7x21 End of Days

Här pratar vi mest om Säsong 7

Bara ett betyg kvar efter det här!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
5%
7
1
3%
8
10
27%
9
17
46%
10
7
19%
 
Antal röster : 37

Inläggav CiX » fre nov 19, 2004 4:52

Ai skrev:Edit: Jag irriterar mig inte så mycket på vapnena, men jag ÄLSKAR designen på den där hillebarden!


Den är snygg, men (jag försöker o inte bry mig, men det går inte så bra) den ser ruskigt obalanserad ut, hur parerar man med den (flatsidan ja, men med risk för att tappa kontrollen helt), sedan ser den inte ut riktigt som den ska, metallen ser fel ut på något sätt, för blank (to blunt).
Någon som förresten har någon bild/länk där man kan se den bättre?
Ska försöka ignorera alltihop "i fortsättningen".

EDIT: kom fram till att "Bardiche" är ett bättre namn, har ingen aning om vad det heter på svenska.
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav VelocityBoy » fre nov 19, 2004 10:33

Axecalibur har jag sett yxan (en hillebard är ju ett stångvapen dvs en yxa på ett långt skaft) kallas på amerikanska siter och jag tycker att det är extremt fyndigt med tanke på att den satt fast i en sten precis som sin släkting Excalibur.

Annars tycker jag att den är snygg (och inte mindre funktionell än en vanlig stridsyxa) om än en aning för shiny...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » fre nov 19, 2004 12:36

Angel!?! Det där slutet var ingen höjdare :( Jag tycker vi hade klarat oss bra utan Angel, eftersom han har varit så gott som ute från serien i 4 år (!). Jag gillar inte Angel som karaktär något speciellt och tycker Buffy beter sig svinigt mot Spike, hur kan hon förstöra det fantastiska de hade? Jag tycker Buffy borde bli tillsammans med Spike i stället för att springa tillbaks till Angel. Nej, det där gillade jag inte alls...

Annars ett mycket bra avsnitt. Jag gillade speciellt Spikes insats samt scenerna med Anya & Andrew...Xander ser cool ut med lapp för ögat (lite Snake Plissken ;)) Och "slayer-vapnet" är ju vädligt snygg och coolt...

Jag ser fram emot det sista avsnittet nu (även om Angel kommer ha en betydande roll :(). I kväll slutar en era :(
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav JRT » fre nov 19, 2004 12:56

Ingenting där Angel gästar kan vara dåligt, så visst är det ett bra avsnitt. Jag gillar förstås hans återkomst. Angel var med från början så det är helt rätt att han även får en del i slutet.

Dessutom - spoiler Chosen

är det inte bara en artighetsvisit - de skulle knappast ha klarat alla ubervampar utan medaljongen.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » fre nov 19, 2004 13:10

JRT skrev:Spoiler Chosen
är det inte bara en artighetsvisit - de skulle knappast ha klarat alla ubervampar utan medaljongen.


Nej men det är ju i sig ganska irriterande här har de slitit i hela säsongen för att besegra the first och så löser Angel det hela med att komma ifrån ingenstans och ge dem lösningen... det känns som en nödlösning, de hade kunnat få hitta den själv och sedan hade Angel kunnat komma förbi för att hjälpa dem och få bli hemskickad igen
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » fre nov 19, 2004 15:34

En stark 8, inte mer tyvärr.

Undrar vad det är för grymma författare som behandlar Spike på detta sätt, att de inte slår en påle genom hans stackars hjärta på en gång.
Det var så fint när de var i köket och så förstördes det där i pyramiden.

Att Angel dök upp där som en räddande riddare kändes lite öndigt, jag gillar Angel, men det kändes ändå lite konstigt, *han* var lite konstig, inte riktigt sig själv tyckte jag. Som någon Errol Flynn fjant.

En mening som jag tyckte var lite :?: ang skäran Willow frågar känner du något när du håller i den? Buffy svarar : inte mycket, men det är starkt. / Hur går det i hop?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Shetani » fre nov 19, 2004 15:53

Lipton skrev:En mening som jag tyckte var lite :?: ang skäran Willow frågar känner du något när du håller i den? Buffy svarar : inte mycket, men det är starkt. / Hur går det i hop?


Kanske att hon inte kan känna det så mycket men att det finns en slumrande styrka inne i vapnet. Eller nåt. Det lät logiskt när jag tänkte det, jag lovar.
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav noike » fre nov 19, 2004 16:06

Lipton skrev:Undrar vad det är för grymma författare som behandlar Spike på detta sätt, att de inte slår en påle genom hans stackars hjärta på en gång.


Vad jag undrar är vad du har sett för serie de närmaste två säsongerna? Speciellt när alla karaktärer i Buffy mer eller mindre lidit och råkat ut för bra mycket värre saker än vad som händer Spike i det här avsnittet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » fre nov 19, 2004 16:32

noike skrev:
Lipton skrev:Undrar vad det är för grymma författare som behandlar Spike på detta sätt, att de inte slår en påle genom hans stackars hjärta på en gång.


Vad jag undrar är vad du har sett för serie de närmaste två säsongerna? Speciellt när alla karaktärer i Buffy mer eller mindre lidit och råkat ut för bra mycket värre saker än vad som händer Spike i det här avsnittet.


Jag skulle väl lagt till att jag skrev det på ett skämtsamt "med glimten i ögat" som man säger, och inte på blodigt allvar.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Illyria » fre nov 19, 2004 17:02

VelocityBoy skrev:Nej men det är ju i sig ganska irriterande här har de slitit i hela säsongen för att besegra the first och så löser Angel det hela med att komma ifrån ingenstans och ge dem lösningen... det känns som en nödlösning, de hade kunnat få hitta den själv och sedan hade Angel kunnat komma förbi för att hjälpa dem och få bli hemskickad igen

Mer om "Chosen" och slutet:
Jag tycker inte det känns som någon nödlösning, det är all världens onska de kämpar mot och den går väl egentligen inte att besegra. Nån ondska kommer alltid finnas kvar, the first går egentligen inte att döda? Och hur många är de i gänget, 20-25-30 något uppemot tusentals ubervamps, klart de behöver hjälp även om de lyckas hjälpa sig själva rätt bra genom att ändra slayerlinjen.

Sen tycker jag det är otroligt intressant hur ondska (W&H) vill hjälp till mot ondska (the first), även om det är för egen vinning och det spelar ju också in. Det känns inte som själva slaget egentligen är det stora eller ens poängen, även om ubervampsen såklart är väldigt viktiga att stoppa, utan att det är slayerlinjen och Spikes uppoffring som är det. De behövde hjälp och hjälpen kändes inte för mig som fel eller att den förminskar deras kamp. Och Angel blir ju hemskickad direkt. The perfekt ending.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Buffybot Wannabe » fre nov 19, 2004 20:31

Spuffyscenen tidigare i avsnittet var ju underbar... Spike har blivit en man som... som... som FÖRTJÄNAR BÄTTRE!!!

OK, jag gillar Angel och man har ju bara väntat på hans återkomst hela denna säsongen, men varför skulle de två flyga rakt in i varandras armar och börja hångla loss...

men det är kul att han är tillbaka, det höjer förväntningarna ännu mer inför sista avsnittet!!! Bättre två heta vampyrer än inga alls!

Annars var det ett OK avsnitt i övrigt också, andrew lika go som vanligt, jag diggar den grabben mer och mer för varje avsnitt!!!

Nu är det inte många timmar kvar till nattsändningen, väntar med spänning på sista avsnittet!!! Med lite vemod förstås...

Som nån annan här skrev, det är slutet på en era!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Lipton » fre nov 19, 2004 22:41

Ja det känns verkligen tråkigt att man snart har sett sista avsnittet. Tur att vi i alla fall har Angel kvar.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Langtry » fre nov 19, 2004 22:59

Lipton skrev:Ja det känns verkligen tråkigt att man snart har sett sista avsnittet. Tur att vi i alla fall har Angel kvar.


Vi har ju inte ens det kvar :(
Dumma, dumma WB :evil:

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Buffybot Wannabe » fre nov 19, 2004 23:01

Lipton skrev:Ja det känns verkligen tråkigt att man snart har sett sista avsnittet. Tur att vi i alla fall har Angel kvar.


Ja, Angel är ju ett ljus i mörkret!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Emily » lör nov 20, 2004 19:29

Sparvid skrev:Måste bara fråga en sak jag såg nyss som jag glömde att fråga om första gången jag såg avsnittet: Giles säger att The Scythe kan döda på tre sätt. Okej, man kan hugga huvudet av en vampyr, man kan använda träpålen på änden, ooooch...?


Vill också ha svar till den här....
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Shetani » lör nov 20, 2004 21:27

Emily skrev:
Sparvid skrev:Måste bara fråga en sak jag såg nyss som jag glömde att fråga om första gången jag såg avsnittet: Giles säger att The Scythe kan döda på tre sätt. Okej, man kan hugga huvudet av en vampyr, man kan använda träpålen på änden, ooooch...?


Vill också ha svar till den här....


man kan reflektera solljus med det skinande bladet. :D
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Joamna » lör nov 20, 2004 21:41

Shetani skrev:
Emily skrev:
Sparvid skrev:Måste bara fråga en sak jag såg nyss som jag glömde att fråga om första gången jag såg avsnittet: Giles säger att The Scythe kan döda på tre sätt. Okej, man kan hugga huvudet av en vampyr, man kan använda träpålen på änden, ooooch...?


Vill också ha svar till den här....


man kan reflektera solljus med det skinande bladet. :D


Räknas det verkligen som "direct sunlight"?
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Shetani » lör nov 20, 2004 21:51

Flisa skrev:
Shetani skrev:
Emily skrev:
Sparvid skrev:Måste bara fråga en sak jag såg nyss som jag glömde att fråga om första gången jag såg avsnittet: Giles säger att The Scythe kan döda på tre sätt. Okej, man kan hugga huvudet av en vampyr, man kan använda träpålen på änden, ooooch...?


Vill också ha svar till den här....


man kan reflektera solljus med det skinande bladet. :D


Räknas det verkligen som "direct sunlight"?


Tvivlar du på supervapnets krafter? ;)
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav noike » lör nov 20, 2004 22:30

Emily skrev:
Sparvid skrev:Måste bara fråga en sak jag såg nyss som jag glömde att fråga om första gången jag såg avsnittet: Giles säger att The Scythe kan döda på tre sätt. Okej, man kan hugga huvudet av en vampyr, man kan använda träpålen på änden, ooooch...?


Vill också ha svar till den här....


Yxan har en inbyggd 20 megatons kärnreaktor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » lör nov 20, 2004 22:42

Tolkade det första gången jag hörde det att han menade yxhuvudet, spetsen vid hantaget och de klubbliknande bladen just efter handtagen. Fast var så länge sedan jag såg just den scenen nu så...
...säger han att den kan döda vampyrer på tre sätt eller bara att den kan döda på tre sätt?
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Ai » lör nov 20, 2004 22:47

Är det dethär ni funderar om?

Willow: So it’s true. Scythe matters.

Giles: And ignoring that, I’d just like to point out that this is really quite ingenious.

Buffy: Kills strong bodies three ways.

För isåfall funkar Tinders förklaring utmärkt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav CiX » lör nov 20, 2004 23:15

Bild

användningsområde nr 3: Mace (jämför med följande bild)

Bild
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav noike » lör nov 20, 2004 23:20

Fast på yxans skaft, borde inte träpålen murknat sönder vid det här laget om den nu har varit begraven så länge? (De gjorde ju en står sak i säsong 5 när Riley högg Spike med plastpålen om att den hade fungerat om den hade varit i trä.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » lör nov 20, 2004 23:23

noike: De smorde säkert in den i med vaselin i en lång och ansträngande ritual som involverade bland annat 14 unga oskulder innan de begravde den.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav CiX » lör nov 20, 2004 23:55

vad betyder tidens gång för ett föremål som det här...
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav noike » sön nov 21, 2004 0:02

- What is time for an ancient weapon such as this?
- You just said it was ancient.
- So?
- That implies time has affected it somehow otherwise it couldn't be, you know, ancient...
- Shut up and don't mark my words lad.
Senast redigerad av noike sön nov 21, 2004 0:16, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » sön nov 21, 2004 0:02

Excalibur rostade inte. Tror inte att tidens tand har någon inverkan på mystiska vapen.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » sön nov 21, 2004 0:04

JRT skrev:Excalibur rostade inte. Tror inte att tidens tand har någon inverkan på mystiska vapen.


Bah, aluminium-svärd...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Shetani » sön nov 21, 2004 0:12

noike skrev:
JRT skrev:Excalibur rostade inte. Tror inte att tidens tand har någon inverkan på mystiska vapen.


Bah, aluminium-svärd...


Quiet, boy, respect the shiny scythe.
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav adolvsson » sön nov 21, 2004 0:19

Mm, shiny...
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron