7x01 Lessons

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betygsätt Säsongsöppnaren Lessons

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
4
9%
7
21
45%
8
17
36%
9
1
2%
10
3
6%
 
Antal röster : 47

7x01 Lessons

Inläggav dizzy » sön sep 14, 2003 16:52

Härligt! Äntligen ett nytt Buffyavsnitt. :D
Tycker det var mycket bra, även om vissa delar mest kändes som introduktion inför den nya säsongen, t.ex den nya rektorn. Men trevligt att återse Sunnydale High School igen, fast i ny skepnad.
Willow och Giles i England fungerade också bra. Skönt att de inte bara hoppade plötsligt till "gamla vanliga" Willow, som om förra säsongen inte fick några konsekvenser.
Scenen från Istanbul i början verkar lovande, vad det nu är för nåt, och vad Spike egentligen är eller har för sig nu var ju också mystiskt. Kul med gästspelet av alla de tidigare säsongernas Big Bads i slutet. Vet, tyvärr, redan vad det är de kommer slåss mot så det var inte så mystiskt. (Hata spoilers! :( )
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » sön sep 14, 2003 17:27

Herregud va dåligt minne man har. Jag kommer inte ihåg särskilt mycket av första avsnittet :oops: . Det får bli bättring på den fronten. Man kanske skulle ta å börja se om s07 eller så tar man s06 som tanken var.

Nya skolan, rektorn och Willow kommer jag ihåg men vad som egentligen hände i avsnittet... :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » sön sep 14, 2003 17:53

Huvudhandlingen var om Dawns första dag i den nya skolan och Buffy som misstänksamt går runt och kollar att där inte finns något farligt, vilket det förstås gör. Några folk som dött där och nu är nån slags spöken/zombies, som ger sig på Dawn och några andra studenter innan Buffy dyker upp.

Skönt att de äntligen förstått att alla har mobiltelefoner nu, så lillasyster kan ringa efter hjälp. :) Dawns kommentar om hur bra mottagning det var trots att hon var instängd nere i källaren var ju lite rolig.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » sön sep 14, 2003 18:27

Just de ja. Det är väldigt likt Buffy å ha med en sån grej som mobiltelefonen :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön sep 14, 2003 19:10

Vad jag tycker är förvånande är att the big bad visas redan i första avsnittet. Brukar inte de vänta lite? Bra set-up-avsnitt i varje fall.

Dawns kommentar om mobilen var bra -- speciellt med tanke på alla problem Angel har med sin.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons sep 17, 2003 21:07

Tycker bra om det här avsnittet, det första i underskattade säsong 7, även om jag vid tillfället då jag såg det tyckte det var något överskattat (det är väldigt älskat i vissa kretsar).

Och, jo noike, det är väldigt tidigt att visa Big Bad redan i första avsnittet. Tidigare har det bara hänt i första säsongen (The Master är ju med redan i Welcome to the Hellmouth).
Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » ons sep 17, 2003 21:15

Tycker det är ett skönt öppningsavsnitt, man kommer tillbaka in i buffy stämmningen bra med nya Sunnydale High.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 16:45

Kan inte någon (gaspode?) lägga till en 1-10 betygssättning även på detta avsnitt så att vi har det genomgående på alla avsnittsdiskussionerna?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 18:03

med fara för eget liv eller iaf spoilers är det nu gjort :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » fre sep 19, 2003 20:11

Oj, här får jag se upp så jag inte går in och läser i fel tråd nu. :?
Ger det här en 7:a, ett mer än godkänt öppningsavsnitt.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » lör okt 11, 2003 1:20

aaah, tacka gud för Internet..
lite usel kvalitet även på SVCD, vilket iaf får mig att bli helt säker på att jag inte skall falla för frestelsen att ladda ner dom mycket mer lätttillgängliga VCD-versionerna.. :)

Mycket bra säsongsöppning, kanske den bästa hittills? Har alltid tyckt att säsongerna börjat lite segt, men det här var ju skitbra.
Gillar att dom plockar in Big Bad så här tidigt, det känns inte som säsongen börjat på riktigt förrns de har nåt stort att fajtas mot.

Det bästa var ändå alla säsongers Big Bads gästspel, även om Drusilla väl är lite tvivelaktig som representant för Säsong 2.
Iofs, det var väl hon som var kvinnan bakom både Spike och Angelus, så varför inte..

Jag är tyvärr också lite väl spoilad för den här säsongen, men det är som det är.. :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör okt 11, 2003 1:37

Det jag slås mest av när alla big bad återkommer är hur fanomenal Harry Groener är. "So what'd you think? You'd get your soul back and everything would be Jim Dandy? A soul's slipperier than a greased weasel. Why do you think I sold mine?" måste vara en av de bästa replikerna på... länge.
Senast redigerad av noike lör okt 11, 2003 2:51, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » lör okt 11, 2003 1:53

Japp... The Mayor > alla andra :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön nov 02, 2003 13:48

Gillar avsnittet. Mycket som händer, ny skola, nya big bad, buffy får jobb, vi träffar spike å inser att han inte är helt "på topp" + att vi ser att willow håller på att bli sitt härliga lilla jag igen :) . The Mayor är som vanligt hur härlig som helst han är nog den bad guy som man skulle velat ha kvar i serien för alltid :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav pfant » sön nov 16, 2003 12:46

Det här var en riktigt bra säsongsöppnare! Willow är på rehab för magiker, Spike har fått tillbaka sinsjäl och blivit galen, Xander har kommit upp sig i smöret, Buffy får jobb som kurator och borgmästaren gör ett gästspel. Bara det sista ger det här avsnittet några plusspoäng. Hade de bara kunnat få in Faith också hade det varit perfekt.

Nu ser jag verkligen fram emot nästa säsong. Nästan mer än jag någonsin gjort (kanske med undantag för säsong 3 som öppnade grymt starkt).


"You are the coolest mom in the world" :D
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav anders_ » tis jan 27, 2004 21:23

asså jag tycker The Mayor är den sämsta big bad dom haft, han känns så mesig och skämtar bort allting. de onda ska va onda. glory var rätt trist också men det var för att dom drog ut så länge på hela den grejen... själva grejen att hon var en gud var ju cool...

iaf.. the mayor sucks, hoppas inte han kommer tillbaka..(jag har inte sett längre än till det här avsnittet)
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav adolvsson » tis jan 27, 2004 22:06

anders_: You go wash your mouth, boy! Talkin' bad 'bout the Mayor like that, hath ye no shame?!

*host*

Lessons? Jättebra avsnitt. Rock on.

edit: Borgmästarn är den bästa skurken någonsin. I någon serie. 'Nuff said.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis jan 27, 2004 22:10

The Mayor är en sådan bra skurk på grund av att han är som alla andra, i grund och botten väldigt mänsklig och att han inte ser sig som ond utan en trevlig familjefar. Det är bra mycket värre med en sådan skurk än någon som Glory som är genomond per default eftersom hon trots allt är en helvetesgud.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » tis jan 27, 2004 22:45

The Mayor är bäst . slut

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » ons jan 28, 2004 1:06

The Mayor är den bästa ondingen pga att han inte är ond rakt igenom. Se bara hur han verkligen älskade Faith som en egen dotter. En rakt igenom ond människa hade inte kunat göra det. Därför blir hans handlingar så mycket starkare än när en helond vampyr/demon/robot/kanin begår en ond handling. Ähh de blev inte helt rätt det där men summa sumarum The Mayor är den bästa Big Baden!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons feb 25, 2004 2:09

Så nu är även jag med i S7 snacket!.. härligt att vara här..!

Öppningsavsnittet var toppbetyg på.. gillade dock inte hela saken med BigBad grejen.. visst skitcoolt.. men ..eeh.. ja det är FÖR tidigt för att uttala sig om..

nu vet ni att jag är här iallfall!.. Go Spike kan jag bara säga, men gör inget dumt nu!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons feb 25, 2004 2:12

Zaxx: Orkade du inte vänta på DVD:erna?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons feb 25, 2004 2:13

Det gjorde han rätt i. En omtitt när DVDn kommer gör det hela mycket bättre bara.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons feb 25, 2004 2:17

funderar ifall det är hälsosamt att INTE ha sett den när vi har träffen...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons feb 25, 2004 2:21

Efter några öl så kan nog diskutionerna gå från alla möjliga säsonger och avsnitt så det är nog lika bra att titta.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Sparvid » ons apr 21, 2004 21:42

Jättebra? Tja, det var inte direkt ett dåligt avsnitt, men jag hade väntat mig lite "mer" på nåt vis... Slutscenen var dock kanon!
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav kaos » ons apr 21, 2004 22:18

åh en äntligen en ny säsong buffy jag har väntat så länge. Var lite orolig att det skulle vara dåligt men det var ju raka motsatsnen bara scenen i början när Buffy lär Dawn att slya vampyer är ju bara underbart och så forsätter de avsnittet igenom, ett helt underbart avsnitt en solklart 10
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav caffeineaddict » tor jun 03, 2004 2:05

Jag slänger ut frågan lite vilt, för den besvaras mig veterligen ingenstans i serien: Vem var det egentligen som använde talismanen och framkallade zombiesarna i det här avsnittet?

Okej avsnitt, men ändå rätt halvdant för att vara skrivet om Joss. Ordentligt bra är Willow och Giles scener och introduktionen av Wood (som jag verkligen gillar, särskilt här i början av S7): "Your dogs are dead?".

Men den absolut främsta höjdpunkten är ju sista scenen, som gör att det ryser till i mig rätt ordentligt. "It's about power". Alldeles magnifikt.

Dock stör ju sådana saker som frågan jag ställde här ovan. Och jag tycker verkligen att de hade en möjlighet att;
1. Kunna leka lite mer med de gamla highschool-avsnitten genom att ha fått tillbaka folk som man kände igen som dog i de avsnitten för att spela zombies och
2. att ha låtit Buffy känna en viss sorg över att ha låtit dem dö och inte bara ignorera det så totalt (iofs är det lite kul, men ändå en möjlighet som inte utnyttjades riktigt så väl som den hade kunnat göras).

Sen är det ju bara irriterande att Dawns kompisar både är irriterande klyschor och ungefär dubbelt så gamla som hon...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » tor jun 03, 2004 3:26

caffeineaddict skrev:Vem var det egentligen som använde talismanen och framkallade zombiesarna i det här avsnittet?


Som du säger så besvaras nog inte frågan överhuvudtaget. Det sägs i avsnittet att Dawn och de två andra blivit särskilt utvalda av döingarna. Var då talismanen ämnad mot Buffy? Troligen inte, hon bara råkade befinna sig där. Mot detta talar dock att zombierna riktar sig direkt mot henne med sina anklagelser. Här följer en annan förklaring, som väl inte är en alltför vildsint gissning:

Senare i säsong 7.
The first är väl en trolig kandidat (det vill säga att talismanen var riktad mot Buffy) men då måste ändå någon fysisk person ha utfört själva handlingen, och någon sådan presenteras inte.

En annan gissning är att det är fråga om någon av alla dessa magiskt intresserade elever som det verkar finnas hur många som helst av på Sunnydale High och som visas då och då senare under säsongen. Den senare förklaringen duger nog ändå inte då den inte förklarar att talismanen var riktad just mot Dawn och de två andra eleverna. Just att de var utvalda tyder på en historia som går längre tillbaka än den eleverna har tillgång till.


caffeineaddict skrev:1. Kunna leka lite mer med de gamla highschool-avsnitten genom att ha fått tillbaka folk som man kände igen som dog i de avsnitten för att spela zombies


Vilka är det som dött på själva skolan? I allra första avsnittet är det eleven som Darla festat på och gömt i omklädningsskåpet (skafferiet), samt Jesse som dog i samma avsnitt. Kom också att tänka på han som fick hjärnan borttagen. Rektorn som blev uppäten av hyenorna. Sitter man och funderar så kommer man nog på några stycken. Jag håller med om att det skulle vara skoj att se dem igen.

caffeineaddict skrev:2. att ha låtit Buffy känna en viss sorg över att ha låtit dem dö.


Det här håller jag inte med om. Buffy har inte "låtit" dem dö. Hon har alltid gjort vad hon kunnat. Visst kan hon ha medkänsla med att de dött utan skuld, men samtidigt tycker jag det får vara någon måtta på hennes skuldkänslor. Jag tycker Buffy sköter det hela snyggt.

Help 7x04. I slutet av Help sitter Buffy och anklagar sig själv för Cassies död, trots att hon dog av hjärtfel. Ett fel som Buffy givetvis inte kunnat göra någonting åt hur bra slayer och medmänniska hon än är. Själva känslan att man kanske kunnat göra någonting mer kan man kanske aldrig komma ifrån, men samtidigt måste det finnas en insikt i de egna begränsningarna och vissa rimlighetsantaganden när man ställer krav på sig själv.

caffeineaddict skrev:Sen är det ju bara irriterande att Dawns kompisar både är irriterande klyschor och ungefär dubbelt så gamla som hon


Resten av säsongen. Särskilt irriterande är det att de tre presenteras som ett blivande kompisgäng, möjligen nästa generation av trion Buffy, Willow och Xander, och sedan försvinner båda ut or serien. Tydligen ett tankeexperiment från Whedons sida som inte överlevde.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » ons jul 14, 2004 15:46

Bästa säsongsöppningen hittills.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron