7x21 End of Days

Här pratar vi mest om Säsong 7

Bara ett betyg kvar efter det här!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
5%
7
1
3%
8
10
27%
9
17
46%
10
7
19%
 
Antal röster : 37

7x21 End of Days

Inläggav gaspode » mån jan 26, 2004 16:17

Egentligen har jag inte hunnit fundera över det här avsnittet så mycket, men jag skapar ändå en tråd om det.

Tycker att de slösat för mycket tid tidigare i säsongen på ovesäntligheter, så nu när det verkligen gäller blir allting lite genomstressat.
Det är MYCKET kvar som jag vill se hända i sista avsnittet, hur ska de ha tid med att bekämpa the First samtidigt?

Sen är jag ju lite spoilad också, men det får man ta.

Det här avsnittet då? Det kommer bli lite allmänt om de senaste avsnitten också eftersom jag inte skrivit något om dem än.
Buffy har ju inte varit särskilt trevlig tidigare i säsongen. (Nästan till den grad att jag undrat om Joss vill att tittarna skall tycka att det vore ok att starta på en ny kula utan Buffy/SMG i en eventuell Spin Off)
Nu kommer hon ju till sist på det (i förra avsnittet), och det var väl bra..

Faith medvetslös, igen. :) stackarn.. Men nu vaknade hon ju upp till sist iaf..

Kan inte påstå att jag gillade Angels entré..
"God, I've missed watching this" och "You are SO gonna lose"
fjantigt. Får hoppas han blir lite coolare och har nån poäng i sista avsnittet då.

Det är lustigt hur Sunnydale varit totalt avfjärmade från det som hände i L.A. under tiden. :) Vad skulle hänt om Jasmine och The First vann på båda ställena? The First borde ju åtminstone vara medveten om vad som pågår i resten av världen. Dessa är kanske orsaker till att det inte funkar så bra att ha två serier i samma universum på olika kanaler..

Jag måste nämna Dawn/Xander-grejen som jag tyckte var ganska kass..
Hur många ggr har Buffy nu gjort misstaget att föröska överbeskydda Dawn? Och varför har de en Taser liggande i bilen? Och hur cool är Dawn som Tase-ar Xander i full fart? :D

Anya/Andrew-delen var lite gullig, men kanske inte vad jag skulle vilja se krutet lagt på i det här skedet av serien... Andrew är bra ihop med vem som helst numera.

Jag tycker att Angel S4 har varit ganska överlägsen Buffy S7, och jag kan inte tänka mig att Chosen kommer förändra saken, även om det garanterat kommer vara bra. :)

Det tog ett tag, men jag börjar svälja Mal som Caleb iaf :)
Och sen dog han. Förmodligen kommer han väl tillbaka i en form eller annan i sista avsnittet... Kändes väldigt löjligt annars när the First tog över hans kropp, han var ju hur farlig som helst redan innan, och verkade inte farligare just då iaf. Å andra sidan vet jag ju inte vad som hände när Spike var på den där vingården där han skulle uppehålla Caleb..

Den där Guardian-personen var väl lite konstig, och varför exakt hade de gömt det där vapnet?

Jaja, jag är såklart spänd inför sista avsnittet, men det var ändå inte "Måste se vidare"-känslan man har haft för många tidigare säsongsavslutningar.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån feb 02, 2004 17:08

Det är väldigt roligt att se hur två Buffyanhängares åsikter kan skilja sig så mycket som mina och gaspodes. Det enda jag inte tycker är bra med det här avsnittet är Angels entré. Detta då han helt enkelt inte känns som Angel precis som gaspode sa så kändes han nästan lite löjlig.

Annars är det ett avsnitt som precis som de föregående under säsongsavslutningen kickar ass. Andrew och Anya funkar riktigt bra ihop precis som Spike och Andrew gjorde på deras gemensamma utflykt.

Det känns inte som att man får en lugn stund i avsnitten utan man matas med info/dialog/händelser vilket jag tycker är mycket positivt. Det känns verkligen som en stressad situation precis som det ska göra.

Anledningen till att de gömde vapnet:
Så som jag uppfattade var det "the last surprise". Det skulle inte gå för de onda att få tag i det. Hade de inte satt ner det i stenen etc hade ju Caleb kunnat ta det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » mån feb 02, 2004 17:43

Ok, det är ju iofs en bra förklaring.
Jag tyckte absolut inte att det här avsnittet var dåligt, jag är bara lite orolig nu när det snart är slut. :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån feb 02, 2004 17:55

Det är förståligt. Jag trodde inte det skulle slå lika hårt andra gången jag tittade men nu sitter jag ändå med en knut i magen efter att ha sett sista avsnittet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » mån feb 02, 2004 17:57

gaspode: Hur håller du dig?!? Jag kunde inte vänta mer än en toapaus efter End of Days innan jag såg sista avsnittet!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån feb 02, 2004 18:23

Jag tappade ut en lins när jag skulle se andra avsnittet, så nu ligger avsnittet på en skiva hos min kompis, och det har inte blivit av att kolla av olika anledningar. Kanske är separationsångest.. :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån feb 02, 2004 18:26

Det är lika bra att få det gjort. Direkt efter dig så kommer det kännas tomt men det är värt det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » tor apr 29, 2004 11:58

Det enda som var bra i det här avsnittet var Andrew och Anya. Men de var å andra sidan helt lysande! Betyg 6.

ANDREW
So...wheelchair fight?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tor apr 29, 2004 19:27

End Of Days fick en verkligen att vilja se Chosen direkt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Son_of_Giles » tis jun 01, 2004 8:38

Ett avsnitt jag verkligen gillat om inte tre saker stört mig.

Vapnet såg nytt och modernt ut. Ok det kanske är magiskt men ändå...

Angel har en egen serie. Låt honom stanna där.

Guardians?? Nä, så får man inte göra, skriva om mytologin så här. Watchers och Shadowmen går från nödvändigt ont till endast maskulint kontrollbehov. Sabbar min favorit "grå" organisation.
Ok, jag vet att det stödjer slutet i 7.22 men ändå.

Nu när jag såg om den så framstod Guardians mer som ett tilllägg än en motteori. Plötsligt blev avsnittet mycket bättre. En sjua.
Senast redigerad av Son_of_Giles tis jun 01, 2004 15:37, redigerad totalt 1 gång.
Son_of_Giles
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 maj 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis jun 01, 2004 9:42

Det här var sååååå mycket bättre andra gången än första, kanske för att jag var så sjukligt nervös över "hur ska det sluta" första gången att jag knappt kunde koncentrera mig på allt som är bra i avsnittet.

Det enda som jag stör mig på är The Guardians, och främst det faktum att de lite bekvämt finns i en krypta i närheten. ;)

Men ändå. En jäkligt hög åtta, eller t.o.m. en låg nia. Guldögonblick är bl.a.:

Buffy och Spikes scen (när åtminstone jag trodde att "åh nej, nu ska de börja bråka bara för att det ska bli konflikt, snark....", men sen blev det inte så. :) )

Buffy & Faith ("Thank God we're hot chicks with superpowers").

När gänget samtalar och Giles & Willow gör lite research old-school. Alldeles underbart och fick mig att bli helt nostalgisk och få flashbacks till de gamla biblioteksdagarna.

Allt med Anya och Andrew ("Wheelchair fight!").

Sanningen om Miss Kitty Fantasticos öde.

Och nästan mest den fantastiska, närmast bortglömda (tycker jag, då ingen annan nämner den ;) ) scenen med Buffy och Xander ("You’re my strength, Xander. You’re the reason I’ve made it this far. I trust you with my life. That’s why I need you to do this for me." "Okay." "Also, you can’t shoot a bow and arrow anymore and every time you pick up a sword, I worry that you’re going to break one of our good lamps." :D )

Gillar även när Angel återvänder, även om det är rätt tråkigt att de inte kunde sätta Boreanaz namn i slutet istället för i början. Det pajar överraskningen rätt ordentligt (även om alla som var med när det begav sig hade vetat i flera månader att Boreanaz skulle hälsa på. (spoiler Angel S4):Plus att det hade hintats till i Home).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » tis jun 01, 2004 18:17

Caffeboy har du börjat ge dig in på långa recensioner nu? :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » tis jun 01, 2004 21:51

sus@n: Jag får lite sådana ryck då och då. :) Har haft någon dröm om att göra något liknande för alla avsnitt, men det vetefan om det kommer lyckas. Jag har ju en del längre skrifter främst i S7-trådarna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jun 01, 2004 22:55

Det är roligt när man lyckas klämma ur sig något längre om avsnitten. Nu när man sett allt några gånger borde man faktiskt kunna klämma ur sig lite längre tankar och funderingar kring varje avsnitt. Det får nog bli ett projekt under året faktiskt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Angelus » fre jun 04, 2004 3:00

Angel kommer tebax...not much more to tell, solklar 10a!

Gillar faktiskt settet han kommer tebax på...visst egentligen inte hans gamla stil men den har ju sen länge förlorats i hans egen serie...lite väl "starka" repliker för att egentligen vara honom men men man kan inte få allt :) Räddar trots allt Buffy...måste ju räknas som nånting :p

Angel4life
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav JRT » fre jun 04, 2004 8:08

Angelus skrev:Angel kommer tebax...not much more to tell, solklar 10a!

Gillar faktiskt settet han kommer tebax på...visst egentligen inte hans gamla stil men den har ju sen länge förlorats i hans egen serie...lite väl "starka" repliker för att egentligen vara honom men men man kan inte få allt :) Räddar trots allt Buffy...måste ju räknas som nånting :p


Äntligen någon som håller med! Trevligt. Håller med om att replikerna var lite överdrivna, men jag är beredd att acceptera det mesta när Angel gör gästinhopp för första gången sedan s5.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » fre jun 04, 2004 12:13

Angels stil är helt annorlunda nu än den var när han lämnade BtVS i säsong tre, men den stämmer perfekt överens med hurdan han är vid samma tid i sin egen serie.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » fre jun 04, 2004 12:46

Det är precis det jag inte tycker. Jag tycker att det känns som att de som skrivit Angel i Buffy inte haft någon kontakt med Angel på två säsonger och bara skriver nåt de tycker verkar passa.
Som dåligt skriven fanfic som någon sa om ett annat avsnitt :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » fre jun 04, 2004 13:10

Gaspode: Hihi det var som skrev det... jag tycker att den Angel som dyker upp i det här avsnittet iofs känns som Angel ifrån ATS när han är som mest självömkande och småaktig (jag älskar Angel när han är sådan) men om man tänker på hur Angel var i slutet av Angel s4 så känns det inte trovärdigt...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » lör jun 05, 2004 11:25

Håller med gaspodes och VB:s senaste inlägg. De förstör faktiskt lite av Home för mig eftersom Angel är skriven på ett sätt som inte är trovärdigt *över huvud taget*. Visst, det är "kul", men inte trovärdigt och det är bara jobbigt att se. Sitter nu och funderar på hur jag ska kunna övertala min kompis att efter Home vänta några dagar innan hon ser End of Days och Chosen. Att Se Home, End of Days och Chosen i direkt följd är smärtsamt, enligt mig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör jun 05, 2004 11:28

Men ni har feeeeeeeeeel. Det är trovärdigt. Han agerar alltid annorlunda när han träffar Buffy än när han träffar sitt gäng, och varför skulle inte passa på att försöka lämna allt det hemska som hänt honom bakom sig när han väl kom till Sunnydale och fick träffa sin slayer-blondin igen? Det är precis som när Willow åker till L.A. och agerar lite annorlunda, men ingen verkar ha liknande problem med det?

Jag har inga som helst större problem att svälja Angels uppträdande här. Jag kanske bara är en större fanwankare än ni andra. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör jun 05, 2004 11:41

caffeine: (spoiler Angel S4 + ev. 7.22) Willow beter sig *lite* annorlunda. Trots allt är hon inte så deppig under S7 som jag uppfattade det första gången jag såg säsongen. Cordelia är "borta". Angel har förlorat sin *son*. Hur 17 kan ens ett möte med Buffy uppväga det? Hur kan han ens bry sig om vad Buffy tycker? Det är inte trovärdigt för hans karaktär (kanske nån annan karaktär, men inte Angel). Om det hade gått några veckor är det en sak, men han åker direkt ifrån Home-avsnittet till Sunnydale och därför kan jag aldrig tycka om Angels scener i And of Days och Chosen.

Men jag skulle ge mycket för att tycka som caffeineaddict och andra som tycker att det är okej. Då hade jag nog uppskattat avsnitten betydligt mer och slippa irritera mig över alla jobbiga "Angel är avundsjuk"-kommentarer som hade varit roliga i vilket annat avsnitt som helst.


EDIT: Lade till vanliga spoilertaggar i stället för enbart en skriftlig varning om inlägget innehåller.
Senast redigerad av AKS lör jul 07, 2007 18:13, redigerad totalt 2 gånger.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav jonas. » lör jun 12, 2004 12:33

Sanningen om Miss Kitty Fantasticos öde.




vad är hennes öde?? kommer inte ihåg.
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav caffeineaddict » lör jun 12, 2004 12:48

jonas.:

DAWN: "I don’t leave crossbows around all willy-nilly. Not since that time with Miss Kitty Fantastico."


Rest in peace, Kitty.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav jonas. » lör jun 12, 2004 12:54

Miss Kitty.... :cry:
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Tob » ons aug 18, 2004 18:39

Varför var dem tvugna att ange David Boranez namn i förtexterna? Försyörde slutscenerna fullständigt, det blev lite väl uppenbart att Angel skulle dyka upp och rädda Buffy. Trist. Dialogen kändes lite tafatta också. Annars var det ruggit bra. Jag har egentligen inget att klaga på. Andrew och Anya scenerna var bra, även om det kändes lite off.

Wheelchair fight? :D
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Zaxx » ons aug 18, 2004 19:36

Men asså så gör de ju jämt med namnet. Speciellt i Angel, jag brukar kolla bort när de visar namnen... men nu kan jag ju inte det längre... för jag har inget kvar.. buäääääähhh!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » ons aug 18, 2004 20:09

Zaxx skrev:Men asså så gör de ju jämt med namnet. Speciellt i Angel, jag brukar kolla bort när de visar namnen... men nu kan jag ju inte det längre... för jag har inget kvar.. buäääääähhh!


Spoiler Angel S2
I The Trial listar dem inte Juliet Landau i förtexterna, att hon gör entre i slutet av avsnittet kom som en fullständig överaskning för mig, satt med hakan nere i golvet och häpnades, inte bara för att just Dru dyker upp, utan även för att det är en grymt bra scen. Jag tror inte den hade blivit lika bra om man hade vetat att Juliet skulle gästspela. Därför skall dem ge fan i och göra så i alla lägen!!!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » ons aug 18, 2004 20:11

Samma sak när Giles dyker upp i slutet av säsong 6 (6x21). Det kommer som en fullständig överraskning. Sedan visas hans namn i eftertexterna istället.

Så ska det gå till.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons aug 18, 2004 20:42

Tobbe_E skrev:Varför var dem tvugna att ange David Boranez namn i förtexterna?


Det har varit uppe innan (i en annan tråd) att om man nämns i förtexterna får man bättre betalt. David kanske vägrade att spela sin roll för en "liten" lön?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron