6x19 - Seeing Red

Här pratar vi mest om Säsong 6

Vad ger du Seeing Red för betyg?

1
2
3%
2
0
Inga röster
3
2
3%
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
1
1%
7
2
3%
8
18
23%
9
27
34%
10
26
33%
 
Antal röster : 79

Inläggav latarmig » lör jul 31, 2004 15:35

När det gäller den saken skulle jag tro att Tobbe kommer att bli rätt ensam. Alla verkar älska trion. Men kul att få någon att diskutera med som inte tycker som alla andra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noam » fre okt 15, 2004 17:59

Blev helt förstörd när jag såg det här avsnittet förra hösten.

Tara dödad, av Warren... med en kula i hjärtat.. precis efter att hon och Willow "försonats".. snacka om att förverkliga en klysha. Ovärdigt och onödigt... att få Willow ond hade kunna gjorts mkt snyggare.

Tara var som flera sagt tidigare en underbar karaktär. Min absoluta favorit, och i detta avsnitt blir hon nedgraderad till en plot device för att få Willow ond, väldigt tråkigt.

Har väl lugnat mig lite nu, chocken blev inte lika stor som första gången jag såg avsnittet... (kunde inte kolla buffy på flera dagar)...
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav caffeineaddict » fre okt 15, 2004 18:05

CyberAL: Oj, den reaktionen var.... annorlunda.

Själv tycker jag det är tragedi på hög nivå och inte på något sätt felbehandlar Tara (except for, you know, killing her).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mackan » fre okt 15, 2004 18:17

CyberAL skrev:Blev helt förstörd när jag såg det här avsnittet förra hösten.

Tara dödad, av Warren... med en kula i hjärtat.. precis efter att hon och Willow "försonats".. snacka om att förverkliga en klysha. Ovärdigt och onödigt... att få Willow ond hade kunna gjorts mkt snyggare.

Tara var som flera sagt tidigare en underbar karaktär. Min absoluta favorit, och i detta avsnitt blir hon nedgraderad till en plot device för att få Willow ond, väldigt tråkigt.

Har väl lugnat mig lite nu, chocken blev inte lika stor som första gången jag såg avsnittet... (kunde inte kolla buffy på flera dagar)...


Vad är det man säger.. "Great minds think alike" :).
Jag håller i alla fall med fullständigt! På varje punkt! Tycker det var ett monumentalt dåligt beslut av ME att ta död på Tara och jag tycker det pekar på en viss tröthet (lathet) hos manusskrivarna när de säger att det var "absolut nödvändigt" för att få till avslutningen på säsongen. Jag tycker fortfarande att det kunde ha lösts på ett annat sätt.

Lite spoiler för S7
Och för egen del satt jag mest och saknade Tara under hela S7
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Sparvid » fre okt 15, 2004 18:18

Är inte "för att få Willow ond" en liten spoiler? Eller, ja, jag har inte läst igenom hela tråden, så jag vet inte vad som står tidigare...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Shetani » fre okt 15, 2004 18:22

Sparvid skrev:Är inte "för att få Willow ond" en liten spoiler? Eller, ja, jag har inte läst igenom hela tråden, så jag vet inte vad som står tidigare...


Hon ser ju inte särskilt snäll ut i slutet så.. :P

Jag måste smälta det jag sett...maffigt avsnitt...jag återkommer
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Tob » fre okt 15, 2004 18:24

CyberAL skrev:Tara dödad, av Warren... med en kula i hjärtat.. precis efter att hon och Willow "försonats".. snacka om att förverkliga en klysha. Ovärdigt och onödigt... att få Willow ond hade kunna gjorts mkt snyggare.


Jag förstår vad du menar men jag håller med Caffe. Sen är jag ytterst tveksam till det sista su skrev.

För säkerhets skull så sopilermarkerar jag detta, minispoiler för kommande avsnitt i S6:
Detta var precis vad som skulle hända för att Willows groteska ondska skulle kännas trovärdig.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Pazuzu » fre okt 15, 2004 18:27

Hennes död blir ju också mer "verkligare" eftersom att hon dör för en kula och inte av något monster av något slag (och visar därigenom att även människor kan orsaka stor skada).
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 18:31

Nja, det var väl ursprungligen tänkt att Tara skulel dö tidigare, men de sköt (hö, hö, hö) fram det eftersom de gillade Amber Benson. (spoiler s7)Och jag tycker inte att hon reduceras till en plot device i och med att hennes död har långtgående effekter.

Folk dör. Att Buffys vänner alltid klarar sig är om något ännu värre, speciellt som alla av dem lever rätt farligt. Att ha ihjäl en populär karaktär som spelas av någon alla gillar att arbeta med är faktiskt en modig sak.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noam » fre okt 15, 2004 18:31

Som Mackan säger.. det visar på idétorka hos ME, man tog den lätta vägen helt enkelt.. man dödar henne enbart för att få till Willow, hennes död har ingen mening överhuvudtaget.

Istället blir hon, en lesbisk häxa, dödad av en kula i hjärtat direkt efter att hon har haft sex med sin flickvän som
blir ond och försöker förgöra världen.

Det sänder inga roliga signaler.
Senast redigerad av Noam fre okt 15, 2004 18:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Noggster » fre okt 15, 2004 18:33

Tycker Taras död är motsatsen till en "klycha". Det är helt oväntat och faktiskt rätt orginellt i denna bermärkelse.
Detta avsnitt är så jävla bra, och slutet är så starkt att det är sjukt. Dom sista avsnitten på season 6 är verkligen underbart bra.

Sen tror jag faktiskt dom planerat hennes död en riktigt bra tag.. Och det är absolut ingen idé-torka.
Senast redigerad av Noggster fre okt 15, 2004 18:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 18:35

Vilken mening hade Joyces död? Eller för den skull Jenny Calendar? Death happens, live with it.

Eftersom Tara och Willow har haft sex tidigare samt en massa andra tan att någon har dött så spelar det ingen roll.
Senast redigerad av noike fre okt 15, 2004 18:36, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » fre okt 15, 2004 18:36

Det är bara fånigt att leta signaler så fort nån karaktär dör.
Skall man då vara odödlig för att man är lesbisk?

löjeväckande att gnälla över att hon "penetreras" av kulan faktiskt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noam » fre okt 15, 2004 18:36

Att döda minoriteter eller göra dem onda är absolut inte originellt...

..att döda en lesbisk karaktär och göra den andra ond är så nära en klysha man kan komma.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Noam » fre okt 15, 2004 18:38

http://www.newsreview.com/issues/sacto/2002-06-06/Arts.asp - En bra artikel i ämnet.

MYCKET läsvärd!
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Noam » fre okt 15, 2004 18:42

noike skrev:Vilken mening hade Joyces död? Eller för den skull Jenny Calendar? Death happens, live with it.

Eftersom Tara och Willow har haft sex tidigare samt en massa andra tan att någon har dött så spelar det ingen roll.


För det första så är Joyce är mkt liten karaktär jämfört med Tara.
För det andra så fick Joyce en enormt värdig avslutning i The Body som för övrigt är ett mästerverk.
Joyce lämnade serien mer eller mindre en hel säsong innan hon dödades.. för att hon inte ville vara med längre... det var dessutom ett naturligt steg när Buffy blev äldre att få bort mamman.


Jenny Calendar var en så liten karaktär så det är inte ens värt att nämnas.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Pazuzu » fre okt 15, 2004 18:43

CyberAL: Det kanske ska vara en spoiler-varning på den länken? (säsong 6)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav gaspode » fre okt 15, 2004 18:46

CyberAl:

Tror du på allvar att dessa händelser är uttänkta med detta syfte av manusförfattaren? Alltså att det är manusförfattaren som medvetet skriver in en bestraffning av Tara och Willow för att de är lesbiska?
Om du gör det så vet jag inte vad jag ska säga, det är ju bara löjligt..
Senast redigerad av gaspode fre okt 15, 2004 18:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » fre okt 15, 2004 18:46

Jag håller med gaspode här. Det finns gränser för hur PC man kan vara.

Och att ta död på en av de mest älskade karaktärerna är modigt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Koala » fre okt 15, 2004 18:49

Jodå, bye bye tara.. en 8a iallafall
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav gaspode » fre okt 15, 2004 18:52

Allt du säger betyder också att hade Willow varit ihop med en kille hade det varit helt okej att döda honom på det här sättet, vilket jag nog tycker är mer fördomsfullt än det är att acceptera att Willows lesbiska älskarinna dör.

edit: okej, fördomsfullt kanske inte är det rätta ordet här, men jag menar att det är att överkompensera för fördomar när man istället skall särbehandla minoriteter och säga att "ni får inte döda dem på film, om det inte görs på rätt sätt"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » fre okt 15, 2004 19:57

Det är knappast så att det systematiskt och enbart är kvinnor som dör i Buffy, men då den huvudsakliga casten till större delen består av just det är såklart sannolikheten att något ska hända nån av dem större. Det finns en minst lika lång lista på manliga karaktärer, större eller mindre, som dött under seriens gång. And hey, Larry was gay.

Döden sänder väl aldrig några roliga signaler, vem än den drabbar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Mackan » fre okt 15, 2004 20:44

Hela den här "dead-lesbian-klichén" ger jag väl inte mycket för, mina invändningar är högst egoistiska:

buffy S7
jag hade helt enkelt velat sett mer av Tara och jag tror att sista säsongen hade blivit bättre om Tara hade varit kvar.

Men den diskussionen åsido, avsnittet har ju en del andra höjdpunkter:
en väldigt entusiastisk Dawn (allt gnäll är förlåtet :)) eller Trion (och framför allt Warren) som på allvar lämnar nörd-stadiet.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » fre okt 15, 2004 21:43

En jävla skandal....

De skulle gjort Dawn arg genom att sno hennes cd-skivor. Hon hade gjort livet surt för gänget i 3 avsnitt genom att vara supergnällig. Men gah gnällig tonåring nej det är en klyscha i varenda tv-serie.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » fre okt 15, 2004 23:08

My my vilken diskussion... jag tycker i likhet med de flesta här på siten att the dead-lesbian-cliché är urfånigt visst scenen är otroligt sorglig (hade med Tara på min top 5 Buffy karaktärer) men det känns inte på något sätt som att hon dör för att hon är lesbisk snarare för att hennes flickvän är den mäktigaste häxan (det känns fel att skriva det om Willow :) ) i världen

Spoiler resten av säsongen

och det var det enda logiska sättet att få henne att spåra ut totalt vilket hade funnits i Joss planer i tre säsonger då det här hände.
Senast redigerad av VelocityBoy lör okt 16, 2004 0:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » fre okt 15, 2004 23:47

Som Steve DeKnight sade på Succubus Club: vad som hade varit fördomsfullt hade varit att ge Tara ett "special pass" och låta bli att döda henne för att "nej, vi kan inte döda en lesbisk kvinna". Det hade dessutom varit att reducera en mångdimensionell karaktär till en enda sak eller symbol, i detta fall den sexuella preferensen. Grejen är att ingen är säker och alla karaktärer har sin roll att spela i Buffyverse, oavsett vad de sedan symboliserar för världen utanför.

Författarna och skaparna har visat gång på gång på gång att de älskar både Tara och Willow djupt. Varför skulle de då helt plötsligt, efter att visat detta i över två års tid, vända sig 180 grader och säga att "Nej, vi ska döda den lesbiske! Kill the lesbian! Kill her, I say!". Vad skulle de vilja säga med det? Blev alla i skrivarrummet homofober över en natt? Det handlade uppenbarligen om just Tara och Willow, inte om lesbiska eller homosexualitet i något större sammanhang.

malavel (spoiler S7):Om du räknar Buffy som att hon dör två gånger, måste du definitivt räkna Spike och förmodligen även Angel. Vilket balanserar skalan en del.
Senast redigerad av caffeineaddict fre okt 15, 2004 23:57, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noam » lör okt 16, 2004 1:39

Off skrev:En jävla skandal....

De skulle gjort Dawn arg genom att sno hennes cd-skivor. Hon hade gjort livet surt för gänget i 3 avsnitt genom att vara supergnällig. Men gah gnällig tonåring nej det är en klyscha i varenda tv-serie.


Jag uttrycker mina åsikter precis som alla andra på forumet... uppskattar inte att bli förlöjligad.


Författarna och skaparna har visat gång på gång på gång att de älskar både Tara och Willow djupt. Varför skulle de då helt plötsligt, efter att visat detta i över två års tid, vända sig 180 grader och säga att "Nej, vi ska döda den lesbiske! Kill the lesbian! Kill her, I say!". Vad skulle de vilja säga med det? Blev alla i skrivarrummet homofober över en natt? Det handlade uppenbarligen om just Tara och Willow, inte om lesbiska eller homosexualitet i något större sammanhang.


Vet inte vad du har fått ovansående från. Jag har då aldrig hävdat något liknande alls. Jag har däremot poängterat att jag ABSOLUT INTE tror ME dödade Tara för att hon var lesbisk. Det kan snarare vara så att de inte ens tänkte på att de ramlade rakt in i den klysha de lovat att undvika för att de var så fokuserade på nästa steg
att få Willow ond.

Mina ursprungliga åsikter står kvar. Jag tycker som jag tycker och ingen behöver hålla med. Men respektera min syn på saken!
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav caffeineaddict » lör okt 16, 2004 1:44

CyberAL: Respekterar absolut din syn på saken. Uttrycker bara min egen. Och du är ju trots allt inte den enda som har uttryckt ogillande åsikter ang. Taras död, utan det jag skrev är min allmäna reaktion ang. den s.k. "dead lesbian cliché". Nu när "Seeing Red" och debatt kring Taras död drogs upp igen kändes det som ett bra läge att få skriva av mig om det. Det var inte på något sätt ett direkt svar på dina inlägg, utan mer min åsikt i den fråga ("för/emot Taras död och frågorna kring den") som togs upp under hela den senaste sidan i tråden.

Måste dock bara få passa på och fråga: vilka andra exempel på denna påstådda klyscha finns det? Jag kommer nämligen inte på en enda. Är absolut inte ute efter att överbevisa dig eller något liknande, jag är bara nyfiken.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noam » lör okt 16, 2004 1:49

http://www.xtreme-gaming.com/theotherside/cliche.php

Där har du en utmärkt utredning av saken.. med gott om exempel..
Läs hela om ni orkar, intressant läsning.. även om ni inte håller med!

och caffeineaddict... eftersom du tog upp Succubus Club

David Fury: "In retrospect, I can see the cliché . That was not our intent, we wanted to show (Willow and Tara) together and happy. We dramatized them being back together. It created the impression in a lot of people's mind that the event of her death was linked to them having sex. I do understand it, I say oh yeah. It was not intended. We make mistakes.


Jane Espenson: "I am very very sorry about Tara, really. We really feel bad. It is very possible that we did a bad thing. And I don't want to completely exonerate us. It is possible."


Steven DeKnight har också sagt:
As for Tara getting killed--OVER MY DEAD BODY! (Bronze Beta 1/25/02)

Så hans ord ska man inte lägga mycket vikt i.
Senast redigerad av Noam lör okt 16, 2004 2:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav caffeineaddict » lör okt 16, 2004 2:00

Tack för länken. Jag ska ta mig en titt, men för mig kommer inte en klyschas existerande eller icke-existerande påverka hur händelserna här känns för mig. I slutändan så fungerar Taras död och hur den påverkar Willow oerhört väl som en dramatisk händelse för mig som en tittare som älskar de båda karaktärerna. Den påverkar dock inte på något sätt hur jag ser på lesbiska, eller hur jag känner att serien vinklar lesbiska.

Onekligen är det en svår fråga, och det handlar om hur mycket social kontext man önskar/vill att författare ska lägga in i sin berättelse, och hur mycket berättelsen helt enkelt är en berättelse som inte påverkar eller påverkas av den sociala kontexten. Det är en intressant aspekt men ur min synvinkel långt ifrån den huvudsakliga aspekten (återigen, jag säger inte att CyberAL säger att det är den huvudsakliga, men sidan han länkar till verkar dock göra det och det är den jag kommenterar).

EDIT: DeKnight har erkänt och visar ingen ånger över att direkt ljuga för fans om saker som kommer hända senare i serien, då han anser det ett acceptabel synd för att motverka spoilers och liknande. Jag kan inte påstå att jag upprörs särskilt mycket över det, och orkar inte heller uppröras över att andra människor kanske blir upprörda. So what om han ljuger i en intervju, han är ändå en utmärkt manusförfattare.
Senast redigerad av caffeineaddict lör okt 16, 2004 2:08, redigerad totalt 3 gånger.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron