7x06 Him

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betyg på Him.

1
1
2%
2
1
2%
3
2
4%
4
5
10%
5
7
14%
6
12
24%
7
9
18%
8
7
14%
9
5
10%
10
2
4%
 
Antal röster : 51

Inläggav Nea » tis aug 03, 2004 0:13

Jag är barnsligt förtjust i det här avsnittet! Mycket av det här har redan nämnts men jag gör ändå en liten lista på klockrena scener:

Dawn´s förkrossade lilla utrop precis innan hon slänger igen dörren i ansiktet på Buffy, som 'hjälpsamt' kommit med kommentaren:
"From what you said, I´m pretty sure he already noticed you. What with the falling and the-..." *pang, dörren rakt i ansiktet*

Dawn-dansen då gänget, och särskilt då Xander, desperat önskar att de inte sagt det de precis sagt. "Oh! No. Daddy - no! I wasn´t... When I was looking, I wasn´t... Oh, God."

Anya´s och Willow´s gräl över vem av dem som älskar R.J mest:
Willow: But you don´t even know him!
Anya: Yes, I do! I looked into him and I saw his soul!
Willow: He was walking away! So unless his soul is in his ass...
Anya: A.J is my best friend and dearest darling.
Willow: It´s R.J and what you were picking up on was his deep caring and devotion to me.


samt:

Anya: I´d kill for him!
Willow: You´d kill for a chocolate bar!

Sättet Alyson Hannigan levererar den repliken är verkligen helt underbart.

Och jag avgudar Xander´s praktiska inställning när han frågar Willow hur de andra har tänkt imponera på R.J och hon svarar:
"Well, Buffy´s gonna kill Principal Wood--"
"Fine! Okay! Let´s start there!!
:D

Vilket ju leder till den där underbara 'rocket launcher'-scenen där jag får skrattkramper av både Spike´s, smått liknande, serietidnings-attack mot Buffy, hennes reaktion till det och Wood när han tittar upp efter ett tag, bara för att sen konstatera att ingen är där.

Jag tycker alla är i komedisk högform i det här avsnittet och därför bryr jag mig inte om att storyn i sig är något tunn. Jag har riktigt kul åt alltihop.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » tis aug 03, 2004 0:34

Det har säkert redan nämnts i tråden, men dessutom vinner ju Dawn betydliga stilpoäng i det här avsnittet genom att visa sig vara Monty Python-kunnig. Ska vi gissa att det är Xander som har introducerat den unge till denna komiska guldgruva? Eller kanske Giles?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nea » tis aug 03, 2004 0:41

Eh, nu är jag ute och reser igen, känner jag, men vilken Monty Python- referens handlar det om?
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » tis aug 03, 2004 1:10

RJ: That sucks, facing the whole inquisition thing.
DAWN: Yeah. "No one expects the Spanish Inquisition." ... God, it's like I have a disease or something.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tis aug 03, 2004 20:22

Småroligt avsnitt, som levererar humor. Många roliga saker, men nästan ingen grund att stå på. Jag menar, en jacka? Iofs jag har sett konstigare saker i BtVS men ändå.

Kul med lite annorlunda saker ändå..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Elina » tis aug 03, 2004 22:39

Det är ett roligt avsnitt...väldigt kul faktiskt :) ! Men som sagt urfånigt! :|
Användarvisningsbild
Elina
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jul 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » tis aug 03, 2004 23:00

Efter den lite knöliga starten (det är lite jobbigt att se något så fantastiskt pinsamt) så är det humor nästan i klass med de tidiga humor avsnitten "Bewitched, bothered..." och "Helloween", fånigt javisst men lustigt helt klart.

Scenen när Buffy bjuder in Anya i gruppen igen känns bra även om det är ganska nära inpå "Selfless" när hon var på väg att "bring down fiery justice" med just Anya som måltavla...

Jag gillar också Buffy och Dawns lilla diskussion om kärlek... Dawns tirad om förhållanden är klart lustig och Buffys softspot för Spike värmer ett gammalt Spuffyhjärta :) (det och att hon tvingar Xander att ha honom som inneboende (om man är lite kritiskt lagd så är det verkligen out-of-character för Xander... men jag tycker att det är ganska trevligt ändå)

Efter dessa mer eller mindre seriösa scener så brakar det lös förstås... jag gillar följande grejor jättemycket:

Ett utav mina absoluta favoritcitat ever...

Xander: I´m just sayin' once you get back the soul, doesn´t that mean you start, like, picking up your own wet towels off the floor?
Willow: No, but maybe you start to feel really bad about leaving them there.


-Scenen där Buffy faller för RJ och sedan scenen när hon förför honom...

-Scenen där förälskade Buffy försöker att trösta Dawn... inte ett ord blir rätt.

och slutligen försås bazooka scenen den är helt vansinnigt rolig speciellt den delen då Spike blir jagad av Buffy.
Senast redigerad av VelocityBoy tis aug 03, 2004 23:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » tis aug 03, 2004 23:04

VelocityBoy skrev:Efter den lite knöliga starten (det är lite jobbigt att se något så fantastiskt pinsamt) så är det humor nästan i klass med de tidiga humor avsnitten "Bewitched, bothered..." och "Helloween", fånigt javisst men lustigt helt klart.


Äntligen!! Nån annan som också ser det bra med det här avsnittet! (Min kompis, som inte frekventerar detta forum, gillar det också.) :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sus@n » tis aug 03, 2004 23:09

Jag har faktiskt sett det två gånger på kort tid nu. Helt klart underskattat avsnitt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » tis aug 03, 2004 23:09

AKS skrev:Äntligen!! Nån annan som också ser det bra med det här avsnittet! (Min kompis, som inte frekventerar detta forum, gillar det också.) :)


Nea får vara med i klubben också :)
Senast redigerad av VelocityBoy tis aug 03, 2004 23:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » tis aug 03, 2004 23:37

sus@n: Härligt att läsa!!

VB: Oops, började läsa sidan nedanför hennes inlägg. :)

Nea: Förlåt att jag förbisåg dig sådär. Du är med mig och VB. Kanske t.o.m. sus@n vill vara med...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » tis aug 03, 2004 23:47

AKS skrev:VB: Oops, började läsa sidan nedanför hennes inlägg. :)


Det känns betryggande att även gudinnor gör fel ibland... allt hopp är med andra ord inte ute för mig :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » tis aug 03, 2004 23:48

VB, vad gullig du är! :D

AKS, nemas problemas! I´m in the club, woo-hoo! Hihi.

Caffeine, tack för den lilla Monty Python-påminnelsen. Minnet är fasligt kort ibland.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav AKS » tis aug 03, 2004 23:50

VelocityBoy skrev:Det känns betryggande att även gudinnor gör fel ibland... allt hopp är med andra ord inte ute för mig :)


:D Hoppet har aldrig varit ute för dig, min vän!

Nea: Ah! Vad skönt att du inte hyser agg. Och ja, vi har en klubb!! Tjeho!
Senast redigerad av AKS ons aug 04, 2004 0:01, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » tis aug 03, 2004 23:56

Nea skrev:VB, vad gullig du är! :D


Det är ren och skär sjävbevarelse drift, man vill ju inte bli mobbad för att man gillar fel avsnitt... strength in numbers du vet :D

Sedan gör det ju inget att gruppmedlemmarna är sympatiska :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » tis aug 03, 2004 23:57

AKS skrev:
Nea: Ah! Vad skönt att du inte hyser agg.

Jag är generellt sett en väldigt agg-fri person. :)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav brat » ons aug 04, 2004 2:07

VelocityBoy skrev:Buffys softspot för Spike värmer ett gammalt Spuffyhjärta :)
AGREE!

Vilket leder till det jag vill lägga till:
VelocityBoy skrev:Xander: I´m just sayin' once you get back the soul, doesn´t that mean you start, like, picking up your own wet towels off the floor?
Willow: No, but maybe you start to feel really bad about leaving them there.

Buffy: At least he's showering, and that's a refreshing and delightful change.

I just like it! :D
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » ons aug 04, 2004 8:51

brat: Hihi jo fortsättningen är bra också men de är de två första replikerna som på ett mycket humoristiskt sätt förklarar hur det är meningen att en själ skall fungera i Buffyverse.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » sön okt 24, 2004 18:13

Det här är antagligen det fånigaste Buffyavsnittet någonsin. Skämten är löjligt förutsägbara och handlingen är lövtunn. Och ett par scener är direkt plågsamma att se (jag ryser bara jag tänker på gymnastiksalen).

Naturligvis älskar jag det. Det är tokcharmigt, och många skämt (hur förutsägbara de än må vara) är hysteriska. Annars vet jag inte riktigt varför jag tycker om det så mycket. Jag tror att det har med karaktärerna att göra (jag älskar Willlow!).

Men med hela säsongen i åtanke så hade det kanske varit bättre om de hade lagt den här tiden på säsongshandlingen istället.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » sön okt 24, 2004 18:26

CheeseGuy skrev:Men med hela säsongen i åtanke så hade det kanske varit bättre om de hade lagt den här tiden på säsongshandlingen istället.


Nej. De gjorde helt rätt i att ha ett fristående avsnitt nu, även om det kanske hade varit bättre lite senare. (Hela S7)Säsongen behöver inte mer arc. Den är tjock nog som det är och avsnitten slyter ihop i mitten utan att man vet vilket som är vilket.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CheeseGuy » sön okt 24, 2004 18:39

Visst är det bra med ett fristående avsnitt, men samtidigt så känns det som att det är mer saker framåt slutet som behöver förklaras. Säsongen hade ju helt klart vunnit på att t.ex. använda den här tiden för att göra Chosen till ett dubbelavsnitt. Sen vet jag inte riktigt om det är bra eller dåligt att allt flyter ihop.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Eisa » mån okt 25, 2004 13:30

jag tror den här typen av roliga friståendeavsnitt behövs för den publik som inte tycker om när buffy blir för allvarligt och mörkt. dessutom skulle det vara jobbigt om precis allt följde arcen.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » mån okt 25, 2004 16:49

Eisa skrev:jag tror den här typen av roliga friståendeavsnitt behövs för den publik som inte tycker om när buffy blir för allvarligt och mörkt. dessutom skulle det vara jobbigt om precis allt följde arcen.


Jag gillar inte tanken på att slänga in ett lättsamt avsnitt bara för att allt blir för mörkt. Som Go Fish i säsong 2 (det är egentligen obegripligt att det var precis före Becoming). Även om det skulle vara ett riktigt bra avsnitt.
Mindre spoiler för resten av säsongen:
Däremot fungerar det utmärkt att varva de extremt arc-fokuserade avsnitten (som Never Leave Me/Bring on the Night/Showtime) med avsnitt som är lite lättare att urskilja. Och de kan vara roliga och hyfsat lättsamma, om det görs på rätt sätt. Storyteller är ett bra exempel. Ett avsnitt som Him skulle inte fungerat alls senare i säsongen. Det fungerar nu, men som sagt hade jag hellre sett den tiden spenderad på något viktigare. Och även om man inte gillar för mycket arc så känns det ändå inte som att det behövs en riktig filler vid det här tillfället.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Eisa » tis okt 26, 2004 14:02

jo, jag kan nog hålla med dig där. him hade nog passat bättre i någon av de tidigare säsongerna.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav noike » tor okt 28, 2004 17:45

CheeseGuy skrev:
Eisa skrev:jag tror den här typen av roliga friståendeavsnitt behövs för den publik som inte tycker om när buffy blir för allvarligt och mörkt. dessutom skulle det vara jobbigt om precis allt följde arcen.


Jag gillar inte tanken på att slänga in ett lättsamt avsnitt bara för att allt blir för mörkt. Som Go Fish i säsong 2 (det är egentligen obegripligt att det var precis före Becoming). Även om det skulle vara ett riktigt bra avsnitt.


Efter att ha funderat på det så tror jag inte att "Him" är där för att det blev för mörkt och de vill e liva upp det hela, utan (spoiler resten av säsongen)jag tror de ville ha ett Dawn-avsnitt innan superarcen startar.

Och sedan Go Fish är inte lättsammare än becoming egentligen, det är bara det att det har en annan ton på mörkret. Att simlaget förvandlas till monster och våldtar och äter allt de kommer över är väl inte riktigt tänkt som komedi.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CheeseGuy » tor okt 28, 2004 18:19

noike skrev:
CheeseGuy skrev:
Eisa skrev:jag tror den här typen av roliga friståendeavsnitt behövs för den publik som inte tycker om när buffy blir för allvarligt och mörkt. dessutom skulle det vara jobbigt om precis allt följde arcen.


Jag gillar inte tanken på att slänga in ett lättsamt avsnitt bara för att allt blir för mörkt. Som Go Fish i säsong 2 (det är egentligen obegripligt att det var precis före Becoming). Även om det skulle vara ett riktigt bra avsnitt.


Efter att ha funderat på det så tror jag inte att "Him" är där för att det blev för mörkt och de vill e liva upp det hela, utan (spoiler resten av säsongen)jag tror de ville ha ett Dawn-avsnitt innan superarcen startar.

Jag vet inte riktigt... Det är ju inget Dawn-avsnitt egentligen. Visst är hon med i nästan vartenda scen, men hon är ju bara opåverkad av magin i högst ett par minuter. Det tillför absolut inget alls till hennes karaktär. Däremot kan jag tänka mig att manusförfattarna kände att det här var sista chansen att göra något riktigt fånigt (med glimten i ögat givetvis).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Koala » tor okt 28, 2004 18:40

Jag tyckte det var rätt schysst, lite väl lättsamt kanske, men mjodå.. en stark sexa..
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Xanahti » tor okt 28, 2004 19:43

Jag säger bara SYND. Helt värdelöst med tanke på det förra underbara avsnittet Selfless. Förhäxande macho tröja, vad blir det härnäst? En svart katt med ett fult skratt som kan prata? Jag hoppas att nästa avsnitt är mycket bättre än det här.

En 3:a
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav CheeseGuy » tor okt 28, 2004 19:50

Ursäkta för att jag kanske höjer förväntningarna så att ni blir besvikna, men nästa avsnitt är verkligen svinbra (och då ska ni veta att bara sju avsnitt platsar på min "svinbra"-lista)! Klart bättre än Selfless. Fast lite udda (på ett bra sätt, givetvis, men det kanske inte passar alla).

Det här var förresten 4-5:e gången jag såg Him. De pinsamma scenerna känns faktiskt inte plågsamma längre. Jag skrattade till och med lite. Det är nästan så att jag rekommenderar det, för jag uppskattar faktiskt avsnittet mer nu.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Nyx » fre okt 29, 2004 0:31

Hej alla!
Blev först inte klok på dagens avsnitt. Mycket var ju så fruktansvärt PINSAMT men andra halvan av avsnittet är ju buskul! Gillade också att Buffy äntligen gör något för att hjälpa Spike. Hans sambotid med Xander lär bli intressant - vi såg tecken på att de kan bli ett slagkraftigt väskryckarteam (jackryckare i det här fallet).
Bara älskade när Buffy med bazookan överfalls av Spike utanför rektorns fönster... Var det bara jag som drog mig till minnes scenen med trädgårdstomtarna i "The Full Monty"? -RotFL
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron