Faith

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vem är bäst som andra dråpare?

Kendra
6
10%
Faith
56
90%
 
Antal röster : 62

Inläggav noike » ons jan 05, 2005 1:10

caffeineaddict skrev:One of us! One of us! One of us!
Oh sorry, wrong chant.

IRLG! Men nej, jag tycker vi kultister tar och stjäl deras chant. Det låter så bra. One of us! One of us! One of us!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons jan 05, 2005 1:16

noike: Jag vet vad du menar, det är något tillfredsställande över ljudet när man säger det om och om igen i en monoton röst.

One of us! One of us! One of us!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » ons jan 05, 2005 1:20

caffeineaddict skrev:One of us! One of us! One of us!


Gabba Gabba we accept you we accept you one of us ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav eponinethen » ons jan 05, 2005 1:51

Tam skrev:eponinethen: Say what? Buffy och Faith har ju massvis med fina "vi förstår varandra" scener säsong 7. Såg du End of days? En av mina favoritscener hela serien. Framför allt när Faith säger "Feels like it's mine. Guess that means it's yours." Darling Faith.
Massvis med vi förstår varandra scener? Nu tycker jag att du överdriver, heh. Sant, Buffy accepterar henne mer än hon gjorde i slutet av säsång 3, men hon ser fortfarande ner på Faith. Jag syftade framförallt på Dirty Girls när jag skrev om när Faith kom tillbaka till Sunnydale. Men jag tyckte överhuvudtaget att Buffy/Faith relationen var om möjligt ännu mer komplicerad i säsong 7 än i säsong 3. Vilket kanske inte är så skumt med tanke på allt deras relation gått igenom, men i alla fall.

Jag håller faktiskt fortfarande ett svagt hopp uppe när det gäller Faith-spin-offen nu efter ett Tru Calling i princip lagts ner. Jag säger inte att det är troligt, alls, men för några månader sedan sa i alla fall både Eliza och Joss att de var intresserade, ehh.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » ons jan 05, 2005 2:00

eponinethen skrev:Hon kommer tillbaka till Sunnydale efter jävligt svåra tider för henne, och Buffy välkomnar henne hur? Hon säger nästan direkt till Faith att hon inte vill ha henne där. Plus att hon klagar på Allt Faith gör trots att Faith bara försöker göra det rätta (precis som i säsong 3).


Här tycker jag att du glömmer att Buffy verkligen har skäl att ogilla Faith och att hon är misstänksam mot henne är verkligen inte konstigt jag tycker faktiskt att hon är ganska tillmötesgående trots allt (vilket är helt i linje med General Buffys 'allt för kampen'-mentalitet).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » ons jan 05, 2005 2:06

Med tanke på hur hett Buffy hatade Faith sist de sågs (med rätta) så tycker jag att hennes reaktion är ganska rimlig. Tre år har gått, saker har förändrats på alla fronter, men allt är inte glömt. Slutligen beter hon sig helt ok, särskilt med tanke på att hon i slutet på s7 som sagt är General Buffy så tycker jag inte inte något vänligare välkomnande hade känts rätt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » ons jan 05, 2005 2:19

I mina ögon uppträder Buffy exemplariskt mot Faith. Hade Faith fått ett hjärtligare välkomnande så hade det bara känts falskt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav eponinethen » ons jan 05, 2005 2:26

VelocityBoy skrev:Här tycker jag att du glömmer att Buffy verkligen har skäl att ogilla Faith och att hon är misstänksam mot henne är verkligen inte konstigt jag tycker faktiskt att hon är ganska tillmötesgående trots allt (vilket är helt i linje med General Buffys 'allt för kampen'-mentalitet).

Men det är ju det, Buffy borde bli glad att få en till med slayer-styrka på sitt lag. Inte överlycklig naturligtvis, pga hur deras relation ser ut.. Men, det gör mig bara ledsen att se att de fortfarande är såhär mot varandra. Att Buffy inte kan förlåta Faith och acceptera att hon faktiskt försöker (jag menar, hon har högre tankar om både Spike och Andrew och Anya och Willow, som alla mer eller mindre också valde den "onda sidan" vid tillfällen).

Jag tycker att det i grunden är Buffy's fel att Faith och Buffy's relation blev som den blev. Sedan är naturligtvis inte allting hennes fel pga detta. Men jag kommer aldrig glömma att Buffy försökte mörda Faith (och att detta aldrig diskuterades det minste efteråt, men det kanske är OT).
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » ons jan 05, 2005 12:11

eponinethen skrev:Att Buffy inte kan förlåta Faith och acceptera att hon faktiskt försöker (jag menar, hon har högre tankar om både Spike och Andrew och Anya och Willow, som alla mer eller mindre också valde den "onda sidan" vid tillfällen).


Skillnaden är att Buffy har sett Spike & co försöka medans Faith bara dyker upp och är precis som vanligt (hon slår dessutom Spike det första hon gör (vilket är förståeligt misstag) och han står Buffy väldigt nära vid det här laget) så det är nog inte lika lätt för Buffy att sätta sig in i hennes situation.

eponinethen skrev:Jag tycker att det i grunden är Buffy's fel att Faith och Buffy's relation blev som den blev. Sedan är naturligtvis inte allting hennes fel pga detta. Men jag kommer aldrig glömma att Buffy försökte mörda Faith (och att detta aldrig diskuterades det minste efteråt, men det kanske är OT).


I en Faith tråd borde vi få diskutera Faith ur alla aspekter.

Jag tycker att före mordet av vice borgmästaren så är deras relation bra... Buffy börjar ta intryck av Faith och de börjar anförtro sig till varandra. Att Buffy vill berätta sanningen om ett stort misstag (mordet) som väger på hennes samvete är inte klandervärt enligt mig.

Vad det gäller mordförsöket på Faith så förstår jag Buffy... vid det laget har Faith försökt att döda Xander, tagit Willow gisslan samt försökt att döda Angel och enda sättet att rädda honom var att byta hans liv mot Faiths. Det var fö den scenen som sålde Buffy till mig fullt ut jag blev så imponerad över att de hade det modet... det är en så stark scen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tam » ons jan 05, 2005 13:07

Faith lämnade ju Buffys sida långt innan Buffy lämnade Faiths. T o m i This years girl (4x15) när Faith vaknar ur koman är ju Buffy helt försvarande av Faith. Tills dom träffas.

Ska Angel saker spoiler markeras? Angel säsong 1I Angel 1x19 Sanctuary finns ju viss resolution.
(ur minnet) Faith: B. How am I ever gonna make thisright with her? My whole life, only one person tried to be my friend. And I screwed her.

och

Buffy: I gave you every chance. I tried so hard to help you. And you spat on me. My life was just something for you to play with. Angel. Riley. Anything that you could take from me, you took. I've lost battles before. But nobody else has ever made me a victim.
Faith: And you can't stand that. You're all about control. You have no idea what it's like on the other side. Nothing's in control. Nothing makes sense. There's just pain and hate and nothing you do means anything.

Ooh, bra avsnitt.


Och Buffy säger väl aldrig säsong 7 att hon inte vill ha Faith där.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav eponinethen » tor jan 06, 2005 17:38

VelocityBoy skrev:Skillnaden är att Buffy har sett Spike & co försöka medans Faith bara dyker upp och är precis som vanligt

Absolut, Buffy har inte sett Faith kämpa för att bli bättre, men när Faith dyker upp är hon inte alls helt som vanligt. Faith dyker upp för att hjälpa Buffy mfl, vilket inte direkt kan vara det Buffy ser som "vanligt" Faith-beteende.

VelocityBoy skrev:Jag tycker att före mordet av vice borgmästaren så är deras relation bra... Buffy börjar ta intryck av Faith och de börjar anförtro sig till varandra. Att Buffy vill berätta sanningen om ett stort misstag (mordet) som väger på hennes samvete är inte klandervärt enligt mig.

Deras relation före "mordet" är okej, de umgås, jag älskar hur de umgås i Bad Girls. Men det är ju inte grunden till deras relation, det började ju redan i Faith, Hope & Trick. Det var efter det Faith insåg hur Buffy vill ha det, och att hon aldrig kan bli lika mycket värd som Buffy.
(Missförstå mig inte och tro att jag tycker att allt Buffy gör är fel och allt Faith gör är rätt. Så är det inte alls. Faith har gjort extremt mycket "fel", men när det gäller Buffy/Faith-relationen tror jag starkt på att mycket i grunden är Buffy's "fel".)

Men att Buffy försöker mörda Faith... Buffy som är den som är Mest emot att döda människor, no matter what, typ. Bara det hon sa till Faith, efter att hon råkat döda en människa. Och det hon säger i resten av serien, alltid. Till och med när det gäller Warren, som dödat Tara och försökt döda Buffy (och gjort massa andra extremt hemska saker).. Inte ens han förtjänar att dö, för de har inte rätt att döda människor. Utom när det gäller Faith. Buffy har rätt att döda Faith, för att hon tycker att hon har den rätten. Vilket i princip betyder att Buffy inte ens ser Faith som en människa, utan.. något annat..?

Faith lämnade Buffy's sida först..? Ja, på sätt och vis kan man se det så. Samtidigt som jag skulle vilja säga att Buffy aldrig var vid Faith's sida. Hon litade aldrig på Faith, hon accepterade aldrig Faith..

Nej, Buffy säger inte att hon vill att Faith ska åka, men hon visar tydligt att hon inte vill ha henne där, men accepterar situationen för att hon behöver en till fysiskt stark person. Dirty Girls:
Buffy: (stops walking) Why did you come back?
Faith: Willow said you needed me. Didn't give it a lot of thought. Do you—Am I getting you want me to be not here?
Buffy: (sighs) No, that's not what I meant. I'm...glad that you're here. It's good. Thank you. (walks)

Man känner tydligt hur mycket hon inte menar det hon säger, heh..
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tor jan 06, 2005 18:57

eponinethen skrev:Men att Buffy försöker mörda Faith... Buffy som är den som är Mest emot att döda människor, no matter what, typ. Bara det hon sa till Faith, efter att hon råkat döda en människa. Och det hon säger i resten av serien, alltid. Till och med när det gäller Warren, som dödat Tara och försökt döda Buffy (och gjort massa andra extremt hemska saker).. Inte ens han förtjänar att dö, för de har inte rätt att döda människor. Utom när det gäller Faith. Buffy har rätt att döda Faith, för att hon tycker att hon har den rätten. Vilket i princip betyder att Buffy inte ens ser Faith som en människa, utan.. något annat..?


Så här ser inte jag på det. Buffy är mycket men skenhelig är hon inte. Jag tror helt enkelt att "människa" i många fall betyder civil, en person som inte känner till den andra världen.
Buffy dödar människor flera gånger under seriens gång (taraka-snubben, riddarna) men gemensamt för de är att de alla vet vad de gett sig in på.
Faith gör det mest tabubelagda och omänskliga som finns när hon kallblodigt dödar en helt vanlig, ovetande människa. Så Buffy kan alltså rädda en hjälte genom att döda en mördare. Inte så mycket att tänka över, inte sant? Men emellertid ser Buffy minst lika chockad ut som Faith när hon sticker kniven i henne.

Hur Buffy resonerar angående Warren har jag full förståelse för. Att döda honom är säkerligen lättare men vad gör i så fall dem bättre än honom?
Det sagt så tror jag att Buffy hade dödat Warren utan att blinka om hon hamnade i en situation där hon måste för att överleva eller skydda sina vänner.

Man kan helt enkelt inte jämföra de två. Omständigheterna är så annorlunda.

eponinethen skrev:Faith lämnade Buffy's sida först..? Ja, på sätt och vis kan man se det så. Samtidigt som jag skulle vilja säga att Buffy aldrig var vid Faith's sida. Hon litade aldrig på Faith, hon accepterade aldrig Faith..


Hon litade aldrig på Faith eftersom hon aldrig lärde känna den riktiga Faith.
Deras förhållande hade kunnat utvecklas till en sann vänskap om Faith bara hade berättat hur hon kände sig efter mordet (som ju var en olycka, herregud) istället för att ge Buffy ett nonchalant "I don't care".
Så jag håller alltså inte med dig där heller.

eponinethen skrev:Man känner tydligt hur mycket hon inte menar det hon säger, heh..


Jag håller inte med. Faith förtjänar inte blondinens vänskap men Buffy verkar ändå vara villig att ge den, om än motvilligt och skeptiskt.
Och glöm inte deras "Thank god we're hot chicks with superpowers"-scen. Den är fin.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tam » tor jan 06, 2005 21:35

Jag tycker inte Buffy är den att skylla på. Det gick bara helt fel.
En liten genomgång:

3x3: Faith kommer till Sunnydale med sin watcher, den enda som nånsin visat Faith kärlek, mördad. Naturligtvis mår hon inte helt five by five egentligen. Till slut dödar hon Kakistos och får lite ro, och avsnitt 4 och 5 umgås hon och buffy rätt fint.

3x7: Buffy och Faith bästa vänner, så gott som, i början. Sen när Scooby-gänget inte har med henne på "Angel lever"-mötet känner hon sig utanför, med viss rätt, men Faith hade faktiskt ingen koll på Angel-situationen så det är inte direkt fel att hon inte får vara med. Att hennes nya watcher gwendollyn post, som Faith faktiskt tycker om, visar sig vara ond, knäcker Faith rejält. Slutscenen i Faiths hotellrum med Buffy när Faith använder adjektivet spartanskt om stället, ett ord Post använde innan, skär i hjärtat.

3x10: Det har varit spännt mellan de F & B (ögonkantakt undvikes) men julen för dom ändå samman lite igen.

3x14-15: Bästisar igen, och mer än nånsin. Dom förstår varandra som inga andra. Slayer-kärlek. Men också detta måste ju rasas ner. Faith dödar av misstag en människa. Det är inte nåt som är lätt att hantera för nån av dom, och det går ju inte att begära. Men Buffy försöker hjälpa Faith. Faith vill inte hantera alls, hon vill inte att det ska ha hänt och gör därför allt för att göra händelsen meningslös. Hon skyller sen på Buffy och ska till att döda Xander innan Angel stoppar henne. Angel får lite kontakt med Faith, och ett litet hopp tänds igen, innan Wesley och the council försöker arrestera henne och föra henne till England. Hopp släckt och det är nog ganska nära noll av fem när Faith går till borgmästarn.

Och sen går det vidare utför. Men sen uppåt igen. Tröttnade på att skriva, och det blev nog inte helt bra heller.

Hursomhelst, enligt mig är det inte Buffys eller nåns fel, förutom kanske de två inte-Giles-watchersarna.

Och jag tror inte Buffy är glad över att hon nästan mördade Faith. Tvärtom är det nog det svåraste hon behövt göra tillsammans med att döda Angel.

Det blev visst ett säsong 3 inlägg det här.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav sharatec » tor jan 06, 2005 23:29

Måste fundera några varv till innan jag på allvar ger mig in i den här diskussionen, men en sak reagerade jag i alla fall för:

eponinethen skrev:Till och med när det gäller Warren, som dödat Tara och försökt döda Buffy (och gjort massa andra extremt hemska saker).. Inte ens han förtjänar att dö, för de har inte rätt att döda människor. Utom när det gäller Faith. Buffy har rätt att döda Faith, för att hon tycker att hon har den rätten. Vilket i princip betyder att Buffy inte ens ser Faith som en människa, utan.. något annat..?


Att döda Warren hade inte gett Tara livet åter (och hade det på något underligt vis kunnat göra det så tror jag att Buffy hade flått honom själv!), medan Faiths död kan rädda livet på den hon själv försökte döda. (Nå, försökte slå ut så att hennes chef skulle kunna anställa massmord, varefter Angel ändå hade dött - ursäkta att jag förenklade lite före den här absurt långa parentesen!) Säger inte att det gör att Buffy har rätt, men jag tycker att det är en rejäl skillnad på ren hämnd och på att faktiskt kunna rädda någon.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » tor jan 06, 2005 23:43

eponinethen skrev:Faith dyker upp för att hjälpa Buffy mfl, vilket inte direkt kan vara det Buffy ser som "vanligt" Faith-beteende.


Jag menar att hon är precis lika kaxig och happy goes lucky som vanligt... att det hon erbjuder är ovanligt beteende för henne är förstås självklart men jag tror nog att Buffy reagerar på sinnesstämningen.

eponinethen skrev:(Missförstå mig inte och tro att jag tycker att allt Buffy gör är fel och allt Faith gör är rätt. Så är det inte alls. Faith har gjort extremt mycket "fel", men när det gäller Buffy/Faith-relationen tror jag starkt på att mycket i grunden är Buffy's "fel".)


Jag kan inte hålla med dig Faiths psykiska störning kan inte skyllas på 18 åriga Buffy som knappt har lärt känna Faith vid det här laget. Faith spårar ut som ett resultat av hennes hårda uppväxt och de beslut hon själv tar visst Buffy gör några fel men det är inte hennes fel att Faith joins the dark side.

eponinethen skrev:Men att Buffy försöker mörda Faith... Buffy som är den som är Mest emot att döda människor, no matter what, typ. Bara det hon sa till Faith, efter att hon råkat döda en människa. Och det hon säger i resten av serien, alltid. Till och med när det gäller Warren, som dödat Tara och försökt döda Buffy (och gjort massa andra extremt hemska saker).. Inte ens han förtjänar att dö, för de har inte rätt att döda människor. Utom när det gäller Faith. Buffy har rätt att döda Faith, för att hon tycker att hon har den rätten. Vilket i princip betyder att Buffy inte ens ser Faith som en människa, utan.. något annat..?


Skulle någon skjuta en person jag höll kär och enda sättet att rädda den personen var att byta hennes liv mot den som sköt henne så skulle jag inte tveka, jag skulle göra bytet... mao förstår jag Buffy.

Anledningen till att scenen är så tung är ju att det är ett sådant avsteg mot Buffys principer... men Faith har verkligen trängt in henne i ett hörn vid det här laget.

eponinethen skrev:Man känner tydligt hur mycket hon inte menar det hon säger, heh..


Kampen framförallt, Buffy har vid den här tidpunkten inte förlåtit Faith men hon gör en till uppoffring och bortser ifrån sina känslor och tar med Faith för att hon behövs... som jag ser det är det osjälviskt.

Sedan känns det som att de lappar ihop relationen hjälpligt under resten av säsongen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Djehuti » tor jan 06, 2005 23:54

Även om jag diggar Kendra "Da Vompaya Slayah", så är ändå Faith nr1.
Stencool brud helt enkelt. Sedan att hon inte förstår sig på det där med ansvar är en annan femma.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav RalfiParpa » fre jan 07, 2005 7:09

Heh, eponinethen möter hårt motstånd. Inget är svartvitt i BtVS (det är ju därför vi älskar serien).
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Ai » lör jan 08, 2005 11:07

Nya försök att få till en Faith-spin off från fans:
http://www.slayerverse.net/tanet/net_buffy_us/index.php?navi=news.php&id=16744

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » lör jan 08, 2005 11:29

Ai skrev:Nya försök att få till en Faith-spin off från fans:
http://www.slayerverse.net/tanet/net_buffy_us/index.php?navi=news.php&id=16744


Det skulle verkligen kräva att Joss startade upp ME igen och att han tog fullt ansvar för showen och det verkar det inte som att han kommer att göra de närmsta åren...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav mattek72 » tor feb 10, 2005 22:47

Faith,helt klart.
Mycket synd att hon inte var med längre i serien.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav eponinethen » sön maj 15, 2005 20:52

Heh, oj, jo det är sannt att inte många brukar hålla med mig i den här diskussionen. Okej, egentligen har jag slutat diskutera Faith för att jag tar allting för personligt när det gäller henne. Men, det enda jag egentligen menade (även om jag kom långt från ämnet när det började diskuteras) var att Buffy alltid, i varje sammanhang och situation, säger att vi dödar inte människor och att en slayer inte har rätt att döda folk, bara demoner, vampyrer etc. Det finns redan i säsong ett, till säsong sju, det är en av de moraliska frågorna som alltid svaras på samma sätt, det är FEL att döda människor ("because it's wrong"). Och den enda gången Buffy ser annorlunda på situationen, är när det gäller Faith. Både i säsong 3, 4 och 7. Faith är det enda undantaget. (Visst, Buffy tänker också döda Anya(nka), men hon är ju en demon då.) De flesta i BtVS, gör stora fel flera gånger, går över till den "onda" sidan osv. Men alla förtjänar förlåtelse, en andra chans, utom Faith. Buffy kan uppenbarligen inte se rätt när det gäller Faith, eller inte se situationerna för det de är, och använda sig av de moraliska regler hon annars använder sig av.

Jag hatar inte alls Buffy, jag gillar henne. Det enda jag inte gillar är hennes sätt att behandla Faith. (Och det här handlar inte alls om att Faith alltid behandlar Buffy så otroligt bra, eller så.)
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » sön maj 15, 2005 21:09

I säsong sju tycker jag verkligen att hon ger Faith en andra (femte?) chans.

Anledingen till att hon många gånger mäter Faith efter en annan måttstock än andra, ser jag det som att hon mäter henne efter samma måttstock som hon mäter sig själv. Hon ställer högre krav på Faith eftersom hon ställer högre krav på sig själv. Dom är Slayers, och det är något som Buffy tar väldigt allvarligt och har styrkan att inse ansvaret med. Faith orkar/kan inte/har inte den själsliga tryggheten att leva upp till den bilden som Buffy skapat och blir frustrerad och halkar in på fel linje.

För mig handlar det aldrig om att Buffy är orättvis mot Faith. Hon lyfter Faith upp till det planet som hon själv anser en Slayer måste vara på, sen klarar inte Faith att leva upp till det och Buffy har svårt att förstå varför och blir besviken. Dessutom inser hon hur farlig en sån som Faith är, ingen mänsklig lag kan egentligen dömma och hålla henne emot hennes vilja. Därför blev Faith också en större fara än andra människor.

Så ser jag på saken.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav eponinethen » sön maj 15, 2005 22:01

Ja, men har Buffy rätt att bestämma måttstocken för slayers? Jag påstår inte att Buffy inte är en bättre slayer än Faith, men Faith skulle aldrig kunna vara som Buffy, av otaliga anledningar, så jag tycker inte att det är rätt av Buffy att mäta dem efter samma.
Grejen är den att Buffy också försökt fly, flera gånger, från sitt "öde", men inte lyckats. Jag tror att anledningen till att Buffy ser på Faith som hon gör, är för att hon vet att det hade kunnat vara hon. I en lite annan situation hade Faith kunnat vara Buffy.
Det är iofs det jag tycker är så spännande i säsong 7. Känns som att de tillslut börjar förstå varandra.

Och självklart är Faith på sätt och vis farligare än andra. Men inte farligare än Willow var... eller Spike hade kunnat vara (och mer eller mindre var) i säsong 7.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » sön maj 15, 2005 22:22

Buffy bestämmer inte måttstocken för alla Slayers. Hon bestämmer måttstocken för sig själv, och eftersom hon är den enda så länge så blir det naturligt att hon också mäter Faith efter den när hon några år senare dyker upp. Nåt man också måste komma ihåg i det hela är Buffys faktiska ålder. Hon är visserligen Slayer och har ett enormt ansvar, men hon är samtidigt tonåring när hon träffar Faith. I dom åren är det inte alltid lätt att se gråskalor och orsak och verkan vad gäller andras bakgrund och det beteende som den visar.

Visst har Buffy försökt fly flera gånger, men hon har återvänt. Mycket på grund av det sociala skyddsnät och trygghet hon faktist har i Sunnydale, något Faith inte har någonstans. Buffy är vad jag ser mycket medveten om att Faith kunde ha varit henne själv - givet andra förutsättningar. Men det gör inte Faith mindre farlig, och ingen vet nog mer än Buffy hur pass farlig Faith kan bli. Hon känner ju själv styrkan och 'mörkret' i sigsjälv.

Sen har ju Buffy ställts inför många svåra val när det gäller hennes vänner. Som Willow tex. Och inte alltid blir valena hon gör konsekventa, men så fungerar människorna. Självklart spelar hennes vänskap med Willow in och det gör ju att vågskålen väger över mer för henne än den gör för Faith. Det är självklart. Buffy är trots allt bara människa. Visst har Buffy dömt ut Faith många gånger, men faktum kvarstår ju. Faith lever.

Dubbelheten, osäkerheten och otryggheten är ju det som gör Faith så otrolig som karaktär. Resan som hon gör de sista säsongerna är ju underbar och man hade gärna sett mer av den.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav noike » sön maj 15, 2005 22:46

Jag är också fullt övertygad om att Buffy har svårt att acceptera Faith på grund av det som nämns i Sanctuary: Buffy är kontrollfreak och Faith följer inte order, planer eller någonting alls förutom sig själv. Faith är också något som man inte löser med våld, utan de gångerna någon har nått fram till henne så är det genom att vara vänlig och faktiskt bry sig om henne. Ännu en sak som Buffy har lite svårt för, hon stöter ju bort sina närmaste vänner i tid och otid. Samtidigt så gör Faith det hela mycket svårare för sig själv också. De är oerhört lika på sätt och vis trots att de är varandras motsatser.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » sön maj 15, 2005 23:20

noike skrev:Faith följer inte order, planer eller någonting alls förutom sig själv.

Ungefär som Buffy, alltså. :-)

Just det där med Faiths utveckling är ju en sån där "gömd" arc som de på något vis lyckas sälja till oss utan att faktiskt visa den. Vi får gott om antydningar, men få detaljer om exakt hur hennes uppväxt sett ut (tänk på att när hon dyker upp i s3 är hon jämnårig med Buffy - 17 bast), och sedan (spoiler Angel s4)
är det ju också uppenbart att hon verkligen jobbar på sig själv i fängelset. Hennes första scen i "Salvage" säger oerhört mycket; uppenbarligen är alla - inklusive vakten - fullt medvetna om att hon kan döda någon med lillfingret, men samtidigt är vakten vänligt inställd till henne. Något han knappast hade varit till den Faith vi ser i Buffy s3. Hur har hon tillbringat de där tre åren i fängelse? Det får vi aldrig veta.

Men samtidigt, även om jag gärna hade sett mer av henne, så funkar det. De lyckas lägga in tillräckligt med ledtrådar och antydningar för att tittarna själva ska bygga upp en bild av hur hon blivit den hon är i slutet av s7. Snyggt gjort.

noike skrev:De är oerhört lika på sätt och vis trots att de är varandras motsatser.


Precis; envisa, benhårt övertygade om att ensam är stark, men ändå väldigt beroende av människorna runt omkring sig. Med skillnaden att Faith inte har några - hennes resa mot den mörka sidan börjar ju på allvar när hon känner av att hon inte accepteras som en fullvärdig scooby. Och hon och Buffy är framför allt lika på så vis att de båda bara kan se olikheterna mellan sig. En spegelbild är samtidigt en identisk kopia och en rak motsats till objektet den speglar...
Are you the bad slayer now? Am I the GOOD slayer now?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » sön maj 15, 2005 23:32

För att fullfölja tankegången innan jag glor på Twin Peaks och knyter mig: Faith kommer fel från början, hon får redan i Buffy s3 lära sig att hon är tvåa, att hon inte är den "riktiga" slayern, att hon är där pga en teknikalitet och att hon är tolererad, men inte välkomnad med öppna armar. Där börjar problemen; hon är InteBuffy. The Dark Slayer. Per definition Buffys motsats. (lite Angel s4)
Det som blir resultatet av fängelsevistelse -> äventyret i LA -> Sunnydale revisited är ju att Faith lär sig att INTE vara Buffys spegelbild. Det är det som är betydelsen i good slayer/bad slayer-citatet: ingen av dem, visar det sig, är bara god eller bara ond. Buffy delar med sig av sin kraft i slutet av "Chosen"; men då har Faith - symboliskt när hon tar över axecalibur från Buffy - redan blivit det som Wesley presenterar henne som en halv säsong tidigare:
This is Faith, the vampire slayer.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » sön maj 15, 2005 23:49

Väldigt bra skrivet, a bear! Du fick med allt det jag inte hade ord för!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav eponinethen » tor maj 19, 2005 11:18

Mm absolut, A bear. Men seriöst är allt kring Faith så otroligt tragiskt. Som att inte hela BtVS är det, men iaf, jag är för sentimental kring allt med Faith. Jag höll på att börja grina när Wesley säger så. Well well, jag bryr mig för sjukt mycket om Faith, klarar inte av att diskutera henne, heh...
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor maj 19, 2005 20:45

Hehe, känner igen känslan.

Gillar också väldigt mycket scenen (Angel s4 igen, förlåt, men det här är ju Faithtråden)
i slutet av "Orpheus" när Faith och Wesley tar farväl av varandra med en nick och ett leende. Fullständigt innehållslös scen om man inte följt deras förhållande, oerhört tung om man har koll på deras historia... fantastiskt av ME att inte göra mer av den scenen, bara konstatera att här är två personer som inte är mycket för långa utläggningar om sina känslor, men som äntligen har kunnat förlåta och vara tacksamma mot varandra. Den där nicken från Wesley och Faiths flin säger liksom allt det där.
Sen är jag så nöjd med den här att jag tänker posta den här också. Förlåt för spammingen. http://members.chello.se/bjortan/Gottahave_lo.wmv
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron