7x11 - Showtime

Här pratar vi mest om Säsong 7

Thunderdome?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
2
5%
7
12
32%
8
13
35%
9
7
19%
10
1
3%
 
Antal röster : 37

Inläggav Joamna » tor nov 04, 2004 20:13

Var väl inget toppen avsnitt, men däremot fanns det en hel del bra som vägde upp rejält för den lite tråkiga och jobbiga (läs pre-slayers) massan..

Dawn, har alltid gillat henne. Men det är kul när hon får vara lite vuxnare, och hennes attityd mot Andrew är toppen!
DAWN: Buffy said if you talked enough, I'm allowed to kill you.

ANDREW: Not even.

DAWN: Even.


Först Spikes "She will come for me", sen att hon verkligen gör det, och sen hennes blick, sen hans blick när han förstår att det verkligen är hon.. Jag är beredd att förlåta varenda gnällig pre-slayer.

Telepatiplanen var tufft, jag har en liten förkärlek till när man först "missar" något som publik och får se det i en tillbakablick istället..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Giles = Spöke?

Inläggav kenniman » tor nov 04, 2004 21:31

tror inte att det är The First som är Giles, utan att han på nått sätt blivit ett spöke. Eller nå sånt..
Jag bara älskar scooby gänget.. <3 Buffy and her friends
kenniman
Demon Fodder
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2004

Inläggav icyveil » tor nov 04, 2004 21:45

jag tror att jag har blivit spoilrad:P för min syrra sa att en kompis sagt att giles var the first. jag förstod aldrig det själv, så OM han nu skulle vara the first så tänker jag mörda min syrra som sa det:/ ville inte veta det på det sättet, liksom><.

och jag vill VERKLIGEN inte att giles ska vara död!! han är ju typ min favvokaraktär i serien, förutom sweet och spike då. och andrew:')
delen var okej, precis som ni andra säger är slutscenen väldigt rörande. jag fick lite tårar i ögonen, vilket jag bara fått tre gånger tidigare i serien. fast jag tål inte de där wannabe-slayersarna. dom ska UT UR SERIEN, tycker jag;P de förstör liksom, är allmänt trista och irriterande.

jag tänkte också på den där dränksekvensen, what was THAT all about? whedon måste ha varit förvirrad när han skrev manus den dagen:P men det är skönt att spike är i säkert förvar nu iallafall, jag gillade inte när übervampen var elak mot honom:'(

glömde säga, jag gillar också när man missar något nånstans (oftast som man inte märker av själv), och sedan får se vad som egentligen hände. som i same time, same place=)
 
(ain't sweet like the cutest demon you've ever laid your eyes on?)
Användarvisningsbild
icyveil
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: öjebjo

Inläggav Illyria » tor nov 04, 2004 21:50

icyveil: Whedon är the mastermind och rådgivare men han skriver inte alla manus själv för det, han står t ex inte som författare till Showtime.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » tor nov 04, 2004 21:52

icyveil skrev:så OM han nu skulle vara the first så tänker jag mörda min syrra som sa det:/ ville inte veta det på det sättet, liksom><.


Ett utav de första buffyrelaterade morden kan vara på gång... :P

icyveil skrev:jag tänkte också på den där dränksekvensen, what was THAT all about? whedon måste ha varit förvirrad när han skrev manus den dagen:P


Det är inget fel med manuset (som iofs Joss inte har skrivit) utan med de som har gjort avsnittet... det skulle ju som sagt vara heligt vatten som han doppades i.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav icyveil » tor nov 04, 2004 22:19

jahaaaaaa.. heligt vatten?:S det fattade aldrig jag. ursäkta mig:P ser man det i den oklippta versionen? och heh, jag har egentligen ingen aning om vilka som skriver manus i btvs. jag bara antog att det var han>;)
haha, det var roligt sagt, det där om buffyrelaterat mord:'D undrar om dom skulle skriva om mig i (riktigt) stora dagstidningar.. *drömmer sej bort*
 
(ain't sweet like the cutest demon you've ever laid your eyes on?)
Användarvisningsbild
icyveil
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: öjebjo

Inläggav Off » tor nov 04, 2004 22:20

Man får alltså inte se det för att de som filmade avsnittet inte förstod att det skulle vara heligt vatten och därmed filmades det som en vanlig dränkning. Slarvigt som bara den.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tor nov 04, 2004 22:52

VelocityBoy skrev:Ett utav de första buffyrelaterade morden kan vara på gång... :P


Inte det allra första iaf. Kommer ihåg på DVDforum-tiderna när vi nåddes av nyheterna att en man i Storbritannien hade mördat sin granne för att han/hon (kommer inte ihåg) inte gillade Drusilla. Det kan anses... ett steg eller två för långt...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tor nov 04, 2004 22:54

caffeineaddict skrev:Inte det allra första iaf. Kommer ihåg på DVDforum-tiderna när vi nåddes av nyheterna att en man i Storbritannien hade mördat sin granne för att han/hon (kommer inte ihåg) inte gillade Drusilla. Det kan anses... ett steg eller två för långt...


Jag vet inte... det låter rätt rimligt ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tor nov 04, 2004 22:55

VelocityBoy skrev:
caffeineaddict skrev:Inte det allra första iaf. Kommer ihåg på DVDforum-tiderna när vi nåddes av nyheterna att en man i Storbritannien hade mördat sin granne för att han/hon (kommer inte ihåg) inte gillade Drusilla. Det kan anses... ett steg eller två för långt...


Jag vet inte... det låter rätt rimligt ;)


Du vet att jag numera håller med dig om allt VB? Spuffy for life!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tor nov 04, 2004 23:01

Off skrev:Du vet att jag numera håller med dig om allt VB? Spuffy for life!


jag är en demagog :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tor nov 04, 2004 23:03

VelocityBoy skrev:
caffeineaddict skrev:Inte det allra första iaf. Kommer ihåg på DVDforum-tiderna när vi nåddes av nyheterna att en man i Storbritannien hade mördat sin granne för att han/hon (kommer inte ihåg) inte gillade Drusilla. Det kan anses... ett steg eller två för långt...


Jag vet inte... det låter rätt rimligt ;)


Den rättegången skulle det ha varit intressant att ha transcripts ifrån. "Yes, your honor, murder might seem a bit radical while debating a television show, but for crying out loud, it's Drusilla! The black goddess! How can you not love her? She's naming the stars, and there's terrible confusion! I'm telling you!"


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » tor nov 04, 2004 23:37

Haha, så kan det vara... Hjärnan works in mysterious ways, och nåt ska väl mini-slayersarna va bra till!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tinwiel » tor nov 04, 2004 23:40

oops, jag postade fel, skulle svara på svaret på mitt inlägg på förra sidan.... Kan man ursäkta sig med att man faktiskt bara är Demon fodder?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nyx » tor nov 04, 2004 23:46

Tinwiel skrev:oops, jag postade fel, skulle svara på svaret på mitt inlägg på förra sidan.... Kan man ursäkta sig med att man faktiskt bara är Demon fodder?


Javisst, jag ämnar använda den ursäkten så länge jag kan (öh, ca 20 inlägg till...)

Var själv nyss förvirrad och trodde att jag pratade på dagens avsnittstråd fast jag i själva verket var på 7.10:BotN... Lyckades rädda mig, tror jag innan jag spoilade för mkt till 7.11. Det är knepigt nu att hålla tungan i rätt mun ( ;) )när avsnitten hakar i varandra och man ser dem som en lång film.
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nightcrawler » fre nov 05, 2004 12:37

Det här är bra, riktigt jävla bra! Ett riktigt skönt avsnitt...Jag börjar gilla Andrew mer och mer! Grabben vräker ur sig sköna kommentarer hela tiden :) Slutfighten är riktigt grym och jag ÄLSKAR Mad Max referensen!

En nia från mig!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Lipton » fre nov 05, 2004 17:33

Andrew: I'm bored. Episode one bored.


För en som inte är så insatt i någon serie? antar jag, eller var det är i från, vad menar han med episod one.

Gillade när Buffy sa "Welcome to thunderdome", och Andrew fyller i "two enters one leave" lite larvigt men ändå. :)

Detta är ett litet lyft från de två senaset avsnitten i allafall, slut scenen höjer det hela och är så vackert, *snyft*

Irriterande med de gnälliga tjejerna som Buffy måste argumentera med hela tiden. Bara en av dem verkar ha någon Slayerkvalitet.
Får en 7:a.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav malavel » fre nov 05, 2004 17:37

Lipton: Episode one syftar vad jag vet på Star Wars I.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav dizzy » fre nov 05, 2004 17:40

Man får alltså inte se det för att de som filmade avsnittet inte förstod att det skulle vara heligt vatten och därmed filmades det som en vanlig dränkning. Slarvigt som bara den.


Nu var det väl inte riktigt så. Har för mig att de strök det för att det såg för dåligt/hemskt/groteskt ut när de hade sminkat Spike som om han hade blivit doppat i heligt vatten.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lipton » fre nov 05, 2004 18:01

malavel skrev:Lipton: Episode one syftar vad jag vet på Star Wars I.


Det var väl det jag skulle ha gissat på om jag skulle ha gissat.

Andrew börjar helt klart bli en av favoriterna, hoppas han blir kvar säsongen ut.

edit: såg att episode one frågan ställdes tidigare, så blir det när man skriver först och läser sen.

Får man veta vem som var Slayer innan Buffy och när hon dog och hur?
Den som ska bli slayer har alltså ingen som helst styrka innan den aktuella slayern dör. De här tjejerna kan inte någonting, men tex Kendra hade tränat sedan hon var liten. Får inte det där att gå i hop riktigt
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav noike » fre nov 05, 2004 19:19

Väldigt få hittas när det är väldigt unga som Kendra, medan de flesta är som Buffy och Faith och faller igenom sprikorna helt och hållet till de blir kallade. Det verkar som om Watcher's Council hittar en del när de närmar sig rätt ålder och börjar träna dem -- men det är inte många.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Emily » lör nov 06, 2004 0:57

Buffy walks in holding a knife; Spike thinks it's the First again)

SPIKE: A knife, now, is it? (weakly) What'll...what'll that...you—you can't hurt me. You're—you're just a bloody figment, you are. You're just...

(she cuts him free, he realizes it's really her)

SPIKE: You. Oh.

(arm in arm they limp out)




*sniff*
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Djehuti » tis jan 25, 2005 17:46

caffeineaddict skrev:
VelocityBoy skrev:Ett utav de första buffyrelaterade morden kan vara på gång... :P


Inte det allra första iaf. Kommer ihåg på DVDforum-tiderna när vi nåddes av nyheterna att en man i Storbritannien hade mördat sin granne för att han/hon (kommer inte ihåg) inte gillade Drusilla. Det kan anses... ett steg eller två för långt...


Hahahahahaha! :D
Började verkligen gapflabba när jag läste detta.

Jaja...avsnittet var bra, ungefär som det förra avsnittet. Ingen höjdare, men allt som allt bra. Gillade hela huvudgrejen med potentials - hopplöshet - thunderdome. Men det där ögat...känns inte riktigt helt genomtänkt.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Yog-Sothoth » tis jan 25, 2005 17:49

caffeineaddict skrev:Inte det allra första iaf. Kommer ihåg på DVDforum-tiderna när vi nåddes av nyheterna att en man i Storbritannien hade mördat sin granne för att han/hon (kommer inte ihåg) inte gillade Drusilla. Det kan anses... ett steg eller två för långt...

Var det för att grannen inte gillade Drusilla? För det räknas ju som typiskt sjukt beteende. Eller menade du att han dödade grannen för att han själv inte tyckte om Drusilla? För det är bara helt..... kosmiskt vansinnigt. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » tis jan 25, 2005 20:10

YS: Jag vet inte vem som vann, men två grannar började bråka om huruvida Drusilla var en bra karaktär eller inte och det slutade med att den ena dödade den andra. Rätt tragiskt, egentligen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » sön jan 30, 2005 0:48

Verkligheten överträffar dikten. På ett sätt är det ju väldigt komiskt, hur kan man bli sååå osams om något sådant. På ett annat är det ju väldigt tragiskt, att man har sån inneboende ilska och så lite känsla för livets okränkbarhet.

Big Bad Buffy är alltid underhållande att se. När hon tar kommando, speciellt efter att ha varit nere på botten innan. You go girl, kick the Turuk-Han's ass! (or rather, decapitate him).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » ons mar 16, 2005 13:10

Nä, det här är inte speciellt kul - det krävs en del för att lyckas följa upp "Bring On The Night" med ett ännu tristare avsnitt, men "Showtime" lyckas.

Positivt:
ja, slutscenen. Fighten är helt OK också.

Negativt:
OK, det börjar så smått utvecklas någonting mellan Kennedy och Willow. Men kemin mellan dem är NOLL, och Kennedy verkar med flit skriven för att vara så irriterande som möjligt.
Beljoxa's Eye. Man får en känsla av att specialeffektsavdelningen låg under budget och var tvungna att fylla den med något.
Willow vågar knappt ens få ett ljus att sväva, trots att hon några minuter tidigare talat med folk via telepati? Borde inte det också räknas som magi? (Överhuvudtaget stör jag mig alltid på det där att Willow IBLAND är telepatisk.)

Frågor:
Exakt hur fick Rona reda på att hon är en potential? Slog hon upp "häxkollektiv" i Devonshire-delen av telefonkatalogen efter att en munk utan ögon försökt mörda henne utan förvarning?

Exakt hur kan FirstEve ligga i en sovsäck utan att ha kropp? Skönt dock att hon visade sig vara död; hon hade potential att bli mer irriterande än andra de andra wannabesen tillsammans.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sjostrand » ons jun 15, 2005 12:09

Nu har jag även sett om Showtime (jag ska dock erkänna att det beror på ett misstag. Jag tänkte se Storyteller, men när jag hittade det första avsnittet med ett ord som började med ett S så satte jag igång DVDn...)

Jag mindes sedan tidigare som ett tämligen trist avsnitt, men jag blev faktiskt dock glatt överraskad. Avsnittet var inte så dåligt som jag mindes. Det var faktiskt riktigt välspelat. Eve beter sig faktiskt som The First innan man får reda på vad hon är. Lågmält och bra. Anya har några bra komentarer (fast Ronas svar "Isn't hungry english for hungry?" är episodens roligaste...).
Striden mot Ubervampen blir lite konstig, tyvärr. Att hon kan besegra honom "bara för att hon vill". Men det var smart löst med Willows telepati. Det såg verkligen ut som om Buffy/Willow/Xander bara stog och såg bedrövade ut / lyssnades i köket.
Det finns alltså bra bitar i avsnittet och det är mycket små saker som sker som bygger upp det som komma ska...
Och Kennedys framfusighet mot Willow är naturligtvis bra också. Fast man lider lite med blyga Willow som inte riktigt vet vad hon ska tro...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav eponinethen » tor jun 16, 2005 13:02

sjostrand skrev:Och Kennedys framfusighet mot Willow är naturligtvis bra också. Fast man lider lite med blyga Willow som inte riktigt vet vad hon ska tro...

Heh, kan inte säga tt jag är något fan av Kennedy... men det är rätt kul medan man kan lura sig att Willow inte kommer falla för Kennedy...

Well well, jag gillar Showtime. Faktiskt ett riktigt bra avsnitt, och det är skönt att Buffy får klara av någonting, må bra en stund i den här annars så deprimerande säsongen...[/spoiler]
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Isabella » tor apr 06, 2006 16:38

Äntligen dog den där vampyren ;) Puh..
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron