Björn skrev:Cassie är kanske en fascinerande figur, men hon påverkar ju inte mer efter detta... så hela avsnittet kokas till slut ner till lärdomen att inte ens en slayer kan rädda alla. Och det är viktigt, men om Buffy inte fattat det vid det här laget...
VelocityBoy skrev:Jag hävdar, som jag har skrivit förrut, att den hoppfulla, optimistiska Buffy som klättrade upp ur graven i "Grave" fick sig en ordentlig knäck av Cassie historian
Björn skrev:Bra poäng iofs. Men det känns ändå lite tungrott; även "Lessons" handlar ju om människor hon inte lyckats rädda - behöver vi verkligen två avsnitt på det temat så nära inpå varandra? Kunde de inte skrivit ihop det lite mer?
Björn skrev:Men hur som helst tror jag det jag stör mig mest på är att jag inte gillade "Reptile Boy" förra gången heller, och reprisen av det känns ännu onödigare. Jag har inget emot att de återknyter till tidigare säsonger - det är halva nöjet med s7 - men här görs det väl uppenbart och nästan helt utan humor. Och jag HATAR ungen från "Tummen mitt i handen".
VelocityBoy skrev:Björn skrev:Bra poäng iofs. Men det känns ändå lite tungrott; även "Lessons" handlar ju om människor hon inte lyckats rädda - behöver vi verkligen två avsnitt på det temat så nära inpå varandra? Kunde de inte skrivit ihop det lite mer?
Jo iofs men samtidigt så har jag aldrig sett på "Lessons" som att det handlar om personer hon inte kunde rädda (vilket det förstås gör på ett sätt) utan det var mer bara en säsongsöppning med några random monster inslängda så för mig känns det inte tjatigt... enbart "Lessons" hade inte räckt till iaf.
Binchy skrev:Willow på kyrkogården är ju otroligt lågmäld och rörande, men varför lägger hon dit flera stenar? Hade för mig att man la dit en sten när man besökt graven.
Binchy skrev:Kul när Dawn är hos council-Buffy, att man inte ser henne utan bara Buffy. Det tar ju visserligen inte många sekunder innan man vet vem som sitter i stolen, men ändå kul.
SPIKE: Yes. There's evil. Down here. Right here. I'm a bad man. William is a baaad man. I hurt the girl.
BUFFY: Spike, stop it! What did you do?
SPIKE: I hurt you, Buffy, and I will pay. I am paying because I hurt the girl.
CASSIE: She'll tell you. Someday she'll tell you.
Tob skrev:Jag tycker faktiskt om inledningen av säsong 7. Skönt med en något lättsamma stämning, men utan att för den saken skull tappa fokusering helt. Cassie tycker jag är fashinerande och uppbyggnaden av avsnittet känns riktigt bra. Tyvärr är slutet ett riktigt magplask, det känns riktigt tamt, och hade det inte vart för att Cassie (inte speciellt förvånande ändå) dog så hade känslan av slutet kännts ännu klenare.
Jag föredrar helt klart depressiva och riktigt tunga Buffy i säsong 6, men mycket av det som gör att jag en gång i tiden föll för serien pladask och nu har en nära fanatisk relation till den återfinns i avsnitten här. Dem härliga karaktärerna och dess relationer, humorn som passar mig som handen i handsken, välskrivna dialoger osv.
Glorificus skrev:Det är något man får tolka själv som tittare, men det är vad som brukar anses vara den mest troliga tolkningen.Finns inte direkt något annat att peka på.
sharatec skrev:Personligen tycker jag att scenen när Willow besöker graven är nog för motivera hela avsnittet, men jag älskar å andra sidan Tara... Att de hade med det där med att Willow lägger dit stenar är enligt mig ett av många bevis på vilken bra koll de som skrev serien hade.
(Väldigt off-topic kan nämnas att jag en gång pratade med en judinna som menade att stenarna ursprungligen även var ett sätt att hindra de döda från att gå igen, vilket kanske är en tolkning man inte vill applicera här...)
Spoiler 7x07, Conversations with dead people
(...å andra sidan: tänkte man att det är därför Tara inte dyker upp i CWDP så skulle ju serien ha slagit nytt rekord i genialiskt sammanhängande story...)
Willow: Have you googled her yet?
Xander: Willow, she's 17.
Echolls skrev:Det här är ett helt okej avsnitt, men nej, jag gillar inte känslan i den här säsongen riktigt.
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare