Jag tittar igenom s7 för X:e gången och vet därför redan hur det slutar vilket i många fall påverkar mina kommentarer, men *aldrig* påverkar kommentarerna så att jag spoilrar någon som inte sett hela säsongen - så klart!
Så har turen kommit till avsnitt nummer 7 och äntligen: här börjar den riktigt bra delen av s7... början är visserligen helt ok, men här blir det mer drama, mer humor och mer säsongsarc - aldrig fel! Varje gång jag ser s7 längtar jag till detta avsnitt just av den anledningen. Och inte heller denna gång blev jag beviken. Av de sju första avsnitten i s7 är detta det bästa tror jag. Konstigt ändå att INGEN som skrivit i tråden har klagat på avsnittet. Men det kanke är ett avsnitt som är omöjligt att hata. Själv kan jag tycka att det blir lite segt, inte speciellt Buffys del, utan mer generellt. Just eftersom det inte har direkt någon handling, men det betyder inte att inget händer - tvärtom! Sedan är det ju lite synd att Amber inte kan vara med istället för Cassie - men jag förstår helt klart Amber och är inte säker på att det verkligen blivit bättre. På den positiva sidan hittar vi uppdelningen av avsnittet som jag verkligen gillar, det faktum att Andrew och Jonathan är tillbaka vilket bidrar till en oändlig mängd humor och så klart allt hjärtslitande drama, både kraftfulla Dawn och mysteriska Spike ger massor till avsnittet! Och inte att glömma, även Jonathan bidrar med massor av hjärtslitande drama... och Willow så klart. Och jag kan inte tänka mig någon bättre användning för Angie Harts "Blue" än detta avsnitt! Underbart. Ger verkligen känslan till hela avsnittet!
Bästa karaktär: Det kan inte hjälpas men jag måste svara oavgjort mellan Andrew och Jonathan, trots att jag planerat att skriva att det var oavgjort mellan Buffy och Dawn.
Bästa scen: 'Check check check'
Bästa replik:
JONATHAN: Check. Check.
ANDREW: Check. Check.
JONATHAN: Check.
ANDREW: Check. Check.
JONATHAN: Check. Check.
ANDREW: Check. Check. Check.
JONATHAN: Check.

Men det finns många, många fler!
JONATHAN: Of course I'm scared. Last time we were here, 33.3bar percent of us were flayed alive.
(Är jag en nörd om jag ÄLSKAR bar-delen
)
DAWN: (sjunger) Anchovies, anchovies, you're so delicious. I love you more than all the other fishes.
(Dawn kan vara *så* söt när hon/de vill - och Janes kommentar till detta är ovärdelig!)
CASSIE: Yeah, I know, it's kinda weird 'cause we never really met.
WILLOW: Or kinda weird because your're really dead.
DAWN: (i telefon) Oh, come on. She is so dead. Well, he's clearly a psychopath. Is so. What? No, that is not Tom Hanks. Well, what channel are you on?
(Dawn pratar med Kit, från "Lessons" får vi anta.)
ANDREW: We find it. We alert the slayer. We help her destroy it. We save Sunnydale. Then we join her gang and possibly hang out at her house.
(hihi, sötnos
... mördar-sötnos
)
ANDREW: You keep leaving me. I hate it when you leave me. One time you died, and I ended up a Mexican.
BUFFY: I think you're confusing me because you're evil.
Spoiler resten av s7
Såg diskussionen ovan om varför Xander inte är med i avsnittet. Och antagligen är det så att the First känner att Willow och Spike kunde vara större hot och därför leker med dem, alternativt försöker omvända dem till sin sida. Allt det är logiskt. Sedan är det ju också så att the First är lite av en strateg och fördelar sina krafter, senare inser han/Caleb att Xanders roll är viktig och tar hand om det problemet då. Och Buffy blir ju faktistk inte påhälsad av the First i detta avsnitt. Men vad i sjutton fipplar han med Dawn för?
Frågorna är många. 1: Var det Joyce eller the First. Själv tror jag stenhårt på the First, dels antyds det i serien, som jag upplever det, och dels ser jag INGEN anledning till att Joyce skulle vilja skrämma sin dotter så för att säga något så fruktansvärt oviktigt. Fråga 2: säger vemdetnuvar sanningen (detta är en relevant fråga endast om det är the First eftersom Joyce inte har någon anledning att ljuga)? Vem bryr sig, är svaret. För sannolikt så pratades det om då Buffy ber Xander ta Dawn och fly, hyfsat poänglöst. Så vare sig det var detta som the First syftade på eller om han bara ljög så var det endast för att bekymra Dawn - till vilken nytta är fråga 3. Den viktiga frågan. För sanningen är ju att Dawn inte har någon speciell roll varken under säsongen eller i slutfighten. Så här faller teorin att the First gick efter de viktigaste först.
Och till sist: stort megagigantiskt plus för kommentatorspåret, som sagt; Tom och Danny är helt underbara!! Kan tänka mig vilka knäppgökar Trion är i verkliga livet, läste att alla tre bodde i samma kvarter (fast det kan ju iofs ha ändrats). De bjuder verkligen på historierna! Very nice. Roligt med S7 är att flera av skådespelarna får sitta med på ett hörn under kommentatorspåren, mycket skoj eftersom de oftast har lite annorlunda historier att berätta än säg, författarna.