ska inte klara sig båda två. Det bästa vore nog om Kennedy dött. I så fall har Willow förlorat båda sina flickvänner genom ond bråd död.

Buffy kunde gärna ha dött och helst tillsammans med Spike. Det kan vara dags för alla nya slayers att ta över och Buffy har ju ändå redan varit aktiv längre än någon annan tidigare slayer.

Giles skulle jag nog helst sett att han överlevt, och Faith också. Andrew hade däremot kunnat dö i strid. I och med hans tal om att han säkert skulle dö så var det upplagt för att han skulle överleva, hade han dött hade i vilket fall jag blivit oerhört förvånad (och bedrövad).

Om Dawn skule ha dött så skulle det ha blivit en heroisk död. Att hon offrar livet i ett försök att rädda Buffy till exempel. Men jag tror det skulle kunna bli bra med henne som överlevande också. Det måste ju vara några kvar när dimman lättar.

Som jag skrivit innan i den här tråden så hade det varit lämpligt om ungefär 75% av alla nyblivna slayers dött. Ett par stycken hade kunnat klara sig.

Ps. Förresten (för att lägga in en sådan Darling som nog borde strykas) tycker jag att de borde ha plockats en efter en under säsongens gång. I var och vartannat avsnitt skulle någon av dem fått bita i gräset, alltmedan Buffy gör sitt yttersta för att rädda dem, utan framgång. Ds.

Vadå, jag brutal? ;-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » fre aug 20, 2004 20:36

Nej vad fel det blev, jag vill ta tillbaka det (nästan).

latarmig:

Med tanke på vad jag skrev innan så låter detta nog väldigt motsägelsefullt, men jag håller med dig! Till fullo! Sockersöta och översentimentala slut som dessutom är förutsägbara och klyshiga är bland det sämsta som finns. Tro inte det om mig.

Anya var den karaktär i serien som förmodligen jag brydde mig mest om. "Bättre öde" behöver inte betyda per automatik att hon och Xander skall leva lyckliga i alla sina dagar, inte ens att hon överlever, det som hände Anya var bra för serien. Jag håller defintivt med. Men för mig skulle Anyas död kunna vara bland det starkaste i hela serien, och jag tycker Joss misslyckas (IMO). Jag förstår argumentationen och hur han resonerade också, säkerligen precis som många av er här resonerade. För mig blir scenen mest bara chockerande och "nej, vad hände....". Jag vet inte hur väl jag lyckades förmedla mina åsikter, men kanske kan ni förstå hur jag resonerar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » fre aug 20, 2004 20:39

Latarmig; Jag håller faktiskt med förrutom om Kennedy (även om jag aldrig gillade henne) jag tycker att någon ska få sluta med ett stadigt förhållande och i detta fallet Willow.

Buffy skulle kunnat dö men jag tycker hennes slut här var bra, hennes möjlighet att få leva som en "normal" person.

Idén om att Buffy skulle få rädda sina vänner genom varje avsnitt eller nåt skulle fungerat tycker jag. Kanske inte i varje men att 1-2 hade dött under säsongens gång hade faktiskt fungerat! The First hade verkat ännu onskefullare om den hade kommit tillbaka som någon av våra älskade personer.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » fre aug 20, 2004 21:49

latarmig skrev:Buffy kunde gärna ha dött och helst tillsammans med Spike. Det kan vara dags för alla nya slayers att ta över och Buffy har ju ändå redan varit aktiv längre än någon annan tidigare slayer.


Det hade enligt mig varit värdelöst om Buffy hade dött framförallt för att hon redan hade dött en gång vilket skulle reducera tyngden markant... nej slutet för Buffys del i Chosen är perfekt jag det knyter ihop hela serien på ett ytterst tillfredställande sätt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » fre aug 20, 2004 21:53

Tobbe_E skrev:För mig blir scenen mest bara chockerande och "nej, vad hände....".


Jag tror jag förstår precis hur du menar. Anyas död kom helt utan förberedelse, dvs ingen stor tvekamp där hon till sist drog det kortaste strået. Hon bara dog. Vad jag kan komma ihåg var hon väl inte ens i närbild när det hände? Jag blev nog lika förvånad som du, men i efterhand har jag kommit att gilla det slutet. Jag har aldrig sett någonting sådant på TV (eller film) förut. Det är alltid en självklarhet att huvudpersonernas död också görs till en huvudsak i berättelsen. Därmed tycker jag att den här skildringen är unik. Men det är inte först och främst att den är unik som gör den bra, det som ger tyngd åt skildringen är Andrews lögn. Man vet som tittare att det han säger inte stämmer, men ändå är det bara så rätt (och även så i linje med Andrews personlighet).

sus@n:
Jo, jag medger att jag tog i lite med lien när jag tog död på halva besättningen. :-) Att Willow, Kennedy och Buffy överlevt stör mig faktiskt inte.

Däremot överlevde på tok för många potentials serien igenom, och det är dessa jag syftade på med att det skulle ha varit bra om The First plockat dem en efter en. De är ju fullständigt utan erfarenhet, och vettskrämda inför minsta ljud. Därigenom är de också betydligt lättare byte för The First än vad någon av scoobisarna är (som slagits mot monster nästan dagligen i åtskilliga år).

Huvudpersonernas (eventuella) död hade jag däremot sparat till finalen om jag fått bestämma.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » fre aug 20, 2004 22:04

latarmig skrev:Anya död och Xander skadad är genialt. Joss kan inte gärna döda båda, då blir det inte lika sorgligt. Att döda Xander istället hade också fungerat bra. Bara en av dem klarar sig.


Jag hade kännt mig lurad om Xander hade dött... jag har dock inte supermotivering till varför jag vill att han skall överleva.

Willow och Kennedy ska inte klara sig båda två. Det bästa vore nog om Kennedy dött. I så fall har Willow förlorat båda sina flickvänner genom ond bråd död.


Det hade varit tjatigt om Willow hade förlorat ytterligare en flickvän och dessutom hade jag kännt mig lurad på hennes reaktion (iom att serien tar slut) med tanke på hennes kraftiga reaktion förra gången.

Willow hade kunnat dö om det hade varit mer kraft som krävdes för att splittra Slayerlinjen (ie. hon hade kunnat tömma sig själv helt på energi) men samtidigt så skulle det rimma illa då hon faktiskt var på rätt spår en hjältedöd här hade kännts snopen (till skillnad ifrån Buffys i s5 då hon var ganska livstrött då kändes hennes sista ryck så mycket mäktigare).

Giles skulle jag nog helst sett att han överlevt, och Faith också. Andrew hade däremot kunnat dö i strid. I och med hans tal om att han säkert skulle dö så var det upplagt för att han skulle överleva, hade han dött hade i vilket fall jag blivit oerhört förvånad (och bedrövad).


Det hade fungerat ytterst bra om Giles hade dött han hade kunnat offra sig som en "betalning" för att han svek Buffy under säsongen och upprätta sin ära lite grann... dessutom så hade han ingen speciell roll att spela efter seriens slut det hade kännts logiskt att han skulle offra sig för att rädda sina "barn".

Att Faith överlevde var ju korrekt det känns ju skönt att hon får chansen att leva ett ordentligt liv efter all skit hon har fått utstå (om Faith skulle ha dött så skulle det ha varit i Angel...).

Andrew hade kunnat få sin redemption genom ett offer men Joss lösning att han överlevde är mycket smartare och mer tillfredställande.

Om Dawn skule ha dött så skulle det ha blivit en heroisk död. Att hon offrar livet i ett försök att rädda Buffy till exempel. Men jag tror det skulle kunna bli bra med henne som överlevande också. Det måste ju vara några kvar när dimman lättar.


Dawn skall överleva. Jag hade blivit förkrossad om hon hade dött speciellt då hennes förhållande till Buffy verkar vara reparerat.

Som jag skrivit innan i den här tråden så hade det varit lämpligt om ungefär 75% av alla nyblivna slayers dött. Ett par stycken hade kunnat klara sig.


Amanda hade kunnat få leva och Rona dö det hade varit okej :twisted:
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » fre aug 20, 2004 23:19

Giles har väl en ännnu större roll efter serien. Det finns ytterst få kvar som vet vad en slayer är och vad det innebär. Någon måste helt enkelt försöka bevara och skapa ett nytt bättre lärdomssäte för det övernaturliga.

Mer obetydliga potentials hade varit bra ifall de hade "snuffed it" -- främst på grund av att våld och blod och ond bråd död alltid är kul på tv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » fre aug 20, 2004 23:21

VelocityBoy skrev:Det hade enligt mig varit värdelöst om Buffy hade dött framförallt för att hon redan hade dött en gång vilket skulle reducera tyngden markant... nej slutet för Buffys del i Chosen är perfekt jag det knyter ihop hela serien på ett ytterst tillfredställande sätt.


Good point. Jag köper det.

Som några här kanske kommer ihåg så är jag en stor älskare av säsong sex (den överlägset bästa), men det känns för mig ändå tveksamt att Buffy kommer tillbaka från himlen (när hon nu ändå dött). Att dö måste betyda någonting och i buffyverse som helhet har det gått inflation i dödsbegreppets betydelse. Därmed borde Buffy enligt min mening vara ersatt långt tidigare av en ny slayer, troligen Faith, men det går att tänka sig andra lösningar. Att Buffy skulle behöva dö i 5x22 är heller inte självklart, det allra bästa hade varit om hon överlevt. Nu vet vi att hon kom tillbaka från de döda i säsong sex, och i och med det så får jag hålla med VB: Att dö en gång till fungerar inte. Man kan inte låta en och samma slayer dö tre gånger i serien.

VelocityBoy skrev:Jag hade kännt mig lurad om Xander hade dött... jag har dock inte supermotivering till varför jag vill att han skall överleva.


För att vara en Big Bad måste jag säga att du är en riktig mjukis. :-))

VelocityBoy skrev:jag [hade] kännt mig lurad på hennes [Willows] reaktion (iom att serien tar slut) med tanke på hennes kraftiga reaktion förra gången.


Willows reaktion på Kennedys död hade nog inte varit så farlig. Dels har hon säkert lärt sig sin läxa, och dels tror jag inte hon och Kennedy hunnit utveckla samma band mellan sig som hon gjort med Tara. Jag tror Willow och Tara var rätt speciella, och Tara kommer förmogligen att vara Willows stora kärlek livet ut, inte ens Oz kan konkurrera.

VelocityBoy skrev:Det hade fungerat ytterst bra om Giles hade dött


Här får jag köra med din taktik. Jag vill bara inte att han ska dö, men har inga bra argument. :-)

VelocityBoy skrev:han hade kunnat offra sig som en "betalning" för att han svek Buffy under säsongen och upprätta sin ära lite grann...


Här tror jag vi har en skiljelinje mellan oss. För mig handlar det inte om att återupprätta sin ära, eller om vem som är värd att dö eller leva. Någon kan mycket väl göra allting rätt men ändå dö, och tvärtom. Precis så vill jag ha det.

VelocityBoy skrev:dessutom så hade han ingen speciell roll att spela efter seriens slut


Med alla nyblivna slayers att ta hand om så lär han få en mycket viktig roll (vilket inte är ett argument för att han ska få leva).

Håller med dig om både Faith och Andrew (Joss lösning av fallet Andrew är väldigt snygg). Dawn skulle ha dött redan i säsong fem. ;-)

Hehe, Rona kan tävla med Riley om att vara seriens mest illa omtyckta karaktär.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » lör aug 21, 2004 11:10

latarmig skrev:
VelocityBoy skrev:Jag hade kännt mig lurad om Xander hade dött... jag har dock inte supermotivering till varför jag vill att han skall överleva.


För att vara en Big Bad måste jag säga att du är en riktig mjukis. :-))


Jag vet! jag vet inte vad som har hänt det måste var åldern :)

VelocityBoy skrev:han hade kunnat offra sig som en "betalning" för att han svek Buffy under säsongen och upprätta sin ära lite grann...


Här tror jag vi har en skiljelinje mellan oss. För mig handlar det inte om att återupprätta sin ära, eller om vem som är värd att dö eller leva. Någon kan mycket väl göra allting rätt men ändå dö, och tvärtom. Precis så vill jag ha det.


Jag håller med men jag tycker att det kan bli mycket tyngd i att en person upprättar sig själv med ett sista offer...

VelocityBoy skrev:dessutom så hade han ingen speciell roll att spela efter seriens slut


Med alla nyblivna slayers att ta hand om så lär han få en mycket viktig roll (vilket inte är ett argument för att han ska få leva).


Jo du har rätt...

Dawn skulle ha dött redan i säsong fem. ;-)


Oh shut up! ;)

Allvarligt så skulle Buffys all vånda s5 kännas för tragiskt här går man och är orolig hela säsongen för att hon skall dö och så gör hon det... det skulle inte kännas bra för min del.

Iofs kan jag tänka mig att Dawn skulle dö och att Buffys extrema depression i s6 skulle bero på att Dawn och Joyce dog men jag är nog mer förtjust i den väg som Joss/Marti valde.

Läste du förresten i artikeln jag postade om hur enligt uppgift Joss första utkast till "The Gift" skulle vara?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » lör aug 21, 2004 13:16

latarmig skrev:Att dö en gång till fungerar inte. Man kan inte låta en och samma slayer dö tre gånger i serien.


Håller med totalt. Om hon hade dött hade man bara tyckt "jasså, igen?" kanske en liten tår om det hade varit på ett fint sätt (om man t.ex. hade fått se Buffy tillsammans med Joyce och Tara i himlen eller nåt). Men jag gillar slutet som det är.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » lör aug 21, 2004 14:33

VB: visst, jag är för att dö med ära och allt det där, men Giles? Det han gjorde var ett resultat av både hans och Buffys oförmåga att faktiskt prata och förklara vad de tror måste göras. Det var inte något som han måste återupprätta, förutom förtroendet men det tycker jag borde komma från bådas håll.

Det Spike gjorde däremot var ett återupprättande, även om han inte hade mycket till val.

latar mig:
Willows reaktion på Kennedys död hade nog inte varit så farlig. Dels har hon säkert lärt sig sin läxa, och dels tror jag inte hon och Kennedy hunnit utveckla samma band mellan sig som hon gjort med Tara.


Huh? Vilken läxa? Att alla man gillar kommer att dö? Om två personer man gillar dör under ett år, så lär det nog bli Giant Magic Rehab Festival eller mycket mer än mörka hårrötter för Willow.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » lör aug 21, 2004 16:31

noike skrev:VB: visst, jag är för att dö med ära och allt det där, men Giles? Det han gjorde var ett resultat av både hans och Buffys oförmåga att faktiskt prata och förklara vad de tror måste göras. Det var inte något som han måste återupprätta, förutom förtroendet men det tycker jag borde komma från bådas håll.


Okej att hans skulle dö för hans svek mot Buffy vore helt klart att ta i men jag tycker definitivt att han svek henne under den här säsongen han backade inte upp henne som han borde han litade inte på henne vad det gällde Spike... och då skall vi inte prata om hur han lämnade henne i s6 trots att han fick höra hur det stod till med henne i "Once more with feeling".

Vad det gäller Spike så återupprättande han sig inför alla andra än Buffy (som redan visste...) med sitt offer.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » lör aug 21, 2004 16:49

Nej, nej, nej. I säsong 6 bad han faktiskt om ursäkt för att han lämnade henne. Han hade kunnat agera annorlunda, men jag undrar om inte det hade varit brutalare för Buffy ifal, han hade gjort det. Hennes bra-att-du-tar-hand-om-det-åt-mig-attityd i början av S6 gjorde att något var tvunget att göras. Även om jag saknade Giles så tycker jag att han gjorde rätt.

Han litar på Buffy, men inte Spike. Spike som dessutom inte har ett chip och kan mörda på befallning åt the First. Buffy å andra sidan säger inte ett ord om varför Spike måste vara med, förutom att han är viktigare än alla andra och att hon behöver honom. Lägg då till det faktum att hon hade ett förhållande med honom tidigare så skulle jag inte heller lita fullt ut på hennes omdömme. Buffy är precis lika dålig på att backa upp och lita på de andra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » lör aug 21, 2004 16:59

noike skrev:Nej, nej, nej. I säsong 6 bad han faktiskt om ursäkt för att han lämnade henne. Han hade kunnat agera annorlunda, men jag undrar om inte det hade varit brutalare för Buffy ifal, han hade gjort det. Hennes bra-att-du-tar-hand-om-det-åt-mig-attityd i början av S6 gjorde att något var tvunget att göras. Även om jag saknade Giles så tycker jag att han gjorde rätt.


You say tomato I say tomaatho...

Han litar på Buffy, men inte Spike. Spike som dessutom inte har ett chip och kan mörda på befallning åt the First. Buffy å andra sidan säger inte ett ord om varför Spike måste vara med, förutom att han är viktigare än alla andra och att hon behöver honom. Lägg då till det faktum att hon hade ett förhållande med honom tidigare så skulle jag inte heller lita fullt ut på hennes omdömme. Buffy är precis lika dålig på att backa upp och lita på de andra.


Visst Buffy gjorde fel här och i s6 men Giles skulle inte ha lämnat henne i s6 (hon var ju traumatiserad och kunde inte vända sig till sina vänner som hade sina problem, sin mamma som var död kvar var Giles) eller försökt att döda den person som hon potentiellt var kär i bakom hennes rygg...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » sön aug 22, 2004 0:06

VelocityBoy skrev:
latarmig skrev:Dawn skulle ha dött redan i säsong fem. ;-)


Oh shut up! ;)


Hihi, jag trodde nog att du skulle reagera på det uttalandet. :-)


VelocityBoy skrev:Läste du förresten i artikeln jag postade om hur enligt uppgift Joss första utkast till "The Gift" skulle vara?


Nej jag har inte tittat på den än. Förhoppningsvis får jag tid med det imorgon. Men det låter intressant, jag har tänkt skriva någonting om avslutningen av femte säsongen, så lite input skadar inte.

noike skrev:
latarmig skrev:Willows reaktion på Kennedys död hade nog inte varit så farlig. Dels har hon säkert lärt sig sin läxa, och dels tror jag inte hon och Kennedy hunnit utveckla samma band mellan sig som hon gjort med Tara.



Huh? Vilken läxa? Att alla man gillar kommer att dö? Om två personer man gillar dör under ett år, så lär det nog bli Giant Magic Rehab Festival eller mycket mer än mörka hårrötter för Willow.


Hela resan till England och hennes tränging där är väl att betrakta som läxa. Hon fick ju rehabilitering istället för straff.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 0:25

latarmig skrev:
latarmig skrev:Dawn skulle ha dött redan i säsong fem. ;-)


VelocityBoy skrev:Oh shut up! ;)


Hihi, jag trodde nog att du skulle reagera på det uttalandet. :-)


Det kan du hoppa upp och sätta dig på! Dawn behöver en knight in shining armour nu då Spike är en kontinent bort :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » sön aug 22, 2004 2:21

latarmig: jag tror inte det. Rehabiliteringen i all ära, men om något likadant händer igen skulle det nog bli återfall för stackars Willow. Även om jag nu råkar tycka Dark Willow är riktigt cool, så skulle det inte vara positivt för henne. Hon spenderar ju hela säsongen med att vara livrädd för magi.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 9:42

Jag tror nog att Willows reaktion skulle bli ganska stark men kanske lyckades hon komma förbi Darth Rosenberg i Chosen då hon uppnådde sin gudinne status.

Vithåriga Willow skulle förresten vara en väldigt snygg avatar men kanske lite för mycket spoiler.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » sön aug 22, 2004 13:41

OT: ja sån avatar får man inte ha ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » sön aug 22, 2004 13:44

Okej, några åsikter utifrån det som skrivits... Väldigt trevlig diskussion som kommit igång, förresten! :D Yay for us!


Giles
Min första åsikt i sammanhanget är att Giles inte behöver reparera någonting, och definitivt inte sona någon form av brott - han gjorde det han trodde var rätt, och hade han inte gjort det så hade triggern fortfarande funnits och (min teori) förmodligen Spike "svikit" i ett kritiskt ögonblick - han kunde inte kontrollera sig för fem öre när den aktiverades. Visst - jag vet att Giles inte hade en aning om hur det skulle gå, och jag säger inte heller att han nödvändigtvis gjorde rätt, men han försökte trots allt göra det rätta. (Jag inser att det inte ursäktar vad som helst, och jag inser att jag använder ordet 'rätt' kriminellt ofta ovan...) Buffy tar faktiskt enorma risker här!


Willow & Kennedy (och lite Tara och 'Dead-Evil-Lesbian-Cliche'
Det här kanske är en petitess, och jag anar att vissa kan ha åsikter om politisk korrekthet (det är nästan så jag har det själv...), men rent bortsett från att det kanske hade varit en storymässig upprepning om Willow förlorat sin flickvän tycker jag att man måste ta med kontroverserna kring Taras död i sammanhanget. Visst, Joss säger det inte rakt ut (på kommentarspåret säger han ju ungefär att "någon av karaktärerna borde få ha sin käresta vid liv, och varför inte Willow?"), men faktum är ju ändå att han fick mycket skit för att Tara skrevs ut, och dessutom en del rätt fula anklagelser om att han skulle vara homofob. Alla dessa turer utgör ett eget diskussionsämne, men min poäng är att jag ändå ser det lite som en kommentar till de bråken: lesbiska förhållanden kan sluta väl. Det behöver inte ta slut i blod, tårar och galenskap. Jag säger inte att detta är förklaringen, men jag tror inte att det bör uteslutas


Anya
Vad gäller Anyas död håller jag helt enkelt med de som är nöjda med den - visst, jag tyckte om henne, men just därför känns det ju också att förlora henne. Kanske var det inte så episkt (inte på det sätt som Andrew får det att låta, åtminstone), men jag kommer osökt att tänka på detta:
"Stop! Stop telling stories. Life isn't a story. [- - -] This isn't some story where good triumphs because good triumphs. Good people are going to die!"
Irrelevant, kan tyckas, men jag gillar det som en vinkel på att det kanske inte alltid blir dramatiskt och känslosamt när någon går under (sådant förekommer ju här och var i serien... :) ) Goda människor kan dö i förbigående också; att de gör det rätta ger inga garantier.



Ursäkta långt, flummigt inlägg och eventuella oklarheter.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 13:58

Sharatec: Vad det gäller så har jag inget nytt att tillägga egentligen jag tänkte bara säga att jag inte är övertygad ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön aug 22, 2004 14:08

VelocityBoy skrev:Sharatec: Vad det gäller så har jag inget nytt att tillägga egentligen jag tänkte bara säga att jag inte är övertygad ;)


Vilken del...? :D Alltihop?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav noike » sön aug 22, 2004 14:08

VB: att du och några till är oövertygade av det självklara beror på era Buffy/Spike-skygglappar och att de tillsammans inta kan göra något fel! Men vi vet alla innerst inne att Buffy hör ihop med Riley.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 14:09

sharatec skrev:
VelocityBoy skrev:Sharatec: Vad det gäller så har jag inget nytt att tillägga egentligen jag tänkte bara säga att jag inte är övertygad ;)


Vilken del...? :D Alltihop?


Giles delen... :oops:
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 14:11

noike skrev:VB: att du och några till är oövertygade av det självklara beror på era Buffy/Spike-skygglappar och att de tillsammans inta kan göra något fel! Men vi vet alla innerst inne att Buffy hör ihop med Riley.


lalalalalalala bingo! :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön aug 22, 2004 14:25

VelocityBoy skrev:
sharatec skrev:
VelocityBoy skrev:Sharatec: Vad det gäller så har jag inget nytt att tillägga egentligen jag tänkte bara säga att jag inte är övertygad ;)


Vilken del...? :D Alltihop?


Giles delen... :oops:


Men nu blev det riktigt spännande! :D Vill du gå ett varv på temat "vad hade hänt med triggern"?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 14:37

Sharatec: Jag kan väl ge det ett försök till vad annars är forumet till för (det är så skönt att serien diskuteras igen).

Jag tycker att Giles i stort har rätt att låta Spike springa runt fri med triggern är extremt riskabelt (det tilltalar dock, som Noike sa, spuffy romantikern i mig en aning :D ) och något skulle behöva göras men att planera att döda honom bakom hennes rygg är inte rätt väg att gå... vad tror du att hennes reaktion skulle ha blivit (hon stängde ut honom ifrån sitt liv för att han försökte) om han hade dödat Spike jag tror att det hade kunnat skada "the mission" ganska mycket.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron