7x14 - First Date

Här pratar vi mest om Säsong 7

Gillar du First Date(s)?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
3
11%
7
9
32%
8
10
36%
9
5
18%
10
1
4%
 
Antal röster : 28

Inläggav Nyx » ons nov 10, 2004 13:02

Lipton skrev: För jag am not ready for him not to be here heller.


Me neither.

Nightcrawler: Ja, Spike ligger illa till hos rektorn nu. Jag tror inte att Buffy fattade vem som dödat hans mamma och det ska bli intressant att se hur hon reagerar när han försöker utkräva sin hämnd.

Vad gör förresten 2 "nattdjur" som Nightcrawler och Nyx på forumet denna tid på dygnet? :? Vet inte själv. Borde gå och lägga mig igen. Det är ju ljust ute.
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » ons nov 10, 2004 13:19

Tob skrev:
Pazuzu skrev:Nyx: Det stämmer, i och med 50 inlägg är man "minion". Nu har du bara 499 inlägg kvar innan du blir Scooby. ;)


Scooby blir man vid 500 inlägg, alltså du har ca: 450 stycken kvar.


Förstår inte varför jag yttrar mig i matematikrelaterade frågor, då det uppenbarligen oftast blir fel. :oops: ;) Hädanefter ska jag vara tyst...
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Nyx » ons nov 10, 2004 13:34

Nej, var inte det! Du har alldeles för söt logga. Skulle sakna den. :) Vem bryr sig förresten om siffror? Inte jag (...hm, 443 inlägg kvar - spammar vidare, piddeli-pej...)
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » ons nov 10, 2004 13:49

Spike berättade ju för Buffy hur han dödade "sina" slayers, han sa väl även ungefär när tidsmässigt, och eftersom det bara finns en åt gången så tycker man ju att hon borde lägga i hop två och två och förstå :idea:
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Illyria » ons nov 10, 2004 15:12

caffeineaddict skrev:Illyria has done my work for me! Så skönt att ha en uppställning med väl fungerande minions.

Me, a minion? You are the muck at my feet ;)

Lipton: sant, ivarjefall delvis, men det var/är säkert lättare för oss tittare att lägga ihop det då vi även sett bilder på NY-slayern.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CiX » ons nov 10, 2004 16:54

angående woods så blev jag lite besviken för att han va vanlig dödlig. Men helt ok kille, som dödar med äkta martial art.
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Ai » ons nov 10, 2004 17:14

Lipton skrev:Spike berättade ju för Buffy hur han dödade "sina" slayers, han sa väl även ungefär när tidsmässigt, och eftersom det bara finns en åt gången så tycker man ju att hon borde lägga i hop två och två och förstå :idea:


Njaaa... Eftersom den absoluta majoriteten Slayers dör i strid, och gissningsvis så var det inte bara Kendra som var Slayer så kort tid som - vad kan det varit? Högst ett år? (mellan säsongsfinalen av s. 1 och 2x10) så kan det ju varit så att det under slutet på sjuttiotalet existerade minst tre till Slayers efter Nikki Wood. Och som Illyria sa, vi såg hur hon såg ut - det gjorde aldrig Buffy, så hon kunde ju inte dra slutsats pga hudfärg till exempel.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Koala » tor nov 11, 2004 2:58

caffeineaddict Aaa, subtitles var över det i början.. Men wie, va het hon är!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Buffybot Wannabe » tis nov 16, 2004 0:40

Jättebra avsnitt... spike...söt... inte heller vara redo för att inte riktigt ha honom här...

fast han är alltid med mig i mitt hjärta ändå! BAAAAH, kolla in den djupa, poetiska ådran i mig som plötsligt kom fram....



Lipton skrev:Spike berättade ju för Buffy hur han dödade "sina" slayers, han sa väl även ungefär när tidsmässigt, och eftersom det bara finns en åt gången så tycker man ju att hon borde lägga i hop två och två och förstå :idea:
Med risk för att åka på en käftsmäll av nån: Buffybus är ju inte alltid världens brightaste...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Yog-Sothoth » ons jan 19, 2005 3:39

Snygg och väldigt subtil continuity i detta avsnitt: När Anya försöker rengöra Buffys vita topp inför hennes date, och säger "Jag kan inte få bort fläcken, det måste vara blod... eller möjligtvis pizza."
Är inte detta samma topp som Dawn kladdade ansjovispizza på i Conversations With Dead People och säger "Buffy lär tro att det är blod...".

Är det någon annan som har kommit på det? Om inte känner jag mig stolt. :)
Det är underbart att se om avsnitt, då man lägger märke till sådana här detaljer som man inte gjorde första gången...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 3:53

Ai skrev:Njaaa... Eftersom den absoluta majoriteten Slayers dör i strid, och gissningsvis så var det inte bara Kendra som var Slayer så kort tid som - vad kan det varit? Högst ett år? (mellan säsongsfinalen av s. 1 och 2x10) så kan det ju varit så att det under slutet på sjuttiotalet existerade minst tre till Slayers efter Nikki Wood. Och som Illyria sa, vi såg hur hon såg ut - det gjorde aldrig Buffy, så hon kunde ju inte dra slutsats pga hudfärg till exempel.


Fundering apropå det. Med tanke på hur snabbt vissa slayers logiskt sett lär dö (även om vissa klarar sig länge - Nikki måste gissningsvis ha varit slayer i åtminstone 4 år och 9 månader) borde det ju vara gott om vampyrer i världen som kan skryta med detsamma som Spike? Varför stöter vi aldrig på någon av dem? Spike framstår som helt unik som har dödat två slayers, men någon gång borde ju Buffy stöta på en som dödat åtminstone EN? Hennes föregångare om inte annat?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » ons jan 19, 2005 4:25

Björn skrev:Fundering apropå det. Med tanke på hur snabbt vissa slayers logiskt sett lär dö (även om vissa klarar sig länge - Nikki måste gissningsvis ha varit slayer i åtminstone 4 år och 9 månader) borde det ju vara gott om vampyrer i världen som kan skryta med detsamma som Spike? Varför stöter vi aldrig på någon av dem? Spike framstår som helt unik som har dödat två slayers, men någon gång borde ju Buffy stöta på en som dödat åtminstone EN? Hennes föregångare om inte annat?

Det kanske inte bara är vampyrer som har dödat slayers.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 4:35

Visserligen. Och dessutom, kom jag på, stöter ju Buffy faktiskt på en slayerdödare till. Lothos.

Men ändå... vampyrer lever för evigt, det har funnits tusentals slayers... någon mer borde dyka upp. Om inte annat borde någon mer dyka upp och påstå sig ha gjort det.

Nåja. Sånt kan man fundera på tre på natten.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons jan 19, 2005 9:17

Yog-Sothoth skrev:Snygg och väldigt subtil continuity i detta avsnitt: När Anya försöker rengöra Buffys vita topp inför hennes date, och säger "Jag kan inte få bort fläcken, det måste vara blod... eller möjligtvis pizza."
Är inte detta samma topp som Dawn kladdade ansjovispizza på i Conversations With Dead People och säger "Buffy lär tro att det är blod...".

Är det någon annan som har kommit på det?


Jag kan inte stoltsera med att ha kommit på det själv, men Jane pratar om det på kommentarspåret till Conversations With Dead People så jag visste om det och har tänkt på det sedan dess när jag ser avsnitten. Snyggt att märka det själv dock!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » ons jan 19, 2005 10:24

Björn skrev:Fundering apropå det. Med tanke på hur snabbt vissa slayers logiskt sett lär dö (även om vissa klarar sig länge - Nikki måste gissningsvis ha varit slayer i åtminstone 4 år och 9 månader) borde det ju vara gott om vampyrer i världen som kan skryta med detsamma som Spike? Varför stöter vi aldrig på någon av dem? Spike framstår som helt unik som har dödat två slayers, men någon gång borde ju Buffy stöta på en som dödat åtminstone EN? Hennes föregångare om inte annat?


Ok - trött nu så det här kanske blir lite virrigt.

Varför måste Nikki varit Slayer i 4 år och 9 månader?

Sen är väl inte Watchers Counsil's böcker helt täckande heller. Och som Yog sa: det är ju inte bara vampyrer som får chansen på en Slayer...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » ons jan 19, 2005 10:27

Ai skrev:Varför måste Nikki varit Slayer i 4 år och 9 månader?


Om man tänker att hon måste ha varit gravid i nio månader och sedan skall han ha vuxit upp till den ålderna han var i när Spike träffade Nikki... iofs så kan hon ju faktiskt ha varit gravid (och fött barnet) innan hon blev kallad.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 10:34

Precis:

Into each generation a Slayer is born, one girl in all the world, a Chosen One, one born with the strength and skill to hunt the vampires...


Nu har vi ju aldrig helt fått klart för oss det där med när man blir för gammal för att bli kallad, men står det "girl" så tycker jag det verkar logiskt att moderskap diskvalificerar en? Iofs har väl det överhuvudtaget aldrig behandlats. Men utifrån det vi får höra om "the mission comes first" etc så verkar det ju onekligen som om hon haft jobbet längre än hon haft ungen...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » ons jan 19, 2005 10:38

Björn skrev:Nu har vi ju aldrig helt fått klart för oss det där med när man blir för gammal för att bli kallad, men står det "girl" så tycker jag det verkar logiskt att moderskap diskvalificerar en? Iofs har väl det överhuvudtaget aldrig behandlats. Men utifrån det vi får höra om "the mission comes first" etc så verkar det ju onekligen som om hon haft jobbet längre än hon haft ungen...

Den andra skådisen som spelar Nikki Wood ser dessutom ganska ung ut. Jag gissar på att hon fick ungen vid 16 års ålder ungefär...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » sön jan 30, 2005 22:15

Yog-Sothoth skrev:Är inte detta samma topp som Dawn kladdade ansjovispizza på i Conversations With Dead People och säger "Buffy lär tro att det är blod...".
Det är underbart att se om avsnitt, då man lägger märke till sådana här detaljer som man inte gjorde första gången...


Det här är en av de miljoner saker som gör Buffy så bra, författarna kommer ihåg smådetaljer som hände flera år tidigare och länkar in dem i händelserna.

Jag har också lagt märke till det, reagerade på att Anya står och skrubbar på Buffys tröja (varför gör hon det inte själv?), och sedan när hon sa "det kanske är pizza", så kom jag ihåg Dawns klumpighet.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » ons aug 31, 2005 9:34

"First Date" är ett sånt där underligt s7-avsnitt där man försöker blanda vimsigheten från s1 (som ju aldrig var seriens starkaste sida) med allvaret från s5-6 och får ihop nånting som skär sig åt både höger och vänster. Man har en story att berätta för att föra arcen framåt, och resten snor man ihop på en kafferast.

De bra sakerna: jag gillar verkligen Wood. Avslöjandet om vem han är har de hållit på i 14 avsnitt, och det är ett riktigt fint stycke kontinuitet att han råkar vara son till en slayer som skymtat förbi i en flashback två år tidigare... och att han i samma avsnitt får reda på att Spike är den som dödade hans mor. Man inser att hela hans karaktär under s7 har byggts upp till det här; han är cool, han kommer inte att göra något överilat... men han är också målmedveten, och har nu hamnat i en jävligt knepig sits; att hjälpa till vid apokalypsen eller hämnas sin mor. Och Buffy håller inga långa tröttsamma tal heller - vi får rentav se henne vara glad. Och vi får lite gammal hederlig scoobyness i scenerna där Buffy håller på att göra sig klar inför dejten, vilket är kul. "Bidet of evil", ja jävlar.

Men... Xanders historia är outsägligt fånig. Ashanti är visserligen en bättre skådis än Mrs Riley, men inte mycket, och helt bortsett från den idiotiska Xander-drar-till-sig-demoner-grejen som har gjorts till leda redan (nästa avsnitt+Angel s3)
Även om den ju onekligen stämmer; om vi räknar in att Cordy blev demon senare och Faith, i egenskap av slayer, har lite demon i sig så är ju stackarens track record 100% demoner.
så känns hela grejen så fullständigt gripen ur luften bara för att Ashanti ska få göra en gästroll - vad katten ska hon med en turok-han till? Hur vet hon att det kommer upp en enda turok-han när man öppnar sigillet? Hur vet XANDER det? Och hur lyckas Xander SMS:a Willow när han hänger upphängd och blöder i taket? OK, det ger upphov till en härlig repliksparring av gammalt gott snitt, men ändå.
XANDER: What do you think happened? Another demon woman was attracted to me. I'm going gay. I've decided I'm turning gay. Willow, gay me up. Come on, let's gay.
WILLOW: What?
XANDER: You heard me. Just tell me what to do. I'm mentally undressing Scott Bakula right now. That's a start, isn't it?
ANDREW: Captain Archer...
XANDER: Come on, let's get this gay show on the gay road. Help me out here.
BUFFY: What if you just start attracting male demons?
DAWN: Clem always liked you.

(Om inte annat så blir väl både Andrew och Clem outade i det där?)

Och både Giles och Willow beter sig som idioter, vilket väl knappast är typiskt. Giles har plötsligt blivit Wesley från s3, skrämmer upp alla och hävdar att det inte finns någon plats för ett privatliv när man slåss mot monster. (OK, hans illustrationer ÄR kul.) Och att Andrew är korkad nog att försöka banda The First, det köper jag, men Willow...? Fast Danny Strong är fantastisk; han är Jonathan, fast inte riktigt. Och den lilla Obi-Wan-grejen när han visar sig för de andra med halvruttet ansikte är verkligen kuslig, en sån grej som den riktige Jonathan skulle uppskattat, fast perverterad...

Varför skulle Anya, som ju var med och rörde vid Giles i avsnittet innan, säga till Spike att Giles var The First?

Vi för arcen framåt, men snubblar lite väl mycket på vägen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » tor dec 01, 2005 16:29

A bear skrev:"First Date" är ett sånt där underligt s7-avsnitt (...)

Giles har plötsligt blivit Wesley från s3, skrämmer upp alla och hävdar att det inte finns någon plats för ett privatliv när man slåss mot monster. (OK, hans illustrationer ÄR kul.)

Giles har verkligen blivit Wesley i detta avsnitt. Fast detta citat låter mer som en mycket tidig Wesley:
Giles: But I honestly feel the largest part of it was instinct. Instinct and-and reflexes. There's a sort of wary watchfulness I've developed over the years. It's like another sense—
avbryts av Spike som slänger sig över och drar ner Giles till marken


Och jag har fortfarande inte lyckats hitta någon förklaring till såret på Spikes axel när han går ut genom dörren för att hämta Buffy!
Är det en bortklippt scen som spökar? Har letat efter trivia sites och original script utan framgång och sliter mitt hår!
Light to shed anyone?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Isabella » tor apr 06, 2006 22:57

Nyx skrev:
Och jag har fortfarande inte lyckats hitta någon förklaring till såret på Spikes axel när han går ut genom dörren för att hämta Buffy!
Är det en bortklippt scen som spökar? Har letat efter trivia sites och original script utan framgång och sliter mitt hår!
Light to shed anyone?


Det kanske kan vara i avsnittet innan när de är och besöker The Initiative och han attackeras av demonen?
Anyway, Jag tycker så synd om Xander. Att han har sånn otur att han och willow har utvecklat en kod som han kan skicka när han dejtar en "demon som vill döda honom". förövrigt är avsnittet bra. Många roliga repliker.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Garim » sön apr 09, 2006 14:30

Hehe, bra avsnitt. Och nu ska Principal jaga Spike :twisted: Det var ju väntat iofs, för en gångs skulle förutsägbart i den här showen... Och stackars Xander, han får bara tag i demoner :D Det drar ihop sig...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Dr.Acula » ons apr 12, 2006 0:48

Såret, är det inte bara ett märke på Spikes tröja?
OM det nu är den scenen som jag tror att du menar ;)
Dr.Acula
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2006

Inläggav Nyx » ons apr 12, 2006 1:21

Dr.Acula skrev:Såret, är det inte bara ett märke på Spikes tröja?
OM det nu är den scenen som jag tror att du menar ;)

Hej och välkommen Dr.Acula! Jag kollade igenom scenen igen och drog upp ljuset och zoomade in med 3xzoom och det ser fortfarande ut som ett hål på Spikes khakifärgade tröja på baksidan av höger axel och han har dessutom svart smuts på axeln och skuldran och det ser ut som något rött (blod?) bakom hålet på tröjan... :? Är det någon som vet något om en bortklippt scen i det här avsnittet? Finns shooting script tillgängligt någonstans på nätet? Jag är mystifierad!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons apr 12, 2006 1:28

Nyx skrev:Är det någon som vet något om en bortklippt scen i det här avsnittet? Finns shooting script tillgängligt någonstans på nätet? Jag är mystifierad!


Finns som alla Buffyscript (och en del Angeldito) på http://www.unreliablenarrator.net/buffy_scripts.asp . Har kikat förut och aldrig hittat någon bortklippt scen i det här avsnittet dock...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » ons apr 12, 2006 1:47

A bear skrev:
Nyx skrev:Är det någon som vet något om en bortklippt scen i det här avsnittet? Finns shooting script tillgängligt någonstans på nätet? Jag är mystifierad!


Finns som alla Buffyscript (och en del Angeldito) på http://www.unreliablenarrator.net/buffy_scripts.asp . Har kikat förut och aldrig hittat någon bortklippt scen i det här avsnittet dock...

Tack Bear för den braiga länken! Ska jag använda mig av fortsättningsvis. Den gav just inga ledtrådar här dock. Jag får väl hitta på min egen lilla story om hur Spike efter sin lilla scen med Buffy i hallen ("Don't care for picket fences anyway. Bloody dangerous") gick ner i källaren och dängde axeln i väggen... It needs some work, but hey! ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 05, 2007 14:12

Återigen ett bra avsnitt. Till skillnad från ca 7.09-7.11 lyckas detta avsnitt föra fram arcen samtidigt som det har sin egen identitet = jag vet alltid vad detta avsnitt handlar om.

Xander, Xander, Xander... Stackars. :) Gay me up-scenen är, precis som många redan sagt, väldigt bra.

Buffy och Wood... Bra scener även detta. Jag gillar rektorn och DB Woodside dödar den sista scenen. På ett positivt sätt alltså. Plus att hans mamma ser muy cool ut. Originalmamman (Fool for Love) såg också cool ut, men för mig funkar båda.

Andrew och the First... Detta gillar jag verkligen. Småroliga saker som då Andrew föreslår att den användbara saken som Willow tagit hem är mikron. :D

Så bra avsnitt, härligt lättsamt förutom slutet där det blir riktigt, riktigt intressant. Ryyyys till Woods "Thank you".

Dessutom: älskar kontinuiteten i att Anya försöker få bort det Dawn spillde på Buffys tröja i CWDP, tror jag det var.

7 av 10

Originalkommentaren från dvdforum:

Wow! Detta avsnitt gillade jag. Helt klart det bästa S7-avsnittet hittills. Ett gammalt klassiskt Buffy-upplägg (stackars Xander!) och en komisk pärla. Jag skrattade en hel del, kan jag säga. Håller med Horrabin (igen!) om att Ashanti kanske inte var det smartaste draget, hon var inte bra alls, men jag har sett värre. Synd bara att jag så fort hon dök upp i serien tänkte ”Där är Ashanti!” -- hatar då det blir så. Gillar Buffys ”Like a bidet of evil!” och Willows reaktion på den kommentaren. Det kändes verkligen som den ”gamla” känslan i serien kom tillbaks i.o.m. detta avsnitt. Me likes. Me likes very much. Annars så fortsätter Spike att vara smärtsamt tråkig, men rektor Wood(s) är ju en stilig en som dessutom har en intressant bakgrundshistoria. Han kommer att vilja hämnas sin mor (som ju bara är för cool, även om det är i FE:s skepnad). Börjar BtVS komma över det Mr. Trick kallade ”strictly the Caucasian persuasion”? Tre svarta skådespelare i ett och samma avsnitt?! Plus en kinesisk karaktär! Me likes this too. Hehe, Buffys kommentar om maten: “This is the best thing I’ve had in my mouth” tänkte jag inte så mycket på förrän jag gick in på en Spike MB där någon indignerat (på skoj) förklarade att det absolut inte kunde vara det bästa Buffy haft i sin mun.

Kort sagt: strålande avsnitt! Hoppas att detta fortsätter!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » tor jul 05, 2007 17:25

AKS skrev:Dessutom: älskar kontinuiteten i att Anya försöker få bort det Dawn spillde på Buffys tröja i CWDP, tror jag det var.

Ja, visst var det i CWDP? Jag är hyfsat säker, fast numer vågar jag inte säga att jag vet :P
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav HeY » tor jul 05, 2007 22:41

Garim skrev:
AKS skrev:Dessutom: älskar kontinuiteten i att Anya försöker få bort det Dawn spillde på Buffys tröja i CWDP, tror jag det var.

Ja, visst var det i CWDP? Jag är hyfsat säker, fast numer vågar jag inte säga att jag vet :P


Ja det är det, hon äter pizza och börjar dansa till den säga salsa-låten (är det samma som Buffy gråter till i "Listening to Fear" förresten?) också spiller hon sås från pizzan och säger: She'll think it's blood .. vilket hon också gör :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare