7x05 Selfless

Här pratar vi mest om Säsong 7

Kom igen! Betyg! Avsnittet är Selfless.

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
6
11%
7
8
15%
8
17
31%
9
15
28%
10
7
13%
 
Antal röster : 54

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 14:01

Tänkte lägga till att de tagit hennes teleportkrafter sedan avsnitt2-missen, men gjorde inte det. Nu gör jag det istället. :) Och om hon skulle få tillbaka dem finns säkert någon formel för att hålla henne på marken tills de lyckats prata med henne. Eller åtminstone tills de *försökt* att prata med henne. Blir sedan Anya galen och försöker döda dem alla så kanske det inte finns mycket val. Men i "Selfless" ser jag MÅNGA val och alla är bättre än det Buffy tar!!! :x
Jag tror jag blir tokig av det här ;)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 14:04

Alltså hon kan ju teleportera i tjänsten enligt s7 ep3... men jag tror att jag släpper det här nu du tycker att det är irriterande, jag tycker att det är fascinerande och vi båda tycker att hon borde ha tänkt efter mer :) .
Senast redigerad av VelocityBoy mån aug 02, 2004 15:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 15:27

Jag tycker det är irriterande, och ändå kan jag inte sluta... hm.
Hon säger att hon måste ansöka innan hon kan teleporta, skicka in en flightplan. Visserligen kanske D'Hoffryn skulle hinna ta henne rätt snabbt - men lite skulle de hinna försöka prata med henne. Om bara Buffy ville.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav dizzy » mån aug 16, 2004 2:15

Lite sen här, men när jag nu satt och gick igenom några trådar jag inte varit inne i på ett tag kunde jag inte låta bli.

brat skrev:
så borde de kunna ta ifrån henne demonkrafterna på samma sätt som Giles gjorde i "The Wish". Men det nämns inte ens.

Att vi inte ens vet hur det fungerar med önskningar och kraftcenter m.m. ger ännu större anledning att ta upp det i avsnittet. Kanske förväntar de sig att ingen minns var som hände i s3


Det som hände i The Wish minns ju ingen förutom Anya, och vi tittare då. Hur exakt hon varit i berättandet av detaljer om det efteråt vet vi ju inte.
Och att ta ifrån henne krafterna var ju lätt ogjort bara både hon och D'Hoffryn ville det.

Håller dock med om att Buffy är ganska extrem här, men som Velocityboy skriver så stämmer det inte helt fel med hur hon förändras i S6 och S7.
brat, du skrev tidigare att det inte var likt henne och att hon har hjärta. Det är precis vad jag ser som en av de största förändringarna hon genomgår, att hon "lär" sig att koppla bort det när hon tycker det behövs.
Om det sen är något bra kan man ju diskutera.

lite sent nu, hoppas det blev någorlunda tydligt....
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån aug 16, 2004 13:31

Jag tycker däremot att det är helt i linje med hennes tidigare utveckling samt personlighete. Redan i säsong två nämner Willow och Xander Buffys förkärlek att lösa problem med våld. Det avtar knappast alls.

Tänk efter vad hon hade gjort med Willow i "Grave" ifall hon inte hade varit begraven och Xander hunnit dit först.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Minsc_and_Boo » tor sep 02, 2004 17:47

Hej och hå!

Här kommer mitt första inlägg, och det är ett mycket långsökt ett, så feel free att tycka att jag är galen.


När Willow kommer in i fraternityhuset ser man tre grekiska bokstäver ovanför dörren (alla fraternitys
är tydligen uppkallade efter grekiska bokstäver)
. Bokstäverna är Gamma, Kappa och Tau och
motsvarar g, k och t. De har tydligen också varsitt siffervärde. Gamma är 3, Kappa är 20 och Tau är 300.

Om man räknar romerskt, att lägre siffror dras bort om de står till vänster om högre tal får vi 283.
Först tre från 20 som ger 17, och sedan 17 från 300 som ger 283.

I sig är det helt ovidkommande. Men det lustiga är om mantittar tillbaka till avsnitt 4x02 (Living Conditions).
Numret på Byffys rum är 214.

Poängen är den, att om man räknar episoderna mellan båda avsnitten och börjar med 214 på avsnitt
4x02 så kommer man upp i 283 som avsnitt 7x05.

Om det är ett sammanträffande eller en långsökt konspirationsteori
från min sida, eller ett gömt meddelande, låter jag vara osagt.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Off » tor sep 02, 2004 18:33

:eek: Jag vet inte vad jag ska säga....

Välkommen :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » tor sep 02, 2004 18:55

:eek: :D
ok, det var rätt långsökt.. :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tor sep 02, 2004 21:19

Välkommen! Wow, du har verkligen tänkt till du! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor sep 02, 2004 22:47

minsc: det där är farligt nära statistik tycker jag. I övrigt, välkommen både till dig och hamstern.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Minsc_and_Boo » fre sep 03, 2004 3:56

Tack för välkomnandet allihopa!

En mindre matematisk sak med avsnittet, och då flashbacken till 880, är skillnaden i Anya/Auds åsikter.

Aud säger:
The rapid reproductive rate of our
rabbits...has given me an idea. I can give
the excess out to the townspeople, exchanging
them not for goods or services, but for goodwill
and the sense of accomplishment that stems
from selflessly giving of yourself to others.


Vilket inte är riktigt de åsikter vi känner igen från henne.
Men hennes personlighet är densamma, som Olaf så fint förklarar:
You speak your mind, and are annoying.


Så någon gång mellan 880 och 2000 så har Anyas åsikter om
både kaniner och ekonomi ändrats drastiskt.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Off » fre sep 03, 2004 12:23

Hennes ekonomiska sinne väcks inte till liv förrän Giles köper the magic box. Först då får hon reda på "pengars värde". Jag har nog alltid uppfattat det att det är händelsen med Olaf som gör att hon börjar ogilla kaniner men det kanske inte behöver vara hela sanningen?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sharatec » fre sep 03, 2004 13:47

Minsc_and_Boo skrev:Så någon gång mellan 880 och 2000 så har Anyas åsikter om
både kaniner och ekonomi ändrats drastiskt.


Hon har väl dessutom kommunistiska åsikter under ryska revolutionen, eller minns jag tvärfel?

Välkommen till forumet, förresten!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Sparvid » fre sep 03, 2004 14:39

Hennes allra första åsikter om kapitalism är väl när hon spelar det där spelet med Xander och Dawn. Eller sker det efter att Giles övertog affären?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav sus@n » fre sep 03, 2004 20:56

Sparvid: Det är nog vid spelet - innan dess så visste hon inte att pengar var bra.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Eisa » mån sep 06, 2004 12:33

ett underbart avsnitt. har alltid gillat Anya, inte minst för hennes humor. men i och med detta avsnittet för man mer förståelse för henne och hennes personlighet. i slutet när Anya tårögt berättar för Xander att hon aldrig tagit sig tid att lära känna sig själv utan alltid ha använt någon som stöd utan att själv ta tag i saker får mig att snyfta varje gång. jag anser att hon tar ett moget beslut när hon bestämmer sig för att komma över hela händelsen utan de andras stöd och hjälp.

angående Buffy och hennes val, jag kan inte klandra henne. buffy är den enda som vet hur det är att vara slayer, och hur viktigt det är att fatta beslut hur smärtsamma de än kan vara. och hon har helt rätt, hon dödade angel så varför skulle hon inte kunna döda anya, hur nära vänner de än är? buffy är nästan alltid tvungen att åsidosätta sig själv och sina egna behov för att göra det rätta, eftersom det är hennes öde. och det är på grund av just detta hon måste göra sig hård och stålsätta sina känslor, hon kan inte låta känslorna går före "jobbet", hon kan inte tillåta sig att bli personlig.

Spoiler framåt
dock blir hon det i och med sin ovilja att döda spike när han "go bananas".
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » mån sep 06, 2004 12:42

Eisa: Jag håller med, se mitt resonemang ovan, men du bör nog spoiler märka den sista meningen i ditt meddelande.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » mån sep 06, 2004 16:21

oops...*slår sig för pannan*
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » mån sep 06, 2004 16:31

Eisa: Ingen fara... det är lätt hänt (tro mig jag slarvar fortfarande).

Angående spoiler fortsättningen

så kan jag inte hjälpa att jag gillar att hon är inkonsekvent med Spike ett för att jag är förtjust i Buffy/Spike och två för att det visar att det är en människa vi har att göra med trots allt
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Teo » mån sep 06, 2004 19:01

Buffy räddar ju spike för att hon tror han kommer bli viktig i striden mot ondskan.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Zaxx » mån sep 06, 2004 21:05

Teo skrev:Buffy räddar ju spike för att hon tror han kommer bli viktig i striden mot ondskan.


Spoiler framåt:
Nej hon räddar honom för hon tror på honom, och hon känner för honom.. hon älskar honom... kanske inte på det sättet många tycker är fel.. men det gör hon! Annars har vi en helt tråd för detta ja....
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » mån sep 06, 2004 22:53

Spoiler Buffy s7

Alltså jag var inte på mitt vanliga Spuffy korståg här utan jag menade på att det var bra att Buffy inte var konsekvent det fick henne att vara mer mänsklig... och också en fin kontrast till hennes hårda slayer jag
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Teo » mån sep 06, 2004 23:11

Nej jag håller fast vid mitt argument hur fel det än må vara buffy räddar inte spike för att hon älskar honom hon räddar honom för att hon vet att han kommer vara viktig i sista striden mot the first. Därför att hon är beredd att offra Dawn, Angel många andra och då säger ni att hon älskar dem mindre. vilket tycker är fel och dumt (förlåt men det är vad jag tycker)

Och även om Joss säger i nåt kommentarspår att hon räddar honom för attt hon älskar honom så har han förstått saken fel.
Detta kan mycket väl vara ett av de dummaste inläggen jag har gjort det bryr jag mig heller inte om för det är vad jag tycker. Härmed röstar jag för att denna diskussionen slutar i denna tråden nu.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 2:43

Du har så fel Teo... och så rätt. :-)

Du har fel om att det skulle vara det dummaste du skrivit, du har säkert skrivit något dummare ;-)) Faktum är att jag tycker det du skriver är riktigt bra (även om jag förmodligen inte håller med dig). Joss må vara Gud (åtminstone lär han bli det nästa år), men det hindrar inte att han ibland har fel.

Sedan har du rätt i att vi nog bör fortsätta diskussionen i en senare tråd. Det är så trist att behöva spoilermarkera allt man skriver.

VB din spoilerkommentar ovan (S7) är nog den underligaste jag har sett av din penna. Den borde diskuteras.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tis sep 07, 2004 8:40

latarmig skrev:VB din spoilerkommentar ovan (S7) är nog den underligaste jag har sett av din penna. Den borde diskuteras.


Jo den blev kanske lite märklig i sitt nuvarande utförande men jag kan förklara lite snabbt.

Jag tycker att det är extremt irriterande att folk tycker så illa om att Buffy är inkonsekvent när hon tar beslutet att döda Anya och sedan låter Spike leva... visst det är fel att hon inte behandlar alla lika men jag tycker att det är märkligt att Buffy skall vara perfekt då människor väldigt sällan gör allt rätt men man gillar dem iaf varför skulle något annat gälla för Buffy för mig gör det henne bara mer trovärdig som karaktär, mer mänsklig.

Sedan gillar jag att hårda Buffy som bara tar tuffa beslut den här säsongen vägrar den här gången men då har vi kommit in på det där Spuffy korståget igen :P


Hoppas att det gör det hela lite klarare annars får vi väl börja skriva i vad tycker du om sista säsongen tråden.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav jonas. » tis sep 07, 2004 15:52

sharatec skrev:
Minsc_and_Boo skrev:Så någon gång mellan 880 och 2000 så har Anyas åsikter om
både kaniner och ekonomi ändrats drastiskt.


Hon har väl dessutom kommunistiska åsikter under ryska revolutionen, eller minns jag tvärfel?



Anya lägger in ett litet kommunistikt inlägg i tough love också.
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav sharatec » ons sep 08, 2004 11:47

jonas. skrev:Anya lägger in ett litet kommunistikt inlägg i tough love också.


Anti-kommunistiskt, väl? Om vi tänker på samma sak.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Koala » ons okt 27, 2004 17:59

Jaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!! Buffy är som hon ska igen! Idealism och princip före passion!!! En solklar nia!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Koala » ons okt 27, 2004 17:59

Roligt att Anya var svensk föresten :)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » ons okt 27, 2004 18:01

Koala skrev:Jaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!! Buffy är som hon ska igen! Idealism och princip före passion!!! En solklar nia!


Det är första gången hon är så här i serien...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron