7x05 Selfless

Här pratar vi mest om Säsong 7

Kom igen! Betyg! Avsnittet är Selfless.

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
6
11%
7
8
15%
8
17
31%
9
15
28%
10
7
13%
 
Antal röster : 54

Inläggav Koala » ons okt 27, 2004 18:07

Hela s1-3 är hon så.

Tom hon refererar till slutet av s2


edit: Ok, kanske inte början av s1 :)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » ons okt 27, 2004 18:18

Koala skrev:Hela s1-3 är hon så.

Tom hon refererar till slutet av s2


Jag kan verkligen inte hålla med... Selfless!Buffy är märkt av sitt hårda live s2-3 Buffy är oförstörd och får sina första hårda smällar.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » ons okt 27, 2004 18:20

Tycker iof att säsongsavslutningen i slutet av s2 är den tyngsta smällen
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav CheeseGuy » ons okt 27, 2004 18:27

Censuren var verkligen brutal idag. Ni som inte har sett avsnittet tidigare MÅSTE se nattsändningen, för bl.a. Buffy och Anyas strid är riktigt bra i oklippt version. Nu klipptes typ hälften bort.

Jag kan håller till viss del med er (på sida 1, tror jag) som sade att det inte är bra, när man har sett sett det ett par gånger i alla fall. Fast det är ju fortfarande en klar 9:a.

+ Löjligt mycket referenser till tidigare säsonger.
+ Det är kul med så högt produktionsvärde ibland. Det ser riktigt snyggt ut.
+ Alla flashbacks var underbara. Jag tycker faktiskt att Anyas sång lätt skulle ha platsat i OMWF. Hon sjunger riktigt bra också.
- Hämddemonutseendet. Kombinationen tråkig/grotesk är ingen höjdare. Men det gäller förstås inte bara det här avsnittet.
- För mycket magi. Det är en ren smakfråga förstås; jag tycker att det blir lite för flummigt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » ons okt 27, 2004 18:28

Och Buffy s1-3 lider verkligen med sina beslut, här är hon mer distansierad och tycker det är tråkigt att behöva döda Anya men inte mer. Hon är mycket mer som Buffy i The Wish, det är ett jobb och om någon går under så är det oundvikligt och tråkigt för den, men eftersom alla ska dö så gör det inget egentligen. Ungefär.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Joamna » ons okt 27, 2004 20:01

Inte direkt ett toppen avsnitt men det hade sina höjdpunkter. Dawns predikan till Willow om hur hon ska bete sig tex.

Angående Buffy och hennes val så håller jag med Eisa på föregående sida:
eisa skrev:angående Buffy och hennes val, jag kan inte klandra henne. buffy är den enda som vet hur det är att vara slayer, och hur viktigt det är att fatta beslut hur smärtsamma de än kan vara. och hon har helt rätt, hon dödade angel så varför skulle hon inte kunna döda anya, hur nära vänner de än är? buffy är nästan alltid tvungen att åsidosätta sig själv och sina egna behov för att göra det rätta, eftersom det är hennes öde. och det är på grund av just detta hon måste göra sig hård och stålsätta sina känslor, hon kan inte låta känslorna går före "jobbet", hon kan inte tillåta sig att bli personlig.


"I killed Angel" Påminnde en verkligen om vad hon egentligen gått igenom, och det visar ju också att det mer är Xander som vänder kappan efter vinden och anpassar "reglerna" efter sig själv än Buffy..

Gillar sista scenen med Xander och Anya. Har en tendens att alltid tycka om när folk på tv inser att de måste lära sig klara sig själva..

Också Willow, hon är så stark och det är så härligt att se att hon klarar sig.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons okt 27, 2004 20:31

Flisa skrev:"I killed Angel" Påminnde en verkligen om vad hon egentligen gått igenom, och det visar ju också att det mer är Xander som vänder kappan efter vinden och anpassar "reglerna" efter sig själv än Buffy..


Fast den visar också att Buffy har svårt med folk och har lite svårt att tänka utanför "reglerna" på samma sätt som hon gjorde tidigare. Det hon har varit med om har samtidigt fått henne att låsa sig i sin roll på ett sätt hon inte hade accepterat i s1 eller 2. Hon borde samtidigt ha lite mer förståelse för vad andra tycker om det här eftersom hon själv har gått igenom det.

(Spoiler s7)Det är det jag anser är en del av säsongens back to the beginning-tema. Buffy hittar tillbaka till spontantieten och bryter mot reglerna igen och omdefinierar vad en slayer är. Eftersom reglerna the Watchers Council har mer eller mindre satt upp och gjort till traditioner som gör henne ensam i slutet och får henne att inse att det är fel. Det fungerar inte längre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Joamna » ons okt 27, 2004 20:48

noike skrev:
Flisa skrev:"I killed Angel" Påminnde en verkligen om vad hon egentligen gått igenom, och det visar ju också att det mer är Xander som vänder kappan efter vinden och anpassar "reglerna" efter sig själv än Buffy..


Fast den visar också att Buffy har svårt med folk och har lite svårt att tänka utanför "reglerna" på samma sätt som hon gjorde tidigare. Det hon har varit med om har samtidigt fått henne att låsa sig i sin roll på ett sätt hon inte hade accepterat i s1 eller 2. Hon borde samtidigt ha lite mer förståelse för vad andra tycker om det här eftersom hon själv har gått igenom det.


Håller med. Visst borde hon vara mer förstående, men jag vet att jag själv iaf brukar ha svårt för att vara förstående när andra människor går igenom saker jag redan gått igenom. Jag vet att jag borde vara förstående, men just då är det bara irreterande.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nightcrawler » ons okt 27, 2004 22:24

Bra avsnitt...Finns inget direkt dåligt med det...Skönt att bli av med Halfrek, men oj-oj-oj vilken fult fejkad nordiska det där var...Skrattretande utav helvete! Men Anya är förlåten ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tob » ons okt 27, 2004 22:31

Nightcrawler skrev:Bra avsnitt...Finns inget direkt dåligt med det...Skönt att bli av med Halfrek, men oj-oj-oj vilken fult fejkad nordiska det där var...Skrattretande utav helvete! Men Anya är förlåten ;)


Menar du språket? Jag tror inte man kan räkna med att riktigt gamal svenska låter som idag, jag menar det var väl runt 1000 talet. Bra längesedan.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » ons okt 27, 2004 22:32

Nightcrawler skrev:men oj-oj-oj vilken fult fejkad nordiska det där var...Skrattretande utav helvete!


Finns det någon språkhistoriaexpert här? Om jag minns rätt från Svenska B så skulle svenska från 800-talet vara oförståeligt för oss.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Langtry » ons okt 27, 2004 22:46

Vi skulle nog även ha svårigheter att förstå tex Gustav Vasa men även om vi historiskt ej skulle förstå så känns det lite konstigt med en så'n skum svenska =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav JRT » ons okt 27, 2004 22:55

Språket har har garanterat ändrats en hel del sedan 800-talet. På den tiden var det fortfarande ett språk i hela norden, lägg då till att det skall vara någon sorts gammalform av nordiskan... Så det är nog ganska rimligt. Sen vet man förstås inte om de medvetet använde det språket eller om de satsade på modern svenska och misslyckades helt, vilket tycks vara väldigt vanligt när amerikanska skådespelare ska försöka prata svenska...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » ons okt 27, 2004 23:58

Känns inte som att språkrealismen känns så viktig i en så uppenbart överdriven komisk scen. Den är alldeles underbar ändå. "Your logic is insane and happenstance, like that of a troll."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Lipton » tor okt 28, 2004 6:47

Fattar fortfarande inte varför Spike sitter i skolans källare!! Han med skinnet vaktade ju kryptan så den borde ju vara kvar.

Ett 8:a avsnitt 8:a+ på vissa delar, jag tror att jag har en tendens att ge 8 till de flesta avsnitt.

Kul med språket som Anya talade, vad var det, en blandning av svenska, norska, isländska och tyska. Undrar om det Anya sa betydde något överhuvudtaget. Antagligen är det väl bara rappakalja blandat med några riktiga ord, om de ville ha verklig svenska så borde det ju inte ha varit alltför svårt att fixa en riktig översättnig. OMWF delen var inte direkt begriplig den heller tyckte inte att den gav något mer till handlingen.

Skönt att Byffy äntligen fick ur sig att hon fick döda Angel och hur svårt det var för henne och att Xander inte sa sanningen om att Willow höll på att försöka få tillbaka själen.
Här var hon verkligen hård mot de hårda, inget mjäk här heller.

edit: jag skriver mitt inlägg innan jag läser vad andra skrivit, därför kan det verka som att jag tjatar om något som någon annan just skrivit. Jag vill skriva utan att vara påverkad av vad andra tycker. (Oj vad mycket "skriva" det blev).

"Hit him with fruits and various meats :D
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav caffeineaddict » tor okt 28, 2004 8:16

Lipton: Jag trodde också de bara rappakaljade första (och andra) gången jag såg viking-flashbacken, men det blir tydligare att de faktiskt hade en riktig svensk översättning framför sig och bara inte hade den blekaste aning om hur de skulle uttala den. Ju fler gånger man ser scenen, desto mer hör man att det ska vara "riktig" svenska.

Alla flashbacks är ju för att visa hur Anya alltid har definierat sig själv genom något eller någon annan och aldrig riktigt varit sin egen person. I OMWF-flashbacken handlar det naturligtvis om hur mycket hon definierade sig efter och förlitade sig på Xander och sin blivande roll som Xanders fru. Dessutom fick vi ju en ny Joss-skriven låt. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » tor okt 28, 2004 10:37

Var inte svenska språket förr i tiden mer likt Isländska? Och att vi pratade så i hela norden förr alltså..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tor okt 28, 2004 11:14

Jag petade det här avsnittet ifrån min top 10 list nyligen men jag tror nog att det är tillbaka efter att ha sett om det:

Jag tycker om följande saker

- att den riktiga Buffy trots att hon är hård mot Spike vill honom väl och jag är säker på att hennes "tough love" är bra för honom i slutändan.

- att det är en riktig massaker som har skett och att Anya är helt chockad

- att det är kvar lite Darth Rosenberg i Willow

- Willows frisyr och kläder

- Buffys tal till Willow och Xander det är så bra agerat jag älskar hur det skiftar från på gränsen till tårar till arga blickar riktade mot Xander. Jag håller nog inte med henne som sagt men jag förstår hur och varför hon agerar som hon gör... Det är ju förstås supersnyggt att de refererar tillbaka till Xanders lögn.

- fighten mellan Anya och Buffy. Jag gillar hur Buffy ber om ursäkt men sedan inte visar någon pardon... då hon naglar fast Anya i väggen med svärdet genom bröstet så ryser jag, det är så snyggt och att Buffy knappt visar några känslor är så coolt.

- sångnumret tycker jag är helt klart motiverat det visar varför Anya är där hon är idag och sedan är det sött och snyggt också.

- återblickarna till Auds dagar är vansinnigt roliga och informativa, jag har inget problem med att svenskan till största delen är rena rotävlskan.

- Sista scenen är jättefin... Emma Caufield är riktigt duktig.

Sammantaget ger jag avsnittet 9 i betyg.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » fre okt 29, 2004 11:47

Flisa: nej=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Joamna » fre okt 29, 2004 14:31

Eisa skrev:Flisa: nej=)


Åhå :)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Emily » mån nov 22, 2004 20:54

Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav JRT » mån nov 22, 2004 21:11

"It is possible that the language is actually Old Norse which was the common language of all Scandinavians of the time."

Det var väl det jag sa längre upp... Det låter ganska logiskt. Fast nu behöver man förstås inte analysera sönder scener som är oerhört roliga oavsett vad språket är mest likt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav carre » mån nov 22, 2004 21:22

JRT skrev:"It is possible that the language is actually Old Norse which was the common language of all Scandinavians of the time."

Det var väl det jag sa längre upp... Det låter ganska logiskt. Fast nu behöver man förstås inte analysera sönder scener som är oerhört roliga oavsett vad språket är mest likt.


Måste bara var viktigpetter: "Svenskan" i Selfless har ingenting med fornnordiskan att göra. Under 800-1000 talet höll dessutom språken på att utvecklas till svenska, danska och norska. Det språket som liknar fornnordiskan menst är isländskan eftersom det är det språket som förvarat sina ord bäst och dessutom väldigt sällan använder låneord.

Anledningen till att man bara förstår en del av vad det säger är för att de hade direktöversätt svenskan från engelskan.
Och för att skådespelarna inte har svenska som modersmål ;)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Noggster » mån nov 22, 2004 21:40

faktiskt var det meningen att dom inte skulle prata svenska, dom skulle bara röra läpparna till orden, men dom lärde sig orden utantill ändå.. så dom körde på det. Från början hade dom bara tänkt sig att göra att deras läppar rör sig som dom pratar svenska, sen skulle dom ha en jättedålig dubbning med lipsync out of control.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån nov 22, 2004 21:56

Det som står om kommentarsspåret på restlessbtvs.com gör mig nyfiken och jag är snart framme vid det avsnittet på dvdn, bra timing :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Noggster » mån nov 22, 2004 22:37

rätt bra kommentator-spår faktiskt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons nov 24, 2004 21:02

Det var ett bra kommentarsspår och med engelsk text på står det faktiskt "speaking old norse".
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Eisa » tor nov 25, 2004 14:13

noggster skrev:

faktiskt var det meningen att dom inte skulle prata svenska, dom skulle bara röra läpparna till orden, men dom lärde sig orden utantill ändå.. så dom körde på det. Från början hade dom bara tänkt sig att göra att deras läppar rör sig som dom pratar svenska, sen skulle dom ha en jättedålig dubbning med lipsync out of control.


så det var ett val mellan pest eller kolera då med andra ord...[/quote]
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav noike » tor nov 25, 2004 14:41

Eisa skrev:så det var ett val mellan pest eller kolera då med andra ord...


Bah! Hela den sekvensen med blandade svenska ord och nonsens är hur charmig som helst.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » tor nov 25, 2004 15:14

Vilken ära för oss att de valde svenska. Har Joss någon svensk anknytning eller var det bara något han tyckte passade ändå.







edit:rättade stavfel.
Senast redigerad av Lipton fre nov 26, 2004 10:23, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron