6x19 - Seeing Red

Här pratar vi mest om Säsong 6

Vad ger du Seeing Red för betyg?

1
2
3%
2
0
Inga röster
3
2
3%
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
1
1%
7
2
3%
8
18
23%
9
27
34%
10
26
33%
 
Antal röster : 79

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 0:29

Ai: ingen fara... jag förstår att det kan vara tjatigt tänkte inte på det då jag postade dock.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » sön okt 17, 2004 0:37

VelocityBoy skrev:Ai: ingen fara... jag förstår att det kan vara tjatigt tänkte inte på det då jag postade dock.


Tack. Just nu älskar jag dig! :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 0:51

Ai: jag gillar dig också... :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » sön okt 17, 2004 1:04

Jag skulle nog ha lagt min betoning på "hållit fast vid det" istället för "trots" eller möjligtvis båda - men som sagt - eftersom jag inte ville lägga in spoilertaggar i överflöd som Dai ändå inte kunde svara på, så lät jag det stanna därvid. Ska försöka svara på din post utan för mycket taggar, VB. :)

Med "hållit fast vid det" menade jag hitintills, eftersom det känns som om författarna inte riktigt visste vilket håll Spike skulle gå. De hade visat fram Spike som en vampyr olik någon annan, så "vart ska vi ta vägen med honom?"

Spoilers resten av säsongen:
Jag hävdar nämligen fortfarande att planen var för honom att ta ut chipet och inte erövra själen och att Spike ville döda Buffy, så att han äntligen skulle sluta känna som han gjorde. Kryptscenen känns mer som en "ta-ut-chipet-och-bli-av-med-henne-en-gång-för-alla" än en "herregud-vad-jag-ångrar-mig-jag-måste-få-tillbaka-min-själ", för min del. Men jag tror också att författarna höll det lagom vagt och "vi kan gå åt endera hållet" eftersom de själv inte var säkra på hur de skulle göra. Därför är det även svårt för mig att tolka scenerna efter detta som det är meningen eftersom jag inte är 100% på *hur* det var meningen att de skulle tolkas. Lagom ambiguöst och så.

Hans blick direkt efter det att Buffy knuffat bort honom vittnar om att han mycket väl förstår vad han höll på att göra och att han ångrar sig (kudos till JM, btw) och därför har jag svårt att köpa helomvändningen i scenerna efter detta, dvs i kryptan med Clem och på motorcykeln. "Why didn't I do it? What has she done to me?" Konflikten sitter fortfarande i, pga demonens dragkamp med honom, samtidigt som han försöke att komma underfund med vad han höll på att göra. Men det känns ändå som ett för tvärt kast att gå ifrån "Oh, God. Buffy... I didn't--" och hans realisation i det ögonblicket, till i kryptan när han försöker rationalisera med sig själv om att han inte är ett monster men han kan inte heller vara en man - samtidigt som hans blickar och ansiktsuttryck inte känns som att han ångrar situationen. Igen: Det känns som ett för tvärt kast emellan hans reaktioner där. Det sista vi får se av honom är när han leende hävdar "Get nice and comfy Slayer. I'll be back. And when I do... it's all gonna change." Se kommentar till detta under spoilertaggarna.

Jag tycker ME gjorde bort sig helt enkelt, därför att Spike har visat på att han kan vara förstående, sympatetisk, kanske inte "god" i ordets rätta bemärkelse, men har inte heller varit ond som i "evil-ond" under de senaste säsongerna. Det är just detta jag känner att de schabblade bort. Spike har aldrig varit en "normal" vampyr, han har känslor, han har kapaciteten till att förmå sig att älska. Han älskade Drusilla, han älskade Buffy, jag förnekar inte det. I Spiral var han snäll mot Tara som råkade bränna honom, han försökte trösta Dawn i Tough Love då hon grät över att det var hennes fel att Tara (och Spike) var skadade och i båda dessa fallen kändes det absolut inte som något han vräkte ur sig bara för att Buffy skulle se att han älskade henne (i det sistnämnda fallet var Buffy inte ens där) så min tolkning var att han verkligen *menade* vad han sa. Utav medkänsla.

Därför önskar jag att de hade skippat våldtäktsförsöket och låtit karaktären utvecklas på fortsatt utslagen bana där hans unika personlighet, som vampyr sett, hade fått möjligheten att: Spoiler 6x22
återerövra själen därför att han önskade detta och därför att han älskade Buffy, inte därför att han tvingade sig själv till den för det som hade hänt.

Jag önskar också att Joss & Co hade gjort implikationerna till just detta (6x22) mindre oklart. Mycket mindre Red Herring, helt enkelt.

See what I mean about the spoiler tags? ;) Nåja, jag gjorde mitt bästa.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav AKS » sön okt 17, 2004 1:16

Nea skrev:I Spiral var han snäll mot Tara som råkade bränna honom, han försökte trösta Dawn i Tough Love då hon grät över att det var hennes fel att Tara (och Spike) var skadade och i båda dessa fallen kändes det absolut inte som något han vräkte ur sig bara för att Buffy skulle se att han älskade henne (i det sistnämnda fallet var Buffy inte ens där) så min tolkning var att han verkligen *menade* vad han sa. Utav medkänsla.


Medhåll kring detta, Nea. Jag har tagit upp detta i nån annan tråd och då även Tough Love-exemplet. Dessutom tycker jag att scenen i The Gift (detta har jag också nämnt tidigare) då Spike inser att han inte kommer att kunna rädda Dawn inte är ett spel inför Buffy. Hon är inte där, hans ansiktsuttryck säger "Åh herregud! Jag kommer inte att kunna rädda henne!". Om han bara hade velat göra det för Buffys skull hade hans ansiktsuttryck sagt "Jävlar!" -- inget mer.

Annars vill jag tacka alla som bidragit i de *oerhört* intressanta diskussionerna i denna tråd. Något av det mest engagerande jag läst på detta forum. Välskrivna, intelligenta inlägg från alla... Tack och bock.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 1:30

Nea: Sleepy!VelocityBoy (inte så mycket velocity alls) försöker att svara lite snabbt...

Det är ju precis som du skriver så att det är en konflikt mellan vampyren och mannen i Spike som man får se kryptan. Spike tror nog att han har brännt alla skepp här och försöker att få sig själv att gå tillbaka till det han en gång var då han inte har chansen att var en man efter det här...

Spoiler resten av serien

Det blir mer och mer klart att MEs lilla mislead om huruvida Spike vill ha själen eller inte är ett gigantiskt misstag, det undergräver hela Spikes redemption och payoffen är minimal mot skadan det gör på karaktären... hade de gjort det korrekt hade Spikes "Oh, God. Buffy... I didn't--" inställning varit den som de hade visat upp i kryptan så att det framgick tydligt vad han ville och hur han kände, att han skaffade själen för hennes skull

Jag har massor mer att säga här men jag håller mig jag kan dock säga att jag tycker att jag tycker att badrumsscenen i avsnittet har samma roll för Spike som Taras död har för Willow... det smärtar men det är nödvändigt


Angående Dawn så är jag övertygad om att Spike älskar henne som en liten syster men att han trots det tycker att det är lustigt då biker demonerna angriper värnlösa Sunnydalebor mao så tar han inte hand om Dawn för att imponera på Buffy men det påverkar inte att han inte känner för någon annan.

Vad det gäller Tara så tror jag att han har börjat att gilla henne också troligtvis för att hon betyder så mycket för Dawn dessutom så tror jag att Spike har en softspot för täcka könet i allmänhet :) .
Senast redigerad av VelocityBoy sön okt 17, 2004 9:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » sön okt 17, 2004 1:58

Jag blir otroligt glad över att gå in i den här tråden och läsa diskussionerna kring både Spike/Buffy och Taras död. Inlägg fulla av tankar och åsikter med en hel del substans och en vettig argumentation från båda sidor.

Jag står fast vid min åsikt kring Taras död. Jag tycker inte det är klyshigt, och jag tycker det är precis vad som behövdes för att Willow skulle kunna bli ond på ett trovärdigt sätt. Hade man behövt göra Willow ond över huvudtaget? Det är klart att man inte hade behövt, men samtidigt så är det intressant att vända ut och in på en karaktär totalt. Även om Willow är en helt annan person än den blyga och osäkra student som vi möter de första säsongerna så finns ändå den stämpeln kvar i dem senare säsongerna. Willow är godhjärtard och inget annat. Den bilden har jag av Willow, därför är det så lysande att omvända Willow. Blir man arg eller irriterad så engagerar man sig också, och det är en förutsättning för att serier och filmer skall fungera.
Under den tiden som Tara och Willow var ifrån varandra så insåg Willow att Tara är det som betyder allra mest för henne. Willow förlorade en gång och när dem äntligen hittar tillbaka till varandra så rycks Tara ifrån Willow och denna gången för alltid. Det blir för mycket för henne och hon klarar inte av den känslomässiga explosionen som sker inom henne. Som jag sade innan så finns den där osäkra Willow kvar, hon har säkerligen inget stark psyke och den känslomässiga smällen hon får måste vara katastrofal, och hon klarar inte av det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » sön okt 17, 2004 2:14

Nea, jag kan delvis hålla med dig om Spike ang sista spoilern och (om 6x22) speciellt hans motiv för att förändras, att han gör det för att bevisa något för Buffy och inte sig själv, det är lite synd, men samtidigt så är han fortfarande en vampyr utan själ - även om han utvecklats och visat nya, humanare sidor de senaste åren. Problemet är att vi gillar Spike och numera kan det vara svårt att se honom som den där elaka vampyren men de sidorna finns fortfarande hos honom.

Att något skulle hända för att utveckla relationen mellan Spike och Buffy var oundvikligt och det är en hemsk scen, men precis som VB skrev är den tyvärr nödvändig.

Det är meningen att Spikes skäl för vad han gör ska vara tvetydigt - det är en cliffhanger? Så har jag alltid sett det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Koala » sön okt 17, 2004 2:24

Men damp! Hela tråden blir svart för oss som inte sett längre än vad avsnittet tagit oss. Damp damp!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Off » sön okt 17, 2004 2:24

Du kommer nog uppskatta det när du sett allt koala. Här gömmer sig mycket bra :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Pazuzu » sön okt 17, 2004 2:25

Som julklappar ungefär. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Noam » sön okt 17, 2004 2:57

Nea skrev:Spoilers resten av säsongen:
Jag hävdar nämligen fortfarande att planen var för honom att ta ut chipet och inte erövra själen och att Spike ville döda Buffy, så att han äntligen skulle sluta känna som han gjorde. Kryptscenen känns mer som en "ta-ut-chipet-och-bli-av-med-henne-en-gång-för-alla" än en "herregud-vad-jag-ångrar-mig-jag-måste-få-tillbaka-min-själ", för min del. Men jag tror också att författarna höll det lagom vagt och "vi kan gå åt endera hållet" eftersom de själv inte var säkra på hur de skulle göra. Därför är det även svårt för mig att tolka scenerna efter detta som det är meningen eftersom jag inte är 100% på *hur* det var meningen att de skulle tolkas. Lagom ambiguöst och så.


Här håller jag inte alls med..
Joss Whedon är "plot twist"-mästaren över alla andra. Det skämtas tom. om att han "uppfann" fenomenet. Det första exemplet jag kommer på är det första avsnittet av Buffy när man ser Darla (som man inte kände till då) och en kille som myser runt på campus.. man leds rakt in i tron att killen är vampyr som kommer döda henne, sen får man en hård smäll på fingrarna precis när man tror att han ska dra fram gaddarna =)
Jag tror att man helt medvetet ville få oss att tro att det var chippet Spike ville ha ut, därför dansar man precis på gränsen.. mkt ilska och insinuationer åt chip-hållet, utan att egentligen i klartext säga att det verkligen är chippet han vill ha bort. "I'll be back and when I do, things are gonna change." Här får man känslan av Spike's ilska att han ska ändra på något när han kommer tillbaka (döda henne?) Allt för att luras! :)
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Nea » sön okt 17, 2004 6:21

AKS skrev:Dessutom tycker jag att scenen i The Gift (detta har jag också nämnt tidigare) då Spike inser att han inte kommer att kunna rädda Dawn inte är ett spel inför Buffy. Hon är inte där, hans ansiktsuttryck säger "Åh herregud! Jag kommer inte att kunna rädda henne!". Om han bara hade velat göra det för Buffys skull hade hans ansiktsuttryck sagt "Jävlar!" -- inget mer.

Yep, jag håller med. Hans ansiktsuttryck där säger det mesta. Återigen stort skådespel av JM.


VelocityBoy skrev:Nea: Sleepy!VelocityBoy (inte så mycket velocity alls)

:P :P


VelocityBoy skrev:Spoiler resten av serien

Spoiler:Det blir mer och mer klart att MEs lilla mislead om huruvida Spike vill ha själen eller inte är ett gigantiskt misstag, det undergräver hela Spikes redemption och payoffen är minimal mot skadan det gör på karaktären... hade de gjort det korrekt hade Spikes "Oh, God. Buffy... I didn't--" inställning varit den som de hade visat upp i kryptan så att det framgick tydligt vad han ville och hur han kände, att han skaffade själen för hennes skull


Exakt så, ja. Stor missad möjlighet där.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 10:42

Illyria skrev:Nea, jag kan delvis hålla med dig om Spike ang sista spoilern och (om 6x22) speciellt hans motiv för att förändras, att han gör det för att bevisa något för Buffy och inte sig själv


Spoiler resten av serien

Som jag ser det så försöker han att bli vad hon behöver... inte bevisa något för henne.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 10:46

Nea skrev:Exakt så, ja. Stor missad möjlighet där.


Men inte mindre mäktig för min del... jag sväljer MEs linje men tycker att det är synd att den skapar så mycket förvirring.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Dai » sön okt 17, 2004 13:05

Nea skrev:See what I mean about the spoiler tags? ;) Nåja, jag gjorde mitt bästa.


Jag får läsa om den här tråden när episoden slutar. ;)
Dai
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 okt 2004

Inläggav ttias » sön okt 17, 2004 16:01

Jag förstår verkligen de som tycker att våldtäktsscenen förstör delar av serien. Jag har litet problem med hur de skrivit Spikes roll. Han hoppar allt för mycket fram och tillbaka mellan olika känslolägen, och det känns omotiverat. Det känns snarare som att manusförfattarna själva inte vetat hur rollen skall fortsätta, mer än att de vill förmedla någon ambivalens från hans sida (eller kanske att de inte vetat hur rollen skall fortsätta, och därför misslyckats skriva ihop en trovärdig ambivalens). Jag tycker att de någonstans från mitten av säsongen misslyckats med att ge karraktären en historia som följer hans och seriens egen logik. Alltså ett problem som började långt innan men som får sin höjdpunkt i det här avsnittet. Be that as it may; så tycker jag att skådespeleriet i 'Seeing Red' är lysnade att avsnittet i sig är suveränt, men att det (liksom många andra avsnitt) i förhållande till seriens kontinuitet har brister...:)

Ni har diskuterat en hel del om Spike är ond, själar och en massa annat kul. Personligen så tror jag inte på sådana moraliska uppfattningar, men det är något man måste köpa eftersom det följer seriens logik. Spike verkar kunna utskilja rätt och fel om ni frågar mig, han har snarare den psykologiska dispositionen att vilja vara en Bad Guy, med sitt demoniska arv som ursäkt, än att sakna förmågan att uppfatta vad som är rätt och fel, i alla fall i stort.

Spike har ju förövrigt uttryckt sin starka sympati för "the summers women", så det är inget konstigt att se hans trevliga agerande mot Dawn som udda. Det är ju inte så att kärleken till Buffy skulle vara hans enda känsla som driver honom även om den ärden starkaste.

Däremot realiseras ett annat mycket intressant moralfilosofiskt dilemman i avsnittet, som verkar ha gått alla förbi ;). Är Anya ond? Vad är det som gör handlingar rätt och fel, motiv, konsekvenser, annat. Hur bör man handla, mm. Anya har återgått till att vara hämnddemon och sitter i baren. Hon skulle mycket väl kunna förbannat den svikna tjejens ex (i smärtsamma och antagligen inte berättigade poportioner), men misslyckas med det eftersom hennes egen upprivenhet hindrar henne från att få höra önskningen då hon avbryter kvinnan. I avseende på konsekvenser handlar hon antagligen rätt. Men det verkar inte vara goda motiv, utan att hon misslyckas att utföra handlingen. Gör hon fel eller rätt?

[rättade till den "svikna killens ex", till det korrekta den "svikna tjejens ex"].
Senast redigerad av ttias mån okt 18, 2004 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Tob » sön okt 17, 2004 17:57

Jag har försökt hänga med någerlunda i diskussionerna i tråden. Dock en övervikt vad det gäller Willow/Tara då jag känner att jag är mest insatt där. Men jag skall försöka reda ut vad jag tycker om Spike/Buffy scenen.

Jag tycker våldtäktscenen är mycket stark och grymt bra. Jag skrev i mitt första inlägg i denna tråden strax efter jag hade sett avsnitt första gången att jag tycker scenen visar att Spike fortfarande är "ond". Detta är ju visserligen en förenklad bild av det hela. Men det är fortfarande en bra scen utifrån det faktum att Spike inte kan skilja på rätt eller fel. Han kan inte känna vad som rätt och vad som är fel genom sitt samvete. Alla Spikes moraliska åsikter och uppfattningar bygger på det han har snappat upp. I och med chippet har han levt alltmer med Scoobygänget, han har undan för undan lärt sig hur man skall leva. När han kommer närmare och närmare Buffy så blir han ännu mer nogrann med hur han skall bete sig. Han lär sig att leva på ett sådant sätt som han tror Buffy skall uppskatta, men att han kan känna någon skillnad på rätt eller fel tror jag inte.

Under sjätte säsongen så sänder Buffy ut en mängd olika signaler. Det måste vara helt otroligt förvirrande för honom. När det sedan kommer till badrumscenen så inser han inte att det är fel att våldta Buffy. Skillnaden mellan denna scenen och många av de tidigare scenerna i sjätte säsongerna är hårfin om det överhuvudtaget finns någon skillnad. Ur Spikes synvinkel. Det slår runt i skallen på honom och han klarar inte av att reda ut vad som är rätt och fel. Det blir ett totalt kaos i hans hubud, så att han försöker göra så som han och Buffy har gjort så många gånger tidigare, nämligen att ha sex. Enda skillnaden är att det är på Buffys villkor denna gången.

Jag kanske snurrar till det ordentligt, och jag vet knappt vad jag tycker eller tänker själv. Någon gång i framtiden hoppas jag på en betydligt klarare bild av Buffy och Spikes relation.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 22:40

ttias skrev:Spike verkar kunna utskilja rätt och fel om ni frågar mig, han har snarare den psykologiska dispositionen att vilja vara en Bad Guy, med sitt demoniska arv som ursäkt, än att sakna förmågan att uppfatta vad som är rätt och fel, i alla fall i stort.


Men ett demoniskt arv är mer än ursäkt i Jossverse och det låter som att din egen filosofi om gott och ont färgar din åsikt här för i serien så spelar själen en mycket stor roll och Spike är ond till sin natur pga avsaknaden av sin själ och sin vampyrnaur.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav ttias » sön okt 17, 2004 22:48

Men ett demoniskt arv är mer än ursäkt i Jossverse och det låter som att din egen filosofi om gott och ont färgar din åsikt här för i serien så spelar själen en mycket stor roll och Spike är ond till sin natur pga avsaknaden av sin själ och sin vampyrnaur.


Att Spike säger något i stil med "I´m Bad you know" varje gång han gör något som är fel, räcker inte som en övertygande förklaring. Att han ens kan yttra sådana meningar gör att han kan avgöra vad som är rätt och fel ;)

Det stämmer mer överens med att han inte kan skilja på rätt och fel när han inte förstår varför han inte gör något bra när han inte dricker blodet av katastrofoffer när Olof har demolerat the Bronze. Men det är knappast konsekvent hållning i serien.

På många ställen i serien är det mer en fråga att inte bry sig om rätt och fel och/eller att ha impulser att göra fel, som speglar att han är ond. Inte en total avsaknad av att kunna skilja på begreppen.
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 22:51

ttias: Spike vet ju naturligvis vad som är rätt och fel det är bara det att det inte spelar någon roll för honom... och anledningen till att det inte spelar någon roll är att han saknar en själ.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav ttias » sön okt 17, 2004 22:57

Exakt det jag skrev då ;)
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 23:00

Det jag opponerade mig emot var din rad "med sitt demoniska ursprung som ursäkt" det låter som att du menar att han skyller allt på sitt ursprung men att det egentligen inte är så...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav ttias » sön okt 17, 2004 23:05

Han skyller på, eller rättfärdigar sitt beteende med det, inför de andra. Visst, utan tvekan. Men det är inte till följd av att han inte kan skilja på begreppen, för då skulle rättfärdigandet också vara omöjligt. Och det var just oförmågan att skilja på begreppen som det motsäger. Inte huruvida själsavsaknaden syftade till viljan att vara ond, eller struntande i rätt och fel.
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 23:23

ttias: ok... jag tolkade inte din original text så men jag köper väl din förklaring.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav ttias » sön okt 17, 2004 23:28

mmm. Det hoppas jag :)
Däremot ser jag att ett annat litet fel smugit sig in i min text. Det skall vara den svikna tjejens ex som anya kan tänkas förbanna och inte killens ex...

Får fixa det när jag lärt mig hur man editerar, men inte just nu för nu skall jag sova.
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Noam » mån okt 18, 2004 1:29

ttias skrev:Att Spike säger något i stil med "I´m Bad you know" varje gång han gör något som är fel, räcker inte som en övertygande förklaring. Att han ens kan yttra sådana meningar gör att han kan avgöra vad som är rätt och fel ;)


Generellt är det väl rätt ovanligt med "ondska" i TV och film som tror att det är på den goda sidan, även om det naturligtvis vore det mest logiska.

Tycker att allt som oftast så representeras ondska som något som är fullt medvetet om att det är ont, men njuter av det.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Lipton » mån okt 18, 2004 10:37

Många skriver om att Tara dör, men det vet man ju faktiskt inte om hon har gjort än när man bara sett till och med detta avsnitt.

Spike verkar desperat när han ger sig på Buffy, han vill tvinga henne att älska honom. Det är tragiskt och sorgligt. Han bränner verkligen alla skepp. Efteråt i krypptan säger han "varför gjorde jag det inte", jag tror att han var ute efter att såra henne och få henne att må lika dåligt som han gör. När Angel blev ond så ville han också göra henne illa för att hon fått honom att känna sig mänsklig. Spike verkar kluven han vet att det är pga chipet som det blir så här, utan det hade det inte varit någon tvekan då hade han bara hatat henne, nu har han en massa känslor som gör ont och han vill igentligen inte ha dem.

En 10:a
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » mån okt 18, 2004 10:54

Lipton skrev:jag tror att han var ute efter att såra henne och få henne att må lika dåligt som han gör.


Jag tror absolut inte att Spike hade för avsikt att angripa Buffy hans chockade "Oh, God. Buffy... I didn't--" visar hur fel det blev...

Lipton skrev:Spike verkar kluven han vet att det är pga chipet som det blir så här, utan det hade det inte varit någon tvekan då hade han bara hatat henne, nu har han en massa känslor som gör ont och han vill igentligen inte ha dem.


Jag tror som sagt att Spike när han inte tror att det finns någon väg tillbaka (till Buffy) blir rasande över att han inte kan vara den demon han borde vara...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » mån okt 18, 2004 11:22

VelocityBoy skrev:Jag tror absolut inte att Spike hade för avsikt att angripa Buffy hans chockade "Oh, God. Buffy... I didn't--" visar hur fel det blev...


Jag tror inte heller att han kom dit med avsikt att attakera henne, utan att det bara utvecklades så. Hade inte hon kastat in honom i väggen hade han ju inte slutat. När han senare åker i från SD så verkar han allt annat än ångerfull. Men han vill antagliget att allt vore bra, det tror och hoppas man i alla fall.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron