7x04 Help

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betyg:

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
1
3%
5
0
Inga röster
6
12
35%
7
14
41%
8
4
12%
9
2
6%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 34

7x04 Help

Inläggav gaspode » mån okt 13, 2003 23:59

Mellanavsnitt.
Inte så dåligt, men kanske det sämsta hittills på säsong 7..

Lite trist att tjejen skulle dö till sist iaf, för att det inte gick att stoppa, Final Destination style... Profetior är till för att förhindras i Buffyverse, så varför inte denna gång? :) Vet inte varför, men jag tycker det var lite förutsägbart att hon skulle dö, även om dom försökte finta några gånger på slutet.

Det var roligt ibland, men allt som allt kändes det inte som att det var nåt nytt med avsnittet.

Det får bli en svag sjua.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » ons okt 15, 2003 15:54

Håller med, ett lite sämre avsnitt än det förra. Att avsnittets Bad guy visade sig vara några tonårskillar och en rätt ointressant demon var inte så kul. Gjordes faktiskt bättre i Reptile Boy då.
Tycker också att tjejen, Cassie, var värd ett bättre öde. Hon kunde blivit en intressant kompis till Dawn tror jag.

Men scenen med Willow vid Taras grav var fin, inte överdramatisk utan lagom lågmäld. (fick förklaringen till stenarna hon la på gravstenen på buffyguide.com, tydligen en judisk sed istället för blommor, vilket jag inte visste)

Ger det en 6:a
Några bra citat:

Willow: Have you Google'd her yet?
Xander: Willow, she's seventeen!

Och när Dawn dyker upp inne hos Buffy för lite counseling:

Buffy: It sounds like it's difficult for you. Like, maybe your sister makes it hard for you to establish your own identity. You said she's controlling, she doesn't let you make your own decisions.
Dawn: Yeah, and she borrows my clothes without asking.
Buffy: I understand. That must be hard.
:)
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons okt 15, 2003 23:21

Dizzy:
Gjordes faktiskt bättre i Reptile Boy då.


Bättre? I Reptile boy!? Ur sitt sammanhang ser det där riktigt hemskt ut.

(Skillnaden var i att i Help är de amatörer, medan de i RB var uppväxta med det mer eller mindre.)[/quote]
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dizzy » tor okt 16, 2003 22:03

Jo jag vet att det kanske lät lite konstigt. :)
Men jag tyckte det var så tråkigt med den här upplösningen som liknade en grej de gjort förut så mycket. Och monstret var rätt dåligt, speciellt jämfört med det i avsnittet innan.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » tis apr 06, 2004 20:10

hmmm.. ett riktigt "skitavsnitt" är vad jag tycker....

oj sa jag detdär?.. men jag tycker det var ganska dåligt, det är sant, det var det! kändes lite S1 av Buffy på storyn... hmm

orkar inte säga dåliga saker om Buffy så jag fortsätter INTE att skriva här nu ... hehe hoppas på nästa avsnitt!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » tis apr 20, 2004 14:04

Personligen tycker jag att scenen när Willow besöker graven är nog för motivera hela avsnittet, men jag älskar å andra sidan Tara... Att de hade med det där med att Willow lägger dit stenar är enligt mig ett av många bevis på vilken bra koll de som skrev serien hade.

(Väldigt off-topic kan nämnas att jag en gång pratade med en judinna som menade att stenarna ursprungligen även var ett sätt att hindra de döda från att gå igen, vilket kanske är en tolkning man inte vill applicera här...)

Spoiler 7x07, Conversations with dead people
(...å andra sidan: tänkte man att det är därför Tara inte dyker upp i CWDP så skulle ju serien ha slagit nytt rekord i genialiskt sammanhängande story...)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Matt » ons apr 21, 2004 20:57

Jag tycker faktiskt det här avsnittet är jättebra.
Väldigt fin scen på kyrkogården.
Jag blev faktiskt förvånad när hon tillslut dog efter att ha blivit räddad gång på gång.
Spoiler resten av säsong 7
Vid det här laget har man räknat ut att det är potential slayers som dödas i början av de första avsnitten och att det skulle komma fler under säsongens gång. jag trodde Cassie var en potential. Därav synerna.

Bästa citatet.
She'll tell you. One day she'll tell you
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav kaos » tor apr 22, 2004 15:45

det sämsta avsnitt i säsong 7 hittils helt klart men ändå helt okej finns väl inget mer att säga som inte har blivit sagt
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Sparvid » fre apr 23, 2004 10:38

Nu såg jag detta avsnitt uppdelat mellan två dagar, så jag kanske missade nåt men: Sa hon inte att mynt på nåt sätt skulle vara inblandat i hennes död? Jag hoppades på ett sätt att allt hon såg skulle ske oavsett hur mycket hon eller Buffy gjorde för att stoppa det, men mynten var väl enbart en liten ledtråd som så småningom "bara" ledde Buffy till henne?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav sus@n » fre apr 23, 2004 15:36

Håller med, mynten hade ju egentligen ingen koppling till hennes död.
Dessutom håller jag med om att det är det sämsta avsnittet hittils i s7. (har sett till selfless)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » sön maj 30, 2004 8:03

Ja, jag gillade inte det här avsnittet. Trist, med få ljusglimtar (när Willow besöker Taras grav). Fick ingen känsla för Cassie och de har som sagt redan gjort ett "galna studenter offrar hjälplös flicka till demon för att få stora krafter"-avsnitt och ja, jag gillade Reptile Boy bättre! Där var Angel med och dessutom centrerades inte avsnittet runt en nyintroducerad och i mitt tycke ointressant karaktär.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » sön maj 30, 2004 9:32

Jag tyckte att Cassie var superbra och hade inte haft något emot att hon hade blivit kvar som Dawns nya bästis... iofs hade inte det fått plats i 7 iom att det var den sista men hade det blivit en åttonde så...

Det var dessutom jättefina scener med Spike som försöker att övervinna sin galenskap och sitt dåliga samvete...
(spoiler hela S7:) scenen mellan honom och Cassie när hon säger "She'll tell you. Someday she'll tell you." är ju fin foreshadowing...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » lör jun 26, 2004 10:53

Hoppar in lite vilt och börjar försvara det här avsnittet, som jag faktiskt började tycka riktigt mycket om nu tredje gången jag såg det.

Ja, grundstoryn är lite tunn, men det är skönt med en S1-throwback, särskilt när den dramatiska sidan fungerar bättre.

Tänker inte ens kommentera de fåniga fratboysen och deras demon, för det är rätt nördigt och som sagt bara en Reptile Boy-repris.

Men däremot gillar jag verkligen Cassie nu. Jag tycker oerhört mycket om både hennes scen där hon pratar om allt hon inte kommer få uppleva (särskilt "I'd love to see my cousins grow up and see how they turn out 'cause they're really mean and I think they're gonna be fat.") och sista scenen som jag tyckte var läskigt rörande. Och naturligtvis älskar jag Willow på kyrkogården och Xanders hammaranalogi.

Och jag garvar jämt högt åt den alldeles briljanta: "Have you googled her yet?" "Willow, she's seventeen!".

Gillar också de andra eleverna som Buffy pratar med i början, särskilt Amanda, det är också en riktigt kul scen.

Höjer från en låg sjua till en hög sjua. Jag behöver helt klart skapa en Buffyskala snart så att någon skillnad märks, för den är rätt stor i mitt huvud...
Senast redigerad av caffeineaddict ons okt 27, 2004 8:26, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 0:01

Reprisomgången återvänder!

Jag ska börja med att säga vad jag älskade med avsnittet.
- Cassie är en härlig karaktär.
- "Someday she'll tell you" golvade mig!
- Hela idéen med att allt var oundvikligt föll jag för.
Allt detta förblindade mig när jag såg avsnittet första gången då jag gav det riktigt högt betyg. Sedan dess har tyvärr avsnittet tappat lite varje gång jag sett det. Då de härliga små diamanterna i avsnittet glittrar lite mindre ser jag själva historien också, och den är kanske inte topp.

Ytterligare en anledning att avsnittet tappat lite, spoiler resten av s7
"Someday she'll tell you" visade sig vara skitsnack, Beljoxas Eye-varning på det hela!

Jag tycker dock fortfarande absolut att avsnittet är BRA, helt klart i klass med den hyfsat starka öppningen av s7. Gillar avsnitt 7x01-04 i princip lika mycket, men av olika anledningar.

Favoitkaraktär: Hm, tror jag tar Cassie - ingen i gänget står ut i det här avsnittet.
Favoritscen: Då Buffy & Spike räddar Cassie och tar henne därifrån.
Favoritcitat: "She'll tell you. Someday she'll tell you." (Kan ändå inte släppa det! :D )

Veckans komedi:
Buffy: Do you know why I came back to Sunnydale High?
Boy: To creep me out?

Veckans drama:
Buffy: See? You can make a difference.
Cassie: And you will.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Off » mån aug 02, 2004 0:08

Brat angående din spoiler.
Vad menar du med att det var skitsnack?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 0:28

Vaga spoilers för resten av s7
Jag menar att jag blev besviken. Inte för att jag inte gillade att det blev som det blev, för det gör jag - än om jag hade lagt till en liten minimal förändring. MEN: falsk marknadsföring!!! Det verkade så viktigt, så sant. Och det var... vad det var... "no you don't"
Har jag nämnt att jag är Spuffer all the way? :D
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » mån aug 02, 2004 0:37

brat (spoiler S7):Kan det inte ha varit "I believe in you, Spike." från Never Leave Me som var "Someday she'll tell you"? För det var ju helt klart 100% sant och inte "No, you don't.".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » mån aug 02, 2004 0:54

Men alltså

Hon sa ju det till honom precis som hon förutspådde? Det var inte som att hon sa "she'll tell you, and it will be true"

Jaja dags att stämpla in om 5 timmar
godnatt
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 1:21

Off skrev:Men alltså

Hon sa ju det till honom precis som hon förutspådde? Det var inte som att hon sa "she'll tell you, and it will be true"

Jaja dags att stämpla in om 5 timmar
godnatt


Därav: falsk marknadsföring. Inte från Cassies sida, hon säger väl bara vad hon ser. Men av serieskaparna, varför bygga upp till något sådant om svaret blir "no, you don't"

Att det skulle betytt något annat är ju en möjlighet. Men det är bara en tolkning jag hört EFTER serien tagit slut och det inte blev vad det verkade av hela "she'll tell you"-grejen. Precis som med Beljoxas Eye. Som att de stoppade in saker de sedan inte visste hur eller varför de skulle använda.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 8:50

brat: Jag måste bara inflika min åsikt som jag har redogjort för på annat håll

Spoiler Buffy s7 ep22
Jag uppfattar det precis tvärtom mot dig jag anser att Cassies profetia är ett utav de starkaste bevisen för att Buffy verkligen älskade Spike på slutet... anledningen till att Spike sa "-no you don´t" kan ha flera olika förklaringar jag själv tror dock att han ville att Buffy skulle lämna Hellmouthen (inte stanna vid hans sida) och gå vidare med sitt liv men det är ju ren spekulation ifrån min sida (fanwank!! :) )
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 12:58

VelocityBoy - Jag håller med dig!! Det är bara när man läser citat av James eller Joss som man kan bli smått förtvivlad. Men vad vet de egentligen? :) (Det här är ändå mest en sak upp till varochen) Älskar vad Joss säger på commentaryn för 7x22!!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Ai » mån aug 02, 2004 13:04

Spoiler Angel 5x20:

Å andra sidan säger Andrew till Spike och Angel i 'The Girl in...':"...She loves both of you.", eller nåt sånt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 13:17

brat skrev:VelocityBoy - Jag håller med dig!! Det är bara när man läser citat av James eller Joss som man kan bli smått förtvivlad. Men vad vet de egentligen? :) (Det här är ändå mest en sak upp till varochen) Älskar vad Joss säger på commentaryn för 7x22!!


Jo commentary tracket på s7 ep22 får man väl se som Joss´s final say och det tolkar jag som tämligen positivt utifrån vårt perspektiv...

James är faktiskt ganska off vad det gäller analyser m m tycker jag och fäster inte stor vikt vid hans uttalande om själva ploten... sedan har han ju mycket andra saker att berätta som är intressanta.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 13:32

Ai:Spoiler Angel s5 ep 22

Här tror jag inte Andrew menade romantisk kärlek åt något utav hållen... iofs så känner ju inte Buffy till att Spike lever vid det här laget, frustrerande nog
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 13:52

VelocityBoy skrev:Ai:Spoiler Angel s5 ep 22

Här tror jag inte Andrew menade romantisk kärlek åt något utav hållen... iofs så känner ju inte Buffy till att Spike lever vid det här laget, frustrerande nog

Det har jag ALLTID funderat över!! Hur kan man vara säker på att hon inte vet. Jag förstod det nästan som att hon visste vid det här laget. Men det kanske bara är jag. Jag saknade verkligen att inte få se scenen då hon får veta. Det hade nog varit en bra scen! *drömmer mig bort...*
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Ai » mån aug 02, 2004 13:57

Spoiler s. 5 Angel:

Jag har jättesvårt att tro att Andrew har kunnat hålla Spike hemlig för Buffy. Jag kan se framför mig hur hon frågat hur det gick i LA och hur Angel mådde osv och Andrew stammat och försökt undvika att prata om det för att han veeeeet att han är usel på att ljuga.... :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 13:58

Brat: Spoiler Angel s5 ep 20

I min värld så får inte Buffy veta om att Spike lever utan att hon kontaktar honom det finns bara inte... mao så är det helt klart att hon inte känner till det :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 14:02

VelocityBoy - jag gillar din värld. Jag tror jag bosätter mig där :D
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 14:12

Du är välkommen att bosätta dig det finns gott om plats... det bör dock kanske poängteras att det inte råder åsiktsfrihet i landet :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 15:25

På alla ämnen eller på "Spike är bäst"-ämnet. För det senare kan jag vara ok med :)

Usch så off topic detta blivit!

Xander (looking at Cassie's medical record): Strep throat, ear infections, yeast infections, none of my business.

Xander: Love poems?
Willow: I'm over you now, sweetie.
Xander (in a proud, gloating fashion): Looove poems!

Peter: Help! Help me please, I'm bleeding.
Buffy: Sorry. My office hours are ten to four.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron