7x04 Help

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betyg:

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
1
3%
5
0
Inga röster
6
12
35%
7
14
41%
8
4
12%
9
2
6%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 34

Inläggav malavel » fre okt 29, 2004 20:11

Matt: Förstod det. Evil you! Bara för att jag har noll koll på vad som hänt i BtVS. :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav virve » tis jan 11, 2005 13:56

Helt ok avsnitt. En sexa.

Scenen vid kyrkogården var jättefin! Jag som är så blödig började nästan att gråta...

Hyfsad historia med rätt schysst slut.
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » sön jan 16, 2005 10:00

Notera att boken Cassie läser är "Slakthus 5" av Kurt Vonnegut - en bok om en man som har blivit "unstuck in time" med följden att han ser hela sitt liv, vet exakt var när och hur han kommer att dö och har lärt sig acceptera det. En bok som passar bra ihop med temat för avsnittet: ibland kan man inte hjälpa. Men man försöker ändå. Boken är full med meningslösa dödsfall som varje gång torrt kommenteras med "så kan det gå". Vilket inte gör att de känns mindre meningslösa.

Vilket väl tyvärr passar ett smått meningslöst avsnitt. Förutom den korta kyrkogårdsscenen och ett par foreshadows rätt trist; Cassie är kanske en fascinerande figur, men hon påverkar ju inte mer efter detta... så hela avsnittet kokas till slut ner till lärdomen att inte ens en slayer kan rädda alla. Och det är viktigt, men om Buffy inte fattat det vid det här laget...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav VelocityBoy » sön jan 16, 2005 11:12

Björn skrev:Cassie är kanske en fascinerande figur, men hon påverkar ju inte mer efter detta... så hela avsnittet kokas till slut ner till lärdomen att inte ens en slayer kan rädda alla. Och det är viktigt, men om Buffy inte fattat det vid det här laget...


Jag har inte som krav att det skall få långtgående konsekvenser för att det skall vara bra (även om det här kanske har det, se nedan). Jag tycker att avsnittet är bra det enda som är synd är att själva kultgrejen har gjorts förrut, det är inget jättefel men man kommer alltid att tänka på det.

Jag hävdar, som jag har skrivit förrut, att den hoppfulla, optimistiska Buffy som klättrade upp ur graven i "Grave" fick sig en ordentlig knäck av Cassie historian

Spoiler Buffy s7 ep 5
Redan i nästa avsnitt så är hårda Buffy tillbaka när hon tar beslutet att döda Anya, det är som att hela hennes nya positiva världsbild raseras och helt plötsligt är hon tillbaka till hopplösheten i slutet av s5 och s6

Intressant det där med "Slakthus 5" visste inte om det.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav A bear » sön jan 16, 2005 12:15

VelocityBoy skrev:Jag hävdar, som jag har skrivit förrut, att den hoppfulla, optimistiska Buffy som klättrade upp ur graven i "Grave" fick sig en ordentlig knäck av Cassie historian


Bra poäng iofs. Men det känns ändå lite tungrott; även "Lessons" handlar ju om människor hon inte lyckats rädda - behöver vi verkligen två avsnitt på det temat så nära inpå varandra? Kunde de inte skrivit ihop det lite mer?

Men hur som helst tror jag det jag stör mig mest på är att jag inte gillade "Reptile Boy" förra gången heller, och reprisen av det känns ännu onödigare. Jag har inget emot att de återknyter till tidigare säsonger - det är halva nöjet med s7 - men här görs det väl uppenbart och nästan helt utan humor. Och jag HATAR ungen från "Tummen mitt i handen".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav VelocityBoy » sön jan 16, 2005 12:25

Björn skrev:Bra poäng iofs. Men det känns ändå lite tungrott; även "Lessons" handlar ju om människor hon inte lyckats rädda - behöver vi verkligen två avsnitt på det temat så nära inpå varandra? Kunde de inte skrivit ihop det lite mer?


Jo iofs men samtidigt så har jag aldrig sett på "Lessons" som att det handlar om personer hon inte kunde rädda (vilket det förstås gör på ett sätt) utan det var mer bara en säsongsöppning med några random monster inslängda så för mig känns det inte tjatigt... enbart "Lessons" hade inte räckt till iaf.

Björn skrev:Men hur som helst tror jag det jag stör mig mest på är att jag inte gillade "Reptile Boy" förra gången heller, och reprisen av det känns ännu onödigare. Jag har inget emot att de återknyter till tidigare säsonger - det är halva nöjet med s7 - men här görs det väl uppenbart och nästan helt utan humor. Och jag HATAR ungen från "Tummen mitt i handen".


Men det har den varma och charmiga Cassie och nya uppgraderade Dawn och det gör skillnad för mig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav A bear » sön jan 16, 2005 12:50

VelocityBoy skrev:
Björn skrev:Bra poäng iofs. Men det känns ändå lite tungrott; även "Lessons" handlar ju om människor hon inte lyckats rädda - behöver vi verkligen två avsnitt på det temat så nära inpå varandra? Kunde de inte skrivit ihop det lite mer?


Jo iofs men samtidigt så har jag aldrig sett på "Lessons" som att det handlar om personer hon inte kunde rädda (vilket det förstås gör på ett sätt) utan det var mer bara en säsongsöppning med några random monster inslängda så för mig känns det inte tjatigt... enbart "Lessons" hade inte räckt till iaf.


Inte som den är nu, nej, den hade givetvis behövts skrivas om. Men överhuvudtaget tycker jag det är ett av problemen med s7: de tar för lång tid på sig att komma fram till poänger, säger saker minst tre gånger innan de kommer fram till slutsatser och lärdomar. Tjat tjat tjat. De borde ha kunnat tajta upp delar av historien direkt, och låta andra ta mer plats.

I och för sig kom jag på en bra grej med "Help": vi får lära känna rektor Wood lite bättre. "The hood?" "Beverly Hills." Väldigt välskriven bifigur, det där.

Spoiler s7:
Månntro han skrevs in just för att bemöta anklagelserna om klichémässigt avlivande av minoriteter? "Jo, vi tog död på lesbianen, men vi lät negern leva!" (enorm mängd smiliesar här så ingen tror att jag menar allvar med den kommentaren).
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » sön jan 16, 2005 16:56

En poäng med kulten är att allt är mer eller mindre som det var förr. När Buffy och de andra gick på high school var det de som sysslade med det ockulta. De var för övrigt inte ensamma, det visade sig ju vara ett ganska utbrett fenomen när MOO slog till (Gingerbread, 3x11). Skolan ligger fortfarande på helvetesgapet och att ungdomarna dras till magi ser jag därmed som naturligt. Jag gillar dessutom att man nu fick se det ur ett mer vuxet (det vill säga ur Buffys och scoobisarnas) perspektiv.

Spoiler, resten av s7. Svar på Björns spoiler.
Varför smilisar? Det är nog ingen dum tanke. Förmodligen kan ingen TV-serieskapare blunda för hur man ska behandla minoriteter och de kan heller inte strunta i krav från sitt TV-bolag, eller låta bli att bry sig om allmänna opinioner.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 19:11

Som sagts redan tidigare här så känns detta lite som en remake av Reptile Boy, åtminstone delar av det. De andra delarna är bra. Jag gillar skarpt scenen med killen som INTE vill prata med Buffy, och de sitter och stirrar på varandra i flera minuter (som tur är inte i realtid, men man fattar ju att de suttit där en stund). Det krävs ju en viss mental styrka att sitta och stirra på någon, ännu mer om man inte känner vederbörande. Kul när Dawn är hos council-Buffy, att man inte ser henne utan bara Buffy. Det tar ju visserligen inte många sekunder innan man vet vem som sitter i stolen, men ändå kul. Willow på kyrkogården är ju otroligt lågmäld och rörande, men varför lägger hon dit flera stenar? Hade för mig att man la dit en sten när man besökt graven.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 21:41

Binchy skrev:Willow på kyrkogården är ju otroligt lågmäld och rörande, men varför lägger hon dit flera stenar? Hade för mig att man la dit en sten när man besökt graven.


Någonstans här på forumet (förmodligen i den här tråden) förklaras att det är en judisk tradition. Detaljerna kommer jag tyvärr inte ihåg.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 22:47

Ja, att det är en judisk tradition visste jag, men jag hade för mig att man la dit en sten och inte flera.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav VelocityBoy » tor jan 20, 2005 0:46

Binchy skrev:Kul när Dawn är hos council-Buffy, att man inte ser henne utan bara Buffy. Det tar ju visserligen inte många sekunder innan man vet vem som sitter i stolen, men ändå kul.


Det är, enligt mig, en utav de absolut roligaste scenerna i hela serien.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » tis mar 29, 2005 20:48

Jag tycker faktiskt om inledningen av säsong 7. Skönt med en något lättsamma stämning, men utan att för den saken skull tappa fokusering helt. Cassie tycker jag är fashinerande och uppbyggnaden av avsnittet känns riktigt bra. Tyvärr är slutet ett riktigt magplask, det känns riktigt tamt, och hade det inte vart för att Cassie (inte speciellt förvånande ändå) dog så hade känslan av slutet kännts ännu klenare.

Jag föredrar helt klart depressiva och riktigt tunga Buffy i säsong 6, men mycket av det som gör att jag en gång i tiden föll för serien pladask och nu har en nära fanatisk relation till den återfinns i avsnitten här. Dem härliga karaktärerna och dess relationer, humorn som passar mig som handen i handsken, välskrivna dialoger osv.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » mån aug 22, 2005 13:53

SPIKE: Yes. There's evil. Down here. Right here. I'm a bad man. William is a baaad man. I hurt the girl.
BUFFY: Spike, stop it! What did you do?
SPIKE: I hurt you, Buffy, and I will pay. I am paying because I hurt the girl.


CASSIE: She'll tell you. Someday she'll tell you.


(s7 för säkerhets skull)
Jag har aldrig riktigt köpt att det Cassie syftar på är "I love you". Det som Spike framför allt vill ha i "Beneath You" och "Help" verkar ju vara förlåtelse, inte kärlek. Han skaffade själen för att vara värdig Buffy, men med den kom det dåliga samvetet över vad han gjort mot henne och en ganska stark övertygelse att han INTE är värdig henne. Och i så fall är det lite svårt att hitta vad det är Cassie syftar på.
"I'll help you" (Sleeper)?
"I believe in you, Spike" (Never Leave Me)?
"I'm not ready for you to not be here" (First Date)?
Eller något annat? "I believe in you" ligger väl närmast till - speciellt som det är det som håller liv i Spike över de två närmaste avsnitten - men ingen av scenerna håller riktigt den OOOOMPH som man tycker skulle krävas av en så stor grej. Vi väntar hela säsongen på att Buffy ska ge Spike förlåtelse, och sen får man gå tillbaka och rota för att hitta det... lite slarvigt, tycker jag.

Annars, vid omtitt, får jag medge att "Reptile Boy"-grejen undantagen så håller faktiskt avsnittet helt OK. Ett par fina Willow/Xanderscener ("I'm over you now, sweetie." "LUUUUV poems!"), Buffys "Blue Clam Cult"-skämt, och Dawn får spela någorlunda mogen och får till och med en beundrare.
Vad hände med honom?
Och slutscenen är rätt fin också. OK avsnitt. Får en känsla av att jag kommer att uppvärdera s7 en smula den här omgången.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » tor sep 01, 2005 20:30

Tob skrev:Jag tycker faktiskt om inledningen av säsong 7. Skönt med en något lättsamma stämning, men utan att för den saken skull tappa fokusering helt. Cassie tycker jag är fashinerande och uppbyggnaden av avsnittet känns riktigt bra. Tyvärr är slutet ett riktigt magplask, det känns riktigt tamt, och hade det inte vart för att Cassie (inte speciellt förvånande ändå) dog så hade känslan av slutet kännts ännu klenare.

Jag föredrar helt klart depressiva och riktigt tunga Buffy i säsong 6, men mycket av det som gör att jag en gång i tiden föll för serien pladask och nu har en nära fanatisk relation till den återfinns i avsnitten här. Dem härliga karaktärerna och dess relationer, humorn som passar mig som handen i handsken, välskrivna dialoger osv.


Instämmer, instämmer och instämmer.

(Hur lat är jag? Citerar andras kommentarer istället för att skriva egna.) :oops:

6/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Isabella » sön apr 02, 2006 21:44

Ja, Scenen vid Taras kyrkogård är fin :) Avsnittet var okej (Som jag alltid skriver). Tycker det var synd att Cassie inte fick leva men men...
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav love_buffy_4ever » lör maj 13, 2006 16:49

har två frågor;
"she'll tell you, someday she'll tell you" som cassie säger till spike. symboliserar det 7x22 när buffy säger "I love you" till spike? det var bara en känsla jag fick. (spoiler 7x22)

och
när buffy säger: "you can make a difference" till cassie och hon svarar: "and you will". symboliserar det när buffy o hennes vänner besegrar helvetesgapet i sunnydale? (spoiler 7x22)

om nån vet då... och jag är ledsen om någon skrivit det innan men jag har bråttom och hinner inte läsa igenom allting. glömmer bort att fråga annars.. =P
Användarvisningsbild
love_buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 jan 2006
Ort: Jönköping

Inläggav Glorificus » sön maj 14, 2006 15:45

Det är något man får tolka själv som tittare, men det är vad som brukar anses vara den mest troliga tolkningen. :) Finns inte direkt något annat att peka på.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav caffeineaddict » sön maj 14, 2006 18:41

Glorificus skrev:Det är något man får tolka själv som tittare, men det är vad som brukar anses vara den mest troliga tolkningen. :) Finns inte direkt något annat att peka på.


S7: Eventuellt "I believe in you, Spike" från Never Leave Me. Kommer ihåg att vissa av oss trodde det när avsnittet sändes första gången.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån jul 02, 2007 21:12

I nån annan tråd har jag förklarat hur bra jag tycker att Azura Skye är i detta avsnitt. Och det är hon. Avsnittet som sådant känns dock lite... tråkigt för det mesta. Jag gillar Cassie så no problems där, men det är nåt med tempot som gör att avsnittet kändes lite off.

Men Skye är som sagt bra, google-scenen är bra, Dawn hos Buffy är bra...

5 eller 6 av 10

Rent spontant satte jag en 6:a innan jag hann tänka till riktigt, men se den som en svag 6:a så har vi nog ett rättvist betyg där.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Hajskaft » lör jan 31, 2009 13:02

sharatec skrev:Personligen tycker jag att scenen när Willow besöker graven är nog för motivera hela avsnittet, men jag älskar å andra sidan Tara... Att de hade med det där med att Willow lägger dit stenar är enligt mig ett av många bevis på vilken bra koll de som skrev serien hade.

(Väldigt off-topic kan nämnas att jag en gång pratade med en judinna som menade att stenarna ursprungligen även var ett sätt att hindra de döda från att gå igen, vilket kanske är en tolkning man inte vill applicera här...)

Spoiler 7x07, Conversations with dead people
(...å andra sidan: tänkte man att det är därför Tara inte dyker upp i CWDP så skulle ju serien ha slagit nytt rekord i genialiskt sammanhängande story...)




Jaså? Jag är själv judinna och det jag har faktiskt aldrig hört, att stenarna skulle hindra de döda att gå igen, jag alltid fått lära mig att stenarna ska symbolisera kärlerk som aldrig dör. det är ju traditionellt för andra att lägga blommor på gravar, men blommor vissnar och dör, det gör inte stenar.
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav Echolls » tis jan 12, 2010 0:13

Det här är ett helt okej avsnitt, men nej, jag gillar inte känslan i den här säsongen riktigt. Och det blir mycket värre sen med the Potentials. Jag hatar verkligen dem. Den är inte dålig eller så, men det känns bara som att det är något som inte stämmer riktigt. Sen är storyn i det här avsnittet inte den bästa heller. Jag har svårt att känna med en karaktär som jag inte "känner".

Buffy/Spike-scenen i källaren. :( "I hurt you, Buffy, and I will pay. I am paying because I hurt the girl."

Scenen med Willow som besöker Taras grav är också fin.

Favoritcitat:
Willow: Have you googled her yet?
Xander: Willow, she's 17.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis jan 12, 2010 1:44

Echolls skrev:Det här är ett helt okej avsnitt, men nej, jag gillar inte känslan i den här säsongen riktigt.

Rundgång, och inte på det där riktigt bra Sonic Youth-sättet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron