6x08 - Tabula Rasa

Här pratar vi mest om Säsong 6

Bra eller mycket bra ?

1
0
Inga röster
2
1
1%
3
0
Inga röster
4
1
1%
5
0
Inga röster
6
2
3%
7
4
6%
8
12
17%
9
31
43%
10
21
29%
 
Antal röster : 72

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 0:08

Jag får saktiskt inte de sakerna att gå ihop. Nej, jag tror inte att hon var likadan inna slayerkraften kickade igång, men samtidigt tror jag inte på att den ger hene självinsikt på det viset. Vad vi har sett om den så är den mer... primitiv och bryr sig nästan enbart om slayerbiten. Så hon skulle inte känna instinktivt igen familj eftersom det har inget med syftet att göra. Det känns som om manusförfattarna inte riktigt har tänkt igenom allt.

VelocityBoy skrev:Jag tror att hon är helt förkrossad över att ytterligare en viktigt man i hennes liv har lämnat henne och att Spikes villkorslösa kärlek till henne känns som en tröst, någon vill fortfarande vara med henne, någon som bryr sig bara om henne och ingen annan och det överskuggar att han är en vampyr och en mördare... åtminstone för tillfället.


Shock! Horror! Jag håller med.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » lör okt 02, 2004 1:39

Alla verkar vara överens om att alla hennes år som slayer har satt djupa spår, och det verkar väl troligt. Man skulle, om man vill, kunna gå vidare och säga att i och med det är mina exempel inte alls underliga utan egentligen en logisk följd av hennes egentliga identitet. Med andra ord, om man är kallad till att vara slayer så kan ingen besvärjelse i världen förändra hurdan man är. Det enda man kan åstadkomma på sådant sätt är en inledande förvirring, men snart nog kommer slayern underfund med vad hon ska göra.

Själv köper jag inte det. I mina ögon blir det för förutbestämt. Jag är mer inne på noikes spår att vi här har någonting som borde ha tänkts igenom en extra gång av manusförfattarna. Nåväl, anledningen att jag tog upp det var att problemet blir tydligt genom minnesförlusten, men Buffys mer- och mindervärdeskomplex är någonting som följer hela serien.

VelocityBoy skrev:Först och främst kul att se en liten essä igen av min favorit skribent (även om vi tycker olika allt som oftast) här på forumet


Roligt att du gillar mina essäer. :-) Det var ett tag sedan sist, vilket du verkar ha märkt. Tyvärr har jag för mycket jobb nu för att kunna ta mig tid att skriva någonting längre. Jag hade två längre essäer planerade som skulle skrivas innan sommaren var över, men jag skulle behövt en längre sommar. Får se när det blir av. Idag satt jag på jobbet och allt bara strulade så då satte jag mig och skrev här istället. :-)

Förresten det där med att vi tycker olika är tydligen ingenting vi kan lita på längre. Det har hänt ett flertal gånger på sista tiden att vi tycker lika (senast idag angående "Gone").


VelocityBoy skrev:
latarmig skrev:Lyckan för mig som tittare och Spike är fullständig - medan det är mer osäkert vad Buffy känner.


Jag tror att hon är helt förkrossad över att ytterligare en viktigt man i hennes liv har lämnat henne och att Spikes villkorslösa kärlek till henne känns som en tröst, någon vill fortfarande vara med henne, någon som bryr sig bara om henne och ingen annan och det överskuggar att han är en vampyr och en mördare... åtminstone för tillfället.


Här håller jag nästan med dig, men jag tror att hon är mer omedveten om vad hon egentligen känner. Jag skulle tro att när hon till sist går hem ifrån Bronze så tänker hon "nej, vad har jag gjort". Under tiden de kysste varandra är jag inte säker på att hon kände någonting mer än allmän hopplöshet (eventuellt också förtvivlan), på ett omedvetet plan bara hamnade hon i hans famn.

Det här innebär att jag tycker din förklaring passar utmärkt som analys eller rekonstruktion, men inte som beskrivning av hennes skäl. Skulle man frågat henne direkt efteråt varför hon gjort det så skulle hon inte kunnat svara (detta alltså oavsett/bortsett från skamkänslor).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » lör okt 02, 2004 9:12

latarmig skrev:Alla verkar vara överens om att alla hennes år som slayer har satt djupa spår, och det verkar väl troligt. Man skulle, om man vill, kunna gå vidare och säga att i och med det är mina exempel inte alls underliga utan egentligen en logisk följd av hennes egentliga identitet. Med andra ord, om man är kallad till att vara slayer så kan ingen besvärjelse i världen förändra hurdan man är. Det enda man kan åstadkomma på sådant sätt är en inledande förvirring, men snart nog kommer slayern underfund med vad hon ska göra.


Jag är väl kanske den största förespråkaren av "krigsveteranBuffy" men som jag ser det så är det inte det som spelar in här istället så är ju Buffy i princip nollställd här, hon är inte märkt av sina upplevelser för hon minns dem inte, men hon har sina grundläggande slayerinstinkter och krafter och det är de som får henne att känna tillfredställelse när hon dödar vampyrer och som får henne att veta instinktivt att hon skall döda dem när hon ser dem.

Anledningen till att Buffy och Dawn bondar kan ju ha att göra med att de kanske har ett starkare band än vanliga syskon iom att Dawn verkligen är skapad utav Buffy och de kanske de känner av på något sätt, dessutom kan det ju vara så att Buffys extrema beskyddarinstinkt genetemot Dawn lyser igenom minnesförlusten. Men visst en aning märkligt är det... kanske hade det blivit bättre om man hade haft mer tid att leka med.

latarmig skrev:Nåväl, anledningen att jag tog upp det var att problemet blir tydligt genom minnesförlusten, men Buffys mer- och mindervärdeskomplex är någonting som följer hela serien.


Hela serien? vi är i mitten på näst sista säsongen här ganska sent inne i serien för att jag skall låta mig övertalas så måste bevis ifrån tidigare i serien presenteras (jag är dock för lat för att söka själv :P ). Jag tror att det hela kanske startade i slutet på s4 iom bråket vid the Yoko factor när hon kände att hon fick stå själv mot en övermäktigt motståndare och stärktes efter det.

latarmig skrev:Förresten det där med att vi tycker olika är tydligen ingenting vi kan lita på längre. Det har hänt ett flertal gånger på sista tiden att vi tycker lika (senast idag angående "Gone").


Det är iofs sant.

latarmig skrev:Här håller jag nästan med dig, men jag tror att hon är mer omedveten om vad hon egentligen känner. Jag skulle tro att när hon till sist går hem ifrån Bronze så tänker hon "nej, vad har jag gjort". Under tiden de kysste varandra är jag inte säker på att hon kände någonting mer än allmän hopplöshet (eventuellt också förtvivlan), på ett omedvetet plan bara hamnade hon i hans famn.

Det här innebär att jag tycker din förklaring passar utmärkt som analys eller rekonstruktion, men inte som beskrivning av hennes skäl. Skulle man frågat henne direkt efteråt varför hon gjort det så skulle hon inte kunnat svara (detta alltså oavsett/bortsett från skamkänslor).


Kanske skulle hon säga som i OMWF "I just want to feel" (älskad och omhändertagen) men jag är med på att Buffy nog inte riktigt tänkte de jag skrev innan hon kysste honom :P

Annars så ser man ju i "Smashed" vad hennes reaktion till deras lilla make-out session var då hon hade fått lite tid att tänka på det.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » lör okt 02, 2004 9:18

Väldigt bra avsnitt.
När Spike kom inrusande blev jag orolig för en macrosekund att de hade bytt kläder på honom. Det var så bra i butiken när de försökte komma på vilka de var och vilket förhållande de hade till varandra, och när de öppnade dörren och vampyrerna stod där och alla skrek, Spikes kommentar "det var vampyrer". Xander verkade vara modigare när han inte mindes vem han var, Buffy var det ingen större skillnad på. Randy var ju hur bra som hälst. Bra slut.
Intressant hur de relaterar magi med drogmissbruk.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Lipton » lör okt 02, 2004 10:01

latarmig skrev:Sammantaget visar de här scenerna på en Buffy som kör över, och ser sig som förmer än, andra.


Det var precis det som jag retade mig på i S.5. övermod i stora mått.
Men jag tycker ändå att det har blivit lite bättre nu sedan hon kom tillbaks och verkar behöva och accepterar hjälp på ett bättre sätt. Det är väl bara Spike som hon behandlar så fortfarande men det är kanske för att hon vill dölja sina känslor, hon verkar inte vilja erkänna för sig själv vad hon känner, hon är förmer än honom tycks hon tycka.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » lör okt 02, 2004 10:05

Lipton skrev:Det är väl bara Spike som hon behandlar så fortfarande men det är kanske för att hon vill dölja sina känslor, hon verkar inte vilja erkänna för sig själv vad hon känner, hon är förmer än honom tycks hon tycka.


Man skulle väl iofs kunna argumentera för att hon är förmer än honom också... jag tror också att hon har svårt att acceptera hur nära hon står Spike numera.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » lör okt 02, 2004 10:25

Även om man nu är förmer än någon pga superkrafter, bättre intellekt eller vad som helst (bättre stavningsförmåga :D ) så visar man ju inte det genom att vara överlägsen i sättet.
Man får även en känsla av att hon bara utnyttjar Spike när andan faller på.
Senast redigerad av Lipton lör okt 02, 2004 10:33, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » lör okt 02, 2004 10:28

Lipton: Det är sant... bad Buffy! ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » lör okt 02, 2004 13:13

VelocityBoy skrev:hon har sina grundläggande slayerinstinkter och krafter och det är de som får henne att känna tillfredställelse när hon dödar vampyrer och som får henne att veta instinktivt att hon skall döda dem när hon ser dem.

Anledningen till att Buffy och Dawn bondar kan ju ha att göra med att de kanske har ett starkare band än vanliga syskon iom att Dawn verkligen är skapad utav Buffy och de kanske de känner av på något sätt, dessutom kan det ju vara så att Buffys extrema beskyddarinstinkt genetemot Dawn lyser igenom minnesförlusten. Men visst en aning märkligt är det... kanske hade det blivit bättre om man hade haft mer tid att leka med.


Väl uttryckt, det är precis detta jag menar och det är också just den här tolkningen som får mig att grimaschera illa. Jag antar att det är på det här sättet, men jag gillar det inte.

VelocityBoy skrev:för att jag skall låta mig övertalas så måste bevis ifrån tidigare i serien presenteras

De kommer när jag får lite tid över.

VelocityBoy skrev:Kanske skulle hon säga som i OMWF "I just want to feel" (älskad och omhändertagen)

På pricken, oavsett vad hon skulle säga själv så tror jag det var just det hon kände.

Lipton skrev:Även om man nu är förmer än någon pga superkrafter, bättre intellekt eller vad som helst (bättre stavningsförmåga ) så visar man ju inte det genom att vara överlägsen i sättet.

Det här draget är både det som får mig att bli så förbannad på Buffy och det som gör serien till något alldeles enastående. I alla andra serier är hjälten odelat god och behandlar alla jämlikt och väl och inte ens en kattunge far illa så länge hjälten har något att säga till om (vilket hon alltid har ända fram till The End tonar fram på TV-rutan).

Men Buffy har från början varit en mer komplex karaktär, där ett av dragen varit att hon inte är god hela tiden. Hade inte detta funnits med så hade BtVS varit en dussinserie och jag hade inte slösat min tid på det här forumet. Så mitt förhållande till Buffy är en form av hatkärlek, jag vill att det ska gå väl för henne, men ibland när hon får ordentligt med stryk eller en rejäl motgång, tänker jag "gott åt dig, nu får du känna hur det känns, du borde tänka över hur du behandlar andra".
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Lipton » lör okt 02, 2004 13:29

latarmig skrev: jag vill att det ska gå väl för henne, men ibland när hon får ordentligt med stryk eller en rejäl motgång, tänker jag "gott åt dig, nu får du känna hur det känns, du borde tänka över hur du behandlar andra".


Thats right.
Kunde inte uttryckt det bättre.
Man behöver alla ingredienser för att de ska bli den serie man älskar, även om man retar sig i bland.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Shetani » lör okt 02, 2004 23:52

två frågor:

1. Hur kom vampyrerna in i Magic Box, jag trodde de behövde bli inbjudna?

2. Om Spike kunde helt glömma bort att han var vampyr, hur kunde då Buffy fortfarande ha sina Slayer instinkter?
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » lör okt 02, 2004 23:53

latarmig skrev:Väl uttryckt, det är precis detta jag menar och det är också just den här tolkningen som får mig att grimaschera illa. Jag antar att det är på det här sättet, men jag gillar det inte.


Jag gillar det jättemycket... kampen mellan monstret och mannen är ju vad som gör Spike så intressant från och med s5 och framåt och det här är ungefär samma sak Buffy har en mörk sida som får henne att jaga på nätterna, som får henne att bli hård och kall (och horny efter jobbet :P ) och det är fascinerande att se henne kämpa mot sitt arv och kall

Spoiler resten av s6

det är ju det som gör att hela förhållandet med Spike går åt helvete... det och att han är en vampyr utan själ förstås ;)

Jag antar att jag är blind men jag är nästan aldrig arg på Buffy hon gör fel ibland men jag förstår henne nästan alltid och tycker synd om henne när hon inte hanterar saker som hon borde för som jag ser det så gör hon alltid goda avsikter, hon är aldrig medvetet elakt mot någon (förutom mot Spike...) men ni är förstås välkomna att slå sönder mina papperstunna argument :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » lör okt 02, 2004 23:56

Shetani skrev:1. Hur kom vampyrerna in i Magic Box, jag trodde de behövde bli inbjudna?

2. Om Spike kunde helt glömma bort att han var vampyr, hur kunde då Buffy fortfarande ha sina Slayer instinkter?


Magic box är en allmän plats, det är ingens hem, mao behöver man ingen inbjudan.

Spike är väldigt unik han är i mångt och mycket människa fortfarande och hans mest grundläggande karaktärsdrag är att han vill vara omtyckt (eller fruktad... då behöver han inte bry sig om att vara omtyckt) så jag antar att det skiner igenom. Han skulle bergis märka sina instinkter när han blev hungrig eller hamnar i en strid.
Senast redigerad av VelocityBoy sön okt 03, 2004 0:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Shetani » sön okt 03, 2004 0:00

Ah, oki. Jag glömde bort det där med offentliga platser o,o
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav latarmig » sön okt 03, 2004 0:22

VelocityBoy skrev:Jag antar att jag är blind men jag är nästan aldrig arg på Buffy hon gör fel ibland men jag förstår henne nästan alltid och tycker synd om henne när hon inte hanterar saker som hon borde för som jag ser det så gör hon alltid goda avsikter, hon är aldrig medvetet elakt mot någon


Där har vi skiljelinjen mellan oss i ett nötskal. Om jag hade haft din syn på Buffy så hade det fått väldigt drastiska konsekvenser för mig. Jag hade inte varit här, jag hade aldrig brytt mig om att köpa serien, och jag hade glömt den så fort jag sett den. Kort sagt, jag hade behandlat den på samma sätt som jag gör med vilken annan serie som helst (AtS, och möjligen men mer tveksamt Firefly, undantagna). Hade jag trott att Buffy alltid ville alla väl och alltid hade goda avsikter, så hade jag inte sett henne som en komplex personlighet. Då hade det istället bara varit omständigheter som strulat till det och gjort livet hårt för henne. Som jag ser det är hon, om inte a Big Bad, så åtminstone en liten. Det är det som gör henne intressant. Samma sak gäller Willow, Xander, Faith, Cordelia, ja nästan allihop, ibland är de bara för jävliga. Giles är svår att få in i ett sådant schema, han verkar faktiskt försöka göra allting rätt jämt och ständigt, men något undantag får man väl ha.


(I BtVS-avdelningen finns en mer utförlig utredning om omständigheternas roll i TV-serier. Se min jämförelse av BtVS och O.C.)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 0:33

latarmig: åjo jag hävdar att man kan vara komplex utan att vara elak... hela Buffys kamp med sin slayerpersona, hennes affär med sin ärkefiende, hennes dödslängtan, hur en människa påverkas av att slåss för sitt liv varje dag vad det får för effekter för en ganska vanlig (förutom att hon är överjodiskt snygg då) tjej allt det gör att Buffy är en fantastisk karaktär, en unik karaktär, för mig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » sön okt 03, 2004 0:37

VelocityBoy skrev:Jag antar att jag är blind men jag är nästan aldrig arg på Buffy hon gör fel ibland men jag förstår henne nästan alltid och tycker synd om henne när hon inte hanterar saker som hon borde för som jag ser det så gör hon alltid goda avsikter, hon är aldrig medvetet elakt mot någon (förutom mot Spike...) men ni är förstås välkomna att slå sönder mina papperstunna argument :)

Isåfall är jag också blind, VB, för jag håller med det du skriver här. Jag känner sympati med Buffy, jag kan relatera till henne därför att jag vet att hon gör sitt bästa i de allra flesta fall. Hon försöker och försöker tills hon lyckas och den enda gången hon verkligen klappat ihop (om jag minns rätt) är väl egentligen i "The Weight of the World" när hela hennes värld rasar omkring trots att hon gjort sitt bästa. Giles svårt skadad, Dawn har precis förts bort av Glory osv. Hon gör misstag precis som alla andra, för hon är mänsklig men jag tycker hon har en otroligt stor medkänsla och hon bryr sig verkligen om de människor hon omger sig med och håller av, och hon bryr sig även om de främlingar som hon räddar dagligvis (eller natt-vis, ska det kanske vara ;)).

Dina argument är med andra ord fortfarande intakta, åtminstone från min sida. :)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav latarmig » sön okt 03, 2004 0:44

VB
Hehe, jag misstänkte redan när jag skrev det att jag kanske dragit ut gummibandet en aning för långt. :-))

Jo, du har rätt. Att man ska behöva var elak bara för att vara intressant är att gå för långt, det håller inte. Men jag håller fast vid att hon är elak ibland (a small bad). :-)

Jag undrar om vi inte här i gömmorna någonstans har en poll med bästa big bad. Den innehåller om jag minns rätt alldeles för få kandidater, och som jag ser det borde Buffy åtminstone komma med på listan även om jag inser att hon nog inte skulle få någon röst.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 0:50

latarmig skrev:Giles är svår att få in i ett sådant schema, han verkar faktiskt försöka göra allting rätt jämt och ständigt, men något undantag får man väl ha.


Spoiler Buffy s7

jag hävdar ju iofs att han hugger Buffy i ryggen i s7 mitt när hon står inför sin värsta fiende... så han är inget helgon i min bok
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 0:54

Nea: tackar för stödet jag började att känna mig som att jag var på defensiven där ett tag men sedan kom kavalleriet i form av ett meddelande ifrån den sydligaste delen av landet :)

Latarmig: Jag kan sträcka mig så långt som att säga att Buffy tassar in i gråzonen mellan snäll och elak någon gång då och då men det är det mesta jag kan gå med på.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » sön okt 03, 2004 0:56

Spoiler s7. Det stämmer, men även det kan tolkas som att han gör vad han tror är bäst. Om jag kommer ihåg rätt så skäms han efteråt, och att skämmas är ett gott tecken på att man vet med sig att man burit sig illa åt. Så visst, även Giles är mänsklig :-)

VelocityBoy skrev:Jag kan sträcka mig så långt som att säga att Buffy tassar in i gråzonen mellan snäll och elak någon gång då och då men det är det mesta jag kan gå med på.


Ok, vi kan konstatera att vi vet var vi har varandra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 1:14

latarmig skrev:Ok, vi kan konstatera att vi vet var vi har varandra.


Japp... det är dock intressant att komma fram till det, diskussioner som den här gör att det är värt att komma tillbaka till forumet.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Joamna » sön okt 03, 2004 14:37

Nea skrev:
VelocityBoy skrev:Jag antar att jag är blind men jag är nästan aldrig arg på Buffy hon gör fel ibland men jag förstår henne nästan alltid och tycker synd om henne när hon inte hanterar saker som hon borde för som jag ser det så gör hon alltid goda avsikter, hon är aldrig medvetet elakt mot någon (förutom mot Spike...) men ni är förstås välkomna att slå sönder mina papperstunna argument :)

Isåfall är jag också blind, VB, för jag håller med det du skriver här. Jag känner sympati med Buffy, jag kan relatera till henne därför att jag vet att hon gör sitt bästa i de allra flesta fall. Hon försöker och försöker tills hon lyckas och den enda gången hon verkligen klappat ihop (om jag minns rätt) är väl egentligen i "The Weight of the World" när hela hennes värld rasar omkring trots att hon gjort sitt bästa. Giles svårt skadad, Dawn har precis förts bort av Glory osv. Hon gör misstag precis som alla andra, för hon är mänsklig men jag tycker hon har en otroligt stor medkänsla och hon bryr sig verkligen om de människor hon omger sig med och håller av, och hon bryr sig även om de främlingar som hon räddar dagligvis (eller natt-vis, ska det kanske vara ;)).

Dina argument är med andra ord fortfarande intakta, åtminstone från min sida. :)


Jag måste också hålla med. Hon har mer att hantera än de flesta. Känner inte så jättemånga som bär ansvaret för att stoppa jordens undergång ;)
Visst gör hon misstag ibland, men jag ser alltid bakgrunderna till hennes handlingar. Dessutom tycker jag inte att det är ofta hon begår misstag av själviska orsaker.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Melwa » tis okt 05, 2004 7:52

Det är ett helt underbart avsnitt. :)
När Anya trollar fram alla de där kaninerna... det är bara kul. Likadant när Spike fattar att han är engelsman. XD
En solklar 10:a.
Användarvisningsbild
Melwa
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 okt 2004
Ort: Bollnäs

Inläggav Langtry » tis okt 05, 2004 8:27

Välkommen Melwa :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 9:54

välkommen välkommen...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

sPIKE

Inläggav Ciaci_62 » sön okt 10, 2004 23:50

(Spoiler 6.09):JAG VILL INTE ATT sPIKE SKA VARA GOD. dÅ FÖRLORAR HAN DET JAG TÄNDER PÅ. HANS ONDSKA TYKENHET Å AROGANS Å ALLMÄNNA GIFTIGHET E VA SOM FÅR MEJ ATT VILJA VARA BUFFY. I SÄNG ME HONOM ALTSÅ. ÄR HON BÄNG? KAN HON INTE ÄLSKA HONOM?

Jag spoilermarkerade lite. /caffeineaddict
Ciaci_62
Demon Fodder
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 0:11

Ciaci: Hej. Försök att spoilermarkera när du skriver i en avsnittstråd om saker som inte händer förrän senare i serien. :)

(Spoiler 6.09):T.ex. i det här fallet när du skriver om att Buffy och Spike går till sängs, vilket de inte gör förrän i nästa avsnitt (eller för att vara pillig så kommer de väl inte till en säng förrän i 6.11 ;) ).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån okt 11, 2004 0:28

VelocityBoy skrev:Jag gillar det jättemycket... kampen mellan monstret och mannen är ju vad som gör Spike så intressant från och med s5 och framåt och det här är ungefär samma sak Buffy har en mörk sida som får henne att jaga på nätterna


Nej det är inte samma sak. Den interna kamp i Spike som du beskriver finns inte förrän runt i mitten av S6 om inte lite senare. Innan det mer en kamp mellan monstret och hans ha-begär. Han vill ha Buffy, han "älskar" henne på samma bisarra sätt han älskade Dru om än av andra skäl. Det är det som får honom att kämpa emot monstret. Inte mannen, för mannen är död sedan länge. Spikes orsak till förändring är självisk.

(Spoiler S7)Kampen mellan monstret och mannen förekommer däremot i S7. Där är det en underlig balansgång mellan de två, med mannen i osäker kontroll. Och i och med att han sökte efter själen av själviska orsaker så gör det att han är bättre rustad att hantera vad det innebär än Angel. För det var HAN som ville ha den. Så att han kunde få en tjej och inte för att det var det rätta.

(Spoiler efter Buffy till slutet av Angel)Mannen däremot får full kontroll i Damage, för det är då själen etsat sig fast i honom och han verkligen börjar bry sig om andra.

IMAO.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Spike

Inläggav Ciaci_62 » mån okt 11, 2004 1:35

:D Jag fattar inte nått inom data. Va e spoijlers å hur använder man dom?

Spoiler s06 framåt.
Å alla vet la att Spike å Buffy are doing the nasty? Ge en röst i min omröstning.


Du gör spoilers genom att markera texten som spoilar och trycker på knappen det står spoiler på. Allt som händer i framtid avsnitt sett från den tråden du befinner dig i skall spoilermärkas. //Off
Ciaci_62
Demon Fodder
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 okt 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron