7x05 Selfless

Här pratar vi mest om Säsong 7

Kom igen! Betyg! Avsnittet är Selfless.

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
6
11%
7
8
15%
8
17
31%
9
15
28%
10
7
13%
 
Antal röster : 54

Inläggav Illyria » tor nov 25, 2004 18:40

Gissning: Anya har varit hämnddemon i över tusen år och när hennes bakgrund skulle avslöjas mer krävs det att hon kom från någon större civilisation då - vikingar t ex. I kommentarsspåret nämns det hur namnen Aud och Olaf kom med (nån vikingakung typ) och det verkade passa in på Anya, därför blev det så...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav virve » fre jan 14, 2005 20:44

Jättekul med ett Anya-centrerat avsnitt! Dessutom är det alltid intressant med tillbakablickar!

Scenen med Willow, xander och buffy i vardagsrummet var stark. Kul att xanders lögn i Becoming får en pay-off så här långt senare.

En miss: Anyas hår i 0MWF-återblicken har annan längd och hårfärg än i QMWF.

En stark 8.
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 16:22

Mycket bra avsnitt (hm det känns som om jag sagt det tidigare i andra avsnittstrådar). Kul att de valde svenska språket, men det har ju varit två svenska tvillingar (superstar) och en svensk utbytesstudent (Inca Mummy Girl), så det verkar vara någon i skapargänget som har en koppling hit. Anledningen till att vi bara förstår ett ord här och ett ord där är väl att de inte kom ihåg allt och pratade rappakalja emellanåt. Eftersom de inte trodde att de skulle använda det så spelade det ju ingen roll när de spelade in det. Och hur många av alla i världen som ser Buffy kan så bra svenska att de hör någon skillnad? Jag skulle vilja hitta ursprungsmanus till den scenen, dvs den på svenska. Har letat på nätet en bra stund men bara hittat det engelska manuset. Någon som har några tips?

En sak som är lustig är att Olaf nämner baltiska kvinnor. Baltikum är ju en bra bit från Sverige (fast antagligen inte med amerikanska mått). Han säger visserligen "som en baltisk kvinna". Jag tror inte att litauiska kvinnor har bredare höfter än estniska, om det nu är så att det blir kallare ju längre norrut man kommer. (Har dock inte träffat så många från Litauen, men ett helt gäng från Estland, bla min svärmor, så vad vet jag det kanske stämmer).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 21:19

Binchy skrev:Baltikum är ju en bra bit från Sverige


Det här hände ju på vikingatiden (slutet av den tiden har jag för mig), och då gick vikingarnas erövringståg långt österut via Ryssland ända till Turkiet. Ett av vikingarnas starkaste fästen var dessutom Gotland och då de var sjöfarande så var säkert kännedomen om Baltikum allmän. Om vikingarna erövrade Baltikum vet jag dock inte, kanske var det en del av deras rike? Någon annan som vet?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 21:40

latarmig skrev:av den tiden har jag för mig), och då gick vikingarnas erövringståg långt österut via Ryssland ända till Turkiet. Ett av vikingarnas starkaste fästen var dessutom Gotland och då de var sjöfarande så var säkert kännedomen om Baltikum allmän. Om vikingarna erövrade Baltikum vet jag dock inte, kanske var det en del av deras rike? Någon annan som vet?


Tror det är lite osäkert... ingen vet väl exakt hur någon del av Norden såg ut på 800-talet. Att vikingarna bosatte sig på andra sidan Östersjön är väl klarlagt - Novgorod var ju en vikingaby från början - men om de sen faktiskt styrde där...

Men hur som helst tolkar jag inte "baltic women" som "kvinnor från Estland/Lettland/Litauen" (det där med "baltiska stater" är väl ett 1900-talspåfund) utan snarare som "kvinnor från Östersjöområdet". Anya är alltså... trumvirvel... gôtebosska!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 22:52

Sist jag kollade (och det var nyss, eftersom jag bor en mil utanför) så låg Göteborg vid Skageraks och Kattegatts kust och inte vid Östersjön. Gotland och Stockholm däremot, de brukar ligga vid Östersjön.

Såg nu att Östersjön heter Baltic Sea på amerikanska. Det har jag säkert fått lära mig någon gång, men man kan inte hålla allt i huvudet på en gång.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 23:01

Jo, precis. Och Anya (eller Aud) är vad jag förstår inte en "baltic woman".

Your hips are narrow, like a Baltic woman from a slightly more arid region.


Like=liksom, inte såsom.

Alltså är hon från västkusten. Och håller på IFK. :D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » ons jan 19, 2005 23:10

Inget snack om saken, han jämförde ju henne endast med en baltisk kvinna (vilka han antagligen hade stött på ett antal under sina erövringar).

Binchy skrev:Anledningen till att vi bara förstår ett ord här och ett ord där är väl att de inte kom ihåg allt och pratade rappakalja emellanåt. Eftersom de inte trodde att de skulle använda det så spelade det ju ingen roll när de spelade in det. Och hur många av alla i världen som ser Buffy kan så bra svenska att de hör någon skillnad? Jag skulle vilja hitta ursprungsmanus till den scenen, dvs den på svenska. Har letat på nätet en bra stund men bara hittat det engelska manuset. Någon som har några tips?

Jag tror det var lite mer medvetet än så... hade du själv hört svenska från den tiden hade du nog inte förstått så mycket. Vem vet, för oss kanske det låter som någon obskyr variant av vårt eget språk.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 23:22

Man kan jämföra med isländska. Läser man isländska kan man förstå en del ord och gissa sig till innebörden i några till, detta trots att man inte förstår ett ord när man hör dem prata.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 23:25

Binchy skrev: Jag skulle vilja hitta ursprungsmanus till den scenen, dvs den på svenska. Har letat på nätet en bra stund men bara hittat det engelska manuset. Någon som har några tips?


Got it!

http://www.unreliablenarrator.net/buffy ... s/7x05.htm

Åh! De är verkligen vrickade kreatur.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 23:35

Björn skrev:Jo, precis. Och Anya (eller Aud) är vad jag förstår inte en "baltic woman".

Your hips are narrow, like a Baltic woman from a slightly more arid region.


Like=liksom, inte såsom.

Alltså är hon från västkusten. Och håller på IFK. :D


Ahaaa, du tänker så, då är jag med. Lite seg i hjärnan idag. Har IFK hållt på såååå länge? :eek: :D
Hon kan också vara norrlänning, från de delar närmast Norge.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 23:35

Det där med prickar och ringar över bokstäverna är inte lätt.

Olaf: Beråtta om din dag.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 23:38

Björn, thank you, thank you, thank you, för manuset. Jag ska aldrig mer säga emot dig. :) :) :)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Off » tor jan 20, 2005 0:15

Haha vad bra.

Du är mycket mer min smak.
Dina höfter är små, som en
Baltisk kvinna från en
något mer ofruktbar region.


Vafan ska det betyda :D .
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 20, 2005 0:18

Nu blir jag lite sned, jag har också frågat efter det manuset här men aldrig fått det. :evil:
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » tor jan 20, 2005 0:56

YS: Öh, varför skulle du bli sned över det? Björn är rätt ny här och det var han som hittade det. Måste han gå igenom alla gamla förfrågningar i alla inlägg som skrevs innan han dök upp här innan han får börja hjälpa med förfrågningar i nya inlägg som dyker upp?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » tor jan 20, 2005 2:02

Tack Björn för svenska manuset! :D :D :D Obetalbart. Jag tycker att Abraham Benrubi faktiskt lyckas ganska bra med svenskan. Kudos.

Undrar dock varför de inte valde bybor som faktiskt kan prata svenska? Borde inte vara så svårt att finna. Ville de att det skulle låta som B-svenska?
VIKING #1 (Swedish):
Trollet gör en Olaf
personifiering!

VIKING #2 (Swedish):
Slå honom med frukt och
variationer av kött!

Kanske lika bra... :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 20, 2005 13:15

caffeineaddict skrev:YS: Öh, varför skulle du bli sned över det? Björn är rätt ny här och det var han som hittade det. Måste han gå igenom alla gamla förfrågningar i alla inlägg som skrevs innan han dök upp här innan han får börja hjälpa med förfrågningar i nya inlägg som dyker upp?

Oj, nu såg jag att killen bara hade skrivit 30-nåt inlägg. För mig (som också är rätt ny här) kändes som att jag frågade samma fråga ganska nyligen, fick inget svar, sen kom det en tjej och frågade och fick svar direkt - dvs jag trodde att nån hade suttit med svaret hela tiden men inte brytt sig om att svara. Sånt brukar göra mig lite sned, så jag överreagerade väl...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav gaspode » tor jan 20, 2005 13:30

jag överreagerade väl...

Typ... :) Det finns nog tusen anledningar till att någon svarade på en fråga fastän du ställt den förut, och att de inte svarade för att du är kille eller att de inte gillar dig är nog rätt långt ner på trolighetslistan.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor jan 20, 2005 13:35

Yog-Sothoth skrev:Oj, nu såg jag att killen bara hade skrivit 30-nåt inlägg. För mig (som också är rätt ny här) kändes som att jag frågade samma fråga ganska nyligen, fick inget svar, sen kom det en tjej och frågade och fick svar direkt - dvs jag trodde att nån hade suttit med svaret hela tiden men inte brytt sig om att svara. Sånt brukar göra mig lite sned, så jag överreagerade väl...


Ehh, vet inte om detta kommer som en nyhet men allt handlar faktiskt inte om dig. Väldigt lite gör det faktiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 20, 2005 13:36

gaspode skrev:
jag överreagerade väl...

Typ... :) Det finns nog tusen anledningar till att någon svarade på en fråga fastän du ställt den förut, och att de inte svarade för att du är kille eller att de inte gillar dig är nog rätt långt ner på trolighetslistan.

Fast det där med att vara kille ligger det nåt i... på jobbet har jag ställt en del frågor på programmeringsforum osv och ibland stört mig på att så få svarade. Så jag gjorde ett litet experiment och kallade mig för ett tjejnamn istället. På en gång blev tråden översvämmad med svar...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » tor jan 20, 2005 13:41

Yog-Sothoth skrev:Fast det där med att vara kille ligger det nåt i... på jobbet har jag ställt en del frågor på programmeringsforum osv och ibland stört mig på att så få svarade. Så jag gjorde ett litet experiment och kallade mig för ett tjejnamn istället. På en gång blev tråden översvämmad med svar...

Det beror ju helt och hållet på vad, hur och var en fråga ställs. Programmeringsforum tenderar att vara något arroganta och avfördande mot det mesta. Förstår inte riktigt hur det kan överföras till ett forum om en liten tv-serie -- speciellt eftersom läsat/postarskaran är rätt jämnt fördelad över könen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » lör apr 16, 2005 0:09

Den lista över Big Bad's i buffyverse som inte inkluderar Buffy bör betraktas med stor skepsis. Enligt min mening är hon ett monster, inte i klass med Warren givetvis, men ändå.

Ända sedan "Inca Mummy Girl" (2x04) har det stått utom allt tvivel att Buffy väljer våld som lösning av sina problem utan att på allvar fundera över andra möjligheter. I det avsnittet påpekar Willow och Xander för henne att det går att lösa problem med andra medel än våld. Detta innebär att det inte bara är vi TV-tittare som själva kommit underfund med hennes våldsbenägenhet, utan att den ingår som ett element i själva serien.

Så här långt komna är det bara att konstatera att hon är värre än någonsin. Det här är emellertid helt i linje med hennes karaktärsutveckling så det är ingenting att förvånas över. Buffy har aldrig varit någon favorit för mig. Jag har alltid avskytt hennes moralsyn, men samtidigt tycker jag att karaktären är väldigt homogen och välspelad, och det är svårt att inte imponeras av hur allt hänger samman. Varje hemsk händelse som hon är med om genom åren avspeglas (på gott och ont) i hur hon uppträder. Att Buffy nu nått dithän att hon utan att tveka dödar sin vän är därmed vad man kan vänta sig.

Samtidigt är det inte helt logiskt (men människor är komplexa varelser så ett fullständigt rationellt handlande vore minst sagt förvånande). Den absoluta regel som Buffy följer (varför hon följer den är oklart trots diskussionerna i "Consequenses" (3x15)) är skillnaden mellan å ena sidan människor, och å andra sidan vampyrer och demoner. Hennes område är enbart det senare. Med detta i minnet säger emellertid Buffy någonting mycket märkligt:

Buffy:[A]t some point, someone has to
draw the line, and that is always going to be me.
You get down on me for cutting myself off, but in
the end the slayer is always cut off. There's no
mystical guidebook. No all-knowing council.
Human rules don't apply. There's only me. I am
the law.

Kontentan är att hon är ensam och att hon är lagen.

Strax innan i samma diskussion protesterar Xander mot att Buffy ska döda hans ex:

Buffy: Xander, I know this is hard for you to hear,
but it's what I have to do.
Xander: Hard for me to hear? Buffy, you wanna kill
Anya!
Buffy: I don't want to.
Xander: Then don't!

Vad som sägs i de här två scenerna går inte riktigt ihop. I den första säger hon att hon är lagen, det vill säga att det är hon som bestämmer vem som får leva och vem som måste dö, samt att det också är hon som bestämmer vad som räknas som ett acceptabelt handlande (detta så länge det rör vampyr- och demonvärlden). Hon har som hon säger inga handböcker att följa, hon har bara sig själv att lita till.

Men hur går det ihop med att hon i det andra citatet säger att hon inte vill döda Anya? Att Anya ska dö står inte skrivet någonstans, det finns inga formulerade principer som Buffy har att hålla sig till, inga handböcker att slå i, Anya har inte fällts för mord i någon domstol och det finns inte ens några lagar rörande demoner som Buffy skulle bryta om hon lät Anya leva.

Svaret är helt enkelt att Buffy vill döda Anya och eftersom Buffys vilja är lika med lagen så är Anya därmed dömd. Visst, det bär säkert emot på ett känslomässigt plan, men hon vill ändå hellre döda Anya än låta henne leva, givet vad Anya gjort.

Det problem jag skisserat i det ovanstående är hämtat från medeltida filosofiska diskussioner beträffande guds egenskaper. Det finns enligt detta sätt att se två möjligheter.
1. Vad gud vill/gör är gott (vad han än vill/gör så är det gott i och med att han vill/gör det).
2. Gud vill/gör alltid det goda (det goda är någonting externt i förhållande till gud, och gud följer (vill/gör) alltid det goda).

Vad Buffy gjort är att hon blandat de två sätten att se på sin egen roll (guds roll). Å ena sidan säger hon att hon bestämmer själv vad som ska göras, å andra sidan säger hon att hon måste döda Anya, det vill säga att det finns någon regel som hon måste följa.
Senast redigerad av latarmig sön apr 17, 2005 12:46, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » lör apr 16, 2005 10:11

Måste säga att jag gillar när latarmig går igång sådär. Först ville jag bara hålla med i största allmänhet, för det gör jag, sen funderade jag lite och plötsligt hade jag skrivit det nedanstående. Förlåt att det blev så långt.

Into each generation a Slayer is born. One girl in all the world, a Chosen One. One born with the strength and skill to fight the vampires, to stop the spread of their evil and the swell of their numbers. She alone will stand against the vampires, the demons and the forces of darkness.

Det där har Buffy fått inpiskat i sig sen hon var 15.

Buffy har ju egentligen rätt. Anya är en demon som mördar mer eller mindre oskyldiga människor. I sann Whedonanda ÄR ju Buffy Anya i någon mån. Båda har av egen fri vilja givit upp sin fria vilja. Anya var människa och valde - återigen - att bli demon, och inte den snälla sorten utan en som har som arbetsbeskrivning att ha ihjäl folk. Buffy har valt att bli the slayer. Jo, hon valdes ut utan vetskap, och rycktes upp ur graven utan att bli tillfrågad, men i varje läge där hon fått en möjlighet att komma ut - att låta Kendra eller Faith ta över, att göra som Faith och skita i alltihop, att fly och gömma sig i en folkmassa - så har hon alltid valt att fortsätta vara the slayer. Och som sådan har hon inget val egentligen: så länge hon är the slayer är det hennes jobb att göra av med demoner som har ihjäl folk. Ger hon Anya carte blanche kan hon lika gärna göra det med alla andra också. På så vis är båda latarmigs möjligheter sanna: Ja, Buffy bestämmer själv. Men i och med att hon bestämt sig för att vara the slayer - accepterat den plikten - finns det regler hon förväntas följa.

Och det är här inlägget blir verkligt abstrakt. Sorry.
Alla frågor om etik och moral, rätt och fel, i Buffy har alltid handlat om avsikt. Det viktiga är inte bara resultatet av ens handlingar utan varför man gör dem. Det är därför gänget inte har några problem med att förlåta Buffy att hon försöker mörda dem i "Normal Again", det är därför ingen förebrår Xander att han orsakade ett okänt antal människors död i "Once More With Feeling", det är därför det onda i "Something Blue" kan förlåtas med kakor... etc. De menade ju inget illa. Baksidan av det är att Buffy hela tiden ställer sig själv till svars inte bara för vad hon gör utan också för saker hon skulle vilja göra; se på "Weight Of The World".
BUFFYS: I didn't just know it. I felt it. Glory will beat me. And in that second of knowing it, Will... I wanted it to happen.
WILLOW: Why?
BUFFYS: I wanted it over. This is ... all of this ... it's too much for me. I just wanted it over. If Glory wins ... then Dawn dies. And I would grieve. People would feel sorry for me. But it would be over. And I imagined what a relief it would be. I killed Dawn.
WILLOW: Is that what you think?
BUFFY: My thinking it made it happen.

Nu har hon ju bevisligen fel; hon mördade inte Dawn. Men om tanken att döda någon är lika illa som att faktiskt göra det... Xander säger i avsnittet:
XANDER: This isn't new ground for us. When our friends go all crazy and start killing people, we help them.
WILLOW: Sitting right here!

Men Xander är inte slayern. Han kan inte tala om "we" i det här läget. För visserligen hjälper han Willow i slutet av s6, och visserligen försöker Buffy göra det också. Men vad händer när det verkligen är clobberin' time?
WILLOW: Oh, Buffy. You really need to have every square inch of your ass kicked.
BUFFY: Then show me what you got. And I'll show you what a Slayer really is.

Där - "in that second" - är jag övertygad om att Buffy är beredd att döda sin bästa vän om det nu måste till. Hon är den enda, one girl in all the world, som står emellan en vansinnig häxa, beredd att slå ihjäl allt hon ser, och resten av världen - inte minst hennes familj. Det är det hon gör. Det är hennes jobb. Precis som det var att döda Angel eller att lämna Ford i en källare med vampyrer. Att döda Anya är inte ett lätt beslut, men det är det enda hon kan fatta.
Vilket ju förstås går tillbaka på den övergripande arcen i s7. Säsongen handlar inte så mycket om säsongens big bad som det handlar om Buffy själv: hon må ha sparkat The Council, men hon spelar fortfarande efter deras spelregler. "Även de som simmar emot strömmen simmar i den", som det heter.
WILLOW: You know Buffy. Sweet girl, not that bright.

Genom hela säsongen får Buffy den ena ledtråden efter den andra att det här är något som inte "one girl in all the world" kan klara av. Årets big bad är inte en attack på EN slayer - det är en attack på hela tanken med EN slayer. Det finns ett fundamentalt fel i hela slayermytologin - och det kan hon ännu inte se. Därför kan Buffy bara handla som hon gör. Och det ligger säkert något i det att hon nu går iväg för att mörda den enda som någonsin sagt åt henne att "think outside the box".

(Sen ligger det säkert också något i det att man ju faktiskt inte kan döda en hämnddemon med ett svärd genom kroppen, och att Buffy ju faktiskt vet det men praktiskt "glömmer" av det.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » sön apr 17, 2005 13:25

Tre korta kommentarer. För det första gjorde jag ett stort misstag i mitt förra inlägg då jag inte tog upp förutsättningarna för vad jag skrev. Ganska ofta låter jag bli att skriva om sådant som redan är kommenterat, just den här gången fick det en del oönskade konsekvenser.

Förutsättningen för mitt föregående inlägg är brats utmärkta diskussion (längre upp i tråden) av Buffys alternativa handlingsmöjligheter. Det står efter den diskussionen klart att Buffy inte alls behövde ha bråttom att döda Anya och det framgår också att hon mycket väl kunde ha kommit på alternativa lösningar. Tyvärr startade min diskussion som en direkt fortsättning på det föregående, det vill säga jag började med Buffys våldstendenser (referensen till 2x04) utan att påpeka att den kommentaren utgjorde ett band till brats (och VBs) diskussion. Jag håller med brat och ser det därmed inte som självklart att Buffy måste döda Anya.

Den andra kommentaren rör den distinktion jag gjorde mellan att följa vad som är rätt eller gott, och att utgöra kriteriet för detsamma. Meningen med distinktionen var inte att säga någonting om hur Buffy bör handla. Den handlade istället om att Buffy i vad hon säger döljer sig bakom ett måste, istället för att medge det fulla ansvaret: Hon måste inte döda Anya, hon väljer att göra det.

Jag hade innan jag började skriva funderingar på att utgå från slayer-mottot, men till sist blev det inte så. Vad jag kan se ger det heller inget entydigt svar på frågan om slayerns roll som sista instans i frågan om andra varelsers liv och död.

Den frågan leder till den sista kommentaren, vilket är en ickekommentar, då jag undviker den. Frågan som både mottot, våldsbenägenheten och förhållandet till lagen leder fram till är nämligen vad en slayer är, vad hon har för funktion och i det konkreta fallet Buffy, vilken moral hon har (jag håller med om att förhållandet till avsikter är avgörande för Buffy). Det är frågor som jag länge funderat på att skriva någonting längre om, men trots över ett års funderingar har jag ännu inte kommit till skott.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » mån apr 18, 2005 12:38

Hade faktiskt missat Brats inlägg - tack för att du pekade på det; mycket läsvärt det också.

Sen ville jag inte i mitt inlägg få det att verka som att jag diskuterar vad Buffy BÖR göra. När jag skriver att hon inte KAN handla annorlunda menar jag inte att det inte finns andra handlingsmöjligheter, utan att Buffy Anne Summers med allt hon lärt sig och allt hon vet inte kan handla annorlunda i det läget. För Buffy är det, vad hon än må säga till Riley i "New Moon Rising", en rejäl skillnad mellan demoner och människor. Och det är ingen slump att avsnittet innehåller mer än en referens till "Becoming".
BUFFY: I killed Angel! Do you even remember that? I would have given up everything I had to be with - I loved him more than I will ever love anything in this life. And I put a sword through his heart because I had to. (...) Do you remember cheering me on? Both of you. Do you remember giving me Willow's message: "Kick his ass."

Buffy skonade Angelus i "Innocence", med följden att åtskilliga människor - inklusive en som stod henne nära - fick betala med sina liv. Hon kunde inte se skillnaden mellan Angel (hennes livs kärlek) och Angelus (ond och mäktig vampyr som mördar folk). Nu ser hon samma sak upprepa sig (både hon, Willow och Xander har ju faktiskt blivit överfallna av superspindeln Anya frambesvor) och reagerar som hon tycker att hon borde ha gjort direkt där: drar ett tydligt streck mellan Anya (god vän, Xanders livs kärlek) och Anyanka (mäktig demon som mördar folk och måste stoppas). Är det för hastigt? Mycket möjligt. Borde hon övervägt fler möjligheter? Jovisst. Är det typiskt Buffy att inte göra det? Absolut.

Jo, Buffy väljer att döda Anyanka (fast återigen - hon VET att ett svärd inte kan döda en hämnddemon). Men om hon hade valt att inte göra det hade hon gått rakt emot vad hon ser som sin uppgift. Det finns ju bevisligen både handbok och council, men i och med att hon sagt upp banden med dem återstår bara ordet "slayer". Hur många gånger Buffy än lär sig vikten av att ha sina scoobies fastnar hon hela tiden om och om igen på det där med "one girl in all the world". (Det är där vi kommer in på det jag inte köper med avsnittet, och som Brat också säger: att Willow sitter tyst för att SEDAN rusa iväg och prata med D'Hoffryn. Varför inte föreslå det direkt?) Slayermottot ger inget entydigt svar - men det är, utan council och utan Giles, den enda arbetsbeskrivning hon har att hålla fast vid. "Slay means kill." Rätt, fel, hon lägger knappt ens någon moral i det längre; det är ett jobb som måste göras. Damage control. Visst är det praktiskt för Buffy att dra till med "måste" där - men jag tvivlar inte på att hon faktiskt tror på det. Ur Buffys synvinkel: genom att hon väljer att vara the slayer måste hon fatta hårda beslut - och ju snabbare och slutgiltigare, desto bättre. Hon står ensam, hon har inte tid att föra långa debatter om varje enskild demon.

(Sen ber jag om ursäkt om jag var för spoilermässig i förra inlägget - försökte hålla det lite allmänt, men i efterhand så ser jag att det kanske var lite för specifikt. Jag är lite för förtjust i ljudet av tangenter som trycks ner.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån apr 18, 2005 15:47

A bear skrev:(Sen ber jag om ursäkt om jag var för spoilermässig i förra inlägget - försökte hålla det lite allmänt, men i efterhand så ser jag att det kanske var lite för specifikt. Jag är lite för förtjust i ljudet av tangenter som trycks ner.)

Vi har alla råkat ut för det. Dessutom är det väldigt svårt att inte börja prata om serien i helhet efter att man sett klart allt -- speciellt när man vet alla konsekvenser.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eponinethen » tor maj 19, 2005 11:30

Åh gud tack för manuset! Jag har velat läsa det så länge och det är verkligen ungefär lika sjukt kul som jag anat, heh.

Det här är ett av de få avsnitt ur tidiga säsong 7 som jag kan se hur många gånger som helst. Och som får mig att älska Anya så otroligt mycket, och inse hur bra Emma verkligen är.

Hm, jag har alltid tyckt att det var mer okej att döda Anyanka än att döda Faith, eftersom att Anyanka var en demon osv, men vi ser ju i detta avsnitt hur enkelt det faktiskt var att få Anya på andra tankar. Det är ju rätt uppenbart att hon inte vill göra allt detta. Gah, hon är så jäkla fin. Seriöst jag förstår Buffy, och skulle nog resonerat som hon gjorde, men det är sannt att det börjar bli för mycket arbete för henne. För lite känsla osv och mer "this is what I have to do"...

Äh, jag ska inte gå in i rant om detta avsnitt, tänkte egentligen bara tacka för manuset, har alltid undrat exakt vad det var meningen att de skulle säga....
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » tor sep 01, 2005 20:46

Hade helt glömmt bort att Buffy kommenterade Xanders agerande i S2 i detta avsnitt, helt underbart! Jag vet inte, men jag kan ha sagt någon gång att Xander aldrig fick den skit han förtjänade för hans dumma betende i Becomming. Nu blir han ju inte direkt utskälld, men det är bra att Buffy inte har glömmt bort det.

Jag är helt med Buffy när hon säger att andra inte kan förstå hur det är att vara "The Slayer". Men, det känns som att hon inte verkar speciellt intresserad att hitta en alternativ lösning på problemet. Willow blev ond, och var betydligt farligare än Anya men då var döden inte ens ett alternativ. Nu är Anya demon, men det har inte varit någon problem tidigare...Buffys dubbelmoral gör sig påmind igen. Hade hon verkligen försökt att hjälp Anya men misslyckats så kan jag förstå att hon måste dödas, andra liv står ju på spel. Men det är som att Buffy får blodlust och ser helt rött. Och nu har ju Xander känslor för Anya, bara det borde få Buffy på andra tankar. Xander om någon borde väl betyda något för Buffy?
Vilket fall som, ett överlag OK avsnitt men om man inte gillar Anya skarpt så känns avsnittet lite utdraget.

6/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Piraten » tor dec 15, 2005 23:57

Det starkaste och bästa i detta avsnitt var när Buffy/Xander/Willow hade argumentationen över hurvida Anya skulle dödas eller inte. När Buffy säger "I killed Angel", den som hon älskat mest någonsin.
Det får det mig att sätta hjärtat i halsgropen, kaffet i halsen (o.s.v. ...you get it...), väldigt starkt ögonblick. Känner verkligen med Buffy då...
["Written on the wall"]
["WAS IT GOOD FOR YOU TOO"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 08 jul 2004
Ort: Alfta (Hälsingland)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron