7x01 Lessons

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betygsätt Säsongsöppnaren Lessons

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
4
9%
7
21
45%
8
17
36%
9
1
2%
10
3
6%
 
Antal röster : 47

Inläggav noike » tor okt 28, 2004 1:00

Nightcrawler: allvarligt? Jag tycker det här är det bästa som hänt Spike sedan Lover's Walk.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinkerbelle » ons nov 24, 2004 22:43

såg om det här idag,ska se s7 med bror nu så jag ska försöka kommentera alla avsnitt nu,har varit dålig på det innan..
lessons var faktiskt bättre nu än det var innan man sett resten av säsongen..
mycket av spikes svammel "makes more sense" nu.
jag gav det en stark 7,helt okej säsongöppning men absolut inte den bästa.
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Eisa » tor nov 25, 2004 14:10

det här avsnittet känns egentligen sisådär, inte direkt den bästa säsongsstarten men inte heller den sämsta. tycker inte om det som sker nere i källaren...det övernaturliga i det här avsnittet känns lite blaha. dock gillar jag de komiska bitarna.,.,
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav virve » sön jan 09, 2005 22:59

Gud vad jag har längtat efter det här!! Jag har börjat se säsong sju!!! Innan jag såg avsnittet släckte jag ner och tände en massa ljus för det kändes så himla högtidligt!! :D

Ett av seriens bättre öppningsavsnitt, även om storyn med döingarna och talismanen kanske inte var något att hurra för, men det fanns mycket annat som vägde upp det. Bla.a:

*Scenen med vampyren som inte kan ta sig upp ur graven.
*Första scenen med Giles och Willow. Så fin! Jag blev berörd.
*Mötet mellan Spike och Buffy. Intressant att se hur Spiek har påverkats av att ha en själ. Jag tyckte synd om honom, stackarn, hade försökt skära ut hjärtat på sig!

Jag blev himla nostalgisk när jag såg avsnittet. Kändes roligt att komma tillbaka till Sunnydale High, även om skolan såg helt annorlunda ut nu. Kändes lite som att cirkeln slöts, man kom tillbaka dit serien en gång började.
Slutscenen med alla Big Bads var lysande!

Oerhört intressant att se hur allting hade utvecklat sig under sommaren!

För övrigt så tycker jag att Mayor är en oerhört intressant karaktär och en av seriens bästa Big Bads. Han är lite "the guy next door", fast med oerhört ondskefulla planer. Han avger stora psykopat-vibbar och är allmänt jättecreepy! Sedan tycker jag att han och Faiths relation är så himla fin!
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav latarmig » sön jan 09, 2005 23:09

Lyckliga dig, du har mycket gott att se fram emot. :-)

Håller med om dina bra punkter det är fina ögonblick allihop. När det gäller talismanen finns det en lång diskussion här i tråden om den. Vad jag kommer ihåg kom vi aldrig fram till något. Det är fortfarande ett mysterium vem som lade dit talismanen och varför.

En sak till bara: Din signatur. Du gör en jättespoiler i den som ingen som inte sett serien vill veta. Byt den eller editera den.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav virve » mån jan 10, 2005 10:37

latarmig skrev:En sak till bara: Din signatur. Du gör en jättespoiler i den som ingen som inte sett serien vill veta. Byt den eller editera den.


:eek: Det är sant!! Det tänkte jag inte på! Bra att du sa det. Ska genast ändra den!
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 16, 2005 15:46

Är det någon annan än jag som har reflekterat över hur übercoolt det är att bossarna från varenda säsong av BtVS är med i varsina 2 sekunder i det här avsnittet? Särskilt The Master och Adam, som säkert tar ett antal timmar att sminka. Det får mig även att tänka på Something Blue där Amy dyker upp i någon sekund.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 20:45

En mycket bra start på säsong 7. Jag undrade också över vem sjutton som lagt dit talismanen. Zombietjejen är väl hon som blir dödad i första varulvsavsnittet, när Kane är ute och jagar varulvspäls? Buffy ser verkligen inte ut som om hon kan vara Dawns mamma, de flesta får väl barn först efter 20-årsåldern, och Buffy ser inte ut att vara 35. Det är väl främst så att det så gott som alltid är föräldrar som går med barnen till skolan.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » ons jan 19, 2005 21:00

Binchy skrev: Zombietjejen är väl hon som blir dödad i första varulvsavsnittet, när Kane är ute och jagar varulvspäls?


Går inte ihop, tjejen som blev dödad där var Teresa som Angelus gjorde till vampyr. Visserligen skulle det kunna vara någon offscreen, men med tanke på det hon säger bör hennes död ha skett tidig första halvan av s2 alternativt någon gång under s3.

Busy making out with your dead boyfriend while I was ripped to death by a werewolf? (scoffs) Is that why you let me die?


Ja, inte för att det är så viktigt, men ändå...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav RalfiParpa » ons jan 19, 2005 21:17

Yog-Sothoth skrev:Är det någon annan än jag som har reflekterat över hur übercoolt det är att bossarna från varenda säsong av BtVS är med i varsina 2 sekunder i det här avsnittet? Särskilt The Master och Adam, som säkert tar ett antal timmar att sminka. Det får mig även att tänka på Something Blue där Amy dyker upp i någon sekund.


Allt för att markera att det är den sista säsongen. Det är ungefär som i vissa TV-spel där man får möta alla bossar igen på sista banan innan slutbossen. Eller nåt.
Håller med om att det är överhäftigt, jag tappade hakan första gången och trodde att Warren var tillbaka (vilket antagligen var meningen).
Hade i och för sig gärna sett en hånande Angelus istället för Drusilla då han ju är säsongens sanna big bad men Drusilla kanske passar Spike bättre (och de kanske inte kunde få David Boreanaz dit i tid).
Ett grymt avsnitt det här.

Åtta.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav JRT » ons jan 19, 2005 21:26

RalfiParpa skrev:Hade kanske hellre sett en hånande Angelus istället för Drusilla då han ju är säsongens sanna big bad men Drusilla kanske passar Spike bättre.


Samma här, det tror jag till och med att jag sagt tidigare i tråden... Tycker det hade varit intressantare än Drusilla, som...

längre fram i s7
vi dessutom ändå får se senare i säsongen, då the First tar hennes form.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 21:50

Angående varulvsoffer så kan det som JRT säger inte vara Teresa, hon är numera bara en dammhög och kan inte bli till ruttnande kött och blod.

Oz har vad jag vet aldrig dödat någon människa när han varit varulv, men det skulle kunnat vara något av Verucas offer. Hon lade ju aldrig band på sig.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 22:33

Hade för mig att han attackerade någon, när han var varulv i detta avsnitt. Minns väl fel, får se det igen snart (vilket jag inte hade gjort annars :D )

Har letat på många Buffy-relaterade sidor och ingenstans står det vem som lade dit talismanen eller vilka de tre zomiesarna är.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Djehuti » sön jan 23, 2005 11:21

Bra öppningsavsnitt. Talismanstoryn var kanske inte den bästa, även om den fyllde sin funktion, men i övrigt var det ett rätt vasst avsnitt faktiskt.

Öppningsscenen - Spoiler s7
Det var en potential som blev dödad av bringers va?
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Ai » sön jan 23, 2005 12:04

Djehuti skrev:Öppningsscenen - Spoiler s7
Det var en potential som blev dödad av bringers va?


Japp.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 13:45

Spoiler säsong 7:
Det var väl en tjej i Turkiet som dog i det här avsnittet... i något senare avsnitt är det en tysk synthtjej som blir slaktad. Synd, hon verkade nice. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav xAMNESIAx » lör aug 20, 2005 10:44

Helt klart ett av de bättre säsongsöppningarna. Talisman grejen var väl inte speciellt överväldigande, men den fungerade. Det största intresset ligger självklart i Spike, och hans story. Hans nya/gamla själ har defenitivt tagit ut sin rätt på hans psyke, som med Angel. Dessutom så har han en shitload med andra spöken i skallen...och Buffy då. Killen har det inte lätt just nu.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » lör aug 20, 2005 16:35

Jag håller väl med xAMNESIAx: "Lessons" är en riktigt bra säsongsöppnare. Öppningsscenen med Dawn och Buffy på kyrkogården
I think I'm stuck.

är rätt kul, en snygg passning till "Becoming" och en bra uppföljning på deras snack i "Grave" (resten av säsongen)
Synd att det inte blir mycket mer av det bara.
Scenerna med Willow i England är helt... underbara. Bland annat för den lilla "Evil Dead"-zoomningen i slutet av den andra scenen. Men framför allt för Alyson Hannigan, förstås, som sätter sin roll helt perfekt här; det är så man tycker att Willow borde vara efter några månaders rehab; skamsen, ödmjuk, sorgsen, men ändå starkare än hon själv vill vara...

Talismanhistorien är dum dum dum. Precis som Dawns nya kompisar. Men den är ju bara MOTW också, så vem bryr sig. Dawn får visa sig vara lite vuxen, Buffy får fälla en av seriens bästa repliker
Hamnoo?

och så träffar vi Robin Wood. Som jag bestämt hävdar är en bra karaktär.

Och så har vi ju galne Spike förstås. Och den där magnifika nedräkningen i slutet. Bästa användandet av The Master någonsin.

En liten fundering dock: vart har Dawns alla kompisar från s6 tagit vägen? Uppätna av vampyrer? (Inte osannolikt iofs.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » fre dec 09, 2005 9:16

Man kan ju bara älska Buffy när hon kommer in på toan ser hålet och bara hoppar ner, tjop.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Glorificus » tis jan 24, 2006 21:26

Har sett om Lessons i kväll... fick för mig att göra det eftersom jag plockade fram s7 för att ta med hem till några klasskompisar i morgon. Var där och hälsade på igår och de pratade lyriskt om s6 som de precis sett färdigt (totalt ospoilade, yay!). :D

Minns inte senast jag såg Lessons, men det är ju helt underbart bra! Så snyggt och roligt och Buffyigt...

Vet inte om jag missade det här senast jag såg avsnittet eller om jag helt enkelt glömt bort det, men jag skrattade högt åt hela det här replikskiftet:
(Buffy's cell phone rings.)

Buffy: Boy, that's loud.

Wood: That's a part of the reason we don't allow cell phones in--

Buffy: Excuse me. Yeah. Oh, sorry. My dog. Uh, dog walker. (Quietly, into phone) They're really dead?

Wood: Oh, my God!

Buffy: Uh, no, I'll be right there.

Wood: Your dogs are dead?!

(Dawn: And, Buffy? Isn't this reception amazing? I'm in the freakin' basement!)

Buffy: OK. Sorry about that. I--I have to ...

Wood: Yeah. No, of course. And good luck with that...dog tragedy.


Nu vill jag se om hela s7... hur ska jag kunna lämna ifrån mig den i morgon? Måste se så många jag bara hinner med i kväll...
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav caffeineaddict » fre jan 27, 2006 16:48

Glory: Det du citerar är nog nästan bäst i hela avsnittet, förutom möjligen Willow/Giles-scenerna. Det och "Hamnoo?".

EDIT: Bah! Naturligtvis äger slutscenen alla andra scener i avsnittet. Glömde den bara fullständigt för en sekund. De där uppe är delade tvåor.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Isabella » fre mar 31, 2006 15:51

Jag tycker detta är den bästa "första avsnitt". att man får se Drusilla, glory, The mayor m.m. är ett plus :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav AKS » sön jul 01, 2007 22:59

Detta är för mig inte det bästa första avsnittet eller ens det näst bästa. I mitten nånstans, i alla fall efter Welcome to the Hellmouth och When She Was Bad och även Bargaining Pt 1 helt klart.

Spoiler resten av säsongen:
Urgh, jag börjar förstå de som har svårt för S4 pga av the Initiative, som ni vet så är jag likgiltig inför konceptet, varken gillar eller ogillar, och oj, vad jag önskar att jag kunde vara likgiltig inför ett av de två grundkoncepten i denna säsong. Men tyvärr; den första scenen fick allt om the potentials att med buller och brak plockas fram ur min hjärnas skrymslen där jag försökt förtränga dem. Hatar the potentials! Hatar, hatar, hatar! Synd att de där snubbarna inte hann döda alla innan säsongen började.

Så ja, det börjar alltså inte så bra för stackars mig, men visst det blir snart bättre. Bara inte så mycket bättre. Detta känns som ett helt vanligt Buffyavsnitt, men två saker höjer det från ett mittbetyg:

1. Spike i källaren. Vill ha mer Spike nu! Vill veta vad som pågår, vill veta hur den nya själen sitter...

2. Den sista scenen med alla gamla Big Bads. Så fantastisk scen. Jag rös scenen igenom.

Innan dess var jag definitivt meh avsnittet igenom, men nu blir det 6 av 10 och närmare 7 än 10 tack vare scenerna som nämnts ovan och det faktum att jag gillar vampyren som fastnar med foten och rektorn.

EDIT: Hamnoo? Har alltid tänkt mig stavningen som "humnoo"... Nu måste jag ändra alla inlägg där jag använt det... :)

Dessutom: skiter fullständigt i Willow i detta avsnitt. Om inte Giles hade varit med i de scenerna så hade jag somnat för Willow kan dra söderut vad mig anbelangar. (spoiler S7) I alla fall i denna del av säsongen, jag kan inte förlåta henne vad hon gjorde i S6 och jag har ingen som helst förståelse heller. Jag vet att jag låter hård, men hon valde själv att ta till svart magi. Jag har väldigt lite förståelse för rattfyllon också ska jag kanske också tillägga. Särskilt om de nästan kör på sin mentor med bilen med flit och hotar att köra över sin bästa kompis syster med bilen...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » sön jul 01, 2007 23:09

Jag måste bara säga att jag fullkomligt älskar scenbytet när Giles säger något i stil med: "In the end we all are who we are, no matter how much we seem to have changed" och sen klipper det till Xander som ser så vuxen ut som han aldrig har gjort. Jag blir halvt gråtfärdig varje gång. Men sen gillar jag många av de där smått meningslösa ögonblicken. :P

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » sön jul 01, 2007 23:11

Rombat: Du har rätt. Tänkte också på det under den scenen och då jag såg Xander går runt bilen flashade jag tillbaka till Xander på skateboard och Xander som inte kan sluta tänka på sex i Earshot... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » sön jul 01, 2007 23:16

Lipton skrev:Man kan ju bara älska Buffy när hon kommer in på toan ser hålet och bara hoppar ner, tjop.


Ja, hon har kommit långt sen avsnittet i S3 då Faith gör samma sak medan Buffy står kvar och tvekar. Iofs har Buffy sin syrra där nere.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » sön jan 10, 2010 12:04

Nej, jag har aldrig varit särskilt förtjust i det här avsnittet. Det är inte direkt dåligt, men det mesta är fruktansvärt tråkigt. Humorn tycker jag inte fungerar alls heller, t.ex. då Wood tror att Buffy har hundar och att de har dött och när Buffy stormar in i Dawns klassrum.

Det jag tycker är helt okej är början av avsnittet med Buffy och Dawn på kyrkogården och även Willow och Giles scener. Spikes scener gillar jag väldigt mycket. Jag tycker så synd om honom i scenen med Buffy. Det bästa är dock slutscenen. Så kul att få se alla Big Bads igen.

Favoritcitat:
Buffy: You know what they are?
Spike: Manifest spirits controlled by a talisman, raised to seek vengeance. A 4-year-old could figure it.

Betyg: Svag 4:a
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare