6x19 - Seeing Red

Här pratar vi mest om Säsong 6

Vad ger du Seeing Red för betyg?

1
2
3%
2
0
Inga röster
3
2
3%
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
1
1%
7
2
3%
8
18
23%
9
27
34%
10
26
33%
 
Antal röster : 79

Inläggav VelocityBoy » tis dec 07, 2004 20:08

sprite skrev:Nu kanske en del blir arga..men jag tycker att säsong 1-3 känns lite mer som för barn. Som en lite tuffare sabrina eller nåt (ok, nu kanske jag tog i för mycket.. ) . Jag säger nu inte att jag inte gillar de säsongerna, för det gör jag, men de påverkar inte mig på samma sätt.


Både Angelus och Faith arcerna är absolut inte ens i närheten av Sabrina utan det är på blodigt allvar... men visst det är en stor skillnad i stämning mellan de första tre och vad serien kom att bli på slutet, själv är jag mer förtjust i de mörkare säsongerna.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sprite » tor dec 16, 2004 23:36

James om våldtäcktsscenen;

"It's very scary because sometimes on this show you're asked to do things that - there have been things on this show that I've been asked to do that if a movie came along that asked me to do those things, I might have passed. "

Han får frågan; Like playing a rapist?

"Frankly, yeah. Frankly, I don't like that. I can't even watch a movie where that's in there. I get up and want to kill the guy. It's my personal issue. So, that was one of the hardest things I've ever done in my life, not even as a job, because Sarah and I are friends. I told Joss, "Nobody's safe around here. You cut right to the bone, dude. This is not a safe show."
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Djehuti » fre jan 21, 2005 17:41

Ett alldeles utmärkt och fullspäckat avsnitt, även om de många underbara scenerna hamnar i skuggan av den sista fantastiska om än sorgliga scenen. (om Oliver Stone regisserat detta avsnittet kanske vi iaf kunde fått en förklaring till hur Warren lyckades träffa Tara)
:cry:

Även om våldtäksförsöksscenen var oerhört välgjord, så anser jag faktiskt att det inte var rätt...Spike är en demon, han är inte god, men jag kan verkligen inte föreställa mig att han skulle gå så långt. Nej, det går faktiskt inte riktigt in. Det känns snarare som om serien här försöker få oss att verkligen ändra vår åsikt, likt James Masters (se ovan) så har många människor väldigt laddade känslor när det kommer till våldtäkt, även mer än ex mord vågar jag påstå. Så de använder det kraftfullaste sätt att spela på de rätta känslorna som de känner till, utan att riktigt få det att passa in.


Men allt som allt ett otroligt, nästan överfullt avsnitt. En hyffsat stark nia för min del.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 18:51

Djehuti skrev:(om Oliver Stone regisserat detta avsnittet kanske vi iaf kunde fått en förklaring till hur Warren lyckades träffa Tara)

Kulan fick skruv ochkurvade sig neråt efter att den hade träffat fönstret.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 20:59

Djehuti skrev:Även om våldtäksförsöksscenen var oerhört välgjord, så anser jag faktiskt att det inte var rätt...Spike är en demon, han är inte god, men jag kan verkligen inte föreställa mig att han skulle gå så långt. Nej, det går faktiskt inte riktigt in. Det känns snarare som om serien här försöker få oss att verkligen ändra vår åsikt, likt James Masters (se ovan) så har många människor väldigt laddade känslor när det kommer till våldtäkt, även mer än ex mord vågar jag påstå. Så de använder det kraftfullaste sätt att spela på de rätta känslorna som de känner till, utan att riktigt få det att passa in.

Jag tycker inte våldtäktscenen var överdriven. Spike har ingen skäl, vill han ha något så tar han det, han har inget som helst samvete. Hade hans chip slutat att fungera hade han ätit upp Dawn i ett nafs.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » lör jan 22, 2005 1:12

Yog-Sothoth skrev:Jag tycker inte våldtäktscenen var överdriven. Spike har ingen skäl, vill han ha något så tar han det, han har inget som helst samvete. Hade hans chip slutat att fungera hade han ätit upp Dawn i ett nafs.


Du har sett en helt annan serie än mig... visst han hade ätit Dawn om han hade fått chansen innan s5, chippet var anledningen till att de hade möjlighet att lära känna varandra, men han skulle inte ha rört henne efter s5 med eller utan chip.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 1:47

Yog-Sothoth skrev:Hade hans chip slutat att fungera hade han ätit upp Dawn i ett nafs.


Det tror inte jag, inte så här långt fram i serien. Säsong 4 och dessförinnan, absolut, men här bryr han sig om henne oavsett chipet.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 22, 2005 2:35

JRT & VB:

Att Spike blir "snäll" pga chipet strider mot allt man har fått veta tidigare om vampyrer (utan själ). Den enda rimliga förklaringen för mig är att om Spike är snäll och hjälper de andra, då ger han ett bättre intryck på Buffy, som han vill komma åt. Därför är det mer logiskt att spela schysst eftersom det kommer att föra honom närmare kvinnan han är förälskad i (för det kan ju faktiskt vampyrer vara), istället för att fortsätta vara ond och jobbig, vilket hade fått scoobisarna att förskjuta honom.

Att han är snäll mot Dawn och beskyddar henne tror jag också är för att få Buffy att ändra inställning mot honom, så jag stöder Xanders konspirationsteori till 100%.

Det jag säger backas ju dessutom upp av att när Spike trodde att chipet hade pajat (för att han kunde slå på Buffy) så försökte han ju äta en tjej med en gång.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » lör jan 22, 2005 2:41

Yog-Sothoth skrev:Det jag säger backas ju dessutom upp av att när Spike trodde att chipet hade pajat (för att han kunde slå på Buffy) så försökte han ju äta en tjej med en gång.

Egentligen vill jag stå på din sida om det här men samtidigt så måste Spike arbeta upp sig själv till att bita henne. Det kan nog bero på att han är ovan och har fått nya "reflexer" men jag tror nog att han har utvecklat känslor för Dawn och de andra som gör det svårare att ha ihjäl dem än en komplett främling.

Inte som att han ser dem som vänner utan mer som tolererbara. Vare sig han vill det eller inte så har han skapat sig band till dem under den långa tid han utsatt sig för deras umgänge.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 3:00

Nja, jag vet inte. Själlös är han, det är ingen tvekan att han på ett eller annat sätt skulle falla tillbaka och börja mörda igen om han blev av med chipet, tycker jag. Dawn har han dock under sin chippade period kommit nära och jag tror verkligen inte att äta Dawn skulle stå så högt upp på "att göra"-listan även om han kunde. Däremot tror jag absolut att han skulle kunna drivas till det - han är själlös och inte pålitlig. S4-Spike utan chip skulle gladeligen ha kastat sig över och dödat alla medlemmar i Scoobygänget, men oavsett vad han tycker om det så har han skaffat sig band till dem nu.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 22, 2005 3:26

Han har ju sagt något i stil med, "Joyce är den enda av er jag inte skulle äta".
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 3:30

Nja, han sa "Joyce was the only one of the lot of you that I could stand", och det var dessutom mer än ett år tidigare, 5x17.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » lör jan 22, 2005 10:47

Yog-Sothoth skrev:Han har ju sagt något i stil med, "Joyce är den enda av er jag inte skulle äta".


Lustigt att du skall välja ett citat ur just det avsnittet, "Triangle", då det enligt mig är just det avsnittet där det verkligen kommer fram hur mycket han gillar henne. Då han väljer att hjälpa Dawn med återupplivandet av Joyce (typisk dum Spike grej :) ) med ett enda förbehåll, att Buffy inte skall få reda på något, och som skäl:

Dawn: You don't have to be all nice to me. I know why you're doing this.
Spike: Do you now? Enlighten me.
Dawn: (frowns, stops walking) Spike, I'm not stupid. You're, like, stalking my sister. (Spike stops, turns to look at her) You'd do anything to get in good with her.
Spike: (takes a few steps closer; firmly) Buffy never hears about this, okay? (looks around) Found out what I was doing, she'd drive a redwood through my chest.
Dawn: Then, if you don't want credit, why are you helping me?
Spike: (looking at the ground, quietly) I just don't like to see Summers women take it so hard on the chin, is all. (looks up, speaks angrily) And I'm dead serious. You breathe a word of this to Buffy, I'll see to it that *you* end up in the ground. Got it?
Dawn: Yeah. Got it.


Det där är Spikes sätt att säga attt han tycker om henne...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » fre jan 28, 2005 0:24

Oj, vilken lång tråd. Det måste vara en av de längsta avsnittstrådarna, förutom OMWF då.

Har tänkt en massa under läsandet av tråden, kommer inte ihåg hälften nu.

Gôrskôj när Jonathan hoppar på Buffy och viskar "Smash his orbs". Inga snuskiga tankar där inte. :D Tycker så synd om Jonathan, att inte han fick någon jetpack, men himlar vad tuff Andrew är innan han drar i snöret (efteråt är han inte så stöddig). Våldtäktsscenen är ju fruktansvärd och obehaglig, men det är ju det som är meningen.

Spoiler resten av säsongen
Angående Spike och huruvida han ville ha bort chipet eller dit själen så säger Joss i kommentatorspåret "you are ment to believe that" dvs att han vill ha bort chipet. Det kan ju vara en efterkonstruktion, vem vet.

Jag tror inte att det var en lätt utväg att döda Tara, det var säkert jättesvårt för författarna att göra det. Men just därför är det hon som dör. Hade Warren dött hade ingen blivit direkt sorgsen eller hämndlysten (kanske Andrew). I verkligheten är det ju ofta så att människor man tycker mycket om plötsligt rycks bort. Vad gäller relationer och utveckling så strävar ju Buffy-serien efter att vara så lik verkligheten som möjligt. Om man visste att alla man tyckte om skulle fortsätta att leva och må bra, skulle det ju inte vara lika intressant och fängslande.

Har för mig att någon sa att döden var meningslös. Det finns ju åtminstone en mening med döden: utan den skulle jorden fyllas väldigt snabbt, och det skulle inte längre vara evolutionsmässigt försvarbart med sex. Och det vill vi väl inte vara utan, eller?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Hitoride » sön feb 13, 2005 17:45

slutet var fruktansvärt :cry:
Hitoride
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Örebro.

Inläggav A bear » sön mar 13, 2005 22:21

Det här är ett av de mest obehagliga avsnitten i hela serien. Det tar ett antal utvecklingar som hållit på LÄNGE och sliter sönder dem.

Spike. Ända sedan s5 har Spike blivit mer och mer sympatisk. Inte goody-two-shoes, men ändå, när det gäller står han på rätt sida. Våldtäktsscenen är hemsk inte bara för att det är en våldtäkt, utan också för att vi tittare - om vi följt serien de senaste 3 säsongerna - bit för bit har vant oss vid tanken att Spike har bytt sida. Den ende som kan säga sanningen om Spike i s6 är träskallen Riley, som har varit borta ett tag och missat alltihop.
BUFFY: Look, i-it can't be, okay? He-he's too incompetent. It's just Spike, Riley.
RILEY: Right. Deadly ... amoral ... opportunistic. Or have you forgotten?

Det är ett hårt uppvaknande för alla inblandade; vi har glömt den Spike som vid flera tillfällen har gjort allt för att försöka ta livet av vem som än står emellan honom och det han vill ha.
SPIKE: Can anyone of your damn little Scooby club at least try to remember that I HATE you all?

Spike ÄR inte en god man. Han är inte nödvändigtvis ond heller, och han kan begå goda handlingar, men han är i grund och botten inte förmögen att VARA god. Hans raseri i kryptan efteråt beror inte på dåligt samvete - det har han inget - utan på att han inte kan få... TA det han vill ha. Want - take - have. Samtidigt är det inte fullt så enkelt att Spike försöker våldta Buffy av ondska; under läderrocken är han fortfarande förvirrade William, som aldrig kunnat ha ett normalt förhållande och inte förstår var gränsen går. Tidigare i säsongen ("Smashed" och "Gone") har Buffy mer eller mindre tvingat sig på honom; han förstår verkligen inte vari skillnaden skulle ligga.

s7:
Något sådant måste hända med Spike. I slutet av s6 är Spike inmålad i ett hörn, han säger det själv; han kan inte vara ett monster, men inte heller en människa. Det finns ingenstans för honom att ta vägen; han kan inte få Buffy, han kan inte vara William The Bloody, han kan inte vara något annat än en travesti på sig själv. Men samtidigt, monster eller inte så är han den PERSON han är och kan inte bara gå vidare med sitt liv, skita i Buffy och bosätta sig någon annanstans och dricka köpeblod i ett par hundra år. Det krävs något sånt här för att tvinga honom att ta sig vidare. Precis som Willow i "Wrecked", Buffy i "As You Were" och Xander i "Hells Bells" måste han träffa botten innan han kan börja ta sig upp.

Willow och Tara. Det här är kulmen på något som byggts upp sedan "Becoming".
GILES: Willow, channeling such potent magicks through yourself, it could open a door that you may not be able to close.

Till skillnad från Buffy har Willow skaffat sig sin makt på mer eller mindre eget initiativ - och hon har ingen Giles. Hon har Tara, men innan s6 är Tara inte stark nog att säga ifrån när Willow inte fattar det som Giles (och Joyce) har inskärpt i Buffy från början: makt innebär ansvar. Ända sedan s2 har Willow - ofta uppmuntrad av de andra
BUFFY: I need you, Will. You're my big gun. (...) You're the strongest person here. You know that, right?

nästan i smyg blivit mer och mer kraftfull, utan att - enstaka ogillande ögonkast från Giles, Oz och Tara undantagna - någonsin behöva ta några hårda lektioner. När nånting går fel - som i "Something Blue" - har det egentligen inga allvarliga konsekvenser. Det är mycket att lasta på en stackars plugghäst. Först i s6 sker det, och det är Taras förtjänst; i och med att Tara i princip växt upp under Willows vingar - gått från snudd på autistisk till jämlik stark kvinna - är hon den enda som kan komma nära nog att verkligen säga ifrån och låta henne träffa botten.

Taras död gör ont; det är det mest sadistiska dödsfallet i hela serien. Budskapet är inte "lesbianer måste dö", precis som "Surprise" inte har budskapet "behåll oskulden hela livet"; men det är enda sättet att få till resten av säsongen.
Buffy har alltid varit mer intresserat av känslor än monster, mer av förhållanden mellan rollerna än snygga fighter. "Buffy in pain - good." Så det var oundvikligt att de förr eller senare måste göra en i kärngänget till big bad. Man kan inte ge ett gäng tonåringar superkrafter och sen inte ta itu med frågan om vad som händer när de används fel, SPECIELLT i en säsong som helt och hållet har handlat om att bli vuxen. Så vem ska vi göra till storskurk? Buffy? Knappast; de tog livet av henne förra året, ingen skulle verkligen tro att de skulle göra det igen, och ingen köper en Big Bad som man vet förr eller senare kommer att lugna ner sig och bli snäll. Giles? Bortsett från att Tony Head inte ville vara med så mycket så är han helt enkelt inte mäktig nog; han har den mörka sidan i sig, men hans makt är intelligens och vishet, inte något som verkligen kan innebära ett hot. Spike? För enkelt. "Åh, visstja, han är ond. Ge mig träpålen." *poff* Xander? Omöjligt, han är den ende av dem som fullständigt saknar superkrafter av alla slag, det är liksom hela grejen med honom. Anya? GILES besegrade henne på 10 minuter i "The Wish". Tara? För snäll. Återstår Willow, som är den enda av dem som a) faktiskt är mäktig nog att vara ett verkligt hot, b) har mörkret i sig och aldrig riktigt förstått det där med spärrar och ansvar, c) är en såpass älskad och oundgänglig roll att det ger en känslomässig chock att se henne som skurk. Men att göra en trovärdig big bad av en älskad vithatt är inte lätt; det räcker inte med att få oss att tro att hon är ett reellt hot och att det kommer att kräva mer än en kram för att lösa det - för att inte helt sabba hela serien (och göra det omöjligt att ta tillbaka henne i s7) krävs det också att tittarna fortfarande sympatiserar med henne. Vi måste VETA att hon gör fel (Buffys tjatande om att det är fel att mörda) men vi måste också KÄNNA att hon har rätt att handla som hon gör (Dawns "Good. I'd do it myself if I could" är våran reaktion).

Och därför måste - tyvärr - Tara dö, hur hemskt det än är. Det hade inte räckt med något mindre. Det hade inte gått att låta Willow tas över av någon demon; det måste vara WILLLOW SJÄLV som är hotet, inte någon namnlös ondska i hennes kropp. Det hade inte funkat att döda någon mindre rollfigur. Det hade knappat ens funkat att döda Tara i s4 eller s5, men under s6 har Tara byggts ut till att verkligen bli en rollfigur som står på egna ben, som inte bara är "Willows flickvän" utan någon som tittarna älskar (eller för all del hatar) för sin egen skull. Jag vill inte gärna tro att allt som händer mellan Willow och Tara under s6 BARA fyller funktionen att göra extra ont när Tara dör - men det är definitivt gjort med den tanken i bakhuvudet. Taras död blir en extra stor tragedi just tack vare att hon och Willow har haft det svårt men lappat ihop ett tidigare inte helt jämlikt förhållande till något som är på bådas villkor - och sedan rycka undan det när de är som lyckligast.


Och så är det sättet hon dör på också. Det skakar om ännu mer just eftersom det är allt man INTE förväntar sig att en dödsscen ska vara. Buffy är en serie om hjältar, och vi vet alla hur en hjälte dör. En hjälte blir uppspikad på ett kors för att rädda mänskligheten, eller störtar ner från en bro i kamp mot en balrog, eller gör ett svanhopp genom en helvetesportal; de dör FÖR något, de dör på ett speciellt vis, de har ett viktigt sista budskap, och deras död betyder något. Taras död är meningslös på så vis att Warren varken vill döda henne eller ens vet att han gör det. Det är bara ren otur. Hon räddar inte någon med att dö, hon hinner inte dö i Willows armar eller säga något som skulle kunna hjälpa Willow acceptera det, hon hinner inte ens själv märka att hon är skjuten, hon är död innan hon träffar golvet. Willows - och våran - reaktion blir samma som Xanders i "The Body"; sånt här händer inte bara, någon måste vara ansvarig för det här, någon måste betala. Och Willow drar näven rakt igenom väggen...

(Oj, det blev långt det här. Jag älskar verkligen slutet på s6. Hur mycket jag än hatar att Tara dör.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » sön mar 13, 2005 22:28

Björn: Mycket välskrivet, mycket läsvärt. Uppskattade alltid dina längre utlägg på skivsamlingstiden så det är väldigt trevligt att du använder dina skrivkunskaper för att diskutera Buffyverse nu, även om vi inte alltid håller med varandra (inte för att vi gjorde det i musikträsket heller ;) ).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån mar 14, 2005 12:02

caffeineaddict skrev:Björn: Mycket välskrivet, mycket läsvärt. Uppskattade alltid dina längre utlägg på skivsamlingstiden så det är väldigt trevligt att du använder dina skrivkunskaper för att diskutera Buffyverse nu, även om vi inte alltid håller med varandra (inte för att vi gjorde det i musikträsket heller ;) ).


Kul att nån läser eländet... :) Men för guds skull, säg emot. Diskussioner är alltid roligare än monologer.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån mar 14, 2005 12:19

Just i det här fallet håller jag ju dock med rätt mycket, och om det är något avsnitt vi har diskuterat till döds så är det väl detta (som sagt, nio sidor tråd...). Debatterna kan nog snarare uppstå på Angel-sidan. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Samoht » tis apr 12, 2005 12:00

Angående Spike så är han själlös och inte dum så att säga, efter chipet så är han mer eller mindre tvungen att spela på "vänlighet" gentemot scoobisarna eftersom att han dels behöver hjälp men även att dråparen är vad han vill ha. Han sa ju vid nåt tillfälle att det som slår att döda en dråpare är att ha sex med en, tycker jag visar lite av hans grundtanke från början.
Med tiden så har ju Spike faktiskt börjat att fatta tycke för gänget men djuret i honom finns fortfarande kvar även om ett chip hämmar hans förmåga att attackera människor. Och han får kämpa emellanåt för att hålla tillbaka demonen i sig(Torsten Flinck någon? :D ) men vid våldtäktsförsöket så rycktes han med i sitt gamla vanliga vampyr-jag. Han ville inte våldta Buffy men han kunde inte hindra sig själv helt enkelt, han går en balansgång mellan sitt vampyr-jag och den delen av honom som faktiskt gillar Buffy.

Han inser att han inte kan hålla tillbaka demonen i sig och kommer därför att till slut skada Buffy eller någon av dem hon håller kär, vilket han innerst inne inte vill. Samtidigt har hans tycke för Buffy börjat spira ut till något annat än bara sex och därför skaffar han sig en själ.

Måste vara väldigt förvirrande för en själlös vampyr att börja fatta tycke för människor, även om det från början är ett påtvingat tycke.
Detta är bara rena spekulationer och kanske inte ens bra sådana men men... :)
"World is what it is. We fight, we die. Wishing doesn't change that."
Användarvisningsbild
Samoht
Minion
 
Inlägg: 186
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Hellmouth

Inläggav xAMNESIAx » sön aug 07, 2005 11:48

Hinner inte skriva något längre inlägg. Kan bara hålla med föregående talare angående Spike.

Annars så är scenen då Tara blir dödad den absolut starkaste i hela säsongen. Jag gråter mycket sällan, och jag gjorde det inte nu heller. Men det var defenitivt en stor klump i halsen. Tara hade just etablerat sig som en scoobie, och en jävligt bra sådan. Men sedan så går Joss och gör så har. Jag hatar honom för hans briljanta ideer! Men det är inte bara själva handlingen i scenen som gör den så bra, även Hannigans skådespelar insats är sjukt bra. Bara att tänka på hennes reaktion get mig rysningar.

8/10. Lite ojämmt i början, men slutet är klassiskt.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav The Ankh » tis sep 27, 2005 8:52

Är det någon som vet vilken musik som är med i detta avsnitt? Tror det är här som Xander promenerar i Sunnydale, ser Anya med en damvippa på The magic Box etc, under tioden spelas en låt som jag tyckte verkade kalasbra att ha när man vill deppa till stämningen lite och dricka lite rödvin.... Nån som vet?
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Rombat » tis sep 27, 2005 15:52

Azure Ray med låten Displaced... igen... ;)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav The Ankh » tis sep 27, 2005 16:18

Rombat skrev:Azure Ray med låten Displaced... igen... ;)


Tacks å jättemycket Rombat! Ledsen att jag nite hade klyckats kolla ordentligt... :oops:
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Rombat » tis sep 27, 2005 16:47

The Ankh skrev:
Rombat skrev:Azure Ray med låten Displaced... igen... ;)


Tacks å jättemycket Rombat! Ledsen att jag nite hade klyckats kolla ordentligt... :oops:

Det har man väl inte tid till :)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav The Ankh » ons sep 28, 2005 10:46

Rombat skrev:
The Ankh skrev:
Rombat skrev:Azure Ray med låten Displaced... igen... ;)


Tacks å jättemycket Rombat! Ledsen att jag nite hade klyckats kolla ordentligt... :oops:

Det har man väl inte tid till :)

Nej precis. Tid är pengar! (Eh....)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav mattek72 » sön okt 09, 2005 13:55

Jag har ju inte skrivit så mycket i avsnittstrådarna, så det får jag väl försöka ändra på.

Detta avsnitt tillhör väl inte mina favoriter men är väldigt välgjort och vågat.
Scenen med våldtäktsförsöket är utan tvekan den otrevligaste scenen i hela serien. Jag har väldigt svårt att smälta varför inte Xander fick ta död på honom. Då hade man ju sluppit honom i nästa säsong. Vilket jag inte hade sörjt över.

Att Tara blir skjuten är vågat, här har hon precis kommit tillbaka in i serien när detta händer! Warren har gått från att vara löjlig och skrattretande till en riktigt mörk och otrevlig karaktär.

Allt som allt kanske det mörkaste avsnittet i hela serien, mycket välgjort och troligen mycket krävande av samtliga skådespelare.
Det får en åtta.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav OhMySpike » sön jan 01, 2006 16:18

Väldigt sorgligt avsnitt :cry:

Och våldtäktsförsöket är väldigt otrevligt. Man ser verkligen rädslan i Buffys ögon :(
Senast redigerad av OhMySpike sön jan 01, 2006 19:11, redigerad totalt 1 gång.
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav Lady_N » sön jan 01, 2006 17:16

mattek72 skrev:Jag har ju inte skrivit så mycket i avsnittstrådarna, så det får jag väl försöka ändra på.

Detta avsnitt tillhör väl inte mina favoriter men är väldigt välgjort och vågat.
Scenen med våldtäktsförsöket är utan tvekan den otrevligaste scenen i hela serien. Jag har väldigt svårt att smälta varför inte Xander fick ta död på honom. Då hade man ju sluppit honom i nästa säsong. Vilket jag inte hade sörjt över.

Att Tara blir skjuten är vågat, här har hon precis kommit tillbaka in i serien när detta händer! Warren har gått från att vara löjlig och skrattretande till en riktigt mörk och otrevlig karaktär.

Allt som allt kanske det mörkaste avsnittet i hela serien, mycket välgjort och troligen mycket krävande av samtliga skådespelare.
Det får en åtta.



Jo,visst var väl den scenen lite väl rough ... men jag tycker inte att Spike bör spolas, personligen tycker jag att han ger väldigt mkt till serien.
kan inte ens tänka mig hur det skulle se ut ,utan en karaktär som Spike :rolleyes: det som är så kul nu på senare tid,är att han visar så olika sidor ..de e 3vligt ;)

måste säga att will blev himla grym i dom 2sista avsnitten , gillade den sidan av henne :P och det bästa hon gjort under serien ..de MÅSTE vart när hon skinnflådde Warren *HAHA säger jag bara :twisted:
Bloody Hell
Användarvisningsbild
Lady_N
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 jan 2006

Inläggav chibi_chan » tor mar 16, 2006 20:10

Jag såg avsnittet igår med min kompis. Hon hade inte sett det förut.
När jag såg Tara i introt så fick jag en klump i magen för jag visste vad som skullle hända. Ännu värre när Milla var glad p.g.a att hon var med.

T____T
Remember, always be yourself.....unless you suck.

- Joss Whedon
Användarvisningsbild
chibi_chan
Minion
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 25 feb 2006
Ort: Västerås

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron