Vad tycker du om sista säsongen?

Här pratar vi mest om Säsong 7

Re: Om säsong 7 *Spoilers*

Inläggav VelocityBoy » ons aug 18, 2004 13:30

Sweeper skrev:Och inte för att nämna mordförsöket på Spike det va enligt mig ganska fjantigt. tror inte att han skulle kunna få dö på spike när inte ens 2 st tidigare slayers kunde stoppa honom....ja ok han fick sig lite däng först mot Wood men Spike försökte ju knappt slå tillbaka för sen när han faktiskt försökte så hade ju liksom Wood inte ens chans.


Jag tror inte att Wood insåg hur mycket mer kraftfull 120 åriga Spike är en de vampyrer som Wood trots allt har dödat i drivor... dessutom så tror ju Wood att Spike skall vara paralyserad av sin trigger (vilket han också är till en början) och därmed ett lätt byte. Jag tycker att det är bra att de visar vad som händer om en människa försöker att ge sig på en gammal vampyr (man fick ju aldrig se vare sig Riley eller Xander ge sig på Spike när han kunde slå tillbaka).

Angående Dawn så håller jag inte med jag tycker att hon är supercharmig :) (förutom i s6 då hon inte skrivs speciellt väl men även där är hon en darling emellanåt)
Senast redigerad av VelocityBoy ons aug 18, 2004 14:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » ons aug 18, 2004 13:47

Jag måste säga att jag tror att du kommer att uppleva vissa saker annorlunda vid en omtitt, t.ex. störigheten på alla SiT:s och Dawn. Dessutom ger commentaryn till "Lies my Partents Told Me" en mycket bra syn på det avsnittet, jag köper helt Woods illusion att han kommer klå Spike. Att de slängde ut Buffy var grymt, men effektfullt. Personligen tror jag helt och hållet på att de alla blivit delvis påverkade av all ond kraft i luften, precis som psyko-poliserna. I vanliga fall skulle inte hennes vänner ha övergett henne. Däremot kan jag hålla med om att de borde skämmas lite mer, och be henne om ursäkt. Men å andra sidan - hur ber man om ursäkt för en sådan sak? :?

Men nu till ämnet som jag ville haka på: Dawn genom åren. I S7 är hon underbar och har äntligen växt upp. Hon är ansvarsfull och osjälvisk! Mycket bra! I S5 är hon skriven som lite yngre än vad hon är, vilket påverkar lite. Men allt som allt tycker jag att hon är mycket bra där. Hon är den irriterande lillasystern i 12 avsnitt (möjligen bara 4 avsnitt om man räknar när Buffy får veta sanningen) sedan är hon världens mest utsatta lilla tjej. Ingen kan nog föreställa sig att leva i den pressen, veta att man inte är verklig och att drösar med folk helst vill se en död. Hon klarar det bra tycker jag. Jag tror att alla skulle ha blivit smått tokiga av att få lära sig något sådant om sig själv. Och däremellan finns S6. Där är hon verkligen svår att gilla, snacka om självisk! Buffy går igenom det något som ser helt omöjligt ut och Dawn tycker synd om sig själv! :evil:

Därför blir jag så frustrerad när folk hoppar på Dawn efter två avsnitt. Om ni tycker att hon är jobbig nu så finns ingen chans att ni klarar av henne i S6 - vill jag säga. Hon har rätt att vara som hon är i S5 - vill jag säga. Men det kan jag inte, för det är spoilers. Så då skriver jag av mig här istället :D
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » ons aug 18, 2004 13:56

brat skrev:Därför blir jag så frustrerad när folk hoppar på Dawn efter två avsnitt. Om ni tycker att hon är jobbig nu så finns ingen chans att ni klarar av henne i S6 - vill jag säga. Hon har rätt att vara som hon är i S5 - vill jag säga. Men det kan jag inte, för det är spoilers. Så då skriver jag av mig här istället :D


Hear hear! jag håller med om allt du säger.

Dessutom så hur kan man avfärda henne efter "Real me"? då hon beskriver Scooby medlemmarna utifrån sitt perspektiv är hon ju sååååå charmig:

Dawn: She and Willow are both witches. They do spells and stuff, which is so much cooler than slaying. I told Mom one time I wished they'd teach me some of the things they do together. A-and then she got really quiet and made me go upstairs. (She pauses in her writing and looks puzzled.) Huh. I guess her generation isn't cool with witchcraft. :P

Edit. Hihi jag hittar bara mer...

Dawn: Xander is so much cuter than anyone. And smarter too. He totally skipped college and got a job working construction. Which is so kind of ... deep, you know? He builds things. And he's brave too.

Det blir nog inte gulligare
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Willowtree » ons aug 18, 2004 14:12

Jag håller med! Första gången jag såg säsongen blev det ett tredje världskrig här hemma då jag blev förbannad på alla som körde ut Buffy, medan min sambo tyckte att de gjorde helt rätt! Jag ville nita honom, så arg blev jag. Ingen ursäkt eller nåt fick hon, de kunde ha gjort situationen helt annorlunda, inte sparka ut henne efter allt hon gjort för dom. Trodde de att de skulle klara det utan henne? IDIOTER! :evil:

Se, nu blir jag förbannad igen. Håller nu på att se om den för tredje gången, har kommit hälften. Nu hatar jag inte alla potentials lika mycket som första gången iallafall. Fast Kennedy är fortfarande jobbig, hon är fin mot Willow, men annars är hon rätt så körd i huvudet. Inte blir det bättre av att det är min sambos favorit.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav monkeyboy » ons aug 18, 2004 14:15

Man kan ju faktiskt se det så att det är hon som väljer att dra, det dom gör är att dom väljer Faith till ledare...Hon hade ju kunnat rätta sig i ledet men aja...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav VelocityBoy » ons aug 18, 2004 14:15

Jag kan inte heller komma över att de sparkade ut henne... de skulle kanske ha underbyggts bättre för det blir ju en snygg historia av det hela men det känns inte helt bra (speciellt inte Dawn som har backat upp Buffy så mycket annars den här säsongen...).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Noggster » ons aug 18, 2004 17:44

Säsong sju är ju rätt underbar faktiskt.. Kan ju hålla med om att alla potentials vart lite jobbiga, men allt som allt är det en väldigt bra säsong.
Skulle jag använda mig av en enkel ragnordning skulle nog säsong sju hamna på en tredje plats.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » ons aug 18, 2004 17:50

Jag störde mig faktiskt inte så mycket på SITsarna men de första avsnitten då de är med är riktigt tråkiga.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Willowtree » ons aug 18, 2004 22:42

monkeyboy skrev:Man kan ju faktiskt se det så att det är hon som väljer att dra, det dom gör är att dom väljer Faith till ledare...Hon hade ju kunnat rätta sig i ledet men aja...


Ja, men Dawn säger nånting i stil med " You better go".... usch vilka svikare.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tor aug 19, 2004 18:40

Dags för den sista säsongs sammanfattningen. Blandade känslor, roligt att äntligen få se hur det hela slutar men fruktansvärt med tanke på att för 4 månader sedan så hade jag 144 Buffy avsnitt framför mig. Jag vill så gärna åka tillbaka i tiden. Tänk att få se om Buffy för första gången är det primära med en eventuell tidsresa, det säger förbaskat mycket om serien.

S7 håller en ganska jämn nivå, det är få bottenapp, och få riktiga toppavsnitt. Nästan enda undantaget är Conversation with dead people. Har inte bestämt mig riktigt om Chosen, übervampsen retar mig men Noike hade en bra förklaring. Men varför kunde dem inte hintat lite i serien åtminstonde, som förklarade det litegrann.

De svaga länken när man ser S7 för första gången är SITsarna. Men dem har en så pass avgörande roll så det är möjligt att man uppfattar dem på ett annat sätt vid omtitten. Dem förstör den där gemenskapen bland scooby gänget som är så viktig i serien. Fokuseringen ligger många gånger inte heller på själva gänget utan på de poteniella, som inte är riktigt lika intressanta.

Säsongsarcen i sig är riktigt bra, och helt klart skönt att se en Big Bad som inte är i någon fysisk gestaltning. Åter igen så tror jag säsongen vinner på att ses om, och man lär nog se det mesta på ett annat sätt.

Spikes historia i säsongen känns riktigt bra. Det är svårt att peka på något speciellt, men den kändes hela tiden stabil och intressant utifrån dem förutsättningarna han fick i sista avsnittet ur S6.

Jag vet inte om jag fick ut så mycket av detta, men skönt ändå att få skriva lite grann. Säsong 7 tror jag kan komma bli den säsongen som växer allra mest under en omtitt. Eventuellt S6. Den som lever får se.....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sharatec » tor aug 19, 2004 23:53

Willowtree skrev:Jag håller med! Första gången jag såg säsongen blev det ett tredje världskrig här hemma då jag blev förbannad på alla som körde ut Buffy, medan min sambo tyckte att de gjorde helt rätt!

- - -

Fast Kennedy är fortfarande jobbig, hon är fin mot Willow, men annars är hon rätt så körd i huvudet. Inte blir det bättre av att det är min sambos favorit.


Inte för att vara uppnosig, men hälsa din sambo att jag gillar hans åsikter. :) Tycker för övrigt att det i grunden är såväl begripligt som rätt sunt att inte direkt, utan att ha testat något annat, vilja underordna sig någon som med vett och vilja tänker upprepa den manöver som fick flera dödade och hennes bästa vän skadad för livet.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » fre aug 20, 2004 13:50

Håller med ovanstående skrivare.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Willowtree » sön aug 22, 2004 0:31

Nej det var rätt att ifrågasätta hennes metoder, men att köra ut henne i kylan helt är oacceptabelt.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 0:40

Willowtree: Jag håller med till 100 %
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » sön aug 22, 2004 2:15

Men Buffy klarade ju inte av att de ifrågasatte henne och tyckte det var en dålig plan. Hon krävde ju att de skulle räta sig i ledet och följa henne, så det är hennes fel prcis lika mycket som alla andras. Under säsongens gång lider de allihopa av samma kommunikationsproblem som under säsong 4 -- om de bara hade pratat istället. Och det är alla i kärngruppens fel, jag tror Buffy inser detta när hon är för sig själv eftersom hon faktiskt börjar samarbeta med de andra för första gången på en tio avsnitt eller så.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sharatec » sön aug 22, 2004 13:13

Willowtree skrev:Nej det var rätt att ifrågasätta hennes metoder, men att köra ut henne i kylan helt är oacceptabelt.


Ja, och när de ifrågasatte hennes metoder så gjorde hon klart att det var hon som bestämde och låtsades knappt att hon tänkte lyssna på vad de än sade. Att köra ut henne var inget förstahandsalternativ.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 13:21

Sharatec: Jag tyckte väl att deras skuldfyllda uppsyn när Spike återvände visade att de var medvetna om att de hade hanterat det hela fel, Willow ljög tom för Spike så att det skulle låta bättre.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön aug 22, 2004 13:58

VelocityBoy skrev:Sharatec: Jag tyckte väl att deras skuldfyllda uppsyn när Spike återvände visade att de var medvetna om att de hade hanterat det hela fel, Willow ljög tom för Spike så att det skulle låta bättre.


Kanske hanterade de det fel, men det är ju knappast deras fel - jag vidhåller att det till stor del beror på Buffy att det blev som det blev, och om de har dåligt samvete så är det antagligen för att gruppen splittrats i ett kritiskt ögonblick. Jag ser det som att de inser att det inte hänt om de underkastat sig och låtit Buffy fortsätta leka diktator. Sant, då hade de inte splittrats. Legat slitna i stycken, kanske, men tillsammans. (Okej, jag överdriver lite, det medges, men hoppas poängen är tydligen ändå.)

Vad gäller att Willow ljuger för Spike så kanske hon anade vilken hans respons skulle bli (och ville skydda alla från den) - rå misshandel, och det hade hon ju rätt i. (Jag säger inte att Faith var försvarlös, och hon bidrog framför allt till hela scenen och slagsmålet, men faktum kvarstår - saker blev inte som Spike ville, och då är våldet rätt väntat. Och jo, jag gillar Spike, för den som undrar. :) )
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 14:07

Sharatec: Jag håller med om att Buffy ledde dem fel som sagt men jag tycker att de gjorde hanterade det helt fel... när Dawn säger "-So I need you to leave. I'm sorry, but this is my house, too." så vill jag för en gångs skull att något hemskt skall hända henne :) . Det är skyldiga Buffy mer än så Spike hade rätt hon har räddat dem så många gånger, dött för dem...

Jag tror inte att Spike hade angripit gänget visst han hade med sin vassa tunga och sina unika insikt i hur människor fungerar skällt ut dem efter noter... men skulle Faith ha låtit honom vara hade han störtat iväg efter Buffy utan bråk.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön aug 22, 2004 14:18

VelocityBoy skrev:Sharatec: Jag håller med om att Buffy ledde dem fel som sagt men jag tycker att de gjorde hanterade det helt fel... när Dawn säger "-So I need you to leave. I'm sorry, but this is my house, too." så vill jag för en gångs skull att något hemskt skall hända henne :) . Det är skyldiga Buffy mer än så Spike hade rätt hon har räddat dem så många gånger, dött för dem...


Just det där Dawn-citatet befattar jag mig helst inte med (ojust debatteknik, jag vet! ;) ), eftersom jag tycker att det är ganska dåligt skrivet och inte alls vad hon borde säga. Att hon har styrkan att vända sig emot Buffy i en kritiskt situation stöder jag dock, som ett tecken på att 'Niblet' :) har blivit vuxen i den här säsongen. Visst är de skyldiga Buffy mycket - men inte att dö en meningslös död för att hon inte tål att Caleb utmanar henne.


Jag tror inte att Spike hade angripit gänget visst han hade med sin vassa tunga och sina unika insikt i hur människor fungerar skällt ut dem efter noter... men skulle Faith ha låtit honom vara hade han störtat iväg efter Buffy utan bråk.


Det är mycket möjligt att han inte hade, men jag tycker att risken faktiskt gör några taffliga Willow-lögner ursäktliga. Jag håller med om att Spike förstår sig på människor, men främst Buffy - här handlar det, enligt mig, mest om hans oförmåga att se till annat än att han älskar henne. Visst, jag vet att han läser lusen av henne också i avsnittet därefter, men han skulle aldrig kunna medge för de andra att hans älskling faktiskt gjort bort sig efter noter.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön aug 22, 2004 14:27

Sharatec: Nix det var inte skyldiga att bli slaktade för Buffys skull men någon mer än Faith (som Buffy ändå inte skulle lyssna på... man hörde ju att i diskussionen innan att Buffy inte litade på henne) skulle ha sprungit ut efter henne och försökt att få henne att förstå... försökt att få henne att kanske bara vila lite och sedan tala om det igen eller åtminstone få låta henne veta att hon var välkommen tillbaka.

Angående Spikes förmåga att läsa folk så har ju Xander och Giles fått utstå det flera gånger (då Spike och Xander möts för första gången efter "Hells bells" så är han inte nådig...) ... för att inte snacka om "The Yoko factor". Att han aldrig skulle kritisera Buffy öppet (åtminstone inte i s7) gör ju inte att han automatiskt har fel i det här fallet.
Senast redigerad av VelocityBoy mån aug 23, 2004 17:59, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Willowtree » mån aug 23, 2004 15:38

VelocityBoy skrev:Sharatec: Jag tyckte väl att deras skuldfyllda uppsyn när Spike återvände visade att de var medvetna om att de hade hanterat det hela fel, Willow ljög tom för Spike så att det skulle låta bättre.


Åh vad skönt att ha nån på min sida, vad roligt att det blev en diskussion.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån aug 23, 2004 18:03

Willowtree: you and me against the world :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Willowtree » mån aug 23, 2004 22:58

VelocityBoy skrev:Willowtree: you and me against the world :D


Here, here!!!! :)
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » tis sep 07, 2004 10:56

jag håller också med. att ens försöka ursäkta deras STORA snedsteg är dumt, de slängde ut henne ur hennes eget hus, enbart för att hon inte kunde "inställa sig i ledet". vem gör så mot en en vän eller syster? givetvis kunde de ha löst hela situationen på ett mycket bättre vis.

angående säsong 7, tycker om den, dock inte lika mycket som s6. gillar framförallt Anya och hennes utveckling, Spike och hela hans historia, Buffy som blir om möjligt ännu hårdare, Xanders tal till Dawn om hur svårt det är att inte vara utvald, alla återblickar till tidigare säsonger. gillar det mesta, tycker the First är en mycket bra Big Bad.
Conversations with dead people är det bästa avsnittet i hela säsongen, möjligtvis ligger Chosen tätt i hälarna, men jag har lite svårt för all död som verkar glömmas bort efter en stund. inte fler tårar för till exempel spike och anya? mycket dumt.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » tis sep 07, 2004 11:18

Eisa skrev:Conversations with dead people är det bästa avsnittet i hela säsongen, möjligtvis ligger Chosen tätt i hälarna, men jag har lite svårt för all död som verkar glömmas bort efter en stund. inte fler tårar för till exempel spike och anya? mycket dumt.


Jag tycker att Buffys reaktion till Spikes bortgång är adekvat, hon är helt stum ända tills de allra sista "framesen" då hon ler ett halv leende, vilket hon är värd efter alltihopa och jag är säker på att Spike skulle unna henne det. Vad det gäller Anya så är ju scenen mellan Xander och Andrew fin men visst Xander skämtar i nästa scen...

Jag tror att det skulle komma mer senare de är nog chockade trots allt och lättnaden när all den pressen släpper gör nog att de är mer uppslupna än man skulle kunna tänka sig att de skulle vara när flera av ens närstående har omkommit.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » tor sep 09, 2004 13:43

sant och visst. men jag hade inte varit kapabel till att andas ut och småle efter en sådan händelse. men jag förstå att de var tvungna att ha en sista scen då det kändes som om allt skulle lösa sig, efter en serie på 7 säsonger måste man ha ett relativt lyckligt slut, annars skulle publiken rasa.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav eponinethen » ons nov 17, 2004 21:19

Jag gillar inte säsong 7, tycker det är ett rätt dåligt slut men nu ska jag inte klaga för mycket utan bara nämna några saker, bra och dåliga.

Jag tycker att the First är bra som sissta Villain, jag gillar att det inte är någon kille i gummikostym utan en makt så stark och klar att vi faktiskt inte ens kan se hur den egentligen ser ut. Sedan kan man ju tycka vad man vill om att The First förändras endel under seriens gång (tex den eviga "Joyce i CWDP"-frågan). Jag tycker framför allt att idén med The First är bra, sedan vet jag inte hur bra det egentligen lyckades, finns ju klara brister med The First som sista Evil..

Anyas död är det enda som kommit som en chock för mig, genom hela BtVS serien. Jag har alltid fått allt spoilat och sett allt i fel ordning. Och visst, jag såg Chosen innan jag såg nästan något annat avsnitt i s7, men ändå.. Jag förstod knappt att det var sannt att Anya dog, hon bara hamnade där, och låg där stilla, och jag slutade andas i några ögonblick..

Jag orkar inte ens gå in på the potentials, för många nya karaktärer så nära slutet.. De tog helt enkelt för mycket tid och uppmärksamhet från de relevanta karaktärerna och relationerna, som jag hade velat ta ett ordentligt förväl av.. vilket jag inte tycker att jag fick, tex Willow, Xander.. Willow och Xander och Giles, dessa karaktärer, hur sorgligt jag tycker att det är med dem i säsong 7, hur lite plats och tid och story de fick..

En sak jag inte gillar med de senare säsongerna av Buffy är hur mer och mer löses med magi. Jag gillar magi till en viss grad, och det är kul att Willow blir wicca.. men när det blir mer magi och spells än fighting och våld.. så tycker jag att serien tappat lite av det viktigaste.. (Det är ingenting jag stör mig mycket på, men det förstör en aning.)

Det enda som egentligen blir bättre i säsong 7 är Dawn. Hon slutar äntligen att vara den barnsliga gnällungen ("get out! get out! get out!") och blir en aning mognare och mer ansvarstagande, vilket är skönt även om det inte gör att jag gillar henne. Resten av karaktärerna däremot, verkar ha tappat mycket av sig själva till denna säsong. Missförstå mig inte, jag ser kan se anledningarna till att de utvecklats till de de är i s7, men det gör det inte mindre sorgligt.

En positiv sak jag inte nämnt ännu är såklart Faith. Visst, hon har förlorat lite av den coola stilen (bytt läder till denim, heh), men hon har ändå kvar mycket av sig själv, kanske tack vare Eliza, kanske tack vare att vi inte sett henne i Buffy sedan s4 och hon därför inte har kunnat totalförändrats sedan dess.. Det är i alla fall skönt att ha tillbaks henne.. Känner hur hon mognat men ändå är samma..

Ok detta är bara korta tankar. Eh. (Jag har inte läst hela denna tråd eller så, ville bara posta mina tankar till att börja med..)
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » ons nov 17, 2004 21:48

noike skrev:Men Buffy klarade ju inte av att de ifrågasatte henne och tyckte det var en dålig plan. Hon krävde ju att de skulle räta sig i ledet och följa henne, så det är hennes fel prcis lika mycket som alla andras. Under säsongens gång lider de allihopa av samma kommunikationsproblem som under säsong 4 -- om de bara hade pratat istället. Och det är alla i kärngruppens fel, jag tror Buffy inser detta när hon är för sig själv eftersom hon faktiskt börjar samarbeta med de andra för första gången på en tio avsnitt eller så.


Håller med. Kanske det behövdes en sån grej som att Buffy blir utkastad, för att ALLA, inte minst Buffy, ska börja fundera över sina beteenden. Visst jag tyckte att det var väldigt hårt att kasta ut henne, och det hade kunnat lösts bättre, men det kanske var tvungen att vara så hårt och brutalt, för att alla skulle få sig en tankeväckare.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Son_of_Giles » tor nov 18, 2004 21:56

:( En säsong som började så lovande, och sedan bara sjönk ihop. Jag hade så gärna sett en återgång till High-school åren med en kvartett som samarbetade och brydde sig om varandra. Istället så offras 3 skådespelares potential för ett par billiga chock-effekter: Giles "Är han the first eller inte" och det stora grälet i avsnitt 19.
Buffy håller ett brandtal att jaga efter ondskan och sedan gör hon inte så mycket åt det alls.

Jag hade velat se mer mysterier i skolan om nu Buffy ändå hade jobb där. Mer Woods hade varit helt ok.
Ingen Kennedy, varför kan inte Willow dejta andra vuxna ?
Giles som ledare av träningen av SIT:arna, hjälpt av överlevnads-experten Xander.
Betydligt mindre Spuffy-trams, ja mindre Spike helt enkelt. Spike är kul men inte till priset av alla andras utrymme.

Konsekvens-missarna i grundplotten var så många och stora jag bara baxnar. Att Buffy INTE är The Slayer längre har diskuterats innan.
Kan någon förklara Varför the First Evil vill utrota alla slayers? Hur det skulle gå till dvs vad var fällan Caleb pratade om? Vad exakt ändrades när Buffy återupplivades?
Yxan, Smycket och The Guardians känns som billiga hafs-lösningar, som jag bara inte fattar poängen med.(Mer än att Spike skall få glänsa ännu mer :rolleyes: )

Själva väckelse-ritualen var dock väldigt sjysst lösning, både på den rådande krisen och den orätt som ju alla slayers utsatts för. Från utvald till självvald. Så snyggt!
Son_of_Giles
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 maj 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare