7x05 Selfless

Här pratar vi mest om Säsong 7

Kom igen! Betyg! Avsnittet är Selfless.

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
6
11%
7
8
15%
8
17
31%
9
15
28%
10
7
13%
 
Antal röster : 54

7x05 Selfless

Inläggav dizzy » tis okt 21, 2003 1:01

Buffy rycker upp sig igen med ett riktigt bra avsnitt får jag säga. Jättekul med återblickarna till 880 och Anya och Olaf innan de blev demon och troll. Mycket bra spel av Emma förstås, men även bråket mellan Buffy och Xander var intressant, inte minst för att Xander's lögn i S2 Becoming till slut kom ut.
Mycket bakåtreferenser överlag i det här avsnittet. En av de större förstås Anyas lilla extranummer till Once more with Feeling. Kul idé även om sången kanske inte var något särskilt.
Bra också att Anya fick vara kvar trots allt som hänt, Halfrek var inte en så stor förlust.

Tror jag får ge det en 8:a.

Olaf: "Come here tiny man! You are small and toylike!"
:)
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tis okt 21, 2003 10:29

Detta avsnitt är enligt mig ett av de mest överskattade Buffyavsnitten någonsin. Kanske det mest överskattade överhuvudtaget. Det är inte dåligt, men vid det här laget har Anya slutat beröra på samma sätt som tidigare och det faktum att Anya inte dör gör att avsnittet inte känns särskilt dramatiskt alls och att hennes osjälviska akt inte känns så betydelsefull. Jagh ar dock bara sett detta avsnitt endast en gång, för bra precis ett år sedan, men jag vet att jag inte tyckte om detta avsnitt så mycket.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis okt 21, 2003 15:35

Fantastiskt skrivet avsnitt, Drew Goddards första. En enorm kombination av komedi (mest i flashbackarna) och drama. Grymt spelat av alla, men främst står naturligtvis Emma Caulfield. Och en av mina absoluta favoritscener finns ju här, när Xanders lögn från 4½ år tidigare äntligen slängs fram mitt i en het debatt mellan våra tre huvudpersoner. Älskar alltid när svåra val (ska/kan/bör Buffy döda Anya?) tas upp i serien, och också att saker som man nästan tar för givet i TV-serier (som att man antar att Buffy och Anya bryr sig mer om varandra än vad de gör, bara för att Anya varit i serien så länge vid det här laget) ifrågasätts och motsägs.

Jag har dock inte sett det här sedan det först sändes, för nästan ett år sedan, så jag kommer tyvärr inte ihåg alla detaljer, utan mest bara att det var ett grymt bra avsnitt. Jag tål inte denna väntan på S7-DVD! :(

Ett av säsongens tre riktigt fenomenala avsnitt (och det finns många fler som "bara" är riktigt, riktigt bra). Betyg 9.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » sön okt 26, 2003 4:13

Ett bra avsnitt var det, inte en nia, men iaf en åtta..
Aud-flashbackarna var ju grymma, även om det var distraherande att försöka förstå vad de sa på svenska :D

D'Hoffryn är rätt tråkig som karaktär, men skönt att vara av med Halfrek iaf. Måste också peka på det korta nästanavslöjandet av Xanders lögn. Mycket trevligt. Spindeln däremot, var väl sådär, även om Buffys dödande av den var bra... inget utdraget stridande där inte.

Och det var ju faktsikt kul att återse Kubiac/Olaf
Stackars Spike har det inte lätt..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » sön okt 26, 2003 4:17

Får nästan hålla med AKS om att det verkar något överskattat dock.
9:e plats på snittpoängen på the Council of Watchers är på tok för högt..
Bättre än Hush!?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Veidit » sön okt 26, 2003 4:48

Ja avsnittet är inte bättre än Hush iaf, dock hade jag nog föredratt att Anya och Xander hade gift sig och senare fått problem på andra sätt som hade resulterat i att hon hade blivit en demon igen men ja man kan inte få allt
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön okt 26, 2003 13:01

gaspode: Jojo, om man jämför om avsnitt är över/underskattade med hur de ligger på Council of Watchers lista så blir man lätt knasig. Isf skulle jag behöva anse att nästan alla avsnitt som ligger högre än When She Was Bad (plats 57, galenskap! :eek: ) är överskattade, då WSWB tveklöst är ett Top 10-avsnitt för mig. Men så funkar det ju inte (även om WSWB ÄR sjukligt underskattat). ;)

Nionde plats kanske är lite högt för Selfless, men på Top 20 platsar det enligt mig.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav pfant » tis nov 18, 2003 11:22

Nej ni, det här var inte något topp 20-avsnitt inte.

Helt ok men inte mycket mer.

"Jag är Olaf!" var iofs lite kul...
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » mån jan 12, 2004 1:40

Mycket bra avsnitt. Som sagts tidigare är Xander/Buffybråket riktigt bra och att ta upp en sak som Xanders lögn i bara förbifarten mitt i ett bråk är helt genialiskt. Jag ger nog avsnittet en 9 bara pga Xanderlögnen och Buffys: I killed Angel!

Bästa kommentaren
You're apologizing to me. What fight are you watching? Or is this like one of your little pop-culture references I don't get, 'cause I'm a vengeance URGH
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » sön apr 04, 2004 21:09

Hehe, detta har inte jag läst tidigare i alla fall. Från en Q&A with Ultimate Drew (från drewgoddard.com):

Q. What is your favorite episode out of the ones you’ve written?

The one where Mark Greene keeps making small mistakes when delivering the baby and ultimately gets his patient killed. After that, it’s all pretty much one big tie. Though "Selfless" does have Swedish Viking Troll dialogue in it. That’s going to be hard to top. Where do you go after that? What’s the point?


Jag har alltid antagit att de ska vara "svenska", men inte läst en bekräftelse förut. Tänka sig, Anya är svensk and it's official!! :D

Sorry om ni postat nåt om detta tidigare. Om så är fallet får jag väl smiska mig själv eller nåt sånt. Nåväl, nu vill jag ha min Buffybox så att jag kan se om detta avsnitt för första gången sen det sändes (då jag såg det två gånger på raken, men det är ju över ett år sedan).

Här är en länk till hela intverjun: http://www.buffy.nu/article.php3?id_article=3932
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Horrabin » sön apr 04, 2004 21:23

Jodå, att Anya är svensk har vi tagit upp några gånger tidigare. Vet inte om det var här eller på dvdforum, men det är inte första gången detta uttalas i alla fall. Så jag antar att det betyder att du får smiska dig själv eller nåt sånt (can I watch?). Hoppas du får trevligt. :)

Om man lyssnar på vad Aud och Olaf säger när de pratar så kan man - med lite vilja - höra svenska ord i gröten som kommer ur deras munnar. Ganska skoj måste jag säga.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav AKS » sön apr 04, 2004 21:26

Naturligtvis får du se på, Horrabin! Har dock ingen webcam så tyvärr... :( hehe, jag vet att vi nämnt det förut, men jag måste ha missat de inlägg som tagit upp Anyas svenskhets "officiella status", s.a.s. Nåväl, lite smisk har ju ingen dött av... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön apr 04, 2004 21:34

"Everyone's being spanked but me."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Langtry » sön apr 04, 2004 21:51

Tänkte skriva det men har redan skrivigt det lite överallt på forumet så det kändes lite overkill för mig =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav sharatec » mån apr 05, 2004 10:35

Langtry skrev:Tänkte skriva det men har redan skrivigt det lite överallt på forumet så det kändes lite overkill för mig =)


Jo, Langtry, en gång till så hade nog folk börjat bli misstänksamma... :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav caffeineaddict » lör apr 10, 2004 17:19

Efter att ha lyssnat på Goddards & Solomons kommentarspår blir det också klart att Goddard VERKLIGEN tror att Aud & Olaf pratar svenska i de scenerna! Någon har klantat sig för många svenska ord fanns då inte där att höra. Men många engelskspråkiga människor tycker tydligen att deras gibberish är så svensklåtande att de helt enkelt har misstagit det för "the real thing".

Fortfarande ett alldeles briljant och lysande avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » sön apr 11, 2004 19:22

Det ÄR svenska, men Emma Caulfield och Kubiac har nog inte gått nån kurs i det innan de fick läsa sina repliker :D

Så här säger de iaf i början:

- Ah Aud! Rara vackra Aud!
hmhmmhhm litet barn!

- Olaf! Ar du skadad? Du luktar blod och musk.

- hmhmhmhm mindre troll hmhmh stora olaf.

- sitt hmhm Låt mig passa upp dig.

Mer orkar jag inte lyssna ut, men svenska är det iaf i början.
sen kommer lite gibberish blandat med svenska.. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » tis apr 20, 2004 23:40

svensk Anya.. jaja.. ser man på ;).. OMWF referensen, Buffy Xander Willow gräl, Anya - Xander.. ooooh mkt bra!

sen vill jag säga såhär:

när vi var i USA (jag o en vän) för ca 5år sedan, pratade vi svenska med varann ibland när de andra hörde (de vi bodde hos).. och när de försökte härma oss lät de PRECIS sådär.. SVINKUL att höra så!

hahaha
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » tor apr 22, 2004 21:35

Wow nu har jag precis sett detta avsnitt! Väldigt bra med bra historiska återblickar. Anyas nya OMWF nummer fick verkligen tillbaka alla s6 känslor och Spike har varit lysande i alla avsnitt hittils.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Sparvid » tor apr 22, 2004 23:12

"Hit him with fruits and various meats!"

Mycket kul att se Olaf igen :) Ett av de bättre avsnitten hittills...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav sus@n » fre apr 23, 2004 15:52

Om någon av er har letat efter de två nya OMWF-låtarna från detta avsnitt så har jag lagt de på ftpn nu.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav kaos » fre apr 23, 2004 17:42

detta va ett toppen avsnitt specielt, med Aud flashbacksen
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav caffeineaddict » ons jun 23, 2004 23:46

Nu har S7-omtitten (the third time, med meleth och Willy Blod) börjat. Det här är fortfarande alldeles andlöst bra. Så många starka och roliga ögonblick. Fantastiskt.


"People may say something like 'My protein window closes in an hour.' Just nod and smile. Mm-hmm. Turns out it has something to do with fitness."

"Your logic is insane and happenstance, like that of a troll."

"Dru used to see things, you know? She'd always be staring up at the sky watching cherubs burn or the heavens bleed or some nonsense. I used to stare at her and think she'd gone completely sack of hammers. But she'd see the sky when we were inside and it'd make her so happy. She'd see showers. She'd see stars. Now I see her."

"The troll is doing an Olaf impersonation!"
"Hit him with fruits and various meats."

"I don't talk to people much. I mean, I talk to them, but they don't talk to me. Except to say that your questions are irksome, and perhaps you should take your furs and your literal interpretations to the other side of the river."

"Do you remember cheering me on? Both of you. Do you remember giving me Willow's message: Kick his ass."

"There's no mystical guidebook. No all-knowing council. Human rules don't apply. There's only me."

"The flaying of Warren Meers? Oh, truly inspired. That was water cooler vengeance. Lloyd has a sketch of it on his wall. "

"You're apologizing to me? What fight are you watching? Or is this like one of your little pop-culture references I don't get, 'cause I'm a vengeance..."

"Oh, no. Mustard on my shirt."
"Mustard. I'll never get it out."
"My favorite red shirt."
"Dry clean it."

"And I'll be Missis.
I will be his Missis.
Mrs. Anya Lame-Ass-Made-Up-Maiden-Name Harris."

"He's my Xander
And he's awfully swell
It makes financial sense as well,
Although he can be—I'll never tell—
Just stand aside
Here comes the bride..."

"I will be..."


"You understand how this works. The proverbial scales must balance. In order to restore the lives of the victims, the fates require a sacrifice."

"Never go for the kill when you can go for the pain."

"You should've killed me."
"Oh, I wouldn't worry about that. From beneath you, it devours. Be patient. All good things in time."

"What if I'm really nobody?"



(BTW, alla de fyra första avsnitten kändes också ännu bättre denna gång. Särskilt Help som jag faktiskt uppskattade rätt ordentligt nu.)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor jun 24, 2004 1:29

Hell yeah s07 for president :D

Måste nog se om den här säsongen snart igen. Hmm men då måste jag nog se om s06 före så man kommer in i känslan :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 3:18

Så klart Anya är svensk! Och så klart hon pratar svenska. I vintras hade jag scriptet till avsnittet där alla repliker stod på svenska och visst kunde man höra vad de försökte säga när man visste vad de försökte säga. Det är bara en gång Emma börjar köra: rabbelrabbelrabbelrabbel. Tyvärr har sidan där jag hittade det tvingats stänga så nu kan jag inte dela med mig av den underbara dialogen längre.

Det bästa med avsnittet är alla inblickar vi får i Anyas liv. De går från hysteriskt roliga till extremt tragiska. Värst är återblicken till OMWF när det sedan bryts så tvärt till Anya med ett svärd i bröstet. Ett extra plus också för att Xanders lögn avslöjas.

Det sämsta med avsnittet, med risk för att starta en våldsam diskussion (men det är väl ingen som klagar?), är det fåniga s.k. 'valet' Buffy gör att döda Anya. Jag kan se skillnaden att Anya valt ondska, medan övriga blivit indragna mot sin vilja (exkl. Willow) För de senare, ofrivilligt indragna, har alltid Buffy utforskad andra alternativ än att döda dem. Varför skulle hon inte göra det nu? Bara för att det enligt Buffys regler är ok att döda henne (till skillnad från Willow som var "människa") behöver inte det betyda att man skulle göra det. Speciellt inte med en kvarts betänkestid. Innan man dödar en vän provar man allt annat. Det är ju inte som om det var världsundergångstatus på problemet, lås in henne till ni kommit på något. Varför tänkte ingen på att förstöra hennes halsband???? Då skulle väl önskningen bli ogjord? Eller att försöka binda henne med magi. Eller bara prata med henne först, åtminstone Willow kan ju vittna om hur Anya inte ens trivs med att vara demon igen, hon kunde ha gett om det självmant med lite övertalning. Sedan har ju Willow en idé om vad man kan prova, varför inte göra det innan man skickar Buffy att döda Anya. Varför? Jo, för att det är en avsnittskonstruktion. Det är inte troligt. Om det var så där Buffy reagerade i alla situationer hade jag aldrig kunnat stödja henne. Folk förtjänar en andra chans... och sedan kanske man ger dem en tredje också än om de inte förtjänar det. Buffy har hjärta, vanligtvis - inte i det här avsnittet.

Bästa karaktär: Anya... känns som om jag börjar bli väl uppenbar med dessa val, ska skärpa mig till nästa avsnitt
Bästa scen: Då Anya i brudklänning sjunger på balkongen för att sedan tvärt klippas av.
Bästa replik: Dawn har några underbara just i början (varav en redan blivit citerad) men annars finns den kanske roligaste raden i hela serien i just detta avsnitt (även det citerat en gång redan): "Mrs. Anya Lame-Ass-Made-Up-Maiden-Name Harris." Kan inte sluta skratta varje gång jag hör det!!

DAWN: People may say something to you you don't understand. Just don't be afraid to keep your mouth shut and pretend like you know what they're saying.

DAWN: People may say something like "My protein window closes in an hour." Just nod and smile. Mm-hmm. Turns out it has something to do with fitness.

DAWN: (Om olyckliga Anya) She should try acting like everybody else more.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 9:18

brat skrev:Det sämsta med avsnittet, med risk för att starta en våldsam diskussion (men det är väl ingen som klagar?), är det fåniga s.k. 'valet' Buffy gör att döda Anya.


Jag är ganska förtjust i grim-reaper Buffy inte på det sättet att jag nödvändigtvis håller med henne men jag tycker att hennes agernade utifrån karaktären är ganska logiskt ändå...

I "Beneath me" så gjorde ju Anya sitt första snedsteg och det lyckades rätta till det genom att få henne att ta tillbaka önskan, notera dock att inga effekter av önskningen upphävdes (Rocky var fortfarande död) utan bara att han slutade att vara en mask (såg "tremors" i helgen, fortfarande bäst :) ) med andra ord skulle inte Anya kunna rätta till det här misstaget på samma sätt. I och med massakern i universitetet så visade Anya att hon inte hade för avsikt att sluta med att uppfylla önskningar trots att hon visste hur fel det kunde gå.

Den starkast bidragande orsaken tror jag dock är själlösa säsong 6 Buffy. I början av s7 verkar Buffy ha fått tillbaka glädjen i sitt liv men i och med "Help" då Buffy inser att hon inte kan hjälpa alla så känns det som att hela det vingliga bygget rasar ihop och den av slutet av s5 och s6 märkta Buffy stiger fram... tragiskt men logiskt.

Spoiler resten av Buffy s7

Efter filler avsnittet "Him" (som jag gillar iofs) så medger ju Buffy i "Conversations with dead people" att hon är helt avskärmad och från och med det blir Buffy bara hårdare och hårdare tills hon är villig att offra vem som hellst. Till skillnad ifrån de flesta fansen så tycker jag att det är otroligt intressant, Buffy har levt längre än någon annan slayer hon är mäktigare än alla andra, hon har dödat och varit under ständig livsfara sedan hon var 15... vad händer med en sådan människa? krigsveteraner som var 19 då de kom till Vietnam var märkta för livet efter bara någon månad... jag tycker synd om Buffy under s7.

Med det sagt så håller jag inte med Buffy hon borde ha övervägt något annat sätt (hon började ju med att försöka tala med Anya, med svärdet i hand kan man ju iofs förstå att Anya var lite oavigt inställd).

Jag tycker för övrigt att det är väldigt kul att du går igenom s7 på det här sättet då jag missade majoriteten av diskussionerna i första svängen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 13:08

Jag gillar allt det du säger om Buffys hårdhet. Det är logiskt och det är bra. De löser det på ett fint sätt i serien. Jag gillar det. Men jag ser en stor skillnad mellan att offra vem man än måste offra när det behövs och att ta 'enkla' vägen ut när någon av vännerna svängt in på fel väg. Anyas död skulle inte hjälpa Buffy på något sätt, den skulle inte ha någon betydelse i större sammanhang. När det finns ett annat sätt tycker jag det är fruktansvärt att inte ta det.

Än om de inte kan få Anya att återkalla önskningen, vilket tydligt har stora konsekvenser när önskningen är så omfattande - så borde de kunna ta ifrån henne demonkrafterna på samma sätt som Giles gjorde i "The Wish". Men det nämns inte ens. Det kanske finns en anledning till att det inte skulle fungera, men som det ser ut i avsnittet så överväger de inte ens detta alternativ. Inte heller kan jag kalla det mycket till diskussion när Xander först kommer inrusandes och säger till Anya att Buffy är på väg dit för att döda henne och Buffy sedan stegar in med svärdet i högsta hugg. Vad sägs om att prata med henne lugnt och stilla först? Hon är ju inget omedelbart hot och hennes död skulle inte medföra någon omedelbar lösning.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 13:28

brat skrev:Anyas död skulle inte hjälpa Buffy på något sätt, den skulle inte ha någon betydelse i större sammanhang. När det finns ett annat sätt tycker jag det är fruktansvärt att inte ta det.


Det skulle ju hindra att det skedde igen... och det var väl hennes mening.

brat skrev:Än om de inte kan få Anya att återkalla önskningen, vilket tydligt har stora konsekvenser när önskningen är så omfattande - så borde de kunna ta ifrån henne demonkrafterna på samma sätt som Giles gjorde i "The Wish".


Det är ju verkligen oklart hur det fungerar upphävdes alla Anyankas önskningar när hennes pendant förstörs? troligtvis inte när Olaf fortfarande är Troll när de träffar på honom i "Triangle". Jag minns inte riktigt om de specificerar vad de vill ha ogjort i "The Wish"

brat skrev:Inte heller kan jag kalla det mycket till diskussion när Xander först kommer inrusandes och säger till Anya att Buffy är på väg dit för att döda henne och Buffy sedan stegar in med svärdet i högsta hugg. Vad sägs om att prata med henne lugnt och stilla först? Hon är ju inget omedelbart hot och hennes död skulle inte medföra någon omedelbar lösning.


Här håller jag med... förstås.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 13:50

VelocityBoy skrev:
brat skrev:Anyas död skulle inte hjälpa Buffy på något sätt, den skulle inte ha någon betydelse i större sammanhang. När det finns ett annat sätt tycker jag det är fruktansvärt att inte ta det.


Det skulle ju hindra att det skedde igen... och det var väl hennes mening.


Men om det är allt de vill kan de låsa henne i garderoben. Att döda henne är extremt och känns mycket konstruerat.. eller ologiskt.

Att vi inte ens vet hur det fungerar med önskningar och kraftcenter m.m. ger ännu större anledning att ta upp det i avsnittet. Kanske förväntar de sig att ingen minns var som hände i s3... eller på Buffys födelsedag i s6 för den delen - men jag gör det och jag kan inte säga att det känns helt rätt att första alternativet är att döda henne. Det skulle *inte ens* få liv i frat-pojkarna igen. Att ta hennes amulett kanske skulle det. Buffy tänker verkligen inte längre än näsan räcker här.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 13:54

brat skrev:Men om det är allt de vill kan de låsa henne i garderoben. Att döda henne är extremt och känns mycket konstruerat.. eller ologiskt.


Hon kan ju iofs teleportera men någon slags magisk motsvarighet till en garderop kanske skulle hjälpa :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron