Vad hände efter s07 (spoilers hela serien)

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vad hände efter s07 (spoilers hela serien)

Inläggav Off » lör jul 31, 2004 18:04

Jag och Mirkan pratade lite på IRC om en sak efter att jag ställt lite frågor om Fray. När Willow gör så att alla potentials i världen blir slayers är det en one time thing eller är det så att alla som förut hade fötts som potentials nu föds som slayers?

I Fray pratas det väldigt mycket om EN slayer i början även när de pratar om händelser efter s07 så det borde stöjda teorin om att det var en engångssak men jag har för mig att jag uppfattade det som att det inte längre blev potentials. Nu var det ett tag sen jag såg 7x22 så jag tänkte kolla vad ni tror.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » lör jul 31, 2004 19:03

Utan att se om avsnittet tror jag ändå att det är rätt klart att alla potentiella slayers från och med nu och i framtiden kommer att bli slayers. Annars vore det ganska meningslöst. Annars vore det bara ett medel att besegra The First den enda gången. Det har jag svårt att tro. Däremot kommer att bli slayer fortfarande att vara någonting exklusivt kvinnligt och någonting som händer runt femtonårsåldern, det vill säga det kommer fortfarande att finnas potentiella slayers, de som ännu inte nått rätt ålder.

Det finns ju klara paralleller mellan att bli slayer och att gå från flicka till kvinna.

Vad är Fray?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » lör jul 31, 2004 19:38

Serietidning om en Slayer 1000 år i framtiden av Joss.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör jul 31, 2004 21:49

Off: Definitivt inte en one time deal. Skulle ju paja hela slutet. Den riktiga poängen är ju trots allt inte att de besegrar The First (eller ens att kampen mot ondskan helt plötsligt fick en hel del nya tillgångar) utan att Buffy äntligen finner den frid som hon inte ens fann i döden.

Jag har inte läst hela Fray än iofs, men jag kan inte tänka mig att Joss någonsin skulle ha planerat det så. Det vore ju verkligen att sabba hela jäkla poängen med Chosen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Simon » tis aug 03, 2004 19:34

I Fray talas det om att THE Slayer och några anhängare drev ut demonerna ur våran dimension, vilket föreslår att det bara finns en slayer kvar vid det tillfället.

Jag tror personligen att det var en engångsgrej att alla potentiella slayers kallades samtidigt, och jag tycker inte att det förstör budskapet i Chosen, eller Buffys själsfrid.

Att slayers skulle födas med krafterna och typ.. banka skiten ur såna som är elaka mot dem på dagis (troligtvis till och med döda dem med lätthet) är bara ett av flera argument för att det skulle vara oerhört ansvarslöst. Visst, på sättet det inträffade nu finns det säkert också sådana fall, men de är åtminstone isolerade i större utsträckning.

Vi snackar trots allt om en massa slayers världen över, vissa så unga som basebollflickan. Så länge Buffy lever kommer hon dela sitt ansvar, och man kan väl räkna att det finns många slayers åtminstone ~80 år från Chosen och sedan att en kommande Slayer (eftersom de fortfarande borde kallas efter Buffy dör) lyckas, med hjälp av sina vänner/anhängare, kasta ut demonerna. Därefter vilar Slayer-ätten i flera hundra år tills demonerna än en gång tränger in i vår dimension och Fray så småningom kallas.

Som motargument kan man notera att Willow och Buffy snackar om att "ändra reglerna" eller något i den stilen.. Det kan naturligtvis betyda många saker, men jag ser ändå inte slayer-bebisar som gör Matrix-hopp på BB.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Spikelover » tor jan 20, 2005 12:32

Men man får ju se aseboll flickan och hon kan inte vara mer än ca. 12-13 år eller liknande. så därfår så är det mycket möjligt att typ bebisar skulle kunna vara dråpare. även fasst det skulle vara sjukt! :?
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
_______________________________________
bästa avsnittet i BtVS är helt klart Sleeper. Det handlade ju om Spikey. hehe
Användarvisningsbild
Spikelover
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » tor jan 20, 2005 13:15

Lite sent in i den här tråden, men jag håller med Simon/Mirkan.
Jag tycker det är en bättre lösning om det var en engångs-grej, snarare än att alla potentials blir slayers direkt när de föds.

Dessutom känns det på något sätt naturligare att Willow skulle ha gjort alla dåvarande potentials till slayers än att hon skulle ha ändrat på hela grejen.
Å andra sidan får man ju fråga sig vem som är den "officiella" slayern efter Chosen. Är det fortfarande Faith då, eftersom hon ju inte dött än.
Om Faith dör, vem blir det då? Nån av de potentials som fått sin slayerkraft redan antagligen.

Det låter väl rimligt att det är så att potentialsarna inte blir "slayers", de bara får slayer-krafterna. Det finns fortfarande bara en Chosen One, och det är Faith.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » fre jan 21, 2005 14:36

Jag har ett svagt minne av att jag läst nånstans i anknytning till Fray att "då alla demoner blev drivna från jorden fanns ingen användning för Slayers och dom föll i glömska/slutade kallas och legenden glömdes bort. Demonerna kommer så tillbaka och Fray blir som första Slayer på mycket länge kallad...." nåt sånt.

Nån mer som känner igen det eller har jag drömt helt? :?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 16:45

gaspode skrev:Det låter väl rimligt att det är så att potentialsarna inte blir "slayers", de bara får slayer-krafterna. Det finns fortfarande bara en Chosen One, och det är Faith.

Aha... jag trodde att efter sista avsnittet av Buffy så var alla tjejer med slayerkrafter på samma nivå...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 16:51

Och dessutom skrevs Fray långt innan Chosen så det är rätt givet att de inte stämmer överens alltid.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör jan 22, 2005 1:50

noike skrev:Och dessutom skrevs Fray långt innan Chosen så det är rätt givet att de inte stämmer överens alltid.


Joss är ju inte direkt känd för att glömma bort saker så jag ställer mig helt klart på one time deal-sidan.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tam » sön jan 23, 2005 4:50

Jag tror på att alla potentiella i framtiden blir också slayers. Och det där med chosen one var väl just det dom ville ändra på? Det var ju ett ändrande på de gamla afrikanernas förbannelse. Magin hade att göra med slayer-väsendet och det var inte över dom potentiella som var där med dom, vilket väl hade varit mer naturligt om dom bara ville ha en stark armé. Jag vet att det är så jag hade gjort, i såna fall.

Serietidningarna, varken Fray eller Buffy, kan ju inte räknas som fakta i tv-serien. Jag menar, i The hollower kan man läsa om när Angelus blev till, och då hette han Angelus som människa och hade en bästa vän vid namn Liam. Den är inte av Joss men ändå. Och även Joss' tidningar, ska man väva in dom i handlingen av tv-serien, då får man problem.

Edit: En del av det här var visst repetion. Jaja. Trött.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav VelocityBoy » sön jan 23, 2005 10:58

gaspode skrev:Lite sent in i den här tråden, men jag håller med Simon/Mirkan.
Jag tycker det är en bättre lösning om det var en engångs-grej, snarare än att alla potentials blir slayers direkt när de föds.

Dessutom känns det på något sätt naturligare att Willow skulle ha gjort alla dåvarande potentials till slayers än att hon skulle ha ändrat på hela grejen.
Å andra sidan får man ju fråga sig vem som är den "officiella" slayern efter Chosen. Är det fortfarande Faith då, eftersom hon ju inte dött än.
Om Faith dör, vem blir det då? Nån av de potentials som fått sin slayerkraft redan antagligen.

Det låter väl rimligt att det är så att potentialsarna inte blir "slayers", de bara får slayer-krafterna. Det finns fortfarande bara en Chosen One, och det är Faith.


Jag har definitivt alltid tolkat det som att Willow förändrade allt (alla potential blir slayers ingen linje finns kvar, sedan tror jag att Buffy är mäktigare än alla andra då hon är mycket äldre (kraften verkar växa med tiden)), sedan är det ju frågan om när potential får sina krafter... kanske de får dem ungefär samtidigt som de skulle ha kallats om de hade varit vanliga omständigheter (dvs vid 15 års ålder). Den teorin omkullkastas av den söta lilla softball tjejen men hon kanske bara var tidig i utvecklingen (eller såg väldigt ung ut) :)

Vad det gäller Fray så kan jag tänka mig att det slutar att födas potentials efter att demonerna har blivit bortdrivna och att linjen vaknar till liv (utan Willows modifikation) då de återvänder.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Chosen » lör mar 26, 2005 12:29

Det är väl att alla potential Slayers som lever just då och endast då blir slayers men när det föds unga tjejer blir dom endast potential, annars skulle man se en bebis i chosen som blir en slayer..
fattar ni?
Användarvisningsbild
Chosen
Minion
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Studerar

Inläggav noike » lör mar 26, 2005 14:25

Chosen skrev:Det är väl att alla potential Slayers som lever just då och endast då blir slayers men när det föds unga tjejer blir dom endast potential, annars skulle man se en bebis i chosen som blir en slayer..
fattar ni?


Jo, men nej. Alla som var och hade varit potentials aktiverades direkt av nödvändighetsskäl för att stoppa the First, men jag ser det snarare så att när de blir runt 15 så får de automatiskt sina slayerkrafter. Det var runt den tiden de brukade kallas om en slayer dog, och jag tror just den klausulen finns kvar även om väntkön togs bort.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » lör mar 26, 2005 20:06

Äsch, jag trodde ju att Willow ändrade så att alla potentials, nu och i framtiden, blir slayers när dom uppnått rätt ålder (dvs inga slayerbebisar). Det var ju en jättebra idé, jag blir liiiite besviken om det bara var en onetime deal (det är ju fortfarande coolt men inte lika).

Jag håller nog på VelocityBoys och Tams version...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nicole » mån mar 28, 2005 1:01

kanske nt riktigt hör till ämnet men vet ngn var man kan få tag i Fray??
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tinwiel » mån mar 28, 2005 1:05

Nicole skrev:kanske nt riktigt hör till ämnet men vet ngn var man kan få tag i Fray??


Ja, jag skulle nog också vilja läsa den. Jag brukar inte läsa serier i vanliga fall, men den här är jag nyfiken på.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav HeY » tor mar 31, 2005 14:25

det var ingen One Time sak tror inte jag. Eftersom Faith sa till Buffy i slutet "You're not the only one Chosen anymore. How does that feel? Just go and live like an person!" och att Willow sa "Slayers are awakening all over. We have to find them" eller något sånt. Jag minns inte riktigt. Men jag tror inte att et var en one time sak!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav utan_armar » sön apr 03, 2005 3:44

Är det någon som vet det? Jag vet själv att Spike kom tillbaka till "livet" i Angel men vad hände med tex. Buffy? Jag har bla. läst att hon visst hamnade i Italien men jag har noll-koll!


jag undrar också.
Wee
Användarvisningsbild
utan_armar
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 jan 2005

Inläggav A bear » sön apr 03, 2005 9:52

utanarmar skrev:
Är det någon som vet det? Jag vet själv att Spike kom tillbaka till "livet" i Angel men vad hände med tex. Buffy? Jag har bla. läst att hon visst hamnade i Italien men jag har noll-koll!



jag undrar också.



Spoiler Angel s5 - och jag menar det:
Hela gänget sprids över världen i jakten på nya slayerettes. Buffy och Dawn drar till Rom där Dawn går i skola och Buffy får ihop det med en gammal rival till Angelus. Giles startar upp ett nytt watchers council med hjälp av en 82% manligare Andrew. Willow och Kennedy drar till Rio och åtminstone Willow fortsätter sedan till Himalaya där hon (tillfälligt?) går upp till astralplanet. Xander åker till Afrika för att hitta fler slayerettes. Faiths öde är okänt. Harmony börjar jobba som sekreterare åt Angel. Spike återuppstår ur medaljongen inne på Angels kontor och dör troligtvis tillsammans med Angel i den stora slutstriden.

Missade jag nåt?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tompa » lör apr 16, 2005 18:47

Det som för mig talar för att det var en one-time deal är att trots att tex Faith skärpte sig så kommer det finnas en hel del Slayers som inte har rent mjöl i påsen. Och alla kan väl inte ha en Watcher som guidar dom och vet dom ens om hela "demonvärlden"?

Om man jämför med alla Slayerettes så var de flesta av dom rätt värdelösa och behövde en hel del hjälp för att lära sig.

Anledningen till att Willow ändrade reglerna var ju i huvudsak för att kunna vinna den primära fighten med hjälp av alla samlade potentials.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Rombat » tor apr 28, 2005 5:07

Tror helt klart på att den sista striden som omnämns i FRAY är den som börjar i slutet på Angel s5 (Demonerna i serietidningen är väldigt lika de som dyker upp i gränden i slutet.

För övrigt så kommer allt att sluta med att efter många år så blir Buffy och Xander ihop. HA!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Holier than thou » sön okt 30, 2005 15:29

Jag tror att det är så att när en Slayer dör så kallas nästa, det föds alltså potentiella men de aktiveras inte förren en Slayer dör. Så det är alltid samma antal (massor) slayers
Min skola är så sträng så att vi inte får andas på vissa lektioner!
Holier than thou
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 okt 2005
Ort: Väsby


Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron