6x03 - Afterlife

Här pratar vi mest om Säsong 6

show me the digits

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
3%
7
5
13%
8
17
43%
9
10
25%
10
7
18%
 
Antal röster : 40

Inläggav caffeineaddict » fre sep 24, 2004 1:57

Koala: Wait and see. Om du följer på Femman vill säga. Och tänk till när du väl har väntat och sett.

(Ingen kritik, m.a.o. Men sätt inte dina gränser för tidigt.)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » fre sep 24, 2004 3:21

Vet inte hur mycket Koala har sett men det är svårt att avgöra mitt i en säsong och än mindre efter bara 3 avsnitt. Mitt perspektiv utgår ifrån en överblick av resten av säsongen (och serien), men detta är ju den säsong som det brukar tvistas mest om.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » fre sep 24, 2004 8:19

Man kan väl säga som så här att det händer en hel del saker som kanske inte passar all riktigt, eller vad säger ni? ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Nightcrawler » fre sep 24, 2004 9:31

Jättebra avsnitt, jag gillar allt i det här avsnittet...Fast gamla hederliga Buffy var en trevligare karaktär!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Koala » fre sep 24, 2004 10:54

Illyria, som jag sa. Hittils.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Lipton » fre sep 24, 2004 14:16

OJ vilket bra avsnitt, verkligen "lyfta upp fötterna från golvet" skrämmande. Jag gillar Buffy som hon är här, och nu tycker jag synd om henne. Helt motsatt till det som jag uppfattade som själviskt i slutet på s.5.

Scenen där Buffy står vid sängen i mörkret hos Willow är en sådan där mardrömssituation som man fasar för själv, att man slår upp ögonen mitt i natten och att någon står där. En 10 tycker jag.

Irriterande när Spike skulle plåstra om Buffys händer och så kommer alla de andra inbrakande. Vad skulle de dit och göra just då.

Det är ju lite misstänkt att de ringt efter Giles och han ska komma tillbaka, men att han inte är med i introt.
Senast redigerad av Lipton fre sep 24, 2004 15:41, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » fre sep 24, 2004 14:21

Illyria skrev:Yes, God forbid att en karaktär utvecklas efter omständigheterna och har/visar fler dimensioner. Hemskt!


Jag håller med det skulle ju vara löjeväckande om Buffy efter allt hon har varit med om skulle vara oförändrad.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » fre sep 24, 2004 15:34

VelocityBoy Självklart ska hon utvecklas. Men jag tycker inte hon utvecklas bra. De försöker göra henne så intressant att hon blir ointressant, förutsägbar och saknar den substans(idealismen) som gav serien så mycket färg.

Med andra ord. Det är inte dåligt att hon förändras, bara hur hon förändras.

enligt mig.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Off » fre sep 24, 2004 15:39

Jag tror inte du kommer gilla s06 Koala :|
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Koala » fre sep 24, 2004 15:43

Offish, jag lägger mitt hopp på Anya, Xander, Spike och Willow(som för övrigt verkar utvecklas bra)

(klargör. Menar alltså inte att serien Buffy har försämrats, bara karaktären)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav brat » tis sep 28, 2004 0:03

Det här är, som jag sagt i en tidigare tråd, det avsnitt som skrämt mig allra allra mest. Från första till sista stund... eller ja, tom. "Solid" då.

Lilla minus: den solida formen av demonen
Stora plus: Spikes underbara två scener med Buffy!!!!!

Angående Buffys "karaktärsutveckling" har det gått ett avsnitt (förra) där hon inte förstod var hon var eller vad som hänt, och ett avnsitt (detta) då hon fortfarande är helt frånkopplad världen. Hon är tyst och inåtvänd, och deprimerad. Jag vet inte om du tyckte hon var för lite mörk eller för mycket mörk eller fler nyans av mörk... men för mig fungerar det utmärkt :D Men, som sagt, en helhetsblick på hela säsongen hjälper i bedömningen.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav RalfiParpa » sön dec 26, 2004 23:15

Grymt och läskigt avsnitt med massor av fina karaktärsmoment.
Anya med kniven kan mycket väl vara seriens mest nackhårsresande stund. Jag såg avsnittet ensam i en mörk källare mitt i natten och trots att jag har sett det tre-fyra gånger förut så kände jag mig riktigt illa till mods när jag såg Anyas galna blick. Jag var nära att skrika som en liten flicka (som Dawn ungefär) om jag ska vara ärlig. Hennes blick och maniska skratt är bara....huga.
Spöket är riktigt välgjort, ett av seriens snyggaste monster vill jag påstå. Det här gäller förstås inte när det antar fysisk form (lite av ett antiklimax det där).
Finns väldigt mycket bra här: Buffys tomma blick när hon står och tittar sig själv i spegeln (med "tom" understryket) och Buffy och Spikes samtal utanför The Magic Box (Åh, Buffy!) där hon förkunnar att hon var i himlen för att bara nämna två.

Åtta.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Binchy » tis jan 25, 2005 12:27

Mycket rysligt avsnitt, Buffy i mörkret, Anya med kniven, Dawn som sprutar eld, fotona som plötsligt blir döskallar. Håller med om att anden är rätt häftig, innan den blir solid.

Att ha varit död i fem månader måste ju ge en viss "jet lag" när man kommer tillbaka. När jag haft epileptiska anfall och varit medvetslös ett par minuter, så tar det många timmar innan jag är mig själv igen, och minns det som hände strax innan anfallet. Buffys upplevelser måste ju vara tusenfaldigt, miljonfaldigt, miljardfaldigt värre.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis jan 25, 2005 19:21

Hmmm, är det bara jag som tycker de besatta scenerna - speciellt Anyas - ser väldigt mycket ut som en hyllning till Sam Raimis "Evil Dead"?

Bild

Bild

Är annars inte överdrivet förtjust i avsnittet - det känns, ungefär som t ex "Dead Man's Party", väldigt mycket som en epilog till det föregående avsnittet, en baksmälla efter en väldigt intensiv episod (inte för att "Anne" är SÅ intensiv, men... ni fattar). Men jag gillar Willows replik:
We, we just kill the beastie and then all is good. We're rolling in puppies... Right?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » tis jan 25, 2005 19:43

Iofs kom jag på en lite intressant grej här - möjlig foreshadowy goodness av det mer subtila slaget. (På sätt och vis spoiler s6)

Glory 5x19: "Imagine what you'd feel with my fingers wiggling in your brain. It doesn't kill you. What it does is make you feel like you're in a noisy little dark room."

Willow 6x03 (i ett mörkt rum): "(points at her head) It's just kinda ... noisy up here tonight, you know?"

Möjligen en liten nick åt att det är striden mot Glory - och det som händer med Tara där - är det som först börja föra Willow mot det hon blir i slutet av säsongen... eller så övertolkar jag det bara.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tob » mån feb 07, 2005 22:54

Ett viktigt och väl genomförbart avsnitt efter den kritiska inledningen på säsongen då Buffy skulle föras tillbaka på ett trovärdigt sätt. Mycket prat om hur vida Buffy har kommit tillbaka rätt och gänget med Willow i spetsen försöker desperat övertyga sig själva om att Buffy minsann har varit i helvetet. Buffy har lidit, oj vad hon har lidit, bla,bla,bla. Det känns underligt att ingen tänker tanken att hon faktiskt kan ha haft det bra och varit lycklig. Det märks tydligt hur Willow har tagit ledar postionen efter Buffy och speciellt efter att Giles försvann. På ett nästan manipulativt sätt påpekar hon gång på gång för gänget att Buffy har haft det fruktansvärt och att dem faktiskt har gjort något jättebra.

Det ligger ganska mycket i vad Spike säger till Xander utanför huset. Willow var säkerligen fullt medveten om vad som kunde hända och att något mycket väl kunde gå fel. Apropå Spike, försöker verkligen fokusera mycket kring Spike och Buffys relation nu när jag ser om serien och en dialog som denna är svår att inte fastna för:

BUFFY: How long was I gone?
SPIKE: Hundred forty-seven days yesterday. Uh ... hundred forty-eight today. (smiles a little) 'Cept today doesn't count, does it?

Underbar. Samtidigt så känns det som att i avsnittet så är det Spikes som tänker längst. Han är den första som påpekar och ens tänker tanken att Buffy mycket väl kan ha kommit tillbaka fel. Det kändes länge som att Spike faktiskt misstänkte att Buffy hade varit i någon form av himmel och haft det bra. Spike bryr sig verkligen om Buffy. Varför slår han sönder sin hand i sin grotta? Frustration över att ha blivit utelämnad information om att gänget försökte ta tillbaka Buffy eller att han faktiskt vet att Buffy hade det bra och nu har hon det inte alls bra. Jag vet bara att om det skulle vara någon variant på det sistnämnda så strider det mot hela min uppfattning kring Spike och hur han fungerar. Men så kommer då sista scenen som är fullständigt lysande och kan mycket väl vara något av det bästa Jane Espensson har skrivit. Början...:

SPIKE: (walks back to her) Buffy, if you're in ... if you're in pain ... or if you need anything... or if I can do anything for you...
BUFFY: (looks down at her lap) You can't.
SPIKE: Well, I haven't been to a hell dimension just of late, but I do know a thing or two about torment.

Skall man tolka det rakt av så misstänker inte ens Spike att Buffy har varit i himlen utan istället förutsatte att hon var i helvetet. Vilket förstör hela min uppfattning kring vad Spike tror om det hela.

Som jag skrev bara några rader längre upp så tycker jag Buffys monolog i slutet av avsnittet är sanslöst bra och tyckte jag det var bra att hon inte var i någon helvetesdimension första gången jag såg avsnittet så tycker jag denna gång att det är otroligt bra.

BUFFY: And now I'm not. (almost tearful) I was torn out of there. Pulled out ... by my friends. (Spike continues staring, listening) Everything here is ... hard, and bright, and violent. Everything I feel, everything I touch ... this is Hell. Just getting through the next moment, and the one after that ... (softly) knowing what I've lost...

Inte nog med att hon blev utkastad från himlen, hon blev nerkastad till helvetet av sina vänner. Som sagt, grymt bra och jag älskar när Btvs är så här.

Kanske en av Jane Espenssons bästa avsnitt och framförallt ett avsnitt där hon visar att hon kan skriva mer än bara flamsig dialog och förväxlingkomik (även om det allt som oftast är väldigt lyckat).
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » mån feb 07, 2005 23:06

Tob skrev:Varför slår han sönder sin hand i sin grotta? Frustration över att ha blivit utelämnad information om att gänget försökte ta tillbaka Buffy eller att han faktiskt vet att Buffy hade det bra och nu har hon det inte alls bra. Jag vet bara att om det skulle vara någon variant på det sistnämnda så strider det mot hela min uppfattning kring Spike och hur han fungerar.


Jag tror att Spike inte riktigt kan hantera den extrema glädjen han känner för att hon är tillbaka och samtidigt den ilska han känner för Scooby gänget för att de inte berättade (han vill ju innerst inne vara med) och för att de var så oförsiktiga...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav BePatient » sön maj 29, 2005 23:06

Miljön! Ljuset! Spike's oersättliga min!

Slutscenen ligger nog fyra på min kraftigaste ögonblick-lista, efter sista scenen i Tabula Rasa, när Buffy kallar sin mor "the body", och Gåvan. Kanske femma, svårt mellan den och en scen senare i säsongen med Tara.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav ladymorganlefay » tor jun 09, 2005 15:44

yazze skrev:Måste säja att det var nog d läskigaste serie avsnittet på länge ja sett och ja sitter ju även och ser Arkix sässong 1 just nu och detta överklassade d stort så läskigt. :P
Även mycket bra och starkt avsnitt tycker jag, stark slut scen :cry: . Ja håller dock inte med er om att demonen var lite för lätt i slutet. Okej d var lite kort figth, huvet direkt, men demonen var ju väldigt stark i sin naturliga form så då är det inte så konstigt att den är klenare i den fasta formen. Tyckte även den såg mycket mäktigt ut i slutet när den var spöklikt och flög omkring.
Sässong 6 börjar bra hoppas d håller i sig.


word, framför allt var det en snygganimering!
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing from a web? No he *can’t*, cause he’s a *pig*. Look out! He is the *Spider-Pig*! ...
Användarvisningsbild
ladymorganlefay
Big Bad
 
Inlägg: 1627
Blev medlem: 25 maj 2005
Ort: visby---sthlm---sumpan

Inläggav Tompa » mån jun 13, 2005 16:21

Andra gången som jag ser avsnitet och jag älskar hur Buffy verkligen går runt och ser uppriktigt ledsen ut över att nu vara tillbaka i helvetet. I varje scen när hennes tid i "helvetet" nämns så måste hon hålla masken men det går bara inte och till slut så öppnar hon sig för Spike.

Vet inte om det har tagits upp tidigare (nej jag har verkligen inte tid att läsa allt på detta underbara forum ;) ) men varför antar gänget överhuvudtaget att Buffy varit i helvetesdimension. Som jag förstår så är det bara när man skickas fysiskt, som Angel eller
Spoiler Angel S3Connor
men Buffy dog ju. Hennes kropp fanns ju kvar så då måste hon ju verkligen vara död och inte leva i en annan dimension. Och helvetet komer ju bara de onda till och dit hör ju inte Buffy på långa vägar.
Hade Buffy försvunnit helt med kropp och själ till den där dimensionen som öppnades i The Gift så hade jag förstått tankegången men inte direkt nu.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav xAMNESIAx » fre jun 24, 2005 18:04

Helt OK avsnitt. Spike/Buffy scenen i slutet är en klassiker, kan vara med på min top 10 lista över de bästa Buffy scenerna.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » mån jul 25, 2005 10:43

Vid omtitt slår det mig att jag kanske var lite hård mot det här avsnittet tidigare. Även om monstret känns fånigt, och egentligen inte fyller mycket till funktion, så finns här ju ett antal mycket fina scener. Av någon anledning är Spike med i nästan alla.
- När han först ser Buffy komma nerför trappan
- När han skäller ut Xander och kommer på varför han inte var inbjuden (återigen, Spike är mänskokännare - han är den enda som ser vad Willow är beredd att göra i det här läget)
SPIKE: Willow knew there was a chance that she'd come back wrong. So wrong that you'd have ... that she would have to get rid of what came back. And I wouldn't let her. If any part of that was Buffy, I wouldn't let her. And that's why she shut me out.
XANDER: What are you talking about? Willow wouldn't do that.
SPIKE: Oh, is that right?

- Scenen i kryptan
- Och så slutscenen, förstås. Oerhört stark.

Även scenen där Buffy försöker - och misslyckas - se glad och tacksam ut i The Magic Shop är ju rätt stark om man betänker det som kommer efteråt.

Stora problemet är ju egentligen det som drar kvar sen "Bargaining"; det var aningen för långt redan där, och eftersom det här vidtar direkt efter blir det som ett trippelavsnitt. Och det känns som om det är lite för lite som faktiskt händer för att det ska räcka till tre avsnitt. Som ett enda lite tajtare skrivet dubbelavsnitt kunde 6x01-6x03 funkat bättre. Problemet är väl att de har tre så givna slutklämmar (Buffy som vaknar - Buffy som räddar Dawn men inte sig själv (igen) - Buffy som avslöjar var hon varit) att det var tvunget att bli tre avsnitt... men det hindrar inte att det känns som om det är en del onödiga transportsträckor i alla tre.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tor feb 22, 2007 11:45

Bästa avsnittet på länge, länge.

Trots att det var väldigt sent igår natt var jag tvungen att titta vidare.

Scenen när Spike ser Buffy i trappan gav mig gåshud. Ojojoj. Hela scenen med Buffy, Dawn och Spike var otroligt bra, faktiskt så bra att jag blev besviken när Willow och de andra stormade in och bröt spänningen mellan Spike och Buffy.

Annars är det givetvis SMG som totalt dominerar avsnittet. Det var så tydligt vad hon kände och sista scenen med Spike utanför Magic Box var så hjärtskärande. Speciellt som man suttit och väntat på hennes bekännelse, i princip ord för ord. Du ser! Du hoppas ändå att du kanske har fel. Men ack, du har inte sett fel, det är så illa det kan vara. Hur ska Buffy orka fortsätta?

Vilket leder mig in på en mycket oroväckande utveckling av serien. Mr. Giles! Varför var Anthony Stewart Head listad som guest i första avsnittet? Han kom inte tillbaka i Ep 6.3. Detta är mycket oroande. Mycket.

Jag kommer ihåg en av de bästa scenerna i hela serien, när Mr. Giles tittar på Buffy efter att hon fått ett pris av de andra skoleleverna på the prom.

Mycket oroande.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » tor feb 22, 2007 12:57

Det här avsnittet känns som en ursäkt för att få göra scenerna där Buffy berättar om att hon varit i himlen och där Spike reagerar på att hon är tillbaka. Demonen känns – trots några bra scener där folk är besatta – totalt överflödig.

För att börja där, favoritscenen som har med demonen att göra tycker jag är när den tar Buffys form och skäller ut Willow för att hon slaktade ett hjortkid. Scaaaary. På riktigt. Innan man fattar att det inte är Buffy. Sen är dimmiga kontaktlinser alltid en hit.

Apropå Evil Dead så, ja, scenen med Anya och kniven lär ska vara en vinkning till Evil Dead. Den tydligaste Evil Dead-parafrasen tycker jag annars är i säsongsavslutningen säsong 4, där Buffy förstärkt av scoobisarnas krafter dyker upp inne hos Adam ganska likt hur demonerna i Evil Dead brukar göra – och ställs mot en man med ett vapen fastsatt på armen! Som Evil Dead 2 men med omvända roller liksom.

Annars är min favoritscen när Spike skäller ut Xander utanför Buffys hus.

Listen. I've figured it out. Maybe you haven't, but I have. Willow
knew there was a chance she'd come back wrong. So wrong that you'd have to-- that she'd have to get rid of what came back. And she knew I wouldn't let her. If any part of it was Buffy, I wouldn't let her. That's why she shut me out.


För övrigt: Idealism gör en karaktär bra? Hallå, finns det något tråkigare än idealister? Den sidan av Buffys personlighet tycker jag kritiserades bra av Faith i "Who are You", när hon står framför spegeln och försöker härma Buffy: "Because it's WRONG".

Alltså inte att kallet att döda vampyrer i sig skulle vara fel, men naturligtvis gör både Buffy och Faith det för att det ger dem en personlig tillfredsställelse, var och en på sitt sätt. Buffy säsong 6 är absolut den intressantaste fasen i hennes liv som vi känner till.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav A bear » tor feb 22, 2007 14:18

fripp21 skrev:Vilket leder mig in på en mycket oroväckande utveckling av serien. Mr. Giles! Varför var Anthony Stewart Head listad som guest i första avsnittet? Han kom inte tillbaka i Ep 6.3. Detta är mycket oroande. Mycket.

(spoiler miniminiminispoiler ang Giles medverkan) Tony Head tröttnade på att bo ett halvt jordklot från sin familj, så han är inte regular längre. Han är fortfarande med i många, men inte vartenda avsnitt. Tråkigt, men han används extremt väl i de han är med i...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tor feb 22, 2007 14:23

A bear, kan jag läsa din spoiler? Unrar vad en minispoiler är? Typ (spoiler (stor) för Serenity (filmen)) Wash dies? Eller måste jag vänta till jag sett klart allt?


gaspode-edit:
jag ändrade spoilermarkeringen i meddelandet, det var en spoiler modell gigantisk, så det är bra om det framgår vad den spoilar. :)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » tor feb 22, 2007 14:34

fripp21 skrev:A bear, kan jag läsa din spoiler? Unrar vad en minispoiler är? Typ (spoiler (stor) för Serenity (filmen)) Wash dies? Eller måste jag vänta till jag sett klart allt?


Det är bara en spoiler om man är väldigt känslig, tycker jag...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » tor feb 22, 2007 14:35

fripp21 skrev:A bear, kan jag läsa din spoiler? Unrar vad en minispoiler är? Typ (spoiler (stor) för Serenity (filmen)) Wash dies? Eller måste jag vänta till jag sett klart allt?

Beror på hur känslig du är. Så extrem som i ditt exempel är den absolut inte. Den är ett direkt svar på din fråga och behandlar inte några detaljer om handlingen framöver.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tis jun 26, 2007 1:00

Jodå, S6 fortsätter bra.

Precis som många nämnt så finns här några av de mest skrämmande Buffyscenerna. (För mig de enda skrämmande eftersom the Gentlemen inte kändes så för mig...) Jag tycker dock att Buffy som skäller ut Willow och Tara är värre än Anya som skär sig i ansiktet. Båda scenerna gav mig gåshud, men den första mycket mer. Det är nåt med att man inte får se Buffys ansikte som gör det hela värre. Jag stålsatte mig för en snabb flash där något skulle vara mycket fel, men det dök aldrig upp i den scenen. Det tycker jag dock var bra. Anyas scen är definititvt spooky, men där ser jag vad som pågår och då blir det inte lika rysligt.

SPIKE: Every night I save you.


Kanske den vackraste repliken och levereringen i serien. I alla fall en av de vackraste. Oz' "All my life I've never loved anything else" är också där uppe.

Och som alla redan nämnt: slutscenen. Så lysande! Och i slutet då Spike sitter i bakgrunden i skuggan och Buffy går ut i ljuset... Så bra för efter denna scen känns det som att Buffy mer hör hemma i skuggorna precis som Spike. Att det är där hon kan finna ro eftersom hon inte behöver spela glad och ljus och lycklig. Det hon gör för sina vänner är dock oerhört "snällt". Snällt känns så svagt, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Nåväl, det är snällt av henne att försöka få dem att känna sig lyckliga även om hon är i avgrunden.

Nån annan som tycker att demonens röst låter jättelik demonversionen av Anya i The Wish? Geez, hon var verkligen inte trevlig då Anya...

Demonen då man får se den är definitivt nja som redan nämnts i tråden. Vissa delar av avsnitten segar ner det hela, men överlag över medel för Buffy.

7 av 10 (närmare 6 än 8)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » ons dec 30, 2009 18:05

Jag har alltid gillat flera scener i det här avsnittet så oerhört mycket att avsnittet känns väldigt bra, trots att vissa scener är lite tråkiga.

Jag visste inte att man kunde känna såhär mycket när man tittar på en tv-serie innan jag såg det här avsnittet första gången. Jag hade känt så tidigare i serien också, men här blev det ännu starkare. Tv innan Buffy var för det mesta bara underhållning för mig, men det här är så mycket mer än så.

Först är det scenen när Spike ser att Buffy lever som får mig att känna för honom så otroligt mycket. När jag tänker på Buffy/Spike och egentligen serien över huvud taget så är scenen i vardagsrummet det första jag tänker på. Det är inte min favorit av alla deras scener, men känslan när han ser att hon lever och när han sitter och håller i hennes händer är verkligen överväldigande.
Buffy: How long was I gone?
Spike: 147 days yesterday. Uh... 148 today. Except today doesn't count, does it?

Sen är scenen i Spikes krypta också väldigt stark, det är nog min favorit med dem hittills i serien. Jag tycker så synd om Spike att han har gått och burit på det där löftet han inte kunde hålla hela sommaren, och det är väl knappast så att han känner sig mindre skyldig bara för att Buffy är tillbaka.

Och slutscenen är sjuk egentligen. Jag blev helt paff första gången jag såg avsnittet. Det är så knäckande och deprimerande att höra det Buffy säger. Jag visste inte hur jag skulle reagera på det hela riktigt. Hur skulle det kunna gå att komma tillbaka från det hon hade varit med om? Skulle hon någonsin bli som hon var innan? När jag ser avsnittet nu så märker jag verkligen hur lite hon menar det hon säger när hon berättar att hon var i helvetet och tackar Willow för att ha hämtat tillbaka henne. Jag insåg att något var fel första gången också, men jag vågade nog inte riktigt tänka på att det kunde vara det som det visade sig vara.

Favorticitat:
Spike: I do remember what I said. The promise. To protect her. If I had done that, even if I didn't make it, you wouldn't have had to jump. But I want you to know I did save you. Not when it counted, of course, but... after that. Every night after that. I'd see it all again... do something different. Faster or more clever, you know? Dozens of times, lots of different ways... Every night I save you.

Betyg: Svag 8:a
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron