7x07 Conversations with Dead People

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vilket betyg får Conversations with Dead People?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
3%
6
3
4%
7
8
11%
8
17
24%
9
22
31%
10
18
26%
 
Antal röster : 70

Inläggav Lipton » mån nov 01, 2004 18:33

Det här var ju annorlunda.

Spekulerings spoiler om man är känslig.
Jag tror för egendel inte att det var Spike som gick runt och dödade utan att det var "the first" som var i farten, precis som med de andra döingarna som hälsade på.

Kul med psykologvampyren. Det verkar som om något vill sprida lite misstänksamhet mellan scoobysarna, och Dawn som helt plötsligt lärt sig magi, men det är klart, hon har väl snappat upp ett och annat med tiden.
Spännande slut med Jonathan som blir ...dödad?

Tycker att det är dax för Spike att få en mer framträdande roll igen.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » mån nov 01, 2004 19:10

Lipton skrev:Kul med psykologvampyren.


Kul? jag saknar kraftfullare superlativ och ett flertal utropstecken ;)

De lägger ju upp för Spike aktion med de oförklarade hallucinationerna och då de visar honom på krigstigen igen...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » mån nov 01, 2004 19:27

VelocityBoy skrev:Kul? jag saknar kraftfullare superlativ och ett flertal utropstecken ;)


Du tyckte alltså att delen med psykologvampyren var fantastiskt!!! och helt genialiskt!!!!!! och och helt helt underbart!!!!!!!! ;)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » mån nov 01, 2004 19:27

Lipton skrev:Du tyckte alltså att delen med psykologvampyren var fantastiskt!!! och helt genialiskt!!!!!! och och helt helt underbart!!!!!!!! ;)


Nu börjar det likna något :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » mån nov 01, 2004 19:33

VelocityBoy skrev:
Lipton skrev:Du tyckte alltså att delen med psykologvampyren var fantastiskt!!! och helt genialiskt!!!!!! och och helt helt underbart!!!!!!!! ;)


Nu börjar det likna något :P


:D Puh jag blev alldelens slut.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » mån nov 01, 2004 19:41

Lipton skrev: :D Puh jag blev alldelens slut.


Jag uppskattar allt ditt slit... speciellt Askungen biten på slutet den var på pricken rätt :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nyx » mån nov 01, 2004 21:49

"And all those exclamation marks, you notice? Five? A sure sign of someone who wears his underpants on his head" - citat ur Maskerade av Terry Pratchett ;)
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons nov 24, 2004 21:05

Måste bara kommentera hur lysande kommentarsspåret till det här avsnittet är och det fungerar hur bra som helst trots att det är flera personer som kommenterar. Plus slutet med "this was a conversation with live people". :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Re: 7x07 Conversations with Dead People

Inläggav Yog-Sothoth » tor nov 25, 2004 14:01

För mig är det här avsnittet en klar 10. Jag älskar i princip alla Buffy-avsnitt där de anstränger sig för att göra något annorlunda och lyckas bra med det (Hush, OMWF, The Body). Jäkligt bra gästskådespel av vampyrkillen som även var med i Firefly (kommer inte ihåg namnet), och jag blev nästan gråtfärdig under Willows scen.

Faan så läskigt hemma i huset med de dova ljuden och alla skräckelement... och för att inte tala om ett till sångnummer. :D

Det här avsnittet har samtliga element... klockrent...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Eisa » tor nov 25, 2004 14:09

ju mer jag ser på buffy, desto högre rangordnar jag detta avsnittet. de första tio minuterna är för mig ett genialiskt mästerverk. vet knappt vart jag ska ta vägen när jag ser det.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Re: 7x07 Conversations with Dead People

Inläggav Illyria » tor nov 25, 2004 18:43

Mönsterstudenten Thomas skrev:Jäkligt bra gästskådespel av vampyrkillen som även var med i Firefly (kommer inte ihåg namnet)

Holden Webster och vad han nu heter på riktigt, han dyker ju inte bara upp i Firefly utan även Angel också :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav virve » lör jan 15, 2005 11:25

Fantastiskt! Bästa avsnittet hittills i säsongen.
Alla "trådar"/händelser var helt fantastiska! Bäst tyckte jag om samtalet mellan Buffy och Holden. Skådespelaren som spelade Holden var helt sjukt bra!

Big bad börjar bearbeta sina fiender.... intressant.... Önskar bara att han/hon/den/det kunde visa sig i verklig skepnad!!

Det är lustigt hur man i en del Buffy- och Angelavsnitt under första minuten kan förstå att "det här kommer bli ett skitbra avsnitt!". Det blir liksom tydligt vart de (Joss och co) lägger ribban, att det här avsnittet har de verkligen ansträngt sig för att göra alldeles extra bra!
Senast redigerad av virve sön jan 16, 2005 2:32, redigerad totalt 1 gång.
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 15, 2005 18:16

virve skrev:Skådespelaren som spelade Holden var helt sjukt bra!

Spoilers Angel säsgong 5 och Firefly:
Håller med! Han och Carlos Jacott är mig veterligen de enda som har haft talande gästroller i alla tre Whedon-serier. Tyvärr är ju detta lite konstigt, hur kan en vampyr i Sunnydale se exakt likadan ut som Knox på W&H?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav monkeyboy » lör jan 15, 2005 20:30

Har nu sett om avsnittet för att verkligen vara säker och jag kan verkligen inte förstå hypen kring det här avsnittet. Visst det är bäst hittills i säsongen men sån stor konkurrens har det inte varit, minst en handfull avsnitt efter det här är bättre. Mitt betyg är nånstans mellan 7,5-8 fast jag råkade rösta sex, vore trevligt om någon korrigera det...

Holden och Buffy diskussionen var väldigt intressant om än kanske något övertydlig, man vill ju analysera lite själv. Men dom scenerna tillsammans med trions (it eats you up starting with your bottom) är det klart bästa med avsnittet, Willowscenerna var rätt bra medan jag inte alls gillade Dawn och "spöket"...

Liten flaw enligt mig: spoiler forts av S7
Hur kan The First manifestera sig för både Andrew, Willow och möjligen Dawn samtidigt? Den borde ju inte kunna göra det eftersom det skulle ge den en otrolig fördel i tex alla strider som involverar dess tjänare, låtsas vara en anfallare etc...

Aja mat nu, måste sluta...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 16, 2005 2:09

monkeyboy skrev:Hur kan The First manifestera sig för både Andrew, Willow och möjligen Dawn samtidigt? Den borde ju inte kunna göra det eftersom det skulle ge den en otrolig fördel i tex alla strider som involverar dess tjänare, låtsas vara en anfallare etc...

Vet inte riktigt vad det är vi spoilar för, men OK...
Vad är det som säger dig att den manifesterar sig för olika personer samtidigt? Den kan ju hoppa fram och tillbaka?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav sharatec » sön jan 16, 2005 2:15

Yog-Sothoth skrev:Vet inte riktigt vad det är vi spoilar för, men OK...


Inte för att leka besserwisser, men jag tror att det är för att monkeyboy skriver detaljer om säsongens Big Bad som ännu inte avslöjats, som

spoiler
dess "namn".
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav monkeyboy » tis jan 18, 2005 0:18

Sharatec: Exactumundo
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis jan 18, 2005 11:49

Är det fortfarande ingen annan som har noterat mannen i parken i bakgrunden bakom Holden? Jag vägrar tro att det är en slump, de kan väl inte ha missat en sådan fundamental grej som att få bort personer ur bakgrunden?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 12:03

Gillade scenen där Buffy ligger på en gravsten som ser ut som en psykologsoffa. Ögonblicket där Willow inser att något är fel, att det inte är Tara by proxy som är hos henne, är underbart (som det mesta annat som Alyson gör).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » mån jan 24, 2005 12:09

Senast jag såg det här så kändes det precis overkligt bra. Nu när jag har lärt mig acceptera och hantera besvikelsen att Cassie dök upp istället för Tara, så märker jag hur precis fantastiskt avsnittet är. Det måste vara uppe i Top 15 för mig nu. Ett av de avsnitt då jag bara sitter och njuter av scen efter scen, det finns inga transportsträckor här för mig, utan så gott som allt är precis tokbra. Även om Buffy/Holden-scenerna fortfarande är höjdpunkterna för mig (Jossy dialogue!).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » tis mar 15, 2005 2:03

Jag gillar CWDP. Det är ett av de där poetiska avsnitten, där alltihop bara... flyter. Alla högpresterar, inramningen är löjligt vacker, och klippningarna fram och tillbaka mellan de olika historierna gör att det hänger ihop något vansinnigt snyggt.

Men ändå kan jag inte riktigt älska det. Jag har lite för mycket problem med Willows scen, till att börja med. Azura Skye gör ett jättejobb, liksom Alyson, men det skriker ändå "nödlösning". Om inte Amber Benson ville ställa upp - och fan vet om hon inte gjorde rätt i det, det hade varit en oerhört svårsmält scen - hade ändå vad som helst varit bättre än en rollfigur som Willow aldrig ens träffat.
WILLOW: I know you. I mean, I saw your picture.

Redan där blir det liksom fel. Det finns - ur Buffyversevinkel - inget skäl till att big bad skulle välja Cassie; om vi nu köper att det inte kunde bli Tara, varför inte Jenny Calendar, till exempel? Eller Jesse? Angel? Vem som helst som Willow åtminstone någon gång faktiskt sett i verkligheten? Visst, de var tvungna att sy ihop det väldigt fort, men det sänker tyvärr avsnittet en del.

Holden. Ack, we hardly knew ye. Fan att han inte fick ett par avsnitt till. Bäste rödskjortan i hela s7, lätt. (Angel s5)
Och mycket roligare på 20 minuter än Knox är på en halv säsong.

Gillar Dawns scen. Dawn börjar verkligen bli sin egen person under s7, och oavsett om det är Joyce eller big bad som står framför henne så måste hon dra samma slutsats: hon kan inte förlita sig på Buffy.

Ändå är det fascinerande hur temat för säsongen verkligen slås fast här: Alla sekvenserna går ut på att aktivt försöka dela på scoobygänget; visst, det är en gammal beprövad taktik, men dels fungerar det ju och dels griper det här djupare än någonsin. Willow får höra att hon kommer att mörda alla sina vänner. Dawn får veta att hon inte kan räkna med sin syster. Buffy får veta att Spike inte är på rätt sida längre, och får inskärpt att en slayer alltid står ensam. Andrew mördar sin siste vän i hela världen. I slutet är alla ensamma; Dawn i sitt sönderslagna hus (hej symbolik), Buffy i en grav (hej symbolik) och Willow omgiven av kunskap hon inte törs använda (OK, det där var lite långsökt, medges). "Can I spend the night... alone?"

(På sätt och vis känns avsnittet, med alla profetior, nästan som något ur Angel snarare än Buffy. Och precis som gäller i Angel: Det faktum att en profetia är falsk innebär inte att den blir mindre sann; det krävs bara att någon tror på den.)

s7 har en trög start. Men det är här den verkligen börjar ta fart ändå. CWDP kunde varit ett mästerverk; den är bara jävligt bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tis mar 15, 2005 10:10

Jag gillar Willow-delen mer än jag gillar Holden-delen. För mig funkar storyn att Tara inte får komma, utan någon kommer och talar för henne. Tara har ju talat för The Primitive. Jag hade dessutom inte en aning om, när jag såg det första gången, att Tara hade tackat nej, så där var ingen konflikt. What you see is what you get. Och ska någon tala för någon annan, så funkar det ju bäst med någon man inte träffat innan.

Holden, däremot, verkar för mig som någon som har läst en aning psykologi och nu tror att han är expert i ämnet, och vill analysera alla omkring sig. Lite analys kan vara väldigt farlig, man kan öppna stora variga sår som man sedan inte vet hur man ska ta hand om. Och som han tjatar, han är ju aldrig tyst så att Buffy får analysera sig själv ju. Så illa kanske det inte var, men det var så jag upplevde det.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis mar 15, 2005 10:41

Binchy skrev:Holden, däremot, verkar för mig som någon som har läst en aning psykologi och nu tror att han är expert i ämnet, och vill analysera alla omkring sig. Lite analys kan vara väldigt farlig, man kan öppna stora variga sår som man sedan inte vet hur man ska ta hand om. Och som han tjatar, han är ju aldrig tyst så att Buffy får analysera sig själv ju. Så illa kanske det inte var, men det var så jag upplevde det.


Det är klart det är farligt, och det är klart han inte vill ge Buffy en chans att tänka över det han säger - han är ju ond! (Precis som Dr Phil.) Hans mål är ju inte att få Buffy att må bättre - han tror ju att han ska mörda henne om en stund. I stället vill han ju bara briljera med sina kunskaper och trycka ner henne lite i stövelskaften. Tänk på att han är jämnårig med Buffy, han har inte 20 års erfarenhet, han vet marginellt mer än det han snappat upp från talkshows - men med slips, lyckad akademisk karriär och många svåra ord framstår han ändå som om han vet mer än Buffy. Han vet precis vilka knappar han ska trycka på för att få henne ur balans, och han gör det med ett leende - mycket roligare än om han bara hade försökt bita henne. Holden hade kunnat bli en lysande little bad à la Ethan Rayne (ack, vad jag saknar Ethan) om han fått lite fler chanser. (I och för sig vete katten om hans rollfigur hade hållit för mer än den här scenen... men den gör han lysande.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tis mar 15, 2005 11:00

A bear skrev:Det är klart det är farligt, och det är klart han inte vill ge Buffy en chans att tänka över det han säger - han är ju ond! (Precis som Dr Phil.) Hans mål är ju inte att få Buffy att må bättre - han tror ju att han ska mörda henne om en stund. I stället vill han ju bara briljera med sina kunskaper och trycka ner henne lite i stövelskaften. Tänk på att han är jämnårig med Buffy, han har inte 20 års erfarenhet, han vet marginellt mer än det han snappat upp från talkshows - men med slips, lyckad akademisk karriär och många svåra ord framstår han ändå som om han vet mer än Buffy. Han vet precis vilka knappar han ska trycka på för att få henne ur balans, och han gör det med ett leende - mycket roligare än om han bara hade försökt bita henne. Holden hade kunnat bli en lysande little bad à la Ethan Rayne (ack, vad jag saknar Ethan) om han fått lite fler chanser. (I och för sig vete katten om hans rollfigur hade hållit för mer än den här scenen... men den gör han lysande.)


Tycker fortfarande att Holden är irriterande, snarare än ondskefull. Han har en bit kvar till Dr Phil (eller hade, nu är han ju en hög aska). Dr Phil är ju fenomenal på att piska upp entusiasm. Och han säger en och annan sanning som "offret" behöver höra, men long-term solutions, I don't think so. Ruskigt underhållande är det oftast ändå.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » tis mar 15, 2005 11:17

Karaktären Holden är min favoritgästkaraktär i Buffy. Tycker fortfarande det är konstigt att han spelar en karaktär i Angel, det känns inte så sannolikt att två identiska personer skulle bo i närheten av LA båda två. Holden kanske är tvillingbror till han i Angel dock. ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » tis mar 15, 2005 11:28

Yog-Sothoth skrev:Karaktären Holden är min favoritgästkaraktär i Buffy. Tycker fortfarande det är konstigt att han spelar en karaktär i Angel, det känns inte så sannolikt att två identiska personer skulle bo i närheten av LA båda två. Holden kanske är tvillingbror till han i Angel dock. ;)


Speciellt som (Angel s5)
Knox ju dagligen jobbar ihop med Harmony, som rimligen borde ha stött ihop med Holden på Sunnydale High. Å andra sidan är hon ju Harmony och Holden var ju tydligen inte direkt högt upp på den sociala rangordningen som levande...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav CheeseGuy » tis mar 15, 2005 11:45

Jag har en teori...

Spoiler: resten av säsongen
Kan det vara så att man märker eller känner på något sätt att det inte är den riktiga personen om The First visar sig som någon man känner? Det skulle förklara varför det är Cassie som pratar med Willow, varför Joyce inte visar sig direkt (TFE förökte i så fall kanske motverka det genom att använda något spöke först), och varför TFE inte försöker splittra gänget ännu mer genom att ta Buffys form.

Vi ser väl aldrig någon bli lurad av TFE som någon de känner? Förutom Spike när han är "insane in the basement". Både Spike och Andrew genomskådar ju TFE innan de vet vad det är för något (Andrew säger i alla fall det i Storyteller).

Vad har jag missat?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » tis mar 15, 2005 11:56

Mjae, Andrew blir ju uppenbarligen lurad av TFE. I det här avsnittet ser vi ju inga som helst tecken på att han inte tror att det är Warren. Och i kommande avsnitt går han ju även på det när Warren morphar till Jonathan - i och för sig är det väl vid det laget snarare att han verkligen VILL tro på det. Men i CWDP verkar han inte tveka för en sekund att det är hans älskade ledare som kommit tillbaka från de döda.

Sen blir väl Angel ganska lurad i "Amends" också?

Dock kan jag köpa det som förklaring av varför TFE inte tar form som Tara.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav CheeseGuy » tis mar 15, 2005 12:06

A bear skrev:Mjae, Andrew blir ju uppenbarligen lurad av TFE. I det här avsnittet ser vi ju inga som helst tecken på att han inte tror att det är Warren. Och i kommande avsnitt går han ju även på det när Warren morphar till Jonathan - i och för sig är det väl vid det laget snarare att han verkligen VILL tro på det. Men i CWDP verkar han inte tveka för en sekund att det är hans älskade ledare som kommit tillbaka från de döda.

Sen blir väl Angel ganska lurad i "Amends" också?


Från Storyteller: "ANDREW: Because I killed him. Because I listened to Warren, and I pretended I thought it was him, but I knew—I knew it wasn't." Och jag tvekar på att han ljuger i den situationen.

Angel i Amends är däremot lite tveksamt. Men den enda han hade träffat (antar jag) när han hade en själ var Jenny, och de hade väl knappt pratat med varandra? Det är förresten ytterliggare en situation där TFE kunde ha sett ut som Buffy för att lura någon.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » tis mar 15, 2005 12:17

Uppenbarligen borde jag se om "Storyteller" snart. Du har ju så rätt så.

Väldigt långsökt tanke som förklaring till varför-inte-Tara:
Om nu TFE är det det säger sig vara - själva roten, essensen av ondska - verkar det ju logiskt att det kan ta sig in i våra hjältars själar, veta vilka knappar det ska trycka på etc; som det visat sig genom 7 säsonger så är ju inte ens de allra godaste HELT goda, alla bär de förmågan till onda handlingar inom sig. Det kan - i viss utsträckning - läsa deras tankar eftersom de har en liten liten gnutta av ondska i sig.

Utom - möjligen - Tara. Hon är egentligen den enda inom gänget som verkar oförmögen att ens för en sekund gå över till fel sida. På rak arm kan jag inte komma på något annat än möjligen förtrollningen i "Family", och även där är ju hennes motivering rädsla och kärlek - hon har ju till och med sympati för WARREN, för katten. Kan man tänka sig att TFE inte kan ta Taras form eftersom där inte finns något - kalla det ondska, mörker, vakatten - att använda som ingång? Det kunde också förklara varför vi aldrig får helt klargjort huruvida någon av Joyce uppenbarelser i s7 är TFE...


Jo, det är en efterkonstruktion eftersom de bevisligen ville ha Tara i rollen. Men men.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare