7x03 Same Time, Same Place

Här pratar vi mest om Säsong 7

Kom igen, Same Time Same Place, vad säger du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
0
Inga röster
6
4
10%
7
11
26%
8
16
38%
9
3
7%
10
6
14%
 
Antal röster : 42

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 19:39

En av de mest obehagliga MOtW, i alla fall tills man ser honom. Som jag sa i en annan tråd, tror det var Hush, så ser han mest ut som om han har en t-shirt med påmålade revben. Men när han sitter och slurpar i sig Willows hud, Ghiiiiähh!

Vad gäller huruvida de ska förlåta Willow eller inte; "Älska mig mest, när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det bäst." Buffy försöker ju döda alla sina vänner i "Normal again", men hon blir ju förlåten direkt. DarkWillow vill ju främst hämnas Tara, så den enda hon verkligen dödar är väl Warren, nåja warlock-killen Amy tar med Willow till också, kommer inte ihåg vad han heter just nu. Hon hotar väl Dawn också, men vem har inte känt för att göra det? Xander levererar ju Buffy till the Dark Prince, han kunde ju ha varit den vampyr som dödade Buffy, alla Slayers hittills har ju blivit dödade. Eller är det någon som typ blivit pensionerad vid 30 års ålder? Nåja, Buffy har ju dött två gånger hittills, men det stoppar inte henne, som hon säger till Sweet "Trust me, it wouldn help". Så de har ju alla utsatt varandra för fara och räddat varandra från faran.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » ons jan 19, 2005 21:37

Binchy skrev:den enda hon [Willow] verkligen dödar är väl Warren, nåja warlock-killen Amy tar med Willow till också, kommer inte ihåg vad han heter just nu.


Frågan är väl också om trollkarlen (Rack) är människa. Eftersom det aldrig har talats om att Willow har mördat fler än Warren så kan man tänka sig att han är någonting annat. Termen "mord" är ju i buffyverse (liksom i den vanliga världen) förbehållen dödandet av människor.

Binchy skrev:Hon hotar väl Dawn också, men vem har inte känt för att göra det?

:-))
Jo, innan man lärt känna henne ordentligt så har nog de flesta av oss känt lust att ta livet av henne, eller åtminstone ge henne ett rejält kok stryk. Numera tycker jag alltför mycket om henne för att önska henne något illa.

Binchy skrev:alla Slayers hittills har ju blivit dödade. Eller är det någon som typ blivit pensionerad vid 30 års ålder?


Någon pensionsålder finns vad jag vet inte. De flesta slayers blir säkert inte särskilt långlivade (under ett år i genomsnitt skulle jag tro). Att få besök av själve Dracula efter att ha klarat sig några år säger väl det mesta om hur ovanligt ett långt liv som slayer är. Men mot det argumentet kan man hävda att Buffy lever vid helvetesgapet och att det därför är särskilt anmärkningsvärt att hon är vid liv. Andra slayers som bor längre ifrån händelsernas centrum kanske kan hålla sig vid liv tack vare att de inte är lika utsatta.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav xAMNESIAx » tor sep 01, 2005 20:21

Ett av de bättre MOTW avsnitten. Nu kanske det inte säger så värst mycket, men Gnarl rockar faktiskt ganska hårt. Jag minns inte riktigt vad jag tycket om detta avsnitt när jag såg det första gången, men nu så känns det helt OK. Favorit scenen är nog den med Spike, Willow och Buffy i källaren. Bra gjord...

6/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav The Ankh » ons dec 07, 2005 9:50

:) Vi brukar leka "Sex eller pannkaka", dvs .. eh.. "om du måste välja ... typ som pest elelr kolera.. och 'nuff w/the explaining, inspirierat av detta avsnitt har vi gjort en fråga som är så här:

"Skulle du helst äta soppa gjord på avrivna hudflikar från en gammal tamt eller friterade babyfingrar utan sås"


Babyfingrarbna brukar vinna.. urp.. Gnarl...
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Isabella » lör apr 01, 2006 18:48

Tyckte i början att avsnittet var konstigt eftersom det växlade mellan willow och Buffy/Xander/Dawn/Anya och jag förtstod inte riktigt vad som hände. Och när Gnarl drar bort hudremsor från Willows mage är riktigt äckligt. Den får tyvärr inte så högt betyg av mig :/
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav latarmig » lör apr 01, 2006 19:04

Missar man växlingarna med tidsperspektiven så missar man mycket av poängen med hela avsnittet. Försök se om det så fort som möjligt så kommer du säkert att gilla det mycket mer.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Glorificus » sön apr 02, 2006 1:30

Ja, Isabella, de olika hoppen mellan de olika karaktärerna går ut på att samma tidpunkt upprepas. I första halvan eller så (innan grottan) får man se varje tidsperiod två gånger. Problemet är ju att Willow inte ser de andra och de ser inte henne. ;) Så när man förstått det kan man se hur mycket smarta grejer som ryms i avsnittet.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Isabella » sön apr 02, 2006 21:39

Jag förstod det efter en stund men jag ska se om det någon dag här. Kanske blir ett bättre avsnitt då.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav eriked » tis maj 23, 2006 2:02

Håller med om att det inte känns så orginellt med same time same place saken men men

Däremot är det ett härligt flyt på dialogerna genom hela avsnittet! mumma! Sen är det också lite mer creepy stämmning (inte bara gnarl) Även Lessons hade lite mer skräck delar än man kanske är van vid. Gnarl då, tur att jag inte käkade när jag såg detta kan jag ju säga ;) tror jag såg denna scen för länge sedan innan jag sett avsnittet som där den var nominerad till typ årets äckligaste scen. Kommer inte ihåg vart det kom ifrån dock

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Isabella » ons jul 19, 2006 23:49

Okej, det tog lite längre än vad jag tänkte innan jag såg om avsnittet men det blev helt klart bättre nu när man hängde med lite mer. Måste säga att det är en av de bättre avsnittet i säsongen, fast inte den bästa ;)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav AKS » mån jul 02, 2007 11:55

A bear skrev:Fortsätter på föregående avsnitts tema: botgöring. Willow får själv känna på att bli flådd, precis som Warren, (---)


Parallellen med Warren går djupare än så. Warren sköt Tara och Willow torterar honom genom att han sakta, sakta får uppleva hur det känns med en kula som sliter sönder kroppen. Willow skinnflådde Warren och får i detta avsnitt veta hur det känns att sakta, sakta få skinnet avslitet från kroppen.

Binchy skrev:Buffy försöker ju döda alla sina vänner i "Normal again", men hon blir ju förlåten direkt. DarkWillow vill ju främst hämnas Tara, så den enda hon verkligen dödar är väl Warren, nåja warlock-killen Amy tar med Willow till också, kommer inte ihåg vad han heter just nu. Hon hotar väl Dawn också, men vem har inte känt för att göra det?


Den stora skillnaden är att Buffy ofrivilligt blir förgiftad och hallucinerar medan Willow gör ett medvetet val att suga åt sig av svart magi och därför är hon helt anvarig för sina kommande handlingar på ett helt annat sätt än Buffy (jag vet att hon är i sorg, men det förlåter inte det som komma skall). Och jag skulle aldrig kunna tycka att det är okej att hota att mörda en 15-åring hur irriterande hon än är. Särskilt inte om man har tagit hand om henne en hel sommar och hon är en viktig person för en (se Willow krälandes i stoffet i Wrecked). Sen får vi inte glömma att Willow var en halvsekund från att mörda Giles i the Magic Shop och han räddades enbart av Buffy. Hade hon inte hunnit hade Willow mördat Giles och jag tror att det är 90% risk att Willow mördat Dawn om inte Buffy kommit och räddat även henne. Så jag tycker inte att det finns någon likhet alls med vad Buffy gjorde och det Willow gjorde. För mig är skillnaden som att någon blir plötsligt sjuk och bilen hamnar på fel sida vägen och en beräknande person som vill att oskyldiga (Andrew, Jonathan, Dawn, Giles) ska dö. No comparison. Enligt mig alltså.

Avsnittet som sådant är helt okej. Gnarl är som många sagt en av de bättre MotW och det är lite halväckligt då han drar skinnbitar från Willows mage. Och ljuden då han sörplar blod från hennes mage...? Gah!

Men jag tycker inte att avsnittet är överdrivet starkt. Standout är Gnarl och scenen i källaren med Spike.

6 av 10

Skönt att detta avsnitt är sett nu. Även om jag inte kan fatta att de över huvud taget kan förlåta Willow så gör de ju det och då kan även jag som tittare lämna det Willow gjorde bakom mig på ett annat sätt än tidigare.

Spoiler resten av S7
Nu känner jag samma "jag kommer att vara arg då jag ser avsnittet" inför Lies My Parents Told Me. Kommer inte ihåg varför jag alltid är arg då jag ser avsnittet, men om några dagar lär jag veta.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » mån jul 02, 2007 15:26

Men precis som att Willow valde att suga åt sig den svarta magin, så valde Buffy att inte ta motgiftet och sedan tro att den andra världen var rätt. Så båda gjorde ju ett val.

Sedan så tycker jag också att om de har förlåtit Spike för allt han har gjort och kan lita på honom, så är ett misstag från Willows sida ingenting.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån jul 02, 2007 15:42

HeY skrev:Men precis som att Willow valde att suga åt sig den svarta magin, så valde Buffy att inte ta motgiftet och sedan tro att den andra världen var rätt. Så båda gjorde ju ett val.


Men Buffy gjorde det valet då hon redan var drogad. Willow var inte drogad utan valde att ta åt sig av den svarta magin för att hämnas. Jag tycker att det är stor skillnad.

Willow och Spike går för mig inte att jämföra alls. Spike är inte människa, Willow är människa. Så för mig går det inte ens att börja göra en jämförelse här. Om Spike *med själ* torterar folk och försöker våldta folk, då går det att jämföra. Och "misstaget" från Willows sida gjorde att hon torterade folk till döds, "tried to kill Dawn" (enligt Buffy), tänkte mörda Andrew och Jonathan (där det värsta Willow vet att de gjort är att... göra Buffy osynlig, det var Warren som ändrade inställningen på osynlighetsvapnet), och försökte mörda Giles. Som människa. Med själ. Spike har gjort allt det, men utan själ. Precis som de flesta inte hatar Angel för det Angelus gjort.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » mån jul 02, 2007 16:12

Men när hon försökte döda Dawn, the Duo och Giles så var ju hon också påverkad. Skillnaden mellan Buffy och Willow var att Buffy inte valde att bli påverkad och sedan gjorde hon alla beslut som påverkad, Willow valde att bli påverkad men efter att hon sugit sig i den svarta magin så var hon ju helt övertagen och påverkad av den. Hade det varit Xander och Anya som stod inne i huset och Anya blivigt skjuten tror jag att Xander direkt efter också hade sett rött av hämd. Men det som hade stoppat honom var att han inte kunde ta sig till magi. När Willow däremot "såg rött" så tog hon sig till det enda hon kände till, magin, och precis som Giles sade så tog magin över hela henne .. men när hon däremot sög i sig Giles kraft så bröt den kraften in i "riktiga Willow" och "the spark of humanity she had left".
Alla de sakerna du nämnde att hon gjorde var ju före hon sög i sig Giles magi, och då var hon helt övertagen av magin "from a place of rage and power" då alltså "påverkad".

Jag säger inte att jag har rätt, utan det är mer så som jag har tolkat allt och från min sida så är Willow förlåten redan uppe på klippan med Xander.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån jul 02, 2007 16:22

Jag tror att båda av oss har rätt, alla tycker vi olika. Enligt mig förtjänar inte Willow att bli förlåten innan hon ens kommit hem till Sunnydale och visar att hon går att lita på. Kanske inte ens då... Om jag har en kompis som har drogproblem och blir livsfarlig/farlig* med drogerna i systemet t ex vissa dopingmedel och han/hon väljer att ta droger och sedan försöker mörda min syster i nåt slags vansinnesdåd så skulle jag aldrig förlåta. Det kanske låter hårt, men så är det. Det är dock min åsikt och ingen behöver hålla med mig. Dessutom är det det sista inlägget från mig i denna diskussion eftersom jag täckt in ganska väl varför jag tycker vad jag tycker i de senaste tre inläggen och framtida inlägg skulle då bara bli upprepningar av samma poäng med andra ordalag.

* Se Wrecked, se de psykiska övergreppen på Tara i tidiga S6 genom att få henne att "glömma" (Tara tycker ju att det är ett övergrepp)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » mån aug 13, 2007 22:39

Starten på säsong 7 är mycket, mycket lovande. Willow och Spike!

En galen, schitzig och själfull Spike. Han blir mer och mer intressant. Jo visst, coola Spike är cool, men detta kan bli bra.

En Willow så stark, så STARK. Det ska bli mycket intressant att få följa henne nu. Hoppas de inte tar ner henne på jorden igen. Jag hoppas att Willow står vid Buffys sida i den sista striden med all den styrka hon inte ens vet om att hon har. Jag undrar otåligt. Ska det bli ett storslaget slut? I så fall måste de väl någon gång börja bygga upp Buffys armé. Fienden lär inte ligga och dra sig på mornarna, de arbetar nog hårt. Jag kan inte hjälpa snegla lite på "The wheel of time"-böckerna i bokhyllan. The Dragon Reborn och The Final Battle och allt det där. Willow börjar likna the Dragon.

Willow som osynlig var lite obehagligt (det är nog skönare att sitta med benen uppdragna i soffan nu ;) ). Och sedan blir hon långsamt flådd! Det kändes i magen det (min). Usch.

Lovande var ordet.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav iinehz » fre mar 20, 2009 19:05

sus@n skrev:
Zaxx skrev:
Var ett ganska långt hopp i tiden nu för mig mellan jag såg Ep2 o denna, det var ju inte så bra kanske. .


Jag såg Beneath You för länge sedan och ville ha fortsättningen så jag hoppade över det avsnittet.
Tillskillnad från Zaxx fattade jag ingenting i början tills man fick se allting om igen på flygplatsen då Willow faktiskt syntes. Tyckte det var en bra story med bra övergångar. Dock tyckte jag inte om Gnarl, gillar inte demoner som äter folk.



Jag gillar när buffy faktiskt är läskigt!, Jag älskar alla buffysäsongerna men dock är en del demoner väldigt fejkade.
iinehz
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2009

Inläggav Echolls » mån jan 11, 2010 20:49

Det här avsnittet börjar bra men blir lite tråkigare mot slutet. Överlag så är det helt okej ändå.

Jag stör mig på att de förlåter Willow så lätt. Ingen av dem verkar vara särskilt tveksam till det alls, förutom när Buffy tror att det kan vara hon som har dödat pojken då. Men i slutet känns det som att allt är precis som förut mellan dem. Jag skulle i alla fall aldrig kunna se Willow som en nära vän igen efter det hon har gjort om jag var Buffy.

Sen så känns det inte som att det är likt Xander att gå med på att ta hjälp av Spike så lätt efter att han försökt våldta Buffy. Speciellt eftersom han ogillade honom väldigt mycket redan innan. För Buffy har väl inte berättat för honom att Spike har en själ nu?

Favoritcitat:
Xander: We could ask some questions over at Willy's place.
Buffy: Or, we could be smart. Sorry, Xander.
Xander: What?
Buffy: Whoever did this had to get blood on them, which means they left a trail.
Dawn: Right, minute traces of blood.
Buffy: And we have a way to track it.
Dawn: We have a— Oh, I get it.
Xander: What? How? What's going on?

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån jan 11, 2010 21:21

Echolls skrev:Jag stör mig på att de förlåter Willow så lätt. Ingen av dem verkar vara särskilt tveksam till det alls, förutom när Buffy tror att det kan vara hon som har dödat pojken då. Men i slutet känns det som att allt är precis som förut mellan dem. Jag skulle i alla fall aldrig kunna se Willow som en nära vän igen efter det hon har gjort om jag var Buffy.


Jag håller med dig till 100%. Så jävla irriterande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tis jan 12, 2010 1:56

Freeloading, murdering crackwhore! Jajävlar! :D

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron