brat skrev:Det sämsta med avsnittet, med risk för att starta en våldsam diskussion (men det är väl ingen som klagar?), är det fåniga s.k. 'valet' Buffy gör att döda Anya.
Jag är ganska förtjust i grim-reaper Buffy inte på det sättet att jag nödvändigtvis håller med henne men jag tycker att hennes agernade utifrån karaktären är ganska logiskt ändå...
I "Beneath me" så gjorde ju Anya sitt första snedsteg och det lyckades rätta till det genom att få henne att ta tillbaka önskan, notera dock att inga effekter av önskningen upphävdes (Rocky var fortfarande död) utan bara att han slutade att vara en mask (såg "tremors" i helgen, fortfarande bäst

) med andra ord skulle inte Anya kunna rätta till det här misstaget på samma sätt. I och med massakern i universitetet så visade Anya att hon inte hade för avsikt att sluta med att uppfylla önskningar trots att hon visste hur fel det kunde gå.
Den starkast bidragande orsaken tror jag dock är själlösa säsong 6 Buffy. I början av s7 verkar Buffy ha fått tillbaka glädjen i sitt liv men i och med "Help" då Buffy inser att hon inte kan hjälpa alla så känns det som att hela det vingliga bygget rasar ihop och den av slutet av s5 och s6 märkta Buffy stiger fram... tragiskt men logiskt.
Spoiler resten av Buffy s7
Efter filler avsnittet "Him" (som jag gillar iofs) så medger ju Buffy i "Conversations with dead people" att hon är helt avskärmad och från och med det blir Buffy bara hårdare och hårdare tills hon är villig att offra vem som hellst. Till skillnad ifrån de flesta fansen så tycker jag att det är otroligt intressant, Buffy har levt längre än någon annan slayer hon är mäktigare än alla andra, hon har dödat och varit under ständig livsfara sedan hon var 15... vad händer med en sådan människa? krigsveteraner som var 19 då de kom till Vietnam var märkta för livet efter bara någon månad... jag tycker synd om Buffy under s7.
Med det sagt så håller jag inte med Buffy hon borde ha övervägt något annat sätt (hon började ju med att försöka tala med Anya, med svärdet i hand kan man ju iofs förstå att Anya var lite oavigt inställd).
Jag tycker för övrigt att det är väldigt kul att du går igenom s7 på det här sättet då jag missade majoriteten av diskussionerna i första svängen.