6x19 - Seeing Red

Här pratar vi mest om Säsong 6

Vad ger du Seeing Red för betyg?

1
2
3%
2
0
Inga röster
3
2
3%
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
1
1%
7
2
3%
8
18
23%
9
27
34%
10
26
33%
 
Antal röster : 79

Inläggav Off » tor jan 29, 2004 13:57

Så vi måste säga till dig i förväg menar du :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor jan 29, 2004 15:02

Men det finns säkra tecken på att något riktigt hemskt ska hända innan avsnittet. Willow och Tara som är så lyckliga till exempel. När såg du någon vara så lycklig i Buffy senaste? Kan det vara runt Surprise och Innocence?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tor jan 29, 2004 15:06

Har du en poäng i noike. Men i Buffy får folk ändå vara lyckliga ett tag. I Angel får de ju knappats le en sekund :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor jan 29, 2004 15:18

Nja. (Angel spoiler S3)Angel var väldigt lycklig ett tag i S3 med Connor. Och lite i slutet av S2 efter hans uppenbarelse och i Pylea. I S3 var ju de flesta faktiskt lyckliga någon gång utom Wesley och i viss mån Lorne.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tor jan 29, 2004 15:22

noike

Visst det var en överdrift men du får hålla med om att att lyckoskalan går högre i Buffy än i Angel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tor jan 29, 2004 15:28

njea.. nu har du fel igen.. det är många som är lyckliga i Buffy.. flera ggr :D 8)
Senast redigerad av Zaxx tor jan 29, 2004 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor jan 29, 2004 15:33

Jag förstår inte riktigt vad du menar Zaxx :oops:
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor jan 29, 2004 16:23

Jag förstår inte heller vad Zaxx menar. Så till vida du inte tänker på människor som Parker som var lycklig tills han fick en knytnäve i ansiktet.

Off: det har du rätt i. Kan ha något att göra med att huvudpersonen i den ena serien är odöd och söker sig till situationer som inte gör honom till världens mest lyckliga varelse. (För där vore just det dåligt.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tor jan 29, 2004 17:14

Jo det hade ju varit en dum idé att gå runt och knapra lyckopiller om man varit Angel. Hmmm vänta nu :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tor jan 29, 2004 19:19

jag tycker ex att:

Willow o Oz är lyckliga ett bra tag, Xander o Cordelia, Xander o Anya, Buffy o Riley, Willow o Tara (första varvet ;) )[spoiler]

eller vad menar ni ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor jan 29, 2004 19:57

Zaxx:Visst var de lyckliga ett tag. Men kan du säga att någon av de förhållanderna inte slutade blod, tårar och allmän missär?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tor jan 29, 2004 21:02

noike:

jovisst.. men ingen har dött tidigare iallfall.. förutom Buffy då.. men det är ju en annan historia :D, man kanske kan se det som att Angel oxå dog :?:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » tor jan 29, 2004 21:45

Varför spoilertaggar ni allt? :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » tor jan 29, 2004 21:56

shhh.. glömde av vilket forum vi var i ;)

SÅ!..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor jan 29, 2004 22:26

gaspode: Vi hade med Angel the Series i duskussionen. Som vi alla kommer ihåg från förra veckans del av radioteaterns uppsättning av Buffyforum som är den avskiljd från Buffy och således spoilerbar i Buffy-trådarna. Häpp!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

hihi

Inläggav Dawn » fre jan 30, 2004 12:04

Hej.. jag gav detta avsnittet en 10.....

Början är så rolig när Dawn får se Willow och Tara tillsammans :)

och så slutet förstås .. toppen... dock blir jag tokig att Tara skulle bli skjuten... hon som är sååååå snäll och go
Does anybody even notice? Does anybody even care?
Användarvisningsbild
Dawn
Minion
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2004

Inläggav sus@n » sön feb 08, 2004 19:52

oj vilket sorligt slut och sorligt avsnitt i allmänhet...

Man blir så ledsen över Taras död och den sista scenen är verkligen smärtsam.

Bild

Bild

Bild

Bild



Bilderna säger väl allt?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » sön feb 08, 2004 19:58

nu blir jag rädd för sus@n på rikitgt... jag satte mig JUST ner för att göra några caps från dvd:n o lägga ut på detta avsnittet.. o gissa vilka caps jag gjorde? ALLA 4 SAMMA SOM SUS@N!!! INTE EXAKT men en på Xander o Buffy när de pratar, en när precis skottet går av, en på spike o buffy i badrummet, och en på willow & tara!!!..

vad ÄR detta! spionkamera?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön feb 08, 2004 20:02

Great minds think alike.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » sön feb 08, 2004 20:04

Ja du zaxx.. jag kanske gör som trion och lägger ut trädgårdstomtar med spionkameror så att jag bevakar dig *haha*
Antar att det är de bilderna som sammanfattar avsnittet bra, sorgen, smärtan osv..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » lör feb 28, 2004 15:40

Det är väl ändå Gir som sjunger doom song? doom doom doom doom doom doom doom doom doom doom doom doom...

Till avsnittet.. För det första så kankse ni inte borde skriva rakt ut att Tara dör då det inte alls är 100% säkert, kan ju säga att ni spoilade en viss del för mig nu.
Avsnittet i fråga var helt superb, och slutet var enligt mig chockartande..
Spike som försöker våldta buffy? vf sysslar han med.. Varje gång han lyckas få Buffy att förlåta honom så gör han något värre..

Warren är ju helt galen, perfekt bigbad (notera då jag inte alls gillade the trio som bigbad i början.)
Och jag visste att den där blonda killen var homo... noone can have a hair like that without being gay!

Willow i slutet... sprängandes röda ögon, gör ju nästan så att man börjar tycka lite synd om dom som kommer i hennes väg..

10/10, detta klassar som ett top-avsnitt.. Och folk som säger säsong 6 är dålig har ju något fel på skallen.. Ärligt talat tycker jag lätt denna säsong slår 4an 1an och är jämnlik med 2an-3an.. (Var rätt länge sen ajg såg 3an så vågar inte rangordna den riktigt.)

Ja, nu var det väl 2 avsnitt kvar tror jag.. får se hur länge jag kan hålla mig.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 1:09

Okej, för det första: vem är barbaren som har gett det här avsnittet en 1:a?

För det andra: Det här är en ruggigt bra episod, även om jag misstänker att den kunde ha haft vilket innehåll som helst - det är ändå de sista scenerna man kommer att tänka på när man hör avsnittsnamnet. Vet fortfarande inte riktigt varför jag inte gråter...?

Willow och Tara kanske inte gör en vettig insats i hela avsnittet (nå: lite kanske), men de är ju bara för underbara... En liten fundering är dock om Tara är lite lomhörd, eller något: hon verkar inte alls höra att Willow pratar med någon när hon kommer ut invirad i täcket...

Suck... Beauty dies... och Warren framträder som den fantastiska skurk han faktiskt är.

Klar 9:a.
Senast redigerad av sharatec tis maj 04, 2004 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » tis maj 04, 2004 18:27

sharatec skrev:Okej, för det första: vem är barbaren som har gett det här avsnittet en 1:a?


Ja, hur kan man??
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Nea » lör maj 22, 2004 18:24

Heh, Barbaren vågar sig fram.

Mitt första inlägg på det här forumet (ja, förutom testforumet, då) så hej allihopa!

Jag hoppar direkt in i hetluften och ska göra mitt bästa för att försvara min 1.a i betyg på "Seeing Red".

Först och främst vill jag dock bara säga att jag älskar Buffy, Angel och Firefly som inga andra serier och Joss är ett geni. Han har fått mig att skratta, gråta, bli förbannad för att i nästa stund bli helt överlycklig och trallande glad. Men det hindrar inte mig från att dissekera avsnitten och även ha åsikter om hur genialiska, fantastiska, bra, mindre bra och dåliga dessa kan vara. Meningen är ju att vi som tittare ska diskutera och påverkas och förhoppningsvis acceptera varandras åsikter även om de varierar sig.

Iallafall, angående "Seeing Red" då. Vet inte riktigt var jag ska börja men problemet jag har med detta avsnitt är inte Tara´s död (även om det också fick mig att gråta) utan badrumsscenen och även en del händelser efter denna scen och i kommande avsnitt. Spike har alltid varit något av en favorit för mig, till stor del pga James Marsters fantastiska talang och Spike har alltid haft både gott och ont i sig, som vi har sett genom säsongerna. Jag tror verkligen att han älskade Drusilla, han tog hand om henne, han var svartsjuk när Angelus kom tillbaka, han var ångerfull när han gjort henne upprörd.
Under säsong 5 och hans begynnande förälskelse (eller besattelse, egentligen) av Buffy och mycket tack vare Marsters spel så hade man sympati för honom och den hopplöshet han kände när hans känslor inte var besvarade. I slutet av säsong 5 hade jag svårt att ens tänka på honom som en vampyr. Han var snäll mot Tara, han accepterade "scoobisarna", han grät när Buffy dog.
I början av säsong 6, när han tog hand om Dawn och hans tal till Buffy om att "every night I save you". Så sent som i "Entropy" säger han "I don´t hurt you".

Sen kom då våldtäkstförsöket och allt de hade byggt upp under de här säsongerna bara raserades för mig. Fortfarande kan jag inte se om den scenen och jag har stora problem med det som händer i nästa avsnitt "Villains", nämligen:

Att Buffy ens överväger att låta sin syster stanna hos mannen som försökte våldta henne. Det vände sig i magen på mig när hon tog henne dit.

Det finns saker jag gillar i det här avsnittet också, som hur söta Willlow och Tara är i början och hur glad Dawn blir när hon ser dem men för mig överväger inte det den enda scenen i Buffy´s historia som jag önskar att de aldrig hade filmat. Därför ger jag avsnittet en 1:a.
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Noggster » lör maj 22, 2004 18:32

Välkommen (andra gången)
Jag ser din poäng i det hela, men jag har ändå problem med att du ger avsnittet en etta då det är 5minuter av avsnittet som du inte tål.. du måste ju basera dina beslut på mer än bara det. Skulle kunnat acceptera en 4a eftersom du kände sånt hat mot den scenen, kankse en 3a... men en 1a? nej aldrig, om ett avsnitt ska få en 1a ska det vara genomruttet helt igenom.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » lör maj 22, 2004 18:38

du måste ju basera beslut på mer än bara det


Måste jag? :eek:

Men skämt åsido, för mig genomsyrar den scenen hela avsnittet.

Och tack, för det (andra) välkomnandet! :) Ser fram emot många diskussioner och debatter på det här forumet (har letat ett bra tag efter ett svenskt Buffy forum och nu hittade jag er).
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav noike » lör maj 22, 2004 18:59

Våldtäcktsförsöket ska komma som en chock och vara hesmt och avskyvärt -- däremot tycker jag att det passar in vad de har gjort med Spike under säsong 6. Han har inga moraliska värderingar eller spärrar, det går inte att lita på honom när han kan göra vad han vill. Och det är det han gör i den scenen, han följer sina instinkter och drifter. Det är inte vad tittarna vill ha utan vad de behöver. Speciellt hela B/S-shipperfalangen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sharatec » lör maj 22, 2004 19:45

Nea> Alla får som sagt tycka vad de vill. :) Däremot instämmer jag med de som inte kan förstå hur ett avsnitt kan bli bottenlöst uselt för att man inte gillar en scen, hur grov man än tycker att den är: jag är nog inte helt med på din skala...

Spoiler 6x20
Gällande spoilern förstår jag hur du menar, och det skär sig kanske lite - men jag antar att man får räkna med att läget är desperat, och att Spike faktiskt inte kan skada Dawn. Buffy kan han attackera, men inte systern.

Instämmer för övrigt med vad som redan har sagts: Spike har ingen själ, och hur obehaglig våldtäkts(-försöks)scenen än är så är den en besk påminnelse om det.

EDIT: Just det, välkommen till forumet också! Hoppas att du ska trivas!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Nea » lör maj 22, 2004 20:11

Just det, välkommen till forumet också! Hoppas att du ska trivas!


Tack så mycket för välkomnandet, jag trivs redan!
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 22:38

Nea: Som forumets mest talföra Spuffy shipper så tycker jag att scenen naturligtvis är otäck (och välspelad) men jag tycker att den fungerar ändå. Spike utan själ saknar moralkompass, han har under hela säsongen försökt att leva efter mottot "vad skulle Buffy tycka" men när han sätts under svår press (Buffy ger honom motstridiga signaler... hon gör slut med honom men är svartsjuk när han ligger med Anya) så fungerar inte det som "själ" längre, ie han förstår inte Buffy, och istället är han vilsen och hans rovdjurs/demon natur tar över och han är återigen ett monster, en vampyr utan själ, som tar vad han vill när han vill, ME vill visa att utan en själ kan aldrig Spike vara med Buffy

(Jag vill speciellt poängtera att jag inte skyller någon del av våldtäkts försöket på Buffy här... hon sa nej alltså är det ett våldtäktsförsök och Spike får fullt ansvar för sina handlingar).

Spoiler Buffy s6, ep 20-22

Det fantastiska med demonen/vampyren Spike är att hon mot alla regler förstår att han har gjort fel och att han skaffar sig en själ för att ge Buffy det hon förtjänar det vill säga en person som aldrig skulle skada henne (här är ju ME som vanligt lite otydliga då personer med själar också utför de mest hemska brott, se Warren under avsnittet)

För mina och många andras åsikter om paret Buffy/Spike finns det en tråd i s7 forumet som heter "Älskar Buffy Spike?"...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron