6x19 - Seeing Red

Här pratar vi mest om Säsong 6

Vad ger du Seeing Red för betyg?

1
2
3%
2
0
Inga röster
3
2
3%
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
1
1%
7
2
3%
8
18
23%
9
27
34%
10
26
33%
 
Antal röster : 79

Inläggav Nea » lör maj 22, 2004 23:10

VelocityBoy - Vad bra att du tog upp nedanstående:

Spoiler Buffy s6, ep 20-22
Det fantastiska med demonen/vampyren Spike är att han mot alla regler förstår att han har gjort fel och att han skaffar sig en själ för att ge Buffy det hon förtjänar det vill säga en person som aldrig skulle skada henne /.../


Det hade jag tänkt ta upp i min ursprungliga post men jag tar det nu istället:

Spoiler Buffy s6, ep 20-22

Jag tänker mig nämligen att Spike egentligen ville ta ut chipet så att han kunde döda Buffy för att hon "fick" honom att känna så motstridiga känslor. Han kunde inte vara varken man eller monster. Jag tycker mig t.o.m ha läst att detta var avsikten från början, men att de ångrade sig och lät honom skaffa sig en själ istället. (Tyvärr har jag inget belägg för detta.)

Det skulle i så fall förklara varför Spike säger:

spoiler Villains:

"Bitch is going to see a change."

Inte bästa sättet att uttrycka att "jag inser att det jag gjorde var fel och jag tänker skaffa mig en själ för hennes skull."

Spike utan själ saknar moralkompass /.../


Det håller jag inte heller riktigt med om, jag tycker att Spike har visat att han visst vet skillnaden mellan rätt och fel. T.ex när han tog hand om Dawn, det fanns egentligen ingen anledning för honom att göra det men han gjorde det ändå, inte för att imponera på Buffy (som ju var död) utan för att han kände att det var det enda rätta.

Och ännu en gång: Jag älskar såna här diskussioner!
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 23:13

Nea: Jag besvarar dig i "Grave" istället så slipper jag spoilermärka allt jag skriver... :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Noggster » sön maj 23, 2004 1:54

Det är Spike..
Spoiler:
Klart han säger bitch om han kan
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » mån maj 24, 2004 3:31

Riktat till Nea (men diskussionen är allmän och frågorna kan nog vara intressanta för de flesta).

Som så många andra blev jag förbryllad över att finna en etta bland omdömena av avsnittet, och hur jag än funderat har jag inte förstått hur någon på allvar (alltså inte bara som ett streck) kunnat döma på det viset.

Som tur är har jag nu fått något av en förklaring vilket jag är innerligt tacksam över. Innehållet i förklaringen är för mig i det här skedet inte så intressant - jag är nöjd med att veta att det inte var ett särskilt illa valt skämt. Som Nea så riktigt skriver som svar på Noggsters förmodan att hon måste basera sitt omdöme på mer än en scen:
Nea skrev:Måste jag? :eek:

Och svaret är självfallet: Nej, det måste du inte.

Idén med sådana här omröstningar är dels att man är anonym om man så vill, och dels att skälen till ens val inte har någon betydelse för utgången (det var också detta andra skäl som gjorde mig så orolig, och så glad att få ett svar).

Problemet med omröstningar är dock inte över med dessa svar, och nu går vi över i en mer allmän diskussion. Frågan gäller kriterier för omdömen.

Det här är en gammal diskussion på forumet. Som det har diskuterats förut så har de två stora frågorna dels varit om BtVS ska diskuteras internt så att de sämsta avsnitten kanske får ettor och de bästa tior, eller om de ska diskuteras i förhållande till andra TV-serier. I det senare fallet skulle förmodligen omdömena generellt sett bli högre. Dels har diskussionen rört om BtVS och AtS ska bedömas ihop. De flesta har i så fall tänkt sig att dra ner på betygen för Angel, eftersom de sett Buffy som en normalt sett bättre serie (några kommer säkert att protestera här).

När det gäller den för min del olycksaliga ettan, så undrar jag om den kanske beror på att den är satt med speciella kriterier. Ett par exempel kan kanske förtydliga:

1. Ett kriterium kan vara att omdömet tio står för att avsnittet var så bra att man inte kan tänka sig att det skulle kunnat göras bättre, och att ett står för motsatsen, det hade i stort sett varit omöjligt att få till det sämre. Det här är ett väldigt hårt krav åt båda hållen, och det är kanske inte många som är riktigt så tuffa.

2. Ett annat kriterium är att tio står för avsnitt som man gärna ser om hur många gånger som helst och nästan aldrig tröttnar på, medan ett står för avsnitt man inte ens orkar se färdigt och aldrig ser igen.

3. Ytterligare ett kriterium kan vara att se valet mer som en brytare - på och av - det vill säga att bortse från siffrorna mellan ett och tio. Gillar man avsnittet så får det en tia, gillar man det inte så blir det en etta.

4. Man kan också gå andra vägen och göra valet oerhört komplicerat och för sig själv sätta upp kategorier över skådespelarinsatser, hur det är regisserat, manus, dialog, förhållande till arcen och så vidare. Därefter räknar man ihop alltihop och avger sin röst.

Säkerligen finns det hur många kriterier som helst till som man kan utgå från. Det viktiga är att det inte finns några regler på forumet för vilka kriterier man ska ha. Man kan ha precis vilka man vill (eller inga alls). Men just därför är det intressant att höra vad det är som styr när man gör sina val. Jag är rätt säker på att det finns åtskilliga sätt att se på vad som är bestämmande för hur man röstar.

Skulle jag få en förklaring till ettan utifrån kriterieperspektivet så vore det guld värt, men som redan sagts så är vare sig dina skäl eller dina kriterier någonting jag har med att göra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 10:07

latarmig: Tack för en ingående genomgång.

När jag funderade på hur jag röstar så har jag nog någon slags hybrid av de olika versioner du räknar upp...

Tex så gav jag "Fool for love" 10 i betyg vilket betyder att det (och de andra avsnitt som jag har givit samma betyg) är det bästa jag har sett på tv...

Ett avsnitt som "I robot, You Jane" som jag tycker är urbota dumt (det sämsta Buffy avsnittet enligt mig) skulle jag kanske ge en 3 pga av att det är många bra scener i avsnittet ändå.

Alltså sträcker sig min Buffy skala mellan 3 och 10 samtidigt tycker jag att ett Buffy avsnitt med betyg 5 skulle vara bättre än de allra flesta andra tv-serier. Mao så känns det som att jag egentligen borde ge "I robot..." en etta då jag ändå betygsätter Buffy avsnitten för sig så att säga.

Kan man ändra betyg? :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » mån maj 24, 2004 16:16

latarmig - En mycket utförlig kriterialista som jag till mångt och mycket instämmer till fullo i. Som nykomling här är det dessutom intressant att ta reda på så mycket som möjligt i vad som ingår i de kriterier många kanske röstar efter.

Kanske jag ska klargöra att "Seeing Red" inte är ett typiskt Buffy-avsnitt för mig och att det därför hamnar utanför dessa kriterier. Inte nödvändigtsvis enbart på grund av vad som sker i badrumsscenen utan just för att det genomsyrar hur hela avsnittet samt även kommande avsnitt/scener som för mig får en annan innebörd än jag helst skulle vilja.

Det här är den enda 1:a jag ger i Buffy-versen och jag delar definitivt inte ut dåliga betyg lättvindigt.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Off » mån maj 24, 2004 19:20

Nu ska vi se om man lyckas hoppas in i diskussionen som man inte varit med i från början utan att se helt korkad ut.

Så som jag förstått det var det nästan meningen att folk skulle bli äcklade eller förskräckta av den här handlingen då de ville påminna folk om att Spike fortfarande var ett monster. Hans handlingar, hur goda de än var, under s05-06 var imho alltid driva av ett självintresse. Han ville få Buffy att älska honom. När han sedan inte fick vad han ville ha så försökte han ta det, precis som vilket monster som helst. Jag tycker det här avsnittet är väldigt bra och scenen i sig hur störande den än är, är även den väldigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 19:39

Jag störde mig mest på att Buffy var så himla svag och mesig. Hon kunde väl ha stoppat Spike tidigare.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån maj 24, 2004 19:58

malavel: Det är väl för att rättfärdiga det faktum att hon inte försvarar sig bättre som de visar att hon precis har fått en jäkla smäll när hon blev kastad genom en gravsten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 22:17

Hade glömt bort det.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 22:18

Off: Du verkar inte var korkad bara lite trög :D

Allvarligt så håller jag med dig i stora drag (se mitt resonemang ovan) även om jag tycker att Spikes motiv med Buffy låter rätt krassa i ditt resonemang. Spikes goda handlingar under s5-6 syftade till att vara en person som Buffy kunde älska på så sätt utfördes de defintivt i egenintresse (ie Spike är inte god) men Spike kan älska och han älskade Buffy alltså ville han henne inget ont men efter att allt blev väldigt förvirrat på slutet (se "As you were", "Hells bells", "Entropy") så pallade inte Spikes kärlek till Buffy att hålla monstret stången och katastrofen var ett faktum...

Note to self never date vampires without souls.
Senast redigerad av VelocityBoy mån maj 24, 2004 23:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 22:32

VelocityBoy skrev:Spikes goda handlingar under s5-6 syftade till att vara en person som Buffy kunde älska på sätt utfördes de defintivt i självintresse (ie Spike är inte god)

Så en person som vill att alla ska tycka om honom och därför är snäll mot alla är inte god?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 22:34

Om han bara gör goda handlingar för att Buffy skall gilla honom så har han inget emot att göra saker som han tror att hon aldrig skall få reda på t ex demon äggen som han försökte att sälja som The Doctor.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 22:38

Det var inget argument mot att Spike inte är god.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 22:46

Det är inte en god handling att sälja biologiska krigsmedel...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 22:50

Inte?

Mitt förra inlägg syftade på mitt eget inlägg innan det.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » mån maj 24, 2004 22:51

Nu har ni tappat bort mig båda två.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 22:53

Jag tror att vi tappade bort varandra också.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 23:00

Jag tror att jag förstår nu... du undrar om en människa som utför goda handlingar för att andra människor skall gilla honom är god.

Jag anser väl att han är god om han hela tiden gör goda handlingar...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 23:07

Så det spelar ingen roll varför han utför de goda handlingarna?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 23:09

Om han är god hela tiden så har man ju inget att klaga på... om han är god för att uppnå ett syfte och sedan återgå till att vara ond (vilket då är motsatsen) då han har lyckats så är han ju inte god då får man se hans goda handlingar som manipulation.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » mån maj 24, 2004 23:14

Man kan ju se det såhär. Hade Buffy velat att han skulle utföra onda handlingar hade han ju gjort det utan att tveka. Blir han då god bara för att han just nu vill göra en god människa glad.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 23:15

Om han utför goda handlingar hela tiden och aldrig får chansen att vara ond. Är han god då?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 23:17

Malavel: Jag lämnar detta alltmer OT ämne med mitt senaste inlägg...

Off: Klokt resonerat.
Senast redigerad av VelocityBoy mån maj 24, 2004 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 23:17

Off skrev:Man kan ju se det såhär. Hade Buffy velat att han skulle utföra onda handlingar hade han ju gjort det utan att tveka. Blir han då god bara för att han just nu vill göra en god människa glad.

Nej.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis maj 25, 2004 2:02

Nea
Tack, då vet jag hur du tänker och hur jag ska bedöma ettan.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » fre jul 30, 2004 19:43

Det här var bra, riktigt förbannat bra.

Faktiskt det första avsnittet som The Trion fungerar bra (imo), även om jag inte var fötjust i raketen. Warren fungerar som ond, riktigt förbannat bra. Detta mycket pga hans oberäknlighet, han är fullständigt livsfarlig och har egentligen inget mål uppställt. Eller så har han det, eller snarare hade. Andrew och Jonathan är bara som ett bihang som hängt med hela tiden. Skall bli ruggigt intressant att se hur Warren utvecklas i dem sista avsnitten.

Jag skrev i Gone tråden om hur jag tycker karaktärerna har flutit isär, detta illustreras så bra i en dialog mellan Buffy och Xander.
BUFFY: Xander, what I do with my personal life is none of your business.
XANDER: It used to be.
Det kändes så klockrent, precis så upplever jag det hela under säsong 6.

Våldtäktscenen tycker jag var strålande. Strålande i den betydelsen att jag tycker scenen fungerar på det viset den var tänkt att fungera. Obehaglig helt enkelt. Gillar verkligen kamerapositionen där hela badrummet syntes samt avsaknanden av musiken. Jag tycker detta var ett optimalt bevis på att Spike faktiskt inte är god, han är fortfarande i grund och botten en vampyr utan någon själ.

Slutscenen är suverän! Verkligen! Som sagt var Warren visar här han att han är oberäknlig och i all sin frustration och ilska plockar han fram en pistol. För mig kom Taras "död" som en total överaskning, med tanke på att hon nu var med i vinjetten. Direkt efter jag sett avsnittet så var jag helt övertygad om att hon skulle överleva, men efter att ha läst en del inlägg här förstår jag att inte så är fallet. Grr, på samma sätt blev jag spoilad i Wild at heart tråden om Oz försvinnande. Willows ögon var inte att leka med, lysande!

En solklar nia, eventuellt en tia när jag får lite perspektiv på det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sharatec » fre jul 30, 2004 19:53

Tobbe_E skrev:Warren fungerar som ond, riktigt förbannat bra. Detta mycket pga hans oberäknlighet, han är fullständigt livsfarlig och har egentligen inget mål uppställt.


:D Tror att vi är flera som har väntat på det här (inte illa ment, jag hade kanske tyckt som du hela vägen om jag inte varit spoilad...). Warren är en sanslöst bra skurk, och det är dessutom en höjare att se om tidigare avsnitt och tänka på hur mycket han ändå skiljer sig från de andra. Visst, alla är med på hemskheter (jag tycker exempelvis att det kan vara obehagligt lätt att glömma att alla tre i praktiken tänkte våldta Katrina i 6x13), men Warren är verkligen en fullfjädrad psykopat.

Hoppas nu att du uppskattar de kommande avsnitten också... :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Tob » lör jul 31, 2004 13:19

sharatec skrev: :D Tror att vi är flera som har väntat på det här (inte illa ment, jag hade kanske tyckt som du hela vägen om jag inte varit spoilad...).


Att jag skulle upptäcka Warren? :rolleyes:

Nej, jag tycker fortfarande man utnyttjade trion på ett värdelöst sätt i början av säsongen. Förmodligen mer diskussion kring den delen i "vad tycker du om säsong 6" tråden.

Jag är helt övertygad om att jag kommer uppskatta dem sista avsnitten, detta kan mycket väl bli de bästa sista avsnitten i serien. :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » lör jul 31, 2004 13:24

Jag ser framför mig hur en hord av trio-älskare kommer anfalla Tobbe_E i s06-tråden. Jag är såklart en av dem ;) :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron