7x16 Storyteller

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vad ger ni för betyg då?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
1
2%
6
2
4%
7
5
9%
8
18
32%
9
18
32%
10
12
21%
 
Antal röster : 57

7x16 Storyteller

Inläggav gaspode » lör dec 27, 2003 3:16

Ingen som skrivit något om det här avsnittet?

Ett väldigt roligt avsnitt, Andrew växer verkligen den här säsongen.
Hur kul var det när han mimade till vad Anya sa till Xander? :D

Buffy - Slayer of the vampyres.

Men jag gillar inte arcen den här säsongen. ologiskt och krystat. Andrews tårar stänger sigillet? jaha... Och varför inte täcka det med lite betong när det väl var stängt? Buffy är sur och otrevlig och allvarlig hela tiden.. hur kul är det? :)

Egentligen kanske jag är överkritisk, och jag har hört att det ska vara bra avsnitt resten av vägen den här säsongen. Det är bara det att det inte känns lika speciellt nu längre, i början var det ... annorlunda.
Det är svårt att vara annorlunda hela tiden i sju säsonger förstås.

Som det känns nu är jag iaf inte så jätteledsen att det inte blev en säsong till.. Men såklart inte, egentligen skulle jag vilja följa scooby-gänget resten av livet 8)

Jag ger dock avsnittet en stark åtta
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör dec 27, 2003 15:57

Avsnitten i mitten är inte alls uppe till den standard vi blivit bortskämda med, i vilken annan serie som helst skulle de ha räknats som bra hem här blir det fel. Speciellt när the potentials kommer in och poängen med 6,5 säsonger försvinner i och med att De Fyra i stort sett glöms bort till förmån för programmet "Buffy's Army". Buffy i sig är klart den tråkigaste karaktären och serien klarar inte av att Willow, Xander och Giles mer eller mindre försvinner.

Men med "First Date" börjar det vända tillbaka och i och med Storyteller är serien där den borde ha varit.

Det där med betong vore en bra idé, fast omöjligt med Xanders mindre tid på skärmen att göra exposition angånde byggmaterial.

Andrews hjärna är en lustig best, de där presentationerna med rittavlan är lysande. Ett stort plus också i att han kommenterar hur jobbiga Buffys "motivationstal" är. (Jag befinner mig i en väldigt liten minioritet eftersom jag aldrig har stört mig på Andrew.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 21:30

Ett otroligt roligt avsnitt. Andrew är klockren rakt igenom med minspel och kommentarer.

Jag håller verkligen inte med er två om att s07 skulle vara sämre än någon annan säsong. Här finns många bra avsnitt och som jag sagt i de tidigare trådarna så stör jag mig inte alls lika mycket på SITarna nu under omtitten.

Att Buffy är sur och otrevlig hela tiden håller jag inte med om heller. Där finns scener där vi får se gamla Buffy men visst är scenerna där hon är arg i klar ledning. Detta finner jag inte så konstigt dock då jag inte ser hur man ska kunna gå runt och vara glad i den situationen de är i. Hade det inte varit för Andrew så hade den här säsongen ju nästan varit mörkare än s06 enligt mitt tycke.

Tycker inte att det där sigillet är så otänkbart heller. Det är väl inte första gången en portal/öppning/vadsomhelst stängts med hjälp av tårar i någon serie/film. Sen vet jag inte hur man ska uppfatta det där med knivarna som öppnar porten. Det verkar ju som att det behövs speciella knivar och Buffy sitter just nu i serien på två av dem. Vet inte om det har med varför de inte stänger den "bättre" att göra men för mig är det iaf inte ett så stort problem. Jämfört med s05 (efter caffeines alla påpekande iaf) så känns de snarast obetydligt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » mån apr 26, 2004 1:39

ANDREW
(looks up from his reading, chuckles) Oh, hello, there, gentle viewers. (closes his book) You caught me catching up on an old favorite. (pats the book) It's wonderful to get lost in a story, isn't it? (puts his hand to his chin) Adventure and heroics and discovery—don't they just take you away? (puffs on the pipe, but it makes him cough, so he sets it down in the crystal tray beside his chair) Come with me now, if you will, gentle viewers. Join me on a new voyage of the mind. A little tale I like to call: Buffy, Slayer of the Vampyrs.

Älskade Andrew från första början (i s6). Och det här avsnittet är en solklar tia. Hur kul som helst.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Sparvid » mån apr 26, 2004 12:09

Bild

Bild

Roligaste sekvensen jag sett på länge, och helt klart roligast hittills för säsongen!

Och inte att glömma:

Bild
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Langtry » mån apr 26, 2004 13:24

Det finns så himla många härliga repliker och scener i detta avsnitt :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav sus@n » mån apr 26, 2004 17:29

det var ett mycket bra avsnitt!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » mån apr 26, 2004 19:58

Alldeles bisarrt jäkla sjukt bra det här! En hööög åtta, som gränsar mot nia. Tom Lenk äger. Det mesta äger faktiskt. Möjligen är tårlösningen lite för "perfekt", men det funkar liksom så mycket i S7 bättre symboliskt än storymässigt. And that's fine with me.

Massa skratt, och jag älskar verkligen den sista scenen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Matt » mån maj 03, 2004 18:57

Helt underbart avsnitt. Var nog lite snål när jag gav det en åtta.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Nea » tis maj 25, 2004 14:22

Storyteller har ju många komiska ögonblick, men min favoritscen är den allra sista i avsnittet när Andrew inser allvaret i sina handlingar. Tom Lenk gör verkligen ett otroligt bra jobb i den scenen och det hela känns väldigt äkta.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 0:08

Me like!

Jag kan inte påstå att jag tillhörde de som tyckte att Andrew var underbar från första gången han var med, men jag blev stadigt mer förtjust i honom allt eftersom säsong 6 framskred. Numera är han ju hur häftig som helst...

Vad det här avsnittet enligt mig exemplifierar väldigt bra är seriens fenomenala förmåga att raskt hoppa mellan olika stilar - och göra det snyggt. Mitt favoritexempel på det är nog slutet i 6x08 Tabula Rasa, men Storyteller demonstrerar också denna förmåga på ett lysande sätt. Det blir många skratt i avsnittet, men de allvarliga scenerna känns trovärdiga när de kommer. En personlig favorit är när Andrew ändrar sin historia om vad som hände vid sigillet allt eftersom han får mer kunskap av Buffy.

Spoiler hela serien
Sedan kanske jag är lite väl dramatiskt lagd, men är inte följande kommentar egentligen en förbaskat träffsäker sammanfattning av serien? "It's a story of ultimate triumph tainted with the bitterness for what's been lost in the struggle." Ultimate går väl alltid att diskutera, ondskan i Buffyverse dör väl aldrig (vad skulle då the Brooding One ägna sig åt i Angel s5?), men trots allt är det ingen dålig fiende som slås tillbaka i Chosen.

Betyg: 9.

EDIT. Glömde nästan: att höra Anya säga "Sounds like kinky business to me" är hur kul som helst!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 0:22

Ett otroligt bra avsnitt roligt och rörande.

Favoritscener; när Andrew introducerar alla karaktärerna i köket på morgonen,när han blir imponerad av Xanders arbete på fönstret och helt ignorerar Willow och Kennedys hångel session och slutligen scenen mellan Buffy och Andrew.

Sharatec: skarpsynt observation av dig, jag håller helt klart med.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 0:26

*Skakar tass med VelocityBoy* Tackar, tackar...

Måste för övrigt hålla med om det du sa om scenen när Andrew filmar Willow och Kennedy; den är hur bra som helst. Jag funderar på att börja använda killens ointresse för deras hånglande som argument för att han är bög (som om det nu fanns någon stor opposition i den frågan... :) ).
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 0:32

Jag gillar ju förstås också att Andrew uppfattar det som att det finns något mellan Buffy och Spike :D

Andrews homosexuella tendenser har ju varit tämligen uppenbara hela vägen men samtidigt har han ju uttryckt uppskattning för flera tjejer så han kan nog vara bi utan att jag skulle protestera.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 0:42

VelocityBoy skrev:Andrews homosexuella tendenser har ju varit tämligen uppenbara hela vägen men samtidigt har han ju uttryckt uppskattning för flera tjejer så han kan nog vara bi utan att jag skulle protestera.


Jo, han kan mycket väl vara bisexuell - slarvigt uttryckt av mig. (Dessutom skulle det inte skada serien med en bisexuell karaktär, inte minst när de ju tycks ha bestämt sig för att Willow är lesbisk och inget annat.)

Dock: jag har lite dålig koll, så påminn mig gärna om något tillfälle då han uttryckt uppskattning för någon tjej utan att Warren eller Jonathan varit i närheten. (Inte för att det är ett krav, men jag föreställer mig att han skulle vilja dölja sin läggning för dem.)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 0:46

Sharatec: Det flesta gångerna är väl med resten av the trio... jag kommer inte ihåg så noga måste jag väl erkänna.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 0:49

Det kanske inte är någonting att hänga upp sig på heller... mer en kul detalj, i så fall.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 0:58

Sharatec:

Spoiler resten av serien

Jag gillar hur han kommer nära Anya (även om det inte är en romantisk närhet) under slutet av säsongen... deras scen på sjukhuset är ju jättefin
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 1:01

VelocityBoy: Jo, det hålelr jag verkligen med om!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav caffeineaddict » sön maj 30, 2004 1:50

(Spoiler Angel S5):Andrews sexuella läggning måste (om han inte är i en oerhört kämpande denial) vara bisexuell om vi ska få in både alla referenser till hans gay-sidor i S6 och S7 och det faktum att han lever livet med två gorgeous blondes i The Girl In Question.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 1:54

caffeineaddict:

Spolier Angel s5
Har inte sett Angel, men hade läst lite om det där. Lät för mig som om de sabbade Andrew en del (visserligen får han gärna vara bisexuell, som jag redan sagt, men då vill jag gärna också att det sägs rakt ut att han gillar killar först!), men jag får väl se vad jag tycker när jag kommer dit...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Zaxx » sön maj 30, 2004 3:34

gah!!.. nu trodde jag det stod spoiler Buffy S5.. utan att tänka vilket forum jag var i :(
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » sön maj 30, 2004 8:41

sharatec (spoiler Angel S5):Tycker inte de pajade honom särskilt mycket, bortsett från just det där lilla frågetecknet som jag ändå tycker fungerar rätt bra i sammanhanget (som jag inte orkar beskriva, watch the damn show! ;) ). Annars är Andrew guld i Angel S5 också.

Zaxx: Sorry.... :(


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sharatec » sön maj 30, 2004 13:20

caffeineaddict: Tack! Jag får väl helt enkelt utgå från att Angelgänget vet vad de sysslar med, antar jag...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Simon » ons jun 23, 2004 9:34

Jag har alltid sett Andrew som en karaktär som liksom fascineras och lätt rycks med av människor och andra karaktärers styrkor.

Det känns som att när han säger att Spike är cool så är det en attraktion till.. Spikes coolhet, snarare än att han vill trängas med honom naken.

Sedan tror jag rent sexuellt att Andrew har dålig koll själv på var han står. Han får nog inte mängder av sex...

S5, Angel
...Iallfall inte innan Angel S5
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Nea » ons jun 23, 2004 11:57

Mirkan skrev:
Det känns som att när han säger att Spike är cool så är det en attraktion till.. Spikes coolhet, snarare än att han vill trängas med honom naken.

Mirkan, det är så jag har uppfattat det också. Andrew har alltid känts så omogen i sitt sätt att jag aldrig direkt har tänkt på honom som någon som har utvecklat sin sexualitet eftersom han inte heller har utvecklat sin identitet. Han är ingen ledare, så han ser upp dem till de som har de kvaliteérna. Han verkar, precis som du säger, mer imponerad av andra karaktärers beteenden och hur han vill efterlikna dem, oberoende av om de tillhör det manliga könet.

Jag gillar verkligen att läsa det du skriver, för det mesta brukar jag hålla med dig. ;)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Simon » ons jun 23, 2004 14:43

Det var trevligt att höra, Nea, och även om det kanske säger sig självt så brukar jag hålla med det du skriver också. :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Tob » tis aug 17, 2004 1:40

Storyteller är ett roligt avsnitt, förmodligen det roligaste på länge, ingen mer som tänker på Robin Williams i någon roll, när Andrew sitter och berättar i början?

Andrew är helt klart den karaktären som har kännts mest intressant den här säsongen, tätt följt av Dawn. Andrew har förmodligen varit förtryckt på ett eller annat vis i hela sitt liv. Under säsongen så utvecklas han mcket. Han står faktiskt upp mot The First och sakta men säkert så har han bearbetat mordet på Jonathan. Nästan i skymundan, och i slutsekvenserna av avsnittet får han ut sina känslor. Tom Lenk gör för övrigt ett mycket bra och ger lite extra trovärighet och tyngd i scenen.

Historien känns dock tafatt och ganska simpel med tårarna, men egentligen gör det inte så mycket för avsnittet är så rikt på riktiga små guldkorn. De flesta redan nämnda här.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav dajacke » tis aug 17, 2004 19:03

"Storyteller" är ett fantastiskt roligt avsnitt. Andrew's flashback till Mexico [me-hi-ko] :D är fruktansvärt kul, för att inte tala om "We are as gods", presentationen av alla, Willow/Kennedy, teasern. Allt är klockrent. En stak 8:a.

För att återgå till Andrew's sexualitet. Jag hävdar starkt att han är bög. I avsnittet i Säsong 6, som jag har glömt titeln på, där Spike och Anya har sex säger han ju först "He's so cool", tittar sen på Warren och Jonathan och kommer på sig själv: "And the chick's hot too". Och caffeineaddict:
förhållandet med blondinerna i "The girl in question" kan vara heelt platoniskt. :D
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav caffeineaddict » tis aug 17, 2004 20:11

Avsnittet Willy pratar om är Entropy, bara så att ingen undrar så mycket att deras skallben exploderar. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron