7x07 Conversations with Dead People

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vilket betyg får Conversations with Dead People?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
3%
6
3
4%
7
8
11%
8
17
24%
9
22
31%
10
18
26%
 
Antal röster : 70

7x07 Conversations with Dead People

Inläggav dizzy » sön nov 02, 2003 18:57

Underbart avsnitt, det bästa hittills i säsong 7 tror jag. Det var det här jag saknade efter Him, att säsongens stora Big Bad börjar dyka upp och det börjar hända lite. Konstigt att det ändå är ett avsnitt med väldigt mycket prat och lite action, förutom med Dawn då.
Kul att se Jonathan och Andrew (och Warren) igen med en lagom dos humor till ett annars rätt allvarligt avsnitt.
"That boy is our only hope!"
"No, there is another."
:D
Lite synd om nu Jonathan dog på slutet.

I övrigt så var biten med Dawn bra, härlig skräckfilmskänsla där, speciellt när Joyce dök upp på soffan. Willow och Buffys pratstunder var också ok även om Buffys terapisamtal med vampyren blev aningen långdraget.
Spike ska vi tydligen fortsätta undra över. Nu kan han tydligen döda människor igen så chippet fungerar nog inte så bra längre.
Ingen Xander eller Anya alls, det är väl lite ovanligt.

Var först inne på att det var bra nog för en 9:a men nu när jag skrivit detta lutar jag nog åt en 8:a.
Mmmm. kanske ska se om det om ett par dagar innan jag bestämmer mig...

caffeineaddict: håller med om att de använde Angie Harts låt väldans bra här.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » mån nov 03, 2003 1:51

Jag sätter nog en 8:a
Mycket bra i vissa delar, men jag hade nog fel ställda förväntningar på det här. Dels av namnet och dels för att jag läst om hur bra det skulle vara.

Ett klart bra avsnitt är det ju, men buffy-delen är, om än rolig, lite krystad och långdragen för att hålla henne sysselsatt så att hon inte kan komma hem och hjälpa Dawn. Det enda man får ut av det hela är väl att hon får reda på att Spike är i farten igen.

Dawn-delen var nog bäst, väldigt skräckig. Min buffy-kompis fick äta upp sina ord som han sa häromdagen när vi såg lite på ett gammalt S2-avsnitt, om att Buffy var mycket mer scary på den tiden. :) Kul att se Kristine Sutherland igen iallafall..

Jonathan/Warren/Andrew-delen var som vanligt rolig, men det var oerhört tråkigt att Jonathan dog :( En otroligt långlivad bikaraktär...
Blir nog tvungen att kolla på Superstar nån dag som tribut :cool:

Spike-delen var ju ganska kortfattad, man trodde väl att tjejen som raggade upp honom skulle vara evil, men det var det visst han som var..
Eller hur är det egentligen?

Willows del var rörande även om den kändes lite fel mot slutet, evilet borde ha slutat när hon hade övertygat Willow om att inte använda magi mer.. Dessutom kändes det väldigt mycket som att de slängde in den där tjejen för att Amber Benson inte ville/kunde vara med. sånt är alltid synd. :( Kanske inte var så, vad vet jag, men det var den känslan man satt med iaf.

Kändes väldigt konstigt att de bara totalt struntade i Xander i hela avsnittet. Varför skulle inte säsongens Big Bad bry sig om honom? Eller fick vi bara inte se det? Egentligen var inte Stora Elak på Buffy heller, om man inte räknar via Spike på nåt sätt.

Överhuvudtaget var det svårt att se vad stora elaks mål var i det här avsnittet, ganska mycket som Angel S4 när man tänker efter...
Men får väl lita på att Mutant Enemy syr ihop det till slut :)

Kan inte komma ihåg att Stora Elak har gjort grejer utan att ha en riktig masterplan i tidigare säsonger så...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » fre nov 07, 2003 16:50

Ok nu har jag sett om det, och det får bli en 8:a.
Och jag håller med gaspode om att det hade varit trevligt att se Amber Benson i scenen med Willow. De hade ju fått göra om scenen en del då men effekten på Willow skulle ju blivit ofantligt mycket större när hon får reda på att det inte är Tara som är där.

Som jag ser det så var målet med det här att splittra gänget och få bort de största hoten, antar att Big Bad är lite orolig för Willows kraft t.ex. Antar att Dawn kommer spela en viktig roll på något sätt eftersom hon blev attackerad men att han/den ansåg att Xander och Anya var rätt ofarliga.
Mest spekulation det här.

En sak jag undrade över var om det var den riktiga Joyce som varnade Dawn på slutet eller om det också var ett trick.
Ett klart intressant avsnitt iaf.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav dizzy » ons nov 12, 2003 17:17

Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » ons nov 12, 2003 19:30

Same time, same place: Uniquely, the time and date is shown onscreen: November 12, 2002, at 8:01 PM. That's exactly when this episode was first shown on America's UPN network, and implies that the episode's events happen not just simultaneously, but in real time. So why isn't Kiefer Sutherland the guest star, then?


coolt
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tor nov 13, 2003 0:57

En rolig grej var att jag såg CWDP dagen innan det egentligen sändes, så den där tidsangivelsen blev lite surrealistisk för mig... I see the future! :P

En annan rolig grej var att den där jäkla BBC-sidan visade sig innehålla liknande rolig trivia för så gott som alla avsnitt! Ett nytt bokmärke för alla de dagar då man har alldeles för lite att göra. :)

Oj, och CWDP: fucking brilliant, även om det naturligtvis hade varit bättre med Tara istället för Cassie (originalmanus finns att hitta här och där på nätet). Betyg: 9


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor nov 13, 2003 1:46

Den där BBCsidan var hur bra som helst. Nu har man något å göra medans man väntar på nya angelavsnitt. (som innan idag :) )
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » tor nov 13, 2003 11:05

Tråkigt och löjligt om det nu är sant att det var Amber Benson som inte ville spela Tara för att hon inte ville att fansen skulle tycka illa om karaktären...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån jan 12, 2004 22:13

Avsnittet är helt klart en 9a. Tycker inte snacket med vampyren är så långdraget utan man får ju reda på en hel del som t ex. att Buffy känner sig bättre än hennes kompisar etc.

Har egentligen inget att klaga på. I början var det mycket humor i avsnittet och speciellt det dizzy skrev i första posten fick mig att skratta ordentligt. Efterhand blev det intensivare och intensivare för att de sista 5 minuterna explodera i information. Att bearbeta att Spike dödar, Buffy inte kommer välja Dawn och att Big Bad ska ta av silkesvantarna var nästan lite för mycket första gången jag såg det. :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav anders_ » ons jan 28, 2004 0:42

ooooh grymt avsnitt. mer sånt här! me like.

jag tycker inte det var så synd att inte tara var där. jag gillar cassie, synd att hon dog, hade vart en bra bikaraktär.

vem är egentligen the big bad? jag blir tokig :P man får väl vänta å se... :D (avslöja inte vem, såklart!)
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav Off » ons jan 28, 2004 1:08

Visst Cassie gör ett bra jobb som onding men det hade varit så mycket starkare scener om det varit Tara. Det är iaf orsaken till att jag ville ha henne där.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons jan 28, 2004 1:28

anders_: det finns ledtrådar och det var mer än möjligt att luska ut det redan i avsnitt 7x01. Gnugga minnesknölarna, gnugga dem med Svinto tills de skiner.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons jan 28, 2004 1:46

Efter svintobadet rekommenderar jag hudlotion. Det lättade upp efter att jag gnuggade :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav anders_ » ons jan 28, 2004 13:58

aha. jag antar jag är lite för dum :P men allt i sinom tid...
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav Zaxx » tor apr 22, 2004 0:21

aaaaah... mkt bra avsnitt.. vet inte om jag gillar det än.. det hänger på hur S7 avslutas.. och hur hela Buffy avslutas.. det finns vissa saker som jag vill skall vara på sitt sätt. Detta pekar i vissa fall på att inte det blir så...

antingen kommer jag må bra när serien är över, eller så kommer jag må RIKTIGT RIKTIGT dåligt :(

vart var Xander?

ledtrådarna från 7x01 är tagna! och bearbetade, resultat finns.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav kaos » fre apr 23, 2004 17:48

ännu ett bra avsnitt från säsong 7 och detta tillhör ju klart top 20
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Re: 7x07 Conversations with Dead People

Inläggav sus@n » fre apr 23, 2004 20:12

dizzy skrev:I övrigt så var biten med Dawn bra, härlig skräckfilmskänsla där, speciellt när Joyce dök upp på soffan.


Ja det var ett bra avsnitt det här. Hittils tycker jag att det här eller Selfless har varit bäst av säsong 7. När Dawn bad Joyce att knacka bev jag riktigt skraj, men det kan ha att göra med att min badrock trillade ner samtidigt (flämtade till lite där). Hoppas att Spike inte börjar bli big-bad igen på allvar, jag vill ha min lilla puppy-spike.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Matt » fre apr 23, 2004 21:47

Jag tycker det här är ett av de bästa avsnitten. Det har det mesta.

Det fick mina ögon att vattnas när Willow tror att det är Tara.
Lika häftigt när Willow direkt förstår att hon blivit lurad.

Jag fick gåshud och rysningar av Dawn-joyce scenerna. Utan tvekan Dawns bästa avsnitt. Jag är ingen Dawn älskare annars.

Andrew och Jonathan fick mig att dra på smilbanden.

Spikes handlande gör en konfunderad.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Sparvid » fre apr 23, 2004 23:03

Det är såna här avsnitt jag tykcer att de inte borde ha så många förtexter på gästskådespelarna. Jag anade vad som skulle kunna hända i det här avsnittet genom titeln, så jag höll handen nederdelen direkt efter signaturen, och det lyckades: blev mycket överraskad av Warren!
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav malavel » fre apr 23, 2004 23:45

Bra idé! Ska försöka köra med det i de Angel-avsnitt som är kvar. Annars kanske man spoilas om det dyker upp nygamla karaktärer.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör apr 24, 2004 0:01

Ja, det är ofta lite synd faktiskt. De borde förlägga hemliga Special Guest Stars till sluttexterna lite oftare, som de gjorde med Tony Head i Two To Go. P.g.a. det är ju sista sekunderna av TTG bland det absolut bästa i Buffyverse.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör apr 24, 2004 1:12

Tittar aldrig på de texterna. Det ger en bättre chockeffekt om man inte vet :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » tor maj 20, 2004 17:14

Gillade kommentatorspåret. Tom Lenk och Danny Strong. Hur kul som helst!
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tor maj 20, 2004 17:55

Jag brukar också lyckas att inte kolla men ibland så: "and yet they refuse to look away. Stupid eyes"
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav brat » ons aug 04, 2004 21:05

Jag tittar igenom s7 för X:e gången och vet därför redan hur det slutar vilket i många fall påverkar mina kommentarer, men *aldrig* påverkar kommentarerna så att jag spoilrar någon som inte sett hela säsongen - så klart!

Så har turen kommit till avsnitt nummer 7 och äntligen: här börjar den riktigt bra delen av s7... början är visserligen helt ok, men här blir det mer drama, mer humor och mer säsongsarc - aldrig fel! Varje gång jag ser s7 längtar jag till detta avsnitt just av den anledningen. Och inte heller denna gång blev jag beviken. Av de sju första avsnitten i s7 är detta det bästa tror jag. Konstigt ändå att INGEN som skrivit i tråden har klagat på avsnittet. Men det kanke är ett avsnitt som är omöjligt att hata. Själv kan jag tycka att det blir lite segt, inte speciellt Buffys del, utan mer generellt. Just eftersom det inte har direkt någon handling, men det betyder inte att inget händer - tvärtom! Sedan är det ju lite synd att Amber inte kan vara med istället för Cassie - men jag förstår helt klart Amber och är inte säker på att det verkligen blivit bättre. På den positiva sidan hittar vi uppdelningen av avsnittet som jag verkligen gillar, det faktum att Andrew och Jonathan är tillbaka vilket bidrar till en oändlig mängd humor och så klart allt hjärtslitande drama, både kraftfulla Dawn och mysteriska Spike ger massor till avsnittet! Och inte att glömma, även Jonathan bidrar med massor av hjärtslitande drama... och Willow så klart. Och jag kan inte tänka mig någon bättre användning för Angie Harts "Blue" än detta avsnitt! Underbart. Ger verkligen känslan till hela avsnittet!

Bästa karaktär: Det kan inte hjälpas men jag måste svara oavgjort mellan Andrew och Jonathan, trots att jag planerat att skriva att det var oavgjort mellan Buffy och Dawn.
Bästa scen: 'Check check check' :P
Bästa replik:
JONATHAN: Check. Check.
ANDREW: Check. Check.
JONATHAN: Check.
ANDREW: Check. Check.
JONATHAN: Check. Check.
ANDREW: Check. Check. Check.
JONATHAN: Check.
:P Men det finns många, många fler!

JONATHAN: Of course I'm scared. Last time we were here, 33.3bar percent of us were flayed alive. (Är jag en nörd om jag ÄLSKAR bar-delen :rolleyes: )

DAWN: (sjunger) Anchovies, anchovies, you're so delicious. I love you more than all the other fishes. (Dawn kan vara *så* söt när hon/de vill - och Janes kommentar till detta är ovärdelig!)

CASSIE: Yeah, I know, it's kinda weird 'cause we never really met.
WILLOW: Or kinda weird because your're really dead.

DAWN: (i telefon) Oh, come on. She is so dead. Well, he's clearly a psychopath. Is so. What? No, that is not Tom Hanks. Well, what channel are you on? (Dawn pratar med Kit, från "Lessons" får vi anta.)

ANDREW: We find it. We alert the slayer. We help her destroy it. We save Sunnydale. Then we join her gang and possibly hang out at her house. (hihi, sötnos :) ... mördar-sötnos :? )

ANDREW: You keep leaving me. I hate it when you leave me. One time you died, and I ended up a Mexican.

BUFFY: I think you're confusing me because you're evil.

Spoiler resten av s7
Såg diskussionen ovan om varför Xander inte är med i avsnittet. Och antagligen är det så att the First känner att Willow och Spike kunde vara större hot och därför leker med dem, alternativt försöker omvända dem till sin sida. Allt det är logiskt. Sedan är det ju också så att the First är lite av en strateg och fördelar sina krafter, senare inser han/Caleb att Xanders roll är viktig och tar hand om det problemet då. Och Buffy blir ju faktistk inte påhälsad av the First i detta avsnitt. Men vad i sjutton fipplar han med Dawn för?

Frågorna är många. 1: Var det Joyce eller the First. Själv tror jag stenhårt på the First, dels antyds det i serien, som jag upplever det, och dels ser jag INGEN anledning till att Joyce skulle vilja skrämma sin dotter så för att säga något så fruktansvärt oviktigt. Fråga 2: säger vemdetnuvar sanningen (detta är en relevant fråga endast om det är the First eftersom Joyce inte har någon anledning att ljuga)? Vem bryr sig, är svaret. För sannolikt så pratades det om då Buffy ber Xander ta Dawn och fly, hyfsat poänglöst. Så vare sig det var detta som the First syftade på eller om han bara ljög så var det endast för att bekymra Dawn - till vilken nytta är fråga 3. Den viktiga frågan. För sanningen är ju att Dawn inte har någon speciell roll varken under säsongen eller i slutfighten. Så här faller teorin att the First gick efter de viktigaste först.


Och till sist: stort megagigantiskt plus för kommentatorspåret, som sagt; Tom och Danny är helt underbara!! Kan tänka mig vilka knäppgökar Trion är i verkliga livet, läste att alla tre bodde i samma kvarter (fast det kan ju iofs ha ändrats). De bjuder verkligen på historierna! Very nice. Roligt med S7 är att flera av skådespelarna får sitta med på ett hörn under kommentatorspåren, mycket skoj eftersom de oftast har lite annorlunda historier att berätta än säg, författarna.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » ons aug 04, 2004 21:41

brat: Bra skrivet. Kan dock inte ens hålla med lite om att CWDP blir segt. Jag tycker det är ett av de avsnitt i hela serien som flyger förbi allra snabbast, just därför att jag nästan älskar varenda scen (även om avsnittets höjdpunkter nog ändå är Buffy & Holden. Underbar karaktärsutveckling!) (spoiler resten av S7):Jag tror att vad Joyce/The First (jo, jag tror stenhårt på att det var The First) menade med "When the time comes, Buffy won't choose you." var det som kom fram i Lies My Parents Told Me: om The Gift-valet mellan Dawn och världen uppstod igen, så skulle Buffy nu offra Dawn. Och med tanke på att Dawn nog trots allt är den som Buffy bryr sig allra, allra mest om så var förmodligen The Firsts förhoppning att Dawn skulle freaka ännu mer när hon hörde detta. Onekligen hade en Dawn som inte alls litade på Buffy kunnat bli ett hyfsat stort problem, inte minst när det kom till att hålla Buffys humör och moral uppe (som det ju onekligen blev vissa problem med även som det blev). Men å andra sidan lät sig ju inte Dawn luras. Om inte det The First sade påverkade hur hon agerade i Empty Places vill säga. Just my eleven cents.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons aug 04, 2004 22:24

Älskar verkligen det här avsnittet. Har för mig att jag klagat massor på gaspode för att jag tycker att han tycker att avsnittet är dåligt (?? :) ) och då har han ändå satt en 8 :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav brat » ons aug 04, 2004 22:42

Spoiler resten av s7
caffeineaddict skrev:Jag tror att vad Joyce/The First (jo, jag tror stenhårt på att det var The First) menade med "When the time comes, Buffy won't choose you." var det som kom fram i Lies My Parents Told Me: om The Gift-valet mellan Dawn och världen uppstod igen, så skulle Buffy nu offra Dawn. Och med tanke på att Dawn nog trots allt är den som Buffy bryr sig allra, allra mest om så var förmodligen The Firsts förhoppning att Dawn skulle freaka ännu mer när hon hörde detta. Onekligen hade en Dawn som inte alls litade på Buffy kunnat bli ett hyfsat stort problem, inte minst när det kom till att hålla Buffys humör och moral uppe (som det ju onekligen blev vissa problem med även som det blev). Men å andra sidan lät sig ju inte Dawn luras. Om inte det The First sade påverkade hur hon agerade i Empty Places vill säga. Just my eleven cents.


Spoiler resten av s7
Låter mycket troligt att det är Buffys allmänna offrarkänsla som åsyftas. Kanske trodde the First att det skulle skaka Dawn mycket mer än det gjorde... men då kunde han väl dragit till med något kraftigare än denna kryptiska varning. Att det skulle påverkat Dawn i Empty Places tror jag inte, men vad jag anser om den saken kan vi ta när jag kommer dit :)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » ons aug 04, 2004 22:54

Det här är ett avsnitt som inte var med på min top 10 lista över Buffy avsnitt men som borde ha varit det.

Höjdpunkten är ju förstås Buffy och Holdens konversation... på ett extremt underhålland sätt så förklarar Joss precis i vilket tillstånd vår hjältinna befinner sig i, vad hon tyckte om affären med Spike ifrån förra året och vad hon tror om framtiden. Sarah är i toppform och även snubben som spelar Holden är dead on. Jag har svårt att förstå de som efter de har hört det här bara avfärdar Buffy som en kall bitch... jag tycker att det är svindlande bra karaktärsutveckling.

Resten av avsnittet skulle kunna vara scoobygänget sittande i en soffa i 20 minuter och avsnittet skulle ändå vara bland det bästa jag har sett men som tur var är det inte så utan de fyra andra delarna håller också högsta klass...

Jane Espenson fortsätter den fina trenden att skriva en sympatisk Dawn (ansjovis sången är helt obetalbart bra och jag kommer för resten av mitt liv att sjunga den varje gång jag stöter på ansjovis). De inledande slayer wanna be övningarna är supercharmiga och förstärker bara skräck delen jag älskar då Dawn kommunicerar med Joyce via knackningar... helt briljant! Jag är nog dock den enda som inte tycker att Joyce i soffan fungerar helt och hållet... nåväl det är ändå super.

The Trio eller kanske duo är äntligen tillbaka och de är extremt roande förstås, jag älskar Andrews dåliga översättning av "Beneath you..." mantrat. Samtidigt som det är så roligt så är det också en väldigt rörande sektion både Andrews osäkerhet och Jonathans nyvunna mognad är fint porträtterade. Adam Busch upprepar rollen som Warren på ett helt vansinnigt bra sätt jag är så imponerad av den killen.

Willows del är också den mycket bra, mot alla odds skulle man kunna tycka då Willow faktiskt aldrig har träffat Cassie men jag förstår att de valde henne då Amber Benson inte ville ställa upp då jag får lite samma känsla av Cassie karaktären som av Tara. Azure Skye är helt otippat (för att hon är söt som ett troll) riktigt bra på att spela onding... det är nästan så att man kalla kårar då hon avslöjar sig på slutet. Alsyon spelar Willows reaktion på konversationen med "Tara" på ett helt underbart sätt.

Spikes del är väl kanske minst anmärkningsvärd fram till det chockartade slutet... exciting! :)

Efter den här långa och meningslösa tiraden så orkar jag inte plocka fram citat men jag håller med brat om alla hennes...
Senast redigerad av VelocityBoy tor aug 05, 2004 8:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » ons aug 04, 2004 23:45

VelocityBoy skrev: Jag är nog dock den enda som inte tycker att Joyce i soffan inte fungerar helt och hållet... nåväl det är ändå super.


Hm... fick du aldrig lära dig att för många inte blir förvirrande.
Nu ska vi se.
De flesta tycker alltså att Joyce på soffan inte helt fungerar.
Du tycker inte det och tycker alltså att Joyce på soffan fungerar mycket bra.
Så står det, var det så du menade? Förlåt tjatet, jag är trött :rolleyes:

Själv tycker jag det är så skrämmande och så träffande med henne i den positionen att jag nästan höll på skita på mig första gången jag såg henne där, då det bara blinkar förbi i en bråkdels sekund.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron